Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *

3109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PX80 (TV) 1 8,88 (16) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX80 (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX8E (TV) 0 7,92 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX8E (TV) 2 9,27 (50) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX81 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX81 (TV) 1 9 (6) Inga priser
61 relaterade trådar
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8 (0 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Panasonic TH-50PX8 (918 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic 37PX80 (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-PX8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8 (62 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
PX8 bäst i prisklassen? enlighten me :) (12 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 16 år sedan
Söker sovrumstv 37-42" med minst samma bilkvalitet som Sony KDL-32V25 (4 inlägg) 16 år sedan
TH-50PX8‏ på väg ut? (6 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Tips på bra 26" - 40" tv (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-50PX8 vs Panasonic TH50Z80 (11 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
HTPC med Panasonic TH-50PX8E (0 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 maj 2008 - 19:08

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
TV4 kör Fotbolls EM. Det är ju lite bätre iaf.

Postad 04 maj 2008 - 20:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

TV4 kör Fotbolls EM. Det är ju lite bätre iaf.

Ja, men eftersom det också sänds på TV4HD så lär det vara mycket bättre.

Postad 04 maj 2008 - 21:40

puts
  • puts
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Efter lång tids vånda om modell på plattisen så blev det igår
en 42PX80 för vettiga pengar.
Har nu kört dvdn o Teliatv i väggen o är inte ett skit nöjd alls.
Ska plugga i Viasat imorrn o blir inte det bättre så åker den hem igen.
Frågan är ju klar, är det mej eller alla som gillar den det är fel på?
Grannen satt är o skruvade på sej men ville inte säga nåt förrän nu
senare ikväll.Då kom det.Blir det inte bättre än så här???
Han har en Samsung m87.

Postad 04 maj 2008 - 22:48

Unregistered071ed45b
  • Unregistered071ed45b
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Han har en Samsung m87.

Har du ingen möjlighet att köra något i hd upplösning?

Postad 05 maj 2008 - 07:45

frass3
  • frass3
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0
Vart ägare till en px80 igår och jag var verkligen mer än nöjd, hade en tjock tv innan. Hann inte prova så väldigt mycket saker med den men hann med att spela lite COD på ps3 och vilken skillnad på bild det var. Även tv sändningen från tele2 var helt ok, var lite rädd att det inte skulle vara så bra då den aldrig var bra på min gamla tv men vart faktiskt positivt överraskad. Så efter att ha använt den i ca 2h är jag väldigt nöjd med mitt köp.

Postad 05 maj 2008 - 08:19

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Han har en Samsung m87.

Det kan väl vara så att det är skit in du har? Vad är det för digitalbox? Har du sett till att du kör in en RGB-signal via SCARTen? Gammal dvd-spelare? Kör du RGB från den? För om det beror på din utrustning så kommer det inte bli ett dugg bättre om du byter till en M87 eller någon annan TV.... En TV är aldrig en magisk apparat som kan omvandla dåliga signaler till bra... även om PX80 är känd för att göra just det så finns det gränser även för den...

För att få den bästa möjliga bilden från dvd bör du ha en spelare med HDMI, eller en riktigt bra spelare med komponent. Och så bör du ha en någorlunda ny digitalbox med bra bild och som klarar RGB. Har du det så är du på god väg.
Sen för att få en hel fantastisk bild så skaffar du en bluray-spelare, ps3 eller mediacenter som klarar HD... Så ser dagens TV-teknik ut...

För de flesta så innebär en uppgradering av TVn även en uppgradering av övrig utrustning. För mig är det ganska självklart... Det är nog varken fel på dig eller oss. Bara signalerna du skickar in i TVn...

ps. Den här TVn behöver inte ha in HD-upplösning för att man ska få en godkänd bild... WOW-bilden får man där dock.

Redigerat av schjak, 05 maj 2008 - 08:22.

Postad 05 maj 2008 - 09:29

mege
  • mege
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Han har en Samsung m87.

Nybörjare! Läs manualen, läs lite här i tråden MEN du måste också skruva lite på inställningarna! Går inte bara att ta den ur kartongen... Det är inte tv det är fel på det är du som inte orkar engagera dig!
/mege

Postad 05 maj 2008 - 10:08

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Nybörjare! Läs manualen, läs lite här i tråden MEN du måste också skruva lite på inställningarna! Går inte bara att ta den ur kartongen... Det är inte tv det är fel på det är du som inte orkar engagera dig!
/mege

Vi kanske ska höra först om han ändrat inställningarna eller testa något annat innan vi anklagar honom. Han har ju inte skrivit att han bara tagit den ur kartongen och inte gjort något annat.

Postad 05 maj 2008 - 11:29

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Märkte när jag slog av TVn igår att det var ljusa områden där text hade varit osv, medan TVs skärm sakta släcktes ner så att säga. Är detta ett tecken på permanent inbränning eller bara temporär? Svårt att se om det blivit permanent inbränning, men som sagt, efter det man har stängt av TV så dröjer ljusa "skuggor" av saker som varit på skärmen (speciellt vit text mot svart backgrund) kvar tills skärmen slocknat helt. Borde jag oroa mig?

Kör EA's inbrännings DVD i perioder.

Riktig kanon TV vad gäller film, med djupa färger och otorlig skärpa. Spel har jag märkt uppvisar mer aliasing än med andra TV's jag testat. Väldigt tråkigt faktiskt. Speciellt i GTA IV. Förstör mycket av spelupplevelsen. Mindre aliasing på morsans 46" Samsung.

Redigerat av Rebelicious, 05 maj 2008 - 11:33.

Postad 05 maj 2008 - 11:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Märkte när jag slog av TVn igår att det var ljusa områden där text hade varit osv, medan TVs skärm sakta släcktes ner så att säga. Är detta ett tecken på permanent inbränning eller bara temporär? Svårt att se om det blivit permanent inbränning, men som sagt, efter det man har stängt av TV så dröjer ljusa "skuggor" av saker som varit på skärmen (speciellt vit text mot svart backgrund) kvar tills skärmen slocknat helt. Borde jag oroa mig?

Riktig kanon TV vad gäller film, med djupa färger och otorlig skärpa. Spel har jag märkt uppvisar mer aliasing än med andra TV's jag testat. Väldigt tråkigt faktiskt. Speciellt i GTA IV. Förstör mycket av spelupplevelsen. Mindre aliasing på morsans 46" Samsung.

