Panasonic PZ85
1258 svar till detta ämne
Postad 10 November 2008 - 19:59
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hej,
Jag börjar bli lite konfurdersam angående IFC. Är det någon på denna tråden som påtagligt ser någon stor skillnad med den på eller av?
Har kollat mycket fotboll b.l.a. utan att tycka det gör någon större skillnad för bilden är ju bra i vilket läge man än har den. Vore kul med lite åsikter från er andra som har haft pz 85:an en längre tid.
Postad 10 November 2008 - 21:50
marka971
-
marka971
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hej, Jag börjar bli lite konfurdersam angående IFC. Är det någon på denna tråden som påtagligt ser någon stor skillnad med den på eller av? Har kollat mycket fotboll b.l.a. utan att tycka det gör någon större skillnad för bilden är ju bra i vilket läge man än har den. Vore kul med lite åsikter från er andra som har haft pz 85:an en längre tid.
jo, jag tycker nog det är rätt stor skillnad med IFC påslaget, och oftast blir det mycket sämre blid. jag har alltid IFC avslaget, men då titar jag inte så mycket på sport heller...
Postad 11 November 2008 - 22:22
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
jo, jag tycker nog det är rätt stor skillnad med IFC påslaget, och oftast blir det mycket sämre blid. jag har alltid IFC avslaget, men då titar jag inte så mycket på sport heller...
Jag har den också i regel av men blappat en hel del just vid idrott för att försöka se skillnaden. Nu är det ju ingen större point precis då bilden i mitt tycke är riktigt bra vid sportsändningar men man tycker ju att denna funktion skulle vara mer märkbar på något sätt!  Tacksam för din kommentar, får väl experimentera vidare. mvh/Örnvik
Postad 18 November 2008 - 15:53
joel_pborn
-
joel_pborn
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Första inlägget på detta forum, tidigare har man bara tjuvläst en del =)
Köpte mig för någon vecka sedan en th-46pz85 då min philips lcd var urkass! Grymt nöjd med tvn, bara ett problem. Stör mig på en sak och det är att den vill starta på den inbyggda digitala boxen och inte ext 1 som jag vill. Fastän jag stänger av tvn när den inkopplad på ext 1. Går detta att lösa genom service menyn?
Har för mig att jag har läst om detta i tråden men hittar det inte längre. Någon som kan hjälpa?
Häslningar;
Joel
Postad 18 November 2008 - 20:45
Jugges
-
Jugges
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Inhandlade en PZ85 i helgen och är supernöjd med bildkvaliten och hela TVn i sig. Det enda som jag inte har kunnat luska ut är att inte min TextTV fungerar på TVn, när jag kör via Boxers nya Sagem MPEG4 och HDMI koppling till TV:n. Kan det vara HDMI kopplingen som gör detta, tro?
Blev bara tvungen efter jag skrev detta att direkt kila ned till vardagsrummet och börja mecka med att se om man via scart kontakten fick fram TextTV och till min förvåning så fungerar nu TextTV när jag tar in signalen från scart kontakten, men inte om jag byter AV till HDMI ingången, då fungerar inte TextTV längre.
När jag ändå höll på att pilla med detta så såg jag att det var bättre upplösning på scart ingången än på HDMI ingången, när man switchade mellan dem hela tiden. Helt otroligt, eller? Jag trodde att man i första hand skulle använda HDMI ingången, då den är bättre, men nu vete attan om jag ska göra detta.
Redigerat av Jugges, 18 November 2008 - 21:26.
Postad 19 November 2008 - 23:45
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hej!
Första inlägget på detta forum, tidigare har man bara tjuvläst en del =)
Köpte mig för någon vecka sedan en th-46pz85 då min philips lcd var urkass! Grymt nöjd med tvn, bara ett problem. Stör mig på en sak och det är att den vill starta på den inbyggda digitala boxen och inte ext 1 som jag vill. Fastän jag stänger av tvn när den inkopplad på ext 1. Går detta att lösa genom service menyn?
Har för mig att jag har läst om detta i tråden men hittar det inte längre. Någon som kan hjälpa?
Häslningar; Joel
Kolla inlägg 1048 och 1049. Kanske det löser ditt problem. mvh/Örnvik
Postad 21 November 2008 - 09:16
joel_pborn
-
joel_pborn
-
Rookie
-
4 inlägg
Kolla inlägg 1048 och 1049. Kanske det löser ditt problem. mvh/Örnvik
Tackar. Verkar vara något med "Hotel mode" men hittar inte var man ställer in det. Har kollat igenom bruksanvisningen min inget där... Någon som vet var man ställer in detta?
