* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 12 maj 2008 - 11:39
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
NÅGON SOM VET HUR MAN KAN KÖRA 24P MED VGA OCH NVIDIA? När jag ställer 72hz (1366*768) så visar tv:n 70hz. Men vill jag inte köra 96hz? (Varken 24hz eller 96hz ger bild). Kör jag istället med komponent kan jag välja 1080p24 i nvidia-kontrollpanelen, men denna signal vill tv:n heller inte ta.. och det finns inga iställningar för 720p24 heller...
Någon som vet hur jag kan få 24p med vga eller komponent med ett nvidiakort, hjälp mig snälla!
Min spontana gissning är att det blir svårt att få äkta 24p-playback på något annat än HDMI... Vad beträffar signalen så är det du ska skicka en 24 Hz-signal, exempelvis 1920x1080@24Hz. Tvn sköter själv det här med 100Hz, 96 Hz osv, så häng dig inte upp på det här med att TVn har 100Hz! T.ex. när man tittar på vanlig TV så skickar man ju 50Hz till TVn, TV visar 100Hz. På samma sätt fungerar det om du skickar från datorn... *Du skickar 50Hz när du visar 50Hz-material. Tvn visar 100Hz. *Du skickar 60Hz när du visar 60Hz material, TVn visar 100Hz (tyvärr). *Du skickar 24Hz för att få 24p, TVn visar 96Hz, om den förstår att det är 24p, risken finns som sagt att detta bara fungerar via digitala bildsignaler, alltså via HDMI. Om jag skulle koppla min dator till TVn och inte hade dubbla DVI-utgångar på grafikkortet, så skulle jag köra in datorskärmen i VGA-utgången och koppla DVI->HDMI till TVn.
Postad 12 maj 2008 - 12:28
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Min spontana gissning är att det blir svårt att få äkta 24p-playback på något annat än HDMI...
Vad beträffar signalen så är det du ska skicka en 24 Hz-signal, exempelvis 1920x1080@24Hz. Tvn sköter själv det här med 100Hz, 96 Hz osv, så häng dig inte upp på det här med att TVn har 100Hz! T.ex. när man tittar på vanlig TV så skickar man ju 50Hz till TVn, TV visar 100Hz. På samma sätt fungerar det om du skickar från datorn...
*Du skickar 50Hz när du visar 50Hz-material. Tvn visar 100Hz. *Du skickar 60Hz när du visar 60Hz material, TVn visar 100Hz (tyvärr). *Du skickar 24Hz för att få 24p, TVn visar 96Hz, om den förstår att det är 24p, risken finns som sagt att detta bara fungerar via digitala bildsignaler, alltså via HDMI.
Om jag skulle koppla min dator till TVn och inte hade dubbla DVI-utgångar på grafikkortet, så skulle jag köra in datorskärmen i VGA-utgången och koppla DVI->HDMI till TVn.
Tyvärr så har min bärbara inte digital bild ut, utan endast vga och komponent... Antar att det är som du säger då jag inte kan välja 24hz...
Postad 12 maj 2008 - 17:56
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
För mig är det lite konstigt att basera ett TV-köp på hur den klarar att spela upp ett felaktigt konstruerat material. Du borde försöka titta på lite mer normala grejer och se vilken TV du gillar bäst då istället för att hänga upp dig på en testskiva vid namn miami moves. Antagligen är den framtagen för att demonstrera en funktion liknande den du såg i Sharpen, det betyder inte att du har nytta av den...
PZ85 har IFC (Intelligent Frame Creation), det som händer är att TVn räknar ut egna bildrutor mellan de bilrutor som finns i materialet. Så om du tittar på 24p och aktiverar 24p True Cinema (som använder IFC) så ser du alltså 1 bilruta, sedan 3 påhittade bilrutor, sedan 1 bilruta osv. De tre påhittade rutorna interpolerar mellan de två faktiska bilrutorna, vilken ger ett bättre flyt. MEN det kan samtidigt leda till mer oskärpa och att bilden känns lite "flytande". Det är en smaksak, vissa hatar det och andra gillar det.
För att återkoppla till detta med hackande bild. Jag var förbi idag och frågade om de hade ett exemplar av skivan, som innehöll miami moves scenerna, som man kunde köpa eller låna hem och "kolla där" (läs. bränna och lägga upp på nätet). Killen blåvägra och sa att skivan endast var till för försäljare och inte för kunder... När han gått sin väg fuffa jag på att tillfälligt "låna" skivan, dra hem och skapa en image av den och gå tillbaka och lägga i den i DVD spelaren igen. Jag beslöt mig att inte gör det då de säkert komm ihåg vem som frågade :S Så jag tog ut skivan och kollade vad den hette: Consumer Electronics Demo DVD 2006 av Philips. Är det nån som har den? Eller nån liknande DEMO skiva? Jag vet att det kan vara skräpsignal. Vilket det säkert var då många av er inte känner igen hackande syndromet. Och jag letar efter fel, det vet jag, men jag vill verkligen inte bli sittande med en tv för 10-15k kr och vara missnöjd, då är det lika bra att jag synar rejält nu. Sen är jag så ofantligt trött på alla visnings-klipp i HD som är så långsamt panorerande att man somnar. Hur ofta kollar man på sånt? Jag vill se tvn "In Action"... i dubbel bemärkelse!
Redigerat av JohanOeberg, 12 maj 2008 - 17:58.
Postad 12 maj 2008 - 19:32
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
schjak: Du säger att tv:n konvertera 60hz till 100hz. I så fall är TV:n totalt obrukbar till TV-spel som i regel är 60hz (Xbox 360, Wii är det i alla fall även PAL). Man kan väl slå av och visa 60hz som det är i så fall?
Postad 12 maj 2008 - 22:15
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
schjak: Du säger att tv:n konvertera 60hz till 100hz. I så fall är TV:n totalt obrukbar till TV-spel som i regel är 60hz (Xbox 360, Wii är det i alla fall även PAL). Man kan väl slå av och visa 60hz som det är i så fall?
Jag tycker också det, står ju på prisjakt att tvn stödjer "60p", borde inte det betyda att den visar en 60Hz signal i just 60Hz, och inget annat? Eller är jag ute å cyklar?
