Samsung TV (LE/UE/PS) våren/hösten 2009.
101 svar till detta ämne
Postad 01 april 2009 - 22:11
gudas
-
gudas
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nyss hemkommen från Krägga Herrgård där Samsung nu lyckades visa upp alla nykomlingar samtidigt! Jag har sett dem separat tidigare, men nu gavs äntligen möjlighet att se LED 6, 7 och 8 pecis intill varandra! På motsatt sida tronade Plasma 4, 5, 6 och 8! (den sistnämnda tyvärr med transportskadad panel En vit LCD B5 och några kommande ljudsystem fanns också representerade. Bland annat den tre centimeter tunna "ljudlimpan" som designmatchar LED.
Samsung väljer att lansera LED som ett eget begrepp vid sidan av LCD och Plasma trots att det ju i botten handlar om LCD med annan ljuskälla. Fokus låg i kväll på LED och miljön var riktigt elak mot LCD/LED med kraftigt dämpad belysning, möjlighet att se dem från extrema vinklar och videoklipp med absolut svärta emellan. Trots det klarade sig LED väldigt bra! Min Pioneer 5090 står fortfarande ohotad förstås, men de var de absolut bästa LED/LCD jag någonsin sett!
Visst anades backlight bleeding i hörnen (men inte alls så illa som på Sony W/X4), den förvånansvärt djupa svärtan övegick i purple tint först i branta vinklar, och den trimmade 100Hz-funktionen tappade förstås greppet (tearing och halos) i snabba rörelser men jag skulle på de nya utan problem kunna stå ut med någon av de lägre nivåerna vilket jag inte gör på tidigare modeller. 8000 interpolerar förövrigt 4 extrabilder med 200Hz på max. Ett nära nog komplett filstöd (via DNLA eller USB) presenterades också.
Det 1,5-cm tunna väggfästet (1500.-) med metallpuckar och kevlar-tråd såg lika imponerande ut som tidigare. Trist nog förblev alltså Plasma 8:an svart vilket den förhoppningsvis blir även påslagen med svart bild
För att summera LED skulle jag kunna tänka mig att köpa 8-serien enbart på grund av designen! Jag kommer ändå inte att använda 200Hz-funktionen. Den är lika tunn som småsyskonen, men har en kantigare "kristall"-ram som inte är lika bred runt bilden, och en aluminiumfot som nästan är för snygg för att tas av! En TV som andas premium...
...i alla fall tills det som väntar med höstens släpp i September... 
Tack för en bra genomgång! I vilka storlekar kommer 8000-serien i och när?
Postad 01 april 2009 - 22:21
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Tack för en bra genomgång! I vilka storlekar kommer 8000-serien i och när?
Tack. Tilll skillnad från småsyskonen kommer den bara i 40 och 46". Det är sagt att den den ska finnas i butik redan i slutet av Juni. EDIT: Jag ska tillägga att Samsung inte slutar jaga högt kontrastvärde, bara höga siffror för att beskriva det. Nu delas apparaterna i stället in i tre kategorier där exempelvis LCD B6 klassas som "Ultra kontrast" och LED 8 "Mega kontrast" (Sharp CES 2007 någon?). Ytterligare en sak värd att nämna är den nya processorn som trots fler funktioner och större menysystem med animerade ikoner kändes riktigt rappt att jobba med. Vi har nu fått in LCD A6, LED 6 och LED 7 i butik så jag ska leka mer på fredag. Kopiera nu bara konkurrenternas funktioner som bild ut via scart till DVD-recorder (Sony), Autovolym (LG), Avstängningsknapp (LG), ännu bättre bild (Pioneer) och lågt pris (Finlux) så är den perfekt!
Redigerat av Svärta, 01 april 2009 - 22:48.
Postad 02 april 2009 - 06:24
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
Kopiera nu bara konkurrenternas funktioner som bild ut via scart till DVD-recorder (Sony), Autovolym (LG), Avstängningsknapp (LG), ännu bättre bild (Pioneer) och lågt pris (Finlux) så är den perfekt! 
Haha, jaa de skulle kunna bli en riktigt grym tv om man fick plocka det bästa från alla
Postad 02 april 2009 - 15:47
danoh
-
danoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tack. Tilll skillnad från småsyskonen kommer den bara i 40 och 46". Det är sagt att den den ska finnas i butik redan i slutet av Juni.
EDIT: Jag ska tillägga att Samsung inte slutar jaga högt kontrastvärde, bara höga siffror för att beskriva det. Nu delas apparaterna i stället in i tre kategorier där exempelvis LCD B6 klassas som "Ultra kontrast" och LED 8 "Mega kontrast" (Sharp CES 2007 någon?). Ytterligare en sak värd att nämna är den nya processorn som trots fler funktioner och större menysystem med animerade ikoner kändes riktigt rappt att jobba med.
