Jag har fått för mig att det spelar roll, eller är det inte så stor betydelse om man ser film? 1080 och 720 .mkv filmer.
Panasonic Viera TH-46PZ85
(TV)
|
0
|
(15)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ85
(TV)
|
2
|
(27)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ80
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PZ80
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-46PZ80
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ800
(TV)
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Postad 13 September 2008 - 18:20
Jag har fått för mig att det spelar roll, eller är det inte så stor betydelse om man ser film? 1080 och 720 .mkv filmer.
Postad 13 September 2008 - 23:23
Som jag ser det så pixelmappar det bra ,sen är det bara att ställ overscan av eller på , det jag kollade på 46:an jag hade hemma var en serie jag hade tagit hem. Det var 720 som scalades upp till 1080P och jag tyckte det var kanon bild. Nu skulle jag väldigt gärna prova en blue-ray film så jag verkligen får se vad tv'n kan prestera.Freddan, jäkligt intressant om du får till pixelmappat.nu sen?
Postad 14 September 2008 - 12:03
Som jag ser det så pixelmappar det bra ,sen är det bara att ställ overscan av eller på , det jag kollade på 46:an jag hade hemma var en serie jag hade tagit hem. Det var 720 som scalades upp till 1080P och jag tyckte det var kanon bild. Nu skulle jag väldigt gärna prova en blue-ray film så jag verkligen får se vad tv'n kan prestera.
Alltså det enda rätta att testa om bilden är pixelmappad eller inte är väl att gå in på www.pixelmappat.nu,
tror det är svårt att se på film en viss pixel. (Sen kan man ju ifrågasätta hur stor skillnad det är på pixelmappat eller ej, men som teknikidiot vill jag ha det, eller i varje fall veta om denna TV klarar det.)
Tacksam för svar som ger klarhet!
Postad 14 September 2008 - 17:11
Köpte en TH-46PZ80 igår, men får inte till pixelmappat via HDMI (har testat i HDMI1).
Läst nåt om overscan inställningen, men får inte www.pixelmappat.nu att ge korrekta linjer.
Kan nån bekräfta att den har pixelmappat eller ej är jag tacksam.
Köpt den på Expert Stormarknad på öppet köp.
jag kör pixelmappat på 42pz85.. jag måsta ändra min dvi frekvens på graffekortet (finns overscan funktion där, ati/amd) finns även på nvidia.. så allt är korrekt på pixelmappat.nu
så svaret på din fråga, ja den pixelmappar korrekt via dvi-hdmi... på vga had jag större problem att få mitt graffe att funka vettigt med upplösning.
Postad 15 September 2008 - 12:27
jag kör pixelmappat på 42pz85.. jag måsta ändra min dvi frekvens på graffekortet (finns overscan funktion där, ati/amd) finns även på nvidia.. så allt är korrekt på pixelmappat.nu
så svaret på din fråga, ja den pixelmappar korrekt via dvi-hdmi... på vga had jag större problem att få mitt graffe att funka vettigt med upplösning.
Vilken frekvens ska man köra då?
Mitt graffikkort är ett ny inköpt
"Sapphire Radeon HD 3650 256MB GDDR3,
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDM"
Det fungerade klockrent på min Pioneer 5080, men den lämnade jag tillbaka på grund av att den surrade för mycket.
Nu kan det bli en Samsung 46" A656, där till och med Samsung själva säger att pixelmappat fungerar.
(Vilket de inte kunde bekräfta på Panasonic)
Postad 15 September 2008 - 12:59
Vilken frekvens ska man köra då?
Mitt graffikkort är ett ny inköpt
"Sapphire Radeon HD 3650 256MB GDDR3,
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDM"
Det fungerade klockrent på min Pioneer 5080, men den lämnade jag tillbaka på grund av att den surrade för mycket.
Nu kan det bli en Samsung 46" A656, där till och med Samsung själva säger att pixelmappat fungerar.
