* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 12 juni 2008 - 13:23
Kajjan76
-
Kajjan76
-
Rookie
-
9 inlägg
Då var man ägare till en PX80
kan inte annat än att vara supernöjd med köpet..
Bakrunden till denna är att jag har haft riktigt usel bild med comhems analoga signal till Tjock tv`n men jag tog en chansning och köpte mig en plasma.
Döm om min förvåning när bilden på PX80 är bättre än bilden på min tjock TV.
Jag får inte riktigt ihop detta, men jag klagar inte.
Postad 12 juni 2008 - 13:24
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nå er 42px80 ferdig testet hos Flatpanels.dk ... og resultatet er som forventet
Postad 12 juni 2008 - 13:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Alltid bra med en direkt länk http://flatpanels.dk...p;id=1213261291Men tack för informationen ! Maveric
Postad 12 juni 2008 - 14:58
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Då var man ägare till en PX80 kan inte annat än att vara supernöjd med köpet..
Grattis  vi måste va ett stort gäng px80 ägare nu
Postad 12 juni 2008 - 15:05
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Var nästan samma för mig när jag kikakde på PX80 på Elgiganten i Uddevalla. Han försökte få mig att köpa en LG, LCD... men jag gick därifrån och beställde en PX80 på nätet.
Undrar varför Elgiganten så gärna vill sälja LG?
Jag har faktiskt träffat säljare som varit positiva till PX80. På expert frågade jag en säljare vilken han tyckte bäst om, PX80 eller Q97 och sa att det var ett svårt val för båda var riktigt bra. Han visade dessutom en dvd som såg riktigt bra ut i den.... Och på mediamarkts hifi-avdelning så snackade jag med en snubbe efter att jag köpt tvn, och när jag sa att jag hade köpt PX80 så sa han att han tyckte den var riktigt bra... så det finns några försäljare som är ärliga, men de är väl inte så många tyvärr... I det sistnämnda fallet hade jag ju redan köpt tvn så han hade ju inget att vinna på att säga något annat... =) Håller med, men jag utgår från Bio och ökar sedan kontrast och färg tills det blir bra. (60-70%)I praktiken någonstans mellan Bio och Normal. Det passar bäst för ett mörkt rum tycker jag. Normal är bättre i dagsljus, men vem håller på och ändrar beroende på hur ljust det är i rummet?
Det är inte bara staplarna som skiljer sig mellan de olika lägena, utan en massa dolda inställningar som du inte kan röra. Jag kalibrerade min PX80 med DVE och det var omöjligt att göra färgkalibreringen med läget Normal, medans det blev riktigt nära "helt rätt" med Bio-läget. Och de berättar också förklaringen: Ifall det inte går att ställa in färgerna rätt så följer inte bildprocesseringen standard för HDTV. Och följs inte standarden så blir färgen fel, dvs inte så som den som skapat materialet hade tänkt sig. Så på PX80 så är det alltså läget "bio" som bäst klarar standarden och det är det man ska använda. Men givetvis blir det inte rätt förrän man har kalibrerat heller. Har man inte kalibrerat så kan det vara lite slump vilket läge man tycker ser bäst ut, och man luras väldigt lätt att tycka om något som är fel.... Detta fick man lära sig av DVE också =) De går igenom de här med butikslador och hur man försöker lura konsumenterna genom att ge dem en felaktig bild... Aha ja det låter som en bra idé.
42PX80 har väll något som kallas CATS som innebär att den själv ändrar sig efter rummet, denna funktion saknar 42PX8 oxh 50PX8. Jag vet dock inte hur stora skildnader det verkligen gör.
Har aldrig lyckats få bra bild med "miljö"-läget... Dessutom sågade DVE denna typ av läge helt =) Jag kan verkligen rekommendera DVE, inte bara för kalibreringen utan också för att de går igenom grunderna för HDTV. Riktigt lärorikt och man får lära sig mycket om varför folk blir så blåsta när de köper TV. Samt hur kontrast, ljusinställningar m.m. fungerar. Visste ni t.ex. att man aldrig ska röra ljuset när den inställd på rätt nivå? Vill man tvunget ha ljusare bild så är det kontrasten som gäller. Men såklart är det ultimata alltid att få ner ljusnivån i rummet till en rimlig nivå... kontrasten har ju också ett ultimat läge. Grå bild på bioläget betyder att det inte är rätt inställt... tyvärr fungerar inget av lägena korrekt "out of the box" ...
Postad 12 juni 2008 - 20:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ja. Du skal inn i TV'ens "Hotel Mode" Der gjør du slik: Trykk og hold inne -V på tv'ens front (under luken). trykk 3 ganger på AV-knappen på remote'n. Du kommer da inn i Hotel Mode Menu - her skal du være forsiktig med å forandre på ting, spesiellt gjelder det Button Lock og Remote Lock - MEN, du kan her sette Initial Input til den inngang du vil, og så skal du sette Hotel Mode til On. Ingen negative bivirkninger utover at du får satt ditt oppstart-input dit du vil Good luck, og håper du forstår norsk :-)
Har aktiverat HDMI1 som default på min PX700 nu. Funkar suveränt! Tack för tipset.
Postad 12 juni 2008 - 20:55
Johan K
-
Johan K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Verkar ju minst sagt vara många som är nöjda med sitt köp av denna tv. Någon klagade på lagg i sidledsförflyttningar och det är just den punkten jag tycker är viktigast.
Till er som spelar mycket tv-spel på denna tv: Är det störande mycket lagg? Hur är bilden när man spelar spel till äldre konsoler, som PS2 och SNES?
Postad 12 juni 2008 - 21:05
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har aktiverat HDMI1 som default på min PX700 nu. Funkar suveränt! Tack för tipset.
You're welcome. Samme prosedyre har vært standard på Panasonics TV'er i et par generasjoner nå, så det skulle virke på flere modeller.
Postad 12 juni 2008 - 21:41
Johan K
-
Johan K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Efter att helt ha koncentrerat mig på LCD-skärmar vid val av tv så är jag beredd att testa plasma, men blir dock lite trött när jag läser att man helst inte bör göra ditten och datten under de 200 första timmarna. Någon som har struntat i tipsen och spelat en massa tv-spel redan från början, utan att ha fått några problem?
Postad 12 juni 2008 - 22:44
Unregistered830625a2
-
Unregistered830625a2
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Läste testet som flatpanels.dk gjorde och jag förstår inte riktigt vad dom menar med följande? http://flatpanels.dk...p;id=1213261291Enligt dom så ska man kalibera sin px80 enligt denna: Profil: Biograf Kontrast 1 til venstre Lys: 0 eller 1 til venstre Farve: Uforandret Skarphed: 0 Farvetemperatur Varm Farvestyring Fra P-NR Fra Testade detta men det blev ju otroligt mörkt. hm? En annan sak jag länge frågat om är: Hur bra mäter sig den inbyggda digitalboxern jämfört med en Dilog DT-358??Tacksam svar.
Postad 12 juni 2008 - 22:51
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
En annan sak jag länge frågat om är: Hur bra mäter sig den inbyggda digitalboxern jämfört med en Dilog DT-358??
Tacksam svar.
Det jag har läst så funkar den inbyggda boxen inte speciellt bra.
Postad 12 juni 2008 - 23:11
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Inbyggda boxar i tv apparater är inte bästa lösningen. Men jag har testat denna och kan inte finna
några direkta fel på den. Har jämfört bilden med comhems sändningar och det är sak samma.
hitta_jonte
Inställningarna som du frågade om är de inställningar som de menar ligger närmast D65
som är en idealinställning. Hembiofantasternas idealbild.
Du skall så klart först gå längst ner i bildmenyn och göra en återställning och det är från
dom värdena som du sedan klickar tex ett steg till vänster.
Det blir inte mörkt .. det blir en hyffsat bra bild om man gillar D65
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 12 juni 2008 - 23:53.
Postad 13 juni 2008 - 06:19
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Efter att helt ha koncentrerat mig på LCD-skärmar vid val av tv så är jag beredd att testa plasma, men blir dock lite trött när jag läser att man helst inte bör göra ditten och datten under de 200 första timmarna. Någon som har struntat i tipsen och spelat en massa tv-spel redan från början, utan att ha fått några problem?
Japp! Det var bara att dra ner kontrasten och köra på. Jag har kört tv-spel. Jag har somnat med bilden på. Jag surfar. Du kan göra allt du vill den "första" tiden. Helt enkelt har det bara med kontrasten att göra. Kan du göra alla dessa saker du vill göra fast med lägre ljusstyrka så är det bara att göra så. Få personer får ens inbränningar. En inbränning är av naturen permanent. Därav ordet. Annars går det bra med ordet "temporär". Fråga hur många som har fått en permanent inbränning som varade plasmans livslängd ut. Det kommer inte många brev tillbaka, det kan jag nästan lova dig..
Postad 13 juni 2008 - 11:32
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Detta är min andra plasma och jag körde inte in den förra så det struntade jag i denna gång också, har inte sett några inbränningar temporära eller inte, så kör på bara. Lirar mycke PS3 och Wii på min.
Postad 13 juni 2008 - 11:36
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Här finns lite intressnat information : http://www.plasma-lc...hs/screen-burn/Hur korrekt den är vet jag inte.
Postad 13 juni 2008 - 12:48
Steelis
-
Steelis
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Det jag har läst så funkar den inbyggda boxen inte speciellt bra.
Jag tycker då den funkar kanon.
Postad 13 juni 2008 - 12:51
Unregistered830625a2
-
Unregistered830625a2
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Här finns lite intressnat information : http://www.plasma-lc...hs/screen-burn/ Hur korrekt den är vet jag inte.
Enligt den där sidan så beskriver dom ju Plasma som hästlängder bättre än LCD. Den bilden får jag av det jag läst iallfall. Om skärpa:"Eftersom plasmaskärmar generellt sett kan producera mera levande färger, så kan de ge en mer nyanserad och realistisk bild, som passar bättre för normal hemmabelysning." "LCD-skärmar kan verka mer detaljrika i butiken p.g.a. det skarpa ljuset i bilderna, men faktum är att sådant skarpt ljus och sådan skärpa kan se hård och orealistisk ut i hemmamiljö. Även om det är viktigt att bilden är detaljrik så bör den alltid se naturlig ut." Och så fortsätter det på sidan.
Postad 13 juni 2008 - 12:59
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Enligt den där sidan så beskriver dom ju Plasma som hästlängder bättre än LCD. Den bilden får jag av det jag läst iallfall.
Om skärpa:
"Eftersom plasmaskärmar generellt sett kan producera mera levande färger, så kan de ge en mer nyanserad och realistisk bild, som passar bättre för normal hemmabelysning."
"LCD-skärmar kan verka mer detaljrika i butiken p.g.a. det skarpa ljuset i bilderna, men faktum är att sådant skarpt ljus och sådan skärpa kan se hård och orealistisk ut i hemmamiljö. Även om det är viktigt att bilden är detaljrik så bör den alltid se naturlig ut."
Och så fortsätter det på sidan.
Ja, och? Det är ju så!
Postad 13 juni 2008 - 15:03
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Enligt den där sidan så beskriver dom ju Plasma som hästlängder bättre än LCD. Den bilden får jag av det jag läst iallfall.
Om skärpa:
"Eftersom plasmaskärmar generellt sett kan producera mera levande färger, så kan de ge en mer nyanserad och realistisk bild, som passar bättre för normal hemmabelysning."
"LCD-skärmar kan verka mer detaljrika i butiken p.g.a. det skarpa ljuset i bilderna, men faktum är att sådant skarpt ljus och sådan skärpa kan se hård och orealistisk ut i hemmamiljö. Även om det är viktigt att bilden är detaljrik så bör den alltid se naturlig ut."
Och så fortsätter det på sidan.
Vilket proffs som helst vet att detta stämmer. I HD-guiden till DVE så förklarar dom exakt detta. De jämför inte LCD och plasma, men förklarar varför kunder köper fel TV-apparater av fel anledningar. De blir lurade av en bild som ser tilltalande ut, men som inte är "korrekt". Man säger också att en skärm som i sina egenskaper är så lik CRT som möjligt ger mest korrekt bild eftersom standarden är baserad på CRT. Och det är inte heller svårt att inse att plasma är mer lik CRT i sina egenskaper än LCD. Även om det finns både LCD och plasma som är bra på att återge en korrekt bild, så väljer folk ofta LCDer av de anledningarna som är inkorrekta. Dvs de tycker om en bild som är för ljus, eller som har en färgton som inte är korrekt. Plasmor ser ofta lite tråkiga ut i affären. Det är för att de visar en bild som är mer korrekt inställd, något som är mest lik den bild man kommer vilja ha hemma. Hade alla apparater varit korrekt inställda hade det varit lättare att välja den TV som faktiskt har bäst bild, då skulle bara de bra LCDerna finnas i affärerna. Så som det är med plasmor idag - det finns väldigt mycket färre dåliga plasmor ute än vad det finns dåliga LCDer. Att välja en plasma är spela säkert helt enkelt.... Det kan verka väl hårt att säga att plasma alltid visar mer korrekt bild än LCD. Men jag tror att det stämmer åtminstone om man ser i de lägre prisklasserna...
Postad 13 juni 2008 - 15:12
Dravinski
-
Dravinski
-
Rookie
-
6 inlägg
Fixade mig en Px 80 igår och är väldigt nöjd med tvn, dock är jag INGEN Hifi människa utan behöver lite svar på mina frågor:)
Tittar man på specifikationen över tvn så står det med att den inte är Comhem godkänd. Vad menas egentligen med detta? Kommer jag inte kunna ha Comhems digital tv då? Måste man ha en box eller kan man sätta in kortet i tvn läsare? Blir det någon skillnad?
Måste man köra in en tv innan man ändrar bild osv till det man tycker passar bäst?
Så en lista som någon hade gjort lite längre bak i tråden om vad som va bäst respektive sämst att koppla med.
HDMI/DVI
Scart/Component
S video
Komposit
Var hamnar VGA?
Postad 13 juni 2008 - 15:18
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Fixade mig en Px 80 igår och är väldigt nöjd med tvn, dock är jag INGEN Hifi människa utan behöver lite svar på mina frågor:)
Tittar man på specifikationen över tvn så står det med att den inte är Comhem godkänd. Vad menas egentligen med detta? Kommer jag inte kunna ha Comhems digital tv då? Måste man ha en box eller kan man sätta in kortet i tvn läsare? Blir det någon skillnad?
Måste man köra in en tv innan man ändrar bild osv till det man tycker passar bäst?
Så en lista som någon hade gjort lite längre bak i tråden om vad som va bäst respektive sämst att koppla med.
HDMI/DVI Scart/Component S video Komposit
Var hamnar VGA?
Du kan inte sett likhet mellan scart och component! Det är 2 helt olika signaler. Scart kan ju dessutom delas upp i en rad olika varianter då scart är ett utseende på en kontakt och inte en signal-standard. VGA liknar närmast Component och kommer alltså strax under HDMI som är den enda signalen som är digital.
Postad 13 juni 2008 - 15:22
Dravinski
-
Dravinski
-
Rookie
-
6 inlägg
Du kan inte sett likhet mellan scart och component! Det är 2 helt olika signaler. Scart kan ju dessutom delas upp i en rad olika varianter då scart är ett utseende på en kontakt och inte en signal-standard. VGA liknar närmast Component och kommer alltså strax under HDMI som är den enda signalen som är digital.
Tackar för svaret, nu är de bara dem andra frågorna kvar:)
Postad 13 juni 2008 - 15:33
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
HDMI/DVI Scart/Component S video Komposit
Var hamnar VGA?
Det som menas är att den inbyggda digitalboxen i TVn inte har stöd för DVB-C, som comhem använder. För comhems digital-tv så behöver du alltså ha en digitalbox från comhem som du har ditt programkort i, precis som med en vanlig tjock-TV. För comhems analoga tv behöver du ingen box utan du kan koppla antennsladden direkt in i TVn så fungerar det. Du *måste* inte köra in din TV. Däremot måste du ändra bilden direkt när du får den, för den ska inte ha inställningarna som den har från början. Jag rekommenderar att du byter till bio, och eventuellt sänker kontrast och ljus något snäpp. Använd inställningarna som tipsades av flatpanels.dk (länk finns tidigare i tråden), dessa inställningar är bra både för inkörningen och antagligen också efter, om du trivs med bilden. Den där listan kan vara lite missvisande i vissa sammanhang, så låt oss bara säga att VGA klarar 720p men inte 1080p.... Alltså bör du klara dig med VGA för denna TV, men bäst bild från datorn får du troligtvis via DVI->HDMI då detta ger en digital signal.
Redigerat av schjak, 13 juni 2008 - 15:33.
Postad 13 juni 2008 - 15:39
Dravinski
-
Dravinski
-
Rookie
-
6 inlägg
Det som menas är att den inbyggda digitalboxen i TVn inte har stöd för DVB-C, som comhem använder. För comhems digital-tv så behöver du alltså ha en digitalbox från comhem som du har ditt programkort i, precis som med en vanlig tjock-TV. För comhems analoga tv behöver du ingen box utan du kan koppla antennsladden direkt in i TVn så fungerar det.
Du *måste* inte köra in din TV. Däremot måste du ändra bilden direkt när du får den, för den ska inte ha inställningarna som den har från början. Jag rekommenderar att du byter till bio, och eventuellt sänker kontrast och ljus något snäpp. Använd inställningarna som tipsades av flatpanels.dk (länk finns tidigare i tråden), dessa inställningar är bra både för inkörningen och antagligen också efter, om du trivs med bilden.
Den där listan kan vara lite missvisande i vissa sammanhang, så låt oss bara säga att VGA klarar 720p men inte 1080p.... Alltså bör du klara dig med VGA för denna TV, men bäst bild från datorn får du troligtvis via DVI->HDMI då detta ger en digital signal.
Tackar så mycket för svaren! När man startade Tvn fick man val att ställa in något i stil med Hemma och Butik? Har självklart valt hemma där. Dock så gillar jag inte ha den på bio utan kör på normal. Tycker det blev lite mörkt och tråkigt annars. Dock har ju inte denna tvn DVI, Blir de någon skillnad om man kopplar från DVi och sen omvandlare i tvn från DVi till VGA än om man bara hade dratt en vanligt VGA kabel hela vägen?
Postad 13 juni 2008 - 16:07
Johan K
-
Johan K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det låter ju lovande att det inte ska behövas någon seriös inkörningsperiod utan tv-spelande. Det enda orosmomentet nu är då eftersläpning. Jag vill ha en tv som klarar sid- och höjdledsförflyttningar i bilden galant, men gör verkligen PX80 det när det gäller tv-spel?
Sedan saknar jag bild-i-bild-funktion, men kanske inte värt att skaffa en eventuellt sämre tv bara för det. Har dock kikat lite på några Samsung-plasmor i samma storlek som PX80, bland annat PS-42Q96HD och PS-42A456P2D.
Postad 13 juni 2008 - 16:38
eddew
-
eddew
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har ett problem:
Jag använder mig av en CA-modul med ett boxerkort i för att titta på tv. Nu har jag köpt en DVi-HDMI-sladd för att använda mellan datorn och tv'n...
Problemet är att så fort jag trycker in min HDMI-sladd, "ger CA-modulen upp" och jag kan endast se på SVT.
Tar jag sedan ur HDMI-sladden, måste jag göra en ny kanalsökning för att få tillbaka min betalkanaler... Det går alltså inte att ha båda ikopplade samtidigt... (jag får bild från datorn när HDMI-sladden är ikopplad)
Nån som har nåra ideer om vad jag gör för fel, eller vart problemet ligger??
Postad 13 juni 2008 - 22:04
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Har haft denna tv i ca 1vecka nu och vet inte om jag är riktigt nöjd eller om jag någonsin kommer att bli nöjd, har kabel tv här i huset och det ger ju inte den bästa bilden. Sen har jag canal+ kanalerna på box från dem och där låg visst oxå svt och tv4 kanalerna och med dem blir bilden "hyffsad"
Har tittat en hel del på fotbolls em nu i dagarna och jag tycker att det blir ett "ljus stakt parti" runt spelarna när dem rör sig, är lite svårt att förklara men nångo vet kanske vad jag menar? Kan ju oxå vara så att jag tittar extra noga efter just "fel" nu i början? någon annan som märker av detta?
Har även tittat på en annan gammal fotbollsmatch som gick på canal+ och där var bilden inte alls bra. Är det inställningsfråga eller något annat?
Postad 13 juni 2008 - 22:08
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Fidde .. Det har med sändningen att göra...
Det ser ut så när jag ser på vanliga Fyran också .. men inte en tendens på Tv4 Fotboll HD
Denna tv uppvisar mycket bra bild om den matas med bra material och den visar bättre
bild än de flesta andra om man den får lite sämre material
Se bara till att ställa in tvn så som det finns beskrivet i tråden så att du är säker
på att du har rätt inställningar. Du måste ställa in varje ingång för sig
Maveric
Postad 13 juni 2008 - 23:43
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Fidde: De där ljusa partierna runt spelarna kan du istort sett få bort genom att sätta P-NR på maximum. HD-fotbollen ser felfri ut, så som Maveric redan påpekat är det sändningen och inte tv:n som är den svaga länken.
Postad 14 juni 2008 - 00:50
Unregistered2dd22f4b
-
Unregistered2dd22f4b
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Fidde: De där ljusa partierna runt spelarna kan du istort sett få bort genom att sätta P-NR på maximum. HD-fotbollen ser felfri ut, så som Maveric redan påpekat är det sändningen och inte tv:n som är den svaga länken.
Vad menas med den där P-NR ? Skulle verkligen vilja veta mer om de väsentliga inställningsfunktionerna och vad de gör.
Postad 14 juni 2008 - 08:39
johan006
-
johan006
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag är kluven till vilken TV jag ska införskaffa men jag har fastnat lite för PX80. Finns det några andra prisvärda alternativ till PX80?
Jag kommer titta 65% på tv (Boxer) 20% film (DVD) och resten blir nog lite spelande.
Jag har svängt fram och tillbaka mellan LCD och Plasma men nu lutar det kanske mer åt Plasma pga det mera TV-tittandet men rätta mig om jag har "fel"!
Mvh
Johan
Postad 14 juni 2008 - 20:46
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Vad menas med den där P-NR ? Skulle verkligen vilja veta mer om de väsentliga inställningsfunktionerna och vad de gör.
P vet jag inte men NR står för "Noise reduction". I princip endast användart för analoga sändningar.
Postad 14 juni 2008 - 20:59
Mikael K
-
Mikael K
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har smällt upp min PX80 med just det väggfästet och det blev riktigt bra. Hänger bra nära väggen utan att det är några problem för kablarna på baksidan! Kan varmt rekomenderas.
ok, tack för info. ev fixar jag ett eget stativ och pulverlackerar på jobbet om jag inte köper det från NetOnNet...
Postad 14 juni 2008 - 21:45
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
tackar för snabbt svar maveric, är säkert en kanon tv med rätt sändning, sladdar osv.
Skall försöka ta mig tid att läsa igenom denna tråd från början någon dag så man hittar alla "trick" för bästa bilden, men måste nog ha en 3-4 timmar över då
Tog ni försäkring oxå på er tv när ni köpte den? själv tog jag ingen då jag anser att en tv från panasonic skall hålla mer än 3år om man nu inte har klåfingrig person som välter den i golvet eller skjuter en fotboll eller något liknande i den. Har för mig att sverker olofsson på PLUS har sagt att dessa försäkringar är ett sätt av försäljarna att tjäna pengar. rätt eller fel vet jag inte?
Postad 14 juni 2008 - 21:54
Exp. Björn
-
Exp. Björn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har idag köpt en TH-42PX80 och ä ännu sålänge mkt nöjd. Men det är en sak som stör mig lite... Har den ingen knapp för snabbväxling mellan två tv-kanaler? Alltså ponera att jag kollar på två program som ligger på kanalplats 4 och 6, måste jag då trycka på siffrorna varje gång jag vill byta?! Käns ju lite fattigt om den saknar det, eller? Ngn som vet hur det ligger till? Förstår ni vad jag menar?
Tack på förhand
Postad 14 juni 2008 - 22:05
Exp. Björn
-
Exp. Björn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En sak till. Vad det gäller funderingar på försäkringar så kan jag äga att det är en pryl som butikerna tjänar riktigt stora pngar på! I vissa butiker/kedjor så står försäkringarna för upp emot 50%av vinsten.
Såg också att ngn funderade på vad man sagt i butike om vilken som var bäst av denna tv och Samsung PS42Q96/97, vet inte hur det ser ut hos alla kedjor, men hos expert är det så att man tjänar väldigt mkt mer på samsungs apparater överlag än på vilket annat märke som helst, och eftersom de flesta går på prvision och det är en ständig TMI-hets så rekomenderar ofta säljare en samsung framför en mer prisvärd eler tom bättre tv, för då tjänar de mer pengar.
Postad 15 juni 2008 - 00:30
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
tackar för snabbt svar maveric, är säkert en kanon tv med rätt sändning, sladdar osv. Skall försöka ta mig tid att läsa igenom denna tråd från början någon dag så man hittar alla "trick" för bästa bilden, men måste nog ha en 3-4 timmar över då Tog ni försäkring oxå på er tv när ni köpte den? själv tog jag ingen då jag anser att en tv från panasonic skall hålla mer än 3år om man nu inte har klåfingrig person som välter den i golvet eller skjuter en fotboll eller något liknande i den. Har för mig att sverker olofsson på PLUS har sagt att dessa försäkringar är ett sätt av försäljarna att tjäna pengar. rätt eller fel vet jag inte?
Det er ikke så vanskelig, Fidde. Sett bildemodus på Bio, farvetemperatur på Varm, 1-2 hakk ned på kontrast, 1 hakk ned på lysstyrke, farvestyring og P-NR av, og VOILA! ... du har et av de beste TV-bilder på markedet. Er man purist, så skrur man også helt av skarphet (skärpa?), og også strømsparer av.
Postad 15 juni 2008 - 12:01
pilate
-
pilate
-
Rookie
-
4 inlägg
Sitter här i valet och kvalet mellan pz70 och en px80.
Prismässigt är det ju ingen större skillnad, någon som kan motivera fördelar/nackdelar med respektive modell?
Kommer bli mest Boxer och inom en snar framtid blir det väl även en Blue-Ray. Grymt viktigt att den är grym på att visa sport med.
Är avsaknaden av 100Hz något jag kommer ångra i framtiden?
Postad 15 juni 2008 - 19:05
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Prismässigt är det ju ingen större skillnad, någon som kan motivera fördelar/nackdelar med respektive modell?
Kommer bli mest Boxer och inom en snar framtid blir det väl även en Blue-Ray. Grymt viktigt att den är grym på att visa sport med.
Jag stod och tittade på dessa två på SIBA som jag sa, och px70 hade riktigt tråkig svärta...så jag skulle lätt ta hd ready px80 istället för full hd pz70. Välj istället mellan den billiga och bra px80 och i så fall den lite dyrare pz80 eller pz85. Väljer själv mellan pz85, men ingen som talar om för mig om bilden är bättre på pz85 för de extra 4-5000 kr som den kostar, eller om den BARA e full hd som kostar mer? /Söder
Postad 15 juni 2008 - 19:16
johan006
-
johan006
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Soderman,
jag funderar själv på dessa två pz70 och px80 men det lutar åt px80 för mig.
En nackdel resp fördel är att pz70 med full-HD drar nästan 500 watt medan px80 drar ung. hälften, 255 watt. Visst detta kanske är små skillnader men många bäckar små .... Det kan säkert diskuteras, och har säkert redan gjorts det, om detta går till värme -> mindre effekt på elementen osv osv.
/Johan
p.s Jag såg att SIBA hade pz70 i reklambladet och de har den för under 10000kr (9989 kr). d.s
Postad 15 juni 2008 - 19:30
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Ingen som kan säga hur en pz85 står sig mot px80?
Postad 15 juni 2008 - 20:15
pilate
-
pilate
-
Rookie
-
4 inlägg
/Söder
Kollade på de bägge idag men tyckte att de såg helt okej ut bägge två vilke tinte gjorde valet lättare. SIBA säljer ju pz70 för 9900 i morgon så måste ha bestäms mig tills dess =)
kollade på pz85:an idag oxå och den såg riktigt vass ut.
Postad 15 juni 2008 - 21:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
100Hz har inget med bildkvalitet att göra. Det du ska bry dig om är hur bra en en bildkälla återges. En bra bildkälla behöver inte förbättras. Om bilden inte ser bra ut trots att alla bildförbättringar är avstängda blir felsökning mycket enklare. Är du riktigt lycklig kan den stängas av permanent. Tyvärr går detta inte på min PV60. Den enda ingången som ger felfri bild är PC-ingången! 100Hz är fegis-utvägen för bildingenjörer som har glömt hur en bild ska återges. Det har gått hysteri i hundrahertz-frågan. Bort, bort bort skall den.......!
Postad 16 juni 2008 - 07:48
Unregistered31278
-
Unregistered31278
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hmm,
Plockade ut min PX80 igår och är nöjd än så länge. Hade lite problem innan jag kom på att man måste sätta 16:9 när man kör datorbild ifrån HDMI för att stänga av overscan. MEN! Problemet när jag kör overscan=off är att på vänster sida när jag kör 1280x720 60hz får två-tre rader som "glöder" - dvs. dom innehåller ingen bildinformation och blir lysandes. Jävligt irriterande och troligtvis inte så bra när man kör den en längre stund, finns det någon fix på detta i någon servicemeny för att justera hur stor bilden skall vara när man kör overscan=off ?? Datorn jag kör går INTE att ställa ner på 50hz, vet inte om det är på grund av bildskärmsprofilen eller något annat (IBM ThinkPad T42 - DVI->HDMI ut).
Postad 16 juni 2008 - 08:59
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Tja! Jag hade 42PX80 hemma på prov men insåg att denna var för liten för vårt boende så därför bytade vi "upp" oss till 50PX8. Det fanns aldrig någon möjlighet att testa 1080p matrial på 42PX80, men på 50PX8 har jag noterat gröna linjer längst kanter när det finns en viss motion i bilden och när det är vissa färger. Jag har bilder på det men inte hunnit lägga upp, är detta något som ni med 42PX80 också uppmärksammat? Kallas det kanske Ghosting? Kanske är det så att man brukar få leva med detta? Se gärna : https://www.minhembi...s...5649&st=210
Postad 16 juni 2008 - 09:52
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Tackar så mycket för svaren! När man startade Tvn fick man val att ställa in något i stil med Hemma och Butik? Har självklart valt hemma där. Dock så gillar jag inte ha den på bio utan kör på normal. Tycker det blev lite mörkt och tråkigt annars. Dock har ju inte denna tvn DVI, Blir de någon skillnad om man kopplar från DVi och sen omvandlare i tvn från DVi till VGA än om man bara hade dratt en vanligt VGA kabel hela vägen?
