Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *

3109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PX80 (TV) 1 8,88 (16) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX80 (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX8E (TV) 0 7,92 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX8E (TV) 2 9,27 (50) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX81 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX81 (TV) 1 9 (6) Inga priser
61 relaterade trådar
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8 (0 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Panasonic TH-50PX8 (918 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic 37PX80 (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-PX8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8 (62 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
PX8 bäst i prisklassen? enlighten me :) (12 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 16 år sedan
Söker sovrumstv 37-42" med minst samma bilkvalitet som Sony KDL-32V25 (4 inlägg) 16 år sedan
TH-50PX8‏ på väg ut? (6 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Tips på bra 26" - 40" tv (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-50PX8 vs Panasonic TH50Z80 (11 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
HTPC med Panasonic TH-50PX8E (0 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 29 april 2008 - 22:37

videospel
  • videospel
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Nej den har 768P som native. Har du tex en blu ray som är 1080p vinner du inget på att
skala ner i spelaren till 720p. PX80 hanterar 1080p signalen mycket bra.

Du skall inte titta på tv 40 cm från skärmen. Sätt dig ner o soffan minst 2.5 meter från skärmen
och beskriv sedan för oss vad du ser ..

Maveric :)

Jo jag vet, efter att ha ändrat rgb full range så blev det också bättre. Jag vill bara veta om folk ser bruset som jag ser? Sen har jag ju såklart satt PS3 att visa 1080p 24frames.

Redigerat av videospel, 29 april 2008 - 22:47.

Postad 30 april 2008 - 13:28

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jo jag vet, efter att ha ändrat rgb full range så blev det också bättre. Jag vill bara veta om folk ser bruset som jag ser? Sen har jag ju såklart satt PS3 att visa 1080p 24frames.

Jag har också sett sådant brus. Jag tror någon innan beskrev det som att det "kryper i bilden", är det en beskrivning som passar in?

Som sagt så har jag också sett detta och det kan vara lite störigt precis när man upptäckt det. Det jag sedan har erfarit är att när man sitter på normalt avstånd och tittar så syns det bara ibland, och det är om man verkligen letar efter det. Fokuserar man däremot blicken på själva bilden så märks det inte... Det är faktiskt inget som stör mig nämnvärt. Men det kan ju vara bra för dig att veta att du inte är den enda som har det och om någon hade en lösning så skulle det såklart vara intressant. Jag kör också ps3.

Postad 30 april 2008 - 14:03

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0

Är det något större problem att bilden ser skum ut på 40cm avstånd?
Inte varje dag man sitter så nära eller.
Tror nog det skulle se lika illa ut för alla på det avståndet.

Tänkte precis säga detsamma B)
Hade iaf samma gröna myrornas krig på min förra plasma men inget man såg från soffan ens om man försökte.

Postad 30 april 2008 - 15:10

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Köpte PX80 för ca vecka sedan och har varit helt nöjd med bilden, fram till nu. Provade lira GTA4 via Xbox 360 och VGA anslutning (1024x768) och när jag styrde runt med kameran i spelet märkte jag tydliga gröna skuggor/spår efter alla ljusa objekt i spelet. Gröna fosforspår eller något annat? Läste att detta var rätt vanligt förekommande på PX70.

Vad tror ni, är det samma sak som spökar på denna TV eller kan felet bero på nå annat?

(Är uppe i 52 timmar, om det har någon betydelse)

Redigerat av andreas_sat, 30 april 2008 - 15:17.

Postad 30 april 2008 - 16:31

videospel
  • videospel
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har också sett sådant brus. Jag tror någon innan beskrev det som att det "kryper i bilden", är det en beskrivning som passar in?

Som sagt så har jag också sett detta och det kan vara lite störigt precis när man upptäckt det. Det jag sedan har erfarit är att när man sitter på normalt avstånd och tittar så syns det bara ibland, och det är om man verkligen letar efter det. Fokuserar man däremot blicken på själva bilden så märks det inte... Det är faktiskt inget som stör mig nämnvärt. Men det kan ju vara bra för dig att veta att du inte är den enda som har det och om någon hade en lösning så skulle det såklart vara intressant. Jag kör också ps3.

Tack. Skönt att någon mer sett det. det är som du säger med att oftast syns det inte alls när man sitter 2,5m från TVn. Jag kan dock se det ibland när det är vissa röda färger, att det pryper en aning i färgerna. Jag antar då att det bara är att vänja sig och inte investera i tex en Supra HDMI-sladd? Tittar jag på den böljande formen som rör sig i bakgrunden (svart färg vald) i ps3menyn så verkar det nästan som att det enbart är vissa nyanser av färger som får detta brus då denna böljande form skiftar i olika nyanser och att endast vissa av dem visar brus. Jag tycker det är lite märkligt och skulle uppskatta om någon som verkligen kan kunde förklara detta fenomen.