Vi har nu fått in LCD A6, LED 6 och LED 7 i butik så jag ska leka mer på fredag.
Kopiera nu bara konkurrenternas funktioner som bild ut via scart till DVD-recorder (Sony), Autovolym (LG), Avstängningsknapp (LG), ännu bättre bild (Pioneer) och lågt pris (Finlux) så är den perfekt! 
Riktigt bra info! Hur ser det ut med 52B755? någon som sett denna live? hur står sig denna mot övriga nya modeller? //Daniel
Postad 03 april 2009 - 06:55
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Är det någon som bor/jobbar i city som har möjlighet att fylla ett USB-minne med några klipp i alla vanliga och ovanliga format!? Det vore väldigt intressant att utreda vad LED 7:an accepterar.
Skicka PM.
Postad 03 april 2009 - 09:36
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jo, men Series 9 har ju nyligen nästan precis kommit ut. Typ ett halvår c:a för att byta ut en toppmodell? Vad i h*lvete...
Skall börja leta pixelfel som en iller med eld i baken nu. "Jaha, så ni har slutat tillverka den? Men vad tråkigt för er". Ja, jag är medveten om att reservdelar finns alltid ett bra tag, men man kan ju alltid hoppas. Ibland kan man få sin vilja igenom genom att föra oväsen...
Det jag blir intresserad av är vad som gör dig arg. Att det nu finns ny teknik som inte fanns förut? Nej det verkar vara OK. Men det du blir arg på är att det så snabbt har kommit ny teknik? Ja, håll tillbaka utvecklingen. Även om ni kan leverera bra saker, strunta i det. Det är bäst för samhället om alla är nöjda med det de har istället...
Postad 03 april 2009 - 09:47
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Den har fortfarande en scart, fast via adapter.
Hur funkar detta?? Var kopplar man in denna adapter? Någon som kan redogöra? Tar man någon annan utgång i besittning eller??
Enligt specen på Prisjakt skall det finnas totalt 2 SCART... Antal SCART med RGB 1 st Antal SCART totalt 2 st
Postad 03 april 2009 - 11:39
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
några kommande ljudsystem fanns också representerade. Bland annat den tre centimeter tunna "ljudlimpan" som designmatchar LED.
@Svärta Vet du något mer om denna ljudlimpa? Storlek? När kommer den? Namn? Ingår en sub?
Postad 03 april 2009 - 11:56
pruzze
-
pruzze
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
@Svärta Vet du något mer om denna ljudlimpa? Storlek? När kommer den? Namn? Ingår en sub?
Den här kanske? http://www.prylkoll....mpa/#more-14030
Postad 03 april 2009 - 13:09
thalos
-
thalos
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag beställde en LE52A866 på elgiganten i förra veckan men nu när jag skulle hämta ut den idag så fick jag reda på att de inte kommer få in den modellen nått mer eftersom samsung lagt ner den. Eftersom jag betalade en handpenning på TV:n var elgiganten tvingad att erbjuda mig "en liknande TV för samma pris" och jag har nu blivit erbjuden en LE52B755 för 22990 kr. Det låter som en finfin deal eftersom LE52B755 ligger på nästan 29000 i dagsläget. Eller? Vad är skillnaden på 8-serien och 7-serien? Kan inte hjälpa att vara lite skeptisk när jag kolla upp A866 men nu får B755 istället (7-serie istället för 8-serie om ni fattar vad jag menar). Eller är jag bara paranoid?  Kan inte hitta fullständiga specifikationer om LE52B755. Inte ens samsung.com har med den på sin hemsida?
Tack på förhand
Postad 03 april 2009 - 15:50
danoh
-
danoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag beställde en LE52A866 på elgiganten i förra veckan men nu när jag skulle hämta ut den idag så fick jag reda på att de inte kommer få in den modellen nått mer eftersom samsung lagt ner den. Eftersom jag betalade en handpenning på TV:n var elgiganten tvingad att erbjuda mig "en liknande TV för samma pris" och jag har nu blivit erbjuden en LE52B755 för 22990 kr. Det låter som en finfin deal eftersom LE52B755 ligger på nästan 29000 i dagsläget. Eller? Vad är skillnaden på 8-serien och 7-serien? Kan inte hjälpa att vara lite skeptisk när jag kolla upp A866 men nu får B755 istället (7-serie istället för 8-serie om ni fattar vad jag menar). Eller är jag bara paranoid? Kan inte hitta fullständiga specifikationer om LE52B755. Inte ens samsung.com har med den på sin hemsida?