Postad 13 maj 2008 - 00:16
Unregistered5d9ff015
-
Unregistered5d9ff015
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Köpte 42PX80 igår eftersom jag snabbt behövde en billig OK TV (använder nästan bara projektor nuförtiden men frugan har temporärt tagit bort mörkläggningsgardinerna och nu är det ju ljust till långt in på senkvällen).
Kan konstatera följande:
1. Jag ser kraftiga gröna fosforspår i tv-spel. Jag hade faktiskt aldrig sett fenomenet tidigare och undrade först om det var något bildfilter i spelet jag spelade (Haze på PS3). Testade sen andra spel jag spelat mycket tidigare och samma där.
2. Jag ser ordentligt grönt brus i svart bakgrund som tex PS3-menyn eller menyn till min Denon-förstärkare. Så pass att bilden upplevs orolig från soffan 3,5 meter bort. Vid en meter synns tydligt grönt brus.
Märk väl att det handlar inte om dåliga källor för min del utan PS3 och 360 med ett par olika HDMI-kablar och testat olika upplösningar osv.
Bägge dessa fenomen upptäckte jag av mig själv innan jag läst om dem i denna tråd. Så det handlar inte om att jag letat specifikt efter dem.
Tror inte jag behåller TVn. Jag är hopplös när det gäller att "glömma bort" skavanker på av-utrustning. Jag slutar aldrig att störa mig om jag väl hittat något fel.
Fråga:
Är dessa två fenomen "inbyggt" i plasmatekniken? Finns de även på Pioners dyra modeller typ 428XD?
Postad 13 maj 2008 - 04:39
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
jag har nu skruvat upp mitt väggfäste för min pv70 med 4st expander skruvar(10mm) i en betongvägg...de sitter som berget...men ska snart flytta,å de går ju ej att få bort...bara å banka in så långt det går,såga av med en vinkelsåg,å spackla...
i min nya lägenhet kommer väggen ochså va av hård betong..
måste man verkligen ha expanderskruvar?
räcker det inte med 4st 10mm hål i väggen,å sen plugga?eller finns det nån liten risk att den rasar ner då?
kanske ska tillägga att det är ett fäste man kan vinkla 20 grader både upp å ner...
Postad 13 maj 2008 - 08:41
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Räcker gott och väl med plugg, min satt som berget också, har dock gipsvägg nu och det funkar också bra
Postad 13 maj 2008 - 09:50
andreas_sat
-
andreas_sat
-
Användare
-
-
110 inlägg
Fråga: Är dessa två fenomen "inbyggt" i plasmatekniken? Finns de även på Pioners dyra modeller typ 428XD?
Gröna spåren känner jag igen, de har även jag på min TV, och enl "experterna" så finns detta på alla panasonics plasmor. Kanske på allla plasmor? Jag biter ihop och kör på med denna TV ändå, finns mycket plus som väger upp för det dåliga. Kryp i bilden är däremot inget jag alls lagt märke till. Sök lite i tråden eller om det var i PZ85 tråden där någon beskrev exakt samma sak via en PS3:a.
Postad 13 maj 2008 - 10:42
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Kanske inte direkt obrukbar - men inte optimal. Att visa 60Hz i 100 Hz fungerar utmärkt men det optimala är såklart att använda sig av en multipel av det aktuella värdet, i det här fallet 120Hz. Har du testat att slå på 50Hz på PX80? Det flimrar något groteskt och så hade väl även 60Hz gjort, därför hade jag nog inte velat ha det heller. Jag har dock aldrig sett något val att välja 60Hz, bara 50Hz, men det går inte att välja alls när man kör HDMI... Jag tycker också det, står ju på prisjakt att tvn stödjer "60p", borde inte det betyda att den visar en 60Hz signal i just 60Hz, och inget annat? Eller är jag ute å cyklar?
Ärligt talat vet jag inte vad TVn visar när den får in en 60Hz-signal via HDMI, då det inte går att se vilken frekvens den kör i. Men jag tror inte det är 60Hz för jag tror att det hade synts tydligt precis som det syns när man slår på 50Hz. Alltså är min gissning att den kör 100Hz. Ska man se krasst på det så betyder stöd för 60p att TVn kan ta emot en signal på 60p, det säger inget om hur den visas. Det är precis som med 24p-stöd, det finns massor av TV-apparater med 24p-stöd som inte visar 24p i en jämn multipel av 24, utan visar det 60Hz, 100Hz eller liknande. (PX80 är inte en sån TV då den visar det i 96 HZ, 24p playback) Men att den har 60p-stöd behöver alltså inte betyda att den kan visa 60p i 60Hz eller 120Hz, det är inget som jag har hört något om. Däremot har jag upplevt lite hackande i panoreringar i vissa spel som skulle kunna bero på att den visar det i 100Hz. Köpte 42PX80 igår eftersom jag snabbt behövde en billig OK TV (använder nästan bara projektor nuförtiden men frugan har temporärt tagit bort mörkläggningsgardinerna och nu är det ju ljust till långt in på senkvällen).
Kan konstatera följande:
1. Jag ser kraftiga gröna fosforspår i tv-spel. Jag hade faktiskt aldrig sett fenomenet tidigare och undrade först om det var något bildfilter i spelet jag spelade (Haze på PS3). Testade sen andra spel jag spelat mycket tidigare och samma där.
2. Jag ser ordentligt grönt brus i svart bakgrund som tex PS3-menyn eller menyn till min Denon-förstärkare. Så pass att bilden upplevs orolig från soffan 3,5 meter bort. Vid en meter synns tydligt grönt brus. Märk väl att det handlar inte om dåliga källor för min del utan PS3 och 360 med ett par olika HDMI-kablar och testat olika upplösningar osv.
Bägge dessa fenomen upptäckte jag av mig själv innan jag läst om dem i denna tråd. Så det handlar inte om att jag letat specifikt efter dem.
Tror inte jag behåller TVn. Jag är hopplös när det gäller att "glömma bort" skavanker på av-utrustning. Jag slutar aldrig att störa mig om jag väl hittat något fel.
Fråga: Är dessa två fenomen "inbyggt" i plasmatekniken? Finns de även på Pioners dyra modeller typ 428XD?
