* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 26 april 2008 - 21:18
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Homy:
Jag kopplade en HDMI i DVD och in i en av de tre HDMI-ingångarna i TV:n. Sen valde jag den källan via menyn men tv:n är svart.
Har du testat att koppla den med scart för att se så det inte finns en inställning att skicka ut bild via HDMI i inställningarna på DVD?
Postad 26 april 2008 - 21:40
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
sorry! menande komponent!
Men hur är det med färgen på kanterna?
Postad 26 april 2008 - 21:55
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har du testat att koppla den med scart för att se så det inte finns en inställning att skicka ut bild via HDMI i inställningarna på DVD?
Ja har testat. Sen när jags er bilderna från menyerna i instruktionsboken så står det i högra hörnet under t ex"bild" 1/2. Alltså två sidor men det står inte "1/2" hos mig. Det finns inställningar på HDMI men dessa är på sidan 2/2 . Har gått igenom alla knappar på fjärren för att kunna komma till sidan två. Ej lyckats. Hur gör ni? Ska gå igenom bruksanvisningen på cd-rom som var med nu.
Postad 26 april 2008 - 22:00
Unregistered2dd22f4b
-
Unregistered2dd22f4b
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det enda skulle vara lite sämre kvalitet på SD-material i.o.m. att bilden förstoras ännumer med 42".
Nu blir man väl bannad...men SD-material? Vad är det?
Postad 26 april 2008 - 22:07
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Nu blir man väl bannad...men SD-material? Vad är det?
Motsatsen till HD  , Standard Definition 576 linjer vs. High Definition 1080 linjer, dvs vanlig TV och DVD.
Redigerat av Homy, 26 april 2008 - 22:09.
Postad 26 april 2008 - 23:06
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Nu har jag kört Tvn i cirka 35 timmar, har höjt inställningarna en aning motför vad jag först hade, men jag tänkte bara dra iväg en snabbfråga, hur känsligt är det att kolla på 2.35:1 film utan att zooma bilden, dvs med svarta kanter uppe och nere i 1-2 timmar (utan paus)?
Får inte texten att följa med när jag zoomar så jag kör hellre auto då.
Har hittils aldrig kört någon film med svarta kanter och varit väldigt försiktig överlag.
Vad är riskerna? Ojämn inbränning? jag har ju ändå kört tvn ett antal timmar, är det verkligen en risk om jag kör myrornas krig efteråt?
Postad 26 april 2008 - 23:18
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tack ! Det var så. Standard var scart för att komma igång.
Postad 27 april 2008 - 00:13
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Hej! Nu har jag ett problem här angående min nyinköpta PX80. Idag satt jag och spelade med ett gäng kompisar då TV:n helt plötsligt slog av sig själv. Det sista man såg var att bilden blev helt skum en halv sekund innan den blev svart, man såg en massa lodräta gröna linjer, men det är kanske inte så konstigt att man ser om signalen bryts helt plötsligt.
Överhettning tänkte jag, men nu är ju problemet det att den inte startar längre... Den lilla on/off - lampan bredvid strömbrytaren blinkar rött bara. Försöker man slå av strömmen och slå på den igen blinkar den grönt som om den skulle starta en stund, sedan börjar den blinka rött igen. Det kanske är fem blink och sedan är det ett uppehåll på kanske 10 sekunder, sedan fem blinkningar igen.
Någon som har en aning om vad detta kan vara? Kan ju inte få tag på support förrän på måndag.
Postad 27 april 2008 - 00:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Danne2k7
Vet inte hur många ggr jag har sagt det ..
Titta på tvn och sluta oroa dig
Maveric
Postad 27 april 2008 - 00:31
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det som var så populärt ett tag att man kunde se ett program och spela in ett annat samtidigt. Det är väl en omöjlighet idag om man sitter med telia bredbands-tv?
PX80 har ju inbyggd digitalmottagare men vad spelar det för roll i detta läget, man har ju ofta ändå en separat dekoder?
Postad 27 april 2008 - 00:33
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Varför inte ställa frågan i tråden för Telia digital tv ?
Inbyggd decoder är bra för dem som inte vill ha en separat
Maveric
Postad 27 april 2008 - 00:36
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Danne2k7
Vet inte hur många ggr jag har sagt det ..
Titta på tvn och sluta oroa dig
Maveric 
I did  Såg rätt tydliga inbrännigar längst ner (det var vitare där tror jag) efter ca 1h men kör lite myrornas krig nu så no problems. Jag kan ändå ibland uppfatta vissa "hack" i bilden, bara ibland och i vissa situationer men ändå. Främst ljus miljö och medelsnabba panoreringar med många objekt i bakrunden..är detta något som kan minska med tiden när jag "brännt in" tvn färdigt tro? Kan någon funktion påverka? Oftast är bilden dock riktigt mjuk vid panoreringar osv, såg Planet Earth 720p episod 07 (dvi -> hdmi) och det var riktigt riktigt fint faktiskt, men jag får för ibland för mig att objekt "hoppar" efter (hackar) ibland vid panoreringar (även i HD). Svår fråga självklart, tänkte bara höra om någon upplevt liknande? Vidare några småfrågor: 1: Ska bilden på det analoga nätet när man kör myrornas krig ibland blixtra till i massa färger i en 1 millesekund? 2: Längst ut till vänster och höger på bilden har jag alltid ett grönt och ett lila streck (ett på varje sida) som är några mm tjockt, syns mest mot vid bakrund (t.ex. myrornas krig) och när man kollar riktigt nära på tvn, men ska det vara så?