Postad 22 November 2008 - 00:35
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Tackar. Verkar vara något med "Hotel mode" men hittar inte var man ställer in det. Har kollat igenom bruksanvisningen min inget där...
Någon som vet var man ställer in detta?
Har du kommit till rätt menu? för väljer du hotell mode så kommer det upp en klockren ruta där du väljer mode input channel etc etc amerikanska modellerna har iaf: [TV] : Vol. [Down] + [REMOTE] : TV/VIDEO (3 times) till en annan sak, skaffa idag boxer o kör med den inbyggda boxen. Mäkta imponerad av hur snabb den är gämfört med andra externa boxar jag varit med om. funkar kanon, bra bild. kanske bättre på boxar som skalar upp, men jag är helt nöjd. 100ggr bättre än com hems brus tv. köpte en Maximum DA-2000 antenn på netonnet för 299kr, funkar kanon. har 2.5km till masten därimellan massa betong och träd. full styrka på alla kanaler.
Postad 22 November 2008 - 01:36
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag har exakt samma problem på min Panasonic PX70! Det är problem med TEXT TV. Man kan inte läsa TEXT TV genom HDMI och genom Comhems HDTV-box! Går det att fixa det? Hur gör man? Finns det så kallad "Hotel mode" eller nåt liknande på PX70-modellen också??? Någon som kan hjälpa mig? OBS! När jag läser TEXT TV via HDMI och Comhems HD-box då är jag tvungen att använda boxens fjärrkontroll!!! Och boxens fjärrkontroll är hur långsamt som helst och krånglar hela tiden med att öppna sidorna.
Postad 22 November 2008 - 09:50
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Jag har exakt samma problem på min Panasonic PX70! Det är problem med TEXT TV. Man kan inte läsa TEXT TV genom HDMI och genom Comhems HDTV-box! Går det att fixa det? Hur gör man? Finns det så kallad "Hotel mode" eller nåt liknande på PX70-modellen också??? Någon som kan hjälpa mig?
OBS! När jag läser TEXT TV via HDMI och Comhems HD-box då är jag tvungen att använda boxens fjärrkontroll!!! Och boxens fjärrkontroll är hur långsamt som helst och krånglar hela tiden med att öppna sidorna.
Jag tycker det är ganska självklart att du inte kan använda tvns text tv för att se på text tv från boxen, boxen skickar endast bild och ljud inte text tv signaler. Så tyvär, endast boxens fjärris som kommer att funka.
Postad 22 November 2008 - 15:20
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
OK Crusher, tack så mycket för svaret.
Postad 24 November 2008 - 11:15
joel_pborn
-
joel_pborn
-
Rookie
-
4 inlägg
Har du kommit till rätt menu?
för väljer du hotell mode så kommer det upp en klockren ruta där du väljer
mode input channel etc etc
amerikanska modellerna har iaf: [TV] : Vol. [Down] + [REMOTE] : TV/VIDEO (3 times)
Vet inte om jag är inne på rätt meny. Har tryckt: MENY - Inställningar men hittar inget med "hotel mode". Finns det någon annan meny där dessa inställningar kan göras?
Postad 24 November 2008 - 11:26
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Vet inte om jag är inne på rätt meny. Har tryckt: MENY - Inställningar men hittar inget med "hotel mode". Finns det någon annan meny där dessa inställningar kan göras?
Håll inne -V och tryck 3ggr på AV-knappen på fjärren. Aktivera Hotel Mode och välj den ingång du önskar som start. Tryck exit på fjärren.
Postad 24 November 2008 - 15:30
joel_pborn
-
joel_pborn
-
Rookie
-
4 inlägg
Håll inne -V och tryck 3ggr på AV-knappen på fjärren. Aktivera Hotel Mode och välj den ingång du önskar som start. Tryck exit på fjärren.
Ok ok, tackar! Ska testa detta. Hade ingen aning om att det fler menyer.
Postad 24 November 2008 - 23:06
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Hur många av er som äger denna TV besväras av skuggbildning då men tittar på TVn från sidan p.g.a det dubbla glaset i skärmen? Alla kan ju inte sitta mitt framför TVn då det är många som skall se samtidigt.
Priset nu hos Elgiganten 12990 kr.