Har sett lite kryp i bilden ibland, dock aldrig på 3m... och verkligen aldrig grönt....! Det kryp jag har sett som varit tydligt har gått att få bort genom att öka kontrasten lite och få ner ljusstyrkan så att det svarta blir svartare... Gröna fosfor-trails får man nog leva med, om man ser dem. Det är tydligt i vissa spel men sällan i film och TV. Alla TV-apparater har någon form av effekt man får leva med. Speciellt i den här prisklassen. Är du känslig får du lägga mer pengar helt enkelt...
Postad 13 maj 2008 - 11:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
2. Jag ser ordentligt grönt brus i svart bakgrund som tex PS3-menyn eller menyn till min Denon-förstärkare. Så pass att bilden upplevs orolig från soffan 3,5 meter bort. Vid en meter synns tydligt grönt brus. Märk väl att det handlar inte om dåliga källor för min del utan PS3 och 360 med ett par olika HDMI-kablar och testat olika upplösningar osv.
Som schjak sa, har du ställt in Brightness rätt? Innan det bör du kolla så att ps3 och 360 skickar video-levels, "limited" (i motsats till pc-levels, "expanded/full") för det var det enda iaf tidigare panasonicar kirrade vill jag minnas.
Postad 13 maj 2008 - 11:15
CusmaR
-
CusmaR
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
om jag skulle vilja koppla denna tv till min pioneer vsx-d711 reciver, hur ska jag då gå tillväga?
jag har inte sett att det finns några ljudutgångar på denna, eller?
Postad 13 maj 2008 - 12:20
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
schjak: Jag har ingen PX80 så jag kan inte testa  Jag har dock en gammal hederlig 60hz plasma och den flimrar inte grotekt. Inte mer än någon annan icke 100hz-plasma faktiskt  . Jag vet dock att det är rätt stor skillnad när man slår av och på. Nåväl det är kanske en dum diskussion huruvida 100hz-plasma är så viktigt (jag tycker det är totalt oviktigt t.ex inte såsom CRT 100hz där 50hz verkligen filmrar), men att visa 60hz i 100hz är verkligen inte optimalt och jag tar 60hz vid spel som det ska vara varje dag i veckan framför en konvertering till 100hz som betyder att det måste hacka något fruktansvärt. Däremot så går nog den magiska gränsen snarare vid 60 än 50hz. 50hz flimrar lite här hemma med det ska jag erkänna.
Nå vi har alla våra prioriteringar, men jag blir onekligen intresserad av detta. Om inte tv:n kan visa 60hz korrekt så är den (för min del) totalt värdelös för spel. Nåväl nu är de väl inte tal om uppgradering för min del ändå om inte den tv jag har går sönder helt plötsligt, utan jag är mest nyfiken. Inte kan det väl vara som det verkar på detta forum att både LG och Panasonics populära plasmor är helt obrukbara till spel: LG på grund av fördröjning av bilden och Panasonic på grund av 60hz --> 100hz konvertering som inte går att slå av? I så fall tycker jag det är mycket märklig utveckling då min 2 år gamla plasma funkar utmärkt till spel...
Men jag hoppas jag missat något.
Postad 13 maj 2008 - 13:22
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
schjak: Jag har ingen PX80 så jag kan inte testa Jag har dock en gammal hederlig 60hz plasma och den flimrar inte grotekt. Inte mer än någon annan icke 100hz-plasma faktiskt . Jag vet dock att det är rätt stor skillnad när man slår av och på. Nåväl det är kanske en dum diskussion huruvida 100hz-plasma är så viktigt (jag tycker det är totalt oviktigt t.ex inte såsom CRT 100hz där 50hz verkligen filmrar), men att visa 60hz i 100hz är verkligen inte optimalt och jag tar 60hz vid spel som det ska vara varje dag i veckan framför en konvertering till 100hz som betyder att det måste hacka något fruktansvärt. Däremot så går nog den magiska gränsen snarare vid 60 än 50hz. 50hz flimrar lite här hemma med det ska jag erkänna.
Nå vi har alla våra prioriteringar, men jag blir onekligen intresserad av detta. Om inte tv:n kan visa 60hz korrekt så är den (för min del) totalt värdelös för spel. Nåväl nu är de väl inte tal om uppgradering för min del ändå om inte den tv jag har går sönder helt plötsligt, utan jag är mest nyfiken. Inte kan det väl vara som det verkar på detta forum att både LG och Panasonics populära plasmor är helt obrukbara till spel: LG på grund av fördröjning av bilden och Panasonic på grund av 60hz --> 100hz konvertering som inte går att slå av? I så fall tycker jag det är mycket märklig utveckling då min 2 år gamla plasma funkar utmärkt till spel... Men jag hoppas jag missat något.
Alltså, vi brukar ju säga att man ska titta på bilden och tycka själv, och jag tycker verkligen inte att TVn är obrukbar till spel. Jag sätter i spelet och spelar och det ser bra ut. Jag har upplevt lite hackande i panoreringar och vet inte exakt vad det beror på, men det är inget som jag ser så ofta att det förstör hela upplevelsen. Så nej, TVn är inte obrukbar till spel. Sen om den visar i 100Hz på 60Hz och om det är fel i praktiken spelar ju mindre roll sålänge man inte märker något, eller hur =) Men självklart skulle det vara mycket intressant att veta hur den gör..... Jag tycker att 100Hz på plasma är lika viktigt som på CRT. Jag har aldrig haft en 100-Hz CRT, men sedan jag skaffade plasman så kan jag knappt kolla på 50 Hz-CRT, jag tycker att den blinkar! =)
Redigerat av schjak, 13 maj 2008 - 13:23.
Postad 13 maj 2008 - 14:40
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag tycker också att 50hz CRT-TV blinkar och även om jag inte kan se något flimmer på plasma i 60hz skulle jag inte vilja sitta och använda en 50hz plasma för kontorsbruk. Jag tycker dock inte man kan jämföra 50hz plasma och 50hz CRT för det är otroliga skillnader i hur mycket det flimrar. Men som vi alla vet är ögon olika. Givetvis är 100hz bra om det funkar och absolut bra som en fördubbling mot 50hz. 50hz plasma är nämligen lite i lägsta laget.