Redigerat av Danne2k7, 27 april 2008 - 00:38.
Postad 27 april 2008 - 00:41
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Du behöver inte köra myrornas krig om du inte T.ex lyckats få en logga från någon skitkanal till att sätta sig. ( de sätter sig aldrig permanent, så myrornas krig påskyndar bara läkningen ) När du skiftar över till en kanal med "full 16:9" så fixar den till det .. men det är inget du behöver tänka på. Vad du och andra än gör .. sitt inte och se på tv med Zoom för att inte få inbränningar av 4:3 eller "riktiga filmformat" Ni får inte inbränningarDessutom skall ni slå av Overscan så att ni får hela bilden .... 1: Ska bilden på det analoga nätet när man kör myrornas krig ibland blixtra till i massa färger i en 1 millesekund?
Det är säkert en kanal som "vill in" växla till en annan plats. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 april 2008 - 00:43.
Postad 27 april 2008 - 00:48
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Varför inte ställa frågan i tråden för Telia digital tv ?
Inbyggd decoder är bra för dem som inte vill ha en separat 
Maveric 
Tack för tipset! Fixat
Postad 27 april 2008 - 00:59
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Märkte nu i kväll att jag fått en svag fastbränning min PX80  , syns svagt när det är mörkt i rummet och jag kollar nära tv:n, kommer från PS3:an efter guitar hero ändå har jag inte spelat långa stunder och kört myrornas krig efter varje gång. Tur jag har några dagar kvar på öppet köp så nu funderar jag på om jag ska lämna tillbaka den.
Postad 27 april 2008 - 01:04
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Märkte nu i kväll att jag fått en svag fastbränning min PX80 , syns svagt när det är mörkt i rummet och jag kollar nära tv:n, kommer från PS3:an efter guitar hero ändå har jag inte spelat långa stunder och kört myrornas krig efter varje gång. Tur jag har några dagar kvar på öppet köp så nu funderar jag på om jag ska lämna tillbaka den.
Hur noga är de med obruten förpackning vid öppet köp?
Postad 27 april 2008 - 01:06
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Läs ovan
Kör du myrornas krig igen så skall du se att det går bort ..
När ni spelar ett sådant "stillastående" spel .. så se till att kontrasten är nere på under 50% och ställ tvn
i Bio eller Miljö. Mina grabbar spelar fifa flera timmar i rad i bioläget och det fungerar bra.
Nu är guitar hero ett som sagt ett "stillastående" spel i den bemärkelsen att det är mycket
av bilden som inte rör sig ( rätta mig om jag har fel då jag inte har spelet ) och då kanske
du kan få tillfälliga inbränningar ... Men som sagt, de skall gå bort .. om du har tvn rätt inställd.
När ni kör myrornas krig kan ni med fördel köra dynamiskt läge och höja kontrast och ljus ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 april 2008 - 01:08.
Postad 27 april 2008 - 01:53
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Läs ovan
När ni spelar ett sådant "stillastående" spel .. så se till att kontrasten är nere på under 50% och ställ tvn i Bio eller Miljö. Mina grabbar spelar fifa flera timmar i rad i bioläget och det fungerar bra. Nu är guitar hero ett som sagt ett "stillastående" spel i den bemärkelsen att det är mycket av bilden som inte rör sig ( rätta mig om jag har fel då jag inte har spelet ) och då kanske du kan få tillfälliga inbränningar ... Men som sagt, de skall gå bort .. om du har tvn rätt inställd.
När ni kör myrornas krig kan ni med fördel köra dynamiskt läge och höja kontrast och ljus .. 
Maveric 
Ah självklart, det har jag inte tänkt på, ska ändra till "normal" eller något nästa gång jag kör myrorans krig, tack. Det är riktigt snällt av dig att du sitter uppe mitt i natten och försöker hjälpa oss vilsna själar <3 Antar att (eftersom du inte svarade på hela mitt inlägg) du aldrig överhuvudtaget ser ens tendenser till "hack" eller liknande i din PX80?
Postad 27 april 2008 - 07:58
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Läs ovan
När ni spelar ett sådant "stillastående" spel .. så se till att kontrasten är nere på under 50% och ställ tvn i Bio eller Miljö. Mina grabbar spelar fifa flera timmar i rad i bioläget och det fungerar bra. Nu är guitar hero ett som sagt ett "stillastående" spel i den bemärkelsen att det är mycket av bilden som inte rör sig ( rätta mig om jag har fel då jag inte har spelet ) och då kanske du kan få tillfälliga inbränningar ... Men som sagt, de skall gå bort .. om du har tvn rätt inställd.