Postad 25 November 2008 - 00:19
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hur många av er som äger denna TV besväras av skuggbildning då men tittar på TVn från sidan p.g.a det dubbla glaset i skärmen? Alla kan ju inte sitta mitt framför TVn då det är många som skall se samtidigt. Priset nu hos Elgiganten 12990 kr.
Jag stör mig inte alls, inte ens om man har en xtra stol på kortsidan vid soffbordet. Visst man märker det men stör sig inte på det.. (kolla mitt galleri för att se hur jag har det) Man behöver komma rätt långt ut för att störa sig, iofs tittar jag 90% fim utan text.
Postad 25 November 2008 - 08:42
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu har jag haft min pz85 i ett par veckor och är mycket nöjd med bilden förutom att jag tycker det ghostar mycket. Av vad jag läst här så verkar inte alls mång uppleva ghosting.
Det räcker att jag bytt input källa, så den menyn kommer upp, och är det svart bild på källan jag valt så kan jag läsa vad det står i input menyn när den försvunnit. Även lite text från tv tittande kan hänga kvar om det blir svart direkt efter. Det brukar dock försvinna efter lite tv tittande, jag brukar få gå lite närmare tvn för att se det, men tycker inte det borde vara såhär.
Är detta något man kan få fixat via garanti ? Har även fått en del inbränningar, men dom verkar bli mindre och mindre så de verkar inte vara permanenta. Tvn kanske har gått i ca 50 timmar lite blandat en del tv, ps3 spelade och film.
Redigerat av Dogie, 25 November 2008 - 08:47.
Postad 25 November 2008 - 09:06
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Nu har jag haft min pz85 i ett par veckor och är mycket nöjd med bilden förutom att jag tycker det ghostar mycket. Av vad jag läst här så verkar inte alls mång uppleva ghosting. Det räcker att jag bytt input källa, så den menyn kommer upp, och är det svart bild på källan jag valt så kan jag läsa vad det står i input menyn när den försvunnit. Även lite text från tv tittande kan hänga kvar om det blir svart direkt efter. Det brukar dock försvinna efter lite tv tittande, jag brukar få gå lite närmare tvn för att se det, men tycker inte det borde vara såhär. Är detta något man kan få fixat via garanti ? Har även fått en del inbränningar, men dom verkar bli mindre och mindre så de verkar inte vara permanenta. Tvn kanske har gått i ca 50 timmar lite blandat en del tv, ps3 spelade och film.
Riktigt skumt tycker jag, vad har du för kontrast värde? Jag körde första 250h me 50% på kontrast, nu efter en 1000-1500h kör jag på 65% ungefär. Aldrig upplevt ghosting, kört xbox, surfat, tv, film. Mycket märkligt. Tror inte du kommer att få det på garanti, eftersom dom säger att inte köra stillbilder dom första 200h. Och dom räknar spel som stillbild eftersom dom har oftast statiska objekt i bilden.
Postad 25 November 2008 - 09:28
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Riktigt skumt tycker jag, vad har du för kontrast värde? Jag körde första 250h me 50% på kontrast, nu efter en 1000-1500h kör jag på 65% ungefär. Aldrig upplevt ghosting, kört xbox, surfat, tv, film. Mycket märkligt.
Tror inte du kommer att få det på garanti, eftersom dom säger att inte köra stillbilder dom första 200h. Och dom räknar spel som stillbild eftersom dom har oftast statiska objekt i bilden.
Jag tänkte inte på att sänka kontrasten direkt när jag fick tvn men efter ca5-10 timmar så sänkte jag det till något klick under 50% och ljus sänkte jag också lite. Det som sitter i sen jag spelade är det jag har minnst problem med. Det är den andra ghostingen jag har problem med. Ska verkligen menyn som kommer upp vi t.ex byte av källa sitta kvar. Den är ju inte uppe i mer än 5 sek. Man måste ju får byta källa på tvn dom kan ju inte räkna med att jag ska kolla på samma kanal i 200h  . (Tänk om man har otur och får på en riktigt dålig kanal  ). Kanske ghostingen försvinner efter ett tags användande ? Är det någon som bytt sin tv p.g.a ghosting. Någon som haft med pannasic och att göra, hur är dom i sådana här fall ? Eller man kanske ska ta det med butiken man köpte tvn av ? Läste nu på pannasocis hemsida att det verkar finnas olika versioner på denna tv TH42PZ85B TH42PZ85BA TH42PZ85E TH42PZ85EA Vad är det för skillnad på dessa ? Den jag har verkar heta E på slutet.
Redigerat av Dogie, 25 November 2008 - 11:46.
