Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *

3109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PX80 (TV) 1 8,88 (16) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX80 (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX8E (TV) 0 7,92 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX8E (TV) 2 9,27 (50) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX81 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX81 (TV) 1 9 (6) Inga priser
61 relaterade trådar
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8 (0 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Panasonic TH-50PX8 (918 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic 37PX80 (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-PX8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8 (62 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
PX8 bäst i prisklassen? enlighten me :) (12 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 16 år sedan
Söker sovrumstv 37-42" med minst samma bilkvalitet som Sony KDL-32V25 (4 inlägg) 16 år sedan
TH-50PX8‏ på väg ut? (6 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Tips på bra 26" - 40" tv (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-50PX8 vs Panasonic TH50Z80 (11 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
HTPC med Panasonic TH-50PX8E (0 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 maj 2008 - 22:19

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Hej, för det första, ställ in den på 100hz (om den inte e det)
å för det andra så är det så att tv sändningar sänds i väldigt låg Hz, å det för att bilden kan bli flimrig m.m.
ett exempel: fotboll, kameran följer bollen och det hackar, vet inte om det är samma som du menar men så är det med vanlig tv sändning iallfall.

720p film, kan vara spelaren? har du en tillräckligt snabb spelare för att se på 720p?
jag tror inte det är tvn, men om det är det så kan du ju prova att ställa om allt till fabriksinställningarna och börja om.

det finns en knapp också som jag tycker bör vara avstängd, 3d nått heter den:P den gör att stillastående bilder får skarpare kanter, men gör då istället att rörliga bilder blir lite flimriga! testa det...

100Hz och grejen med energispar visste jag sedan tidigare så det är lugnt. Tv-sändningar sänds väl inte i låg hertz? det är väl 50 (PAL) + att PX80n dubblar det till 100Hz, själva bilden är inte flimrig i sig. I fotboll hackar det faktiskt aldrig, det är bara ganska mycket rörelseoskärpa när kameran rör sig.

720p kör jag från datorn (DVI -> HDMI) som är en AMD 64 3700+ med 1GB RAM minne och ett Radeon 1950GT, visst är datorn inte så jäkla ny och snabb men 720p ska den väl klara.. Men visst kan det vara en faktor.

3D Combo knappen hittar jag inte när jag har vanlig tv via inbyggda boxen och visst kan jag prova att nollställa allt, är det bara bild inställningarna som nollställs då?

Det är inte så lätt att säga vad hacken beror på. Det finns ett antal orsaker till hack, några exempel:
*24hz-hack : Uppstår i all typ av 24hz-material på grund av det låga antalet bildrutor per sekund
*24hz judder (t.ex. 3:2 judder) : Ett förstärkt 24p-hack som uppstår då man inte har korrekt 24p-playback.
Nu tittar du ju på TV vilket innebär att du inte tittar på 24hz, men filmer etc är inspelade i 24hz vilket ändå kan leda till visst hack, om inte tv-sändningen använder någon ifc-metod eller liknande.
*Dålig sändning
*Man tittar på material som har sitt ursprung i 60 Hz på en 50Hz-sändning osv

Men om du upplever hacket jämt och ständigt så tycker jag det är konstigt, då jag nästan aldrig upplever hack när jag ser på vanlig tv. Det upplevs ibland på HD-material och är då av samma karaktär som det man ser på bio. Någon gång har jag sett program som hackat och de har även hackat på vår gamla CRT...

Du kan väl också kika om du har energisparläget påslaget, eller om du har 50Hz på, sådana grejer kan också påverka... annars vet jag inte...

Hmm, är det så att allt 720p material är inspelat i 24p/24fps? Amerikanska tv-serier (Lost osv.), spelas dom in i 24 eller 30 fps (NTSC)?
Kan det hända isåfall att datorn skickar ut fel HZ till tvn? jag kör ju i 1280x720 @50Hz oftast? Måste jag skicka ut 24Hz?
Och material som är inspelat i 30 fps (60Hz), kommer det alltid att hacka (till viss del) på PX80n? Den stödjer ju 60p?
Jag blev plötsligt väldigt förvirrad så du får gärna reda ut begreppen :|

Vanlig tv-sändning är ganska dålig kvalité, det kan jag ta, men film är ju inte alltid 24p? dvd film (PAL Europe) spelas såvitt jag vet in i 25fps/50Hz?

Jag säger det igen, jag upplever inte direkt att kameran som filmar hackar, snarare att objekten som kameran panorerar förbi hackar, det är en skillnad där.

Postad 06 maj 2008 - 22:48

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Misstänker att Sharp kör någon funktion liknande IFC (som någon nämnde för mig tidigare i denna thread) för att skapa upp de frames som saknas i bilden för att det ska flyta på smidigare. Min polare hade en Sharp förrut och jag tyckte att bilden flöt lika fint på den som den 100hz tjocktv han hade innan. Däremot så var det annat strul på den modellen som gjorde att han till sist bytte bort den till slut, men det är en annan historia.

Så det är väl så, är man petig med hack i bilden så får man sikta in sig på en annan modell. Då är helt klart inte PX80 ett alternativ.

