Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 29 July 2009 - 17:35
Unregisteredf001ad31
-
Unregisteredf001ad31
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Men i danmark där de har problemen har de inte E verionen där? Är väl bara britterna som har B versionen av ngn konstig anledning?
Har precis packat upp en TX-P42V10E och en SC-BTX70 (hemmabiopaket) Har kollat på planet earth (blueray) i 10min nu och jag har inte märkt något hack i bilden eller i panoreringar. Är väldigt nöjd än så länge (har uppgraderat från en 14" crt med inbyggd vhs spelare  )
Postad 29 July 2009 - 18:23
byan
-
byan
-
Rookie
-
9 inlägg
Har precis packat upp en TX-P42V10E och en SC-BTX70 (hemmabiopaket) Har kollat på planet earth (blueray) i 10min nu och jag har inte märkt något hack i bilden eller i panoreringar.
Är väldigt nöjd än så länge (har uppgraderat från en 14" crt med inbyggd vhs spelare )
Felet ska heller inte finnas på modellen du nämner V10, endast på G10.
Postad 29 July 2009 - 18:37
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har inga exakta siffror över det hela och jag har inte jämfört med någon reference på detta område. Men jag kan i alla fall inte påstå att bilden känns onormalt hackig och dylikt. Det finns ju dessutom ingen film som är helt "smooth" inspelad varken på dvd eller blu-ray. Tur är då det tycker jag i alla fall. ^^ Men visst är det kul att kunna se filmer som det är tänkt att man ska se dem och att ens TV klarar av att visa filmen utifrån dessa krav. Men enligt mig så gör i alla fall min 42" G10:a ett mer än väl bra jobb med att visa 24p. Ingen som varit på besök har klagat i alla fall. ^^
Postad 30 July 2009 - 11:03
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Varför i hela friden är G15 så förbannat dyr här i sverige? Den finns från ca 1200 EUR i tyskland...
Postad 30 July 2009 - 12:26
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Varför i hela friden är G15 så förbannat dyr här i sverige? Den finns från ca 1200 EUR i tyskland...
Svårt att säga, men det kan ju ha något att göra med att G15 sålt så dåligt i Sverige.. + att den svenska kronana ligger väldigt lågt vilket skulle kunna innebära att vi indierekt får betala mer för att få in varje ny TV i detta avlånga land. Men hur som hellst så föredrar ju de flesta G10 före G15 då bildkvaliten är densamma. Detta är ett citat från trustedreviews sammanfattning om G15. Märk väl att detta är en brittisk sida vilket innebär att de har att göra med B-modellerna. Men grundprincipen med att de har samma bildkvalitet gäller fortfarande. "Although it takes a bit of initial work to get the best out of the P42G15, making us wish Panasonic had put a bit more effort into its picture presets, it's still entirely capable of being an excellent TV.Given that its picture quality doesn't seem to differ from that of the cheaper (by a couple of hundred pounds or so) P42G10, I'm bound to say that maybe that's the model to go for ahead of the P42G15 if you're not bothered about the latter model's extra HDMI and multimedia/online talents. But this is a personal decision for you to make yourselves rather than any reason for me to downgrade the set's marks."
Redigerat av Azeroth, 30 July 2009 - 12:29.
Postad 30 July 2009 - 13:00
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag har lite funderingar angående deinterlacing på Panasonic 42G10.
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag funderat bland annat på att skaffa en panasonic 42G10. Valet står nu mellan denna och en Samsung LE40B655. Min nuvarande TV är en Samsung LE40R87.
Anledningen till att jag vill byta Tv är bland annat att jag vill ha Full HD om möjligt men framförallt bättre svärta och bättre bild på SD-sändningar, främst då på sport. Jag har även 360 och blu-ray och där vet jag att G10 är perfekt.
Nu till problemet. Jag hade bestämt mig för G10 då plasma skall vara bättre till sportsändningar och rörelser. Dock så läste jag att G10 är kass på att klara av interlaced. Min digitalbox som jag nyligen införskaffade, en Humax CX PVR-9200C kan bara skicka ut 576i vad jag har förstått. Det skulle inte ens hjälpa med en förstärkare som gjorde jobbet då dessa inte har scartingång. De har visserligen komposit men då blir bilden kass i alla fall då det är sämre än RGB.
LE40B655 skall enligt recensionerna vara mycket bra på att både skala och deinterlacing av SD vilket får mig att luta åt den istället. Dock så skall ju plasma vara bättre för sport och ha bättre svärta etc vilket gör valet svårt.
Det bästa hade givetvis att jämföra dessa båda i butik men det går inte då butikerna här kör via HDMI och endast kan visa mig 576P vilket inte hjälper mig i min jämförelse.
Vad jag nu vill med detta inlägg är att fråga er som har Panasonic G10 eller har sett både G10 och B655 med 576i hur pass stor skillnad det är? Det kanske är så liten så att den inte märks på 3 meters avstånd? Är det så att plasma och G10 ändå är att föredra vid SD-sändningar trots att den inte gör ett fullgott jobb med interlaced-material?
Sammanfattnigsvis, är G10:ans brist vad gäller interlaced ett verkligt problem?
Postad 30 July 2009 - 13:14
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag funderat bland annat på att skaffa en panasonic 42G10. Valet står nu mellan denna och en Samsung LE40B655. Min nuvarande TV är en Samsung LE40R87.
Anledningen till att jag vill byta Tv är bland annat att jag vill ha Full HD om möjligt men framförallt bättre svärta och bättre bild på SD-sändningar, främst då på sport. Jag har även 360 och blu-ray och där vet jag att G10 är perfekt.
