* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 02 juni 2008 - 07:17
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Jo en fråga vad kör ni med när ni kollar blu-ray ? Jag har tv inställd på automatisk så det blir 1080p/24p,funderar på om ja ska ha någon annan inställning ?
/Jonas
En fundering, indikerar PX80 på något sätt när man matar den med 24p? Jag har min PS3 satt att skicka ut 24p och kör via hdmi men jag har aldrig sett att TV'n visar tex. 1080p/24p, bara 1080p. Jag har testat med Spiderman 3 och Resident Evil på Bluray eller är det bara vissa Bluray som ger 24p?
Postad 02 juni 2008 - 08:04
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Nej .. det kommer inte upp något i rutan om att den matas med 24p
Maveric
Postad 02 juni 2008 - 08:50
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag gör allt för många objektiva tester för att låta mig luras. Finns helt enkelt inte någon mening i det.
Får du samma "hack" oavsett om du kör med intern eller extern "box"
Berätta gärna med vilken källa det hackar och när det inte hackar och varför det hackar. För det vet du väl redan det också 
Kan bero på att din kringutrustning inte är bra nog .. det finns så mycket som spelar roll.
Om jag inte helt missförstått vad du skrev i ditt förra inlägg så "skall du ev köpa denna tv" Du har alltså haft den hemma o testat allt och kan därför uttala dig om detta ?
Förövrigt kan jag hälsa en del av er välkomna till platt -tv världen. Det ser inte ut som crt -tv. Man måste ha bättre material än en sunkig tv3 sändning för att man skall få uppleva dessa apparaters bästa sida. Minimum HDTV och helst bluray. Och allt som man i menyn kan välja on/off skall stå på OFF !
Maveric 
Nej, jag har inte haft tvn hemma och testat allt. Asch, denna diskussion leder ingen vart. Bäst vore om nån kunde kolla på Little Children på blueray. I en sekvens stod två fotbollslag uppställda mot varandra och kameran gick/panorerade från gubbe till gubbe, underifrån, så bakgrunden var kolsvart natt. Där hackade det via HDTV kopplad via HDMI. Gör det inte det för er så får jag väl hålla tyst.
Postad 02 juni 2008 - 08:53
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Halloj.
Var igår och kollade på Elgiganten samt onoff för att jämföra plasmor .
Hade bestämt mig för att köpa en PX80, men efter jag sett bilden är jag lite skeptisk.
bilden var jäkligt flimmrig samt svårt att hänga med i rörelser, PG6600 klarade detta strålande, vilket även andra plasmor gjorde..
Bilden såg även jäkligt pixlig ut, oavsett om det var HD eller digital TV.
Är detta generella problem ??
Om man säger såhär blev jag jäkligt besviken och funderar nu på att köpa en PG6600 istället.
Postad 02 juni 2008 - 09:02
davidrone
-
davidrone
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Halloj. Var igår och kollade på Elgiganten samt onoff för att jämföra plasmor .
Hade bestämt mig för att köpa en PX80, men efter jag sett bilden är jag lite skeptisk.
bilden var jäkligt flimmrig samt svårt att hänga med i rörelser, PG6600 klarade detta strålande, vilket även andra plasmor gjorde.. Bilden såg även jäkligt pixlig ut, oavsett om det var HD eller digital TV.
Om man säger såhär blev jag jäkligt besviken och funderar nu på att köpa en PG6600 istället.
Är PG6600 samma som PG6000 eller? Hittar inget om nån PG6600.
Postad 02 juni 2008 - 09:06
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
bilden var jäkligt flimmrig samt svårt att hänga med i rörelser, PG6600 klarade detta strålande, vilket även andra plasmor gjorde.. Bilden såg även jäkligt pixlig ut, oavsett om det var HD eller digital TV.