Postad 01 maj 2008 - 00:08

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Svårt att svara på bruset som du beskriver det. En del i plasmatekniken är att sådant som är *nästan* svart syns som brusande mörkgrått. Det som händer är att pixlarna tänds och visar det näst mörkaste och sedan släcks och är helt av. Detta kan upplevas som brus på mycket nära håll men som sagt över 40 cm så upplever man det istället som en lugn bild. När man kalibrerar svartnivån på en plasma så ställer man in så att svarta partier blir "lugna" utan något sådant brus.Dock så ska ju det som "brusar" inte vara i någon färgton i fall det är i de mörka partierna om tv:ns färgtemperatur inte är felinställd.

På samma sätt så kommer andra färger röra på sig så att säga om man står på nära håll och tittar. Detta är tämligen svårt att upptäcka och inte alls lika tydligt som när det är en helt svart bild. Uppdateringen är tämligen snabb så det är inte säkert att alla ser det ens om de tittar.

Detta som jag beskriver är fullt normalt och går knappt att se vid normalt tittande på över 1 meters avstånd. Det har inget med kvalitet på HDMI-kabel att göra.

Kan för jämförelse skull säga att jag ibland kan se detta på min (helt annan plasma som är äldre och där detta nog syns tydligare) plasma när jag spelar spel på 2 meters avstånd och det är extrema stora enfärgade partier (eternal sonata som är som en tecknad film är ett bra exempel). Börjar man titta efter det kan man t o m störa sig på det. På lite mer normalt tittavstånd (3m+) så kan jag inte se det. Jag kan heller inte se det om jag tittar på film eller liknande utan det är som sagt vid speciellt material eller testmönster eller dylikt. Går jag fram till tv:n på en halvmeters avstånd kan jag se det hela tiden.

Andreas_sat: Låter som fosforspår ja. Sådana problem är alltid värst i början. Men det handlar framförallt om hur känslig man är. Jag kan för min del bara se sådant i ögonvrån med hjälp av testmönster och inte i en riktigt situation på plasma. Var uppmärksam och överväg annan tv-teknik om det inte löser sig.

Postad 01 maj 2008 - 09:17

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
besviken på svärtan!
Hej!
Jag har också slagit till och köpt mig en px80, men jag är av den bestämda uppfattningen att svärtan på tv:n är katasrofalt dålig! Min gammla sony 32" Trinitron hade bedydligt bättre svärta och denna tv ansåg jag ha dålig svärta! Det räcker ju att bara slå av tv:n så inser man ju att nån djup svärta är det ju inte tal om då den är väldigt ljus...
Jag såg tex blade runner som är en mycket mörk film med bioläget aktiverat och då upplevde jag verkligen bristen på svärta! kan det vara så att det sitter olika paneler i dem!? eller är tekniken ljusår efter crt?
Om man ökar kontraster så kan man ju lura ögat en del, vad kör ni för inställningar?!

Postad 01 maj 2008 - 09:33

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

besviken på svärtan!
Hej!
Jag har också slagit till och köpt mig en px80, men jag är av den bestämda uppfattningen att svärtan på tv:n är katasrofalt dålig! Min gammla sony 32" Trinitron hade bedydligt bättre svärta och denna tv ansåg jag ha dålig svärta! Det räcker ju att bara slå av tv:n så inser man ju att nån djup svärta är det ju inte tal om då den är väldigt ljus...
Jag såg tex blade runner som är en mycket mörk film med bioläget aktiverat och då upplevde jag verkligen bristen på svärta! kan det vara så att det sitter olika paneler i dem!? eller är tekniken ljusår efter crt?
Om man ökar kontraster så kan man ju lura ögat en del, vad kör ni för inställningar?!

Svärtan på denna TV upplever jag som helt otrolig! Men jag personligen är inte riktigt vän med bioläget. Tycker hela bilder ser lite halvblek och tråkig ut. Sen skulle jag råda dig att kalibrera TVn med en kalibreringsskiva för att få till så bra inställningar som möjligt. Har själv DVE och den har funkat bra. Sen skulle jag välja Normal läget istället för bio läget. Har själv färgtemp ställd på kall för färgtemp ställd på Normal ger lite grönton i bilden tycker jag (smaksak naturligtvis). Sen kan det ju vara så att du har helt andra krav på svärta och bildkvalitet än vad jag har. Lycka till!!1

Postad 01 maj 2008 - 10:02

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0

besviken på svärtan!
Hej!

Ja tekniken är ljusår efter CRT då den tekninken funnits längre och är "färdigutvecklad"

Postad 01 maj 2008 - 10:25

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Svärtan på denna TV upplever jag som helt otrolig! Men jag personligen är inte riktigt vän med bioläget. Tycker hela bilder ser lite halvblek och tråkig ut. Sen skulle jag råda dig att kalibrera TVn med en kalibreringsskiva för att få till så bra inställningar som möjligt. Har själv DVE och den har funkat bra. Sen skulle jag välja Normal läget istället för bio läget. Har själv färgtemp ställd på kall för färgtemp ställd på Normal ger lite grönton i bilden tycker jag (smaksak naturligtvis). Sen kan det ju vara så att du har helt andra krav på svärta och bildkvalitet än vad jag har. Lycka till!!1

När du säger otrolig, vad jämför du med då? Andra plattv eller en bra tjocktv? Ställar man min tv brevid en gammal philips med blackline bildrör så ser man ju rent av då den är avstäng att det är omöjligt för min px80 att prestera så pass bra svärta... Men jag själv har ju kollat in denna tv i butik och var mycket imponerad av vad den presterade mot konkurenterna... Men så att i princip så är det bara pioneers plasmor som får svärtan av en bra bildrörstv?