Ok.

Så är IFC jämförbart med tex Pixel Plus?

Jag är ganska novis vad gäller Tv. Där jag inte riktigt tycker jag sett så stor skillnad i svärta och färgdjup på tvaparater som folk skrivit om.

Det jag däremot märker av är när saker går ojämnt. Jag hatar tydliga pixlar... gloria runt gubbarna på fotboll...

Så, om det nu ska bli plasma. Vilken är hack/lagg-fri?

Postad 07 maj 2008 - 06:25

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag säger det igen, jag upplever inte direkt att kameran som filmar hackar, snarare att objekten som kameran panorerar förbi hackar, det är en skillnad där.

Vet precis vad du pratar om och jag upplever detta i allt material och alla bildkällor hittils iaf.

Postad 07 maj 2008 - 06:34

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Ok.

Så är IFC jämförbart med tex Pixel Plus?

Jag är ganska novis vad gäller Tv. Där jag inte riktigt tycker jag sett så stor skillnad i svärta och färgdjup på tvaparater som folk skrivit om.

Det jag däremot märker av är när saker går ojämnt. Jag hatar tydliga pixlar... gloria runt gubbarna på fotboll...

Så, om det nu ska bli plasma. Vilken är hack/lagg-fri?

Den Sharp jag syftar på är Sharp LC-42XD1E om jag inte minns fel och den har en funktion heter TruD, vilket jag tror är den som gav bättre "flyt" i bilden. Hittade nedanstående beskrivning av TruD via lite googling.

"feature Sharp's TruD anti-judder technology, which is claimed to boost picture, contrast and sharpness, as well as producing smoother playback from DVDs"

Och gissningsvis så ger IFC, som finns på PZ-modellerna(?) samma typ av flyt i bilden. Men läser man runt så är det inte alla som gillar sånna funktioner heller, vissa tycker att det ger ett onaturligt flyt i bilden och att bilden ska visas utan extra IFC-skapade frames.

Postad 07 maj 2008 - 07:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hmm, är det så att allt 720p material är inspelat i 24p/24fps? Amerikanska tv-serier (Lost osv.), spelas dom in i 24 eller 30 fps (NTSC)?
Kan det hända isåfall att datorn skickar ut fel HZ till tvn? jag kör ju i 1280x720 @50Hz oftast? Måste jag skicka ut 24Hz?
Och material som är inspelat i 30 fps (60Hz), kommer det alltid att hacka (till viss del) på PX80n? Den stödjer ju 60p?

Vanlig tv-sändning är ganska dålig kvalité, det kan jag ta, men film är ju inte alltid 24p? dvd film (PAL Europe) spelas såvitt jag vet in i 25fps/50Hz?

HDTV kan aldrig sändas i 24 hz, det är 50 eller 60Hz som gäller beroende på om det är inspelat i USA eller Europa. Laddar du ned så kan det mycket väl vara 60hz, men ser du HDTV via satellit så är det förstås 50hz.

Postad 07 maj 2008 - 08:35

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
De flesta amerikanska tv-serier är 24p men visas i 60hz där. Med pulldown så kan de gå tillbaka till 24p vilket de är om du får tag på dem på något vis annat än via satellit :)

DVD är 25 som regel.

Allt i 24p eller 25p kommer *HACKA* en del i panoreringar om inte regissören var övernitisk på att undvika sådana panoneringar som introuducerar hack. Detta visar sig som plötsliga hack då och då, medan "judder" är kontinuerliga små hack som kommer hela tiden. Jag tittar mycket på 24p material i 60hz (min gamla tv stöder inte annat) och får då judder vilket jag inte stör mig så mycket på då man lär sig att inte se det (vilket amerikaner lärt sig i 50 år ..). Däremot så hackar saker ibland beroende på källmaterial och det är störande som bara den.

Jag tycker ändå att det är märkligt med de hacken i panoreringan som beskrivits här. Jag kan inte känna igen det från de två plasma jag har haft som har några år på nacken. Det finns ingen anledning till att bilden ska hacka på det viset på platt-tv. Inte mer än på en CRT. Rörelseoskärpa får man - visst. Men inte hack.

Däremot så ser man tydligare sådant på en stor bild. Få personer upptäcker judder ens en gång på 32" TV trots att många har tittat på Amerikanska DVD länge på sina tjocktv. På en stor tv så upplevs dock även så hack som ganska rejäla. Ta bio till exempel där hackar bilden ganska så rejält trots att materialet visas optimalt.

Man ska inte behöva ha frame interpolering för att få borta sådana här hack. De kan få bort hack som finns i materialet (allt som är i 24/25p) men det förämrar bilden på olika sätt vilket inte är så kul.

Tycker det är mycket märkliga problem det här.

Postad 07 maj 2008 - 10:16

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej!

Har haft tvn nu i ca en månad, varav två veckor har den varit på lagning. Köpte den på dustinhome.
1: Efter en vecka observerar jag att vänster högtalare är ur funktion, skickar på lagning.
2: Får tillbaka tvn, observerar en repa i glaset när jag packar upp
3: Dagen efter tv kom från lagning; höger högtalare går sönder..
4: idag (5:e dagen efter att den kom tillbaka från lagning) så slutade vänster högtalare att funka!! NU = INGET LJUD!