Det blir så med plasma, inget att oroa sig för. Effekten försvinner ju efter ett tag. Inbrännings-DVD anser jag vara onödigt.

Han har en Samsung m87.

Vad är "Teliatv i väggen"? Är det analogt så förstår jag missnöjet. Är det Telia IP-TV så förstår jag också missnöjet, har inte hört någon som sagt att de fått bra bild från Telia på en stor TV.
Satsa på en bra digitalbox med sattelittmottagare, helst HD, så blir det den bästa TV-bilden.

Postad 05 maj 2008 - 12:21

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Ok, tack för svar. Min första plasma. Ang. DVDn tycker jag det verkar som en bra ide att få en jämn inbränning över hela skärmen med hjälp av DVDn. Kan ju inte skada iaf.

Postad 05 maj 2008 - 12:22

Parabol
  • Parabol
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Nu tittade jag lite på hockey VM idag på min förra Philips CRT med Blackline S bildrör och såg samma fenomen med hackande dubbla puckar. Det verkar vara fel på sändningen.

Det verkar som även andra europeiska länder har problem med VM-sändningarna från Kanada.
Anledningen ska vara konverteringen från nordamerikanska NTSC525-formatet till det europeiska PAL626 som försämrar kvaliteten.

Postad 05 maj 2008 - 13:05

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Det verkar som även andra europeiska länder har problem med VM-sändningarna från Kanada.
Anledningen ska vara konverteringen från nordamerikanska NTSC525-formatet till det europeiska PAL626 som försämrar kvaliteten.

Just det! Det förklarar en del kanske. Visste inte att det var från Kanada.

Det blir så med plasma, inget att oroa sig för. Effekten försvinner ju efter ett tag. Inbrännings-DVD anser jag vara onödigt.

Vad är "Teliatv i väggen"? Är det analogt så förstår jag missnöjet. Är det Telia IP-TV så förstår jag också missnöjet, har inte hört någon som sagt att de fått bra bild från Telia på en stor TV.
Satsa på en bra digitalbox med sattelittmottagare, helst HD, så blir det den bästa TV-bilden.

Just det! Om det är direkt från väggen får man bara de analoga kanalerna men det kan finnas en central digitalbox i huset också. Det är stor skillnad mellan analog och digital signal.

Redigerat av Homy, 05 maj 2008 - 13:06.

Postad 05 maj 2008 - 13:18

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Det är helt normalt med lite vita spår ibland, speciellt i början. Det beror bara på att när panelen blir utsatt för ljusa färger så "laddas den upp" tillfälligt. Detta händer lättare i början då fosforn är lite känsligare och skickar ut mer ljus. Men det är inget farligt och det försvinner om du kollar på något annat eller efter att du stängt av tvn. Du behöver inte ens tvätta bort det om du inte jättegärna vill =)

Har också sett en del aliasing i några spel och inte förstått om det berott på spelet eller TVn... Är det bättre på en LCD med exakt samma spel och plattform? Jag tycker bilden blir riktigt bra i spel för det mesta och jag stör mig inte så mycket på det, men det är synd att det finns där för annars hade bilden varit perfekt. Men det hade nästan varit lite för bra om man hade fått perfekt bild i alla spel också med tanke på det lilla pris man betalar =)

Just det! Om det är direkt från väggen får man bara de analoga kanalerna men det kan finnas en central digitalbox i huset också. Det är stor skillnad mellan analog och digital signal.

Men även om det är en central digitalbox i huset så får man ju fortfarande in skräpet via en antennkabel, det blir mycket sämre än om du kör via en egen digitalbox genom RGB-Scart, komponent eller HDMI...

Redigerat av schjak, 05 maj 2008 - 13:21.

Postad 05 maj 2008 - 13:37

Tenga
  • Tenga
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu har jag letat TV i fyra år (känns det som iaf), men inte blivit mycket klokare utav det. Var väldigt inställd på en LCD innan, men Panasonic PX80 verkar ju vara en bra TV till väldigt överkomligt pris. Det jag kommer att göra med min TV är att kolla på film via datorn, digital-TV via Boxer (tror det är en digitalbox med HDMI, en Sony KDX 870), spela Wii och i framtiden kanske även spela PS3. Efter att plöjt igenom den här tråden ett tag nu verkar TVn passa mig bra. Hur kopplar man bäst in sin PC till TVn etc? Jag är rätt ny på "allt det här nya"... :)

Postad 05 maj 2008 - 13:52

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Nu har jag letat TV i fyra år (känns det som iaf), men inte blivit mycket klokare utav det. Var väldigt inställd på en LCD innan, men Panasonic PX80 verkar ju vara en bra TV till väldigt överkomligt pris. Det jag kommer att göra med min TV är att kolla på film via datorn, digital-TV via Boxer (tror det är en digitalbox med HDMI, en Sony KDX 870), spela Wii och i framtiden kanske även spela PS3. Efter att plöjt igenom den här tråden ett tag nu verkar TVn passa mig bra. Hur kopplar man bäst in sin PC till TVn etc? Jag är rätt ny på "allt det här nya"... :)

Nä, för dina behov skulle jag nog rekommendera LCD...... :lol: *hehe nääää bara skojar*

Du kopplar in datorn enklast via DVI->HDMI, om du inte har ett jättegammalt grafikkort så har du en DVI-utgång, men det finns en risk att du bara har EN sådan och att du redan använder till skärmen... Då kan du använda VGA-kabel också. Eller så byter du och använder VGA till skärmen och DVI till datorn, vilket du tycker fungerar bäst...
Har du två DVI-utgångar så är saken biff =) (de är vita och breda om du undrar, VGA är blåa och lite mindre)

Har du HDMI-box så den saken är redan biff.

Wii kopplar du bäst med komponent. De säljer lite billigare komponent-kablar för Wii på game, de kostar hälften så mkt som nintendos egna och det ska inte spela någon roll alls vad jag har hört. Använder själv dom och det fungerar bra...