Däremot är jag benhård på det där med 60hz inte ska visas i 100hz. Skulle vilja citera Pacman med att även om tv-apparater kan vara olika bra kan man åtminstone alltid kräva att de inte "introducerar fel i bilden" vilket är exakt vad en konvertering från 60hz till 100hz alltid måste göra om det nu är så det går till. I praktiken blir det som att spela spelen i PAL-läge (50fps) vilket jag fullkomligt hatar
Men jag tror dock inte att så är fallet med TV:n. Jag har inget belägg för det men det borde vara som så att 60hz visas "as is" och inte uppkonverteras. Något annat vore vansinne. Dessutom upplever man ändå inte flimmer vid 60hz. Skulle vilja ha klarhet i den här frågan dock.
Redigerat av Grimmy, 13 maj 2008 - 14:43.
Postad 13 maj 2008 - 19:31
northernlight
-
northernlight
-
Lärjunge
-
-
413 inlägg
Sett en massa frågor men imo så fattas svaret... hur pixelmappar den lilla rackaren? via HDMI och VGA eller inte alls eller via VGA eller HDMI? Thx.
Postad 14 maj 2008 - 07:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Grimmy>> Skulle oxå gissa på att Pannyn kör i 60 Hz (och om inte det, 120) och att det endast är vid 50Hz-signaler som man puttrar på i 100. Pio funkar så och det funkar ju bra (det går att köra 50Hz material i 75Hz med men det funkar inte alls...).
Postad 14 maj 2008 - 08:10
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag tycker också att 50hz CRT-TV blinkar och även om jag inte kan se något flimmer på plasma i 60hz skulle jag inte vilja sitta och använda en 50hz plasma för kontorsbruk. Jag tycker dock inte man kan jämföra 50hz plasma och 50hz CRT för det är otroliga skillnader i hur mycket det flimrar. Men som vi alla vet är ögon olika. Givetvis är 100hz bra om det funkar och absolut bra som en fördubbling mot 50hz. 50hz plasma är nämligen lite i lägsta laget.
Det går inte att jämföra 50 Hz på CRT och plasma därför att en CRT visar bild interlacat medans plasma alltid visar bilden progressivt oavsett om insignalen är det eller inte. I praktiken innebär det att 100hz crt motsvarar 50 hz plasma då crt måste skanna skärmen 2 ggr för att visa en bild. 100hz på en plasma skulle då behöva motsvara 200hz på en crt om det ens är någon idé att jämför en inrelacad bild med en progressiv.
Postad 14 maj 2008 - 09:14
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag för min del förstår inte riktigt diskussionen om 50/100Hz
Jag fick min PV60 utbytt mot en PX80 pga lila ormar.
PV60 har ju inget 100Hz läge, så den borde då rimligtvis köra i 50Hz, eller?
Ställer jag om PX80 till 50Hz så flimrar bilden rejält och det gjorde ALDRIG PV60.
Jag har en känsla av att 50/100Hz inställningen finns där ENBART för att det är så stort tjafs om 100Hz på LCD.
Och att även PV60 kör i "100Hz", bara det att man från Panasonic inte "skryter" om det.
Min åsikt är alltså:
100Hz läget tillför ingenting (åtminstone på TVsändningar och PAL-DVD) medans
50Hz läget försämrar bilden i alla lägen...
Postad 14 maj 2008 - 12:42
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
agpath: Egentligen går det väl inte att jämföra det på grund av andra skillnader i tekniken. En CRT-skärm som körs i 120hz är definitivt lugnare än en 60hz plasma. Och en LCD är ju lugn och fin i 10hz  Nåväl poängen är i alla fall att 50hz är lite lågt på en plasma, medan 60hz är helt ok och att det därför vore dumt att totalsabba allt NTSC-material samt spel genom att konvertera till 100hz och sålede upprepa/kasta bort 16% av bilden
Postad 14 maj 2008 - 13:01
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Men jag tror dock inte att så är fallet med TV:n. Jag har inget belägg för det men det borde vara som så att 60hz visas "as is" och inte uppkonverteras. Något annat vore vansinne. Dessutom upplever man ändå inte flimmer vid 60hz. Skulle vilja ha klarhet i den här frågan dock.
Hoppas du har rätt då.... jag är lite sån som utgår från att det är på det värsta sättet om specen inte säger något annat  Någon borde kontakta någon expert på panasonic och fråga hur det ligger till.. Känner du dig manad? Sett en massa frågor men imo så fattas svaret... hur pixelmappar den lilla rackaren? via HDMI och VGA eller inte alls eller via VGA eller HDMI? Thx.
Alltså, det går inte att pixelmappa 720p och 1080p om du inte har upplösningen 1280x720 resp 1920x1080... Så nej, den pixelmappar inte. Precis som HD-ready LCDer, de pixelmappar inte heller på dessa format. Kör du in 1024x768 från datorn via HDMI så kan du väl pixelmappa, men det skulle nog se roligt ut då gubbarna skulle blir breda som 17, så det vill du nog inte heller =) Det som finns är möjlighet att slå av och på overscan, vilket gör att du oftast alltid kan ha hela bilden med. Får du problem när du kör från datorn kan du använda overscan för att få bort eventuella fel i kanterna. Vet inte riktigt vad du är ute efter... Jag har inte haft några problem med att den inte pixelmappar i alla fall - men jag kör inte med datorn heller utan bara med ps3. Har inte hört om andra som har problem med det heller dock? Jag för min del förstår inte riktigt diskussionen om 50/100Hz Jag fick min PV60 utbytt mot en PX80 pga lila ormar. PV60 har ju inget 100Hz läge, så den borde då rimligtvis köra i 50Hz, eller?
Ställer jag om PX80 till 50Hz så flimrar bilden rejält och det gjorde ALDRIG PV60. Jag har en känsla av att 50/100Hz inställningen finns där ENBART för att det är så stort tjafs om 100Hz på LCD. Och att även PV60 kör i "100Hz", bara det att man från Panasonic inte "skryter" om det.
Min åsikt är alltså: 100Hz läget tillför ingenting (åtminstone på TVsändningar och PAL-DVD) medans 50Hz läget försämrar bilden i alla lägen...