Maveric 
Gör väl ett test med det då. återkommer ikväll. /Steelis
Postad 27 april 2008 - 08:16
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
1: Ska bilden på det analoga nätet när man kör myrornas krig ibland blixtra till i massa färger i en 1 millesekund?
Det är inte så att du ser det som kallar regnbågseffekt? Det brukar ju synas på DLP-projektorer. Jag ser sådant på billiga DLP-projektorer och tycker mig se sådana på min PZ85 när jag snabbt flyttar blicken över tv:n eller snabbt flyttar blicken från typ laptopen till tv:n.
Postad 27 april 2008 - 12:05
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Det är inte så att du ser det som kallar regnbågseffekt? Det brukar ju synas på DLP-projektorer. Jag ser sådant på billiga DLP-projektorer och tycker mig se sådana på min PZ85 när jag snabbt flyttar blicken över tv:n eller snabbt flyttar blicken från typ laptopen till tv:n.
Nja, har läst om det och tror inte det är det. Regnbågseffekt var väl föresten något naturligt som man ser p.g.a. ögat har jag för mig att jag läste? Näe detta är mer att den blinkar till i massa färger då och då, ganska sällan faktiskt, men ändå. Probebly nothing.. Men om ni har myrornas krig på och kollar riktigt nära, kan ni se att det är lila/grönt längst ut på varsin sida?
Redigerat av Danne2k7, 27 april 2008 - 12:11.
Postad 27 april 2008 - 12:58
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Ingen som har något tips kring min fråga ovanför? TV:n går fortfarande inte igång!
Postad 27 april 2008 - 13:33
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Märkte nu i kväll att jag fått en svag fastbränning min PX80 , syns svagt när det är mörkt i rummet och jag kollar nära tv:n, kommer från PS3:an efter guitar hero ändå har jag inte spelat långa stunder och kört myrornas krig efter varje gång. Tur jag har några dagar kvar på öppet köp så nu funderar jag på om jag ska lämna tillbaka den.
Kom på en sak till, varför syns bara den svaga inbränningen när jag har hdmi3 (PS3 på hdmi3) vald och inte svart bakrund på tv vald? Inte heller när jag väljer hdmi1 och hdmi2? Kanske måste fixa en "myrornas krig" dvd ??
Postad 27 april 2008 - 15:14
hebbe_l
-
hebbe_l
-
Rookie
-
1 inlägg
jag undrar om man får med svensk manual till tvn eller om man måste ladda ner den??? såg att man kunde ladda ner den på net on net. hur är det tex, på media markt, siba??? är lite nyfiken då ja ska köpa tv nu i veckan och ja köper helst med svensk manual, som man inte behöver ladda ner. mvh/fredrik
Postad 27 april 2008 - 15:17
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Kom på en sak till, varför syns bara den svaga inbränningen när jag har hdmi3 (PS3 på hdmi3) vald och inte svart bakrund på tv vald? Inte heller när jag väljer hdmi1 och hdmi2? Kanske måste fixa en "myrornas krig" dvd ??
Hmm, en temporär inbränning ska synas vid svart bakrund oavsett vilken ingång du valt såvitt jag vet..det är ju samma skärm och samma fosfor ändå.. Låter väldigt konstigt.. Men kör myrornas krig ett tag på analoga, annars får du ringa supporten imorgon, om inte någon annan här vet dvs. En fråga om rengöring, kan jag ta en dammvippa mot tvn/skärmen eller kan några farliga statiska laddningar skapas? Jag vill bara ha bort lite damm, främst på foten.
Postad 27 april 2008 - 16:53
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
En fråga om rengöring, kan jag ta en dammvippa mot tvn/skärmen eller kan några farliga statiska laddningar skapas? Jag vill bara ha bort lite damm, främst på foten.
Inget svar på din fråga men jag hörde ett tips idag i programmet "Rent Hus" på TV4 kl. 15:20. Det var första gången jag hörde om det så jag undrar om någon provat. De sa att man kan undvika att få damm på elutrustning genom att torka av med en trasa och en blandning av sköljmedel och vatten. Sköljmedlet har en antistatisk effekt och stöter bort dammpartiklar. Ska testa det på något och se om det funkar.
Redigerat av Homy, 27 april 2008 - 16:53.
Postad 27 april 2008 - 19:39
Unregistereddea86124
-
Unregistereddea86124
-
Amatör
-
-
97 inlägg
jag undrar om man får med svensk manual till tvn eller om man måste ladda ner den??? såg att man kunde ladda ner den på net on net. hur är det tex, på media markt, siba??? är lite nyfiken då ja ska köpa tv nu i veckan och ja köper helst med svensk manual, som man inte behöver ladda ner. mvh/fredrik
jag fick svensk manual till. köpte min på onoff
Postad 27 april 2008 - 20:55
Unregistered2dd22f4b
-
Unregistered2dd22f4b
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det enda skulle vara lite sämre kvalitet på SD-material i.o.m. att bilden förstoras ännumer med 42".