Postad 01 maj 2008 - 11:51

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Bara för att aggera motpol i diskussionen om brus/kryp i bilden eller vad det är så kan jag säga att jag inte tycker mig uppfatta något sådant, förutom när det är dåliga utsändningar och/eller om man sitter för nära TVn (cirka <2.5 m).

Tänkte höra om det var någon som såg retursemifinalerna i Champions League i tisdags och onsdags (igår) och såg skillnaden i bildkvalité mella de olika matcherna?

Tisdagens match mellan Man United och Barcelona var förvissa spännande (även om Barca tyvär aldrig "kom till skott" så att säga :P) men bilden var ju (iaf på min tv) riktigt dålig, de vita linjerna som är målade på gräset var väldigt vita och rörde sig/flimmrade extremt mycket så fort kameran rörde på sig, reklamskyltarna (på sidan) "rörde" även dom på sig hela tiden.
Jag försökte med hjälp av PN-R, skärpa, färghantering osv att få bukt på det men det gick aldrig.

Hur upplevde ni den matchen bildkvalitëmässigt?

Gårdagens extremt spännande match mellan Liverpool och Chelsea (vilken rysare!) var däremot helt annorlunda, de vita strecken var mycket verkligare och det såg inte längre ut som om någon ritat med vit färg i paint över planen, de såg helt enkelt mer naturtrogna ut, som de ska göra. Allt annat var mycket skarpare också, jag var riktigt förvånad över hur jäkla fin bild det var, okej, allt blev fortfarande lite oskarpt när kameran förflyttades och bollen var inte helt skarp men det är den aldrig (vad jag vet).

Jag vet mycket väl att bilden kan variera extremt mycket mellan olika sändningar, jag vill bara höra efter om ni som såg matcherna upptäckte samma extrema skillnad och om tisdagens match såg lika illa ut för er.

Redigerat av Danne2k7, 01 maj 2008 - 11:55.

Postad 01 maj 2008 - 12:24

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Jag tyckte också att gårdagens match höll betydligt bättre bildkvalite.
Så det stämmer nog.
Hade inget speciellt att anmärka på i bilden av gårdagens match, helt klart godkänd.
Som fotbolls tv tycker jag px80 håller bra kvalite.
Trots att man inte ser på några höjdarsändningar så är bilden ändå bra.
Sitter med en sagem itd 72, så det skulle nog kunna bli betydligt bättre om man skaffade sig andra prylar.

Postad 01 maj 2008 - 13:41

videospel
  • videospel
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack Grimmy! Äntligen ett vettigt svar :P

Postad 01 maj 2008 - 14:04

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min nya Panasonic 42PX80 i några dagar. Tidigare använde jag en Sony 32" Trinitron-CRT (50Hz Widescreen) som jag varit mycket nöjd med och TV-källan har varit och är "vanlig" analog Comhem-kabel-TV. Det jag var mest orolig över inför TV-köpet var att jag skulle bli missnöjd med kabel-TV-bilden på grund av större och mer detaljrik TV, men jag tycker faktiskt att bilden är helt okej på de flesta kanaler så länge man sitter 3 meter ifrån TV:n. Och bilden via min icke-uppskalande Pioneer DVD-spelare är jag mycket nöjd med, så jag ser verkligen fram emot att se hur HD-material ser ut.

Förutom det lite burkiga ljudet är det dock en sak jag inte inte är nöjd med hos min nya 42PX80 och det är dess funktion för automatiskt val av bildformat (Aspect ratio; 4:3, 16:9 etc). Tanken med denna funktion verkar på PX80 vara att fylla ut hela skärmen med bild utan någon vidare hänsyn till vilken typ av bildformat TV:n matas med. När man spelar upp material i 4:3-format leder detta till att PX80 drar ut (breddar) objekt (t.ex. människor) på skärmen så att att dess proportioner blir onaturliga. Detta problem hade jag inte med min gamla Sony-CRT. Vid inkommande 4:3-bildformat visades bilden upp i 4:3-format med mörka kanter till höger/vänster om bildytan. Jag kan förstå att man kan vilja fylla ut hela bildytan sett ur ett inkörningsperspektiv, men finns det nån annan förklaring till varför Panasonic inte visar bildformatet som det är tänkt att visas upp? Det kanske till och med finns nån fördel med att täcka hela bildytan förutom att inbränningsrisken. Eller?

