* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 18 juni 2008 - 23:38
Unregistered830625a2
-
Unregistered830625a2
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vad gäller för inkörning av tvn?
En del säger NORMAL, nån säger BIO. Nu kör jag med...
Visningsläge: BIO Kontrast: 50% Ljus: 50% Färgmättnad: 50% Skärpa: 50% Färgtemp Varm Färghantering: På P-NR: Minimun 3D:COMB: På
...bör jag ändra på något? /Tack på förhand.
jag kör BIO läget med allt off under. Färghantering: off (Blir sämre färg men klarare bild) Hellre bra skärpa tycker jag, därför mitt val där.) P-NR: OFF (testa växla mellan OFF och Maximum så ser du skillnad direkt. Många har sagt att man i stort sett ska ha allt OFF i insyällningar men hur mkt bättre det blir vet jag inte) Tänker den där skivan alla snackar om att kalibrera tvn med. Borde vara smart gjort.
Postad 18 juni 2008 - 23:46
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Vad gäller för inkörning av tvn?
Visningsläge: BIO Kontrast: 50% Ljus: 50% Färgmättnad: 50% Skärpa: 50% Färgtemp Varm Färghantering: På P-NR: Minimun 3D:COMB: På
Allt på 50 dvs i mitten i bio-läget är bra. Så gjorde jag med min PZ85. Det gjorde jag också bara i ca 100 tim. Jag tittade t.o.m på 4:3 under tiden (inte hela tiden) utan problem. Du behöver inte dra ner skärpan till botten. Så här säger Panasonic själva.
Redigerat av Homy, 18 juni 2008 - 23:47.
Postad 19 juni 2008 - 06:57
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Har haft TV:n någon dag nu och är fortsatt imponerad utav vad den presterar för priset. Fortfarande väldigt förvånad över att den ghostar så pass lite, har faktiskt inte sätt någon ghosting än, trots att jag igår spelade Halo 3 med tre polare i drygt en timme följt av Sverige - Ryssland matchen och resultatet blev ingen synlig ghosting, fantastiskt
Postad 19 juni 2008 - 08:36
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hur hanterar PX80:n bilder från en boxermottagare? Finns det nån övre gräns på hur stor panelen bör vara innan bilden blir "kass"? Jag har idag en Sagem med hårddisk och är på gång att införskaffa en 37" eller 42".
Postad 19 juni 2008 - 08:43
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Tyvärr är det stora problem med fosfortrails när man spelar tv-spel. Det är verkligen synd, för allt annat är ju så bra. Det är väl extra känsligt just med tv-spel, då kontrasterna mellan färger är så stora. Typiskt nog uppstår problemet framförallt i spelet jag sett fram emot att spela på denna tv: Metal Gear Solid 4. Det är typiskt grön-gul-gråa "krigsfärger" och i sådana miljöer visar sig fosfortrails direkt när man rör sig snabbt. Troligtvis kommer jag inte orka med detta och får leta efter en LCD, men lär bli omöjligt att hitta en med lika bra tv- och filmkvalitet (för samma pris)...
Kan du inte prova att försöka få ner kontrasterna lite? Sen som sagt, din tv är ny, så fosforn skriker mer. Förhoppningsvis lugnar det sig lite... jag märker inte av fosfor-trails längre, men jag såg det förut, vet inte exakt varför, om det är för att jag kör med andra inställningar eller att de har avtagit med tiden, eller om jag bara lärt mig att inte se dem... Vad gäller för inkörning av tvn?
Jag har kört in min tv för länge sedan och sedan kalibrerat den och jag kör fortfarande på Bio, färgtemp varm med kontrast och ljus ett klick till vänster om mitten, alltså lägre än vad du gör. Detta gör jag iofs för HD-filmer och blu-ray, för vanlig tv har jag lite högre kontrast, men ska eventuellt dra ner lite där med när jag får tid att pilla lite... Så du kan nog sänka kontrasten 1-2 klick och ljusstyrkan 1 klick... Verkar väl ok men välj Skärpa: 0 eller dra ned den rejält, lägger bara till skräp. Kalibrera med DVE så ska du se vad skit skärpeinställningen gör. Stäng av alla "förbättringsalternativ". (Färghantering, P-NR etc..)
Jag försökte dra ner skärpan till 0 när jag körde DVE men upplevde att det lades till suddighet. Fick känslan av att mitten var normalläget, dvs opåverkat, och om man sänker skärpan under det så lägger panasonic till "blur" som gör att bilden blir suddigare än orginalet... Vet inte om det är så men det var så jag upplevde det....