Tack Homy! Jag kollar mest fotboll och film på tv. Hört att många SD-sändningar är rena skitet på fotbollsmatcher, är det då bättre bild med 37 tummaren än med 42 tummaren vad det gäller dåliga bitrate-sportsändningar? Eller same same? Har en vanlig samsung 270 box på comhem. Undrar även över dessa gröna eftersläpningar, mest vid tv-spelande men även vid filmtittande, när kameran panorerar snabbt och vita skarpa partier kastar då en grön skugga efter sig. Kallas "green ghosting" eller "plasma fringing" tror jag. Mer om dessa på denna tråd; https://www.minhembi...howtopic=158412och här finns ett exempel på hur det kan se ut; http://www.youtube.c...h?v=lVw_VvFcV1UNi som har PX80an, upplever ni dessa? Är det överdrivet? Försvinner de efter inkörning? Några andra har pratat om hackningar vid snabba panoreringar. Är det samma sak som det jag kallade "green ghosting" och "plasma fringing" eller pratas det om en annan svaghet på PX80an? Vill ju köpa en plasma för att jag inte klarar av LCD-panelernas tokhackande...
Postad 27 april 2008 - 22:43
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Fortfarande kvar efter 1 timmes myrornas krig ...bah.  .ska testa med att snabbspola någon film nu, får se om det hjälper annars så lämnas den tillbaka, har fortfarande öppet köp, hoppas dom inte kollar upp den innan bara
Postad 27 april 2008 - 23:17
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Beställde en PX80 nu innan helgen. Ska bli underbart. Letar nu en bra surround sound set-up. Vet vilka ytterligare markhögtalare jag vill ha, resten har jag ingen aning om och vet inte ens var jag skall börja. Får läsa på lite.
Redigerat av Rebelicious, 27 april 2008 - 23:19.
Postad 27 april 2008 - 23:52
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Tack Homy!
Jag kollar mest fotboll och film på tv. Hört att många SD-sändningar är rena skitet på fotbollsmatcher, är det då bättre bild med 37 tummaren än med 42 tummaren vad det gäller dåliga bitrate-sportsändningar? Eller same same? Har en vanlig samsung 270 box på comhem.
Några andra har pratat om hackningar vid snabba panoreringar. Är det samma sak som det jag kallade "green ghosting" och "plasma fringing" eller pratas det om en annan svaghet på PX80an? Vill ju köpa en plasma för att jag inte klarar av LCD-panelernas tokhackande...
Dåliga TV-sändningar innebär bl.a. att bilden komprimeras för mycket och då syns det tydligt i form av för stora pixlar och de ser man på både 37" och 42". Det bästa är om du kan jämföra de två modellerna själv i en butik för alla har olika smak. Tidigare här skrev jag att panoreringar var väldigt hackiga på PX80 när jag kollade på OnOff och Expert. På Media Markt har jag inte sett felet så jag undrar vad som var fel hos de andra ställena.
Postad 28 april 2008 - 08:02
Parabol
-
Parabol
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Undrar även över dessa gröna eftersläpningar, mest vid tv-spelande men även vid filmtittande, när kameran panorerar snabbt och vita skarpa partier kastar då en grön skugga efter sig. Kallas "green ghosting" eller "plasma fringing" tror jag.
Mer om dessa på denna tråd; https://www.minhembi...howtopic=158412 och här finns ett exempel på hur det kan se ut; http://www.youtube.c...h?v=lVw_VvFcV1U
Har inte TV:n (än iallafall), men jag har nog läst varenda inlägg i denna tråd och kan inte minnas att någon skulle klagat på gröna eftersläpningar. Några har däremot upplevt att bilden kan hacka ibland vid panoreringar, men bägge problemen finns nog mer på den förra PX70-modellen som du länkade trådarna till.
Postad 28 april 2008 - 09:20
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hej! Nu har jag ett problem här angående min nyinköpta PX80. Idag satt jag och spelade med ett gäng kompisar då TV:n helt plötsligt slog av sig själv. Det sista man såg var att bilden blev helt skum en halv sekund innan den blev svart, man såg en massa lodräta gröna linjer, men det är kanske inte så konstigt att man ser om signalen bryts helt plötsligt.
Överhettning tänkte jag, men nu är ju problemet det att den inte startar längre... Den lilla on/off - lampan bredvid strömbrytaren blinkar rött bara. Försöker man slå av strömmen och slå på den igen blinkar den grönt som om den skulle starta en stund, sedan börjar den blinka rött igen. Det kanske är fem blink och sedan är det ett uppehåll på kanske 10 sekunder, sedan fem blinkningar igen.
Någon som har en aning om vad detta kan vara? Kan ju inte få tag på support förrän på måndag.
Du har inte problem med dina andra apparater runt omkring? Kanske har en av dina huvudproppar har gått. Det resulterar ofta i att apparater får lite ström men inte tillräckligt att köra. Dvs spisen lyser men blir inte varm, klockan på mikron fungerar men själva micron fungerar ej osv. (lampan på tvn blinkar men tvn fungerar ej) Kolla igenom dina proppar... kolla hur apparaterna i samma rum fungerar osv... i nödfall kan du testa tvn i ett rum där du vet strömmen fungerar som den ska... Kom på en sak till, varför syns bara den svaga inbränningen när jag har hdmi3 (PS3 på hdmi3) vald och inte svart bakrund på tv vald? Inte heller när jag väljer hdmi1 och hdmi2? Kanske måste fixa en "myrornas krig" dvd ??