(Vilket de inte kunde bekräfta på Panasonic)
Det står inte nå frekvenser, man drar en greja till vänster eller höger (-15 - 0) o så ser man bilden ändra i storlek..
Det är lite som PAL och NTSC att dom kör på olika format..
ser ut så här: http://img392.images...1360x768ed2.jpg
och så ska du köra på 60hz, för panasonic kör med 2:2 pulldown vad jag förstått.
jag kör 1920x1280 @60hz och det är inte det minsta jidder på 24P matrial (planet earth som man märker det lätt går rent o fint) overscan och alla hjälpmedel avstängda på tvn.
på nvidia kort heter det "desktop size" för att ändra storlek.
angående att panasonic inte kan bekräfta det är väll igentligen smart, jag tror att stort sett dom flesta tvsar pixelmappar men att problemet sitter vid datorn, drivisar och bakom tangentbordet
så lite vågat av samsung att säga att dom pixelmappar när jag läst om flera som inte fått det o funka.
Redigerat av Crusher, 15 September 2008 - 13:02.
Postad 16 September 2008 - 15:51
Såg i en annan tråd att endast PZ85 hade intelligent frame creation, men att det visst inte funkade helt bra och dämed skulle skillnaden vara noll, eller?
Om man troligen inte har behov av de extra ut- och ingångarna är det något som motiverar att betala 3k extra för 85an?
Postad 16 September 2008 - 17:54
Klicka på "Plasma-TV" i vänstra kolumen
http://www.panasonic..._produkter.html
Redigerat av Latman, 16 September 2008 - 17:57.
Postad 16 September 2008 - 23:11
Jag vet inte om det är värt 3000 kr men efter att ha jämfört en 42PZ80 på jobbet med min 42PZ85 kan jag säga att PZ85 har mycket bättre ljud trots att båda har 20W i styrka. Surroundljudet från PZ85 med BBE VIVA HD3D gör stor skillnad om man inte har en hemmabioanläggning.Vad är skillnaderna mellan PZ80 och PZ85 bortsett några fler utgångar/ingångar?
Såg i en annan tråd att endast PZ85 hade intelligent frame creation, men att det visst inte funkade helt bra och dämed skulle skillnaden vara noll, eller?
Om man troligen inte har behov av de extra ut- och ingångarna är det något som motiverar att betala 3k extra för 85an?
Postad 17 September 2008 - 09:39
Det står inte nå frekvenser, man drar en greja till vänster eller höger (-15 - 0) o så ser man bilden ändra i storlek..
Det är lite som PAL och NTSC att dom kör på olika format..
ser ut så här: http://img392.images...1360x768ed2.jpg
och så ska du köra på 60hz, för panasonic kör med 2:2 pulldown vad jag förstått.
jag kör 1920x1280 @60hz och det är inte det minsta jidder på 24P matrial (planet earth som man märker det lätt går rent o fint) overscan och alla hjälpmedel avstängda på tvn.
på nvidia kort heter det "desktop size" för att ändra storlek.
angående att panasonic inte kan bekräfta det är väll igentligen smart, jag tror att stort sett dom flesta tvsar pixelmappar men att problemet sitter vid datorn, drivisar och bakom tangentbordet
så lite vågat av samsung att säga att dom pixelmappar när jag läst om flera som inte fått det o funka.
Crusher!!! Nu funkar det, hittade inställningen som du pekade på i din bild, så nu kan jag bekräfta att Panasonice 46Z80 fixar pixelmappning via www.pixelmappat.nu. Svårt att klara ett blindtest på film om det är bättre, men desktop o liknande klart skarpare.
Så nu är detta inget minus för Pannan längre, får dock hem en Samsung 46A656 i veckan, och se om en top LCD kan vara i klass med Pannan, i så fall blir det den, pga design samt mindre ljud samt mindre inbränningsrisk.
Känns som insignal är grymt viktigt, tex Inter matchen på 6:an igår såg ut som skit medans Canal Plus sändningarna var bra. Jag kör comhem via komponent.