// Mattias

Postad 01 maj 2008 - 15:02

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Är det någon här som kopplat sin tv till datorn via VGA? Jag har fått det att funka kanonbra med komponent, men vill gärna använda komponentingången till dvd:n istället...
Vad kör ni för upplösning till vga porten? Tycker mig ha testat allt...visst kan jag köra i 1024*768 men filmer blir ju inte rätt på tv:n då...(det funkar ju med komponent....)

Postad 01 maj 2008 - 16:50

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Är det någon här som kopplat sin tv till datorn via VGA? Jag har fått det att funka kanonbra med komponent, men vill gärna använda komponentingången till dvd:n istället...
Vad kör ni för upplösning till vga porten? Tycker mig ha testat allt...visst kan jag köra i 1024*768 men filmer blir ju inte rätt på tv:n då...(det funkar ju med komponent....)

Varför inte prova dvi -> HDMI?
Jag verkar ju ha fått det att funka skitbra i 1280x720 @ 50Hz.

En väldigt konstig sak har hänt mig, vet inte om det ens är tvns fel men igårkväll så "försvann" TV6..
Om jag bläddrar bland "fria tjänster" så bläddrar den numera förbi kanal 6 och går från tv4 direkt till Axcess, har provat att välja olika profiler (Alla program, Alla DVB tjänster, Betal-tv, Tv, fria tjänster osv.) men den finns inte med någonstans, inte heller finns den med under programguiden ("Guide" knappen).

Alltså, om jag trycker på 6an på fjärrkontrollen följt av "OK" så får jag ju in TV6 helt normalt så jag vet inte vad som är felet.
Om in inte förstod det använder jag den inbyggda boxen.

Någon annan som upptäckt samma?

Edit: jag hade tydligen inte alls gjort en ny stationssökning/kanalsökning, jag var tvungen att göra det och nu fungerar det igen, skumt hursomhelst..

Redigerat av Danne2k7, 01 maj 2008 - 16:56.

Postad 01 maj 2008 - 18:48

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Varför inte prova dvi -> HDMI?
Jag verkar ju ha fått det att funka skitbra i 1280x720 @ 50Hz.

En väldigt konstig sak har hänt mig, vet inte om det ens är tvns fel men igårkväll så "försvann" TV6..
Om jag bläddrar bland "fria tjänster" så bläddrar den numera förbi kanal 6 och går från tv4 direkt till Axcess, har provat att välja olika profiler (Alla program, Alla DVB tjänster, Betal-tv, Tv, fria tjänster osv.) men den finns inte med någonstans, inte heller finns den med under programguiden ("Guide" knappen).

Alltså, om jag trycker på 6an på fjärrkontrollen följt av "OK" så får jag ju in TV6 helt normalt så jag vet inte vad som är felet.
Om in inte förstod det använder jag den inbyggda boxen.

Någon annan som upptäckt samma?

Edit: jag hade tydligen inte alls gjort en ny stationssökning/kanalsökning, jag var tvungen att göra det och nu fungerar det igen, skumt hursomhelst..

min laptop har bara vga ut...(och komponent men den vill jag ha till dvd:n...)
Så frågan kvarstår om någon får till VGA till tv:n?!

(Jag får som sagt bild med 1024*768, men filmerna blir då i fel format ... det funkar felfritt med komponent...)

Postad 01 maj 2008 - 18:59

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

min laptop har bara vga ut...(och komponent men den vill jag ha till dvd:n...)
Så frågan kvarstår om någon får till VGA till tv:n?!

(Jag får som sagt bild med 1024*768, men filmerna blir då i fel format ... det funkar felfritt med komponent...)

Aha sorry, tänkte inte på det.
Har inte hängt med i diskussionen så bra, men fyller den ut hela bilden med 1024x768 i VGA? För om filmerna blir konstiga, prova att ändra Aspect ratio i din mediaspelare, det går visserligen inte i vanliga Media player tror jag men i t.ex. VLC, Zoom player, Media player classic m.fl. så går det att välja 16:9 under Aspect ratio/bildformat och det löste iaf mitt problem när filmerna visades i någon sorts 4:3 upplösning på Tvn (bara för att min CRT skärm är 4:3).

Postad 01 maj 2008 - 19:47

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Hur är det om man bara har runt 1,5meter till tv:n då? Blir bilden extremt dålig då?

Sen hur är bilden om man kollar på analogt? Grymt sugen på en plasma men är ju ändå rädd för att det ska bli "inbränningar" när jag kör den som datorskärm

Postad 01 maj 2008 - 19:46

Unregistered5b74bf0f
  • Unregistered5b74bf0f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

De upplösningar TV stödjer när du använder VGA-ingången är 1024x 768@60-85Hz, 1280x1024@60Hz och 1360x768/1366x768@60Hz. Varav jag skulle reka den sista om du vill ha bredbild!

Postad 01 maj 2008 - 21:12

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hmm bara jag som ser gröna spår i bilden? Se min post på föregående sida.. Nu när jag väl har sett det en gång tycker jag mig se gröna spår i alla signaler helt plötsligt. Alla snabba kamerarörelser över vita objekt ger ett kort grönt spår efter sig..