Postad 25 November 2008 - 11:57
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Nu har jag haft min pz85 i ett par veckor och är mycket nöjd med bilden förutom att jag tycker det ghostar mycket. Av vad jag läst här så verkar inte alls mång uppleva ghosting. Det räcker att jag bytt input källa, så den menyn kommer upp, och är det svart bild på källan jag valt så kan jag läsa vad det står i input menyn när den försvunnit. Även lite text från tv tittande kan hänga kvar om det blir svart direkt efter. Det brukar dock försvinna efter lite tv tittande, jag brukar få gå lite närmare tvn för att se det, men tycker inte det borde vara såhär.
Samma för mig på min PZ80. Växlar jag över till en källa med svart bild ligger det kvar ghosting från föregående källa. Har kört med kontrasten på mitten sen jag köpte tv:n i början av juni.
Postad 25 November 2008 - 12:13
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Samma för mig på min PZ80. Växlar jag över till en källa med svart bild ligger det kvar ghosting från föregående källa. Har kört med kontrasten på mitten sen jag köpte tv:n i början av juni.
Du har inte pratat med någon på panasonic eller där du köpte tv:n om detta ?
Postad 25 November 2008 - 13:26
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Det har jag inte. Köpte den från Dustin och tycker inte att problemet motiverar besväret med att packa och skicka tv:n. Hade den varit köpt från en lokal återförsäljare kanske jag gjort det. Verkar som att ghosting är vanligt förekommande på plasmor. Den ghosting du har är nog lite kraftigare än min. Tycker själv att jag stör mig mer på fosfor-trails än ghosting.
Postad 25 November 2008 - 16:52
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag får väll ta och ringa panasonic och höra med dom.
Verkar ju som att det inte alls många som upplever ghostingen på samma sätt som jag. När den är ny brukar det väll vara lite men det borde ju avta ganska fort. Så tråkig att man ska behöva greja och kanske vänta på tv.n i 3 veckor (om dom nu tycker man ska skicka in den)
Men annars så tycker jag faktisk tv.n har riktigt grym bild.
Redigerat av Dogie, 26 November 2008 - 07:33.
Postad 25 November 2008 - 17:03
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
har haft min pz85 i ett halvår nu och har aldrig märkt av någon ghosting, glömde tvn på 3-4 timmar med datans skrivbord på skärmen och det var inga problem
Postad 26 November 2008 - 13:23
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Är det ingen som har varit i kontakt med panaconic om garanti äerenden ?
Eller har alla tagit det med butiken ?
Postad 26 November 2008 - 14:06
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Är det ingen som har varit i kontakt med panaconic om garanti äerenden ? Eller har alla tagit det med butiken ?
Varför ringer du inte själv o kollar upp hur det är?
Postad 26 November 2008 - 15:01
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag ska, har bara inte hunnit och tänkte om någon hade pratat med dom om detta.
Ni som säger att ni inte har haft någon ghosting, sitter ni i soffan och kollar eller har ni gått fram till tv:n och kollat ?
Redigerat av Dogie, 26 November 2008 - 15:05.
Postad 26 November 2008 - 18:07
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Ni som säger att ni inte har haft någon ghosting, sitter ni i soffan och kollar eller har ni gått fram till tv:n och kollat ?
Både och, i början va man ju maniskt rädd för det  Enda problem jag har är en död pixel, det är allt.
Postad 27 November 2008 - 23:31
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Har också kollat upp det men kan inte se någon ghosting. Det enda som har stört mig lite är IFC:n men den är ju bara att stänga av  . Annars en kanonbild i mitt tycke. mvh/Örnvik
Postad 28 November 2008 - 00:23
w0mbat84
-
w0mbat84
-
Användare
-
-
172 inlägg
Både och, i början va man ju maniskt rädd för det Enda problem jag har är en död pixel, det är allt.
Har inte panasonic 100% pixelgaranti? även om det bara är en död pixel skulle det störa mig otroligt mkt!
Postad 28 November 2008 - 08:37
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har inte panasonic 100% pixelgaranti? även om det bara är en död pixel skulle det störa mig otroligt mkt!
jo det har dom men det stör mig inte alls, och jag ville inte va utan den en månad eller va det kan ta ibland. du har ju full HD upplösning, du måst gå till en halv meters avstånd för att sen den. Det är en röd pixel, men när det är svart är den svart. Sitter jag i soffan kan jag absolut inte se den fast jag vet var den är, int ens på vit bakgrund. Har jag nått jag kan byta tvn på om jag tröttnar sen iaf
Postad 29 November 2008 - 00:18
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu har jag pratat med panasonic,butiken jag köpte den ifrån och två verkstäder. Han på panna tyckte att det var något som inte stämde när jag förklarade för han. Så nu ska jag skicka in den till en service verkstaden så får vi se vad dom har att säga.