Ibland så är det som att TVn tappar den analoga eller den digitala signalen och förvränger bilden. Det brusar och sprakar i tvn när detta händer, så jag blir tvungen att stänga av tvn. När jag startar TVn igen så fungerar inget, kan varken kolla på DVD (scart), kolla på popcornhour (hdmi) eller vanlig tv sändning, enbart menyer fungerar. Låter TVn vara avstängd i ca 5 minuter.. sen funkar det (tills det kommer "störningar" nästa gång)

Dustinhome vill att jag skickar den på lagning igen..

Ska jag kräva att få en ny tv? fick erbjudande om prisavdrag för repan, men vafan, jäkligt störande..

Jag tycker definitivt att du ska kräva en ny då jag aldrig har hört någon annan här ha problem med TVn. Du verkar ha fått en riktigt måndagsex!! Vet du vad du ska göra? Gå till den officiella dustinhome-tråden här på forumet. Där finns en representant från dustinhome som hjälper forumiter med deras problem och det är betydligt effektivare än att gå via kundtjänst. Hade en kompis som ville få sin TV utbytt men det var riktigt strul via kundtjänst, men när han kontaktade Juri så ordnade det sig direkt...
Tråden är här:
https://www.minhembi...s...4933&st=510

Jag har varit och kollat på PX80 i butiker. På Elgiganten ville säljaren visa upp att Sharps modeller inte hackade vid panorering (jaha, förhöjd provision på Sharp tänkte jag).

Han slog in en demo-skiva (DVD tror jag) från Philips med ett testsegment med korta filmer som hette Miami Moves.... och nått mer. I en av filmerna följde kameran ett flygplan som flög framför en massa höghus. Man märkte klart av att det hackade i samtliga tv-aparater, förutom just Sharps.

Jag blev fundersam och gick till en AudioVideo. Där såg jag att de hade samma skiva och demade två tv-aparater mot varandra (en billig och en dyrare). Givetvis hackade det i den billiga men ej i den dyra... Bad försäljaren sätta in skivan till PX80 (via dvd-spelare med premium scart-kabel) och visst hackade det på den också...

Det är ganska avtändande när man ska slanta upp 10 000 kr och märker att det "laggar" så förbannat.

/Oviss tv-köpare....

Hackande är något som uppstår pga att det finns så många olika standarder och att de krockar med TV-apparaternas standarder. Hade man haft möjlighet att ställa in bildfrekvens och visningssätt manuellt på TV-apparater hade det nog löst många problem. Tyvärr är det inte så och det är synd.
Det är kanske lite dumt att ta ett skräck-exempel som den där demoskivan och bara utgå från det när man köper en TV. PX80 är byggd för att klara material i 50Hz med 25 fps (då själva skärmens frekvens är 100Hz) eller 1080p24 i 24hz (då skärmen kör i 96Hz). Andra format kan hacka mer eller mindre, och detta kan också justeras i källan som t.ex. kan skala upp 720p i 24HZ till 1080p24 osv (verkar t.ex. som att PS3 klarar det)
Tyvärr är det så att det är svårt att hitta en TV som klarar alla format perfekt och som dessutom är en bra TV som ger en bra bild. Så antingen får man acceptera att man inte kan se alla standarder perfekt, eller så väntar man på en sån TV...

Sharpen verkar ju använda någon teknik för att reducera hackande, det kanske passar de som inte kan leva med detta...

100Hz och grejen med energispar visste jag sedan tidigare så det är lugnt. Tv-sändningar sänds väl inte i låg hertz? det är väl 50 (PAL) + att PX80n dubblar det till 100Hz, själva bilden är inte flimrig i sig. I fotboll hackar det faktiskt aldrig, det är bara ganska mycket rörelseoskärpa när kameran rör sig.

720p kör jag från datorn (DVI -> HDMI) som är en AMD 64 3700+ med 1GB RAM minne och ett Radeon 1950GT, visst är datorn inte så jäkla ny och snabb men 720p ska den väl klara.. Men visst kan det vara en faktor.

3D Combo knappen hittar jag inte när jag har vanlig tv via inbyggda boxen och visst kan jag prova att nollställa allt, är det bara bild inställningarna som nollställs då?

Mycket riktigt så körs TV-sändnignar i 50Hz. Men materialet de visar kan ha sitt ursprung i ett annat format. Som någon sade så spelas amerikanska tv-serier ofta in i 24HZ och likaså filmer. Att de då sänder detta i 50Hz kräver att de har gjort någon form av manipulering i sändningen för annars kommer detta juddra och hacka i själva signalen.

Fotboll är inspelat i 50Hz om den produceras för 50Hz-marknaden, därför hackar den inte...