Detta är extremt konstigt, en inbränning är ju fast i skärmen, inte i en viss ingång. Dessutom så ska inte en permanent inbränning "lysa" utan den ska vara mörkare, så den borde inte synas på svart väl?, då den beror på att fosforn är utmattad på det stället. Ghosting lyser och är ingen inbränning utan en tillfällig uppladdning av fosforn på ett visst ställe... Om du bara ser spökbilden när du slår på HDMI3 så verkar det ju inte som att den sitter fast i skärmen?? Har du t.ex. provat att stänga av allting, rycka ut PS3an från ingången och sedan slå på HDMI3? vad ser du då? Vad händer om du kopplar in PS3an på HDMI1 och byter till den?? Ser du den där då istället? Sen undrar jag vad du hade för bildläge när du körde guitar hero... Hade du väldigt stark kontrast och ljus, eller körde du på "dynamisk"?? Jag kollar mest fotboll och film på tv. Hört att många SD-sändningar är rena skitet på fotbollsmatcher, är det då bättre bild med 37 tummaren än med 42 tummaren vad det gäller dåliga bitrate-sportsändningar? Eller same same? Har en vanlig samsung 270 box på comhem.
Undrar även över dessa gröna eftersläpningar, mest vid tv-spelande men även vid filmtittande, när kameran panorerar snabbt och vita skarpa partier kastar då en grön skugga efter sig. Kallas "green ghosting" eller "plasma fringing" tror jag.
Ni som har PX80an, upplever ni dessa? Är det överdrivet? Försvinner de efter inkörning?
Några andra har pratat om hackningar vid snabba panoreringar. Är det samma sak som det jag kallade "green ghosting" och "plasma fringing" eller pratas det om en annan svaghet på PX80an? Vill ju köpa en plasma för att jag inte klarar av LCD-panelernas tokhackande...
Jag tycker att PX80 är utmärkt till fotboll. Sen att kanalerna fortfarande sänder skräp, det är riktigt synd, det är sånt man får leva med, men ibland får man in en bra fotbollssändning och då är det riktigt bra bild! Dåliga sändningar är inte lika uppenbara på små tv-apparater. Jag tycker inte att det är anledning att inte köpa en ny tv - att man vill dölja den otäcka sanningen genom att ha en mindre TV. Det kommer fler och fler fotbollssändningar med kvalitet och det är något som kanalerna måste förbättra successivt. Springer du på en riktigt dålig sändning på din nya PX80 så är det fortfarande tittbart - så länge du vet att pixeleringseffekterna m.m. är en del av sändningen och du inte sitter och tror att det är TVn det är fel på... När de sedan sänder en match med bra bild så är man mycket glad över sin 42"-plasma, och det kommer antagligen bli bra bild på fotbolls-em t.ex., och jag har sett flera matcher på sexan som har haft kanonkvalitet... Tror inte att det är så stor skillnad på 37" och 42". Att sändningen är dålig beror inte på att det är SD utan att det är sämre än SD. Tittar du noga på din CRT så kan du se att det är riktigt dålig bild där med ibland, jag satt och retade mig på TV3s värdelösa fotbollsbild redan på min 32" Widescreen-CRT från Philips. Jag har nog sett "fringing" någon gång men väldigt sällan och har aldrig stört mig på det. Men det förekommer fortfarande på de flesta plasmor vad jag vet. Hackningar vid panoreringar förekommer på i stort sett alla apparater. Främst i filmmaterial med 24 bilder per sekund. Anledningen är att det är för stort avstånd mellan bilderna så att ögat uppfattar att det inte är en äkta rörelse utan bara en serie stillbilder - som ju en film är. På vissa apparater, t.ex. pz85, så finns det något som heter IFC - "intelligent frame creation". Detta lägger in extra bilder mellan de 24 bilderna för att skapa en mjukare rörelse. Men detta behöver inte bli vackert. Personligen vill jag titta på filmmaterialet som det är, utan att TVn lägger in bildrutor som inte finns. Då får man leva med att det hackar lite. Sen kan hackningar uppstå i andra sammanhang, som t.ex. om man tittar på material som är anpassat för 60Hz på 50 Hz eller 100Hz. Eller när man tittar på material i 24Hz i 100Hz. Detta ska inte hända på PX80 då den anpassar sig till 96Hz när man kör 24p-material (=24p playback). Dock så kanske den inte vet att den ska göra det om man har fel på inställningarna från datorn. (dvs om datorn skickar ut i 50Hz trots att man spelar en film med 24 bilder per sekund) Var på mediamarkt i fredags och såg hackningar på i princip alla apparater. Till och med deras dyraste pioneer-plasma... Så det kan hända alla...