Postad 02 maj 2008 - 00:14

Steelis
  • Steelis
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Kör nu denna 24 timmar så ska du se att ghostingen är borta sen. Har suttit med precis samma bekymmer som du men efter att kört break in dvd 12-24 timmar fanns ingen ghosting kvar.

Det blev lite svagare, fast det är fortfarande kvar, men har inte kört 24h, törs inte köra över natten utifall det skulle hänga sig.

Postad 02 maj 2008 - 07:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Förutom det lite burkiga ljudet är det dock en sak jag inte inte är nöjd med hos min nya 42PX80 och det är dess funktion för automatiskt val av bildformat (Aspect ratio; 4:3, 16:9 etc). Tanken med denna funktion verkar på PX80 vara att fylla ut hela skärmen med bild utan någon vidare hänsyn till vilken typ av bildformat TV:n matas med. När man spelar upp material i 4:3-format leder detta till att PX80 drar ut (breddar) objekt (t.ex. människor) på skärmen så att att dess proportioner blir onaturliga. Detta problem hade jag inte med min gamla Sony-CRT. Vid inkommande 4:3-bildformat visades bilden upp i 4:3-format med mörka kanter till höger/vänster om bildytan. Jag kan förstå att man kan vilja fylla ut hela bildytan sett ur ett inkörningsperspektiv, men finns det nån annan förklaring till varför Panasonic inte visar bildformatet som det är tänkt att visas upp? Det kanske till och med finns nån fördel med att täcka hela bildytan förutom att inbränningsrisken. Eller?

Det är inga problem att visa en 4:3-bild utan att få den inbränd. Man kan välja att visa grå sidopaneler istället för bara svart. Att du har detta problem beror på att du har satt Aspect i "Auto". Ändra till 4:3 så ska det ställa om sig automatiskt till 16:9 om en sådan signal finns (funkar dock bara via scart eller inbyggd dvd-t).

Postad 02 maj 2008 - 10:18

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Det blev lite svagare, fast det är fortfarande kvar, men har inte kört 24h, törs inte köra över natten utifall det skulle hänga sig.

Fortsätt ett tag till...det kommer försvinna men det kanske krävs 24 timmar eller lite mer nu när TVn är ny. Har du laddat hem breakin dvd och brännt ut? Skulle bilden hänga sig stänger TVn av sig efter cirka 10 minuter. Den dvd skiva jag har kör i 24 timmar i sträck. Kör skivan nån natt då och då efter att jag spelat Call of duty några dagar i rad och på morgonen är ghostingen borta.

Postad 02 maj 2008 - 11:06

Steelis
  • Steelis
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Fortsätt ett tag till...det kommer försvinna men det kanske krävs 24 timmar eller lite mer nu när TVn är ny. Har du laddat hem breakin dvd och brännt ut? Skulle bilden hänga sig stänger TVn av sig efter cirka 10 minuter. Den dvd skiva jag har kör i 24 timmar i sträck. Kör skivan nån natt då och då efter att jag spelat Call of duty några dagar i rad och på morgonen är ghostingen borta.

Ok, kör Breakin Dvd nu , den får väl gå till 20 ikväll för då måste jag se på tv :unsure:

Postad 02 maj 2008 - 11:31

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag har en fråga kring Plasma- och LCD-TV-upplösning till er som är mer insatta i tekniken. Upplösningen på Panasonic 42PX80 är 1024x768 (4:3-förhållande) men dess bildyta är 16:9/widescreen. Hur hänger detta ihop? Finns det någon anledning till att Panasonic valt 4:3-upplösning på en TV med 16:9-bildyta? Som jämförelse har ju de flesta 42" LCD-TV en upplösning på 1366x768 vilket är 16:9-format. Vid en snabb amatörmässig betraktelse borde ju 4:3-upplösning på en 16:9-bildyta riskera att visa inkommande bild på ett förvrängt sätt eftersom 342 pixlar "saknas" på bredden. Eller hur funkar det?

// Mattias

Postad 02 maj 2008 - 13:40

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Hur kör ni med bildinställningar.
Finns ju inte allt för mycket att pilla med på panasonics apparater.
Någon som har nåt tips på lite inställningar?
Eller har ni låtit allt va som det va?
Bio eller inte det är frågan.....
Tycker bio är bra på lite sämre sändningar. Det tar bort mycket skit i bilden fast färgerna blir ju inte alls lika klara. Men på tex fotboll då gör bio inställningen ganska stor skillnad.

Postad 02 maj 2008 - 13:51

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Köpte PX80 för ca vecka sedan och har varit helt nöjd med bilden, fram till nu. Provade lira GTA4 via Xbox 360 och VGA anslutning (1024x768) och när jag styrde runt med kameran i spelet märkte jag tydliga gröna skuggor/spår efter alla ljusa objekt i spelet. Gröna fosforspår eller något annat? Läste att detta var rätt vanligt förekommande på PX70.