Skaffar du PS3 så kopplar du då in den via HDMI. Det finns totalt 3 HDMI-utgångar på TVn så det räcker för alla dina grejer. Du får ju DVD och blu-ray via ps3 också så då får du automatisk bra uppskalning av DVD och fin hd-bild från bluray eller filmer från hårddisken på PS3an.... Sen är du lycklig i alla dina dar, snipp snapp snut...

Postad 05 maj 2008 - 14:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Detta gäller ju endast TV6. Viasat Sport HD sänder också Hockey-VM. Någon som har den och kan jämföra? Själv har jag Canal Digital HD och kan ej se Viasat.

Postad 05 maj 2008 - 15:02

frass3
  • frass3
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

Jag har också letat tv väldigt länge och velat fram och tillbaka om vad som skall inhandlas, köpte en px80 igår och jag är väldigt nöjd med den tvn. Har den kopplad till ett ps3 vis HDMI och det vart väldigt bra.

Postad 05 maj 2008 - 17:01

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Men även om det är en central digitalbox i huset så får man ju fortfarande in skräpet via en antennkabel, det blir mycket sämre än om du kör via en egen digitalbox genom RGB-Scart, komponent eller HDMI...

Sant!

Postad 05 maj 2008 - 18:36

puts
  • puts
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Varför utgår alla från att jag inte fattar o vet ens att det finns inställningar på tvn??
Jag har kört med Telia digital via adsl(finns faktiskt) Viasat by parabol och även dvd via min philips
med hdmi.Bilden blir inte vad jag skulle kalla för bra.
Till omed dålig är rätt beskrivning.
Ursäkta alla ni PX 80 fans.

Postad 05 maj 2008 - 18:42

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Nä, för dina behov skulle jag nog rekommendera LCD...... :) *hehe nääää bara skojar*

Du kopplar in datorn enklast via DVI->HDMI, om du inte har ett jättegammalt grafikkort så har du en DVI-utgång, men det finns en risk att du bara har EN sådan och att du redan använder till skärmen... Då kan du använda VGA-kabel också. Eller så byter du och använder VGA till skärmen och DVI till datorn, vilket du tycker fungerar bäst...
Har du två DVI-utgångar så är saken biff =) (de är vita och breda om du undrar, VGA är blåa och lite mindre)

Har du HDMI-box så den saken är redan biff.

Wii kopplar du bäst med komponent. De säljer lite billigare komponent-kablar för Wii på game, de kostar hälften så mkt som nintendos egna och det ska inte spela någon roll alls vad jag har hört. Använder själv dom och det fungerar bra...

Skaffar du PS3 så kopplar du då in den via HDMI. Det finns totalt 3 HDMI-utgångar på TVn så det räcker för alla dina grejer. Du får ju DVD och blu-ray via ps3 också så då får du automatisk bra uppskalning av DVD och fin hd-bild från bluray eller filmer från hårddisken på PS3an.... Sen är du lycklig i alla dina dar, snipp snapp snut...

Klarar PX80 pixelmapping via HDMI? PX70 klarar det bara VGA, så därför kör jag med det. Grym bild iaf =).

Postad 05 maj 2008 - 19:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Varför utgår alla från att jag inte fattar o vet ens att det finns inställningar på tvn??
Jag har kört med Telia digital via adsl(finns faktiskt) Viasat by parabol och även dvd via min philips

Som jag skrev: Telia IP-TV ger ingen bra bild på en stor TV (oftast för låg bandbredd). Däremot borde det vara bra bild med Viasat, men å andra sidan har jag Canal Digital och då blir det åtminstone bra mycket bättre bild än med den inbyggda digital-mottagaren. Har du testat att jämföra med den inbyggda digitala markmottagaren?
Vad är det för DVD du tittat på? En köpe-DVD med bra kvalitet hoppas jag :) Hembrännt ger också ofta kass kvalitet pga av låg bitrate (om det inte är en kort film). Ungefär som analog TV. Av den anledning är jag numera laglig när det gäller DVD :lol:
Sedan framgår det inte vad exakt det är som är dåligt med din bild.

Postad 05 maj 2008 - 20:49

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

En annan sak, alltså jag vet inte om det är för jag kollar på dåligt material/dåliga sändningar men jag tycker nu att det rätt ofta som objekt som rör sig mot en stillastående bakrund hackar/eftersläpar/flimmrar, ungefär som på en dålig 50Hz CRT tv.

Tänk dig (extremt exempel) en människa eller något som rör sig framför en helt vit bakrund, så upplever jag den personen som "flimrig" eller att han rör sig ryckigt frammåt, nästan exakt samma fenomen som uppträder om du viftar med din hand/penna/whatever framför en datorskärm (CRT) väldigt fort (ungefär), fast inte riktigt så mycket. Fenomenet uppträder också ibland om en kamera panorerar förbi massa objekt med mycket kanter och linjer (kan vara t.ex. fönster på massa lägenheter) och då tycker jag att dom kanterna hackar och rör på sig på ett jobbigt sätt.

Tycker också att så fort kamerna rör sig (t.ex. mellan 2 objekt/människor, eller vid fotbollsmatcher) så blir allt lite suddigt tills kameran stannar igen, iaf på vanlig lågupplöst material, men så kanske det alltid är?
Jag sitter 2.5-3 meter från Tvn och kör bioläget med hyfsat låga inställningar, mkt skärpa och och alla extrafunktioner avslagna i vanilga fall.

Beror dessa saker på:

* Tvn i sig?
* Att det är lågupplösta program med dålig kvalité?
* Att tvn inte är helt inkörd än?
* Mina ögon?
* Andra faktorer?

Jag vill ju bli vara nöjd med tvn men har fortfarande öppet köp ett tag till så jag försöker få reda på så mkt jag kan, vad tycker nI??

Ledsen att behöva citera mig själv, men är det verkligen ingen som tycker sig se/störa sig på hack/ryckighet på PX80? Ni som sa att PX80 hackar några sidor bakåt, hur upplevde ni hacken?

Edit: kan meddela att jag även ser det i 720p serier ibland, inte lika ofta men ändå störande.

Redigerat av Danne2k7, 05 maj 2008 - 20:50.

Postad 06 maj 2008 - 07:16

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Ledsen att behöva citera mig själv, men är det verkligen ingen som tycker sig se/störa sig på hack/ryckighet på PX80? Ni som sa att PX80 hackar några sidor bakåt, hur upplevde ni hacken?