Tack på förhand
Letar själv med ljus och lyckta efter specar/info på denna modell som jag vill köpa omgående, har även skickat mail till Samsung men dom vet inte alls när denna typ av information kommer läggas upp på deras hemsida, tycker det känns mycket konstigt att ett antal butiker redan har en massa info och även priser medans Samsung nästan förnekar modellens existens..
Postad 03 april 2009 - 16:07
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Katastrof! Tittade på en 46B657 i Örebro med den sämsta bild som jag sett på en TV på länge. Program ur NG HD med en svärta som var grådassigt blek samt en blockfylld o flimmrig bild i övrigt. W42:an o LG:en på ömse sidor visade samma program med en OK bild utan störningar. Inte blev det bättre efter lite justeringa med fjärren heller - tvärtom. Hoppas att det var fel på anslutningarna o att ingen annan bekräftar min uppfattning
Postad 03 april 2009 - 18:47
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Letar själv med ljus och lyckta efter specar/info på denna modell som jag vill köpa omgående, har även skickat mail till Samsung men dom vet inte alls när denna typ av information kommer läggas upp på deras hemsida, tycker det känns mycket konstigt att ett antal butiker redan har en massa info och även priser medans Samsung nästan förnekar modellens existens.. 
Har oxå letat spec på Samsungs nya skärmar på nätet men det finns inget än så länge. Fick dock till mig av en vän som är försäljare på en hifibutik att Samsung har skickat ut förhand´s spec på olika modeller till olika butiker på dom nya modellerna. Men dessa specar är tydligen lite "luddiga" så att säga oxå. Söker oxå med ljus o lykta på bekräftade spec´s på Samsung....speciellt deras nya plasma skärmar.
Redigerat av Goyt, 03 april 2009 - 18:48.
Postad 03 april 2009 - 18:53
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag beställde en LE52A866 på elgiganten i förra veckan men nu när jag skulle hämta ut den idag så fick jag reda på att de inte kommer få in den modellen nått mer eftersom samsung lagt ner den. Eftersom jag betalade en handpenning på TV:n var elgiganten tvingad att erbjuda mig "en liknande TV för samma pris" och jag har nu blivit erbjuden en LE52B755 för 22990 kr. Det låter som en finfin deal eftersom LE52B755 ligger på nästan 29000 i dagsläget. Eller? Vad är skillnaden på 8-serien och 7-serien? Kan inte hjälpa att vara lite skeptisk när jag kolla upp A866 men nu får B755 istället (7-serie istället för 8-serie om ni fattar vad jag menar). Eller är jag bara paranoid? Kan inte hitta fullständiga specifikationer om LE52B755. Inte ens samsung.com har med den på sin hemsida?
Tack på förhand
Jag hade tackat ja med än gång på den dealen..även om du kan få vänta ett tag på den. Har dom sagt något om när du kan få den?
Postad 04 april 2009 - 10:38
thalos
-
thalos
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag hade tackat ja med än gång på den dealen..även om du kan få vänta ett tag på den. Har dom sagt något om när du kan få den?
Jao, de sa att den kommer in i butik "i slutet av april"
Postad 04 april 2009 - 22:33
jenseike
-
jenseike
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Si JA til den dealen med en gang.. Du finner info på den modellen på www.netonnet.se og dette er en topp modell...
Postad 10 april 2009 - 08:33
bitnever
-
bitnever
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej
Någon som vet vilken trådlös usb "dong" man skall ha till Samsung UE-55B7070
Postad 14 april 2009 - 19:27
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Hej Någon som vet vilken trådlös usb "dong" man skall ha till Samsung UE-55B7070
Du måste använda WIS-09 (samma som till övriga i UE). OBS! Den äldre WIS-08 till A8 och A9 passar inte!
Redigerat av Svärta, 14 april 2009 - 22:49.
Postad 16 april 2009 - 16:42
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Den heter "HT-WS1R/XEE" och bör vara här inom kort. Det är en ren audio-produkt utan inbyggd DVD/BD-spelare. 2.1-ljud fås via optisk eller analogingång. Tjockleken är inte 2,6 centimeter, utan 2,6 tum (drygt 6,5 cm). Trådlös sub ingår. Ramen är "röd" Touch of Colour.
Postad 17 april 2009 - 21:09
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Pryltidningen M3 testar TV, och har den här gången bett om det bästa tillverkarna kan uppbringa. ...och för första gången får en modell 10 av 10!
Postad 17 april 2009 - 22:01
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Tja!? Ett resultat som Samsung-fans visste skulle komma förr eller senare. Det här kommer göra illa hos många inbitna Plasma (läs Pioneer)-nördar, tror jag. (Oj vad jag kommer att få skäll nu =))
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 17 april 2009 - 22:13.