Bara till att hoppas dom ser det lika tydligt som jag.
Postad 30 November 2008 - 20:10
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Nu har jag pratat med panasonic,butiken jag köpte den ifrån och två verkstäder. Han på panna tyckte att det var något som inte stämde när jag förklarade för han. Så nu ska jag skicka in den till en service verkstaden så får vi se vad dom har att säga. Bara till att hoppas dom ser det lika tydligt som jag.
Hoppas det löser sig
Postad 01 December 2008 - 23:33
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hoppas det löser sig 
Det gör jag med
Postad 03 December 2008 - 17:37
milanista_
-
milanista_
-
Rookie
-
3 inlägg
hej!
jag undrar om det är någon som vet om elkostnaden på en tv är beräknad per år? Det står bara t.ex elkostnad 686,2. man vet ju inte riktigt vad de menar.
Tacksam för svar!
Postad 06 December 2008 - 14:29
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Det gör jag med 
Har det löst sig ännu? Vore kul och höra hur servicen är om det skulle hända något.
Postad 09 December 2008 - 22:38
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Har det löst sig ännu? Vore kul och höra hur servicen är om det skulle hända något. 
jag lämnade den i onsdag så skulle den skickas till Kalmar på torsdagen, så ag tänkte ringa på torsdag om jag inte hört något innan dess. Men jag ska skriva så fort jag vet något
Postad 10 December 2008 - 21:54
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Någon som vet var man kan kolla in denna tv i Malmö?
Har fastnat för denna eller pioneer 5090, men tror att jag klarar mig utmärkt med pz85.
Postad 10 December 2008 - 21:56
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
dubbel
Redigerat av Senjin, 10 December 2008 - 21:58.
Postad 15 December 2008 - 18:27
abaqus
-
abaqus
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Köpte en th42pz85 för några veckor sedan och jag är i det stora hela mycket nöjd. Har dock en fundering. Jag har inte haft någon platt-tv värd att nämna innan och är därför i stort sett novis på allt inom området. Denna tråd (har faktist plöt igenom alla inlägg) ju rättså informativ men jag har inte hittat något som liknar det jag funderar över.
Det är som så att när jag kollar visst material på min teve så upplever jag det som att det fattas färger. T.ex. kan en himmel som tonas från starkt ljusblått till riktigt mörk mörkblått se randig ut (en skönjbar övergång mellan nyanserna). Det är svårt att förklara men det kan liknas vid att ställa ner färgdjupet i en dator riktigt lågt (om än kopiöst överdrivet). Eller som om när man kollade på typ divx-rippar förr i tiden och de var krympta till 700mb för att passa en CD-skiva.
Detta visar sig inte på allt man kollar på. De DVD-filmer jag testat har inga sådana tendenser oavsett i vilket format jag visar dem (uppskalat eller inte, det går bra vilket som). I digitala SD-tevesändningar kan jag dock se det. Aha tänkte jag, det är tevesändningarna som är lite väl hårt komprimerade... ...Men sen så såg jag det i en tecknad filmtrailer i 1080p från ps3store (den kan väl iofs. vara komprimerad den också även om det dåkar vara 1080p, eller?). Spel på PS3:an har inga spår av detta alls.
Detta är egentligen inte ett stort problem då jag inte stör mig på det men jag vill ändå kolla upp vad det beror på. Man kan ju fått ett måndagsex och det har jag haft allt för många... bilar, datorer, telefoner etc. Vad tror ni, ligger det i teven eller i källan?!
Jag har f.n. ställt ner alla inställningar rätt lågt då skärmen inte har mer än ~100 drifttimmar. Således är heller ingen kalibrering/tuning av teven gjord.
bildkällorna är Viasat/C+ satellit, rgb över scart och en PS3 via HDMI
Tacksam för ideér!
Postad 15 December 2008 - 18:40
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Det är som så att när jag kollar visst material på min teve så upplever jag det som att det fattas färger. T.ex. kan en himmel som tonas från starkt ljusblått till riktigt mörk mörkblått se randig ut (en skönjbar övergång mellan nyanserna). Det är svårt att förklara men det kan liknas vid att ställa ner färgdjupet i en dator riktigt lågt (om än kopiöst överdrivet).