Edit: kan meddela att jag även ser det i 720p serier ibland, inte lika ofta men ändå störande.

Hej, för det första, ställ in den på 100hz (om den inte e det)
å för det andra så är det så att tv sändningar sänds i väldigt låg Hz, å det för att bilden kan bli flimrig m.m.
ett exempel: fotboll, kameran följer bollen och det hackar, vet inte om det är samma som du menar men så är det med vanlig tv sändning iallfall.

720p film, kan vara spelaren? har du en tillräckligt snabb spelare för att se på 720p?
jag tror inte det är tvn, men om det är det så kan du ju prova att ställa om allt till fabriksinställningarna och börja om.

det finns en knapp också som jag tycker bör vara avstängd, 3d nått heter den:P den gör att stillastående bilder får skarpare kanter, men gör då istället att rörliga bilder blir lite flimriga! testa det...

Postad 06 maj 2008 - 08:31

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag antar att alla utgår från det värsta eftersom du inte skriver någonting om det vi behöver veta för att kunna svara på din fråga. Du skriver att bilden är dålig när du ser på digital-tv och dvd och inget mer...Inte på vilket sätt den är dålig och inte vad du har för apparater och anslutningar utan du skyller det direkt på TVn. Eftersom ingen av oss har problem med att bilden är dålig så kan man ju inte skylla det på modellen direkt utan man får ju titta igenom vilka felfaktorer som kan finnas, och vi hade inte någon information, så då tar vi upp de fel som vi anser troligast, så enkelt är det.
Visst kan det vara så att du har extrema krav jämfört med oss andra men jag finner det föga troligt att det skulle vara så stor skillnad att du tycker en bild är dålig som vi tycker är bra. Jag är ganska säker på att vi skulle hålla med dig om att din bild är dålig om vi fick se bilden på din TV... Vilket skulle betyda att något är fel. Antingen är TVn defekt eller så är det något runtomkring som spökar.

Kan du börja med att beskriva på vilket sätt du finner bilden dålig?

Det är inte så lätt att säga vad hacken beror på. Det finns ett antal orsaker till hack, några exempel:
*24hz-hack : Uppstår i all typ av 24hz-material på grund av det låga antalet bildrutor per sekund
*24hz judder (t.ex. 3:2 judder) : Ett förstärkt 24p-hack som uppstår då man inte har korrekt 24p-playback.
Nu tittar du ju på TV vilket innebär att du inte tittar på 24hz, men filmer etc är inspelade i 24hz vilket ändå kan leda till visst hack, om inte tv-sändningen använder någon ifc-metod eller liknande.
*Dålig sändning
*Man tittar på material som har sitt ursprung i 60 Hz på en 50Hz-sändning osv

Men om du upplever hacket jämt och ständigt så tycker jag det är konstigt, då jag nästan aldrig upplever hack när jag ser på vanlig tv. Det upplevs ibland på HD-material och är då av samma karaktär som det man ser på bio. Någon gång har jag sett program som hackat och de har även hackat på vår gamla CRT...

Du kan väl också kika om du har energisparläget påslaget, eller om du har 50Hz på, sådana grejer kan också påverka... annars vet jag inte...

Postad 06 maj 2008 - 10:30

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Det är inte så lätt att säga vad hacken beror på. Det finns ett antal orsaker till hack, några exempel:
*24hz-hack : Uppstår i all typ av 24hz-material på grund av det låga antalet bildrutor per sekund
*24hz judder (t.ex. 3:2 judder) : Ett förstärkt 24p-hack som uppstår då man inte har korrekt 24p-playback.
Nu tittar du ju på TV vilket innebär att du inte tittar på 24hz, men filmer etc är inspelade i 24hz vilket ändå kan leda till visst hack, om inte tv-sändningen använder någon ifc-metod eller liknande.
*Dålig sändning
*Man tittar på material som har sitt ursprung i 60 Hz på en 50Hz-sändning osv

Men om du upplever hacket jämt och ständigt så tycker jag det är konstigt, då jag nästan aldrig upplever hack när jag ser på vanlig tv. Det upplevs ibland på HD-material och är då av samma karaktär som det man ser på bio. Någon gång har jag sett program som hackat och de har även hackat på vår gamla CRT...

Du kan väl också kika om du har energisparläget påslaget, eller om du har 50Hz på, sådana grejer kan också påverka... annars vet jag inte...

Med andra ord det jag sa precis....

Postad 06 maj 2008 - 10:32

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag har haft min PX80 nu i ca 2½ vecka och det är främst två grejor som stör mig med denna TV.

1. Gröna fosforspår efter snabba vita objekt.
Jag har främst sett detta när jag kört Xbox 360 och spelet GTA4 (via VGA), men även när jag tittat på Digital-TV via Canal Digital (Scart) samt 1080p24p material via en Tvix (HDMI). I ett spel där man själv styr kameran är det ganska lätt att framkalla detta fenomen, leta rätt på ett vitt objekt och swisha lite snabbt fram och tillbaka med kameran. Det blir då en svag grön siluett på sidan av det vita objektet. Men som sagt, har även nu sett det via andra bildkällor.

2. Hackade bakgrunder vid snabba rörelser.
Här spelar det absolut ingen roll vilken bildkälla eller material jag väljer, allt jag har tittat på hittils ger hack vid snabba rörelser. Men hack så menar jag t ex om kameran sveper snabbt över en publik i t ex en TV-sändning (körslaget, sportsändning) så går det inte att se detaljerna på ett enda ansikte i bakgrunden, alla ser ut som dom har 2-3 ansikten. När kameran sveper sakta eller stannar till så kommer alla detaljer fram igen. Jag ser däremot inga traditionella efterlsläpningar som jag sett på LCD. Däremot hade jag exakt samma "bakgrundshack" på min gamla LCD som jag ser på denna, vilket jag absolut trodde skulle försvinna på en plasma!
Edit: Jag kanske ska förtydliga att bilden i stort flyter på, det är inte så att hela bilden hackar fram som den kan göra om man spelar upp via en dator som inte orkar med. Det är detaljer och bakgrunder som hackar fram.

Svärta, färger och skärpa är jag däremot grymt nöjd med.

Jag gissar på att jag har kört min TV i ca 60-80 timmar hittils.