Kör du från datorn så måste du vara noggrann med vad du skickar till TVn. Visar du en film eller serie som är inspelad i 24Hz (det kan många mediaspelare kolla om du väljer properties på filen) så måste TVn få detta i 1080p@24Hz för att det ska blu judderfritt. Jag är dock osäker på om PX80 klarar 24p även i andra upplösningar än 1080 (varför heter det annars alltid 1080p24?)
Det bästa är om du kan välja output 1920x1080@24 hz ut från din dator, för då ska du få en juddefri signal ut oavsett om du kör filmer i 720p, 1080p eller SD, om de är inspelade i 24hz.
Sen när du visar något som är i 25 eller 50 fps så får du också se till att skicka 50Hz, när du kör 30 eller 60 fps skicka 60Hz osv så att TVn VET vad som gäller. Om du inte gjort det så kan det vara anledningen till att det hackar när du visar 720p.

Intressant det du säger att PX80 klarar 60p för jag har längre undrat om detta och aldrig hört det. PX80 har ju en maximal uppdateringsfrekvens på 100Hz, vilket inte passar riktigt med 60p eftersom 2x60 är 120... Vad händer då? Sänker TVn frekvensen till 60Hz automatiskt om du skickar in en 60Hz-signal? För om den fortsätter köra i 100Hz så kommer det nog hacka lite där. Har nog upplevt sånt i vissa spel som ju oftast kör i just 60fps =/ Vet nån hur det funkar?

Redigerat av schjak, 07 maj 2008 - 10:19.

Postad 07 maj 2008 - 10:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

De flesta amerikanska tv-serier är 24p men visas i 60hz där. Med pulldown så kan de gå tillbaka till 24p vilket de är om du får tag på dem på något vis annat än via satellit :)

Inspelat i 24 hz, ja, men laddar du ned en US-TVserie så har ju någon spelat in den från en TV-sändning och då är det 60 hz. Eller menar du att det går att få tag på källmaterialet så som det är innan det är konverterat för sändning?

Postad 07 maj 2008 - 10:52

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Inspelat i 24 hz, ja, men laddar du ned en US-TVserie så har ju någon spelat in den från en TV-sändning och då är det 60 hz. Eller menar du att det går att få tag på källmaterialet så som det är innan det är konverterat för sändning?

Jovisst det går. Reversed pulldown... varannan ruta visas ju 3 ggr och varannan 2 ggr med 3:2-pulldown, bara att låta datorn plocka bort de rutor som inte ska vara där... :)

serier som man "får tag på" är ofta i 24 fps...

Postad 07 maj 2008 - 14:00

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Nu har jag efter att ha smygit omkring på detta forum i flera månader köpt en PX80 för 9990 spänn, men inte tagit hem den ännu då jag ska renovera TVrummet totalt så det lär dröja ett par veckor. Men jag hoppas att jag får återkomma som en av dem som nöjt försvarar TVn och inte dem som klagar eller har problem. Det verkar ofta finnas två läger ungefär :)

Postad 07 maj 2008 - 15:37

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Nu har jag efter att ha smygit omkring på detta forum i flera månader köpt en PX80 för 9990 spänn, men inte tagit hem den ännu då jag ska renovera TVrummet totalt så det lär dröja ett par veckor. Men jag hoppas att jag får återkomma som en av dem som nöjt försvarar TVn och inte dem som klagar eller har problem. Det verkar ofta finnas två läger ungefär :unsure:

Grattis:)

Jag kan garantera att du gjort ett bra köp, jag köpte pz70, men har tittar mycke på px80, och jag kan säga att båda är extremt prisvärda och helt underbara att titta på! färgerna är väldigt naturliga och svärtan är mycket bra! men det viste du säkert redan:)

strunta i de som gnäller, de tittar inte på tv utan letar fel.. hade bra!

Postad 07 maj 2008 - 15:45

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

strunta i de som gnäller, de tittar inte på tv utan letar fel.. hade bra!

Haa. Kom och säg att jag letar fel efter du sett kameran panorera någorlunda snabbt.

Måste fixa Miami Moves så ni får se.

Ungefär som att man ska köpa ny bil, när man märker att bilen skakar som fan om man backar över 20... Säljarn motiverar med att "det gör man inte så ofta så det gör ju inget".

Aja. Lycka till.

Postad 07 maj 2008 - 15:59

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Haa. Kom och säg att jag letar fel efter du sett kameran panorera någorlunda snabbt.

Måste fixa Miami Moves så ni får se.

Ungefär som att man ska köpa ny bil, när man märker att bilen skakar som fan om man backar över 20... Säljarn motiverar med att "det gör man inte så ofta så det gör ju inget".

Aja. Lycka till.

men samtidigt så sa du ju att det hackade på alla utom en TV, så det är ju inget snack om att Miami Moves inte är något snällt testfall....

Även om hitachin du snackar om klarade det provet så kan det mycket väl finnas något annat man kan köra i den som den inte klarar av, men som PX80 klarar... tänk på det...

Postad 07 maj 2008 - 18:12

Unregistered071ed45b
  • Unregistered071ed45b
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Tjopp!

Köpte just min över disk på Expert för 8999kr, ska visst komma en kampanj på torsdag. :unsure:

Var på 2 olika expert idag, enligt dom så skulle det inte komma någon kampanj inom den närmsta tiden.
Priset var runt en 13 k. Enda panasonic plasman jag hittade som hadde det priset (8999) var px8 ,px8e som dom kallade den.