Detta visar sig inte på allt man kollar på. De DVD-filmer jag testat har inga sådana tendenser oavsett i vilket format jag visar dem (uppskalat eller inte, det går bra vilket som). I digitala SD-tevesändningar kan jag dock se det.
Det är ett känt fenomen som jag har på min också. Det är en av tevens svagheter och kallas för "posterisation". Det finns ett filter i videoredigeringsprogram som också heter så och ger liknande effekt. Läs mer i den här recensionen. Det kan man se i solnedgångar också. Från recensionen: Cons * Exhibits posterisation particularly with poor source
Redigerat av Homy, 15 December 2008 - 18:41.
Postad 15 December 2008 - 22:04
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Det är ett känt fenomen som jag har på min också. Det är en av tevens svagheter och kallas för "posterisation". Det finns ett filter i videoredigeringsprogram som också heter så och ger liknande effekt. Läs mer i den här recensionen. Det kan man se i solnedgångar också.
Från recensionen:
Cons
* Exhibits posterisation particularly with poor source
Beror helt på källans kvalitet, kör man allt i P och inte interlaced så ser man aldrig det. Interlaced är - på pz.. Annars upplever jag det aldrig, inte ens i mkv HD matria (bara om det är dåligt kodat) Är väll en av dom som haft turen med min tv, inte ett enda kvalitets problem..  och oja, jag har tittat noga. förutom en död pixel då.
Postad 16 December 2008 - 07:09
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Efter att ha läst runt lite (finns enorma trådar på avsforum.com) så tycker jag att Panasonic pz80 och pz85 verkar vara grymma köp. Särskilt pz80 om man kan få den för 13-14 000 känns klockren. Ska iväg och kolla på dom idag, har alltid varit lite negativt inställd till plasma men jag börjar smälta...
Postad 18 December 2008 - 23:07
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Efter att ha läst runt lite (finns enorma trådar på avsforum.com) så tycker jag att Panasonic pz80 och pz85 verkar vara grymma köp. Särskilt pz80 om man kan få den för 13-14 000 känns klockren. Ska iväg och kolla på dom idag, har alltid varit lite negativt inställd till plasma men jag börjar smälta... 
Helt klart en grymt vettig tv. Pioneer är väl kung men Pannorna är riktigt bra. Har kört PZ 85 nu i ett par månader och är väldigt nöjd.
Postad 22 December 2008 - 08:14
Johnny be good
-
Johnny be good
-
Rookie
-
1 inlägg
www.inwarehouse.se 11,500
Postad 23 December 2008 - 10:06
opox
-
opox
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag ska köpa mig en TH42PZ85 i dagarna och har en liten fråga när det gäller att koppla tvn till datorn som har dvi uttag.
Spelar det någon roll var man sätter dvi->hdmi konverteraren?
Måste den sitta direkt i grafikkortet i datorn eller går det bra att ha i slutet på en dvi kabel(dvs precis när den går in i tvn)?
Har nämligen en 5 m dvi kabel som jag gärna använder istället för att köpa en ny hdmi kabel "ala" 500 spänn..
edit: Vad är den största skillnaden mellan TH42PZ85 och TH42PZ80 ?
Det jag har lyckats läsa till mig är att 85:an har "Fram Creation", är det allt?
Är det värt 1500 extra?
Redigerat av opox, 23 December 2008 - 10:12.
Postad 23 December 2008 - 11:58
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
85an skiljer sig designen och IFC , tror att båda teve apparater har digital ljudutgång.
Men designen e väl de enda du behöver betala för om du tycker den e snyggare
Postad 23 December 2008 - 13:13
longman
-
longman
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jaha Tomten var här igår på en förhandsutdelning. Efter mycket funderande blev det en 42PZ80 samt en Tvix 7000, jag har i skrivande stund bara fått tv: men jag är kanon nöjd.
God Jul alla.
//Stefan
Postad 23 December 2008 - 13:39
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
edit: Vad är den största skillnaden mellan TH42PZ85 och TH42PZ80 ? Det jag har lyckats läsa till mig är att 85:an har "Fram Creation", är det allt? Är det värt 1500 extra?
PZ85 har mycket bättre ljud med BBE VIVA HD3D Sound. Så om du inte har hemmabiosystem är det värt.
Postad 23 December 2008 - 18:48
longman
-
longman
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon här som har en länk där det beskrivs hur man kallibrerar en tv samt gärna lite "tips o trix" gällande inkörning av skärmen.
//Tomtefar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|