Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *

3109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PX80 (TV) 1 8,88 (16) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX80 (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX8E (TV) 0 7,92 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX8E (TV) 2 9,27 (50) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX81 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX81 (TV) 1 9 (6) Inga priser
61 relaterade trådar
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8 (0 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Panasonic TH-50PX8 (918 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic 37PX80 (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-PX8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8 (62 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
PX8 bäst i prisklassen? enlighten me :) (12 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 16 år sedan
Söker sovrumstv 37-42" med minst samma bilkvalitet som Sony KDL-32V25 (4 inlägg) 16 år sedan
TH-50PX8‏ på väg ut? (6 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Tips på bra 26" - 40" tv (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-50PX8 vs Panasonic TH50Z80 (11 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
HTPC med Panasonic TH-50PX8E (0 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 maj 2008 - 00:33

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Koolt! Då borde min dator klara sig.
Var fixar man den där codecen? Är Zoom player bättre än VLC?

En sak till er som snackar om hackningar, kolla in FORMEL 1 sändningen idag klockan 14.00. Där har ni kameror som panorerar från helikoptrar och med snabba objekt på vägarna. Är väl på 6an och Viasat, viasat kanske visar på sin HD kanal? Vore intressant att höra hur det ser ut. Både i SD och i HD.

Jag upplever aldrig hack i sportsändningar och då kollar jag på ganska mkt fotboll och alla F1 lopp.

Formel 1 sänds tyvär inte i HD än, planer finns för att lansera det till hösten, men inget är bestämt tror jag..

Postad 28 maj 2008 - 01:27

Peavy
  • Peavy
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Efter mycket läsande och en del tittande slog jag till på en PX80 förra veckan från elgiganten. 9990kr är lite för bra för att tacka nej till. Har i dagsläget inte tillgång till något HD material så det får vänta lite. Tänkte bara dela med mig lite av mina egna uppfattningar så här långt.

Inkörning: Kör i Bio läget rätt upp och ner. Inga ytterligare ändringar. Funkar mycket bra och bilden är behaglig att titta på. Har väl bara kört ca 30-40 timmar än så har mer tittande framför mig. Kör endast normal tittande dvs DVD samt TV (spelar mycket sällan konsol), så inga inkörningsskivor här inte. Kört film i både fullskärm och 2:35:1 (svart uppe och nere).
Svärta: Mycket fin svärta. Om jag går nära TVn ser jag små gröna prickar (SD material) men det räcker att backa 1-1,5 meter så ser jag inte detta längre. Upplever inte svarta partier i filmer som oroliga.
Ghosting/Inbränning: Visst finns det men måste vara riktigt nära TVn för att se det. Sitter på 2-3,5 meters avstånd (beror på var i hörnsoffan jag sitter) och lider inte av detta på något sätt alls. Glömde TVn på ett par timmar till en "pausbild". Ajaj tänkte jag eftersom TVn bara va 3 dagar gammal. Såg givetvis detta när bilden var svart men absolut ingenting vid vanligt tittande (och bara om jag stod närmre än 1 meter från TVn). Inte ens vid svart bild var det uppenbart. Nu efter ytterligare 2 dagar så ser jag åter ingenting (säkert borta tidigare men har inte märkt det och då ej heller kollat efter det).
SD kvalitet: Beror helt på vilken sändning det är. Finns de som är bra och de som suger appung. Överlag så är det absolut inget problem. TVn gör ett mycket bra jobb och jag tvivlar på att det för de slantar den kostar gå att få något som slår den. Vill man ha en TV som ger bättre bild så får man nog snällt välja en med sämre upplösning (läs tjock TV).

Sammanfattning: Mer nöjd än så har blir man inte för 9990Kr. Är faktiskt glad att jag inte valde PX8 50" då den hade varit ännu större. TVn dominerar rummet som det är nu (på ett icke negativt sätt). Vill man köpa en 42" TV under 10k så är det bara att slå till... du kommer förmodligen inte att ångra dig.

Postad 28 maj 2008 - 07:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"Med en LCD får du också problem om du har ett fönster bakom, ibland ännu mer, för den matta ytan tar upp ett matt ljus som gör att bilden blir svår att se, medans den blanka ytan bara ger en spegling. Det finns LCDer med blank yta också, och PX80 har en förhållandevis matt yta om man jämför med många plasmor."

intressant! Jag har länge velat säga att matta ytor kan till och med sprida ljuset änny mer än en glasklar yta. Har man ett stearinljus framför en tv med matt yta återges inte stearinljuset med skärpa. Oskärpan tar större yta än skärpa.