Så antigen var det en px8 eller så dealade du till dig en rackans bra deal där! =)

Redigerat av Unregistered071ed45b, 07 maj 2008 - 18:15.

Postad 07 maj 2008 - 18:50

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Var på 2 olika expert idag, enligt dom så skulle det inte komma någon kampanj inom den närmsta tiden.
Priset var runt en 13 k. Enda panasonic plasman jag hittade som hadde det priset (8999) var px8 ,px8e som dom kallade den.

Så antigen var det en px8 eller så dealade du till dig en rackans bra deal där! =)

Eh..? Jasså..
Hmm jag frågade just om den som stod framme, alltså en PX80 om vilket pris de kunde ge och det var 8999 och fick höra att det skulle komma en kampanj därför kunde jag få den för det priset. När vi sen skulle bära ut den från lagret med en annan ur personalen så fanns det 2 modeller där, en PX80E och en PX8E så vi kollade vad det stod på kvittot för att jag inte visste vad en 8E var eller om det var samma men eftersom det stod 80E på kvittot så tog vi en sån för det var ju en sån jag var ute efter.
Hmm...skumt, ska man ha dåligt samvete nu eller..? Jag sa vad jag ville ha, pekade ut vad jag ville ha, betalade, iallafall vad jag trodde, för det jag ville ha och nu står den ju här och på kvittot dessutom... Orka.. :unsure:

Postad 07 maj 2008 - 19:57

froggie
  • froggie
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
schjak

tack för tipset :unsure:

Postad 07 maj 2008 - 22:45

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

men samtidigt så sa du ju att det hackade på alla utom en TV, så det är ju inget snack om att Miami Moves inte är något snällt testfall....

Även om hitachin du snackar om klarade det provet så kan det mycket väl finnas något annat man kan köra i den som den inte klarar av, men som PX80 klarar... tänk på det...

Måhända att alla tv-aparater på väggen hackade, förutom Sharp. Men det var inga snälla hack och något som defenetivt är mer märkbart än lite sämmre skärpa/färg/kontrast!

Jag är ödmjuk för att PX80 är ett kalasköp, vilket visas av att så många är nöjda med er TV.

Jag kanske är känslig för hack...

Det jag skulle vilja veta är HUR känslig px80an är för hackig film...

Så PZ85 har alltså bildförbättring som jämnar ut? Vad heter den?

Hmm...skumt, ska man ha dåligt samvete nu eller..?

Haha. Jo, sov du nu dåligt för att du kanske blåste en av de största teknik-kedjorna i Sverige på ett par bagare...Som desutom ägs av DOMUS! eller är det tvärt om?

Nää, grattis till jordens rabatt!

Postad 07 maj 2008 - 23:08

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Haha. Jo, sov du nu dåligt för att du kanske blåste en av de största teknik-kedjorna i Sverige på ett par bagare...Som desutom ägs av DOMUS! eller är det tvärt om?

Tackar! :rolleyes:
De får väl hojta till när jag går förbi nån dag, jag har då inte gjort något fel, rabatten står tom på kvittot.. :unsure: Hade inte vetat om det här om jag inte läst här på forumet..

Postad 08 maj 2008 - 08:22

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Jag köpte min för 9990 på en lokal affär här i Varberg, de hade satt det priset bara för att ######s med Elgiganten som hade satt samma pris utan att ha tillräckligt med apparater i lager eller nåt i den stilen. De skulle dock inte sänka priset efter att deras lager var slut, tvärtom höja med nån tusing så jag känner mig nöjd. Känns alltid bra att handla av folk man litar på som kan vad de snackar om jämfört med typ ONOFF, Elgiganten o.s.v

Postad 08 maj 2008 - 08:49

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Måhända att alla tv-aparater på väggen hackade, förutom Sharp. Men det var inga snälla hack och något som defenetivt är mer märkbart än lite sämmre skärpa/färg/kontrast!

Jag är ödmjuk för att PX80 är ett kalasköp, vilket visas av att så många är nöjda med er TV.

Jag kanske är känslig för hack...

Det jag skulle vilja veta är HUR känslig px80an är för hackig film...

Så PZ85 har alltså bildförbättring som jämnar ut? Vad heter den?

Det är ju just det jag menar. Det hackade GROVT på ALLA apparater utom en. Och skulle det vara fel på alla apparaterna då? Nä jag tror det är ett vansinnigt material att mata med bara. Du vet ju inte om den filmen hade typ 10fps. I sådana fall vill man gärna ha en bra IFC (t.ex. när man använder webbkameror så är det bra) Men behovet är inte lika stor på friskt material.

För mig är det lite konstigt att basera ett TV-köp på hur den klarar att spela upp ett felaktigt konstruerat material. Du borde försöka titta på lite mer normala grejer och se vilken TV du gillar bäst då istället för att hänga upp dig på en testskiva vid namn miami moves. Antagligen är den framtagen för att demonstrera en funktion liknande den du såg i Sharpen, det betyder inte att du har nytta av den...

