Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 oktober 2007 - 17:29
-De är antingen in eller ut.
Ok. Tack Pompen! Då kan jag inte koppla ljud den vägen från DVD till M8:an. Och jag får väl konstatera att M8:an digitalt inte klarar att ta emot annat än PCM via HDMI.
Postad 23 oktober 2007 - 18:52
SHG-BIZ: Importerar från Tyskland
Dustin Home: Importerar från England
inWarehouse: Importerar sina (fick aldrig svar från vars).
Så ha detta i åtanke om ni beställer.
Kommer nog beställa min M87:a från ONOFF om jag inte hittar någotannat ställe som är billigare och har Sve/Nordisk version av TV:n... dock om ca. 1 månad eftersom det har blivit lite dyrare än tidigare beräknat. Får hoppas att priset sjunker lite extra med en månads tid samt att risken för gammal firmware minskar.
Postad 23 oktober 2007 - 19:01
Jag kan rekommendera Voxon (fast då får du nöja dig med M86) jag fick i alla fall XEE-varianten.
Ni andra med M86/87, är ni nöjda med svärtan?
Jag är inte riktigt nöjd just nu. Jag kör RGB-scart från min Pioneer DV-464, kan det bli bättre med HDMI?
Postad 23 oktober 2007 - 19:32
nu står jag i valet mellan samsung och sharp .. Sugen på sharp pga snabba svarstider (4ms på den modell jag är intresserad av) men samtidigt sugen på samsungen för priset och 24p.
Hur mkt påverkar dubbel svarstid på samsungen, det jag menar är kommer jag märka av någon skillnad?
Postad 24 oktober 2007 - 08:24
Ni andra med M86/87, är ni nöjda med svärtan?
Jag är inte riktigt nöjd just nu. Jag kör RGB-scart från min Pioneer DV-464, kan det bli bättre med HDMI?
Ja och Nej !
På dagtid=alltid bra.
På kvällstid, bra=när en i övrigt ljus bild har svarta detaljer i sig.
På kvällstid när det är kväll-/natt-scener så är svärtan inte riktigt 100 (i mina ögon)
Vet inte om det bara är så svart som det går att få med en LCD-skärm, eller om den borde klara av att vara helt svart i mörka scener. (har försökt skruva mycket med inställningarna, backlight m.m.)
En helt svart bild på kvällstid är, i mina ögon, mörk mörk mörk grå.
Är halva bilden svart och resten ljus(4:3 eller letterbox), så är det svarta i bilden svart medans det svarta utanför den ljusa bilden har en mörk-mörk-mörk-blå-grå nyans.
Belysningen i rummet gör mycket.
Kör scart från parabol och dvd.
Vore intressant att se om det blir någon skillnad (i mina ögon) med HDMI.
Är förutom detta med svärtan mycket nöjd med min första LCD-tv.
Mvh
Postad 24 oktober 2007 - 18:55
Fick en ny efter 6 VECKOR!!! Dålig stil som f*n! Men iallafall så funkar den bra i allt men där e lite clouding som man ser lite svagt. Är typ 3 "moln" nere vid skärmen.
Frågan är om man ska acceptera lite clouding eller man ska byta "igen"

Det finns kanske några sätt att försöka få det att försvinna?
Vad gör jag?
Postad 24 oktober 2007 - 19:14
Jävligt bra svar, är de inte mer sugna på att sälja prylar?
Törs man köpa en LCD på "postorder"? Många här har ju fått strulande apparater, är det att föredra inköp i butik?
Tack på förhand
Redigerat av eran, 24 oktober 2007 - 19:15.
Postad 24 oktober 2007 - 21:42
Fick en ny efter 6 VECKOR!!! Dålig stil som f*n! Men iallafall så funkar den bra i allt men där e lite clouding som man ser lite svagt. Är typ 3 "moln" nere vid skärmen.
Frågan är om man ska acceptera lite clouding eller man ska byta "igen"
Det finns kanske några sätt att försöka få det att försvinna?