Redigerat av schjak, 19 juni 2008 - 08:43.
Postad 19 juni 2008 - 12:05
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Yoooo! Marrakezh kör repris i favorit! 42PX80 för 7999 (pluss 399 kr i Hem-leverans/frakt). Jag köpte direkt. Hehe. För 8398 så bryr jag mig inte om den hackar/släpar lite, inte optisk ljud ut och inte är lika snygg som PG6000, jo, att den inte har USB heller. Yay http://www.marrakezh.se
Redigerat av Martin, 19 juni 2008 - 13:36.
Postad 19 juni 2008 - 13:06
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Hjälpte fruns syrra med ett tv köp igår och hon fick välja först, det blev en PX80  och jag sa inte emot, blev lite tveksam dock när jag skulle köra hem den i min jätte stora clio men det gick bra utan kartong
Postad 19 juni 2008 - 13:33
Unregisteredae073ec8
-
Unregisteredae073ec8
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Yoooo!
Marrakezh kör repris i favorit!
42PX80 för 7999 (pluss 399 kr i Hem-leverans/frakt).
Det här Marrakezh, är det något man vågar lita på då om man jämför med typ vanlig affär/ känd internetaffär? Priset är ju grymt, men man är ju lite skeptisk av naturen vad gäller sånt här.
Postad 19 juni 2008 - 15:02
orpheus
-
orpheus
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Kuling!!!
Jag har en Sagembox och det funkar kalasbra:)
Så är det de tankarna som håller dig vaken om nätterna så kan du köpa en px80 och sova gott.
Patrik
Postad 19 juni 2008 - 15:34
NightWarrior
-
NightWarrior
-
Rookie
-
1 inlägg
Tja allihop!
Jag är inte speciellt tidigt ute, men skaffade mig en Panasonic Th-42PX80E här om dagen och är grymt nöjd.
Och nu undrar jag vad man ska ha för inställningar på bilden för att få ut optimal kvalité när man tittar på vanlig analog sändning. T. ex igår tyvärr förlorade mot ryssland, så hade tv:n problem med ryssarnas röda dräkter, dom liksom svävade ut.. :S
Samt vad som ändras med tv:n (om nått alls) efter man "kört in den" de rekommenderade 200 timmarna.
MVH
Björn
Postad 19 juni 2008 - 15:42
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Jag är grymt nöjd med TVn, bra på SD sändningar, spel från PS3an funkar kanon!
MEN! Får inte bort att mäniskor i filmer mm blir gulgröna i ansiktet om det är nån mörk scen!
Testat massa inställningar, och är jäkligt nöjd förutom "gula ansikten" (Tack shjack för inställningstipsen!  ).
Tänk om det är nåt fel på panelen i TVN eller nåt..?
Postad 19 juni 2008 - 15:55
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Postad 19 juni 2008 - 16:33
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag försökte dra ner skärpan till 0 när jag körde DVE men upplevde att det lades till suddighet. Fick känslan av att mitten var normalläget, dvs opåverkat, och om man sänker skärpan under det så lägger panasonic till "blur" som gör att bilden blir suddigare än orginalet... Vet inte om det är så men det var så jag upplevde det....
Beroende på material och ingång så är jag benägen att hålla med. Ett och annat klick får man justera på skärpan men man ser i DVE att den lägger till lite "halos". Tror jag kalibrerar mer med DVE än jag ser på film  . Det är ju så förbaskat roligt. Btw. Jag har PX70 men jag törs nog skriva här med .. Edit: Dessvärre har ju PX70-80 inte så mkt man kan justera men jag går över till projjen när inställningarna är slut på teven
Redigerat av Palle, 19 juni 2008 - 16:36.
Postad 19 juni 2008 - 16:59
John_Mattsson
-
John_Mattsson
-
Rookie
-
4 inlägg
Det här Marrakezh, är det något man vågar lita på då om man jämför med typ vanlig affär/ känd internetaffär?
Priset är ju grymt, men man är ju lite skeptisk av naturen vad gäller sånt här. 
Ja jag har bara hört positiva reaktioner på sidan. Själv beställde jag en Philips rakapparat genom dem och det blev 2 dagars leveranstid samt 600kr billigare än vad andra butiker på prisjakt.nu kunde erbjuda. Jag slog till på TV:n inatt och tipsade pappa om att göra samma sak, så det är ju bara att hoppas att det går lika bra denna gång. :-) /John
Postad 19 juni 2008 - 17:53
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Beroende på material och ingång så är jag benägen att hålla med. Ett och annat klick får man justera på skärpan men man ser i DVE att den lägger till lite "halos". Tror jag kalibrerar mer med DVE än jag ser på film . Det är ju så förbaskat roligt. Btw. Jag har PX70 men jag törs nog skriva här med ..