Jag överväger verkligen att lämna tillbaka denna TV under nästa vecka pga av dessa två problem.

Redigerat av andreas_sat, 06 maj 2008 - 10:36.

Postad 06 maj 2008 - 10:54

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Med andra ord det jag sa precis....

absolut, men med vissa tillägg...

Postad 06 maj 2008 - 11:00

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag har haft min PX80 nu i ca 2½ vecka och det är främst två grejor som stör mig med denna TV.

1. Gröna fosforspår efter snabba vita objekt.
Jag har främst sett detta när jag kört Xbox 360 och spelet GTA4 (via VGA), men även när jag tittat på Digital-TV via Canal Digital (Scart) samt 1080p24p material via en Tvix (HDMI). I ett spel där man själv styr kameran är det ganska lätt att framkalla detta fenomen, leta rätt på ett vitt objekt och swisha lite snabbt fram och tillbaka med kameran. Det blir då en svag grön siluett på sidan av det vita objektet. Men som sagt, har även nu sett det via andra bildkällor.

2. Hackade bakgrunder vid snabba rörelser.
Här spelar det absolut ingen roll vilken bildkälla eller material jag väljer, allt jag har tittat på hittils ger hack vid snabba rörelser. Men hack så menar jag t ex om kameran sveper snabbt över en publik i t ex en TV-sändning (körslaget, sportsändning) så går det inte att se detaljerna på ett enda ansikte i bakgrunden, alla ser ut som dom har 2-3 ansikten. När kameran sveper sakta eller stannar till så kommer alla detaljer fram igen. Jag ser däremot inga traditionella efterlsläpningar som jag sett på LCD. Däremot hade jag exakt samma "bakgrundshack" på min gamla LCD som jag ser på denna, vilket jag absolut trodde skulle försvinna på en plasma!
Edit: Jag kanske ska förtydliga att bilden i stort flyter på, det är inte så att hela bilden hackar fram som den kan göra om man spelar upp via en dator som inte orkar med. Det är detaljer och bakgrunder som hackar fram.

Svärta, färger och skärpa är jag däremot grymt nöjd med.

Jag gissar på att jag har kört min TV i ca 60-80 timmar hittils.

Jag överväger verkligen att lämna tillbaka denna TV under nästa vecka pga av dessa två problem.

Fosfortrailsen är en gåta för mig. Jag ser verkligen aldrig dem. Kan det bero på att man sitter och letar efter dem eller för att man har känsligare ögon?

Den typ av hack kommer du nog inte ifrån bara för att du har en plasma. Att få skärpa i rörelser kan du dessutom aldrig räkna med då det helt enkelt inte finns den informationen i bildmaterialet, så där är det bara att finna sig i att det är så det ser ut. Kan du inte det får du läsa en bok istället.
Som du säger så hade du hacken även på LCD, det är ett tecken på att det är så materialet du tittar på ser ut. Om du absolut inte kan leva med det så kanske IFC är något för dig? Du kanske kan byta till PZ85? Du kommer nog få ännu större problem med skärpan i rörelse då, dock...

Postad 06 maj 2008 - 11:18

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Fosfortrailsen är en gåta för mig. Jag ser verkligen aldrig dem. Kan det bero på att man sitter och letar efter dem eller för att man har känsligare ögon?

Den typ av hack kommer du nog inte ifrån bara för att du har en plasma. Att få skärpa i rörelser kan du dessutom aldrig räkna med då det helt enkelt inte finns den informationen i bildmaterialet, så där är det bara att finna sig i att det är så det ser ut. Kan du inte det får du läsa en bok istället.
Som du säger så hade du hacken även på LCD, det är ett tecken på att det är så materialet du tittar på ser ut. Om du absolut inte kan leva med det så kanske IFC är något för dig? Du kanske kan byta till PZ85? Du kommer nog få ännu större problem med skärpan i rörelse då, dock...

Känsliga ögon vet jag inget om, men däremot så tycks det helt klart vara så att när jag en gång sett dessa gröna spår så ser jag dem lite överallt i sändningarna. Och helt klart, så fort man ser ett snabbt vit objekt nu så "förväntar" man sig de gröna spåren, och då ser man dom också så klart. Önskar defintivt att jag aldrig sett dom :P
(Edit2: PZ85 tycks ha samma problem med gröna fosforspår enl den threaden)

IFC har jag hört nämnas tidigare, vad är det? Är det någon typ av funktion som lägger in egna bildrutor för att jämna ut bilden? Det känns ju lite olustigt att bilden flyter mycket bättre på min gamla lilla omoderna 50hz CRT jämfört med denna nya fräscha plasma..
(Edit1: Har läst på om IFC, behöver inget svar på den punkten)

Hur ska jag tolka detta, har alla med en PX80 dessa hack?

Läsa en bok istället? Tja, bra tips ;)

Redigerat av andreas_sat, 06 maj 2008 - 11:57.

Postad 06 maj 2008 - 12:24

smbdaniel
  • smbdaniel
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med min nya px80. När jag kopplar hdmi från min dell xps 1330 så tappar tv:n alla kanaler utom ettan och fyran. Eller rättare sagt den visar fyran på alla kanalplatser utom ettan. För att komma tillrätta med problemet måste jag koppla ifrån hdmi och stänga av tvn. Därefter fungerar det som vanligt igen. Någon som har råkat ut för liknande problem? Eller är det jag som inte vet hur man handskas med hdmi...?

Oj! Tack så hemskt mycket! Jag har felsökt och kliat min skalle länge för att komma på varför mina kanaler spårlöst försvunnit på min px80. Jag fick bara in SVT och en finsk kanal.
Det blir bra när jag kopplar bort HDMI från min dator...

Någon som vet varför det blir så?

Postad 06 maj 2008 - 12:42

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Hacken har jag inte lagt märke till. Fosforspåren märkte jag först efter att ha läst om dem och sett youtube-klipp.
Så nu förväntar jag mig att se hacken oxå.
Fosforspåren letade jag efter i en hockeymatch och såg de rätt ofta. Men när jag började följa matchen igen så försvann de.
Ett tips som jag ska följa numera och som jag kan rekommendera till andra; häng inte i forumtrådar och läs om div. fel om produkten ifråga om du inte själv har ett problem som du vill ha löst. Oftast är de så marginella att du inte hade märkt det om du inte visste om det. Ett perfekt sett att förstöra en nyinköpt tv/projektor/dvd......eller whatever....