Nu till problemet. Jag hade bestämt mig för G10 då plasma skall vara bättre till sportsändningar och rörelser. Dock så läste jag att G10 är kass på att klara av interlaced. Min digitalbox som jag nyligen införskaffade, en Humax CX PVR-9200C kan bara skicka ut 576i vad jag har förstått. Det skulle inte ens hjälpa med en förstärkare som gjorde jobbet då dessa inte har scartingång. De har visserligen komposit men då blir bilden kass i alla fall då det är sämre än RGB.
LE40B655 skall enligt recensionerna vara mycket bra på att både skala och deinterlacing av SD vilket får mig att luta åt den istället. Dock så skall ju plasma vara bättre för sport och ha bättre svärta etc vilket gör valet svårt.
Det bästa hade givetvis att jämföra dessa båda i butik men det går inte då butikerna här kör via HDMI och endast kan visa mig 576P vilket inte hjälper mig i min jämförelse.
Vad jag nu vill med detta inlägg är att fråga er som har Panasonic G10 eller har sett både G10 och B655 med 576i hur pass stor skillnad det är? Det kanske är så liten så att den inte märks på 3 meters avstånd? Är det så att plasma och G10 ändå är att föredra vid SD-sändningar trots att den inte gör ett fullgott jobb med interlaced-material?
Har en ny TX-P46G10 som gör ett riktigt bra jobb med Telias IPTV (720p), det är riktigt bra bild på de kanaler som har bra kvalitet på sändningarna. Tyvärr så är den ju också rätt avslöjande för de kanaler som sänder med hård komprimering...
Postad 30 July 2009 - 13:21
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Har en ny TX-P46G10 som gör ett riktigt bra jobb med Telias IPTV (720p)
Tack för svaret men det jag undrar över är 576i då jag inte har möjlighet att skicka progressiv bild från min digitalbox.
Postad 30 July 2009 - 13:31
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Nu bor jag i Umeå och har via bostaden kommunicera som standard när det gäller TV. Men jag ska sitta på en 576i insignal som standard och den går direkt till min 42" G10:a. Sitter på ungefär 3 meters avstånd och jag tycker att den gör ett helt okej jobb med att skala upp det hela. Men visst ser man en rätt tydlig skillnad om sändningen i grund är dålig då dessa problen försämras när de skalas upp. Känns som att det är 576i som den har svårast med då den gör ett underbart jobb med svt HD som jag antar sänds i 720i. Har överlag svårt att tänka mig att du skulle bli missnöjd med jobbet som G10:an gör med detta. Den leverar en riktigt fin och naturtrogen bild med en grym svärta. ^^
Redigerat av Azeroth, 30 July 2009 - 13:33.
Postad 30 July 2009 - 14:04
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Tycker att ni som har synpunkter och klagomål på era nyinköpta Panasonic TV-apparater ska höra utav er på ett eller ett annat sätt till Panasonic. Då detta hjälper dem att ta beslut om de ska producera och släppa uppdateringar. Med andra ord så har ni bara saker att vinna på att göra det och inget att förlora.
Postad 30 July 2009 - 14:15
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Skulle inte säga att det är ett problem för större delen utav befolkningen och inte heller för alla entusiaster. Men vill du ha ut det bästa av denna skönhet så skulle jag rekomendera att en bra box eller reciver gör jobbet. Själv så är jag mer än nöjd för tillfället, men då kan jag tillägga att jag hade en gammal sliten 28" innan denna skönhet.
Postad 30 July 2009 - 14:30
Unregistered499faa9b
-
Unregistered499faa9b
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tack för svaret men det jag undrar över är 576i då jag inte har möjlighet att skicka progressiv bild från min digitalbox.
576i är ingen bra ide alls att mata tvn med, helst en proggad signal eller en annan tv som kan hantera SD-skit sändningar. Panasonic har inte lyckats med den biten vad det gäller G10. ( Jag har haft en G10 hemma och testat i ca 2 veckor, men tyvärr, dålig på SD och bra på HD .)
Postad 30 July 2009 - 15:02
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
576i är ingen bra ide alls att mata tvn med, helst en proggad signal eller en annan tv som kan hantera SD-skit sändningar. Panasonic har inte lyckats med den biten vad det gäller G10.
( Jag har haft en G10 hemma och testat i ca 2 veckor, men tyvärr, dålig på SD och bra på HD .)
Tycker att istället för att bara säga att den hanterar SD dåligt (beror helt på vad man jämför med) så tycker jag att du kan ge exempel på en TV elller device som gör det bättre. Du måste ju uppenbarligen ha sett något som gör det betydligt bättre för att kunna göra ett sådant uttalande. Sådan information kan ju dessutom hjälpa betydligt mycket mer när en person ska göra ett val än att bara säga att den hanterar det dåligt.
Redigerat av Azeroth, 30 July 2009 - 15:02.
Postad 30 July 2009 - 15:06
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
576i är ingen bra ide alls att mata tvn med, helst en proggad signal eller en annan tv som kan hantera SD-skit sändningar. Panasonic har inte lyckats med den biten vad det gäller G10.
( Jag har haft en G10 hemma och testat i ca 2 veckor, men tyvärr, dålig på SD och bra på HD .)
Aj då. Då får det väl bli en Samsung i alla fall. Jag hinner nog ändra mig ett par gånger de kommmande veckorna dock.  Skall inhandla om ca två veckor. Har X10 samma problem med interlaced som G10?
Redigerat av Carolus Rex, 30 July 2009 - 15:07.