Postad 18 april 2009 - 00:38
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Tja!? Ett resultat som Samsung-fans visste skulle komma förr eller senare. Det här kommer göra illa hos många inbitna Plasma (läs Pioneer)-nördar, tror jag. (Oj vad jag kommer att få skäll nu =))
nejdå för alla är medvetna om att M3 är värdelösa testare. dem skriver att G10 från panasonic har kass svärta. den har mätts i candela av HDTV.org m.m och uppnått 0.003 tror jag det var, ivf stod det " this plasma from panasonic has finaly achieved pioneer G8 blacks" svärta. så att samsungen får 10/10 och att lg får 7/10 i bildkvalite samtidigt panasonic får exakt likadant 7/10 låter inte exakt troligt då panasonic är ju hästlängder före. så rynka inte för mycket på näsan nu strömkarlen men det testet borde du inte ta seriöst . LED tror jag inte kan uppnå bättre svärta än kommande pioneer G10 som har obefintlig svärta.
Postad 18 april 2009 - 00:54
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
nejdå för alla är medvetna om att M3 är värdelösa testare. dem skriver att G10 från panasonic har kass svärta. den har mätts i candela av HDTV.org m.m och uppnått 0.003 tror jag det var, ivf stod det " this plasma from panasonic has finaly achieved pioneer G8 blacks" svärta.
så att samsungen får 10/10 och att lg får 7/10 i bildkvalite samtidigt panasonic får exakt likadant 7/10 låter inte exakt troligt då panasonic är ju hästlängder före.
så rynka inte för mycket på näsan nu strömkarlen men det testet borde du inte ta seriöst . LED tror jag inte kan uppnå bättre svärta än kommande pioneer G10 som har obefintlig svärta.
Igen så beror det på vad för någon bildkvalitet man föredrar. LCD och plasma har två olika bildkaraktärer. Varför är det så otroligt att Samsungen skulle få bättre än Panasonic? Panasonic är hästlängder före enligt dig ja. Jag hade hellre tagit en 7050 framför en G10 vilken dag i veckan som helst. Blir så ###### trött på snobbiga inlägg som "produkt A är långt före produkt B, det vet ju alla". LED kan redan idag mätas med Kuro vad det gäller svärta och det kunde de med A796 också. Pioneer G10 existerar inte och kommer inte existera heller då Pioneer har lagt ner tv-tillverkningen. Får jag fråga vad obefintlig svärta är? Svärta som ej existerar får jag det till och det bådar ju inte gått för Pioneer G10. Missförstå mig inte. G9 är helt sjukt grym men jag föredrar LED LCD. Andra föredrar plasma. Vissa vill ha "korrekta" färger vilket är mångas argument mot LCD (går ju att kalibrera i vilket fall som helst) , medan andra (exempelvis jag) skiter fullständigt i hur nära 65k panelen ligger, bara det ser bra och naturligt ut.
Postad 18 april 2009 - 00:59
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
ja naturligast visar ju en plasma . enligt i princip alla hollywood filmproducenter och HDTV.org , trusted rewies. alla verkar hålla med om den biten. sen kommer G10 ha en sista leverans har dem ju skrivit och G10 blir den sista plasman från KURO . Hösten 2009 som jag alltid har sagt sen 1 år tillbaka då det publicerades att i oktober skulle kuro g10 komma i 44 tum. dock kommer bara 50 & 60 tum! men kuro G10 har 0.0000000 i candela eller hur man nu ska säga: svärtan finns "inte" den är för svart för att mätas. och det tror jag inte led kan mäta sig med. dvs KURO G10.
sen är plasma mer förlåtande mot dåliga signaler m.m och plasman är i överlag det givna valet enligt mig.
Men det är min åsikt som sagt.
Postad 19 april 2009 - 22:14
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Det tunna väggfästet (WMN1000BXXE) finns nu i butik. Rekommenderat cirkapris 1499.- Vill du köra trådlöst är det alltså nya WIS09ABGNX/XCE som gäller, pris 699.-
Det finns förövrigt några sköna direktöversättningar i menysystemet i nya UE
Postad 23 april 2009 - 23:20
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
I dag satte jag upp nya PS50B455 bredvid UE46B7070 plötsligt ser man varför i princip alla företag utom Sony fortfarande utvecklar Plasma. Med denna prestanda redan i Series 4 ska det bli högintressant att om ett par månader sätta Series 8 Plasma mot Series 8 LED. Jag anar redan nu att den sistnämnda får övermäktigt motstånd...
HM. När 50" A blev B krympte plötsligt kartongerna!