Vad gör jag?
Redigerat av Chris Ya, 24 oktober 2007 - 21:42.
Postad 25 oktober 2007 - 08:33
I övrigt. en del clouding försvinner med tiden, folk är liiiite för känsliga för clouding nuförtiden, patience is a virtue
Postad 26 oktober 2007 - 07:51
Postad 26 oktober 2007 - 17:34
Varför exakt samma inlägg 2 ggr?
I övrigt. en del clouding försvinner med tiden, folk är liiiite för känsliga för clouding nuförtiden, patience is a virtue
Så inlägget syns såklart

Okej, får väl avvakta. Är ju inte speciellt mycket men nu när man vet att det är där så stör jag mig lite på det.
Postad 27 oktober 2007 - 16:17
Kan jag som bor i ett comhem hus sätta i ett Boxer kort med min vanliga tv antenn(från tv uttaget i väggen )?
Fan vad snygg den är

Ska köra en dvd film från en ny dvd spelare med hdmi sladd så får vi se vad den går för . Behöver jag skala upp bilden o isåfall hur gör jag det ??
Redigerat av parham, 27 oktober 2007 - 16:19.
Postad 28 oktober 2007 - 15:55
Har fortf inte lyckats få 1080p i 24 hz genom datorn (VGA). Sjukt irriterande. TVn stängs av när jag väljer 24hz. Testar jag något annat utöver 60hz blir det istället "mode not supported"

Ingen som har samma problem eller en aning om vad som kan va fel?
Postad 28 oktober 2007 - 20:03
Tja , nu har jag fått hem min R86:a , när jag trycker på DTV knappen står det NO CHANNEL FOUND: Beror det på att jag bor i ett comhem hus som omvandlar digitala signalen till analog i källaren innan den skickas upp till mig ?
Kan jag som bor i ett comhem hus sätta i ett Boxer kort med min vanliga tv antenn(från tv uttaget i väggen )?
Fan vad snygg den är
Ska köra en dvd film från en ny dvd spelare med hdmi sladd så får vi se vad den går för . Behöver jag skala upp bilden o isåfall hur gör jag det ??
Du måste köra med en extern (aktiv) digitaltv-antenn för att kunna få in boxer-kanalerna.
Postad 28 oktober 2007 - 20:16
Postad 29 oktober 2007 - 08:20
Såg att Komplett sänkt sitt pris på 46M87 till 18995kr. Riktigt lockande måste jag säga.
Är det nån som vet om Komplett "Gråimporterar" sina tv:s? Nån som har erfarenhet av Komplett och hur de hanterar ex garantier på tv:s?
Det står på kompletts sida att den klarar av 1080p men det står inte att den klarar att ta emot 1080p under ingångsviseofomat. Kan det stämma? Vad innebär detta?
Tack
/T
Postad 29 oktober 2007 - 10:08
Jag är ny på forumet och är i köptankar.
Har försökt att söka igenom tråden vad avser M8-apparaterna och ger upp, det finns helt enkelt för mycket info (1700+ inlägg) om TV-serien så jag ställer frågan rakt ut
- Jag tittar på fotboll och ishockey (helst)
- Jag har CD via parabol med en icke-HD-box
- Jag har en icke HD DVD
- DVD har HDMI-utgång
- Decoder har bara Scart
Har tidigare som sagt granskat en 40''-maskin på On-Off och tycker väl den verkar lovvärd (med HDMI med och utan HD-box, men bara med typ landskapsbilder eller MTV) , men tyvärr har jag blivit varnad för sport på LCD.
Kan någon skicka en länk till någon som vet något?
Tackar!
Postad 29 oktober 2007 - 18:42
Vad kan jag tänkas göra för fel?
Postad 30 oktober 2007 - 09:56
Det skumma var att TVn efter ett tag helt sonika stängde av Game Mode utan att jag gjort något. Hände två gånger efter att det varit igång 10-30 minuter. Kunde aktivera det igen men just när det inträffade blev bilden helt svart i ett par sekunder och sen var det tillbaka i det gamla vanliga. Mycket skumt så därför undrar jag om det är ngn som upplevt något liknande med en Samsung-apparat?