Edit: Dessvärre har ju PX70-80 inte så mkt man kan justera men jag går över till projjen när inställningarna är slut på teven
Bare for ordens skyld; 0 (av) på skarphet er normal-stilling, dvs. at inget gjøres med bildets skarphet. Alt over 0 legger til kunstig skarphet, sånn er det på alle TV. Men det er jo så at PX80´s interne skalering legger til lite "sudda", så man kan godt plusse på med lite skarphet.
Postad 19 juni 2008 - 19:05
Unregistered2811108e
-
Unregistered2811108e
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag är grymt nöjd med TVn, bra på SD sändningar, spel från PS3an funkar kanon!
MEN! Får inte bort att mäniskor i filmer mm blir gulgröna i ansiktet om det är nån mörk scen! Testat massa inställningar, och är jäkligt nöjd förutom "gula ansikten" (Tack shjack för inställningstipsen! ). Tänk om det är nåt fel på panelen i TVN eller nåt..? 
Jag tycker också att bilden är lite för grön, och det spelar ingen roll om jag kör PS3, Analog kabelTV eller satbox med component. Har testat att justera bilden enligt tips i tråden men det hjälper inte. Min TV har gått 55 timmar. Är det nån som vet hur man navigerar i servicemenyn? trycker på fjärrknapparna men kommer inte vidare.
Postad 19 juni 2008 - 21:03
Unregistered857acc4f
-
Unregistered857acc4f
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Äger själv en PX80 o är supernöjd, farsan ska köpa ny Tv också nu och jag rekommenderade denna till honom. Han kollat runt lite o han tänker välja mellan PX80 eller Panasonic PZ70E båda 42"...
Vilken ska han välja tycker NI?
Postad 20 juni 2008 - 00:27
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Är själv intresserad utav PX80 och var och kollade på den på elgiganten. Riktigt najs bild, men eftersom jag kommer spela en hel del på den nya tvn jag köper undrar jag om PX80:n fungerar att spela Xbox 360 på?
Har hört att många plasmapaneler visar grönt flimmer när man spelar tv-spel på dem.
Är det likaså på PX80:n?
/Christopher
Postad 20 juni 2008 - 00:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Om inte Xbox är sämre än PS3 så bör det ju fungera bra.. Tror 100 st har skriivit det i denna tråden
och jag gör det nu ...
Maveric
Postad 20 juni 2008 - 01:10
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Ok, då tackar jag för svaret, samtidigt som jag ber om ursäkt för mitt bristfälliga sökande. Verkar som att det blir denna tv istället för Sonys 3500, nu när jag fått bekräftat att denna panel funkar att spela på! Har dock tre (möjligtvis idiotiska) frågor, men jag ställer dem endå då jag inte gillar att gå omkring och anta: 1.När jag testade tvn på Elgiganten bad jag om att få låna fjärren, vilket jag fick efter några (o)lustiga miner ifrån försäljaren. Ställde in tvn efter råd ifrån detta forum (Bio, färgtemp=varm, -2 kontrast, -1 ljusstyrka, färgstyrning=av, p-nr=av, skärpa=av) och det blev skitsnyggt. Eftersom detta är inställningar som - i alla fall i butik - helt klart föll mig på läppen, kommer jag säkerligen köra med dessa så fort tvn står på mitt rum. Med dessa inställningar; är det bara att koppla in Xboxet, tuta och köra? Eller ska man var ännu mer sparsam med kontrasten till en början? 2.Eftersom jag köpte mitt 360 när det var relativt nytt har jag inte HDMI-utgång på mitt Xbox, utan endast RGB. Kan detta medföra att försämringar (gröna sträck) uppstår? (Mycket möjligt en idiotfråga, men jag varnade) 3.Sedan en fråga utav rent intresse: Såg ett skräckexempel på youtube när det spelades Gears of War på en plasma och det såg minst sagt horribelt ut. Stora gröna texturfel överallt där det var ljust på bilden. Varför visar vissa plasmapaneler grönt flimmer i spel? EDIT: Detta var vad jag menade http://www.youtube.c...h?v=lVw_VvFcV1UTack än en gång för svaret Maveric. I natt kommer jag kunna sova utan att drömma mardrömmar om att jag köper fel tv och att alla skrattar åt mig... /Christopher
Redigerat av Chopha, 20 juni 2008 - 01:14.