PZ85 har IFC (Intelligent Frame Creation), det som händer är att TVn räknar ut egna bildrutor mellan de bilrutor som finns i materialet. Så om du tittar på 24p och aktiverar 24p True Cinema (som använder IFC) så ser du alltså 1 bilruta, sedan 3 påhittade bilrutor, sedan 1 bilruta osv. De tre påhittade rutorna interpolerar mellan de två faktiska bilrutorna, vilken ger ett bättre flyt.
MEN det kan samtidigt leda till mer oskärpa och att bilden känns lite "flytande". Det är en smaksak, vissa hatar det och andra gillar det. Jag har inga problem med hack på min PX80. Men tro mig, jag hatar när det tokhackar! En kväll när de körde NCIS så hackade bilden något fruktansvärt. Blev självklart jätteorolig och sprang in och slog på den lilla tjock-tvn, så klart hackade det tokmycket där med. Bara fel på sändningen.

Tackar! :rolleyes:
De får väl hojta till när jag går förbi nån dag, jag har då inte gjort något fel, rabatten står tom på kvittot.. :unsure: Hade inte vetat om det här om jag inte läst här på forumet..

Man kan ofta pruta duktigt i sådana affärer så du behöver inte bry dig ett dugg, var glad för rabbatten bara =)

Postad 08 maj 2008 - 10:54

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Är det nån skillnad i bildkvalite på 37" och 42"??
Det skiljer ju bara nån 5 hundring i pris.
Kommer sitta mellan 1.5m - 2m från tvn som ska användas till att spela xbox 360.
Vilken storlek skulle ni rekomendera?

Postad 08 maj 2008 - 11:08

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

... . Men tro mig, jag hatar när det tokhackar! En kväll när de körde NCIS så hackade bilden något fruktansvärt. Blev självklart jätteorolig och sprang in och slog på den lilla tjock-tvn, så klart hackade det tokmycket där med. Bara fel på sändningen. ...

Jag gjorde samma sak igår. Var inte alls nöjd med bilden på 6:an sändning av hockeymatchen igår via den inbyggda digital-tvmottagaren. Jag kände att nu åker fasiken TVn ut pga alla hack, slog på lilla 21" CRTn och där hackade bilden precis lika mycket. Så även i det fallet var det alltså sändningen.

En annan grej jag reagerade på var att raka linjer inte vara raka, en hockeyklubba var mer sicksack än rak. Samma sak med kanten på vissa spelare, kanten på plexiglas osv. När bilden stannade upp blev linjerna raka igen. Den här gången var det så tydligt att till och med svärföräldrarna reagerade på det. Nån idé där? Taskig sändning eller problem för TVn att hantera detta? När jag tänker efter har jag även upplevet detta tidigare på fotbollsmatcher jag kikat på.

Postad 08 maj 2008 - 11:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag gjorde samma sak igår. Var inte alls nöjd med bilden på 6:an sändning av hockeymatchen igår via den inbyggda digital-tvmottagaren. Jag kände att nu åker fasiken TVn ut pga alla hack, slog på lilla 21" CRTn och där hackade bilden precis lika mycket. Så även i det fallet var det alltså sändningen.

En annan grej jag reagerade på var att raka linjer inte vara raka, en hockeyklubba var mer sicksack än rak. Samma sak med kanten på vissa spelare, kanten på plexiglas osv. När bilden stannade upp blev linjerna raka igen. Den här gången var det så tydligt att till och med svärföräldrarna reagerade på det. Nån idé där? Taskig sändning eller problem för TVn att hantera detta? När jag tänker efter har jag även upplevet detta tidigare på fotbollsmatcher jag kikat på.

Det är nästan lustigt hur den taskiga kvaliteten på TV6 hockeysändningar diskutteras i en rad olika trådar :)
Ungefär som om det vore TV'ns eller mottagarens fel att det är en taskig sändning :)
Problemet är att det urspungligen är en NTSC-sändning som sedan antagligen blir ännu sämre vid konverteringen till PAL. Skulle vara intressant att höra av någon som tittat på Viasat Sport HD där VM sänds i HD, hur det ser ut där.

Postad 08 maj 2008 - 12:32

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Men det senare var inget du såg på CRTn?
Jag känner inte alls igen det fenomenet du beskriver...

Postad 08 maj 2008 - 13:11

Parabol
  • Parabol
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Eh..? Jasså..
Hmm jag frågade just om den som stod framme, alltså en PX80 om vilket pris de kunde ge och det var 8999...

Ja det var ju nu på torsdag som erbjudandet för 8999 skulle börja gälla. Och tittar man nu på Experts kampanjblad så var det PX8:an som såldes för 8999. Så du hade tur där som fick en PX80 för det priset :)

Postad 08 maj 2008 - 14:30

P_a_t
  • P_a_t
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på TH-37PX80 TH-37PX80E ? Tänkte köpa en 37" men såg att det stod ett E i slutet på modellerna på netonnet och elgigantens hemsidor.