Jag tror du har rätt, har hört att 100Hz/120 Hz är standard på plasmor sedan ett tag tillbaka och att det bara är för att LCDer har börjat med 100Hz nyligen som man börjat skriva ut att plasmorna minsann också har 100Hz... Diskussionen handlar ju egentligen om Tvn kör 60Hz på 60p-material... och om det inte skulle flimra en massa då...
Postad 14 maj 2008 - 15:05
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Det som finns är möjlighet att slå av och på overscan, vilket gör att du oftast alltid kan ha hela bilden med. Får du problem när du kör från datorn kan du använda overscan för att få bort eventuella fel i kanterna.
Har nyligen köpt en PX80E och jag hittar inte denna av och påslagning i menyerna, vart hittar jag den? Eller är det i "Aspect" man gör det?
Postad 14 maj 2008 - 16:34
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
schjak: Alltså klart tv:n inte pixelmappar i 720 eller 1080i men likväl kan den pixelmappa vid 1024*768 och det är det som är intressant. Det finns massvis med fördelar om tv:n gör detta.
1.) Även om 1024*768 är 4:3 kan man justera på datorn så att proportionerna blir korrekta. Man låter då datorn skala om bilden. Även om det är shysst scaler i tv:n så kan en Core 2 duo skala om bilden på ett bättre sätt. Framförallt kan man välja hur man vill skala om bilden. Jag har inte jämfört men t.ex. på min tv som förvisso är lite gammal men var känd för att ha bra scaler då med faorudja deintelacer m.m. är det natt och dag på att skicka 1024*768 eller 720p.
I slutändan ska bilden skalas om till 1024*768. Om det görs via FFDSHOW på en HTPC eller Panasonics interna scaler är kanske en smaksak. Men det är kul att få välja.
2.) När det gäller spel på PC kan de faktiskt många RENDERAS i 1024*768 anamorfisk. Det betyder pixelmappad 1024*768 i 16:9 format UTAN någon omskalning. Det säger sig självt att detta innebär bättre bildkvalitet än om man renderar i 1280*720 och sedan skalar om. Dessutom sparar man lite prestanda genom att inte rendera onödiga pixlar som ska försvinan i omskalningen i alla fall.
3.) Fördelarna gäller inte bara PC. Xbox 360 kan skicka ut 1024*768 anamorfisk så att man får rätt propotioner. Den stora fördelen här är att Xbox 360 är tämligen bra på att skala om spel så att det blir bra medan en tv sannolikt är optimerad för film och video.
4.) En annan viktigt fördel som gäller både spel från PC och Xbox 360 är att om de renderar eller själva skalar om spelen till 1024*768 så får man ingen ökad lag från omskalningen. I vissa spel kan det här vara viktigt. Även om PX80 kanske är snabb på att skala om 720p så blir det någon form av ökad delay och det vill man så klart slippa.
Med andra ord är det för många otroligt viktigt att kunna pixelmappa 1024*768 och då gärna i 50, 60 samt 24hz. Jag skulle personligen tänka mig för innan jag köpte en tv som inte klarar detta på grund av ovan nämnda anledningar. Jag vet dock att jag är i minoritet och för 9 av 10 användare som använder standardprylar spelar det ingen roll alls om funktionen finns eller inte. Men har man en gång pixelmappat så är man fast  Nåja - det har i alla fall sina fördelar många gånger.
Postad 15 maj 2008 - 14:01
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Bildinställningar. Vad kör folket med. Oiriginal eller lite trixande och fixande?
bio eller inte det är frågan?
Postad 15 maj 2008 - 14:08
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Har nyligen köpt en PX80E och jag hittar inte denna av och påslagning i menyerna, vart hittar jag den? Eller är det i "Aspect" man gör det?
Finns under inställningar. (Dock inte bildinställningar) Finns bara då man inte använder någon form av zoom på aspect ratio... schjak: Alltså klart tv:n inte pixelmappar i 720 eller 1080i men likväl kan den pixelmappa vid 1024*768 och det är det som är intressant. Det finns massvis med fördelar om tv:n gör detta.
1.) Även om 1024*768 är 4:3 kan man justera på datorn så att proportionerna blir korrekta. Man låter då datorn skala om bilden. Även om det är shysst scaler i tv:n så kan en Core 2 duo skala om bilden på ett bättre sätt. Framförallt kan man välja hur man vill skala om bilden. Jag har inte jämfört men t.ex. på min tv som förvisso är lite gammal men var känd för att ha bra scaler då med faorudja deintelacer m.m. är det natt och dag på att skicka 1024*768 eller 720p.
I slutändan ska bilden skalas om till 1024*768. Om det görs via FFDSHOW på en HTPC eller Panasonics interna scaler är kanske en smaksak. Men det är kul att få välja.
2.) När det gäller spel på PC kan de faktiskt många RENDERAS i 1024*768 anamorfisk. Det betyder pixelmappad 1024*768 i 16:9 format UTAN någon omskalning. Det säger sig självt att detta innebär bättre bildkvalitet än om man renderar i 1280*720 och sedan skalar om. Dessutom sparar man lite prestanda genom att inte rendera onödiga pixlar som ska försvinan i omskalningen i alla fall.
3.) Fördelarna gäller inte bara PC. Xbox 360 kan skicka ut 1024*768 anamorfisk så att man får rätt propotioner. Den stora fördelen här är att Xbox 360 är tämligen bra på att skala om spel så att det blir bra medan en tv sannolikt är optimerad för film och video.
4.) En annan viktigt fördel som gäller både spel från PC och Xbox 360 är att om de renderar eller själva skalar om spelen till 1024*768 så får man ingen ökad lag från omskalningen. I vissa spel kan det här vara viktigt. Även om PX80 kanske är snabb på att skala om 720p så blir det någon form av ökad delay och det vill man så klart slippa.
Med andra ord är det för många otroligt viktigt att kunna pixelmappa 1024*768 och då gärna i 50, 60 samt 24hz. Jag skulle personligen tänka mig för innan jag köpte en tv som inte klarar detta på grund av ovan nämnda anledningar. Jag vet dock att jag är i minoritet och för 9 av 10 användare som använder standardprylar spelar det ingen roll alls om funktionen finns eller inte. Men har man en gång pixelmappat så är man fast Nåja - det har i alla fall sina fördelar många gånger.