Allt du säger motstrider mina uppfattningar om den här TVn. Men stämmer ganska bra med de jag fick av energisparläget när det var på  Om det inte var på så vet jag inte vad de har gjort med TVn. Kolla på den i en annan affär... Fast pixlig bild får man inte ens av energisparläget??? nä... herregud vad har de gjort med stackaren... Enda gången du får pixlig bild på den här TVn är när du skickar in en signal som är så pixlig att tvn helt enkelt inte kan göra något åt det. Riktigt skräp in alltså... Har du en HD-källa så är bilden allt annat än pixlig... (om det inte var så att du stod så nära att du såg TVns fysiska pixlar  så nära kommer du inte sitta hemma i så fall) Det är ingen perfekt TV. Men den är bra. Och det är ett bra pris. LGn är också bra och till ett bra pris. Men de ska vara relativt likvärdiga. LGn får mer spökbilder, såsom jag har förstått det. En lista med för och nackdelar med px80 längre ner... Alla ni som klagar på hacket, har ni någon aning om hur exakt samma material ser ut på andra apparater? Jag ser hack då och då, inte så att det stör så mycket, men visst märks det ibland. Att det märks just ibland är ett tecken på att det hänger rätt mycket på materialet. Det är ovanligt med TV-apparater som klarar ALLT. Är man helt allergisk mot hack och vill ha en plasma så är väl en plasma med IFC att rekommendera. Men tänk på att de hack ni ser beror på det ni skickar in i TVn. TVn visar det ni tittar på. Att klaga på TVn för att materialet hackar (speciellt den där test-dvdn som det talades om förr, miami moves?), det är lite samma sak som att skylla på tvn när det inte går några roliga program.... Citat från Homer: "Stupid TV - Be more funny!" PX80 är bra på: *Skarp HD bild *Bra och "förskönad" SD bild *Bra dvd-bild *Bra färger *OK svärta *Bilden hänger med och är alltid up to date, inga eftersläpningar *Ge känslan av att ha en bio i vardagsrummet *Mycket bra pris för en så bra bild *Enligt mig är den också förhållandevis bra på att hålla skärpa i rörelser. Men allt beror på vad man jämför med. Jämfört med LCD och LCD-projektorer så är den iaf bra på det. CRT är väl lite bättre. PX80 är inte bra på: *Att få material som hackar att inte hacka *Att filtrera bort brus och kryp i bilden som dock bara syns på nära håll *Att fixa bort sorgekanter på tv-kanaler med Auto-läget för aspect ratio *Den visar fosfortrails ibland *Den får ghosting ibland
Redigerat av schjak, 02 juni 2008 - 09:26.
Postad 02 juni 2008 - 09:18
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Alla ni som klagar på hacket, har ni någon aning om hur exakt samma material ser ut på andra apparater? Jag ser hack då och då, inte så att det stör så mycket, men visst märks det ibland. Att det märks just ibland är ett tecken på att det hänger rätt mycket på materialet. Det är ovanligt med TV-apparater som klarar ALLT. Är man helt allergisk mot hack och vill ha en plasma så är väl en plasma med IFC att rekommendera. Men tänk på att de hack ni ser beror på det ni skickar in i TVn. TVn visar det ni tittar på. Att klaga på TVn för att materialet hackar (speciellt den där test-dvdn som det talades om förr, miami moves?), det är lite som att beskylla tvn för att programmen inte är tillräckligt roliga....
Citat från Homer: "Stupid TV - Be more funny!"
Njea, Det ska tilläggas att symptomen (hack) varierar i grad på olika tv-aparater. Kollade på LG 50PG6000 och där var det knappt märkbart... Och det är ju som du säger, en tv med IFC, klarade scenen galant! Skit att jag ska vara så känslig för sånt.
Postad 02 juni 2008 - 09:23
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
ursäkta min felstavning, självklart menade jag PG6000
Vad gällande PX80n så jämförde jag 42" mot 37" på elgiganten och båda tv apparaterna hade samma problem vad gällande pixligheten samt panoreringen...
Gick sedan till Onoff och kollade, deras PX80 var inte i lika dåligt "skick" men pixligheten syntes fortf..
(detta även på HD)
Frågade säljaren, och han sa att alla TV apparater matates från samma källa med samma kablar osv.
Till och med tjejen sa att bilden va dålig ( och då e det illa?)
Så nu står man här, jag hade bestämt mig för att köpa px80n, men ska jag lägga 10papp på en TV som inte ens kan leverera bättre bild än min 32" samsung LCD från 2006?
Postad 02 juni 2008 - 10:10
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Hur många gånger skall man säga det ..
Det går inte att jämföra apparater som står i butik såvida man inte ställer in alla apparater
och släcker lysrören i taket.
Men det är mycket möjligt att LG är en mycket bättre Plasma. Så köp den och var på säkra
sidan. Glöm bara inte att läsa i LG tråden innan, så du vet alla fel du skall leta efter, för den
plasman är inte felfri den heller.
Att du sedan tycker att en LCD tv från 2006 ger bättre bild gör mig fundersam på vad
bild är för dig. Tror inte det betyder samma sak som för mig. Därför är det svårt att
överföra vad jag tycker.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 02 juni 2008 - 10:17.
Postad 02 juni 2008 - 10:18
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Visst finns det fel på de flesta billiga tv-apparater, men när TVn har fått så bra recensioner blir man nästan lite fundersam
Ju billigare desto sämre, visst e det så, men trodde inte att det skulle va så självklart
Innan jag beslutar mig ska jag oavsett vad kolla i en del andra butiker.
Postad 02 juni 2008 - 10:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Varför fortsätter ni kolla på PX80 när den är så dålig ?
När ni sågar en tv .. så bärätta gärna vad ni kommer att mata den med
Vilken digitalbox, vilken Blurayspelare osv osv ..
Shit in shit out !
Sitter man dessutom på en sunkig LCD tv idag, borde inte kraven vara så höga
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 02 juni 2008 - 10:25.
Postad 02 juni 2008 - 10:47
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Anledningen för att jag kommer fortsätta kolla på den är pga alla bra recensioner samt att jag inte riktigt litar på vissa butiker uppställnings ex.
För övrigt matas idag min 32 " samsung LCD med Digital TV från comhem , Xbox 360 via komponent 720p, HTPC via HDMI i 720p.
Även ett PS3 ska komma på plats så småningom.
Så den nya Tvn kommer matas med allt detta.
/M
Postad 02 juni 2008 - 11:03
Unregistered63826edc
-
Unregistered63826edc
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej! Ser att diskussionen även här tangerar PG6000 vs PX80. Jag har skrivit lite om mina intryck i denna tråd. Mvh
Postad 02 juni 2008 - 11:39
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Aldrig sett detta varken hemma eller i butik. Har kollat HD-material säkert 50h och hade bilden varit pixlig så hade jag definitivt inte behållt tv:n. Enda gången jag sett flimmer är i 50hz läget, då flimmrar den... Tycker det låter väldigt märkligt....
Postad 02 juni 2008 - 11:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Så nu står man här, jag hade bestämt mig för att köpa px80n, men ska jag lägga 10papp på en TV som inte ens kan leverera bättre bild än min 32" samsung LCD från 2006?
Hej hade också en LCD 32 samsung innan från -06,den står i sovrummet nu,men oj så mycket bättre PX80 är.  Är stoor skillnad i bildkvallite både när det gäller digitaltv+blu-ray. Är så jag verkligen njuter av att kolla på tv+film.
Postad 02 juni 2008 - 12:01
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
En fundering, indikerar PX80 på något sätt när man matar den med 24p? Jag har min PS3 satt att skicka ut 24p och kör via hdmi men jag har aldrig sett att TV'n visar tex. 1080p/24p, bara 1080p. Jag har testat med Spiderman 3 och Resident Evil på Bluray eller är det bara vissa Bluray som ger 24p?
Hej min visar att den spelar 24p,kommer upp en ruta till höger där det står play och under 24p. Har Panasonic BD30,kanske är därför det visas.
Postad 02 juni 2008 - 12:41
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
För övrigt matas idag min 32 " samsung LCD med Digital TV från comhem , Xbox 360 via komponent 720p, HTPC via HDMI i 720p.
Det var ju inte några höjdare precis ..  Ps3 och bluray kommer göra sig fint på den nya tvn .. vilken det nu än blir Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 02 juni 2008 - 13:41.
Postad 02 juni 2008 - 12:52
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Innan jag slår till vill jag försäkra mig om att denna kommer fungera tillfredställande - Click meFinns det bättre, mer stabila som passar denna TV så påpeka gärna var. Monteringstips i betongvägg uppskattas också. Tack på förhand.
Redigerat av Rebelicious, 02 juni 2008 - 12:54.
Postad 02 juni 2008 - 15:07
Guralf
-
Guralf
-
Rookie
-
4 inlägg
Var och köpte en px80 idag!
Tyckte först bilden såg rätt illa ut, men bad då om att få pilla lite i menyerna och ställa in allt själv och vips så såg bilden mycket bättre ut!  sen är det klart att om man i butik ställer sig 1meter ifrån så ser ju bilden lite pixlig ut.. tänk hur långt ifrån ni sitter i vardagsrummet och ställ er på det avståndet, be om fjärrkontrollen och prova att ställa in bilden själv! tänk även på att belysningen i butiker är rätt elaka !
Ciao!
Postad 02 juni 2008 - 19:43
Unregistered7e225d54
-
Unregistered7e225d54
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Då har man införskaffat en 42PX80 efter mycket velande......
Var tvärsäker på att jag skulle ha en LCD först men efter sett några i hemmamiljö ändrade jag mig och det blev en Plasma.
Mycket nöjd än så länge, var orolig den skulle surra/brumma vilket man läst att många plasmor kan göra men denna var riktigt tyst.
Körde hem den i min lilla Golf :-) Gick att få in den i bilen utan att packa ur den ur kartongen genom att först lyfta ur baksätet, kan vara ett tips för att få de extra 5cm som behövs på höjden.
Så nu är det väl bara och köra in den lite lungt........
Postad 02 juni 2008 - 19:48
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Är riktigt sugen på att köpa en ny tv nu inför framför allt fotbolls em och har fastnat lite för px80 men som med allt annat så velar jag fram och tillbaka, har läst en del här i tråden och tyvärr är det de negativa sakerna som en del skriver som fastnar. men det smalade betyget på tvn kan ju inte vara fel.
Har sett att en hel del tv apparater har full hd, är det något som man kan komma att utnyttja eller något man behöver i dag?
Är plama fortfarande bäst till sport tittande eller finns det lcd apparater som är lika bra?
Butikernas försäkringar är det något som är värt att hoppa på? man har ju garanti på tvn, är det 1 eller 2 år? sen har man ju hemförsäkringen oxå iofs självrisk men butikernas försäkring kostar ju runt 1800 och uppåt, alltid när man köper något i butik så är det ett jäkla tjat om allt bra med dessa försäkringar men behövs de?
Postad 02 juni 2008 - 21:31
Unregistered7e225d54
-
Unregistered7e225d54
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ja försäkringar tjatar de ju hål i huvudet på en.....
Till mig sa försäljaren.... "Jaha ska du ha 3 eller 5år färsäkring" INGEN blev svaret, då gav han sig.....
Precis som man bara hade de två alternativen.....jaja men det är väl där de tjänar pengar antar jag.
Nej köpa TV är inte lätt
Postad 03 juni 2008 - 00:05
almeland
-
almeland
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tänkte bara tipsa om att denna tv finns på Marrakezh 7999:- fram till klockan 00.00 imorgon. Så ni som funderar på att köpa en borde ta och passa på nu.
Postad 03 juni 2008 - 00:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Marrakezh ligger det i Morocco
Det är så billigt .. att man skulle köpa en till varje rum .. i alla fall en till varje unge
Hmm .. det är ju detsamma som en till varje rum
Helt ärligt .. Det enda jag skulle kunna tänka mig i plasmaväg ( förutom PX80 ) .. är en 50" full HD
från Panna .. för 15.000 kr. Men bara för att slippa nerskalningen från HDTV och Bluray
som säkert gör lite skit med bilden samt för att få raka rör från 576i ( när boxarna kan ge det från HDMI )
Den interna Terresta boxen gör det redan
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 juni 2008 - 00:31.
Postad 03 juni 2008 - 05:29
Unregistered7937afa8
-
Unregistered7937afa8
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Är grymt sugen på att köpa 42PX80 idag, då det känns som ett prisvärt köp, några snabba frågor bara:
Hur klarar tv:en analogasändningar? Allt jag har för tillfället, vet att det inte är optimalt för en platt-tv and so on.
Jag har dryga 3 meter till tv:en, kommer detta vara för kort?
Behöver man någon försäkring när man köper eller är det bara shit?
Något mer man behöver tänka på?
Ohehört tacksam för svar!
Redigerat av Unregistered7937afa8, 03 juni 2008 - 05:30.
Postad 03 juni 2008 - 09:51
Oakleaf
-
Oakleaf
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Impulsköp! 8398:- fattigare men en 42" Plasma rikare.
Postad 03 juni 2008 - 10:53
Unregistered830625a2
-
Unregistered830625a2
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Är grymt sugen på att köpa 42PX80 idag, då det känns som ett prisvärt köp, några snabba frågor bara: Hur klarar tv:en analogasändningar? Allt jag har för tillfället, vet att det inte är optimalt för en platt-tv and so on. Jag har dryga 3 meter till tv:en, kommer detta vara för kort? Behöver man någon försäkring när man köper eller är det bara shit? Något mer man behöver tänka på?
Ohehört tacksam för svar!
Jag har ca 3m till min tv beroende vart man sitter men jag tycker det funkar bra. Sen får man komma ihåg att de kommer vara ovant ibörjan med större tv då man har mkt större yta att hålla reda på. Angående analoga kanalerna så funkar dom förvånade bra, de kan vara mkt bättre än vissa tv3, tv6 sändningar som ofta kan vara kassa. Vilket inte beror på tvn utan sändningen. Försäkring har jag aldrig tecknat då morsan alltid sagt att hemförsäkringen täcker de vid skador. Hur mkt sanning de ligger i de vet jag den dagen den pajjar
Postad 03 juni 2008 - 11:04
orpheus
-
orpheus
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Enkel fråga!
Hur hög är denna plasma inklusive bordstativ respektive utan?
Mvh Patrik
Postad 03 juni 2008 - 11:26
Urbo
-
Urbo
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag köpte en 42PX80 för en vecka sedan. Jag hade läst en massa tester och hade några apparater på min "lista".
I Expertbutiken där jag köpte den fanns flera av apparaterna som jag var intresserad av, både LCD och plasma, så jag försökte jämföra dem på det som jag i huvudsak ska använda TV:n till, nämligen TV tittande via digitalbox. Det fanns två apparater som jag fastnade för när jag kollade på tex Discovery, 37PX80 och 42PX80. Det såg helt enkelt mer naturligt ut än på LCD-skärmarna där vissa detaljer ville "smeta" ihop sig, tex närbilder på anskiten där skäggstubb blev suddig och konstig men såg mycket bätttre ut på PX80'n. Jag hade först tänk ta 37'an men ändrade mig sedan till 42'an vilket jag gjorde rätt i tycker jag nu (sitter på 3 meters håll från TV'n). Det fanns även en LG plasma som jag gillade, kommer inte ihåg modellen på den.
Jag kör min Dilog boxer med SCART-RGB, har inte testat komponent än. TV-bilden är helt ok tycker jag, nya välproducerade serier ser mycket bra ut. Däremot så kan äldre serier som inte har så bra kvalitet se rätt illa ut, men det är ju inte så konstigt. Den inbyggda boxern har inte lika bra bild som Dilogen, men den är lite snabbare än Dilogen (vilken är inte det...) och text-TV'n är riktigt bra.
Bilden för DVD ställde jag in med THX-testet som finns på bla Star Wars filmerna.
DVD kör jag med en billig Samsung DVD-HD870 via HDMI och det ser grymt bra ut! Jag kan köra antingen 576p, 720p eller 1080i som uppskalning, 720p och 1080i ser jag ingen större skillnad på med det är lite bättre ut än 576p.
Jag har inte märkt av något flimmer eller ryckningar i bilden som en del har.
Men i vissa scener där skådespelarna står i starkt soljus så kan de få lite onaturliga oranga hudfärger, det är det enda negativa som jag har märkt av.
Sitter och letar efter ryckningar vid panoreringar men har inte hitta någåt att klaga på än.
Jag måste ha sett "fel" filmer och program:-) Men jag ska hålla ögonen öppna och rapportera så fort jag hittar något att anmärka på.
Elddopet blir Formel1 på söndag, 19:00 Kanadas GP! Och fotbolls-EM såklart!
Angående den svängda listen i nederkant på TV'n, i början blev jag störd av det och tyckte att bilden också såg skev ut, men nu har jag vant mig. Den lurar helt klart ögat och är en miss av Panasonic måste jag säga. Jag har inte varit med om det tidigare, men som tur är så vänjer sig ögat.
+ TV-bild vid bra sändningar
+ DVD-bild
+ Text-TV
+ Snygg
- Orangeaktig ansiktsfärg i starkt solljus
- TV-bild vid dåliga sändningar
- Svängda listen i nederkant
Postad 03 juni 2008 - 14:11
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Impulsköp! 8398:- fattigare men en 42" Plasma rikare.
+1
Postad 03 juni 2008 - 14:22
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
+1 
FASEN! Tvekade liiiite för länge, nu är den slutsåld!
Postad 03 juni 2008 - 16:20
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag går i tankarna att köpa denna plasma också. Verkar vara mycket TV för pengarna (under 10 000) när man inte har så gott om just pengar. Har haft en HD-ready TV innan, och tycker det räcker gott med 720p på 3-4m avstånd. Det jag missar är så klart att köra pixel-mappat, men det går ju inte om jag inte vill köpa en plasma i 1080p, och eftersom jag kommer fortsätta att titta på filmer i 720p, så är pixelmappet i 1080p heller ingen mening. IAF, jag hade tänkt mata TV från ett mediacenter med 1280x720 via DVI-HDMI. Vet att många TV's sen kör overscan då. Kan ni som har en PX80 tala om för mig hur den beter sig vid detta fall? Det går ju att kompensera i XBMC, men jag vill ändå veta hur det ligger till. Ju minde kompensering desto bättre ju.. Tack /Söder Dessutom, hur omständigt är det att byta mellan HDMI och vanlig TV med fjärren? Helst vill jag ha en knapp för varje källa, men vad jag kan se av http://service.us.pa...F/TH42PX80U.PDF så finns inte det? Måste man då trycka en massa gången på en viss knapp för att få den källa man önskar? /Söder
Postad 03 juni 2008 - 19:42
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Var och tittade på en px80 ikväll, iofs fanns bara 37tum uppe men i princip samma, killen i affären tyckte helt klart det var den bästa tvn i 10000kr klassen.
Sen pratade han någonting om problem om man kör via boxer, fattade inte det där riktigt, att bilden kanske inte blev så bra? någon som vet något om detta?
Är riktigt sugen...
Postad 03 juni 2008 - 19:50
Ramses
-
Ramses
-
Beroende
-
-
1 057 inlägg
Massa text.
Måste man då trycka en massa gången på en viss knapp för att få den källa man önskar?
/Söder
Ja det måste man. Du får upp en lista på alla "AV" anslutningar och väljer genom att knappa dig ner till den du vill ha.
Postad 03 juni 2008 - 21:22
Unregistered830625a2
-
Unregistered830625a2
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag går i tankarna att köpa denna plasma också. Verkar vara mycket TV för pengarna (under 10 000) när man inte har så gott om just pengar. Har haft en HD-ready TV innan, och tycker det räcker gott med 720p på 3-4m avstånd.
Det jag missar är så klart att köra pixel-mappat, men det går ju inte om jag inte vill köpa en plasma i 1080p, och eftersom jag kommer fortsätta att titta på filmer i 720p, så är pixelmappet i 1080p heller ingen mening.
IAF, jag hade tänkt mata TV från ett mediacenter med 1280x720 via DVI-HDMI. Vet att många TV's sen kör overscan då. Kan ni som har en PX80 tala om för mig hur den beter sig vid detta fall?
Det går ju att kompensera i XBMC, men jag vill ändå veta hur det ligger till. Ju minde kompensering desto bättre ju..
Tack /Söder
Dessutom, hur omständigt är det att byta mellan HDMI och vanlig TV med fjärren? Helst vill jag ha en knapp för varje källa, men vad jag kan se av http://service.us.pa...F/TH42PX80U.PDF så finns inte det?
Måste man då trycka en massa gången på en viss knapp för att få den källa man önskar?
/Söder
japp, krävs att trycka på samma knapp för att bläddra ner till rätt källa. Du kan dock plocka bort de källor du inte använder vilket är bra!
Postad 03 juni 2008 - 21:30
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Det var ju bra att man kunde välja bort. Då blir det kanske inte så jobbigt. Har nämligen sett exempel på TVs där man måste hoppa förbi 2-3 scart först..o det e ju inget man vill..
/Söder
Postad 03 juni 2008 - 21:49
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Tjena PX80 och PS3 användare...hej på er andra också iofs
Jag satte in en dvd i min PS3 och på TVn kom det upp 576i om jag inte minns fel. PS3an är ju inställd på att köra 1080p vilket det också står när den startar. När jag sen kör t.e.x FIFA 08 så står det 720p och det förstår jag stämmer.
Vad jag undrar är, och jag kan inte så mycket om det här med uppskalningar och dyl, är att jag har för mig att jag har läst att PS3an ska "skala upp" dvd till 1080p eller nåt i den stilen. Stämmer detta och i så fall, var väljer jag det?
Tackar på förhand!
Postad 03 juni 2008 - 23:11
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Att behöva välja källa,det slipper jag då jag har Panasonic BD30.
Kör då med Viera-link riktigt smidigt,allt går automatiskt.
Postad 04 juni 2008 - 01:52
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Innan jag slår till vill jag försäkra mig om att denna kommer fungera tillfredställande - Click me
Finns det bättre, mer stabila som passar denna TV så påpeka gärna var. Monteringstips i betongvägg uppskattas också. Tack på förhand.
Ingen...?
Postad 04 juni 2008 - 05:38
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Tjena PX80 och PS3 användare...hej på er andra också iofs
Jag satte in en dvd i min PS3 och på TVn kom det upp 576i om jag inte minns fel. PS3an är ju inställd på att köra 1080p vilket det också står när den startar. När jag sen kör t.e.x FIFA 08 så står det 720p och det förstår jag stämmer.
Vad jag undrar är, och jag kan inte så mycket om det här med uppskalningar och dyl, är att jag har för mig att jag har läst att PS3an ska "skala upp" dvd till 1080p eller nåt i den stilen. Stämmer detta och i så fall, var väljer jag det?
Tackar på förhand!
Kolla lite bland inställningarna på PS3an och se om du inte hittar uppskalningen.
Postad 04 juni 2008 - 07:43
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Imorgon blir det nog en trip till nån affär för att köpa PX80n samt PS3.
Måste ju ha större tv innan EM!!
Postad 04 juni 2008 - 08:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Förmodar att du då också skaffar HD-abb hos Canal + annars är det väl ingen vits  Sport ska ses i HD.
Postad 04 juni 2008 - 08:57
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
px80 är helt rätt köp som sport-tv, den va grym under cl-finalen. Så länge sändningarna håller hög kvalite så är bilden alldeles utmärkt. Tyvärr så är det alldeles för ofta som dom har snålat in på kvaliten till sportsändningar. EM förmodar man ju att kvaliten kommer vara hyfsad även utan hd. Annars kommer jag sitta och gråta i flera veckor.
Postad 04 juni 2008 - 09:08
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Enkel fråga! Hur hög är denna plasma inklusive bordstativ respektive utan?
Mvh Patrik
Hej utan stativ är den 68cm hög,med foten 73cm.
Postad 04 juni 2008 - 09:38
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Kolla lite bland inställningarna på PS3an och se om du inte hittar uppskalningen.
Ok, jag visste inte ens om man gjorde det i PS3an eller om man kunde ändra det i TVn, var lite därför jag skrev frågan här och inte i PS3-tråden först. Men ok, ska hem och kolla....
Postad 04 juni 2008 - 10:15
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Har kalibrerat min px80 med DVE på bluray nu. Det verkar lovande, har redan fått mycket bättre svärta och detaljnivå i mörka scener. Dock har jag fortfarande inte nått ända fram med färgerna så jag kommer få mecka lite till. Har skrivit mer om det i bildkalibrerings-tråden... Är det nån som har kalibrerat PX80 med DVE som har några tips?? Ok, jag visste inte ens om man gjorde det i PS3an eller om man kunde ändra det i TVn, var lite därför jag skrev frågan här och inte i PS3-tråden först. Men ok, ska hem och kolla....
Du ställer in det i PS3an under DVD/BD-settings sedan finns det en inställning som heter DVD-upscale. Det blir allra bäst bild om du kör med "Double" och ser till att du har 1080p som utsignal från din ps3. (double fungerar inte på 720p, och jag såg faktiskt skillnad på double och vanlig, bilden blev riktigt bra med double)
Redigerat av schjak, 04 juni 2008 - 10:18.
Postad 04 juni 2008 - 10:21
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Hmm... nästan övertalat tjejen att vi ska sälja våran 4 åriga platt TV, en Samsung PS42V65, en låguplöst plasma...
Det måste väl bli markant skillnad när man lirar PS3 med PX80, och givetvis HD filmer... men blir det skillnad vid digitalsändningar? Vi har Tele2vision... kan knappast bli sämre än vår nuvarande TV väl? Och den tycker jag hanterar TV bilden helt ok...
Redigerat av Garrett, 04 juni 2008 - 10:23.
Postad 04 juni 2008 - 11:25
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hmm... nästan övertalat tjejen att vi ska sälja våran 4 åriga platt TV, en Samsung PS42V65, en låguplöst plasma... Det måste väl bli markant skillnad när man lirar PS3 med PX80, och givetvis HD filmer... men blir det skillnad vid digitalsändningar? Vi har Tele2vision... kan knappast bli sämre än vår nuvarande TV väl? Och den tycker jag hanterar TV bilden helt ok...
Direkt sämre lär det väl inte bli nä, men frågan är om det blir bättre. Får du inte bra bild från Tele2 så kan inte PX80 göra det bättre. Är det däremot din gamla TV som gör att det blir dålig bild så kan det såklart bli bättre. Men eftersom du har en plasma redan som är gjord för att visa SD, så känns det väl som att den borde göra rätt bra ifrån sig. Men som sagt, tror inte att det blir sämre med PX80, och det blir mycket bättre på PS3 och HD-filmer. Är du sen inte nöjd med tv-bilden så kanske du bör fundera på att byta digital-tv-leverantör... Det behöver inte vara er nuvarande TVs fel att ni inte är nöjda med tv-bilden, det kan vara leverantören...
Postad 04 juni 2008 - 14:44
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Med SD-material blir färghantering, kontrast m.m. särskilt viktigt. Jag skulle därför gissa att du får ganska mycket bättre bild även på det materialet med PX80.
Postad 04 juni 2008 - 19:24
Zuprdude
-
Zuprdude
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tjenixen..!
Nån som har tips på inställningarna för bilden, får inte till min svärta.. vore kul om nån vet nån sida med tips & trix angående detta...
Hare gott...
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|