Postad 08 maj 2008 - 14:40

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på TH-37PX80 TH-37PX80E ? Tänkte köpa en 37" men såg att det stod ett E i slutet på modellerna på netonnet och elgigantens hemsidor.

det är ingen skillnad, det är bara skillnad om det är th-37px8 och px80, så det är bara att köpa:)

Postad 08 maj 2008 - 15:58

kaka
  • kaka
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
vad skiljer PX80E och PX8 ?

Är det som jag tror enbart beteckningen som skiljer modellerna åt?

Postad 08 maj 2008 - 16:00

P_a_t
  • P_a_t
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Härligt! Tackar.

vad skiljer PX80E och PX8 ?

Är det som jag tror enbart beteckningen som skiljer modellerna åt?

Om jag förstår det rätt så är det sämre kontrast på px8 en hdmi ingång mindre samt ingen blank lack runt om skärmen.

Postad 08 maj 2008 - 17:05

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0
Kanske att PX80 är 24p kompatibel, men inte PX8 kanske..?

Edit: jo, PX8an stöder 24p...

Redigerat av Garrett, 08 maj 2008 - 17:13.

Postad 08 maj 2008 - 20:44

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Mycket riktigt så körs TV-sändnignar i 50Hz. Men materialet de visar kan ha sitt ursprung i ett annat format. Som någon sade så spelas amerikanska tv-serier ofta in i 24HZ och likaså filmer. Att de då sänder detta i 50Hz kräver att de har gjort någon form av manipulering i sändningen för annars kommer detta juddra och hacka i själva signalen.

Fotboll är inspelat i 50Hz om den produceras för 50Hz-marknaden, därför hackar den inte...

Kör du från datorn så måste du vara noggrann med vad du skickar till TVn. Visar du en film eller serie som är inspelad i 24Hz (det kan många mediaspelare kolla om du väljer properties på filen) så måste TVn få detta i 1080p@24Hz för att det ska blu judderfritt. Jag är dock osäker på om PX80 klarar 24p även i andra upplösningar än 1080 (varför heter det annars alltid 1080p24?)
Det bästa är om du kan välja output 1920x1080@24 hz ut från din dator, för då ska du få en juddefri signal ut oavsett om du kör filmer i 720p, 1080p eller SD, om de är inspelade i 24hz.
Sen när du visar något som är i 25 eller 50 fps så får du också se till att skicka 50Hz, när du kör 30 eller 60 fps skicka 60Hz osv så att TVn VET vad som gäller. Om du inte gjort det så kan det vara anledningen till att det hackar när du visar 720p.

Intressant det du säger att PX80 klarar 60p för jag har längre undrat om detta och aldrig hört det. PX80 har ju en maximal uppdateringsfrekvens på 100Hz, vilket inte passar riktigt med 60p eftersom 2x60 är 120... Vad händer då? Sänker TVn frekvensen till 60Hz automatiskt om du skickar in en 60Hz-signal? För om den fortsätter köra i 100Hz så kommer det nog hacka lite där. Har nog upplevt sånt i vissa spel som ju oftast kör i just 60fps =/ Vet nån hur det funkar?

Mycket intressant och givande inlägg, tack!
Du har rätt, de flesta serierna verkar vara inspelade i 24fps om man kollar i media player classic, och då måste jag alltså skicka en 1920x1080 upplösning i 24Hz till tvn? Vilket iofs var exakt det du skrev ovan, kom jag på :)
Verkar vara väldigt sällan som serier är inspelade i 30 fps (60 Hz) numera, eller?

Tror också att den bara klarar 24p i 1080, någon annan får gärna säga annorlunda.
Ang 60Hz siganl så står det ju på Egenskaper på prisjakt att den stödjer 60p, det var därför jag sa så, men jag undrar också vad den gör med en 60Hz siganl..för om den gör om det till 100Hz borde det ju bli hack/judder..

En sak till bara, kör jag en 720p serie 1920x1080 upplösning så borde det väl bli mer krävande för datorn? Jag är rädd att det kan börja hacka ändå p.g.a. datorn inte hänger med alltid, men jag ska prova lite nu, återkommer senare/imorgon!

Postad 08 maj 2008 - 20:47

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Ja, så har man slagit till på denna tv och har en fråga: Vad för skruvar passar i hålen för väggfäste? Någon som satt upp den på väggen som vet?

Postad 09 maj 2008 - 06:21

query
  • query
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag använde 50mm M8, om jag minns rätt. För övrigt tillsammans med Biltemas väggfäste, som fungerar ypperligt.

Postad 09 maj 2008 - 07:15

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Kanske att PX80 är 24p kompatibel, men inte PX8 kanske..?

Edit: jo, PX8an stöder 24p...

px8 har bara 10000 i kontrast..

Postad 09 maj 2008 - 07:18

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Mycket intressant och givande inlägg, tack!
Du har rätt, de flesta serierna verkar vara inspelade i 24fps om man kollar i media player classic, och då måste jag alltså skicka en 1920x1080 upplösning i 24Hz till tvn? Vilket iofs var exakt det du skrev ovan, kom jag på :)
Verkar vara väldigt sällan som serier är inspelade i 30 fps (60 Hz) numera, eller?