Hade man istället en tv där varje pixel var en LED skulle problemet med reflektioner praktiskt taget försvinna. Det kunde vara spännande att se en sådan uppfinning där man kan se bra oavsett ljusförhållanden.

Postad 28 maj 2008 - 14:04

Unregistered4f0fe7bd
  • Unregistered4f0fe7bd
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Köpte min PX80 för några dagar sen, kan säga på det stora hela att jag är nöjd.

Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på eller rekomendera mig

Kör idag boxer via en gammal Nokia Mediamaster 112T (ifrån 2004) och den är kopplad till PX80n via scart.
Bilden är väl si och så kan jag tycka. Skulle jag vinna något på att köra med den interna digitalboxen eller är det sak samma? köpa en annan extern box kanske?

Jag förstår också att det blir mycket bättre med att skita i boxer och köra typ canal digital HD men just nu är jag fast med boxer :)

Postad 28 maj 2008 - 14:22

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Köpte min PX80 för några dagar sen, kan säga på det stora hela att jag är nöjd.

Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på eller rekomendera mig

Kör idag boxer via en gammal Nokia Mediamaster 112T (ifrån 2004) och den är kopplad till PX80n via scart.
Bilden är väl si och så kan jag tycka. Skulle jag vinna något på att köra med den interna digitalboxen eller är det sak samma? köpa en annan extern box kanske?

Jag förstår också att det blir mycket bättre med att skita i boxer och köra typ canal digital HD men just nu är jag fast med boxer :)

Har hört många gånger om folk som har fått dålig bild med gamla boxar, så jag tror säkert att det kan hjälpa med att köpa en ny eller använda den inbyggda boxen.

Varför inte testa med den inbyggda boxen på en gång? Du kan ju ta in SVT, TV4 och alla de fria kanalerna utan att ha programkort, bara att koppla in tv-antennen direkt till TVn, läsa in kanalerna och se hur bilden blir... Blir bilden bättre så är det bara att köpa en CA-modul så att du kan köra med ditt boxerkort.

Är du fortfarande inte riktigt nöjd så kan du säkert köpa en box på öppet köp någonstans och prova om det blir bättre. Det finns många kedjor som tillåter en att packa upp och prova varan på öppet köp. Se till att fråga om detta innan du köper så löser det sig säkert.

Så det finns många sätt att komma fram till om du kan få bättre bild utan att ta några risker =)

Redigerat av schjak, 28 maj 2008 - 14:23.

Postad 28 maj 2008 - 14:51

Unregistered4f0fe7bd
  • Unregistered4f0fe7bd
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har hört många gånger om folk som har fått dålig bild med gamla boxar, så jag tror säkert att det kan hjälpa med att köpa en ny eller använda den inbyggda boxen.

Varför inte testa med den inbyggda boxen på en gång? Du kan ju ta in SVT, TV4 och alla de fria kanalerna utan att ha programkort, bara att koppla in tv-antennen direkt till TVn, läsa in kanalerna och se hur bilden blir... Blir bilden bättre så är det bara att köpa en CA-modul så att du kan köra med ditt boxerkort.

Doh!

Det har du faktiskt rätt i, har jag inte tänkt på....får testa senare när man kommer hem :)

Postad 28 maj 2008 - 15:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Har nu haft denna plasma i 6 dagar,är såå nöjd så ni som funderar fundera inte utan köp :)

Postad 28 maj 2008 - 15:57

Unregisteredb2b858c8
  • Unregisteredb2b858c8
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har ett par funderingar/problem som jag undrar om någon också har märkt av.

1. Kör 1280x720@50Hz från datorn via hdmi. TV:n inställd på 100 Hz. När jag visar en relativt ljus bild, eller en helt vit bild som bakgrund tycker jag att tv:n flimrar. Känns inte som 100 Hz.

2. Har datorn ikopplad på hdmi1, ps3 på hdm2. Ibland när man väljer hdmi1 så får jag ingen bild. Måste rycka hdmi-kabel 1 till tv:n alt. starta om datorn för att bilden ska visas igen.