Postad 30 oktober 2007 - 10:25
Köpte en Samsung R86 32" precis som jag överlag är väldigt nöjd med. Dök dock upp ett skumt fel igår när jag satt och spelade på min Xbox 360 (vi komponent). Kör Xboxen inställd på 1080i (eftersom min TV inte verkar stödja mer) samt med en inställning kallad "Game Mode" som verkar vara en del inställningar i Samsungen för att få bilden att se lite mjukare ut.
Det skumma var att TVn efter ett tag helt sonika stängde av Game Mode utan att jag gjort något. Hände två gånger efter att det varit igång 10-30 minuter. Kunde aktivera det igen men just när det inträffade blev bilden helt svart i ett par sekunder och sen var det tillbaka i det gamla vanliga. Mycket skumt så därför undrar jag om det är ngn som upplevt något liknande med en Samsung-apparat?
Den är troligen inställd i butiksläge. Kör "Plug & Play" och välj bort "butik", så kommer det att fungera.
Postad 30 oktober 2007 - 21:47
Den är troligen inställd i butiksläge. Kör "Plug & Play" och välj bort "butik", så kommer det att fungera.
Wow, känner mig hyfsat mycket som en nybörjare. Tack så mycket för hjälpen i alla fall! Var lite orolig att det var ngt fel på min TV men som tur var det bara på mig (eller min kunskap iaf) som det var fel på

Postad 31 oktober 2007 - 08:57
Vilken risk tar man om man köper Gråimporterad? Det verkar som om alla butiker som säljer den här 46M86/M87 till ett vettigt pris gråimporterar den. Någon som vet nån butik som inte gråimporterar 46M86/M87?
Tack
/T
Postad 31 oktober 2007 - 20:04
Jag har en LE40M8 och köpte en vga-kabel i tron att alla fungerade lika braMin flickvän har en Samsung LE40R8 som jag försöker ansluta en laptop till. Jag använder en vanlig VGA-kabel som funkar utmärkt till min PV60 men Samsungen verkar inte hitta PC:n alls. PC:n lyckas dock identifiera TV:n.
Vad kan jag tänkas göra för fel?

Postad 01 november 2007 - 14:59
Ny här, och i behov av hjälp.
Min nya 46m8:a uppvisar ett konstigt beteende när jag spelar spel på PS3:an och Xboxen! Så fort jag rör mig i spelet, oavsett vilket, så blir skärmen märkbart mörkare, för att skina upp igen så snart rörelsen avstannat. Mycket skumt, någon som upplevt detta? Finns det någon inställning jag kan göra?
Kör via HDMI på PS3an och Komponent på 360.
Redigerat av Bobolito, 01 november 2007 - 15:00.
Postad 01 november 2007 - 18:57
/Erik
Postad 02 november 2007 - 15:54
Hej igen, Nu har jag fattat hur det fungerar med digital tvn och givetvis behövde jag ingen modul för att se på dom fria kanalerna. Måste bara säga att bilden är kanonfin nu också vilket var gott för om en månad så slipper jag mitt abonnemang på viasat.....
T
Jag har med det problemet, får inte de fria kanalerna att funka, är bara myrornas krig. Nån som kan hjälpa mig?
Jag har en Samsung 37" M86. XEC versionen köpt på webhallen.
Redigerat av eZcOO, 02 november 2007 - 15:56.
Postad 02 november 2007 - 23:52
Är Samsung LE-40M87BD någonting att satsa på? Eller rekomenderas någon annan? Mina kvar är endast FULL HD.. M87 är den på väg att ersättas skall man satsa på en nyare? Ursäkta kanske löjliga frågor men är amatör inom ämnet..
Mvh
Postad 04 november 2007 - 12:23
Lär 37M6/7 sänkas mkt i pris runt juletider?