Postad 24 april 2009 - 06:18
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
HM. När 50" A blev B krympte plötsligt kartongerna!
T.o.m utvecklingen av kartongerna går fram Klart utvecklingen måste gå framåt annars kommer man inte sälja nått om konkurrenterna har bättre grejer för samma pengar.
Postad 30 april 2009 - 18:23
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
sen kommer G10 ha en sista leverans har dem ju skrivit och G10 blir den sista plasman från KURO . Hösten 2009 som jag alltid har sagt sen 1 år tillbaka då det publicerades att i oktober skulle kuro g10 komma i 44 tum.
Var har "dem" skrivit om det? Pioneer hade aldrig tänkt bygga en "egen" G10-panel, de hade istället långtgående planer på att använda Panasonic-paneler till sin G10. Det gick ju dock i stöpet nu när Pioneer kastade in handduken. Efter att man meddelade om samarbetet med Panasonic så lämnade ju tydligen massor med Pioneer-ingenjörer Pioneer för att jobba för Panasonic istället. Nu har vi ju Panasonics nya G10 istället, som sägs vara det närmaste man kan komma en Kuro av dagens nya tv-apparater, och dessutom kommer ju Panasonic med några ännu bättre modeller nu. Så jag skulle nog säga att Panasonic mycket väl kan komma att ta över kronan i framtiden. Men vem vet, vad som helst kan ju hända i TV-branschen!
Postad 01 maj 2009 - 10:08
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
ja precis. ps svärta: trevligt att höra att samsung B455 är såpass bra som jag önskat mig, enligt din lilla titt 
Den verkar vara de givna valet för mig efter sommaren i 42 tum! Hmm, well well återstår o se om de kmr nåra nya kanditater! Hört att samsung plasma B655 kommer i 42 tum i augusti, något du hört nåt om detta svärta? Mvh
Redigerat av Unregistered1514, 01 maj 2009 - 10:09.
Postad 01 maj 2009 - 16:04
Unregisteredaab88258
-
Unregisteredaab88258
-
Amatör
-
-
76 inlägg
I dag satte jag upp nya PS50B455 bredvid UE46B7070 plötsligt ser man varför i princip alla företag utom Sony fortfarande utvecklar Plasma...
Vill du utveckla detta lite? I princip finns det bara tre utvecklare/producenter av plasma-paneler idag, Panasonic med 39.1% marknadsandel, Samsung SDI med 31.1% marknadsandel och LG med 22.3% marknadsandel. Pioneer har förnärvarande 4.3% marknadsandel och Hitachi har 3% marknadsandel, båda dessa har annonserat att de kommer att dra sig ur plasma-branchen under 2009. Med andra ord bara Panasonic, Samsung SDI och LG kvar... Den sista informationen gör även gällande att LG just nu utreder försäljning av deras plasma-division till kinabaserade Changhong...
Postad 01 maj 2009 - 19:23
almi
-
almi
-
Rookie
-
4 inlägg
Någon som sett nya B655 någonstans och fått något intryck? Kanske främst mot Samsungs tidigare A modeller?
Postad 02 maj 2009 - 09:11
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
LED kan redan idag mätas med Kuro vad det gäller svärta och det kunde de med A796 också.
På tex blackborders eller när bilden är helt svart så är svärtan bra på LCDn med LED lampor, men inte när bilden hade andra fäger blandat med svart. Tex en person har en svart tröja på sig i en film, tröjan har ett vitt mönster plus några andra färger. Tröjan får en nyans av mörkblått istället. Vitbalansen är förfälig i Samsungs LCD med LED lampor. Det blir en blå nyans över hela bilden oavsett hur mycket du än pillar med vitbalansen. Har prövat själv(se även länkan nedanför)... LCD med LED lampor(det är ingen LED tv) har fortfarande inte 2 milijoner bildpunkter(full hd plasma) som den kan släcka och tända. Det gör att Kuron blir överlägsen när det gäller att gå flera steg mellan svart och vitt. Att sedan skryta med att M3 gav bra betyg visar bara ens okunnskap, M3s tester är oftast ett skämt. Anledningen att den fick så bra betyg var att den har ett media center, 3cm tunn... Det tyckte journalisten var viktigare än en korrekt bild, vilket inte dessa LCD med LED lampor kan ge: http://www.avforums....-TV-Review.html
Postad 02 maj 2009 - 10:25
MainFailure
-
MainFailure
-
Rookie
-
2 inlägg
Har funderat in att köpa en UE46B6050.
Är det ett bra köp för pengarna man lägger ut?
Postad 02 maj 2009 - 10:48
uberjedi
-
uberjedi
-
Rookie
-
8 inlägg
Har funderat in att köpa en UE46B6050. Är det ett bra köp för pengarna man lägger ut?