Postad 28 maj 2008 - 16:19

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

2. Har datorn ikopplad på hdmi1, ps3 på hdm2. Ibland när man väljer hdmi1 så får jag ingen bild. Måste rycka hdmi-kabel 1 till tv:n alt. starta om datorn för att bilden ska visas igen.

Hade oxå det så innan fast in i förstärkaren. Bytte hdmi-kabel och sen dess är problemet borta.

Postad 28 maj 2008 - 17:16

Unregisteredb2b858c8
  • Unregisteredb2b858c8
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ok, jag har iofs en dvi-hdmi kabel från dator till tv, 5m noname kabel. Hmm, känns konstigt att felet skulle sitta i kabeln.

Postad 28 maj 2008 - 19:13

Unregistered4f0fe7bd
  • Unregistered4f0fe7bd
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Doh!

Det har du faktiskt rätt i, har jag inte tänkt på....får testa senare när man kommer hem :lol:

Kan väl bara som info säga att jag testade att köra den inbyggda digitalboxen och det blev ganska mycket sämre än min gamla Nokia Mediamaster 112T. :(

Postad 28 maj 2008 - 20:02

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0
Kollade denna TV på audio Video här i Falkenberg igår, fan vilken grym bild det va med HD sändningar :lol: :D . SD TV vart mycket bra dom med! :(
Men dom nötterna hade en prislapp på 11.990 på den, och jag påpekade att det funkar ju inte om man jämför med andra... och han höll med, och kunde tänka sig att sänka priset sa han, hehe. Jag sa då att jag kommer tillbaks om jag säljer min projektor, men vill ha samma pris som nettonet, annars åker jag dit istället. Han såg lite bekymrad ut, men skulle tänka på det, hehe
Fan att man bor i en sån här liten konkuransfattig stad, att man måste hota köpa nån annastans ifrån... :/

Postad 28 maj 2008 - 20:04

Unregistered941ebb26
  • Unregistered941ebb26
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Kollade denna TV på audio Video här i Falkenberg igår, fan vilken grym bild det va med HD sändningar :lol: :D . SD TV vart mycket bra dom med! :(
Men dom nötterna hade en prislapp på 11.990 på den, och jag påpekade att det funkar ju inte om man jämför med andra... och han höll med, och kunde tänka sig att sänka priset sa han, hehe. Jag sa då att jag kommer tillbaks om jag säljer min projektor, men vill ha samma pris som nettonet, annars åker jag dit istället. Han såg lite bekymrad ut, men skulle tänka på det, hehe
Fan att man bor i en sån här liten konkuransfattig stad, att man måste hota köpa nån annastans ifrån... :/

Har du ingen Elgiganten i närheten då? Där ligger den på 9890:- i butik.

Postad 28 maj 2008 - 20:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kan väl bara som info säga att jag testade att köra den inbyggda digitalboxen och det blev ganska mycket sämre än min gamla Nokia Mediamaster 112T. :(

Som väntat med andra ord :lol:
Den inbyggda mottagaren är kass jämfört med en bra extern mottagare.

Postad 28 maj 2008 - 20:15

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0

Har du ingen Elgiganten i närheten då? Där ligger den på 9890:- i butik.

Jo, Halmstad, 3,5 mil... som till Netonnet i Ullared ca, där dom tar 9 690kr för den :(

Postad 28 maj 2008 - 20:15

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Tjenare alla..!

Jag köpte min Panasonic 42px80 för 2 veckor sedan från elgiganten och har pillat en del med inställningarna, antingen har jag inte fått till det eller så är svärtan på denna TVn inte helt jämförbar med andra plasmaskärmar som släpps i år.. Nån som har nåt tips, tvn står i mörkt rum..

Kollade bluerayfilm på den förut och i mörka scener så ser man knappt nåt..

Postad 28 maj 2008 - 20:37

_winston
  • _winston
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har nu äntligen gjort mig av med min jätteklump och införskaffat en px80. Har dock ett par frågor jag skulle vilja ha svar på, tråden är ju oändligt lång!

1. Har läst här om inkörning? Det står inget om det i instruktionsboken men de kan väl inte skada att "köra" in den. Men vilka inställningar ska man köra på då? Vilken "Aspect" ska man köra på?
2. När väl inkörningen är gjord, hur ställer man in tvn för bästa möjlig bild? Finns det några färdiga inställningar att sno av någon här kanske?