Normal ger ingen korrekt bild, så vill du se bilden så som den är tänkt att ses så ska du inte använda normal. Men du får såklart bestämma själv då det är din TV. Dock rekommenderar man att man kör på bio i de första 100-200 timmarna, för att minska risken för inbränningar under den tiden. Det är inte säkert att detta behövs, men eftersom bio ändå ger den mest korrekta bilden så är det ju ingen förlust för de flesta... Anledningen till att det inte finns DVI-ingång är att HDMI tar emot en DVI-signal + ljud, alltså är DVI-ingång överflödigt. Så det du ska använda är alltså en DVI->HDMI-sladd... finns att köpa i valfri teknikaffär... VGA kommer ge en dig förlust i bildkvalitet gentemot HDMI... Det låter ju lovande att det inte ska behövas någon seriös inkörningsperiod utan tv-spelande. Det enda orosmomentet nu är då eftersläpning. Jag vill ha en tv som klarar sid- och höjdledsförflyttningar i bilden galant, men gör verkligen PX80 det när det gäller tv-spel?
Sedan saknar jag bild-i-bild-funktion, men kanske inte värt att skaffa en eventuellt sämre tv bara för det. Har dock kikat lite på några Samsung-plasmor i samma storlek som PX80, bland annat PS-42Q96HD och PS-42A456P2D.
Det blir ingen eftersläpning att tala om på en plasma. Det fungerar fint med sid och höjdledsförflyttningar. Det man kan uppleva på en plasma när man spelar exempelvis FPS-spel, är phosfortrails, som är grönaktiga spår från skarpa vita objekt som flyttar sig över skärmen. Hur pass kraftiga dessa blir beror på hur hög kontrast man har och hur känsliga ögon man har. Tja!
Jag hade 42PX80 hemma på prov men insåg att denna var för liten för vårt boende så därför bytade vi "upp" oss till 50PX8.
Det fanns aldrig någon möjlighet att testa 1080p matrial på 42PX80, men på 50PX8 har jag noterat gröna linjer längst kanter när det finns en viss motion i bilden och när det är vissa färger. Jag har bilder på det men inte hunnit lägga upp, är detta något som ni med 42PX80 också uppmärksammat? Kallas det kanske Ghosting?
Kanske är det så att man brukar få leva med detta?
Se gärna : https://www.minhembi...s...5649&st=210
nej ghosting är när objekt stannar kvar på bilden efter att de har försvunnit... Detta låter mer som att materialet inte täcker hela bilden. Kör du från en dator som källa? Kan bero på att du inte har en pixelmappad utsignal. Det bästa är väl om du kan köra ut 1024x768 i widescreen-läge. Tror det finns program för att göra det... Men om det bara är i vissa partier så kan det ju bero på materialet som du tittar på också... svårt att säga. Gäller det bara 1080-material? Jag har aldrig sådana problem och jag kör 1080p-material från PS3an....
Postad 16 juni 2008 - 10:01
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
hmm. ja efter ca 1 veckas testning utav tvn så funkar allt bra.
Dock så har jag märkt något jäkligt märkligt...
När man kör via HDMI ingångarna så låter tvn jäkligt irreterande, typ som ett surrande / sprakande ljud.
Det hörs inte om man har ljudet på , men stänger man av ljudet så hör man detta surrande på ett avstånd ca 2.5m ifrån tvn.
Dessa ljud uppstår endast när jag t ex kör HTPCN eller PS3an som går via HDMI.
Någon annan som upplevt detta?
Någon som kanske har lust att testa ?
/M
Postad 16 juni 2008 - 10:22
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
schjak : Jag ska prova lite mer i kväll då jag fortfarande har kvar DVI>HDMI sladden. Jag kör 1920x1080 har jag för mig vilket leverarar 1080p enligt TVn.
Jag har inte uppmärksammat phosfortrails på något annat merän just i Casino Royal BlueRay. Det märktes allstå inget i Racedrvier 2 som också körs via datorn. Men å andra sidan ser man inte phosfortrailsen så värst tydligt, man får titta ganska noga för att se dem.
Sen vill jag uppmärksamma på att jag pratar om 50PX8, men den har samma model av panelen som 42PX80.
Postad 16 juni 2008 - 11:23
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Nu har jag beställt mig en 42PX hos Dustin med hemleverans med Jetpack, borde få den ikväll. Efter att ha sätt bilden på aftenposten.no där man ser PG6000 ( som jag hade innan men lämnade tillbaka pga ghosting ) och PX80 så ser man klart vilken TV som är bäst
Redigerat av Fredrik HL, 16 juni 2008 - 11:51.
Postad 16 juni 2008 - 11:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Bild aftonposten.no ?
Vad ?
Maveric
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|