Postad 28 april 2008 - 09:24
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag har ett par frågor som jag inte kunnat hitta svar på här, på avs eller i manualen man kan hitta på nätet (jag äger ingen Px80 så jag kan inte testa).
Klarar tv:n 1024*768 1:1 pixelmappat över VGA? Klarar den det även över HDMI? Vilka uppdateringsfrekvenser klarar den 1024*768 1:1 i över vga respektive hdmi? Intressanta uppdatersingsfrekvenser är ju 50/100hz (pal), 24, 48, 72, 96 hz (för 24p) och 60 hz (vilket är aktuellt för till exempel Xbox 360 som ska skickas pixelmappat).
Postad 28 april 2008 - 10:35
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Detta är extremt konstigt, en inbränning är ju fast i skärmen, inte i en viss ingång. Dessutom så ska inte en permanent inbränning "lysa" utan den ska vara mörkare, så den borde inte synas på svart väl?, då den beror på att fosforn är utmattad på det stället. Ghosting lyser och är ingen inbränning utan en tillfällig uppladdning av fosforn på ett visst ställe... Om du bara ser spökbilden när du slår på HDMI3 så verkar det ju inte som att den sitter fast i skärmen?? Har du t.ex. provat att stänga av allting, rycka ut PS3an från ingången och sedan slå på HDMI3? vad ser du då? Vad händer om du kopplar in PS3an på HDMI1 och byter till den?? Ser du den där då istället?
Sen undrar jag vad du hade för bildläge när du körde guitar hero... Hade du väldigt stark kontrast och ljus, eller körde du på "dynamisk"??
Det syns på alla signaler såg det inte först, inbränningen är tyvärr svart  syns dock endast vid väldigt mörk bild och mörkt i rummet, syns inte alls nu när det är ljusare i rummet hur noga jag än tittar efter den, men jag vet ju att den finns där så det är lite irriterande. Jag har inställningarna på ca 40% oavsett om det är tv,film, eller PS3. Jag trodde också att det skulle försvinna med tiden. Har varit väldigt noga inte spelat längre än en ½ timma åt gången och kört myrornas krig efter varje gång jag spelat. Finns ju dom som spelat flera timmar och inte fått någon inbränning, fast dom kanske inte är lika petiga som jag
Postad 28 april 2008 - 10:40
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jag har ett par frågor som jag inte kunnat hitta svar på här, på avs eller i manualen man kan hitta på nätet (jag äger ingen Px80 så jag kan inte testa).
Klarar tv:n 1024*768 1:1 pixelmappat över VGA? Klarar den det även över HDMI? Vilka uppdateringsfrekvenser klarar den 1024*768 1:1 i över vga respektive hdmi? Intressanta uppdatersingsfrekvenser är ju 50/100hz (pal), 24, 48, 72, 96 hz (för 24p) och 60 hz (vilket är aktuellt för till exempel Xbox 360 som ska skickas pixelmappat).
Pixelmappat via Xbox är uteslutet då du kommer få ut 1280x720 (16:9) och TVn har 1024x768. Tvn skalar själv om till 1024x768, du förlorar dock ingen bildyta om du har overscan av. Om du kan skicka 1024x768 från PCn i 16:9-format så bör du få det pixelmappat. Du kan köra 100Hz och 96Hz vid 24p. (eller 50Hz, men det vill man inte för det flimrar)... Jag vet faktiskt inte om TVn klarar 60Hz men skulle vilja veta om den gör det. Förstår inte hur du menar att det har med pixelmappning att göra?? Du bör bara få ut 60Hz från boxen om du spelar importspel eller tittar på tv-program från usa.... väl...?
Postad 28 april 2008 - 10:44
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
Det syns på alla signaler såg det inte först, inbränningen är tyvärr svart syns dock endast vid väldigt mörk bild och mörkt i rummet, syns inte alls nu när det är ljusare i rummet hur noga jag än tittar efter den, men jag vet ju att den finns där så det är lite irriterande. Jag har inställningarna på ca 40% oavsett om det är tv,film, eller PS3. Jag trodde också att det skulle försvinna med tiden. Har varit väldigt noga inte spelat längre än en ½ timma åt gången och kört myrornas krig efter varje gång jag spelat. Finns ju dom som spelat flera timmar och inte fått någon inbränning, fast dom kanske inte är lika petiga som jag 
Prova att köra myrornas krig eller en s.k "Break-In-DvD" i xx-antal timmar så löser det sig nog...!! Har själv ingen Panasonic så jag kan inte uttala mig om den men på min plasma har jag kört GH3 och div andra spel LÅÅÅNGT mer än flera timmar i sträck och inte sett några tendenser till varken ghosting eller inbränningar...!!
Postad 28 april 2008 - 11:32
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Du har inte problem med dina andra apparater runt omkring? Kanske har en av dina huvudproppar har gått. Det resulterar ofta i att apparater får lite ström men inte tillräckligt att köra. Dvs spisen lyser men blir inte varm, klockan på mikron fungerar men själva micron fungerar ej osv. (lampan på tvn blinkar men tvn fungerar ej) Kolla igenom dina proppar... kolla hur apparaterna i samma rum fungerar osv... i nödfall kan du testa tvn i ett rum där du vet strömmen fungerar som den ska...