Postad 28 maj 2008 - 22:13

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

1. Kör 1280x720@50Hz från datorn via hdmi. TV:n inställd på 100 Hz. När jag visar en relativt ljus bild, eller en helt vit bild som bakgrund tycker jag att tv:n flimrar. Känns inte som 100 Hz.

Precis samma sak som jag beskrivit ett flertal gånger att jag upplever, men upplever det även på SD tv, t.ex. den röda/blåa bakrunden i parlamentet och liknande, fast då upplevde jag mer att bilden "flukturerar", alltså att det är som att det går i "vågor" i färgen ibland..fast det är ju SD tv det, men 100Hz ska väl ändå ge en lugn bild?

Ibland kan jag se flimmer ifrån flera meter, ibland endast när jag går närmare.

Såg föresten flimmer på en stillbild (SDTV, Axcess) på Euronics idag som stod på 100Hz..frågade om han såg det men det gjorde han knappt..han sa att det kunde bero på dålig sändning, alltså "skit in skit ut" argumentet, sant? Inte vet jag..

Redigerat av Danne2k7, 28 maj 2008 - 22:16.

Postad 28 maj 2008 - 22:32

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
körde nyss Race Driver: GRID i 6h på denna tv (köpte den i fredags) och jag ser inte ens minsta tecken på fel eller inbränning :(

Edit: Har sett att man kan updatera firmware i TV'n, var får man tag på nya firmware/updates?

Redigerat av CusmaR, 28 maj 2008 - 22:44.

Postad 28 maj 2008 - 22:50

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Har nu äntligen gjort mig av med min jätteklump och införskaffat en px80. Har dock ett par frågor jag skulle vilja ha svar på, tråden är ju oändligt lång!

1. Har läst här om inkörning? Det står inget om det i instruktionsboken men de kan väl inte skada att "köra" in den. Men vilka inställningar ska man köra på då? Vilken "Aspect" ska man köra på?
2. När väl inkörningen är gjord, hur ställer man in tvn för bästa möjlig bild? Finns det några färdiga inställningar att sno av någon här kanske?

1. Körde på Bio-läget och drog ner kontrasten och skärpan ytterligare nå´t snäpp. Aspect: så jämn och rörlig bild som möjligt antar jag. Inga svarta kanter åt något håll. Då jag inte var hemma körde jag på Zoom3 för att vara på den säkra sidan.
2. Kalibrera efter THX som finns på Lucasfilms dvd:er (Star Wars har väl alla....). Tror jag justerade lite till efter det (och gör fortfarande) men det är en bra utgångspunkt tycker jag.

Postad 29 maj 2008 - 09:02

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag vet exakt vad ni menar. När det kommer stora chunks av vitt så ser det lite ut som att bilden "flimrar" inuti dem. Och jo det är 100 Hz, men det är inte tillräckligt i de fallen. Faktum är att jag ser samma fenomen i detta nu på min TFT-skärm till datorn, alla vita fönster i windows ger samma fenomen - en aningen mörkflimrande ton.
Lite mildare än på min TV, men det beror på att bilden på skärmen är "fast".

Var på bio förra veckan och såg exakt samma sak där och det var värre än på TVn nästan. Det är inte klokt vad man upptäcker nya grejer efter att man skaffat ny TV. På en CRT syns det extremt mycket. Nog för att 100Hz är mycket men det är inte riktigt samma uppdateringfrekvens som världen =)

Faktum är att man kan se liknande fenomen på ett vanligt papper. Har ni sett sådana "synvillor" där det är svarta och vita rutor blandat? De vita rutorna blir då aningen gråa, trots att färgen egentligen är kritvit. Det är alltså även er egen hjärna som lurar er. Stora vita väggar i stark belysning eller solljus uppfattar hjärnan aldrig som helt vita.
Så se er lite om innan ni börjar gnälla på er TV. Gå på bio, titta på andra saker så ska ni se att allting inte alltid är perfekt. Titta inte bara på er egen tv =)

Det faktum att det ser likadant ut på bio är tillräckligt för att jag inte klagar på min TV som kostar under 10k...

Redigerat av schjak, 29 maj 2008 - 09:03.

Postad 29 maj 2008 - 09:23

Unregistered4f0fe7bd
  • Unregistered4f0fe7bd
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Som väntat med andra ord :(
Den inbyggda mottagaren är kass jämfört med en bra extern mottagare.