Jag har haft en UE46B6050 i 2 veckor och är asnöjd.
Postad 02 maj 2009 - 13:12
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Jag har haft en UE46B6050 i 2 veckor och är asnöjd.
Hur kan du vara nöjd med en tv som har en usel vitbalans? Som ger förfärligt mycket onaturligt mycket flyt i bilden tillsammans med artifakter om man har motionflow aktiverat, om man inte har det så får man eftersläpningar.
Postad 10 maj 2009 - 20:02
jachri
-
jachri
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har beställt en UE-55B7070 och tror att den kommer att bli helt kanon. Jag är inte så känslig för bild och ljud, jag vill ha en stor TV som är tunn. Då verkar Samsungs nya LED-serie vara perfekt
Postad 10 maj 2009 - 21:54
Viz
-
Viz
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
En liten fråga bara angående "LED" tv. Är det inte bara "bakpanelen" eller vad man kallar det som är LED? och inte hela panelen, right? eller har jag förstått det helt fel? =)
Postad 11 maj 2009 - 07:52
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
En liten fråga bara angående "LED" tv. Är det inte bara "bakpanelen" eller vad man kallar det som är LED? och inte hela panelen, right? eller har jag förstått det helt fel? =)
Du har vanlig LCD belysning bakom sen sitter LED lampor längs kanten runt. Men om jag inte kommer ihåg fel så kommer 9-serien ha LED även i bakpanelen.
Postad 13 maj 2009 - 18:39
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
öhhh va?? nej så är det inte.
Det är ingen "vanlig lcd belysning", antar att du med det menar lysrör.
Med edge led har du led dioder längs kanterna sen speglas detta ljus ut mot panelen med mängder små speglar.
har du "vanlig led" sitter dioderna direkt bakom panelen.
Postad 15 maj 2009 - 11:03
spinner962
-
spinner962
-
Rookie
-
8 inlägg
Hur kan du vara nöjd med en tv som har en usel vitbalans? Som ger förfärligt mycket onaturligt mycket flyt i bilden tillsammans med artifakter om man har motionflow aktiverat, om man inte har det så får man eftersläpningar.
Menar du verkligen att UE46B6050 är så kass? Är det sämre bild än LE46B650? Funderar nämligen på om det är värt dom extra tusingarna för att få LED. Eller är det bara så att du vill visa att du har så höga krav och är så kräsen?
Postad 15 maj 2009 - 15:12
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Menar du verkligen att UE46B6050 är så kass? Är det sämre bild än LE46B650? Funderar nämligen på om det är värt dom extra tusingarna för att få LED. Eller är det bara så att du vill visa att du har så höga krav och är så kräsen?
Jag tror du får ta inlägget med en rejäl skopa salt. Det ÄR en bra tv. Inget snack om saken. Har själv spanat in den i butik flertalet gånger. Nu är jag medveten om alla försäljartrick man kör med i just butik. (har själv jobbar som säljare) Fråga du istället ska fråga dig själv är, Är det rätt tv för Mig och Mina behov? Men den frågan kan ju bara Du svara på själv eller hur? Mitt förslag är att du klämmer, känner, pillar med inställningar, åker till olika butiker och läser på om olika för/nackdelar med olika modeller. Det kan du hittar på diverse forum som detta. Jag tror uttalandet beror på att han inte gillar märket som sådant. Själv är jag grymt kräsen men har efter riktigt hårt testande inte märkt av att Samsungen skulle vara helt värdelös. Och ja, jag ÄR kräsen. Min datorskärm kostade 7k, min projektor 30k.. (då inte sagt att allt som är dyrt är bra.. ja, men Ni vet vad jag menar.  Själv gillar jag alla märken som är bra. Eller rättare sagt. Jag gillar bra prylar. Sen om det står Pioneer, Panasonic, LG, Sony, Samsung eller annat bryr jag mig inte ett dugg om. Men det är ju jag det. Ut och kolla så mycket du kan. Låt det ta tid. Låt intryck osv smälta in. I slutändan är det Du och bara Du som ska bli nöjd med inköpet. Basera inte ditt inköp på vad jag eller någon annan säger (skriver). Vi kan tipsa men thats it. Lycka till! Själv hade jag lätt köpt tvn, utan att skämmas eller att ångra mig.