Hej! Nej då, ingen propp har gått. Alla apparater på samma uttag fungerar (har förstärkare, Wii på samma grenkontakt). Den blinkar sju gånger, sedan tar den en paus på ca tio sekunder innan den blinkar igen. Mycket irriterande att man inte får se på TV! Ringde Onoff-akuten (köpte den på Onoff) och de sade att jag var tvungen att ta med mig TV:n till butiken för att kunna reklamera den. Det kan ju inte stämma!? De måste väl kunna skicka Powermill för att hämta upp den!? Eller? Det finns ju knappt en människa som kan/orkar ta med hela sin TV till butiken för ett fel. Jag har sökt på någon troubleshooting på TV:n men har inte fått någon bra träff. Panasonics hemsidan har ingen support eller troubleshooting. Gah, vad ska jag göra?
Postad 28 april 2008 - 12:31
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Prova att köra myrornas krig eller en s.k "Break-In-DvD" i xx-antal timmar så löser det sig nog...!! Har själv ingen Panasonic så jag kan inte uttala mig om den men på min plasma har jag kört GH3 och div andra spel LÅÅÅNGT mer än flera timmar i sträck och inte sett några tendenser till varken ghosting eller inbränningar...!!
Kör Plasma Cleaner Dvd nu....
Postad 28 april 2008 - 12:58
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Pixelmappat via Xbox är uteslutet då du kommer få ut 1280x720 (16:9) och TVn har 1024x768. Tvn skalar själv om till 1024x768, du förlorar dock ingen bildyta om du har overscan av. Om du kan skicka 1024x768 från PCn i 16:9-format så bör du få det pixelmappat.
Du kan köra 100Hz och 96Hz vid 24p. (eller 50Hz, men det vill man inte för det flimrar)... Jag vet faktiskt inte om TVn klarar 60Hz men skulle vilja veta om den gör det. Förstår inte hur du menar att det har med pixelmappning att göra?? Du bör bara få ut 60Hz från boxen om du spelar importspel eller tittar på tv-program från usa.... väl...?
Jag kör idag pixelmappat 1024*768 ut från Xbox 360:n till min (äldre LG) plasma. Xbox 360 skalar då själv om bilden och kompenserar för de rektangulära pixlarna. Det går alltså utmärkt givet att tv:n tar emot en (anamorfiskt ihoptryckt) 1024*768-signal. Alla Xbox 360 spel är dessutom 60hz - även de som säljs i sverige. Det beror på att 720p 60hz och 1080i60hz är native-formaten som det görs för. Samma sak gäller för PS3 och stor usträckning för Wii (480p 60hz). Givetvis klarar PX80 60hz i alla video-upplösningar. Det jag undrade var om den gör det i 1024*768. Det handlar heller inte om att få ut 16:9 från en PC utan man kan korrigera bildformatet i mediaspelaren och således skicka ut en ihopttryckt bild som tv:n sedan visar korrekt genom att den har rektangulära pixlar. Vad jag vill vet är alltså om tv:n kan ta emot en 1:1 pixelmappning i upplösningen 1024*768 över HDMI respektive VGA och i så fall i vilka uppdateringsfrekvenser. Detta är ganska viktigt. Min tv till exempel stödjer bara 1024*768 i 60hz vilket innebär att man får judder även i Pal-material då. Den klarar alltså inte t.ex. 48hz eller 50hz. Personligen tycker jag att PX80:s stöd för p24 är något begränsat om det endast gäller 1080p24, utan jag ville i så fall ha stöd för 24hz (eller multipel) i pixelmappat 1:1 1024*768  Sedan kan vi ge oss in på en religiös diskussion huruvida det är bäst att skala om bilden vid källan eller låta tv:n göra det. Personligen föredrar jag att kunna välja det förra eftersom jag då har 100% kontroll över skalning och kan styra över det själv. Nu ska jag inte köpa någon tv (om den jag inte har nu går sönder). Jag är bara nyfiken
Postad 28 april 2008 - 13:13
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Kör Plasma Cleaner Dvd nu....
Kör nu denna 24 timmar så ska du se att ghostingen är borta sen. Har suttit med precis samma bekymmer som du men efter att kört break in dvd 12-24 timmar fanns ingen ghosting kvar.
Postad 29 april 2008 - 14:38
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jag är lite förvirrad angående detta med 1080p24. Finns begreppet 24p enbart i upplösningen 1920x1080? Kan PX80 inte anpassa frekvensen till 96Hz om jag matar den med en 720p signal?