Trodde iofs att den skulle vara bättre än Nokia Mediamaster 112T ifrån 2004. Iofs så kanske den är kalas bra , har noll koll på digitalboxar. :lol:

Postad 29 maj 2008 - 10:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Var på bio förra veckan och såg exakt samma sak där och det var värre än på TVn nästan. Det är inte klokt vad man upptäcker nya grejer efter att man skaffat ny TV. På en CRT syns det extremt mycket. Nog för att 100Hz är mycket men det är inte riktigt samma uppdateringfrekvens som världen =)

Faktum är att man kan se liknande fenomen på ett vanligt papper. Har ni sett sådana "synvillor" där det är svarta och vita rutor blandat? De vita rutorna blir då aningen gråa, trots att färgen egentligen är kritvit. Det är alltså även er egen hjärna som lurar er. Stora vita väggar i stark belysning eller solljus uppfattar hjärnan aldrig som helt vita.
Så se er lite om innan ni börjar gnälla på er TV. Gå på bio, titta på andra saker så ska ni se att allting inte alltid är perfekt. Titta inte bara på er egen tv =)

Det faktum att det ser likadant ut på bio är tillräckligt för att jag inte klagar på min TV som kostar under 10k...

Det var länge sedan jag tyckte att bild och ljud var bättre på bio än hemma! Biofilmen är ju analog och har ofta diverse skräp och störningar som irriterar. För att inte tala om hur kasst det ofta låter :(

Postad 29 maj 2008 - 13:09

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Det var länge sedan jag tyckte att bild och ljud var bättre på bio än hemma! Biofilmen är ju analog och har ofta diverse skräp och störningar som irriterar. För att inte tala om hur kasst det ofta låter :(

Jag sa inte att själva bilden var bättre på bio. Det är den verkligen inte. Däremot vad beträffar flimmer och liknande så brukar man inte tänka på sånt när man går på bio. Jag har i alla fall inte gjort det, förrän nu.

Och jag tycker inte att man kan klaga på att en TV har någon lite flimrande egenskap som är precis likadan på salong 1 på filmstaden. Det finns väl en gräns på vad man kan förvänta sig av en TV. Speciellt om den kostar 10k...

Men jag håller med om att bilden är dålig på bio. Var nästan förvånad över hur dålig den var. Så mycket bättre hemma på min PX80 =)

Postad 29 maj 2008 - 16:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Precis samma sak som jag beskrivit ett flertal gånger att jag upplever, men upplever det även på SD tv, t.ex. den röda/blåa bakrunden i parlamentet och liknande, fast då upplevde jag mer att bilden "flukturerar", alltså att det är som att det går i "vågor" i färgen ibland..fast det är ju SD tv det, men 100Hz ska väl ändå ge en lugn bild?

Ibland kan jag se flimmer ifrån flera meter, ibland endast när jag går närmare.

Såg föresten flimmer på en stillbild (SDTV, Axcess) på Euronics idag som stod på 100Hz..frågade om han såg det men det gjorde han knappt..han sa att det kunde bero på dålig sändning, alltså "skit in skit ut" argumentet, sant? Inte vet jag..

Det du tänker på är säkert moire-mönster. Förekommer när mönster är lika fina som tv:ns upplösning. Kan ses på finmönstrade kavajer som rullande linjer när bäraren av kavajen rör på sig. Detta syns överallt egentligen. Vi har på jobbet vertikalpersienner som när de täcker varann ger rätt psykotiska mönster. Tyvärr försvinner inte detta vid högre upplösningar då det finns alla möjliga tätheter på mönster överallt i en bild.

Postad 29 maj 2008 - 19:51

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Holy SHIT!

Ser att Pixamania har sänkt ner den till 8983 Kr...

Med 140 kr rabbat-kod så blir priset lägre än för 37"!

Hehe, den rödstrumpan som säger att konkurens är dåligt borde äta upp sina ord.

Synd bara att de TVINGAR på en sitt tilläggspaket "Lugnt Köp" som kostar 900kr eller nått och även att frakten är hutlös 997 kr.

Så visst. Då är den ju plötsligt betydligt dyarare än om man kan hämta i Butik (Elgiganten).

Jo, jag har nu kommit över Philips Consumer Electronics Demo DVD 2006.