Under 13 har jag svårt att tro att de skulle sänka, Komplett ligger ju redan på 13495:- på M86an och 9995:- på R87an, sjukt bra priser!
Postad 04 november 2007 - 13:08
enda som skilljer är den silvriga randen?
och jag läste något om en xbox 360 vga bugg... hur vanligt är det och vad gör man för att fixa det?
och kommer mitt radeon 9800 pro 128mb kunna köra 1920x1080/60 över dvi>hdmi? jag fattar att det inte klarar många spel i den upplösningen eller filmer men bara på skirvbordet och surfa osv?
Postad 04 november 2007 - 13:11
Det är ingen bugg. Jag har aldrig hört en TV/DVD/Videobandspelare som inte har någon delay ut till stereon/hemmabion i förhållande till TV-högtalarna, oavsett digitalt eller analogt.Delay på audio out är det enda jag har märkt (om det nu är en bugg)..
Min gamla Tjock-Philips 32" Widescreen från 2002 hade inte delay på audio out ihop med exakt samma utrustning (iallafall inte hörbart så att det ekade. Isåfall enbart som en lätt reverb-effekt).
Jag ska undersöka det närmare ikväll och se... det var iallafall tillräckligt synligt för att man ska uppleva det som "lätt" störande.
Uppdatering: När jag plockar ut ljudet via den optiska utgången är det ingen fördröjning alls! Visserligen finns det en minimal risk att det är min ljudanläggning som har fördröjning på analoga ingångar, men det tror jag inte eftersom jag inte hade någon fördröjning med min gamla Tjock-Philips...
Är det någon mer som har en M86 som kan verifiera om ni har samma fenomen? Jag har firmware 1010.
Samma sak för mig med min R87. Har du löst det analoga ljudsläpet på något sätt (förutom via optiska kabeln)?
Annars tycker jag ljudet via TVn är rätt burkig även när jag kör den via förstärkaren. Ljudet blir bättre när jag kopplar datorn direkt till förstärkaren och inte via TVn.
Vet nån förresten hur det fungerar med den optiska ljudutgången? Gäller den för alla ljudkällor eller fungera bara component, scart eller HDMI?
Postad 05 november 2007 - 12:09
Om vi kollar på 37M86 så kostar den 13 000 hos Inet Data & 15 000 hos Siba, om teven sänks till jul vad lär den kosta då hos respektive butik? Hur mkt brukar man sänka en teve?Lär 37M6/7 sänkas mkt i pris runt juletider?
Under 13 har jag svårt att tro att de skulle sänka, Komplett ligger ju redan på 13495:- på M86an och 9995:- på R87an, sjukt bra priser!
Redigerat av Unregistered801fc485, 05 november 2007 - 12:10.
Postad 06 november 2007 - 18:51
Har lite frågor om servicemenyn.
Hur kommer man åt den på en r86 ?
Vad kan man göra där?
Vad bör man/inte göra där ?
Läste någonstans att garantin o ev fel inte gäller om man går in i menyn ?
Hur uppdaterar man firmware , o vilken är den senaste ?
Jag har sökt både på forumet o på nätet , men jag blir mer förvirrad av de olika svaren :S
Så jag e jättetacksam för alla svar som ni kan bidra med

Postad 08 november 2007 - 10:55
bumpOm vi kollar på 37M86 så kostar den 13 000 hos Inet Data & 15 000 hos Siba, om teven sänks till jul vad lär den kosta då hos respektive butik? Hur mkt brukar man sänka en teve?Lär 37M6/7 sänkas mkt i pris runt juletider?

Postad 08 november 2007 - 17:10
Jag har en LE40M8 och köpte en vga-kabel i tron att alla fungerade lika braMin flickvän har en Samsung LE40R8 som jag försöker ansluta en laptop till. Jag använder en vanlig VGA-kabel som funkar utmärkt till min PV60 men Samsungen verkar inte hitta PC:n alls. PC:n lyckas dock identifiera TV:n.