Postad 18 September 2008 - 20:54
Nu till en annan liten fråga !!! När jag kopplar in HDMI sladden i tv'n och går in i nvidia kontrollen så väljer jag CLONE tv. Bilden blir kanon på plasman 1920 X 1080 och på dator skärmen så så kör jag 1024X768 men skrivbordsbilden blir i 1920 X 1080 format .... det blir liksom en alldels förstor bild till min 19 tums skärm , om nån lyckas fatta vad jag menar *s*.. finns det ingen guide för en som är dum i hela huvudet ???
Postad 19 September 2008 - 12:44
jag kör 720p filer och 1080p filer och nåt linje som flimrar ibland på bilden.
Först trodde jag att det var filerna som var dåliga, men på datorbilden ser de bra ut,
Jag kör DVI ut på datorn och HDMI in på tvn. (Har fått till pixelmappat).
Det verkar kanske variera med frekvensen, kanske ska man köra 24Hz om det står 23.98 bilder per sek på filen.
Tacksam för vägledning!
På jakt efter en bra hemmabiopc miljö!
/Tomas
Postad 20 September 2008 - 16:51
tänkte bara kolla va ni tycker om denna tvn ? funderar på eventuellt inskaffa en sådan !?
va på expert idag , men d va ingen expert butik i hela sverige som hade den sa han , han trodde den skulle ersättas med någon ny ? kan väl inte stämma , denna är väl rätt ny ?
hur är det när man kollar på fotboll ? eftersläpningar osv ?
när man kopplar till data o ska kolla film tex ?
tackar !
Postad 20 September 2008 - 21:41
Hej!Detta är säkert ett klasiskt problem, som det finns svar på,
jag kör 720p filer och 1080p filer och nåt linje som flimrar ibland på bilden.
Först trodde jag att det var filerna som var dåliga, men på datorbilden ser de bra ut,
Jag kör DVI ut på datorn och HDMI in på tvn. (Har fått till pixelmappat).
Det verkar kanske variera med frekvensen, kanske ska man köra 24Hz om det står 23.98 bilder per sek på filen.
Tacksam för vägledning!
På jakt efter en bra hemmabiopc miljö!
/Tomas
Jag är också intresserad av denna fråga , då jag med sätt samma sak när jag kollade på mina serier jag har tagit ner. Den är rätt så irriterande när den kommer upp på lite olika ställen på tv'n , sen försvinner den ett tag sen dyker den upp igen.... skummt...
Du kan väl tjoa till om du kommer på felet ??
Postad 21 September 2008 - 18:06
När jag testade Windows media spelare och Winamp så fanns dom inte , fast jag tyckte kvaliten var sämre.
Så om det är i VLC som problemet är så är det väl bara till och börja testa runt allt som finns att prova.
Postad 21 September 2008 - 18:08
Postad 21 September 2008 - 20:00
Tänkte kolla lite om någon har kunskap/fundering kring inställningar till 46" pz85 från dator (HDMI).
Problemet jag har är när ja kör 1080p @ 60Hz så krymper bilden, hjälper inte att strecha ut bilden & overscale räcker inte till.
Har laptop me Geforce 8600m GT grafikkort
/H
Postad 21 September 2008 - 21:10
ska den inte ställa in automatiskt att den visar bilden på HELA tvn ?
hur blir det om man kör 720p tex ?
Postad 21 September 2008 - 21:54
Jag har en Wii och en PS2:a inkopplad på AV1 och AV2 och använder en scartadapter för att få till det. Av någon anledning så blir bilden plötsligt större, som om TV:n slår på någon overscan funktion till och från. Problemet finns på båda ingångarna men det finns ju ingen overscan på AV ingångarna...
Tacksam för tips och idéer.
Postad 21 September 2008 - 22:04
Jag har stött på en irriterande grej på AV ingångarna och undrar om någon annan har samma problem eller hittat en lösning på det.