Jag har faktiskt bara sett fosfortrail en enda gång och det var i GT5 när en vit bild körde förbi i introt. Sen dess har jag ALDRIG sett det, även om jag har kollat på exakt samma intro flera gånger =)
Jag tror att det här kan bero på inställningar, sen beror det kanske på hög ljusstyrka i vita partier (t.ex. för att tvn är ny eller för att du har höga ljusinställningar)
Du skulle kunna prova att förbättre dina inställningar lite, sen kan du också testa att köra via komponent eller HDMI istället för VGA, signalen kan också göra skillnad.

besviken på svärtan!
Hej!

Du ska vara glad att du inte köpte en LCD i så fall för då hade du verkligen mått dåligt =)
Det är ganska orättvist att jämföra den här TVn med en CRT som har ett riktigt bra bildrör. Det blir mer rättvist om du jämför med en riktigt fin Pio-plasma. Det finns CRT-apparater med riktigt dålig svärta också...

Svärtan på denna TV är bra för att vara platt-tv och med tanke på priset. En pio har bättre svärta men man får vad man betalar för...

Det går att få bra svärta på bioläget också. Jag använder alltid bioläget när jag ser film, tycker det ger överlägset bäst bild och naturliga färger. Jag använder alltid färgtemp normal, tycker att "kall" ger on onaturlig vit färg, dvs det blir mycket vitare än vad objektet är i verkligheten. Det är lätt att tycka att det är snyggare så, och om man byter från kall till normal så upplever man det som att man lade på en hinna. Så kan man inte göra, man måste sätta den på normal och sedan låta bli att titta en stund så att man inte lurar ögat att tycka att något som är onaturligt är bättre =)

Jag har en fråga kring Plasma- och LCD-TV-upplösning till er som är mer insatta i tekniken. Upplösningen på Panasonic 42PX80 är 1024x768 (4:3-förhållande) men dess bildyta är 16:9/widescreen. Hur hänger detta ihop? Finns det någon anledning till att Panasonic valt 4:3-upplösning på en TV med 16:9-bildyta? Som jämförelse har ju de flesta 42" LCD-TV en upplösning på 1366x768 vilket är 16:9-format. Vid en snabb amatörmässig betraktelse borde ju 4:3-upplösning på en 16:9-bildyta riskera att visa inkommande bild på ett förvrängt sätt eftersom 342 pixlar "saknas" på bredden. Eller hur funkar det?

// Mattias

TVn har bredare pixlar / större avstånd mellan dem i sidled så att formatet blir 16:9 trots upplösningen 1024x768. Tvn mappar själv om en 16:9 bild så att den hamnar rätt på bilden så att den inte ser konstig ut. Den ser inte förvrängd ut!
Anledningen till att de gjort så är kostnadsskäl. Ju mindre du gör teknik desto dyrare blir det. På 42" så var det tidigare en utmaning att klämma in pixlarna i sidled så de gjorde såhär för att få ner priset.
Tekniken har gått framåt så nu finns det full-hd på 42" att köpa, men PX80 är ju å andra sidan väldigt billig (och mycket tv för pengarna ändå)

Postad 02 maj 2008 - 20:24

Unregistered2dd22f4b
  • Unregistered2dd22f4b
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Funkar det bra att köra nedhämtade HD-filmer och 720p serieavsnitt uppspelade på datorn och låta signalen klonas till PX80an? Nån som testat? Behöver man en bra dator eller grafikkort för att det ska funka perfekt? Har AMD 4000+ 2,4ghz + ett geforce 7800gt.

Om man beställer en PX80 på internet så får man väl den hemkörd eller?
Är det olika beroende på företag?

Postad 02 maj 2008 - 21:39

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Funkar det bra att köra nedhämtade HD-filmer och 720p serieavsnitt uppspelade på datorn och låta signalen klonas till PX80an? Nån som testat? Behöver man en bra dator eller grafikkort för att det ska funka perfekt? Har AMD 4000+ 2,4ghz + ett geforce 7800gt.

Om man beställer en PX80 på internet så får man väl den hemkörd eller?
Är det olika beroende på företag?

Jodå det funkar fint bara du får till så filmen fyller hela Tvn (vilket är lätt om du kör DVI -> HDMI). Har kört en del 720p material, t.ex. Planet Earth och det ser riktigt bra ut! Upplever dock att det stannar till ibland men tror det kan bero på min dator som inte är den bästa, borde funka bättre med din, jag har följande:
nForce 4 chipset, AMD 3700+ @ 2.5 GHz, 1 GB ram (bara!), ATI X1950GT, så du har nog bättre dator än vad jag har.

En annan sak, alltså jag vet inte om det är för jag kollar på dåligt material/dåliga sändningar men jag tycker nu att det rätt ofta som objekt som rör sig mot en stillastående bakrund hackar/eftersläpar/flimmrar, ungefär som på en dålig 50Hz CRT tv.