Vad kan jag tänkas göra för fel?. Det visade sig vara fel för jag fick precis samma fel som du. Kabeln jag köpte då var en vga-kabel som saknade 9:e pinen och när jag bytte till en som hade alla pins fungerade det klockrent. Nu vet jag inte om det berodde på att en pin fattades eller om det berodde på något annat, men nu kör jag iaf 1080p via vga-kabeln utan problem.
Tackar! Nu har jag inte kollat än, men jag kollade VGA-kabeln och visst saknades det en pin. Har nu fixat en med alla pins och ska testa i helgen. Det borde ju fungera då, tycker jag. (Hade visst inte bevakning av tråden, därav sent svar) Jag trodde f.ö. precis som du - och datakillen på jobbet, och killen på Kjell & Co - att det inte var nån skillnad på VGA-kabel och VGA-kabel.
Postad 11 november 2007 - 20:07
Hej
Har lite frågor om servicemenyn.
Hur kommer man åt den på en r86 ?
Vad kan man göra där?
Vad bör man/inte göra där ?
Läste någonstans att garantin o ev fel inte gäller om man går in i menyn ?
Hur uppdaterar man firmware , o vilken är den senaste ?
Jag har sökt både på forumet o på nätet , men jag blir mer förvirrad av de olika svaren :S
Så jag e jättetacksam för alla svar som ni kan bidra med
E det verkligen INGEN som vet ???
Postad 12 november 2007 - 09:45
Jag har nyligen köpt en 46m86 tillsammans med hemmabiopaketet Samsung HT-TXQ120R.
När jag sedan spelar upp DVD filmer med den medföljande HDMI kabeln får jag helt värdelös bild. Kan bara jämföra den med gamla VHS tiden. Gör ingen som helst skillnad när man skalar upp den osv.
Någon som kan veta vad problemet är. För när jag kör med XBOX360 via komponent till TV.n så är bilden mycket bättre. Men vad jag har förstått ska det vara ännu bättre med HDMI.
Hoppas någon kan svara på denna fråga.
Postad 12 november 2007 - 13:43
Så här några veckor efter inköpet av en LE-40M87 har jag hakat upp mig på två saker, båda gäller DVB-T:
1. Ibland under 16:9 utsändningar "släpper" bilden från kanterna (jag har "Auto wide"-läge valt; ej 16:9 ska visas som 4:3) under någon sekund, oftast upprepande gånger. Två orsaker kan finnas: antingen leker någon med 16:9-flaggan på SVT (har hittills bara märkt av problemet på SVT) eller så har TV:n problem/fel. Någon annan som märkt av detta?
2. Rörelser rycker ofta väldigt mycket. Jag har läst att rörelser inte hanteras på bästa sätt med denna modell, men har verkligen ryckighet med motion blur att göra? Jag har tidigare läst i tråden att åtminstone en annan medlem reagerat på ryckigheten. Klart störande, men det är säkert ingen fel på det sättet, utan något som jag/vi får leva med. Eller?
Jag har talat med Samsung support utan att höra något vettigt om något av problemen.
Ang problemet med att Auto Wide 'släpper från kanterna' så har jag samma fel på en nyinköpt LE-40N87.
TVn är till och med nyss återkommen från service då dom uppgraderade firmware men detta fel var kvar.
Serviceärendet gällde visserligen bara att den tappade ljud på den optiska ljudutgången ibland (när man tittade på den inbyggda digitalmottagaren). Det digitala ljudet återkom om man växlade kanal. Analogt ljud fanns däremot alltid kvar.
Felet med Auto Wide yttrar sig för mig på samma sätt som för 'Kanelen'.
Gäller ett flertal (alla) kanaler, noterat felet på SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5 mm.
Hoppar till ca 1 sekund och sen OK i nån minut eller oftare.
Värt att notera är att den aldrig kopplar fel och därefter stannar där i mer än 1 sekund.