Den ligger som image på datorn, är 8 gb stor :S

Nån som vill ha? Eller inte för då ser ni hur er skärm hackar... hehe

Redigerat av JohanOeberg, 29 maj 2008 - 19:52.

Postad 29 maj 2008 - 22:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Synd bara att de TVINGAR på en sitt tilläggspaket "Lugnt Köp" som kostar 900kr eller nått och även att frakten är hutlös 997 kr.

Lungt köp kan man klicka bort, även om det inte är lätt att hitta... Lite Siba/On-Off/Elgiganten varning .. försäkringar som man inte behövar. Är något inte som det ska ska dom fixa det hur som helst.

Pixmania har ju inte det bästa ryktet. Själv skulle jag inte våga köpa någon stor pryl där :)

Postad 29 maj 2008 - 22:53

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Lungt köp kan man klicka bort, även om det inte är lätt att hitta... Lite Siba/On-Off/Elgiganten varning .. försäkringar som man inte behövar. Är något inte som det ska ska dom fixa det hur som helst.

Pixmania har ju inte det bästa ryktet. Själv skulle jag inte våga köpa någon stor pryl där :)

Ahh. Gjorde en lite noggrannare detaljsökning av sidan, man var tvungen att klicka på "mer information" och scrolla ner längs ner där man får checka i en box att man inte vill abonnera...

Så, jag tar tillbaka det jag sa.

Men tycker deras köp-avtal är lite "ogästvänliga"....

Postad 29 maj 2008 - 23:30

Unregisteredef65dcab
  • Unregisteredef65dcab
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har två snabba frågor:

Hur bra hanterar TV:n att visa fotboll?

Jag tycker förövrigt den gråa panelen som sitter under den svarta ramen verkar ruskigt ful. Den är möjligen inte en del av bordsstativet och därmed löstagbar vid väggmontering?

Tacksam för svar! :)

Redigerat av Unregisteredef65dcab, 29 maj 2008 - 23:30.

Postad 29 maj 2008 - 23:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Läs gärna omdömen också, avgör själv sen om du skulle kunna tänka dig att köpa en tv där :)

https://www.prisjakt...sinfo.php?f=374

Jag köpte dock en kamera där för bara nån vecka sen (på vinst och förlust). 500:- billigare än affär nr 2 gjorde att jag tog en chansning.

Postad 29 maj 2008 - 23:47

Unregistered673f234c
  • Unregistered673f234c
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Mycket bra.

Jag tycker förövrigt den gråa panelen som sitter under den svarta ramen verkar ruskigt ful. Den är möjligen inte en del av bordsstativet och därmed löstagbar vid väggmontering?

Tacksam för svar! :)

Nej, den är inte löstagbar. Det är bara den blanka foten som går bort om du hänger upp TV:n på väggen.

Redigerat av Unregistered673f234c, 29 maj 2008 - 23:49.

Postad 30 maj 2008 - 00:45

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Nej, den är inte löstagbar. Det är bara den blanka foten som går bort om du hänger upp TV:n på väggen.

Den är väl inte ens grå utan svart.....eller minns jag så fel...?
På min 50PX8 är den det iaf...
Produktbilden som prisjakt har är missvisande.

Postad 30 maj 2008 - 05:43

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
den är typ antracit eller något.

Postad 30 maj 2008 - 09:54

Unregistered941ebb26
  • Unregistered941ebb26
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Någon mer som irriterade sig över den grå listen som går i en båge under bilden? I början tyckte jag det såg ut som att bilden på TV:n var lite böjd, blev någon konstig synvilla. Dock har jag vant mig vid detta nu och bilden ser korrekt ut. :)

Postad 30 maj 2008 - 11:59

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Någon mer som irriterade sig över den grå listen som går i en båge under bilden? I början tyckte jag det såg ut som att bilden på TV:n var lite böjd, blev någon konstig synvilla. Dock har jag vant mig vid detta nu och bilden ser korrekt ut. ;)

Va fan, köp dig en svart tusch-penna och åtgärda ditt problem....

Postad 30 maj 2008 - 12:02

Unregistered941ebb26
  • Unregistered941ebb26
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Va fan, köp dig en svart tusch-penna och åtgärda ditt problem....

hehe det vågar jag inte ;)

Postad 30 maj 2008 - 17:50

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Jag har just fått hem min PX80 som jag tänkte sätta upp på väggen.