Postad 20 juni 2008 - 01:25
Unregistered2dd22f4b
-
Unregistered2dd22f4b
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
En sak retar jag mig på nu. Jag lyckades stänga av Overscan på mina SD-sändningar från Comhem. Blev bättre bild än någonsin då TVn inte förstorar bilden alls. Problemet blev att jag då får en 2cm bred svart "letterbox" längst ner i bilden. Det är så på alla kanaler, hela tiden, under reklam och ja alltid. Varför? Comhem-boxen skickar 16:9 bild till TVn. Borde inte bli svart längst ner. Någon som vet vad det beror på eller vad man kan göra för att komma runt det utan att använda "anpassad 16:9" ???? ( den förstorar också för mycket för min smak.)
Fortfarande ingen som har nåt svar på detta?
Postad 20 juni 2008 - 07:39
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Ok, då tackar jag för svaret, samtidigt som jag ber om ursäkt för mitt bristfälliga sökande. Verkar som att det blir denna tv istället för Sonys 3500, nu när jag fått bekräftat att denna panel funkar att spela på!
Har dock tre (möjligtvis idiotiska) frågor, men jag ställer dem endå då jag inte gillar att gå omkring och anta:
1.När jag testade tvn på Elgiganten bad jag om att få låna fjärren, vilket jag fick efter några (o)lustiga miner ifrån försäljaren. Ställde in tvn efter råd ifrån detta forum (Bio, färgtemp=varm, -2 kontrast, -1 ljusstyrka, färgstyrning=av, p-nr=av, skärpa=av) och det blev skitsnyggt. Eftersom detta är inställningar som - i alla fall i butik - helt klart föll mig på läppen, kommer jag säkerligen köra med dessa så fort tvn står på mitt rum. Med dessa inställningar; är det bara att koppla in Xboxet, tuta och köra? Eller ska man var ännu mer sparsam med kontrasten till en början?
2.Eftersom jag köpte mitt 360 när det var relativt nytt har jag inte HDMI-utgång på mitt Xbox, utan endast RGB. Kan detta medföra att försämringar (gröna sträck) uppstår? (Mycket möjligt en idiotfråga, men jag varnade)
3.Sedan en fråga utav rent intresse: Såg ett skräckexempel på youtube när det spelades Gears of War på en plasma och det såg minst sagt horribelt ut. Stora gröna texturfel överallt där det var ljust på bilden. Varför visar vissa plasmapaneler grönt flimmer i spel? EDIT: Detta var vad jag menade http://www.youtube.c...h?v=lVw_VvFcV1U
Tack än en gång för svaret Maveric. I natt kommer jag kunna sova utan att drömma mardrömmar om att jag köper fel tv och att alla skrattar åt mig...
/Christopher
!. Det sägs att man ska vara sparsam med kontrasten i början, men nya paneler är inte alls så känsliga som gamla... men jag har kontrast på mitten nu iaf... 2. Det skafinnas att köpa komponentsladd till X-boxet, då får du ju HD, mycket bättre än RGB. 3. Har inte märkt texturfel när jag spelat snabba spel med min PS3a på denna TV iaf, så som CoD4, Resistance fall of men, mm  Kanske är att dom har jättemycket kontrast eller färgmättnad eller nåt för att det ska bli sådär..? Kommer försvinna mer och mer när fosforn "lugnat ner sig" lite. Jag antar att din tv är relativt ny, då kan dessa symptom uppstå. Vänta ett tag så ska du se att gul/grönheten avtar!
Tack för det svaret! Du har räddat min helg, vill ju inte tänka på om TVn är fel när en ska dricka snaps och äta sill!
Redigerat av Garrett, 20 juni 2008 - 07:41.
Postad 20 juni 2008 - 08:41
Peavy
-
Peavy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Lite funderingar för framtiden. Hade tänkt att skaffa mig en Panasonic DMP-BD30 (Bluray spelare) både för att den har fått bra kritik av vanliga användare samt att man då kan använda sig av Viera Link. Men när jag skaffar mig en ny reciever längre framöver med HDMI växel kommer jag då kunna ha nytta av Viera Link? Kopplar ju isf Spelaren genom förstärkaren till TVn istället för direkt till TVn.
Postad 20 juni 2008 - 09:26
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Ja det e klart du har nytta av viera link .