Jag har en Wii och en PS2:a inkopplad på AV1 och AV2 och använder en scartadapter för att få till det. Av någon anledning så blir bilden plötsligt större, som om TV:n slår på någon overscan funktion till och från. Problemet finns på båda ingångarna men det finns ju ingen overscan på AV ingångarna...
Är det inte pannas lite buggiga autofuntion som ställer till det då? Jag hade jätteproblem med den när jag tittade på digital-tv över scart. Hur blir det om du ställer om aspect till 16:9? Löser det problemet?
Postad 21 September 2008 - 23:18
Jag har stött på en irriterande grej på AV ingångarna och undrar om någon annan har samma problem eller hittat en lösning på det.
har du auto storlek kan du ändra overscan, har du valt 16:9 kan du inte.. så sätt på auto.. eller om det är tvärtom
Postad 22 September 2008 - 06:27
Kör digital-TV via scarten, har jag 16:9 inställt på tvn så blir de typ 1cm svart rand på nedre - & högersida. Kör man anpassad 16:9 försvinner de problemet. Men har för mig att de inte hålls kvar till nästa kanalbyte. + att anpassad 16:9 gör bilden lite konstig, hade aldrig detta problem me min panasonic 42" PV60.
Overscan är inge ja vill använda. ser bara konstigt ut.
Någon som upplever samma sak?
/H
Redigerat av Unregistered9872f76d, 22 September 2008 - 06:28.
Postad 22 September 2008 - 09:16
Postad 22 September 2008 - 09:56
Är det inte pannas lite buggiga autofuntion som ställer till det då? Jag hade jätteproblem med den när jag tittade på digital-tv över scart. Hur blir det om du ställer om aspect till 16:9? Löser det problemet?
Tack, naturligtvis är det det
Postad 22 September 2008 - 13:42
Jag ska se på vanligt TV och fotboll...inga filmer o förmodligen inget tv-spel.
Är detta en bra TV för det eller vad är bättre?
Svara, please!
lånar denna tråden lite , hoppas jag inte e tråkig men jag orkar inte läsa igenom 30 sidor
![]()
tänkte bara kolla va ni tycker om denna tvn ? funderar på eventuellt inskaffa en sådan !?
va på expert idag , men d va ingen expert butik i hela sverige som hade den sa han , han trodde den skulle ersättas med någon ny ? kan väl inte stämma , denna är väl rätt ny ?
hur är det när man kollar på fotboll ? eftersläpningar osv ?
när man kopplar till data o ska kolla film tex ?
tackar !
Postad 22 September 2008 - 15:50
kom igen nu alla med 85orna
va kommer vi fram till ... har PZ85 och PZ80 24p Real Cinema eller inte ?
Redigerat av Tigerofsweden, 22 September 2008 - 16:31.
Postad 22 September 2008 - 19:40
Jag skulle oxå vilja ha svar på detta!
Svara, please!
Hallå, jag har 46:an PZ85 och vanlig TV (med digitalbox) och fotboll blir inte bättre på platt-tv än på denna enligt min åsikt. MEN man skall stänga av diverse bildförbättringsfunktioner (IFC alltså) först. Detta är så nära "tjock-tv" du kommer.
Postad 22 September 2008 - 20:19
har du provat koppla till data tex ? o köra film det håller ...
har du extern digitalbox ? kopplat med scart ?
Postad 22 September 2008 - 20:33
Svara, please!
Då skulle jag rekomendera PX80, där har du grym tvbild. Fullhd är inte o rekomendera om man bara ser på tv, då är hd ready alldeles utmärkt. för den pengen och bilden du får på px80 är det ett ordentligt kap (min far har sådan, jag har pz85) på vanlig digital bild så är dom nästan gämna.
Postad 22 September 2008 - 20:37
men det är nog en klockren tv till det priset om man ska kolla på vanlig tv och fotboll självklart ...
Postad 23 September 2008 - 11:04
En annan fråga från en okunnig...för drygt 4 år sedan köpte jag min nuvarande Panasonic PH42PA (tror jag den heter) för en stor summa pengar.