Postad 06 maj 2008 - 12:44

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Känsliga ögon vet jag inget om, men däremot så tycks det helt klart vara så att när jag en gång sett dessa gröna spår så ser jag dem lite överallt i sändningarna. Och helt klart, så fort man ser ett snabbt vit objekt nu så "förväntar" man sig de gröna spåren, och då ser man dom också så klart. Önskar defintivt att jag aldrig sett dom :P
(Edit2: PZ85 tycks ha samma problem med gröna fosforspår enl den threaden)

IFC har jag hört nämnas tidigare, vad är det? Är det någon typ av funktion som lägger in egna bildrutor för att jämna ut bilden? Det känns ju lite olustigt att bilden flyter mycket bättre på min gamla lilla omoderna 50hz CRT jämfört med denna nya fräscha plasma..
(Edit1: Har läst på om IFC, behöver inget svar på den punkten)

Läsa en bok istället? Tja, bra tips ;)

Tja, det kan ju vara att bilden är mindre och otydligare på din vanliga TV och att det är därför du inte ser hacken på den =) Men jag kan inte påstå att jag ser hack alls ofta, ibland gör jag det, men då brukar det vara antingen att det är 24p eller att det är lite sådära med tv-sändningen.
Har också upptäckt det när jag kollat på 60Hz-serier via ps3 men då är det ju bara 60Hz-standarden som spökar.

(Även du kan väl kika i dina inställningar. Energisparläge är väl av? 3d-comb av eller på? Du kör väl på 100Hz?)

Fangface - jag håller med fullständigt. Känns som att väldigt ofta när folk frågar om sådana här saker så säger de att de har upptäckt det efter att ha läst det i forumet. Varför ska man leta fel? Vill man inte vara nöjd med sin nya TV? =)

Redigerat av schjak, 06 maj 2008 - 12:47.

Postad 06 maj 2008 - 13:31

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Tjopp!

Köpte just min över disk på Expert för 8999kr, ska visst komma en kampanj på torsdag. :P

Postad 06 maj 2008 - 13:34

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Tjopp!

Köpte just min över disk på Expert för 8999kr, ska visst komma en kampanj på torsdag. :P

det är vansinne! =)

Postad 06 maj 2008 - 13:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

De gröna spåren har hängt med åtminstone sedan PV60, det är ett välkänt Panasonic-problem. Inget att göra åt.

Hack? Du gav "Körslaget" som exempel. Dvs ett program som sänds i SD och alltså inte innehåller tillräckligt med bildinfo ens för att visa en stillbild korrekt så hur kan du då färvänta dig att det ska finnas med all bildinfo vid rörelser? Jag har aldrig sett sådana problem på HD-sändningar, men med SD-sändningar kan det ju se ut hur som helst ;)

Det finns en irriterande tendens här i tråden att skylla dålig bild pga dålig insignal på TV'n. Vill man ha bra bild på SD-TV så behåll den gamla CRT'n! Vid 42" är det HDTV som gäller. Visst kan SDTV se skapligt ut, men det är inget som man ska förvänta sig.

Redigerat av agpath, 06 maj 2008 - 13:39.

Postad 06 maj 2008 - 13:41

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

(Även du kan väl kika i dina inställningar. Energisparläge är väl av? 3d-comb av eller på? Du kör väl på 100Hz?)

Fangface - jag håller med fullständigt. Känns som att väldigt ofta när folk frågar om sådana här saker så säger de att de har upptäckt det efter att ha läst det i forumet. Varför ska man leta fel? Vill man inte vara nöjd med sin nya TV? =)

Inställningarna är som dom ska, inga konstigheter där. Har provat med allt av o på och självklart 100hz.

Även jag håller med Fangface, men när man väl hittat ett fel är det inte helt lätt att helt plötsligt låtsas inte se det nå mer. Däremot så var jag rätt noga med att läsa på om denna TV innan jag köpte den och tolkade det som om att det inte fanns några stora problem med denna TV. Det beror väl på hur känslig eller petig man är antar jag.

Bilden är bra, men hackar gör det och grönt blir det. Jag tolkar det som att alla PX80 hackar och att alla lider av gröna spår, vissa ser det inte och vissa ser det men stör sig inte på det.

Postad 06 maj 2008 - 13:48

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

De gröna spåren har hängt med åtminstone sedan PV60, det är ett välkänt Panasonic-problem. Inget att göra åt.

Hack? Du gav "Körslaget" som exempel. Dvs ett program som sänds i SD och alltså inte innehåller tillräckligt med bildinfo ens för att visa en stillbild korrekt så hur kan du då färvänta dig att det ska finnas med all bildinfo vid rörelser? Jag har aldrig sett sådana problem på HD-sändningar, men med SD-sändningar kan det ju se ut hur som helst :P

Det finns en irriterande tendens här i tråden att skylla dålig bild pga dålig insignal på TV'n. Vill man ha bra bild på SD-TV så behåll den gamla CRT'n! Vid 42" är det HDTV som gäller. Visst kan SDTV se skapligt ut, men det är inget som man ska förvänta sig.

Jag vet inte om jag var otydlig, men jag ser defintivt dessa hack i allt material jag har tittat på hittils. DVD via hdmi 720p uppskalning, Tvix 1080p via hdmi, Tvix 1080p24p via hdmi, dator 720p via hdmi, xbox 360 spel och 720p film via vga, Canal Digital via scart, sd-tv via inbyggda mottagaren.

Körslaget och fotboll gav jag som exempel i och med att det blir extra tydligt när man ser (ska se) stora mängder människor och deras ansikten.

Redigerat av andreas_sat, 06 maj 2008 - 13:49.

Postad 06 maj 2008 - 13:59

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
andreas_sat: Det blir mycket förvirrande när du skriver att bilden "hackar" när den i själva verket är mjuk och flyter på men blir suddig vid rörelser. Det du beskriver är vad man kallar för motion blur vilket även kan kallas för eftersläpningar eller rörelseoskärpa.