Postad 20 juni 2008 - 09:47
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Fortfarande ingen som har nåt svar på detta?
Det er jo just derfor overscan finns! Utsenderne av SD signaler klarer ikke å sende sin TV-bild så at det korrekt passer til TV'et. Noen ganger vil du få svart under, over, på siden eller alt på en gång, andre ganger vil du se sort/hvit zebra mønster eller andre forstyrrelser. Overscan er bra for SD. Det er en mulighet for å slå overscan av på moderne flat-panel, fordi det kan være en fordel når man ser TV fra en HD-kilde. Man får inget videre positiv effekt av å slå overscan av på SD-signaler, ettersom man allikevel ikke kan snakke om noen ekte 1:1 pixelmapping. Problemet består i at det fremdeles i all hovedsak er gammel, analog SD-teknikk som sendes, og ettersom 16:9 flatpaneler er først og fremst skapt for HD-TV, så passar det ikke helt i hop. Den dagen da alle TV-sendinger sendes i HD, da kommer begrepet overscan til å forsvinne, og du trenger ikke lengre en overscan-knapp
Redigerat av Thomit, 20 juni 2008 - 10:11.
Postad 20 juni 2008 - 09:48
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Nå, hur var det nu med bildkvaliten och svärtan på en pz85 i jämförelse mot px80? Får man något mer än full HD för pengarna om man lägger 14-15000 kr istället för 9000 kr för px80?
/Söder
Postad 20 juni 2008 - 10:20
Peavy
-
Peavy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja det e klart du har nytta av viera link .
Även om jag kopplar genom en reciever? Om så är fallet så är jag mycket nöjd
Postad 20 juni 2008 - 10:24
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Även om jag kopplar genom en reciever? Om så är fallet så är jag mycket nöjd 
En Panasonic receiver ... jeg tror ikke at du kan få Viera Link til å slå av og på en receiver av et annet merke.
Postad 20 juni 2008 - 10:35
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jo när jag stänger av plasman så stängs även Blu-Ray spelaren och recivern av.
Samma sak när ja startar plasman.
Postad 20 juni 2008 - 10:42
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jo när jag stänger av plasman så stängs även Blu-Ray spelaren och recivern av. Samma sak när ja startar plasman.
Brilliant :-)
Postad 20 juni 2008 - 10:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Brilliant :-)
Jo en annan sak,jag behöver inte sitta och ändra ingångar utan allt det sköts automatiskt
Postad 20 juni 2008 - 11:45
Peavy
-
Peavy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jo när jag stänger av plasman så stängs även Blu-Ray spelaren och recivern av. Samma sak när ja startar plasman.
För att vara frågvis så är det inte en pana reciever du har då utan vad jag tolkar från ditt galleri en Onkyo?
Postad 20 juni 2008 - 11:59
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
För att vara frågvis så är det inte en pana reciever du har då utan vad jag tolkar från ditt galleri en Onkyo?
Jo jag har panna spelare och tv + onkyo reciver
Postad 21 juni 2008 - 01:10
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Bare for ordens skyld; 0 (av) på skarphet er normal-stilling, dvs. at inget gjøres med bildets skarphet. Alt over 0 legger til kunstig skarphet, sånn er det på alle TV. Men det er jo så at PX80´s interne skalering legger til lite "sudda", så man kan godt plusse på med lite skarphet.
Vad har du för källa som bekräftar det? Normalt sett är 0 i skärpa samma sak som "off", men det betyder inte att panasonic inte har mappat om skalan och satt "off" i mitten och lagt på ett "suddfilter" om du sänker skärpan under mitten, eller hur? Som med allt annat så kan ju faktiskt tillverkarna göra som de vill. Dessutom, om det är som du säger att px80's interna skalning lägger till sudd, så kan ju inte det betraktas som en opåverkad bild, om man kan kompensera detta genom att ha skärpan i mitten... normalläget borde således vara i mitten, så som det är inställt från början...
Postad 21 juni 2008 - 13:05
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Vad har du för källa som bekräftar det? Normalt sett är 0 i skärpa samma sak som "off", men det betyder inte att panasonic inte har mappat om skalan och satt "off" i mitten och lagt på ett "suddfilter" om du sänker skärpan under mitten, eller hur? Som med allt annat så kan ju faktiskt tillverkarna göra som de vill. Dessutom, om det är som du säger att px80's interna skalning lägger till sudd, så kan ju inte det betraktas som en opåverkad bild, om man kan kompensera detta genom att ha skärpan i mitten... normalläget borde således vara i mitten, så som det är inställt från början...