Tänk dig (extremt exempel) en människa eller något som rör sig framför en helt vit bakrund, så upplever jag den personen som "flimrig" eller att han rör sig ryckigt frammåt, nästan exakt samma fenomen som uppträder om du viftar med din hand/penna/whatever framför en datorskärm (CRT) väldigt fort, fast inte riktigt så mycket.

Tycker också att så fort kamerna rör sig (t.ex. mellan 2 objekt/människor, eller vid fotbollsmatcher) så blir allt lite suddigt tills kameran stannar igen, iaf på vanlig lågupplöst material, men så kanske det alltid är?
Jag sitter 2.5-3 meter från Tvn och kör bioläget med hyfsat låga inställningar, mkt skärpa och och alla extrafunktioner avslagna i vanilga fall.

Beror dessa saker på:

* Tvn i sig?
* Att det är lågupplösta program med dålig kvalité?
* Att tvn inte är helt inkörd än?
* Mina ögon?
* Andra faktorer?

Jag vill ju bli vara nöjd med tvn men har fortfarande öppet köp ett tag till så jag försöker få reda på så mkt jag kan, vad tycker nI??

Redigerat av Danne2k7, 02 maj 2008 - 21:42.

Postad 02 maj 2008 - 22:02

Unregistered2dd22f4b
  • Unregistered2dd22f4b
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jodå det funkar fint bara du får till så filmen fyller hela Tvn (vilket är lätt om du kör DVI -> HDMI). Har kört en del 720p material, t.ex. Planet Earth och det ser riktigt bra ut! Upplever dock att det stannar till ibland men tror det kan bero på min dator som inte är den bästa, borde funka bättre med din, jag har följande:
nForce 4 chipset, AMD 3700+ @ 2.5 GHz, 1 GB ram (bara!), ATI X1950GT, så du har nog bättre dator än vad jag har.

OK! Tack för svaret. Varför är det viktigt att fylla hela tvn?

Postad 03 maj 2008 - 12:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

OK! Tack för svaret. Varför är det viktigt att fylla hela tvn?

För att få ett jämnt slitage av fosforn. Å andra sidan är detta inget problem så länge som man har en sund blandning av 16:9 och 4:3 eller 2,35:1-bilder. För de försiktiga så kan man därför välja att ha grått på sidorna av en 4:3-bild eller när man visar bilder via kortläsaren. 2,35:1 visas ju förresten alltid med svart uppe och nere så varför finns då möjligheten att ha grått på sidan av 4:3? Det är väl ingen skillnad om det är svart på sidorna eller uppe och nere :blink:

Postad 03 maj 2008 - 13:54

Gäst_XviD_E_*
  • Gäst_XviD_E_*
  • 0
Danne2k7
Vad använder du för upplösning när du kör dvi--hdmi från datorn? Bilden blir för "stor" för tv:n, även när jag kör 1024x768. Verkar inte spela någon roll viken upplösning jag använder, bilden kommer utanför tv:ns kanter ändå. Någon som har en lösning på detta?

Postad 03 maj 2008 - 14:10

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Danne2k7
Vad använder du för upplösning när du kör dvi--hdmi från datorn? Bilden blir för "stor" för tv:n, även när jag kör 1024x768. Verkar inte spela någon roll viken upplösning jag använder, bilden kommer utanför tv:ns kanter ändå. Någon som har en lösning på detta?

Kör med 1280x720 eller 1920x1080 och stäng av overscan.
Kör 1920x1080 utan overscan på min PZ85 och ser då hela bilden.

Postad 03 maj 2008 - 14:26

Gäst_XviD_E_*
  • Gäst_XviD_E_*
  • 0

Kör med 1280x720 eller 1920x1080 och stäng av overscan.
Kör 1920x1080 utan overscan på min PZ85 och ser då hela bilden.

Verkar som att overscan fliken är borta när jag kör dvi--hdmi, växlar jag tillbaka till vanligt tv tittande så kommer overscan fliken fram igen. Suck...

Postad 03 maj 2008 - 14:47

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

För att få ett jämnt slitage av fosforn. Å andra sidan är detta inget problem så länge som man har en sund blandning av 16:9 och 4:3 eller 2,35:1-bilder. För de försiktiga så kan man därför välja att ha grått på sidorna av en 4:3-bild eller när man visar bilder via kortläsaren. 2,35:1 visas ju förresten alltid med svart uppe och nere så varför finns då möjligheten att ha grått på sidan av 4:3? Det är väl ingen skillnad om det är svart på sidorna eller uppe och nere :blink:

Jo det har du alldeles rätt i, men det jag menade var snarare att man skulle få rätt propotioner, t.ex. min dator visade först filmerna i 4:3 på tvn med en svarta kanter på alla sidor, bara för att min datorskärm kör 4:3 (antar jag). Det jag gjorde var bara att välja 16:9 i mediaspelaren så fick jag rätt propotioner på tvn istället.

Danne2k7

Som jag skrev ovan så kör jag 1280x720 i 50Hz, sedan väljer jag 16:9 på Aspect ratio på TVn eftersom det är endast då jag kan välja overscan av/på (den ska stå på AV) och bilden passar in perfekt.