Tack för infon =) Bildinställningar. Vad kör folket med. Oiriginal eller lite trixande och fixande? bio eller inte det är frågan?
Jag kör bio när jag ser film från ps3. Några snäpp plus på kontrasten och några snäpp ner på ljusstyrkan, tycker det ger bättre svärta. Detta skiljer ju från de olika exemplaren. Sen kör jag +1 i skärpa. På spel kör jag ofta normalläge med lite mer kontrast och färgmättnad, tycker det passar bättre i spel att ha lite mer färg och kontraster. På SD-tv minns jag inte exakt vad jag kör men det är nog någon modifierad bio med mer kontrast, P-NR på och minskad eller orörd skärpa. Färgmättnad Normal, alltid.
Redigerat av schjak, 15 maj 2008 - 14:13.
Postad 16 maj 2008 - 08:34
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Hdtvtest har kalibrerat en PX80 och fick fram följande inställningar. De torde vara en bra utgångspunkt. http://www.hdtvtest....42PX80/Settings
Postad 16 maj 2008 - 08:46
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hdtvtest har kalibrerat en PX80 och fick fram följande inställningar. De torde vara en bra utgångspunkt.
http://www.hdtvtest....42PX80/Settings
Just det ja, får ta och testa dem. De blev hårddissade i den här tråden förut men jag har inte provat själv och det är dumt att döma ut dem i förväg. Som de skriver är det svårt att vänja sig vid färgtemp "varm". Det ser nästan gult ut på vitt tycker jag. Och alla andra dissar det så jag har inte pallat ge mig på att försöka vänja mig heller. Men jag kan tänka mig att det går, det ser skit ut när man byter från normal till varm, men är det på när man startar TVn så är det en annan sak. Men i övrigt kan det bli intressant att dra ner kontrast och ljus och dra upp färg, det har jag nog inte testat. Men varför 17 skriver de att man ska ha Overscan av på HD och på på SD? Det har väl ingen betydelse vilket material man kör så länge det fyller ut bilden? Att ha overscan påslaget på SD innebär ju att gör en sämre signal ännu större, och ser man ju bristerna mer... nä det lät konstigt... Får nog bli en DVE snart. Någon som har kalibrerat sin px80 med DVE?
Postad 16 maj 2008 - 08:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Ja .. jag har
Med nya bluray DVE HD och det är skillnad i inställningar från att ha kallibrerat med vanliga DVE
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 maj 2008 - 08:55.
Postad 16 maj 2008 - 09:37
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ja .. jag har 
Med nya bluray DVE HD och det är skillnad i inställningar från att ha kallibrerat med vanliga DVE
Maveric 
självklart ska man köra från bluray =) Tänkte beställa den + planet earth från webhallen...
Postad 16 maj 2008 - 10:12
Maagz
-
Maagz
-
Amatör
-
-
57 inlägg
hur är det att spela på den här?
risk för inbränningar? Ghostingar?
Läste i en annan tråd att de farorna har man sällan med panasonics plasmor. Kan det stämma?
Som en inbiten 360 spelare är jag lite nojjig över dessa faror och lutar tyvärr åt LCD nu istället, där dock allround bilden suger...what to do?
Ha det gott
Postad 16 maj 2008 - 10:20
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Ja .. jag har 
Maveric 
Vad blir det för skillnad på DVE hd mot DVE dvd?
Postad 16 maj 2008 - 13:01
Unregistered7937afa8
-
Unregistered7937afa8
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har varit lite inställd på 42PX80E, men vet inte ritikgt. Är det värta att lägga de extra pengarna som en 42PZ85 kostar? Det enda som jag känner talar emot plasman är inbränningar, Känns som om man lägger 10 000-15 000 vill man inte råka ut för sånt...
Postad 16 maj 2008 - 13:58
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Läste i en annan tråd att de farorna har man sällan med panasonics plasmor. Kan det stämma?
Som en inbiten 360 spelare är jag lite nojjig över dessa faror och lutar tyvärr åt LCD nu istället, där dock allround bilden suger...what to do?
Ha det gott
Jag hade ghosting efter mätaren på GH III, men efter inte spelat på 1 vecka samt körde Burn In DVD flera gånger/timmar så är den nu borta. Så nu aktar jag mig för att spela GH för länge samt att se till att använda TV:n till annat innan den stängs av. vet egentligen inte hur orolig man ska vara för ghosting, men jag har haft det iallafall. Även om det inte syntes när jag kollade på Tv utan bara närma när jag kollade ordentligt. Spelar man mera än kollar på Film,Tv program skulle jag då välja LCD istället.
Postad 16 maj 2008 - 14:12
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ha det gott
Ghosting får du garanterat =) Men det är bara temporärt och inte värre än någon annan effekt som du får på en LCD t.ex.. Köper man en plasma får man köpa fosfor trails och ghosting. Enligt mig mycket bättre än eftersläp, grötighet m.m. som man kan få på en LCD. På en plasma är bilden alltid skarp och klar, tydlig, up-to-date, med fina färger och med fina kontraster. Ingen kan garantera dig att du inte kommer få inbränningar och det är svårt att uttala sig om risken då TVn har funnits i några månader. Om du ska ha EN enda TV som fungerar till allt så får man överväga vad man tycker är viktigt. Vill man ha grym bild till film, dvd och TV så kan det vara värt en viss risk för inbränningar med tanke på det man får. Man måste ta risker ofta i livet. Säger de att det är väldigt svårt att få inbränningar så får det kanske vara värt att lita på det om man vill ha bilden som plasman ger i film. Använder man TVn i huvudsak till att spela spel så är det kanske ingen idé att ta risken, då en LCD klarar spel lika bra och då kan det vara lika bra att välja LCD. Jag tillhör dem som inte tycker det är idé att oroa sig. Det känns lite som att det här med inbränningar är en grej som blivit rejält uppförstorad, inte minst på nätet. Så jag köpte px80, jag diggar bilden riktigt mycket. Jag spelar också på den och har hittills inte haft problem. Lite ghosting får man inbland men det är inget som stör och det är helt normalt. Men det är ingen som egentligen vet hur stor risken är, så egentligen är det ingen som kan svara på din fråga. Inte förrän om ett par år. Det är upp till dig att bestämma om du tycker det är värt en liten men odefinierad risk. Har varit lite inställd på 42PX80E, men vet inte riktigt. Är det värta att lägga de extra pengarna som en 42PZ85 kostar? Det enda som jag känner talar emot plasman är inbränningar, Känns som om man lägger 10 000-15 000 vill man inte råka ut för sånt...