Har tagit hem ett väggfäste från vogel's som jag tycker bygger lite väl mycket, 45 mm, och sedan irriterar jag mig på att Panasonic inte kan vinkla sina ingångar som t.ex Pioneer...varför inte?

Även att den på baksidan "går ut igen" i botten när den skulle kunna fortsätta vara infälld, det hade underlättat.

I övrigt är jag hittills nöjd med TVn, önskar med en gång jag hade bättre tvsänding än den bredbandstv (box m scart) via fiber som jag nu har - den är fortfarande i sin linda vilket märks. Playstation 3 ser dock riktigt bra ut, har inte kollat på kvällen riktigt ännu men vid första anblick så...

DOCK: I spelet Ratchet & Clank i introt dök en kamera ner och det hackade VÄLDIGT MÄRKBART - laddade även hem Indiana Jones 1080p trailer som hackade rejält i början (tex när kameran sveper över ett skummande hav). Nu har jag inget att jämföra med så jag vet inte hur andra TVs reagerar och jag vet inte hur mcyket det kommer störa min helhetsuppfattning. För under 10 000 så känner jag mig ändå nöjd än så länge. Återkommer när jag klurat lite mer, trevlig helg på er.

Postad 30 maj 2008 - 20:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Jo en fråga vad kör ni med när ni kollar blu-ray ?
Jag har tv inställd på automatisk så det blir 1080p/24p,funderar på om ja ska ha någon annan inställning ?

/Jonas

Postad 30 maj 2008 - 20:25

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Jag har två snabba frågor:

Tacksam för svar! ;)

HAr precis kopplat in min och den verkar bra på hockey,och det finns inget grått på min.....

Skål på er allihopa....

Ps.kollar på handboll nu,em-kval eller nått sånt och detser bra ut(både bild och för sverige)

Redigerat av Pean, 30 maj 2008 - 20:30.

Postad 01 juni 2008 - 12:14

Unregistered03050ee3
  • Unregistered03050ee3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Är det fortfarande ingen annan som upplever ryckig bild och/eller röresleoskärpa på sin apparat? För min del är det hursomhelst påtagligt. Jag förstår inte, att alla som hyllar TV:n inte ser detta!! Bilden är iofs grym så länge kameran inte panorerar, men när den gör det blir allt en grötig massa å jag blir sjösjuk..

För de som kollar på sport kan jag säga att så länge det är bra sändning är bilden också finfin. NHL matcherna har dock fruktansvärt gräslig kvalitet (comhem digital).
Snabbt rörande objekt (boll,puck,spelare) är inga som helst problem!! För fotbollsälskare är Pannan absolut grym!! - Å då har jag inte ens testat HD!!

Redigerat av Unregistered03050ee3, 01 juni 2008 - 12:15.

Postad 01 juni 2008 - 12:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Då måste jag fråga .. Har du ställt upp några olika apparater vid sidan av varandra och jämfört ?
För att förvissa dig om att det bara är hos PX80 som dessa problem uppkommer..

Mycket av det du beskriver, beror på sändning och boxens kapacitet att överföra bilden rätt.

Om du ser på en blurayfilm .. upplever du samma sak då ?
Om inte .. så beror dina problem, inte på din tv

Maveric :(

Postad 01 juni 2008 - 12:23

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0
Vad menar duCool Spirit? Snabba rörelser där kameran går i sidled eller?
Orolig jag blev nu... funderar på denna... eller slå på stort och köpa en 42a från senaste i serien... kommer inte ihåg vad den hette..

PZ85 menar jag... men det är ju lite prisskillnad... frågan är om det är värt dom pengarna extra... :(

Redigerat av Garrett, 01 juni 2008 - 12:25.

Postad 01 juni 2008 - 12:30

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Hur är den på analog eller digital tv?

Postad 01 juni 2008 - 20:09

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Är det fortfarande ingen annan som upplever ryckig bild och/eller röresleoskärpa på sin apparat? För min del är det hursomhelst påtagligt. Jag förstår inte, att alla som hyllar TV:n inte ser detta!! Bilden är iofs grym så länge kameran inte panorerar, men när den gör det blir allt en grötig massa å jag blir sjösjuk..