Hei igjen Schjak. Noen spesifikk kilde blir lite jobbigt å lete opp akkurat nå, men jeg har gjennom årene lest såpass mye TV-teknikk at jeg kan påstå det jeg påstår med rimelig stor sikkerhet. Hvorfor skulle en TV-produsent ville ha en knapp som det står "extra sudde" på? Hva i all verden ville de oppnå med det? Så er det jo så at på analoge TV-sendinger kan bildet bli lite "suddigt" - derfor har man en knapp/slider som kan legge til lite skärpa - MEN - når du gjør det, vil du også forsterke alle slags urenheter og støy som kommer med TV-signalet. Teknikken ser ikke forskjell på denslags, den forsterker ALLE konturerer. Igjen, det er et kompromiss. Det er riktig at forsterket skärpa kan kompensere for den lille tendens til sudda som følger med skalering, eller dårlig analog/digital konvertering, eller annet - men det blir dog ikke en 100% exakt reversering av "feilen". En sammenligning tatt fra lydteknikken: Man har en dip i frekvensgangen ved 100 Hz på -10 dB man gjerne vil kompensere for. Man forsøker så å bruke stereon's bass-kontroll til dette. (TV'ets skärpa-knapp) Man får kanskje 100 Hz opp på et bra nivå, men også alle frekvenser som ligger i nærheten av 100 Hz blir forsterket, så at DE etter kompensasjonen nå er blitt alt for høye. ... Nå vel, jeg kunne kanskje ha funnet en bedre allegori, men poenget er det samme :-) Jeg sier ikke at skärpa-knappen er ubrukelig, det er opp til deg - jeg selv setter gjerne skärpan til midten eller et hakk til venstre på SD-TV. Ved forsiktig bruk kan den gjøre nytte. Jeg ville bare påpeke at allt over 0 (helt til venstre) på skärpan er tillført, artificiell skärpa - det ville overraske meg meget om Panasonic hadde gjort dette helt annerledes. De har lagt skärpan til midten på slideren som standard, fordi de (panasonic) anser dette nivå som et fornuftig kompromiss, i det de vet at de fleste konsumenter fremdeles vil, i all hovedsak, titta på SD-signaler i manga år framover. Vennlig hilsen, TM.
Redigerat av Thomit, 21 juni 2008 - 13:08.
Postad 21 juni 2008 - 13:24
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Thomit och Schjak: Är ni säkra på att nollpunkten på skärpan är i mitten på stapeln? När det gäller ljus och kontrast så är mitten någon form av "nollindikering" men jag är inte 100 på att samma gäller för skärpa. Jag måste kolla med DVE igen.
Postad 21 juni 2008 - 13:34
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Thomit och Schjak: Är ni säkra på att nollpunkten på skärpan är i mitten på stapeln? När det gäller ljus och kontrast så är mitten någon form av "nollindikering" men jag är inte 100 på att samma gäller för skärpa. Jag måste kolla med DVE igen.
I det Panasonic på de europeiske modellene ikke har noen nummerert skala på sine slidere, så har jeg, og mange andre, for enkelhets skyld benevnt midtstilling på slideren som "0". Så blir det -1,-2 osv. til venstre for denne midtstilling, og +1, +2 osv. til høyre. Men en del av mitt poeng med mitt inlegg over, er at den reelle 0-punkt for skjärpan er i stilling helt til venstre, eller -3 på skärpan, om du vil. Da er det inget tillført skärpa. For all del; bruk gjerne extra skärpa ved SD-signal, men jeg vil anbefale å stille den i 0 (-3) ved HD-signal. Det behøvs inte
Redigerat av Thomit, 21 juni 2008 - 13:40.
Postad 21 juni 2008 - 14:09
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Et eksempel: Jeg sitter akkurat nå og ser på Formel 1 kvalifisering. SD. Bildet er ikke dårlig, men det er ganske komprimert, har en del støy og urenheter, og det er tendenser til mpg-artifakter, "blocking". Når jeg tifører mer skärpa på denne bild, så blir støy og mpg-blocking-effekten ganske så mye tydeligere. Ved midt-stilling på skärpan er det lett å se.
Så på en sånn bild ville jeg ikke sette skärpan til mer enn max -1 på slideren.
Nå er det jo ikke slik at jeg panisk stiller skärpan hver enda gang jeg skifter kanal; Som et gjennomsnitt, så ser jeg at -1 på skärpan er et ok kompromiss, så jeg har som oftest skärpan stående der. Jeg setter den ned til -3 når jeg ser på HD, endast.