Postad 15 maj 2009 - 19:31
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Jag tror du får ta inlägget med en rejäl skopa salt. Det ÄR en bra tv. Inget snack om saken. Har själv spanat in den i butik flertalet gånger. Nu är jag medveten om alla försäljartrick man kör med i just butik. (har själv jobbar som säljare)
Fråga du istället ska fråga dig själv är, Är det rätt tv för Mig och Mina behov? Men den frågan kan ju bara Du svara på själv eller hur? Mitt förslag är att du klämmer, känner, pillar med inställningar, åker till olika butiker och läser på om olika för/nackdelar med olika modeller. Det kan du hittar på diverse forum som detta.
Jag tror uttalandet beror på att han inte gillar märket som sådant. Själv är jag grymt kräsen men har efter riktigt hårt testande inte märkt av att Samsungen skulle vara helt värdelös. Och ja, jag ÄR kräsen. Min datorskärm kostade 7k, min projektor 30k.. (då inte sagt att allt som är dyrt är bra.. ja, men Ni vet vad jag menar.
Själv gillar jag alla märken som är bra. Eller rättare sagt. Jag gillar bra prylar. Sen om det står Pioneer, Panasonic, LG, Sony, Samsung eller annat bryr jag mig inte ett dugg om. Men det är ju jag det. Ut och kolla så mycket du kan. Låt det ta tid. Låt intryck osv smälta in. I slutändan är det Du och bara Du som ska bli nöjd med inköpet. Basera inte ditt inköp på vad jag eller någon annan säger (skriver). Vi kan tipsa men thats it. Lycka till! Själv hade jag lätt köpt tvn, utan att skämmas eller att ångra mig.
BRA SAGT!!!!!
Postad 16 maj 2009 - 07:51
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Den är inte jättekass, men jag tycker den är otroligt överhypad. Den har stora problem med vitbalansen, vilket seriöa testare har påpekat. Rörelseskärpan är inte bra. Om man prompt måste ha en LCD med LED lampor så vänta på Sonys, annars finns ju en tv som har blivit utsedd till referens tv i ungeför 100-150 tester, Pioneer 5090. Passa på innan den försvinner. Den har inga problem med varken vitbalans och rörelseskärpa. Varför inte köpa den?
Postad 16 maj 2009 - 08:07
mtz70
-
mtz70
-
Användare
-
-
110 inlägg
Den är inte jättekass, men jag tycker den är otroligt överhypad. Den har stora problem med vitbalansen, vilket seriöa testare har påpekat. Rörelseskärpan är inte bra.
Om man prompt måste ha en LCD med LED lampor så vänta på Sonys, annars finns ju en tv som har blivit utsedd till referens tv i ungeför 100-150 tester, Pioneer 5090. Passa på innan den försvinner. Den har inga problem med varken vitbalans och rörelseskärpa. Varför inte köpa den?
2 saker... 1. Klart de säkert finns brister och att de finns andra tv apparater som är bättre, men du får otroligt mkt för pengarna när du köper en samsung LED tv. 2. De kommer alltid komma en bättre, snyggare och tunnare tv "på väg in på marknaden".
Postad 16 maj 2009 - 09:07
Pinarello_
-
Pinarello_
-
Rookie
-
1 inlägg
Den är inte jättekass, men jag tycker den är otroligt överhypad. Den har stora problem med vitbalansen, vilket seriöa testare har påpekat. Rörelseskärpan är inte bra.
Om man prompt måste ha en LCD med LED lampor så vänta på Sonys, annars finns ju en tv som har blivit utsedd till referens tv i ungeför 100-150 tester, Pioneer 5090. Passa på innan den försvinner. Den har inga problem med varken vitbalans och rörelseskärpa. Varför inte köpa den?
Tänk så skönt att jag inte upplever några problem med vitbalans eller rörelseoskärpa med Samsungs led-lcd. Plasma-tallibaner... Högljudda men få. De dyker upp i alla möjliga trådar med sin fanatiska propaganda. Om nu Pioneers plasma hade varit sådana outstanding fantastiska referenser, varför slutar de då att tillverkas? De borde ju vara en försäljningssuccé?! Aldrig någonsin att jag skulle köpa en plasma i dagens läge. De är tjocka, fula och drar mycket ström. Dessutom stora problem med inbränningar (eller ghosting som ni plasma-tallibaner väljer att kalla det) Hur sinnesjukt låter det inte att man skulle behöva "köra in" en tv med låg kontrast osv för att undvika permanenta inbränningar? Och sen om man då råkar ut för det omöjliga, alltså inbränning, så ska man tvätta skärmen genom att titta på myrornas krig i några timmar... HAHA vicket skämt!
Postad 16 maj 2009 - 11:23
ryssen88
-
ryssen88
-
Användare
-
-
156 inlägg
Tänk så skönt att jag inte upplever några problem med vitbalans eller rörelseoskärpa med Samsungs led-lcd.