För de som kollar på sport kan jag säga att så länge det är bra sändning är bilden också finfin. NHL matcherna har dock fruktansvärt gräslig kvalitet (comhem digital).
Snabbt rörande objekt (boll,puck,spelare) är inga som helst problem!! För fotbollsälskare är Pannan absolut grym!! - Å då har jag inte ens testat HD!!

När jag kollat på PX80 och stört mig på något så är det hacken (eller ryckig bild som du beskriver det). Det verkar vara både i 8gb DVD-demo och i Canal Digitals HD sändningar (film), så jag tycker inte det är "dålig källa"...

Men men, skillnad mot alternativ är ju flera tusen så det blir väl en 42px80 om dryga veckan...

Postad 01 juni 2008 - 20:28

Unregistered03050ee3
  • Unregistered03050ee3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Den enda apparat jag kan jämföra med är min philips 32' CRT och den hade inte så stora problem.
Problemet är ryckig bild vid panorering (både sid och höjdled) - och "rörelseoskärpa". Detta med dvd via komponent eller scart-RGB, och DigitalTV med comhems samsung box.
Konstigt nog uppstår det vid vissa fall inte alls (ett inslag i dagens Aktuellt om valet i USA där kameran panorerar i en konferrenslokal) - det här är skitskumt och stör mig oerhört.
Ni som provat både dvd med RGB/komponent och Bluray 24p - ser ni nån skillnad??

Postad 01 juni 2008 - 23:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ibland undrar jag om man inte skapar fler problem än vad som finns på detta forumet :blink:

Maveric ;)

Postad 02 juni 2008 - 00:04

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Ibland undrar jag om man inte skapar fler problem än vad som finns på detta forumet :blink:

Maveric ;)

Haha, jag märkte det långt innan jag läste om det på forumet.

Om jag får ställa en motfråga:

Är det kanske så att du/ni märker av hacken men förtränger det då tvn "är så ###### bra"...?

Haha, psykologin spelar på förvånansvärt många strängar.

Postad 02 juni 2008 - 00:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag gör allt för många objektiva tester för att låta mig luras. Finns helt enkelt inte någon mening i det.

Får du samma "hack" oavsett om du kör med intern eller extern "box"

Berätta gärna med vilken källa det hackar och när det inte hackar
och varför det hackar. För det vet du väl redan det också :blink:

Kan bero på att din kringutrustning inte är bra nog .. det finns så mycket som spelar roll.

Om jag inte helt missförstått vad du skrev i ditt förra inlägg så "skall du ev köpa denna tv"
Du har alltså haft den hemma o testat allt och kan därför uttala dig om detta ?

Förövrigt kan jag hälsa en del av er välkomna till platt -tv världen. Det ser inte ut som crt -tv.
Man måste ha bättre material än en sunkig tv3 sändning för att man skall få uppleva dessa
apparaters bästa sida. Minimum HDTV och helst bluray. Och allt som man i menyn kan välja
on/off skall stå på OFF !

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 02 juni 2008 - 01:07.

Postad 02 juni 2008 - 03:33

Unregistered03050ee3
  • Unregistered03050ee3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Maveric :lol:

Om det nu är så att vissa inte upplever att TV:n är überfantastisk på alla sätt och vis, så tycker jag att detta forum är ett hyfsat bra sätt a dela med sig sin erfarenhet ;)

Postad 02 juni 2008 - 06:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Att man påstår att vissa sitter o letar fel betyder inte att man tycker att denna tv är den mest fantastiska.

Men det blir nästan löjligt om tex. du som bara har en 32" CRT tjocktv att jämföra med sitter i kritiserar
en Plasma tv vad gäller bild. Det är som att jämföra äpplen med bananer. Eller att "butiksfluktarna" kommer
in i ett forum och ger sina "expert" utlåtande efter att ha sett en butiksinställd tv hos siba med signal
från en scartslinga.

Läs vad jag skriver o försök förstå vad jag säger ..

En plasma tv når inte upp till sin fulla bildkvalite förrän att du matat den med Bluray
eller allra minst HDTV.

Vad gäller denna tv kontra andra platt -tv så ger den en mycket bra bild och inte minst i förhållande
till sitt pris. Men skall du ha riktigt bra bild så får du minst köpa en Pioneer G8 och skall du ha
absolut bästa bild så får du köpa en Pioneer G9

Thats it

Maveric :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 02 juni 2008 - 07:05.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.