Det är kanske lättare att fråga i PZ85 tråden om den är värd pengarna, jag har inte PZ85 så jag vet inte hur den presterar jämför med PX80. Men fördelen med PX80 är ju att den är bililgare som du säger, så är du rädd för inbränningar så kanske det känns tryggare att köpa den bililgare. Skulle inte tro att inbränningsrisken är högre på PX80 än på PZ85 egentligen...
Redigerat av schjak, 16 maj 2008 - 14:13.
Postad 16 maj 2008 - 16:22
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1 551 inlägg
Jag hade ghosting efter mätaren på GH III, men efter inte spelat på 1 vecka samt körde Burn In DVD flera gånger/timmar så är den nu borta. Så nu aktar jag mig för att spela GH för länge samt att se till att använda TV:n till annat innan den stängs av. vet egentligen inte hur orolig man ska vara för ghosting, men jag har haft det iallafall. Även om det inte syntes när jag kollade på Tv utan bara närma när jag kollade ordentligt. Spelar man mera än kollar på Film,Tv program skulle jag då välja LCD istället.
Har precis köpt denna tv och kommer använda den mest till att spela xbox 360 och kolla på dvd. När du säger att du aktar dig för att spela GH för länge, vad snackar vi om för tid då? 1-2 tim eller 5-6 timmar?? Spelar sällan längre än 2 timmar åt gången. Man vill ju inte sabba tvn direkt. Har läst att man ska ta det lite lungt i början(200 första timmarna).
Postad 16 maj 2008 - 22:39
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Kanske inte så konstigt hdtv-tests inställningar blir dissade. En kallare färgton än vad det ska vara enligt d65 gör att bilden ser både ljusare och skarpare ut. Det man förlorar i längden är dock att färgerna aldrig blir riktigt naturtrogna. Det är inte direkt ovanligt att CRT har för mycket blåstick i sig heller, så många är nog vana vid att tv ska se ut så också  Vet inte om PX80 är så annorlunda men jag kalibrerade (med DVE) en PX70 och utgick från hdtv-tests inställningar (som var i princip samma som på px80) och då var det ju inte för mig så mycket snack om att "varm"-läget var det rätta. Tråkigt om PX80 ska vara knepigare att få till. Kan ju dock vara något som skiljer HDTV-tests exemplar åt från allas här. Givetvis ska man titta med ögonen och inte med en hemsida även i det här fallet.
Men som sagt, just när man tittar på en vit bild så är det lätt att förledas att föredra en något för kall bild. Det upplevs helt enkelt starkare och därmed "vitare". Kan vara värt att testa och titta på lite film-material och se hur det ter sig ut där istället.
DVE blir ju bra till att kalibrera kontrast och ljusstyrka enligt belysningen i rummet. Däremot så kommer man nog inte kunna förbättra så mycket på färgtemperaturen.
Overscan på SD är helt enkelt för att det på SD-material kan vara lite "skit i kanterna" som man inte vill se. Med SD utgår man från att overscan används. Det är väl annars en smaksak, men försök inte spel Nintendo 8 bits med overscan off för då kommer du få se mycket buggar i marginalerna
Postad 17 maj 2008 - 06:47
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har precis köpt denna tv och kommer använda den mest till att spela xbox 360 och kolla på dvd. När du säger att du aktar dig för att spela GH för länge, vad snackar vi om för tid då? 1-2 tim eller 5-6 timmar?? Spelar sällan längre än 2 timmar åt gången. Man vill ju inte sabba tvn direkt. Har läst att man ska ta det lite lungt i början(200 första timmarna).
Jag spelar inte så ofta men dottern brukar nöta ca 1 timme eller så.
Postad 17 maj 2008 - 07:54
benrangel
-
benrangel
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag fick min PX80 för nån dag sen.. har inte hunnit kolla mycket eller ställa in allt än men jag se några konstiga ränder till höger om tex. kanalloggor och sånt. Ser nästan ut som skuggor.
Nån som vet vad det är eller haft nåt liknande?
Postad 17 maj 2008 - 12:52
Sceptic
-
Sceptic
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Den här TH-42PX80 verkar ju vara en succé, finns det nå´n annan skärm i liknande prisklass som man bör titta på eller är PX80 "bästa köp" för närvarande? Har förstått att Pioneer står lite i en klass för sig men de är ju även i en prisklass för sig.
Postad 17 maj 2008 - 17:49
Unregistereddea86124
-
Unregistereddea86124
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag fick min PX80 för nån dag sen.. har inte hunnit kolla mycket eller ställa in allt än men jag se några konstiga ränder till höger om tex. kanalloggor och sånt. Ser nästan ut som skuggor. Nån som vet vad det är eller haft nåt liknande?
Jag hade likadant i början på min. Ungefär som 2 lodräta "vågor" till vänster på bilden. Men nu ser jag inte dessa längre så jag tror de har försvunnit. Har kört tvn 140h eller så nu.
Postad 17 maj 2008 - 22:25
Joni-
-
Joni-
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Ha det gott
Satt idag nästan hela dagen och mer eller mindre spelade GTA4 non-stop på min PX80. Fick en svag ghosting av radarn, men det kunde jag glatt få bort med ett par minuters "myrornas". Spelar nästan varje dag på min PX80 och jag har inte upplevt några som helst problem med ghosting eller inbränningar. Detta var för övrigt den första gången jag sett någon ghosting och den var extremt mild. Såg den av en slump när jag hade släkt ljuset i rummet och det blev en loadingscreen i spelet(svart bild). Nej oroa dig verkligen inte för sånt trams på PX80!
Postad 18 maj 2008 - 11:20
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Nu är det dags att skriva lite här inne igen känner jag.