Trodde också att det var 1024x768 som skulle köras först, det är ju mest logiskt på nåt sätt, men det verkar inte fungera så bra.

Postad 03 maj 2008 - 15:35

Gäst_XviD_E_*
  • Gäst_XviD_E_*
  • 0

Jo det har du alldeles rätt i, men det jag menade var snarare att man skulle få rätt propotioner, t.ex. min dator visade först filmerna i 4:3 på tvn med en svarta kanter på alla sidor, bara för att min datorskärm kör 4:3 (antar jag). Det jag gjorde var bara att välja 16:9 i mediaspelaren så fick jag rätt propotioner på tvn istället.

Som jag skrev ovan så kör jag 1280x720 i 50Hz, sedan väljer jag 16:9 på Aspect ratio på TVn eftersom det är endast då jag kan välja overscan av/på (den ska stå på AV) och bilden passar in perfekt.

Trodde också att det var 1024x768 som skulle köras först, det är ju mest logiskt på nåt sätt, men det verkar inte fungera så bra.

Gött, det fungerade ju klockrent! Tack för hjälpen!

Postad 03 maj 2008 - 18:42

messier11
  • messier11
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
jag sitter just nu och ser på hockeyn på tv6(via den inbyggda boxen) och blir lite konfunderd över bilden, själva pucken hackar rejält när nån passar den det blir som flera puckar.
Beror det på sändningen eller tvn?

Postad 03 maj 2008 - 19:35

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Likadant här.
Ju fortare pucken går ju sämre blir det.
Vid riktigt hårda passar och skott så syns den inte alls.

Postad 03 maj 2008 - 19:45

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Jag har en PZ85 och ser dubbla puckar med eller utan IFC (Intelligent Frame Creation) så ni är inte ensamma.Kan det ha något med uppskalningen att göra? Litet föremål, snabba panoreringar och lågupplöst material?

Redigerat av Homy, 03 maj 2008 - 21:26.

Postad 03 maj 2008 - 20:33

ribban00
  • ribban00
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tittar oxå på hockey med 3 puckar ?
via boxer.
Köpte den här tv px80e för att den var så bra till sport.???
Men det är precis tvärt om allt utom sport.
Vet inte om jag ska lämna till baks den via öppet köp .
Det blir bara jobbigt att leta upp en annan för vilken ska man ha.
Lcd eller plasma vet snart inget ting.

Postad 03 maj 2008 - 20:39

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Beror nog på utsändningen ja

Postad 03 maj 2008 - 21:21

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Tittade oxå på multi-puckar ikväll på 6:an på min 50PX8.
Har kollat på rätt mycket Stanley Cup de senaste dagarna via Canal Plus och även streamat över nätet (855k).
Detta är första gången jag ser multi-puckarna så det är helt klart sändningen som är kass....

Postad 03 maj 2008 - 21:49

messier11
  • messier11
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ja det känns ju iallafall bra att jag inte är ensam om fenomenet.. :)

Postad 03 maj 2008 - 22:28

Celing
  • Celing
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag kan ju säga att jag jag tittade också på hockeyn ikväll, på en CRT "tjockis". Och även jag såg flera puckar, har aldrig hänt mig förut på en CRT..
Så det var med 99% säkerhet sändningen som var kass.

Postad 04 maj 2008 - 06:42

ribban00
  • ribban00
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det känns bättre tror jag att det är fler som har samma problem .
Då får man rikta illskan mot tv6.
Om dom nu ska sända hockey vm .Så får dom allt fixa sändningarna om jag ska titta på på den kanalen.
Skit kanal,Hoppas att sponsorerna läser det här forumet så dom kan trycka på tv6,
Att fixa till sändningarna /sporten.

Postad 04 maj 2008 - 14:09

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Dom lär nog inte fixa det. Men återstår att se hockey kan man ju inte se på det är bara en skitsport ändå sverige kommer ändå förlora :)

Postad 04 maj 2008 - 17:33

xp2002
  • xp2002
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med min nya px80. När jag kopplar hdmi från min dell xps 1330 så tappar tv:n alla kanaler utom ettan och fyran. Eller rättare sagt den visar fyran på alla kanalplatser utom ettan. För att komma tillrätta med problemet måste jag koppla ifrån hdmi och stänga av tvn. Därefter fungerar det som vanligt igen. Någon som har råkat ut för liknande problem? Eller är det jag som inte vet hur man handskas med hdmi...?

Postad 04 maj 2008 - 18:21

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Nu tittade jag lite på hockey VM idag på min förra Philips CRT med Blackline S bildrör och såg samma fenomen med hackande dubbla puckar. Det verkar vara fel på sändningen.

Postad 04 maj 2008 - 18:40

Steelis
  • Steelis
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Tur TV6 inte sänder Fotbolls EM då :) ....eller....Det är väl SVT?

Redigerat av Steelis, 04 maj 2008 - 18:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.