Är dagens nya plasmor märkbart bättre om man vill se vanlig TV o fotboll? Har det hänt mycket?
Postad 23 September 2008 - 12:52
pz80 också ...
Postad 23 September 2008 - 13:32
kan någon som har PZ85 bekräfta att det är GROVA eftersläpningar när man tittar på fotboll tex ?
pz80 också ...
det skulle jag inte påstå, men visst lider även denna plasma av phosphor trails (gröna skuggor i panoreringar).
Postad 23 September 2008 - 14:00
Svara, please!
Jag förstår inte....duger inte 32 sidor med information? Eller är det ren lathet? Du litar inte på din egen förmåga att kolla in TVn i affär/kolla upp information? Du litar mer på någon som skriver ett Ja här på forumet än dig själv?
Allt tyckande är slutgiltligt upp till dig själv. Förstår bara inte hur man kan tänka sig betala ett antal tusen för en ny TV och inte orka läsa den info som finns.
Postad 23 September 2008 - 15:22
är den värd 14.5k eller ska man köpa tex pz80 för 11.5k , samma tv fast utan digitala utgångar och IFC
Postad 23 September 2008 - 15:25
förstår inte riktigt det där med gröna skuggor i panoreringar ?!
är den värd 14.5k eller ska man köpa tex pz80 för 11.5k , samma tv fast utan digitala utgångar och IFC
google på "phosphor trails" så förstår du, jag tror att alla plasmor lider av det. själv föredrar jag dock det jämfört med den suddiga bilden på en lcd som panorerar.
/markus
Postad 24 September 2008 - 18:46
Det är väl som alla har sagt , skit signal in och skit ut och det stämmer sååå bra. Vissa kanaler har i mitt tycke väldigt bra utsändningar och då får man en härlig bild.
Från min gamla dvd 576i Sony så ser det faktiskt riktigt bra ut med ,har tyvärr inte testat BD än.
Alla serier i 720 från datorn ser väldigt bra ut med.
Spela COD på denna 50 tummare är magiskt *s*.... Jag är väldigt nöjd med denna skulle kunna köpa en till i morgon.
Postad 24 September 2008 - 20:58
Vanlig digital-tv är i klar dvd klass.....överraskande bra. Blue-ray ska vi inte tala om...
Postad 29 September 2008 - 10:09
Kan man inte spara olika inställningar för bildingångarna på PZ80? Jag vill ha overscan på via HDMI 1 (dgitalbox) och av via HDMI 2 (PS3). Får inte till det.
Postad 03 October 2008 - 01:14
jag har en PZ80 och är väldigt nöjdpz85 för 14.5k eller pz80 för 11.5k ?
Postad 03 October 2008 - 09:45
Postad 03 October 2008 - 10:35
ok själv såg jag ingen skillnad i bilden.. om IFC var på då märker man säkert något, men det är inte till allas smak..kollade lite igen på pz80 o blev inte jätteimpad faktiskt , lite flimmer osv ... tyckte pz85 va bättre
Postad 03 October 2008 - 11:03
så nu e man på ruta 1 igen
Postad 03 October 2008 - 13:12
Postad 06 October 2008 - 08:16
http://www.kjell.com...00000,676500000
Postad 06 October 2008 - 14:08
Jag ställer min fråga igen. Någon som vet?Hej.
Kan man inte spara olika inställningar för bildingångarna på PZ80? Jag vill ha overscan på via HDMI 1 (dgitalbox) och av via HDMI 2 (PS3). Får inte till det.
Postad 06 October 2008 - 14:10
Jag ställer min fråga igen. Någon som vet?
Nja, på min pz8 verkar jag vara tvungen att byta läge (normal/bio osv) på en av ingångarna för att det ska sparas olika inställningar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Märkligt problem Panasonic TH-42PZ85E / HUMAX BXR-HD+2
6 bilder
67 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?