Plasma-tallibaner... Högljudda men få. De dyker upp i alla möjliga trådar med sin fanatiska propaganda. Om nu Pioneers plasma hade varit sådana outstanding fantastiska referenser, varför slutar de då att tillverkas? De borde ju vara en försäljningssuccé?!
Aldrig någonsin att jag skulle köpa en plasma i dagens läge. De är tjocka, fula och drar mycket ström. Dessutom stora problem med inbränningar (eller ghosting som ni plasma-tallibaner väljer att kalla det) Hur sinnesjukt låter det inte att man skulle behöva "köra in" en tv med låg kontrast osv för att undvika permanenta inbränningar? Och sen om man då råkar ut för det omöjliga, alltså inbränning, så ska man tvätta skärmen genom att titta på myrornas krig i några timmar... HAHA vicket skämt!
Inte för att jag föredrar plasma framför LED men jag tror dages plasma inte har några problem med inbränningar längre, skippa stereotyp snacket
Postad 16 maj 2009 - 12:38
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Tänk så skönt att jag inte upplever några problem med vitbalans eller rörelseoskärpa med Samsungs led-lcd.
Plasma-tallibaner... Högljudda men få. De dyker upp i alla möjliga trådar med sin fanatiska propaganda. Om nu Pioneers plasma hade varit sådana outstanding fantastiska referenser, varför slutar de då att tillverkas? De borde ju vara en försäljningssuccé?!
Aldrig någonsin att jag skulle köpa en plasma i dagens läge. De är tjocka, fula och drar mycket ström. Dessutom stora problem med inbränningar (eller ghosting som ni plasma-tallibaner väljer att kalla det) Hur sinnesjukt låter det inte att man skulle behöva "köra in" en tv med låg kontrast osv för att undvika permanenta inbränningar? Och sen om man då råkar ut för det omöjliga, alltså inbränning, så ska man tvätta skärmen genom att titta på myrornas krig i några timmar... HAHA vicket skämt!
Ser den blå nyansen i bilden och den sämre rörelseskärpan? Pioneer skärmarna ligger på över 30000 oftast, klart att de inte säljer lika bra. I en lågkonjuktur sälj det billgare saker. Det finns inte en enda inbränningsrapport från en hemmabruks 5090 i hela världen än, har jag spelat Resident Evil 5 sedan det släpptes flera timmar om dagen, har inte sett en enda ghosting än... Även om inbränningar var lätta att få skulle jag ta det hellre än sämre rörelseskärpa, eftersläpningar, sämre svärta i bilden, dålig betraktsningvinkel och dålig vitbalans. Jag är ute efter en korrekt bild vilket inte Samsungs tv kan. Kolla bilden jag bifogade, där ser du att skärmen blöder i ljus partier plus att asfalten blir väldigt blå, trots att den är kalibrerad.
Redigerat av Peterrrrr, 16 maj 2009 - 12:41.
Postad 17 juni 2009 - 09:33
foxis
-
foxis
-
Rookie
-
6 inlägg
Kolla bilden jag bifogade, där ser du att skärmen blöder i ljus partier plus att asfalten blir väldigt blå, trots att den är kalibrerad.
Nu är vet jag inte hur exakt du plåtat skärmarna, men såvitt jag kan se och mäta på stadsbilderna så är själva färgbalansen ganska snarlik. Det som skiljer är ljusstyrka och färgmättnad. Dra upp ljuset i pioneer-bilden och öka mättnaden (ex. i Photoshop) så ser du att blåtonen är snarlik. Jag håller med om att Pioneer har bild i toppklass, men skillnaden är inte fullt så dramatisk som dina bilder indikerar. IMHO.
Postad 17 juni 2009 - 09:44
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Det är en helt ok tv från Samsung. Dock är svärtan fortfarande för kass i bilden. När kommer 9000 serien? Den kan nog bli intressant. Tycker Samsung gjorde ett misstag när dom försökte få så tunn som möjligt istället för så bra bild som möjligt. Hoppas på bättre konstruktion också så det inte känns som att dom ska gå sönder när man lyfter dom.
Postad 17 juni 2009 - 15:06
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Välkommen till forumet. Ett råd är att nästa gång skulle du kanske kolla upp dina påståenden lite mer noggrant, för det är inte många rätt du har utan gör dig själv till "ett skämt". LCD / Plasma har olika fördelar och nackdelar (dock är dina felaktiga). Än så ligger pioneers G9 steget före alla andra, men tror att den blir omsprungen av nästa generationer på både LCD och Plasma fronten. Trodde Samsungs plasmor och lcd'er skulle vara i klass med G9an i år men så var inte fallet, tyvärr.
Redigerat av Unregistered948c54a3, 17 juni 2009 - 15:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|