Tror också att den bara klarar 24p i 1080, någon annan får gärna säga annorlunda.
Ang 60Hz siganl så står det ju på Egenskaper på prisjakt att den stödjer 60p, det var därför jag sa så, men jag undrar också vad den gör med en 60Hz siganl..för om den gör om det till 100Hz borde det ju bli hack/judder..

En sak till bara, kör jag en 720p serie 1920x1080 upplösning så borde det väl bli mer krävande för datorn? Jag är rädd att det kan börja hacka ändå p.g.a. datorn inte hänger med alltid, men jag ska prova lite nu, återkommer senare/imorgon!

datorns upplösning borde nog vara på 720p eftersom att tvn ändå inte klarar mer...

Postad 09 maj 2008 - 07:39

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Jag använde 50mm M8, om jag minns rätt. För övrigt tillsammans med Biltemas väggfäste, som fungerar ypperligt.

Ok, då är frågan: minns du rätt? :)

Postad 09 maj 2008 - 08:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

datorns upplösning borde nog vara på 720p eftersom att tvn ändå inte klarar mer...

Jo, det gör den, den klarar 768p! :)

Postad 09 maj 2008 - 08:16

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Med risk för att upprepa det jag skrev innan..

PX80 klarar 1080p som insignal, och poängen var att vi ville få ut 1080p24 för judderfri 24-Hz-visning. Det är lite oklart om 24p playback fungerar även i 720p (det heter ju alltid 1080p24), men eftersom en blu-rayspelare, playstation m.m. skickar ut 1080p24 så vore det också det optimala att få ut från datorn.

Jag skrev lite längre upp vilka fördelar det finns med att skicka ut 1080p istället för 720p, trots att TVn inte är full-hd...Den uppenbara nackdelen är ju att datorn inte pallar med riktigt om man inte har en tillräckligt kraftfull dator...

Redigerat av schjak, 09 maj 2008 - 08:18.

Postad 09 maj 2008 - 08:26

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Hmm, pratade med panasonic nu och de sa M5 25mm, det låter kort. Undrar om de vet vad de pratar om. Ingen annan som vet?

Redigerat av Dave R, 09 maj 2008 - 08:27.

Postad 09 maj 2008 - 08:48

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Står i instruktionsboken

Postad 09 maj 2008 - 09:01

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Står i instruktionsboken

Det gör det inte alls. 25mm M5 är det som följde tvn för fastsättning av bottenplattan, de skruvarna är för korta och för små.

Postad 09 maj 2008 - 12:49

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Nähe då var det väl något löst papper man fick med då, står någonstans iaf.

Postad 09 maj 2008 - 15:58

query
  • query
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ok, då är frågan: minns du rätt? :)

Jag är hyfsat säker på att jag minns rätt, ja :-) Dessutom nämns M8 av ziah75 i följade tråd: https://www.minhembi...howtopic=168620 Dock gäller det px70, men jag tror att px80 och 70 är lika på den punkten.

Postad 09 maj 2008 - 17:54

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Ja är nog samma, använde samma skruvar till min som satt i min gamla PA50 så...

Postad 09 maj 2008 - 19:58

Nigus
  • Nigus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Gällande skruvfrågan så är det M8 som gäller. Jag har hängt upp min 42PX80 med Multibrackets Universal Wallmount Medium fäste, med fästet medföljde M8 i passande storlek. Plasman hänger som en smäck på väggen.

Postad 10 maj 2008 - 08:06

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har ett nvidia grafikkort och undrar hur jag skall ställa in signalen till 24p? Jag kan bara välja 59 och 60 hz (1200*720). Vad är det för signal jag skall välja? (kör komponent)

Hur gör man för att göra en egen signal?

(För er med nyare nvidakort vill jag bara tipsa om att köra powerdvd och köra med nvidia accelerering (tror det funkar från 8000-serien). Jag fick mycket mjukare filmupplevelse)

Postad 11 maj 2008 - 11:52

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Hmm, finns det något sätt att spela in från DVB boxen (tv) på en dvdrecorder via component på PX80n, eller går det bara att spela in via scart??

Postad 11 maj 2008 - 15:55

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
hej!

Undrar om det kommer någon 800-modell, alltså en deLuxe-version av PX80, med lite mer finesser?

Mvh

Postad 12 maj 2008 - 08:33

Unregistered071ed45b
  • Unregistered071ed45b
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

hej!

Undrar om det kommer någon 800-modell, alltså en deLuxe-version av PX80, med lite mer finesser?

Mvh

Ser ingen 800 model för px(hd-ready) vad jag kan se, däriomot pz(full-hd) har en 800 modell.

Postad 12 maj 2008 - 11:21

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
NÅGON SOM VET HUR MAN KAN KÖRA 24P MED VGA OCH NVIDIA?
När jag ställer 72hz (1366*768) så visar tv:n 70hz. Men vill jag inte köra 96hz? (Varken 24hz eller 96hz ger bild).

Kör jag istället med komponent kan jag välja 1080p24 i nvidia-kontrollpanelen, men denna signal vill tv:n heller inte ta.. och det finns inga iställningar för 720p24 heller...

Någon som vet hur jag kan få 24p med vga eller komponent med ett nvidiakort, hjälp mig snälla!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.