I slutet på förra veckan ringde jag Panasonic support och frågade lite om mina problem, att myrornas krig blinkar till i massa färger då och då, att jag upplever hack, speciellt vid koppling till datorn (DVI -> HDMI) m.m. Tjejen jag pratade med verkade inte kunna någonting så hon gick och frågade sin kollega, han hade inte heller hört om sånna här problem förut men det lät på henne som att det var något som var fel, och att jag i första hand skulle kontakta återförsäljaren.
Lite kul när jag berättade om färgblinkningarna i myrornas krig och hon sa "så du sitter alltså och tittar på myrornas krig?"
Frågade även om det var någon skillnad mellan Panasonic Sverige/norden och Panasonic Europe eller liknande men det verkade inte vara någon skillnad alls enligt henne.
Glömde dock fråga om det här med 60Hz, om det konverteras till 100 eller visas i 60Hz, får göra det nästa gång.
En konstig grej jag upptäckt, när jag skickar ut t.ex. 1280x720 i 50Hz från dator till tvn och jag tittar ganska nära, så kan jag se hur skärmen i vissa fall flimrar, lite samma effekt som på en CRT fast mindre. Borde inte inte PX80n även göra om en 50Hz signal som kommer från en dator till 100Hz = flimmerfri bild, någon som vet?
Så det lutar åt att jag ringer Elgiganten i veckan och med lite tur får en ny tv som inte har dessa problem.
Redigerat av Danne2k7, 18 maj 2008 - 11:22.
Postad 18 maj 2008 - 15:17
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Den här TH-42PX80 verkar ju vara en succé, finns det nå´n annan skärm i liknande prisklass som man bör titta på eller är PX80 "bästa köp" för närvarande? Har förstått att Pioneer står lite i en klass för sig men de är ju även i en prisklass för sig.
LG 42PG6000 verkar vara ett hyffsat alternativ till samma pris... Snyggare utseendemässigt och med optisk ut men verkar ha lättare för ghosting (och inbränningar?) :S OBS. att jag bara sett apparaterna i varuhus och inte i hemmamiljö.
Postad 19 maj 2008 - 18:40
Unregisteredb2b858c8
-
Unregisteredb2b858c8
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Nu har jag slagit till på en PX80. Fick den för endast 9490 kr från Fyndbörsen! Såg nu att de höjt priset till 9789 kr, så lite tur hade man allt
Än så länge är jag jättenöjd, blev överaskad över storleken, 42" är maffigt!
Har en snabb fråga angående inkörningperioden.
Vilka inställningar rekommenderar ni för inkörning och hur länge ska man använda dessa?
Har valt bio-läget med ca 30% på kontrast och ljusstyrka, varm färgton och zoom så den fyller hela bilden.
Ska man låta den stå på med myrornas krig några timmar också?
Vågar man köra något annat än vanlig tv nu i början, typ ps3/dator?
Redigerat av Unregisteredb2b858c8, 19 maj 2008 - 18:44.
Postad 19 maj 2008 - 19:00
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Nu har jag slagit till på en PX80. Fick den för endast 9490 kr från Fyndbörsen! Såg nu att de höjt priset till 9789 kr, så lite tur hade man allt 
Än så länge är jag jättenöjd, blev överaskad över storleken, 42" är maffigt!
Har en snabb fråga angående inkörningperioden. Vilka inställningar rekommenderar ni för inkörning och hur länge ska man använda dessa? Har valt bio-läget med ca 30% på kontrast och ljusstyrka, varm färgton och zoom så den fyller hela bilden. Ska man låta den stå på med myrornas krig några timmar också? Vågar man köra något annat än vanlig tv nu i början, typ ps3/dator?
Du kan med lugnt samvete köra med 50% på alla inställningar. Så har jag gjort på min PZ85 och det rekommenderar Panasonic själva också. 30% i bioläge låter för mörkt. Jag tittar bara på TV iofs och inte dator. Har aldrig kört myrornas krig och kollar emellanåt i ett par tim på 4:3 utan att fylla bilden. Min har gått nu ca 70 tim.
Postad 19 maj 2008 - 19:51
Unregistered941ebb26
-
Unregistered941ebb26
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har sådan ******** beslutsångest! Skall jag köra på denna eller TH-50PX8?
Postad 19 maj 2008 - 19:54
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Har också lite beslutångest. Kan inte bestämma mig mellan LCD eller plasma. Tyvärr lutar det ju mer åt LCD eftersom jag ska köra den som datorskärm också.
Postad 19 maj 2008 - 20:01
John_Mattsson
-
John_Mattsson
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Otroligt bra med all fakta och tips om denna TV. Har i princip bestämt mig för att köpa den. Tänkte dock be om hjälp eftersom jag är helt nybörjare på TV och Hemmabiosystem.
Tror ni att TVn kommer att passa ihop med detta system?
Det som ska kopplas in:
TVn, en digitalbox från Comhem, dator med DVI/HDMI och en Playstation 2.
Tacksam för svar!
Postad 19 maj 2008 - 20:02
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej Allesammans!
Jag var i dag återigen och spanade på TV-apparater.
Denna gång fick Expert Stormarkand storfint besök.
Alla tvaparater matades med DigitalTv från Canaldigital.
Jag tog tag i remoten och blädrade lite mellan kanalerna.
Mest såg jag på NHL och sen DTM (Racing).
Gemensamt för de flesta apparaterna var att det var kraftiga pixlar runt spelarna och även runt bilarna. Är det detta som kallas "arifakter"?
Faktum var att 42PX80 var en av de Tv-aparater som presterade sämst... :S
Upplever ni som äger tvn detta problem?
Jag har svårt tänka mig att det var någon inställning som var avslagen... eller?
Det sjuka är att tvn som presterade bäst, eller tja... hade minst pixlar runt spelarna/bilen... Var PX7E
Faaackkk!
Nu blev det plöstsligt ännu värre att bestämma sig.
Postad 19 maj 2008 - 20:06
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag har sådan ******** beslutsångest! Skall jag köra på denna eller TH-50PX8?
Tja. Funderat på LG 50PG6000? Jag har inte sett den live än, men den spöar 50PX8 på pappret (optisk ut, USB, snyggare), och bara några hundra dyrare...
Redigerat av JohanOeberg, 19 maj 2008 - 20:08.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|