Postad 21 juni 2008 - 14:14
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Thomit: Har nu dubbelkollat med DVE och det är som du säger. 0-punkten verkar ligga i paritet med -3,-2. Min inställning är likadant. Har -1 som deafault för SD och -3 vid HD.
Edit:Ovan inställning passar mina förutsättningar, dvs min ustrustning, sändningskvalitet och rumsmiljö samt mina nyinköpta glasögon
Redigerat av Palle, 21 juni 2008 - 14:32.
Postad 21 juni 2008 - 14:38
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Thomit: Har nu dubbelkollat med DVE och det är som du säger. 0-punkten verkar ligga i paritet med -3,-2. Min inställning är likadant. Har -1 som deafault för SD och -3 vid HD. Nå er det jo ikke bare meg. F.eks. Flatpanels.dk anbefaler konsekvent at man stiller skärpa til 0 (helt av) på alle TV-apparater. Jeg synes at det blir lite vel fundamentalistisk. Også HDTVtest.co.uk anbefaler -3 ved HD, -1 ved SD, presis som vi  Både Flatpanels og HDTVtest anser jeg som blandt de mest seriøse og profesjonelle siter på nettet, på trots at de båda i grunnen er amatører. (Nå får jeg vel stryk av Rasmus og Yakken på Flatpanels for å kalle dem amatører... Vincent hos HDTVtest kan hverken norsk eller svensk, så der kommer jeg formodentlig undan  ) TM
Redigerat av Thomit, 21 juni 2008 - 14:46.
Postad 21 juni 2008 - 18:45
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
En liten fråga om inbränningar...
Jag har en Sagem 6140 box med hårddisk som jag är mkt nöjd med och tänker använda med en PX80 när jag får tummen ur och åker och köper en.
Det som jag kan se som ett problem är att när man spelar upp något från hårddisken, och uppspelningen nått slutet, så visas sista bilrutan statiskt tills man trycker bort den. Har ju hänt mer än en gång att man drar igång en film åt lillgrabben och sedan glömmer av boxern spelat färdigt. Inga problem med den crt jag har idag, men hur blir det med en plasma?
Har vi nån på forumet som råkat lämna en statisk bild på en längre stund utan att råka ut får några tråkigheter?
Postad 21 juni 2008 - 19:47
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Någon som kan utreda exakt vad som skiljer PX80 och PX8?
Postad 21 juni 2008 - 22:34
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
En liten fråga om inbränningar...
Jag har en Sagem 6140 box med hårddisk som jag är mkt nöjd med och tänker använda med en PX80 när jag får tummen ur och åker och köper en.
Det som jag kan se som ett problem är att när man spelar upp något från hårddisken, och uppspelningen nått slutet, så visas sista bilrutan statiskt tills man trycker bort den. Har ju hänt mer än en gång att man drar igång en film åt lillgrabben och sedan glömmer av boxern spelat färdigt. Inga problem med den crt jag har idag, men hur blir det med en plasma?
Har vi nån på forumet som råkat lämna en statisk bild på en längre stund utan att råka ut får några tråkigheter?
Är väl typ som när en dvd tar slut och den stannar på start skärmen igen, har ju hänt några gånger tex när dottern tittat på film, inga problem alls så kör på
Postad 21 juni 2008 - 22:37
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Är väl typ som när en dvd tar slut och den stannar på start skärmen igen, har ju hänt några gånger tex när dottern tittat på film, inga problem alls så kör på 
Låter kanoners det! Då blir det en resa till netonnet inom kort... Förresten... Är det nån som lyckats få in en 42:a ståendes i en 9-5:a?
Redigerat av Unregistered19ce57f1, 21 juni 2008 - 22:40.
Postad 21 juni 2008 - 23:41
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Thomit: Har nu dubbelkollat med DVE och det är som du säger. 0-punkten verkar ligga i paritet med -3,-2. Min inställning är likadant. Har -1 som deafault för SD och -3 vid HD.