Sen funderar jag på följande: Även när jag tittar på filmer i 720p från min PS3 så blir det helt judderfritt. Jag har mätt upp frameraten på filmerna på datorn och den är ju ändå 24 bilder per sekund trots att det inte är 1080p24. Men sen skickar ju också PS3 ut 1080p, dvs den skalar upp 720p till 1080p. Är det därför jag får judderfritt även på 720p-filmer? För att ps3an skalar upp till 1080p och fattar att det ska vara 24p också eftersom det är 24 bilder per sekund -> den skalar om till 1080p24?
någon som vet? =)
Postad 29 april 2008 - 18:06
needleye
-
needleye
-
Rookie
-
6 inlägg
Fortfarande ingen som vet om detta väggfäste fungerar på px80? http://www.biltema.s...?iItemId=117997
Postad 29 april 2008 - 18:34
videospel
-
videospel
-
Rookie
-
6 inlägg
Hejsan Jag är ganska ny på just Plasma TV och har en fråga. Ställer jag mig närmare min nyinköpta 37tums PX80 så ser jag brus som ser ut som små prickar i stil med myrornas krig. Hade det varit på tv sändningar hade jag inte brytt mig om det alls men nu är det PS3 via HDMI det gäller. Detta syns extra tydligt när det är mot helsvart bakgrund och jag stör mig på det då jag trodde att bilden skulle vara ren eftersom den är helt digital. Min fråga är helt enkelt om detta är nåt som förekommer på Plasma tv eller om det är min HDMI sladd som är kass? HDMI sladden är den här: http://www.netonnet....x.asp?iid=82198 Vore väldigt tacksam för svar eftersom jag köpte TVn för att spela HD spel på och då vill jag ha en ren bild. Självklart syns det inte lika tydligt om man sitter längre bort men jag kan ändå se att det finns där i vissa färger. Jag hade tidigare en 22tums Samsung datorskärm som jag lirade på. Den hade inget brus.
Postad 29 april 2008 - 19:18
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hejsan
Jag är ganska ny på just Plasma TV och har en fråga. Ställer jag mig närmare min nyinköpta 37tums PX80 så ser jag brus som ser ut som små prickar i stil med myrornas krig. Hade det varit på tv sändningar hade jag inte brytt mig om det alls men nu är det PS3 via HDMI det gäller. Detta syns extra tydligt när det är mot helsvart bakgrund och jag stör mig på det då jag trodde att bilden skulle vara ren eftersom den är helt digital. Min fråga är helt enkelt om detta är nåt som förekommer på Plasma tv eller om det är min HDMI sladd som är kass? HDMI sladden är den här: http://www.netonnet....x.asp?iid=82198 Vore väldigt tacksam för svar eftersom jag köpte TVn för att spela HD spel på och då vill jag ha en ren bild. Självklart syns det inte lika tydligt om man sitter längre bort men jag kan ändå se att det finns där i vissa färger. Jag hade tidigare en 22tums Samsung datorskärm som jag lirade på. Den hade inget brus.
jag har PS3 och PX80 har dock inte märkt ngt brus, har du ställt maxupplösning på PS3?
Postad 29 april 2008 - 19:51
videospel
-
videospel
-
Rookie
-
6 inlägg
jag har PS3 och PX80 har dock inte märkt ngt brus, har du ställt maxupplösning på PS3?
Ah okej. Det jag ser när jag står nära ser ut att vara grönt samt att det är prickar som rör sig likt myrornas krig. Det enda jag kan tänka som kan vara felet är isåfall HDMI-sladden. Men säg att du ställer dig 40cm från skärmen och tittar på något helt svart, typ PS3s xmbbakgrund, ser du inte då grönt brus? Jag kör 720p eftersom det är det skärmen har som native.
Postad 29 april 2008 - 20:05
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Är det något större problem att bilden ser skum ut på 40cm avstånd?
Inte varje dag man sitter så nära eller.
Tror nog det skulle se lika illa ut för alla på det avståndet.
Postad 29 april 2008 - 20:08
videospel
-
videospel
-
Rookie
-
6 inlägg
Hm, kollade igenom ps3n nu och såg att rgb full range (HDMI) var på så jag satte den på limited istället. Då blev bilden ljusare. Jag sänkte ljuset och då försvann bruset lite efter varje steg tills det var helt borta och syntes inte i den svarta bakgrunden. Jag ser dock fortfarande brus i färgnyanser som är mörka men ändå inte helt svarta. Så frågan kvarstår, Är detta en Plasma grej att ha lite brus i bilden? Jag är inte superinsatt i Plasma som sagt eller tekniska saker men jag är dock petig när det gäller bilden.
Postad 29 april 2008 - 20:34
erithiof
-
erithiof
-
Amatör
-
-
97 inlägg
har kollat på den här tv:n ett tag. kommer spela 360 på den , se på film och se vanlig kabeltv. det jag undrar är om det här är tv'n för mig?
Postad 29 april 2008 - 21:24
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag kör 720p eftersom det är det skärmen har som native.
Nej den har 768P som native. Har du tex en blu ray som är 1080p vinner du inget på att skala ner i spelaren till 720p. PX80 hanterar 1080p signalen mycket bra. Men säg att du ställer dig 40cm från skärmen
Du skall inte titta på tv 40 cm från skärmen. Sätt dig ner o soffan minst 2.5 meter från skärmen och beskriv sedan för oss vad du ser .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 29 april 2008 - 21:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|