Rörelseoskärpa beror på flera olika saker. Dels så kommer allt filmmaterial ha rejält med rörelseoskärpa eftersom 24p skulle *hacka* alltså se ut som en rad stillbilder vid rörelser. Det är precis samma fenomen som om du rör på en kamera när du ska ta bild: det blir suddigt.

Sport och TV spelas in med högre antal bilder per sekund och kommer ha mindre rörelseoskärpa. Dock så finns det en del redan i material innan det ens sänds ut.

Nästa steg är att materialet oavsett om det ska till DVD eller via digital-tv kommer komprimeras tämligen kraftigt. Det som komprimeras är framförallt i rörelser eftersom det är där som det är informationstätt. Resultatet blir att det blir blockigt vid snabba rörelser. Om digitaltv-boxen har någon brusreducering så blir det suddigt istället. Detta problem gäller i mindre utsträckning för Bluray men förekommer även där i viss utsträckning.

Alltså kommer allt material du visar att vara mer eller mindre suddigt vid rörelser.

Nästa problem är att en dålig singal via en kass scartkabel kan introuducera ännu mer rörelseoskärpa. Detta är en mycket vanlig felkälla.

Ett annat mycket, mycket vanligt problem är att halvdyra DVD-spelare oftast har brusreducering som inte ens går att stänga av som introducerar ännu mer rörelseoskärpa. Även om detta ser ok ut på en CRT blir det inte bra på en platt-tv - framförallt inte en större. För att göra saken värre kan detta bli ännu värre vid uppskalningen.

Alltså är det viktigt att stänga av brusreducering på DVD-spelaren eller liknande om den har någon sådan.

Och nästa steg är att stänga av brusreducering på TV:n. All brusreducering kommer skapa rörelseoskärpa eftersom det är i just rörelserna som bruset förekommer mest. En CRT är naturligt suddig hela tiden och därför behövs detta inte.

Och slutligen kvarstår problemet att plasma och LCD pga av tekniken också introducerar rörelseoskärpa. Men där LCD:er tappar rätt mycket redan vid ganska långsamma rörelser och ofta rejält vid snabba panoreringar, tappar plasma mycket lite och för många är skillnaden mot CRT obetydlig på den här punkten. Just PX80 tappar inte alls så mycket vid snabba panoreringar pga plasmatekniken. Däremot så hinner inte alla färgerna med riktigt och det är därför man ser fosforspår.

Ser du fosforspår så ska du nog dock inte ha plasma. Men du kommer inte få mindre generella eftersläpningar på en LCD. Tyvärr.

Postad 06 maj 2008 - 14:12

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

andreas_sat: Det blir mycket förvirrande när du skriver att bilden "hackar" när den i själva verket är mjuk och flyter på men blir suddig vid rörelser. Det du beskriver är vad man kallar för motion blur vilket även kan kallas för eftersläpningar eller rörelseoskärpa

....

Ser du fosforspår så ska du nog dock inte ha plasma. Men du kommer inte få mindre generella eftersläpningar på en LCD. Tyvärr.

Tackar för ett mycket bra och utförligt svar!

Sorry om jag är otydlig i mina förklaringar, jag vill bara försöka förtydliga att hela bilden inte hackar utan det är mer innehållet/detaljer i bilden som hackar. Att det kan bli "pixligt" eller "suddigt" vid snabba rörelser är jag medveten om, men att det även kunde innebära att detaljerna kunde hacka fram trodde jag inte. Med hacka menar jag då alltså att ett ansikte i en kamerasvepning inte är suddigt eller pixligt, utan det är mer 2-3 bilder av ansiktet som inte riktigt sitter ihop (om det går att förstå). Jag hade ju körslaget som exempel och i flera stora kamerasvepningar över 40-50 pers kunde jag inte se ett enda ansikte ordentligt.

Men ok, jag är villig att köpa argumentet att man inte kommer ifrån detta om man inte har någon form av IFC-funktion. Det jag däremot inte gillar är att detta förekommer oavsett material, SD, HD, Animerad film, Spel, osv.

Fosforspår ser jag som sagt, tyvärr då måste jag säga.

Redigerat av andreas_sat, 06 maj 2008 - 14:13.

Postad 06 maj 2008 - 14:24

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Sen kan man ju återigen poängtera att det är självklart att det blir suddigt när du panorerar snabbt med en filmkamera. Det är helt ofrånkomligt. Kameran klarar inte att fokusera klart på objekt som rör sig helt enkelt.
Och detta gäller även film i HD - stega dig igenom ruta för ruta på en HD film vid en snabb panorering så ska du se hur suddig bilden är på vissa av rutorna - hjälper inte att du har superfull-hd i kvadrat... Dessutom kommer du se hur stort avståndet är mellan varje ruta, inte alls konstigt att det hackar då.

Ett annat exempel - gå på bio och försök fokusera på en karaktär som rör sig snabbt. Du kommer inte lyckas... han blir suddig som ett... eh suddgummi... :P

Redigerat av schjak, 06 maj 2008 - 14:26.

Postad 06 maj 2008 - 14:48

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Sorry om jag är otydlig i mina förklaringar, jag vill bara försöka förtydliga att hela bilden inte hackar utan det är mer innehållet/detaljer i bilden som hackar. Att det kan bli "pixligt" eller "suddigt" vid snabba rörelser är jag medveten om, men att det även kunde innebära att detaljerna kunde hacka fram trodde jag inte. Med hacka menar jag då alltså att ett ansikte i en kamerasvepning inte är suddigt eller pixligt, utan det är mer 2-3 bilder av ansiktet som inte riktigt sitter ihop (om det går att förstå). Jag hade ju körslaget som exempel och i flera stora kamerasvepningar över 40-50 pers kunde jag inte se ett enda ansikte ordentligt.

Men ok, jag är villig att köpa argumentet att man inte kommer ifrån detta om man inte har någon form av IFC-funktion. Det jag däremot inte gillar är att detta förekommer oavsett material, SD, HD, Animerad film, Spel, osv.

Nu är jag lite mer med på vad du menar... Detta kan jag säga med ganska stor säkerhet att det inte skulle hjälpa med IFC, då du skulle få ännu svårare att fokusera på ansiktena.
Du sa att du testade med energispar på och av? Jag tycker att du ska lämna det av för det gör att saker känns lite mer flytande och svåra att fokusera vid.