Edit:Ovan inställning passar mina förutsättningar, dvs min ustrustning, sändningskvalitet och rumsmiljö samt mina nyinköpta glasögon 
Jag har lyckats anpassa mig efter alla tips som jag fått här. I början hade jag för mycket kontrast och tyckte att färgtemp varm var för gul, men eftersom jag envist lyssnat på experterna så försökte jag kalibrera om igen och drog ner på kontrast och fick på köpet en bra bild med färgtemp varm, så nu kör även jag med inställningarna från HDTVtest och kalibrerad med DVE och jag är riktigt nöjd... Den enda inställningen jag inte lyckats anpassa mig för är skärpan, för när jag drar ner den till 0 på HD-material så tycker jag att det känns som att ta av sig ett par glasögon. Bilden blir plötsligt suddig... På SD-material tycker jag att det är lättare att dra ner den då en del grynighet försvinner, men jag föredrar ändå den i mitten. Jag förstår inte hur man kan ha skärpan på 0 på hd-material (eller -3, beroende på hur man räknar) för det ser helt enkelt ut som att man lägger på mer suddighet, snarare än att man "tar bort" skärpa....
Postad 21 juni 2008 - 23:59
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Låter kanoners det! Då blir det en resa till netonnet inom kort...
Förresten... Är det nån som lyckats få in en 42:a ståendes i en 9-5:a?
Kompisen har en 9-5:a och han fick in den efter att vi packat upp tv:n ur embalaget.. Annars fanns ingen möjlighet! Tänk på att du INTE får lägga plasma paneler ner, då kan panelen skadas! (men detta visste du nog redan eftersom du nämnde ståendes)
Postad 22 juni 2008 - 03:15
Unregistered857acc4f
-
Unregistered857acc4f
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag försökte få in min PX80 med kartong i baksätet på min 850(tänkte att man kunde förska när man ändå äger en traktor) Fattades ca 0,5 på höjden  Blev utan emalage....såg lite humoristiskt ut när försäljaren från OnOff låg i baksätet och försökte slita in kartongen hehe Har kört ut många plasmer på jobbet genom åren så man har ju hört det där med att Plasma måste stå vid transport ungefär 2000 gånger...lika bra att följa  däremot köpte farsan sin PZ70 på Expert här i veckan. Dem sa till honom att i en personbil får man lägga ner en plasma för det blir en mjukare färd än i en skåbil osv.... Dem sa också att han var tvungen att ha Full HD för annars skulle han inte kunna utnyttja HD Tv sändningar rejält som höll på breda ut sig så stort i Sverige just nu...............  Så jag litar på Expert fullt ut! yeah! Kompisen har en 9-5:a och han fick in den efter att vi packat upp tv:n ur embalaget.. Annars fanns ingen möjlighet! Tänk på att du INTE får lägga plasma paneler ner, då kan panelen skadas! (men detta visste du nog redan eftersom du nämnde ståendes) 
Postad 22 juni 2008 - 07:13
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Såg i bruksanvisningen att PX80 har en funktion för att motverka inbränningar:
"För att motverka bildkvarhållning sänks kontrasten automtiskt efter ett par minuter om inga signaler sänds eller om inga funktioner utförs."
Är det nån som haft glädje av funktionen? Jag har som skrev tidigare att det är risk för statiska bilder iochmed sagem boxen och det har ju hänt att en statisk bild legat uppe över en timma. Om inte annat kan man ju somna... Kan ovantående funktion vara räddningen isf? Har nån sett en förändring av bilden efter några minuters statisk bild. Har läst nånstans att Pioneer släcker ner rejält efter ca 3min...
Redigerat av Unregistered19ce57f1, 22 juni 2008 - 08:00.
Postad 22 juni 2008 - 09:16
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Låter kanoners det! Då blir det en resa till netonnet inom kort...
Förresten... Är det nån som lyckats få in en 42:a ståendes i en 9-5:a?
Tycker det borde gå då det gick i farsans 9-3a, såendes i baksätet efter vi fällt upp sittdelen bak. Utan kartong gick den in i en clio så så kan du ju alltid göra annars
Postad 22 juni 2008 - 09:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Såg i bruksanvisningen att PX80 har en funktion för att motverka inbränningar:
"För att motverka bildkvarhållning sänks kontrasten automtiskt efter ett par minuter om inga signaler sänds eller om inga funktioner utförs."
Är det nån som haft glädje av funktionen? Jag har som skrev tidigare att det är risk för statiska bilder iochmed sagem boxen och det har ju hänt att en statisk bild legat uppe över en timma. Om inte annat kan man ju somna... Kan ovantående funktion vara räddningen isf? Har nån sett en förändring av bilden efter några minuters statisk bild. Har läst nånstans att Pioneer släcker ner rejält efter ca 3min...
Eller så får den för sig att sänka kontrasten när man ser på en ljus film. Hoppas den är avstängningsbar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|