Postad 30 July 2009 - 15:46
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag tycker det är ett stort problem. Nu äger jag ingen G10 än men planerar att köpa en men då får min receiver sköta all skalning (har som tur är component ut från min digitalbox). Det var vädigtl synligt i butik när jag fick dem att mata den med 576i med scart (de flesta butiker gör inte det). Sport var inget kul alls (hockey vm var på just då). T.o.m. pratprogram på svt (oftast hyfsat bra tekniskt producerade bildmässigt) var hemska just med tanke på interlaceproblemen. Jag tycker du ska kolla om det finns någon receiver som kan skala åt dig som kan ställas till att ta RGB in på component-ingångarna. Jag har för mig jag sett sådana... För G10 är bra mycket bättre tv än samsung LCD:n du funderade på. Tycker att istället för att bara säga att den hanterar SD dåligt (beror helt på vad man jämför med) så tycker jag att du kan ge exempel på en TV elller device som gör det bättre. Du måste ju uppenbarligen ha sett något som gör det betydligt bättre för att kunna göra ett sådant uttalande. Sådan information kan ju dessutom hjälpa betydligt mycket mer när en person ska göra ett val än att bara säga att den hanterar det dåligt.
Min 90-tals tjock-tv gör det bättre...  Skämt åsido. G10 är dålig på 576i, det är inte så mycket att snacka om. Det bästa man kan göra är att ha något annat som deinterlacar. Digital-boxen, receiver, vad som... Jag har sett en uppsjö av andra tv-apparater som gör det mycket bättre. I stort sett samtliga av nuvarande generation LCD:er från de stora märkena gör det bättre... Men de är oftast sämre på allt annat...
Postad 30 July 2009 - 16:06
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Min 90-tals tjock-tv gör det bättre...  Skämt åsido. G10 är dålig på 576i, det är inte så mycket att snacka om. Det bästa man kan göra är att ha något annat som deinterlacar. Digital-boxen, receiver, vad som... Jag har sett en uppsjö av andra tv-apparater som gör det mycket bättre. I stort sett samtliga av nuvarande generation LCD:er från de stora märkena gör det bättre... Men de är oftast sämre på allt annat...
 Själv så är jag rätt nöjd med bilden, men då har jag jag max i både signalkvalitet och signalstyrka via vårt kabelnät som jag nu ser är Svesat Choice (ingen aning om detta är bra dock XD). Har utifrån min budget försökt se till att minimera eventuella störningar genom att köpa ett nätfilter och en lite bättre skärmad antennkabel. Håller dock med om att man skulle få bättre bild om man låter en annan device sköta jobbet. Kommer förmodligen själv att uppgradera detta genom att köpa en hd-box eller liknande i framtiden & köra den via min kommande reciver (förmodligen en Onkyo 807:a  ) för att ta del utav bästa möjliga bild och ljud. Kan passa på att göra lite reklam för Supra som jag valt att köpa alla mina kablar och mitt nätfilter via då jag anser att man får mycket för pengarna av detta midrange hi-fi märke (anser för övrigt att man mer eller mindre alltid får mest för pengar genom att lägga sig i mellanskiktet). Detta är min personliga åsikt så ta det hela med en nypa salt eller två.
Redigerat av Azeroth, 30 July 2009 - 16:31.
Postad 30 July 2009 - 17:15
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag tycker det är ett stort problem. Nu äger jag ingen G10 än men planerar att köpa en men då får min receiver sköta all skalning (har som tur är component ut från min digitalbox). Det var vädigtl synligt i butik när jag fick dem att mata den med 576i med scart (de flesta butiker gör inte det). Sport var inget kul alls (hockey vm var på just då). T.o.m. pratprogram på svt (oftast hyfsat bra tekniskt producerade bildmässigt) var hemska just med tanke på interlaceproblemen. Jag tycker du ska kolla om det finns någon receiver som kan skala åt dig som kan ställas till att ta RGB in på component-ingångarna. Jag har för mig jag sett sådana... För G10 är bra mycket bättre tv än samsung LCD:n du funderade på.
Var inne idag och tittade lite men som sagt ingen kan visa 576i. Jag upptäckte dock Samsungs plasma PS50B455 vilken ligger i samma prisklass som 42G10. Den hade bättre bild än vad PZ80 och PZ85(de hade ingen G10 eller X10) när jag kollade på TV4Sport i butiken. Panasonic så mer pixligt ut och då var de endast 42" jämfört med 50" som Samsungen var. Någon som vet hur PS-50B455 står sig mot TX-50X10 då antar jag? Jag förstår att den bör vara sämre än G10 men man får ju å andra sidan 50" för samma pris och kanske lite bättre hantering av SD-material.
Postad 30 July 2009 - 17:43
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Var inne idag och tittade lite men som sagt ingen kan visa 576i. Jag upptäckte dock Samsungs plasma PS50B455 vilken ligger i samma prisklass som 42G10. Den hade bättre bild än vad PZ80 och PZ85(de hade ingen G10 eller X10) när jag kollade på TV4Sport i butiken. Panasonic så mer pixligt ut och då var de endast 42" jämfört med 50" som Samsungen var. Någon som vet hur PS-50B455 står sig mot TX-50X10 då antar jag? Jag förstår att den bör vara sämre än G10 men man får ju å andra sidan 50" för samma pris och kanske lite bättre hantering av SD-material.
En TV som inte är Full-HD behöver ju inte skala upp bilden på samma sätt så den skulle ju mycket väl kunna leverera en bättre SD-bild jämfört med i alla fall G10:an. Tror dock att X10:an skulle kunna prestera riktigt bra på detta område då även den inte är en Full-HD skärm.
Redigerat av Azeroth, 30 July 2009 - 17:45.
Postad 30 July 2009 - 21:23
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
En TV som inte är Full-HD behöver ju inte skala upp bilden på samma sätt så den skulle ju mycket väl kunna leverera en bättre SD-bild jämfört med i alla fall G10:an. Tror dock att X10:an skulle kunna prestera riktigt bra på detta område då även den inte är en Full-HD skärm.
Jag misstänker dock att X10an har samma problem som G10 med interlaced vilket ger en sämre bild med TV-sändningar i SD. Om så inte vore fallet och att X10 kan hantera interlaced på ett bra sätt skulle en 50X10 vara given. Är det någon som vet om X10 har problem med signaler som är interlaced dvs 576i?
Redigerat av Carolus Rex, 30 July 2009 - 21:24.
Postad 30 July 2009 - 21:38
AndyBell
-
AndyBell
-
Användare
-
-
133 inlägg
Har den nya HD boxen från comhem och har bilden satt på 1080i. Kan säga att jag aldrig sett en bättre bild än den jag har nu på sd och hd kanaler. Panasonic 50X10. Alla som sett den håller med. Inga som helst problem
Postad 30 July 2009 - 22:33
Erik_the_Dragon
-
Erik_the_Dragon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag upplevde att det såg ganska dåligt ut på SD mha TV:ns inbyggda digital-TV mottagare. Testade detta efter setupen. Kopplade sedan in min Toppy TF-5720 PVRt via HDMI, 720p ut, voila, mycket grym bild. Sen så är det ju alltid så att hårt kodade kanaler blir dassiga och det syns mer på en så pass bra TV som Pannan är.
Postad 31 July 2009 - 07:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Har den nya HD boxen från comhem och har bilden satt på 1080i. Kan säga att jag aldrig sett en bättre bild än den jag har nu på sd och hd kanaler. Panasonic 50X10. Alla som sett den håller med. Inga som helst problem
Hur upplever du bilden när du kör 576p (och för den delen även 576i) på SD? Ett objektivt sätt att delvis testa detta är att man fipplar mellan olika V-formats när SVT sänder sin testbild (förmiddagar). Då får man bokstavligen talat svart på vitt hur mkt horisontell och vertikal upplösning signalen innehåller t.ex. Det säger inte allt om bilden men det är förstås en tämligen viktig del.
Postad 31 July 2009 - 10:24
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hur upplever du bilden när du kör 576p (och för den delen även 576i) på SD? Ett objektivt sätt att delvis testa detta är att man fipplar mellan olika V-formats när SVT sänder sin testbild (förmiddagar). Då får man bokstavligen talat svart på vitt hur mkt horisontell och vertikal upplösning signalen innehåller t.ex. Det säger inte allt om bilden men det är förstås en tämligen viktig del.
JA, om du kan testa att skicka 576i till TV:n skulle jag vara mycket tacksam. Är just nu inne på en Samsungplasma då dessa skall ha bra SD men tydligen har en bug när det gäller 576i 50hz och 1080i 50hz. Märker du skillnad på om du kör 576i, 576P och 1080i På din 50X10? Samma kanal då givetvis då det annars är svårt att jämföra. 576P är säkert kanon då det är interlaced som Panasonic har problem med.
Redigerat av Carolus Rex, 31 July 2009 - 10:25.
Postad 31 July 2009 - 11:06
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
JA, om du kan testa att skicka 576i till TV:n skulle jag vara mycket tacksam. Är just nu inne på en Samsungplasma då dessa skall ha bra SD men tydligen har en bug när det gäller 576i 50hz och 1080i 50hz.
Märker du skillnad på om du kör 576i, 576P och 1080i På din 50X10? Samma kanal då givetvis då det annars är svårt att jämföra. 576P är säkert kanon då det är interlaced som Panasonic har problem med.
Hej, min 5 år gamla Pioneer DVD-spelare, DV-656A som saknar HDMI, skickar 576i över komponentutgången till min 46G10. Har tyvärr inget att jämföra med men rent subjektivt så är det helt ok.
Postad 31 July 2009 - 11:20
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Själv så är jag rätt nöjd med bilden, men då har jag jag max i både signalkvalitet och signalstyrka via vårt kabelnät som jag nu ser är Svesat Choice (ingen aning om detta är bra dock XD). Har utifrån min budget försökt se till att minimera eventuella störningar genom att köpa ett nätfilter och en lite bättre skärmad antennkabel. Håller dock med om att man skulle få bättre bild om man låter en annan device sköta jobbet. Kommer förmodligen själv att uppgradera detta genom att köpa en hd-box eller liknande i framtiden & köra den via min kommande reciver (förmodligen en Onkyo 807:a ) för att ta del utav bästa möjliga bild och ljud. Kan passa på att göra lite reklam för Supra som jag valt att köpa alla mina kablar och mitt nätfilter via då jag anser att man får mycket för pengarna av detta midrange hi-fi märke (anser för övrigt att man mer eller mindre alltid får mest för pengar genom att lägga sig i mellanskiktet). Detta är min personliga åsikt så ta det hela med en nypa salt eller två.
Om du har digital kabel-tv så spelar din signalstyrka och signalkvalitet ingen roll så länge du har bild och ljud utan väldigt märkbara störningar (hack osv). Digital-tv som är MPEG-kodad funkar lite som allt eller inget. Har man bild så är den så bra den blir, den blir inte bättre med nätfilter, bättre antennkablar osv. Samma gäller ljudet. Har du analog kabel-tv så är det naturligtvis en helt annan sak. Vad gäller efter mpeg-avkodningen, d.v.s. bild och ljud över HDMI så vill man ju inte få bitfel där heller, men som tur är så finns det oberoende tester. De visar att samtliga testade kablar inkl budget-kablar får fram samtliga bitar korrekt i högsta möjliga fart (se texten i artiekln på http://www.dn.se/eko...urvan-1.809749). Så även där är pengar på dyrare märkeskablar bortkastade... Jag rekomenderar att du tar en titt på denon avr-2310 istället för onkyo 807. Ungefär samma features vad gäller ljud men betydligt bättre bildbehandling på denonen (ABT 2010 chip istället för faroudja). Samma prisläge.
Redigerat av matbl, 31 July 2009 - 11:21.
Postad 31 July 2009 - 11:29
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Om man går dit när det inte är så mycket folk och får tag i en snäll säljare så brukar det kunna gå. Jag var och tittade på plasmor häromdagen. Kan inte direkt hålla med om att samsung ps-50b455 ser bättre ut. Färgerna var hemska... Generellt angående plasmor så brukar det anses att bäst är pioneer, sen kommer panasonic, sen komer ingenting och mer ingenting och sen kommer samsung och sist LG.
Postad 31 July 2009 - 11:40
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Varför 1080i och inte 720p? Din X10 har ju inte 1080 linjer utan bara 768 så om du matar den med 1080i så får tv:n skala ner bilden igen.
Postad 31 July 2009 - 11:55
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Om man går dit när det inte är så mycket folk och får tag i en snäll säljare så brukar det kunna gå.
Jag var och tittade på plasmor häromdagen. Kan inte direkt hålla med om att samsung ps-50b455 ser bättre ut. Färgerna var hemska...
Färgerna kan man ju ställa in hemma, de är alltid helt fel i butik. Jag syftar mest på hur TVn hanterad komprimerad SD och hur pas duktig den var på att "gömma" felen i en vanlig SD-sändning såsom pixlig bild och brus etc. Generellt angående plasmor så brukar det anses att bäst är pioneer, sen kommer panasonic, sen komer ingenting och mer ingenting och sen kommer samsung och sist LG.
Enligt recensionerna så är årets upplaga av LG, PS8000, en mycket bra TV och även Samsung PS50B560 har fått mycket bra kritik enligt avforums review av densamma, bortsätt från att den har en bugg med interlaced 50hz-material. Men jag håller med om att Panasonic håller toppklass och hade det inte varit för att Panasonic inte klarar av att visa TV-sändingar korrekt vilket jag använder min TV till ganska mycket hade jag redan köpt en 50X10.
Redigerat av Carolus Rex, 31 July 2009 - 11:56.
Postad 31 July 2009 - 12:06
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
JA, om du kan testa att skicka 576i till TV:n skulle jag vara mycket tacksam. Är just nu inne på en Samsungplasma då dessa skall ha bra SD men tydligen har en bug när det gäller 576i 50hz och 1080i 50hz.
Personligen tror jag du överdriver problemet lite om du av enbart denna anledning funderar på en helt annan tv, med en uppsättning andra problem. Och i vilket fall som helst så går det ju att gå runt detta problem, köp en vettig digitalbox bara. Ja om nu inte digitalboxen oxå suger så förstås men då ska den ju inte kallas vettig iofs.
Postad 31 July 2009 - 13:17
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Om du har digital kabel-tv så spelar din signalstyrka och signalkvalitet ingen roll så länge du har bild och ljud utan väldigt märkbara störningar (hack osv). Digital-tv som är MPEG-kodad funkar lite som allt eller inget. Har man bild så är den så bra den blir, den blir inte bättre med nätfilter, bättre antennkablar osv. Samma gäller ljudet. Har du analog kabel-tv så är det naturligtvis en helt annan sak. Vad gäller efter mpeg-avkodningen, d.v.s. bild och ljud över HDMI så vill man ju inte få bitfel där heller, men som tur är så finns det oberoende tester. De visar att samtliga testade kablar inkl budget-kablar får fram samtliga bitar korrekt i högsta möjliga fart (se texten i artiekln på http://www.dn.se/eko...urvan-1.809749). Så även där är pengar på dyrare märkeskablar bortkastade...
Jag rekomenderar att du tar en titt på denon avr-2310 istället för onkyo 807. Ungefär samma features vad gäller ljud men betydligt bättre bildbehandling på denonen (ABT 2010 chip istället för faroudja). Samma prisläge.
Sry för det där inlägget. XD En digital signal är som du säger allt eller inget och därimellan är det väldigt lite som skiljer. Det känns mest skönt för själen att veta att man har så bra det kan bli även fast jag hade haft lika bra bild om jag haft 7.5 istället för 10 i signalstyrka och signalkvalité. Samma sak gäller nog kablarna och allt krimskrams. Det är lite och ingen skillnad alls som det gör för bild och ljud. Men det finns ju vissa saker som det är bevisat att det är bra att en kabel har (med bevisat menar jag att det var en fysik snubbe som skrev om detta på nätet och då när det gäller kablar som ska hantera analoga signaler i första hand). Nätfiltret är jag mer eller mindre säker på att det kommer att påverka min reciver i en positiv aspekt då vi i grund och botten har ojordare uttag och risken för ojämnheter är större. Sen så tror jag även att livslängden på TV:n osv påverkas positivt då det numera är en jämn ström som skickas. Det som sliter mycket på en TV t.ex är ju när du stänger utav den helt och slår på den hela tiden då detta rent elektroniskt påverkar den mest. När det gäller en förstärkere/reciver som vars huvudsyfte är att amplifera ström så är det ju bra om man inte skickar in en så "ren" ström som möjligt så att man inte behöver lida utav jordbrum och annat skit.
Redigerat av Azeroth, 31 July 2009 - 13:17.
Postad 31 July 2009 - 13:25
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Märker du skillnad på om du kör 576i, 576P och 1080i På din 50X10? Samma kanal då givetvis då det annars är svårt att jämföra. 576P är säkert kanon då det är interlaced som Panasonic har problem med.
Håller med pacman om det hela att du bara skulle få en rad andra problem och tråkigheter som förmodligen skulle vara betydligt svårare att komma runt eller rent utav omöjliga att komma runt. Är nästan helt säkert på att det skulle räcka om du fick signalen till en deinterlaced 576i signal d.v.s. en 576p signal. Blev i alla fall så med mitt Wii då jag gick från en 480i signal (var suddigt som tusan) till en 480p (damn, it´s nice!  ) signal.
Redigerat av Azeroth, 31 July 2009 - 13:27.
Postad 31 July 2009 - 13:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Med just Wii blir det dock extra stor skillnad eftersom en progressiv signal är guuuuld värt för spel (finns ingen tv i världen som kan rädda en 480i signal från ett spel) plus att ev bandbredds-problem blir bra mkt tydligare med en sån pass bra signal som datorgenererad grafik/spel (digital-tv har klart lägre bandbredds krav för det mesta).
Men ja, se inte problemen, se lösningarna.
Postad 31 July 2009 - 13:44
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag rekomenderar att du tar en titt på denon avr-2310 istället för onkyo 807. Ungefär samma features vad gäller ljud men betydligt bättre bildbehandling på denonen (ABT 2010 chip istället för faroudja). Samma prisläge.
Tack för tipset om denon avr-2310 ska ta och kolla in den lite mera.  Hoppas på att det kommer att komma ut lite recensioner och omdömen om den snart.  Men jag måste säga att det fortfarande lutar åt Onkyo-807 då just Onkyo sägs matcha mina kommande högtalare riktigt bra (Xtz 93wmt shielded + 99 W10.16 subben och kommer längre fram att byta ut frontarna mot 99.26:or  )
Redigerat av Azeroth, 31 July 2009 - 13:44.
Postad 31 July 2009 - 14:16
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Håller med pacman om det hela att du bara skulle få en rad andra problem och tråkigheter som förmodligen skulle vara betydligt svårare att komma runt eller rent utav omöjliga att komma runt. Är nästan helt säkert på att det skulle räcka om du fick signalen till en deinterlaced 576i signal d.v.s. en 576p signal. Blev i alla fall så med mitt Wii då jag gick från en 480i signal (var suddigt som tusan) till en 480p (damn, it´s nice! ) signal.
Absolut. Problemet är att jag inte kan få till en 576P signal då min box endast kan skicka 576i via scart. En ny PVR-box med stöd för 576P skulle kosta mig ett par tusen och då är frågan om det är prisvärt eller om det är bättre att köpa en annan plasma och spara några tusen? Problemet är dock att jag vet att 50X10 är en bra plasma och skulle om jag fick välja fritt i min prisklass ta en sådan. Dock var jag inne i en butik idag och jämförde TX42S10 med PS42B4555 på en hockeysänding där boxen skalade upp till 1080i och Samsungen såg bättre ut då. Jag antar att detta är för att samsungen har fått mycket bra kritik för sin deinterlacer medan panasonic har den dålig sådan. Kan även varit för samsungen inte är Full-HD men tyvärr hade de ingen X10 att jämföra med.
Redigerat av Carolus Rex, 31 July 2009 - 14:18.
Postad 31 July 2009 - 14:29
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Absolut.
Problemet är att jag inte kan få till en 576P signal då min box endast kan skicka 576i via scart. En ny PVR-box med stöd för 576P skulle kosta mig ett par tusen och då är frågan om det är prisvärt eller om det är bättre att köpa en annan plasma och spara några tusen?
Problemet är dock att jag vet att 50X10 är en bra plasma och skulle om jag fick välja fritt i min prisklass ta en sådan. Dock var jag inne i en butik idag och jämförde TX42S10 med PS42B4555 på en hockeysänding där boxen skalade upp till 1080i och Samsungen såg bättre ut då. Jag antar att detta är för att samsungen har fått mycket bra kritik för sin deinterlacer medan panasonic har den dålig sådan. Kan även varit för samsungen inte är Full-HD men tyvärr hade de ingen X10 att jämföra med.
Att samsungen inte är Full-HD lär ha gett den vissa fördelar + att förmodligen ingen utav dessa apparater lär ens ha varit mediokert inställda. Lita på mig när jag säger att det är stor skillnad på Pannan korrekt inställd och på hur den är inställd direkt uppackad och dessutom förmodling inställd på visningsmiljö butik. Nu har jag inte hunnit kolla så mycket på boxar överhuvudtaget, men jag kan absolut tänka mig att du kan få en rätt billigt beroende på vilka krav du ställer på den. På tal om det, vad skulle du kräva utav en ny digitalbox?
Postad 31 July 2009 - 14:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det lär i vilket fall som helst inte ha med den till 1080i uppskalade insignalen att göra iaf. Uppskald SD till 1080i är en deinterlacead och omskalad signal (trots ett i på slutet) så ev problem hos Pannan (som väl dessutom bara rörde 576i?) borde inte spelar nån roll.
Och det där med butiks demos ska man verkligen hantera varsamt ja. Det är så mkt okända faktorer och fel inblandade att man bara riskerar lura själv i en salig äpple vs päron röra så det är nästan bättre att låta bli. Ja, att se med egna ögon borde ju vara det klockrena rådet men risken att bli bortfintad är alltså extremt stor.
Postad 31 July 2009 - 14:52
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Det lär i vilket fall som helst inte ha med den till 1080i uppskalade insignalen att göra iaf. Uppskald SD till 1080i är en deinterlacead och omskalad signal (trots ett i på slutet) så ev problem hos Pannan (som väl dessutom bara rörde 576i?) borde inte spelar nån roll.
Och det där med butiks demos ska man verkligen hantera varsamt ja. Det är så mkt okända faktorer och fel inblandade att man bara riskerar lura själv i en salig äpple vs päron röra så det är nästan bättre att låta bli. Ja, att se med egna ögon borde ju vara det klockrena rådet men risken att bli bortfintad är alltså extremt stor.
Men just i detta senario med en S10 inblandad så borde det ha betydelse då den gör om signalen till en 1080p signal. I alla fall en liten betydelse kan man ju tycka även fast den inte behöver skala upp det hela då signalen från boxan var 1080i. Rätta mig mer än gärna då jag vill lära mig mer om det mesta.  Men det stämmer det du säger att problemet först och främst gäller för uppskalning och deinterlacing utav 576i signaler. Har själv jobbat som Radio/TV-säljare och vet därifrån hur dåliga förutsättningar en kund har. Pallade inte med att lura folk så jag bestämde mig för att sluta.
Postad 31 July 2009 - 15:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jo inblandad är den ju men det låter lite långsökt att det skulle bero på 1080i-hanteringen, känns som det finnas andra faktorer som ligger närmare till hands. Men jag var ju inte där så jag kanske borde vara tyst. Har själv jobbat som Radio/TV-säljare och vet därifrån hur dåliga förutsättningar en kund har. Pallade inte med att lura folk så jag bestämde mig för att sluta.   Du har ju ta mig fasen varit ondare än mig! (tänker på PM diskusionen...  ) Men ja, jag har gett upp butikdemos sen länge, blir bara beskviken varje gång, vet inte vad jag tittar på och allt ser ut som sk*t.
Postad 31 July 2009 - 15:22
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Postad 31 July 2009 - 20:41
AndyBell
-
AndyBell
-
Användare
-
-
133 inlägg
Varför 1080i och inte 720p? Din X10 har ju inte 1080 linjer utan bara 768 så om du matar den med 1080i så får tv:n skala ner bilden igen.
Ser faktist ingen skillnad alls mellan 720 och 1080
Postad 01 August 2009 - 09:01
Unregistered499faa9b
-
Unregistered499faa9b
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tycker att istället för att bara säga att den hanterar SD dåligt (beror helt på vad man jämför med) så tycker jag att du kan ge exempel på en TV elller device som gör det bättre. Du måste ju uppenbarligen ha sett något som gör det betydligt bättre för att kunna göra ett sådant uttalande. Sådan information kan ju dessutom hjälpa betydligt mycket mer när en person ska göra ett val än att bara säga att den hanterar det dåligt. Subjektivt kan ju förstås G10 vara bra eller dålig på SD, beroende på vem du frågar, MEN gör du en något sådär objektiv bedömning och jämför med en Pio 5090 så kommer du garanterat att se skillnaden. Samsung LED var ochså bättre än Pannan på den biten. Jag gjorde det under kontrollerade former i en seriös TV butik och skillnaden var påtaglig, med tanke på att det inte skiljde mer än ca 5tkr då så tyckte jag att det var värt att lämna tillbaka Pannan. Jag kunde även ha köpt en ännu billigare Pio då. Panan har inte heller fått någon bra kritik för hanteringen av 576i heller på diverse test sajter, AVforum gav den bara medelmåttig i betyg. Problemet kanske dock kan lösas med en separat digitalbox men ska inte såpass dyr tv fixa det ändå ? ( 50" modellen ) Tyvärr får vi leva med SD skräpet i många år framöver i marknätet.
Postad 01 August 2009 - 11:28
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Det är bara att kapitulera inför panasonics plasmor. Efter att ha läst och undersökt saken ytterligare har jag kommit fram till att det är bättre att skaffa en digitalbox till som kan skicka progressiv bild. LGPS6000 och samsungs plasmor verkar lida av mycket ghosting och ha dålig svärta vilket är ett stort problem om man gillar att spela 360.
Om ändå 50X10 hade varit Full-HD. Nästa generations spelkonsoller kommer säkerligen rendera spelen i 1080P och då kommer jag eventuellt ångra mig att jag inte valde en TV med Full-HD. Att filmer etc "bara" blir i 768P orar mig inte då jag sitter på ca 3 - 3,5 meters avstånd till min TV.
Avslutande snabbfråga: Fungerar Comhems boxar till Tele2? Båda är väl DVB-C? Frågan är ju om ComHems boxar är låsta till deras nät...
Redigerat av Carolus Rex, 01 August 2009 - 11:33.
Postad 01 August 2009 - 11:54
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Subjektivt kan ju förstås G10 vara bra eller dålig på SD, beroende på vem du frågar, MEN gör du en något sådär objektiv bedömning och jämför med en Pio 5090 så kommer du garanterat att se skillnaden. Samsung LED var ochså bättre än Pannan på den biten.
Jag gjorde det under kontrollerade former i en seriös TV butik och skillnaden var påtaglig, med tanke på att det inte skiljde mer än ca 5tkr då så tyckte jag att det var värt att lämna tillbaka Pannan. Jag kunde även ha köpt en ännu billigare Pio då.
Panan har inte heller fått någon bra kritik för hanteringen av 576i heller på diverse test sajter, AVforum gav den bara medelmåttig i betyg. Problemet kanske dock kan lösas med en separat digitalbox men ska inte såpass dyr tv fixa det ändå ? ( 50" modellen )
Tyvärr får vi leva med SD skräpet i många år framöver i marknätet.
Jämfört med Pio 5090 så står mer eller mindre alla andra TV-apparater och pinkar i motvind i jämförelse på i alla fall de flesta planen.  Men visst kan kan man tycka att Pansonic borde presterat bättre på just detta området (uppskalning och deinterlacing utav 576i). Själv köpte jag en 42" G10 för lite mer än 11k så jag kom ju rätt billigt undan. Vill man sen ha något större så finns ju alltid 46" tummaren som dessutom sägs vara en mer eller mindre optimal storlek i alla fall när det gäller 1080p skärmar (passar tydligen som handen i handsken när det gäller att få plats med 1080 linjer osv osv om jag nu minns fel förståss XD). Visst kan de tyckas lite trist att vi kommer att få dras med SD-signalen ett långt tag framöver, med det hada ju inte varit så snällt att ställa mååånga utan TV och tvinga dem att uppgradera sig. Är ju bättre om de får ta steget själv. Tror att man njuter mer utav det hela då.  Sen när det gäller separat box så har jag själv spanat in mig på en Humax CXHD-5000C som går lös på runt 2000kr med frakt, men det finns garanterat billigare alternativ.
Postad 02 August 2009 - 13:43
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Har nu äntligen fått tummen ur och skaffat en G10.
Fin tv men dålig behandling av SD måste jag hävda även efter att fått hem den och kört ett tag.
Eftersom vi (precis som tidigare inlägg konstaterat) får dras med SD ett bra tag så tycker jag det är sorgligt att Panasonic inte lyckas bättre med 576i. Det mesta i övrigt är ju kanonbra.
Som en liten illustration så tog jag två bilder på en testbild idag.
A:
Matad med HDMI från DVD-spelaren till en denon receiver med ABT1030 chip (relativt bra på att skala) och sen med HDMI till TV:n.
B:
Matad direkt från DVD-spelaren som RGB med bra scart-kabel till AV1 på TV:n.
Att det saknas upplösning på B är ju ganska uppenbart... Tur man har något annat att skala med...
Bifogad fil(er)
-
A.JPG 2.02MB
0 Antal nerladdningar
-
B.JPG 1.64MB
1 Antal nerladdningar
Redigerat av matbl, 02 August 2009 - 13:52.
Postad 02 August 2009 - 14:00
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
matbl: Vill minnas att det är deinterlacingen i Pannan som det är lite problem med, skalningen ska den
däremot vara ganska så bra på om jag inte minns helt galet. Har du provat att skicka signalen som 576p
och jämfört?
Postad 02 August 2009 - 14:12
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
matbl: Vill minnas att det är deinterlacingen i Pannan som det är lite problem med, skalningen ska den däremot vara ganska så bra på om jag inte minns helt galet. Har du provat att skicka signalen som 576p och jämfört?
Jo visst är det så. Och kopplar jag in HDMI till TV:n och sätter den till 576p så bli bilden säkert alldeles utmärkt (kan inte testa just nu). Min poäng är dock att om man har utrustning som bara kan ge 576i ut (som en digital-tv box av något slag) så tappar man ganska mycket upplösning om man skickar in den signalen direkt i G10:an. Man bör då ha annan utrustning mellan som kan deinterlaca bra. Det gör ju även att den inbyggda digital-mottagaren inte ger så bra bild. För en DVD-spelare som kan deinterlaca själv och mata ut 576p eller högre på HDMI eller component så är det ju inte lika kritiskt. Förbannat synd att panasonic förbisett deinterlacningen...
Postad 02 August 2009 - 14:16
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
matbl: Jag håller med dig, synd att "handikappa" en i övrigt riktigt bra tv på det sättet.
Dom flesta ser väl på vanlig digitaltv genom 576i och då är det ju ett ganska ordentligt
bortfall i bildkvalitet man får. Får hoppas dom skärper sig med sådana saker tills nästa år.
Sen så kan dom ju i samma veva passa på att ge tv:n en deinterlacer som kan deinterlaca film
på ett korrekt sätt oxå, känns som att det är dags nu.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 02 August 2009 - 14:18.
Postad 02 August 2009 - 14:47
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ja dem bilderna säger ganska mycket om vlket problem Pansonics TV har och för mig är det ett stort problem om jag inte skaffar en ny box vilket jag nu funderar på dock. Tänkte då på Humax CXHD-5000c men så läser man recensionerna av användare och då står det att den har kass bild på SD-kanaler men bra på HD-kanaler. Det var ju SD-kanalerna jag var ute efter, trist.
Får kanske bli en LG PS8000 istället för en X10 i alla fall...
Har två veckors semseter till att fundera på nu innan jag skall slå till inför den kommande sportsäsongen.
Postad 02 August 2009 - 14:55
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ja dem bilderna säger ganska mycket om vlket problem Pansonics TV har och för mig är det ett stort problem om jag inte skaffar en ny box vilket jag nu funderar på dock. Tänkte då på Humax CXHD-5000c men så läser man recensionerna av användare och då står det att den har kass bild på SD-kanaler men bra på HD-kanaler. Det var ju SD-kanalerna jag var ute efter, trist.
Har två veckors semseter till att fundera på nu innan jag skall slå till inför den kommande sportsäsongen. 
OBS! Detta var på en G10. Det kommer med största sannolikhet inte att bete sig på samma sätt på en X10 så jag tycker inte du ska välja LG:n framför X10 baserat på detta. Det beror på att en X10 förmodligen har annan deinterlace och skalningsmjukvara då den inte har samma panel. Den kan vara bättre, sämre eller lika. Det vet man inte förrän man testat...
Postad 02 August 2009 - 15:27
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har två veckors semseter till att fundera på nu innan jag skall slå till inför den kommande sportsäsongen.  https://www.minhembi...s...16427&st=30Har du läst lite mer om boxen på forumet? Det beror helt på hur du ställt in den. Som jag fattat det hela så ska den göra ett rätt bra jobb med just detta som bland annat G10:an har problem med.
Redigerat av Azeroth, 02 August 2009 - 15:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|