I övrigt vet jag inte riktigt hur dina problem uppstår. På SD skulle jag bara säga dålig bild/sändning, men på HD? Jag tycker att din beskrivning stämmer lite in på aliasingproblem som jag får i vissa spel, men i HD-film eller på TV har jag inte sett något sånt som du beskriver....

Postad 06 maj 2008 - 14:50

Parabol
  • Parabol
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tjopp!

Tack för infot. Köpte en PX80 för några dagar sen redan, men som tur är så gäller prisgarantin även 30 dagar bakåt i tiden. Så du kanske tjänade nog in en tusenlapp till mig ;)

Bara det inte blir Experts "egen" modell som heter PX84 eller liknande som det var med PX70 som blev PX74 hos Expert bara för att priserna inte skulle gå att jämföras.

Postad 06 maj 2008 - 17:40

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Verkar inte ha inställing för Black Level eller Picture på min konstigt som det låter. Hittar inte advanced picture menyn alls.

Var exakt ligger Black Level inställingen? Modellbeteckningen för min TV hade ett "E" på slutet. Har alla PX80 det?

Postad 06 maj 2008 - 17:44

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Så du kanske tjänade nog in en tusenlapp till mig :P

Då blir det att skicka över 500kr till mig.. ;) :lol:

Postad 06 maj 2008 - 18:13

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Verkar inte ha inställing för Black Level eller Picture på min konstigt som det låter. Hittar inte advanced picture menyn alls.

Var exakt ligger Black Level inställingen? Modellbeteckningen för min TV hade ett "E" på slutet. Har alla PX80 det?

Du har nog läst i fel manual? Den europeiska versionen (PX80E) som säljs i sverige har inte dessa inställningar... Har du läst i den amerikanska versionens manual?

Postad 06 maj 2008 - 18:56

froggie
  • froggie
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!

Har haft tvn nu i ca en månad, varav två veckor har den varit på lagning. Köpte den på dustinhome.
1: Efter en vecka observerar jag att vänster högtalare är ur funktion, skickar på lagning.
2: Får tillbaka tvn, observerar en repa i glaset när jag packar upp
3: Dagen efter tv kom från lagning; höger högtalare går sönder..
4: idag (5:e dagen efter att den kom tillbaka från lagning) så slutade vänster högtalare att funka!! NU = INGET LJUD!

Ibland så är det som att TVn tappar den analoga eller den digitala signalen och förvränger bilden. Det brusar och sprakar i tvn när detta händer, så jag blir tvungen att stänga av tvn. När jag startar TVn igen så fungerar inget, kan varken kolla på DVD (scart), kolla på popcornhour (hdmi) eller vanlig tv sändning, enbart menyer fungerar. Låter TVn vara avstängd i ca 5 minuter.. sen funkar det (tills det kommer "störningar" nästa gång)

Dustinhome vill att jag skickar den på lagning igen..

Ska jag kräva att få en ny tv? fick erbjudande om prisavdrag för repan, men vafan, jäkligt störande..

Redigerat av froggie, 06 maj 2008 - 19:41.

Postad 06 maj 2008 - 19:38

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Du har nog läst i fel manual? Den europeiska versionen (PX80E) som säljs i sverige har inte dessa inställningar... Har du läst i den amerikanska versionens manual?

Då klarnar det, tack.

Postad 06 maj 2008 - 20:09

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag har varit och kollat på PX80 i butiker. På Elgiganten ville säljaren visa upp att Sharps modeller inte hackade vid panorering (jaha, förhöjd provision på Sharp tänkte jag).

Han slog in en demo-skiva (DVD tror jag) från Philips med ett testsegment med korta filmer som hette Miami Moves.... och nått mer. I en av filmerna följde kameran ett flygplan som flög framför en massa höghus. Man märkte klart av att det hackade i samtliga tv-aparater, förutom just Sharps.

Jag blev fundersam och gick till en AudioVideo. Där såg jag att de hade samma skiva och demade två tv-aparater mot varandra (en billig och en dyrare). Givetvis hackade det i den billiga men ej i den dyra... Bad försäljaren sätta in skivan till PX80 (via dvd-spelare med premium scart-kabel) och visst hackade det på den också...

Det är ganska avtändande när man ska slanta upp 10 000 kr och märker att det "laggar" så förbannat.

Så, nån som har de klippen så vore det kanon om de kunde länka till dem...

Min polare har en philips tjocktv med pixelplus 2 och den flyter fanken på oavsett hur snabbt något panorerar. Men det kanske är CRT som är oslagbar och inte deras teknik?

Ska tatta deras skiva om jag inte kommer över den på annat sätt och köra den i hans gamla CRT...

/Oviss tv-köpare....

Postad 06 maj 2008 - 20:36

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag har varit och kollat på PX80 i butiker. På Elgiganten ville säljaren visa upp att Sharps modeller inte hackade vid panorering (jaha, förhöjd provision på Sharp tänkte jag).

Han slog in en demo-skiva (DVD tror jag) från Philips med ett testsegment med korta filmer som hette Miami Moves.... och nått mer. I en av filmerna följde kameran ett flygplan som flög framför en massa höghus. Man märkte klart av att det hackade i samtliga tv-aparater, förutom just Sharps.

Jag blev fundersam och gick till en AudioVideo. Där såg jag att de hade samma skiva och demade två tv-aparater mot varandra (en billig och en dyrare). Givetvis hackade det i den billiga men ej i den dyra... Bad försäljaren sätta in skivan till PX80 (via dvd-spelare med premium scart-kabel) och visst hackade det på den också...

Det är ganska avtändande när man ska slanta upp 10 000 kr och märker att det "laggar" så förbannat.

Misstänker att Sharp kör någon funktion liknande IFC (som någon nämnde för mig tidigare i denna thread) för att skapa upp de frames som saknas i bilden för att det ska flyta på smidigare. Min polare hade en Sharp förrut och jag tyckte att bilden flöt lika fint på den som den 100hz tjocktv han hade innan. Däremot så var det annat strul på den modellen som gjorde att han till sist bytte bort den till slut, men det är en annan historia.

Så det är väl så, är man petig med hack i bilden så får man sikta in sig på en annan modell. Då är helt klart inte PX80 ett alternativ.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.