Picture Size = Auto Wide
Ställer man Screen Size = 4:3 så byter den till 4:3 (med svarta höger/vänsterkanter)
Screen Size = Wide Zoom så förstorar den bilden enligt den principen.
Ställer man Screen Size eller Picture Size =16:9 så sker inget hopp, men då blir ju självfallet riktiga 4:3 sändningar felaktigt utdragna till 16:9.
Verkar som om logiken för hur den skall hantera omkoppling är OK men att den får nån 'störning' som gör en tillfälling omkoppling fast den inte skall. Mottagen signalstyrka är OK.
Kopplar jag in en extern box blir det inget fel så felet bör ligga i den inbyggda digitalmottagaren.
Har ringt till Samsung supporten men dom känner inte till felet.
Nån annan som har samma fel?
Blir väl till att koppla in extern box. Vilket i och för sig nog kommer att göra ändå eftersom den inbyggda boxen är så otroligt slö vid kanalbyte utöver felet ovan..
Postad 20 november 2007 - 08:44
Postad 20 november 2007 - 18:42
nejDet har skrivits en del om tevens blanka panel. Jag ser mest på tv i nedsläkta rum med svag belysning. Krävs det att rummet är helt mörklagt för att man inte skall få några speglingar?
Postad 22 november 2007 - 11:27
För mig blir det iaf från Siba.se com jag beställer. 15339kr kommer det hela gå på. Nu är det bara att skaffa ett nytt grafikkort med dubbla dvi utgångar (alt. HDMI) samt ny DVD som kan skala upp.
Ska bli skönt uppgradera från "20tums-10år gammal- magnetskadad"-tjockTV...

Postad 25 november 2007 - 13:45
Edit: Nu ser jag att både HiFi-klubben och Siba säljer M37 för 11990, va sugen man blir på att går ner till den istället..
Redigerat av Unregistered801fc485, 25 november 2007 - 13:59.
Postad 25 november 2007 - 17:46
Vad är det för skillnad på svensk kontra importerad tv?
Postad 25 november 2007 - 17:56
Ursäkta att jag frågar om något som säkerligen tagits upp redan men denna tråd är ju så förbaskat stor så jag orkar helt enkelt inte kolla igenom allt!
Vad är det för skillnad på svensk kontra importerad tv?
På en så kallad "gråimporterad" har du svårare att hävda garantin hos svenska Samsung.
Postad 26 november 2007 - 05:20
Har jag rätt att anta att den blå dioden kring powerknappen endast lyser då tvn är i standbyläge/avstängd?
Postad 26 november 2007 - 16:05
Hej igen, Nu har jag fattat hur det fungerar med digital tvn och givetvis behövde jag ingen modul för att se på dom fria kanalerna. Måste bara säga att bilden är kanonfin nu också vilket var gott för om en månad så slipper jag mitt abonnemang på viasat.....
T
Jag har med det problemet, får inte de fria kanalerna att funka, är bara myrornas krig. Nån som kan hjälpa mig?
Jag har en Samsung 37" M86. XEC versionen köpt på webhallen.
Känner mig verkligen som en nybörjare, men nu har jag också köpt en Samsung 37 M86. Har läst och sökt överallt men inte hittat svaret på min fråga: Går det att hitta de fria kanalerna i marknätet utan CA Modul i TV'n? I sådana fall, hur gör man?
Tacksam för svar ;=)
Redigerat av Forumräven, 26 november 2007 - 16:09.
Postad 26 november 2007 - 18:37
Hur står det till med blå dioder på m86 m87? Personligen avskyr jag blå dioder som lyser superstarkt när apparater är på.
Har jag rätt att anta att den blå dioden kring powerknappen endast lyser då tvn är i standbyläge/avstängd?
Det är en röd diod... iaf på min LE40M86BD... och ja, den lyser bara i StandBy-läget

Postad 27 november 2007 - 09:20
EDIT: Har nu fått TV:n! Måste bara tina upp den, då den stått i en lastbil ett par timmar...
Redigerat av Son_of_Sun, 27 november 2007 - 11:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar