Jag sitter 4m från en 37:a och tycker det e alldeles lagom. Vet dock inte om det skulle bli "lagom" med en 42:a också?Någon annna som har kommentar?
Vill inte att det ska bli sketen kvalite för att ja sitter för nära.. då tar ja hellre 37an.
blir runt 3 - 3,2 meters avstånd
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 juli 2008 - 13:08
Postad 11 juli 2008 - 14:37

Draedon det e bra att du kör på bio och inte för höga värden ibörjan.
Postad 11 juli 2008 - 21:14

Om jag kopplar min dator via HDMI till min Panna PX80 (HDMI1), finns det då någon møjlighet att få ljudet ut på Tv:n och inte datorn?

Postad 12 juli 2008 - 08:46
En dum fråga....
![]()
Om jag kopplar min dator via HDMI till min Panna PX80 (HDMI1), finns det då någon møjlighet att få ljudet ut på Tv:n och inte datorn?
Ingen som vet?

Postad 12 juli 2008 - 09:20
Koppla från ljudkortet till audio-in (med 3.5mm -> 2xRCA). Byt till HDMI1. Sen Meny > Ljud > HDMI1-ingång och ställ den till Analog (alternativt Auto).En dum fråga....
![]()
Redigerat av Ghorun, 12 juli 2008 - 09:40.
Postad 12 juli 2008 - 14:39
Koppla från ljudkortet till audio-in (med 3.5mm -> 2xRCA). Byt till HDMI1. Sen Meny > Ljud > HDMI1-ingång och ställ den till Analog (alternativt Auto).
Jag tror jag har det så som du beskriver. Ett litet problem bara, det är 10 meters HDMI- sladd från datorn till TVn. VIlket gör att jag behöver 10 meter ljudkabel (med 3.5mm -> 2xRCA). Ljudet kommer därför inte lika snabbt fram till TVn som bilden och gör att ljudet blir lite osynkat. Har hört att det är bättre med en optisk ljudkabel i mitt fall.
Postad 12 juli 2008 - 16:41
Ja bilden kommer blir bättre och skarpare med en digitalbox, den inbyggda digitalboxen fungerar inte med com hems nät så du måste ha en digitalbox och ett abbonemang från com hem.Jag tycker det är lite jobbigt att man måste trycka på två knappar för att byta kanal. Ser jag på nian och vill byta till tvåan kan jag trycka 0-2, eller 2-OK, alternativt trycka 2 och vänta tre sekunder. Kan man få bort fördröjningen på något sätt?
Jag kör bara analog teve-signal just nu, en vanlig antennkabel (koaxial, right?). Kommer jag få bättre bild om jag köper en digitalbox (för det fria digitala marknätet)? Jag trodde det fanns en digitalbox inbyggd i teven, men när jag söker kanaler hittar jag bara de analoga. Jag bor i ett comhemhus.
Postad 13 juli 2008 - 19:55
Finns det något program som kan skicka 1024x768 i 24, 48 eller 92Hz till tvn via VGA?
/Christopher
Postad 14 juli 2008 - 17:03

Jag har iaf ett Nvidia 7800GT.
Har inte testat specifikt om den tar 24Hz, men under ~53Hz vid 1024x768 visar den ingen bild. Inte heller över ~85Hz.
Har inte heller provat andra upplösningar än 1024x768 genomgående, men 800x600, 1280x768 och 1360x768 tar den iaf emot och visar.
Men, det som var av intresse, 1024x768@72Hz fungerar bra (efter lite inställningsändringar i PC-inställningarna) för att få uppdateringsfrekvens jämnt delbar med 24.
Om man kör via DVI->HDMI är det 1280x720 @ 50,60Hz och 1920x1080 @ 24,50,60Hz som verkar gälla. Det går att bra att köra 1024x768 också, men då bara i 60Hz. Och då ställer sig grafikkortet på att skala själv, utan skalning blir det 1920x1080 med 1024x768-ruta i mitten av det svarta.
Någon riktigt pixelmappning verkar jag inte kunna få över vare sig VGA eller HDMI, men det är inget som jag kan säga att jag direkt ser utanför testmönster.
Och angående det som diskuterades tidigare i tråden lite kort om att är TV:n avstängd (ej standby), så känner inte Windows av den och den måste slås igång i nvidia control panel eller liknande vid boot, är bara med HDMI. Även om TVn är av så finns den med vid boot med VGA.
Redigerat av Ghorun, 14 juli 2008 - 17:12.
Postad 14 juli 2008 - 18:52
Jag har förstått att TVs helst ska kunna köra 24 Hz för att kunna visa Full HD-filmer i rätt läge, men vad gäller egentligen när man ska mata en PC-signal till TV. Vad har man att vinna på att mata den med 24 Hz då? Blir det inte fel då om man helt plötsligt ska se ett sportklipp i 60 Hz då kanske?
Förklara gärna detta för mig...
/Söder
Postad 14 juli 2008 - 19:18
jag har en px80 men varför funkar inte texttv:n med tvdosan utan bara med dosan till satellitboxen??
Nån inst jag har missat??
Tacksam för svar!!
Postad 14 juli 2008 - 21:26
Jag skulle tippa på att det beror på att du får tv-signalen från satellitboxen och därför är det dennas text-tv som gäller. Vill du komma åt TVns text-tv måste du använda den inbyggda boxen (boxer/comhem). Eller är jag helt ute och cyklar?DUM FRÅGA:
jag har en px80 men varför funkar inte texttv:n med tvdosan utan bara med dosan till satellitboxen??
Tacksam för svar!!
Redigerat av J-Lol, 14 juli 2008 - 21:27.
Postad 15 juli 2008 - 02:42
Du måste ju koppla en antennkabel till teven också annars får du ju ingen Text TV-signal men då får du bara de analoga kanalernas Text TV så länge du inte använder den inbyggda boxen.DUM FRÅGA:
Tacksam för svar!!
Redigerat av Homy, 15 juli 2008 - 02:45.
Postad 15 juli 2008 - 06:41
Du måste ju koppla en antennkabel till teven också annars får du ju ingen Text TV-signal men då får du bara de analoga kanalernas Text TV så länge du inte använder den inbyggda boxen.
Men är det verkligen så? Mina föräldrar har hemma en boxer kopplad med scart, och där funkar både "boxens textTV" och Sony TVns. Kanske är anorlunda med satelit?
/Söder
Postad 15 juli 2008 - 07:31
Nu citerar jag mig själv, men skulle vilja reda ut lite om detta. Har läst lite från en annan tråd på forumet, och har hittat följade gällande vad Panasonics TVs har för möjligheter att spela 24p.Om jag ska köpa denna TV nu då, och köra över DVI-HDMI, från en dator med Ubuntu och XBMC, så har jag hört att jag ska köra 1024x768 för att få pixelmappat, och sen kompensera ratio i datorn. Ska jag då mata med 60 Hz? Jag ska nästan uteslutande se på 720p mkv av filmer och serier.
Jag har förstått att TVs helst ska kunna köra 24 Hz för att kunna visa Full HD-filmer i rätt läge, men vad gäller egentligen när man ska mata en PC-signal till TV. Vad har man att vinna på att mata den med 24 Hz då? Blir det inte fel då om man helt plötsligt ska se ett sportklipp i 60 Hz då kanske?
Förklara gärna detta för mig...
/Söder
"Models that do not include 24p Real Cinema are equipped with 24p Playback. The 24p Playback function provides film-like images by using pull-down with up to 96Hz.
So = The px80 HAS REAL 24P at 96 hz 4:4 pull down = NO JUDDER"
"24p playback is still true 24p and
real cinema is the ability to reproduce the originale 24p material from sources that is not inputted as 24p. It is simular to the Pioneers Pure Cinema function."
"24p Real Cinema = is able to "convert" sources not using 24p to 24p and play it without judder
24p Playback = can only play material which is recorded in 24p (ex. Blu-ray) and play it in "true 24p" without judder."
"I am not sure how exactly the real cinema works, but is something like that, yes. If you have a Bluray player wich do not output in 24p, but makes a 2:3 pulldown itself, and outputs in 60 hz, the real cinema function can make a reverse pulldown and recreate the original 24p - Like the Pioneer's Pure Cinema function.
But when it comes to the px80, it has real 24p"
"Ok so the "24p Real Cinema" is only useful when you own a Blu-ray player that dosn't support 24p, so it converts the downconverted movie to its original 24p by reversing the pulldown as you said?"
Ja iaf, jag tittade på många av de serier och filmer jag har i 720p och i mkv, och allt var 24p (23.98), och som jag då förstår diskussionen ovan, så kan inte px80, som saknar 24p Real Cinema, göra om den signal som datorn sänder ut till 24p och spela utan judder, OM inte datorn sänder ut 24hz själv, men då hade ju inte TVn behövt "göra om nått". Däremot skulle pz85 kunna göra det, för att den har 24p Real Cinema.
Däremot skulle px80 kunna spela 24p utan judder, om källan hade kunnat mata med just 24 Hz, men som jag läst i denna tråd längre upp, så går det visst inte att sända något annat än 60 Hz om kör 1024x768 via DVI-HDMI?
Det innebär ju, att vill jag köpa pixelmappat över DVI-HDMI får jag nöja mig med judder, eftersom 24p Real Cinema saknas, men om jag väjer bort pixelmappat o matar med 720p, så kan jag få datorn att sända i 24 Hz, och då visar px80 utan judder?
Vad händer när man ställer in att datorn ska sända i 24 Hz alltid, och man sen spelar en film som har högra hz än så?
/Söder
Redigerat av soderman, 15 juli 2008 - 08:21.
Postad 15 juli 2008 - 09:26
Köpte den här maskinen från Netonnet för ett par veckor sen och hade en liten fundering på huruvida Netonnet köper från Panasonic Sverige eller inte. Tyckte att den medföljande s.k. "manualen" var ovanligt liten och innehållslös.
Är det någon som vet något om just det här? Dvs, inköpsland för Panasonic samt hur omfattande manualen egentligen bör vara. Det lilla pappersstycke jag fick medskickat var väl ett litet flygblad på 10 sidor ungefär!
I övrigt är det en grymt fin TV även om jag upplever att kontrollen sänder väldigt dåligt. Den måste ha "eye to eye" kontakt med TVn för att det ska hända något. Håller jag kontrollen bakom ett bord eller bara en liten bok eller nåt så registreras ingenting. Bör jag kanske reklamera den?
/Eric
Precis detta undrade jag med eftersom netonnet har ett så bra pris på den. Jag mailade dem och frågade om detta samt hur garantin och vad som gällde. Så här svarade dem:
Hej
Det stämmer att vi inte köper våra Panasonic produkter ifrån Pansasonic Norden. Har inte exakt pixelpolicyn framför mig, men skulle det bli ett pixelfel eller annat fel så tar vi in den till en serviceverkstad för en undersökning. Du har ju 2 års garanti hos oss så det är bara att höra av sig om något skulle bli fel. Garantin täcker inte olyckor, men det finns en försäkring att köpa till som täcker olycksfall, stöld m.m
Ha en bra dag
Så det är ju 2 års garanti och det bör väl räcka för att upptäcka eventuella fel. Jag kommer troligtvis att köpa den därifrån när fan ja får tummen ur röven=)
Postad 15 juli 2008 - 12:14
Nu citerar jag mig själv, men skulle vilja reda ut lite om detta. Har läst lite från en annan tråd på forumet, och har hittat följade gällande vad Panasonics TVs har för möjligheter att spela 24p.
"Models that do not include 24p Real Cinema are equipped with 24p Playback. The 24p Playback function provides film-like images by using pull-down with up to 96Hz.
So = The px80 HAS REAL 24P at 96 hz 4:4 pull down = NO JUDDER"
"24p playback is still true 24p and
real cinema is the ability to reproduce the originale 24p material from sources that is not inputted as 24p. It is simular to the Pioneers Pure Cinema function."
"24p Real Cinema = is able to "convert" sources not using 24p to 24p and play it without judder
24p Playback = can only play material which is recorded in 24p (ex. Blu-ray) and play it in "true 24p" without judder."
"I am not sure how exactly the real cinema works, but is something like that, yes. If you have a Bluray player wich do not output in 24p, but makes a 2:3 pulldown itself, and outputs in 60 hz, the real cinema function can make a reverse pulldown and recreate the original 24p - Like the Pioneer's Pure Cinema function.
But when it comes to the px80, it has real 24p"
"Ok so the "24p Real Cinema" is only useful when you own a Blu-ray player that dosn't support 24p, so it converts the downconverted movie to its original 24p by reversing the pulldown as you said?"
Ja iaf, jag tittade på många av de serier och filmer jag har i 720p och i mkv, och allt var 24p (23.98), och som jag då förstår diskussionen ovan, så kan inte px80, som saknar 24p Real Cinema, göra om den signal som datorn sänder ut till 24p och spela utan judder, OM inte datorn sänder ut 24hz själv, men då hade ju inte TVn behövt "göra om nått". Däremot skulle pz85 kunna göra det, för att den har 24p Real Cinema.
Däremot skulle px80 kunna spela 24p utan judder, om källan hade kunnat mata med just 24 Hz, men som jag läst i denna tråd längre upp, så går det visst inte att sända något annat än 60 Hz om kör 1024x768 via DVI-HDMI?
Det innebär ju, att vill jag köpa pixelmappat över DVI-HDMI får jag nöja mig med judder, eftersom 24p Real Cinema saknas, men om jag väjer bort pixelmappat o matar med 720p, så kan jag få datorn att sända i 24 Hz, och då visar px80 utan judder?
Vad händer när man ställer in att datorn ska sända i 24 Hz alltid, och man sen spelar en film som har högra hz än så?
/Söder
När jag skall förlänga mitt skrivbord i windows till tvn finns inte 24Hz, 48Hz eller 96Hz att välja som refresh rate - dock finns 72Hz.
Funkar det bra att skicka 1024x768 i 72Hz via VGA till PX80:n för att få mjuka panoreringar i .mkv-filer som är i 24Hz?
Jag frågar innan jag testar för jag vill inte rosta tv:n med några skumma inställningar (om det nu är möjligt)...
/Christopher
Redigerat av Chopha, 15 juli 2008 - 12:48.
Postad 15 juli 2008 - 16:30

Och det blir mjukare panoreringar, men kanske inte helt perfekt. Men det går nog att skylla på att min dator inte alltid klarar att hålla de 24 fpsen och att grafikkort har rätt stora felmarginaler för klockan och det gissningsvis inte är exakt 72Hz hela tiden.
Postad 15 juli 2008 - 17:22
Köpte den här maskinen från Netonnet för ett par veckor sen och hade en liten fundering på huruvida Netonnet köper från Panasonic Sverige eller inte. Tyckte att den medföljande s.k. "manualen" var ovanligt liten och innehållslös.
Är det någon som vet något om just det här? Dvs, inköpsland för Panasonic samt hur omfattande manualen egentligen bör vara. Det lilla pappersstycke jag fick medskickat var väl ett litet flygblad på 10 sidor ungefär!
I övrigt är det en grymt fin TV även om jag upplever att kontrollen sänder väldigt dåligt. Den måste ha "eye to eye" kontakt med TVn för att det ska hända något. Håller jag kontrollen bakom ett bord eller bara en liten bok eller nåt så registreras ingenting. Bör jag kanske reklamera den?
/Eric
Följde det inte med en cdrom med pdf fil som är tjocka manualen ? det gjorde med min px80e
Postad 15 juli 2008 - 17:58
Jag har canaldigital via satellit och då funkar både tv:ns och boxerns text-tv. Tv:ns är sjukt snabb, så den rekommenderas!Men är det verkligen så? Mina föräldrar har hemma en boxer kopplad med scart, och där funkar både "boxens textTV" och Sony TVns. Kanske är anorlunda med satelit?
/Söder
Postad 15 juli 2008 - 19:35
Postad 15 juli 2008 - 20:30
Jag tror jag har det så som du beskriver. Ett litet problem bara, det är 10 meters HDMI- sladd från datorn till TVn. VIlket gör att jag behöver 10 meter ljudkabel (med 3.5mm -> 2xRCA). Ljudet kommer därför inte lika snabbt fram till TVn som bilden och gör att ljudet blir lite osynkat. Har hört att det är bättre med en optisk ljudkabel i mitt fall.
Du resonerar lite fel här.
Längden på kablarna är knappast avgörande i detta fall. Signalerna transporteras i samma takt oavsett om de är analoga/digtala, ljud/bild. (Sitter du däremot 10 meter ifrån tvn lär bilden nå dig sisådär 3 hundradelar före ljudet...vilket du knappast heller skulle märka

Behandlingen av bild- och ljudsignaler i bägge ändar kan därimot vara olika "snabba" varför det bli osynkat. Här klämmer nog skon hårdare.
Härmed INTE sagt att en optisk ljudkabel INTE löser problemet...kanske blir timingen i signalbehandlingen bättre då och problemet försvinner.
Postad 15 juli 2008 - 22:29
Kom hem med min nya px80 i fredags. Var noga med att ställa in bio läget och dra ner ytterligare på kontrast och ljusstyrka. Tittade inte så mycket på tv:n den kvällen men var mycket nöjd över bilden den visade.
Men till min stora förvåning upptäcker jag på lördagskvällen då jag kollar på film att vid en väldigt mörk sekvens är det några skiftningar som inte borde vara där. Detta framträdde då rummet var helt mörkt och bilden var svart. Jag var givetvis tvungen att undersöka saken.
Vid svart bild framträder en äggformad oval figur ca 2*1 dm som är mörkare än övriga bilden. Började köra myrornas krig, har kört det några dagar nu, men ägget sitter kvar. När jag suttit och tittat på ägget har jag också sett lite spår av undertexter med dessa försvinner väldigt fort när myrorna gör sitt jobb. Detta ägg blir bara synligt då jag har mörklagt rummet och då det är svarta filmsekvenser. + att jag så såklart letar efter det.
Min fråga är då, är detta en "permanent inbränning - ?" eller en seglivad "image retention" som jag fått av, ja, ingen aning, har knappt använt tv:n och inte haft några stillbilder.
Har ni andra ägare liknande problem?
Känner att jag kanske borde skita i det och vara nöjd med att en så billig tv ger så bra bild, eller...
Redigerat av Lukewarm, 15 juli 2008 - 23:51.
Postad 16 juli 2008 - 00:30

Hade det varit ghosting så skulle det som sagt försvunnit ganska omg efter myrkrigen. Hade nog lämnat tillbaka den....
Postad 16 juli 2008 - 09:54
Postad 17 juli 2008 - 04:34
Du resonerar lite fel här.
Längden på kablarna är knappast avgörande i detta fall. Signalerna transporteras i samma takt oavsett om de är analoga/digtala, ljud/bild. (Sitter du däremot 10 meter ifrån tvn lär bilden nå dig sisådär 3 hundradelar före ljudet...vilket du knappast heller skulle märka)
Behandlingen av bild- och ljudsignaler i bägge ändar kan därimot vara olika "snabba" varför det bli osynkat. Här klämmer nog skon hårdare.
Härmed INTE sagt att en optisk ljudkabel INTE löser problemet...kanske blir timingen i signalbehandlingen bättre då och problemet försvinner.
Kanske har du rätt. Men det är ändå märkligt. Från min dator så splittar jag ljudsignalen. En till TVn (typ 15meter sladd) och en till datorhögtalarna (kort sladd typ 1 meter). Det man märker om man kollar film på TVn via datorn och slår på datorhögtalarna är att det blir ett klart och tydligt eko. Det är kanske så att ljudet "behandlas" snabbare av mina datorhögtalare isf??? Ja, sjukt är det iaf.
Postad 17 juli 2008 - 06:08
Jag kan kolla upp mer hur han hade det...
/Söder
Postad 17 juli 2008 - 09:01
Postad 17 juli 2008 - 09:33
Jag funderar på att köpa antingen 42 eller 37 varianten men funderar på om bildkvalitén skiljer på något sätt. Finns det några skillnader mer än storleken? Jag sitter ganska nära där TV:n ska stå så jag vet inte om 42 kan bli för stort eller om det är värt att betala extra för det.
Någon skillnad lär du inte se....
Har du över 2m tittavstånd så kör på 42:an. Sen kostar den faktiskt bara 90:- mer....

Postad 17 juli 2008 - 21:21
Jag har en 37:a px80 som jag köpte för att jag senare ska ha den i sovrummet och jag sitter på ca 3-3-5 m och den är för liten då men i sovrummet blir den perfekt.
Så sitter ni 2-5-3-5 meter ifrån ska ni inte ha en 37:a.
Jag köper endera en px80 42:a eller en 50 tums px8.
Men jag är lite osäker på px8:an för den har ett sämre grafikkort i sig än px80.
Vi får se!!
Postad 17 juli 2008 - 21:44
Men asså ett expempel: Precis kopplat in min PVR box och satt o lattjade i menyerna,jag slocknade när jag var inne i ett läge med statisk text o linjer överallt. Sov säkert 8 timmar på soffan

Inte en liten grej satt kvar på tv:n efteråt....vaknade...slog över till en annan kanal(med mörk bild) Såg inte ett jota

Så... Verkar som att det ska vara något fel på tv:n för att d ska kunna hända

Postad 18 juli 2008 - 11:55
Får min PX80 snart

Postad 18 juli 2008 - 14:39
Ställ in cinema/bio PÅ ALLA KÄLLOR, då det är ingångsberoende inställningar. Ställ sedan ner kontrast, ljusstyrka och färg 2-3 snäpp så klarar du dig nog. Kollar du på 4:3-material så zooma eller välj till gråa kantlinjer. Vill du dra upp inställningarna och leka lite så se till bilden täcker hela skärmytan.Vilka inställningar är det som ska ändras under inkörningsperioden?
Får min PX80 snart
Vill du snabbt få några timmar på tv:n så rekomenderas Break-in dvd eller något sånt (googla).
Och du, grattis till en trevlig och prisvärd tv!

Postad 19 juli 2008 - 01:19
Tackar på förhand!
Postad 19 juli 2008 - 17:20
Blev förvånad över att ingen skillnad kunde ses när man spelar med component på PS2an. Tråkigt att aliasing är ett sådant faktum på PS2an. Förstör många annars vackra spelvärldar. Ruskigt mycket är det. Aja, finns ju i 360 och PS3 spel också, men givetvis i mindre utsträckning. Tar nog ett tag innan vi ser high-def generationen konsoler där aliasing inte förstör hela idén med HD gaming. AA åt folket...
Redigerat av Rebelicious, 19 juli 2008 - 21:00.
Postad 19 juli 2008 - 18:46
Bifogad fil(er)
Postad 20 juli 2008 - 09:42
Postad 22 juli 2008 - 00:59
Men har några frågor. om nu någon kan besvara dom

Min PX80 får jäkligt lätt ghostningar, detta om man t ex bara har en väldigt ljusstar scen igång i några minuter.
Är det så för alla er andra?, detta händer ofast om man kör t ex PS3, eller kollar på film via HTPCn.
Sedan har jag märkt att när man kollar på något ( oavsett källa ) så ser det ut som myrornas krig i bakgrunden?
Ser nästan ut som om bilden är pixlig..
Är detta något typ av filter som förekommer på filmer, digitaltv kanaler osv? (detta kan även ses på bluray film i vissa delar utav filmerna) eller är det någon inställningen som kanske är på/av som filtrerar bort detta?
Någon annan som ser detta?.
Sedan har jag märkt att när ps3n är igång (kopplad via hdmi till ingång 3) brummar tvn mer än vanligt, detta händer inte om man kör någon annan hdmi ingång.
Detta hör man från en 2-3 meters avstånd med tystnad i rummet.
Tacksam för alla svar och tips

/Martin
Postad 22 juli 2008 - 08:44
Det var inte mycket jag kände igen där...Jag har nu haft px80n i ca 1 månad och är väldigt nöjd!
Men har några frågor. om nu någon kan besvara dom
Min PX80 får jäkligt lätt ghostningar, detta om man t ex bara har en väldigt ljusstar scen igång i några minuter.
Är det så för alla er andra?, detta händer ofast om man kör t ex PS3, eller kollar på film via HTPCn.
Sedan har jag märkt att när man kollar på något ( oavsett källa ) så ser det ut som myrornas krig i bakgrunden?
Ser nästan ut som om bilden är pixlig..
Är detta något typ av filter som förekommer på filmer, digitaltv kanaler osv? (detta kan även ses på bluray film i vissa delar utav filmerna) eller är det någon inställningen som kanske är på/av som filtrerar bort detta?
Någon annan som ser detta?.
Sedan har jag märkt att när ps3n är igång (kopplad via hdmi till ingång 3) brummar tvn mer än vanligt, detta händer inte om man kör någon annan hdmi ingång.
Detta hör man från en 2-3 meters avstånd med tystnad i rummet.
Tacksam för alla svar och tips
/Martin

Ghosting
Hur många timmar har din tv gått? Vilka inställningar kör du? Cinema/normal..? Vad har du för värden på kontrast och ljusstyrka?
Myrornas krig/pixlighet
Känner jag inte igen alls. Testat att ändra P-NR i bildmenyn? Samma både av och på?
Brum vid PS3
Är det "plasma-buzz-ljudet" du menar eller är det är lågfrekvent brum?
Postad 22 juli 2008 - 23:10
så ca 150 timmar.
Har alltid haft på normal fast med lägre kontrast. och normal färgåtergivning.
Ser en liiiiten skillnad om man tar maximum på P-NR, men fortfarande samma. Denna funktion var av innan.
Har du lust att skriva dina exakta inställningar? både för bild samt inställnings menyn .
Vad gällande ljudet så är det ett buzz ljud, Tvn låter ju ständigt, väldigt lågt, men när man har den på hdmi 3 ingången och ps3n är igång låter det mer än normalt.. Väldigt skumt .
/M
Postad 23 juli 2008 - 08:10
Jag kör med cinema/bio som ska ge mest korrekt färgåtergivning enligt de tester där man har mätt upp bilden. Dock fortfarande med inkörningsinställningar dvs lite lägre kontrast och ljus 1-3 klick kanske beroende på vad jag kör. Har testat att köra en kontrastrik statisk bild en stund och visst syns den kvar men det är väldigt kort tid.Tvn har väll gått ca 4-5 timmar om dagen i 1 månads tid.
så ca 150 timmar.
Har alltid haft på normal fast med lägre kontrast. och normal färgåtergivning.
Ser en liiiiten skillnad om man tar maximum på P-NR, men fortfarande samma. Denna funktion var av innan.
Har du lust att skriva dina exakta inställningar? både för bild samt inställnings menyn .
Vad gällande ljudet så är det ett buzz ljud, Tvn låter ju ständigt, väldigt lågt, men när man har den på hdmi 3 ingången och ps3n är igång låter det mer än normalt.. Väldigt skumt .
/M
Jag märker att buzzljudet ändras om man kör enfärgade bilder över hela bildytan. Dock inte så att det är störande högt utan främst om man står och lyssnar.
Kör du jordat förresten..? Blir det någon skillnad om du drar ut alla andra kablar (antenn/scart/andra hdmi/...)
Postad 24 juli 2008 - 22:10
Jag bestämde mig för att köpa denna tv redan efter ca 2-3 sidor(+ naturligtvis sett den live) men fortsatte att läsa resten för att ha så mycket information och kunskap som möjligt när jag väl får tv:n. ska nu ÄNTLIGEN hämta hem den imorgon.
Vill passa på att tacka framförallt Maverick och Schjak (m.fl som jag inte minns namnen på) för all hjälp och kunskap som ni delar med er, det har hjälp mig enormt mycket, nu slipper jag vara vaken en veckas tid och bli ovän med alla i min närhet OM jag inte skulle få perfekt bild direkt!!

Återkommer när jag väl installerat och testat den lite mer, men är redan övertygat att jag kommer bli vansinnigt nöjd.
Postad 25 juli 2008 - 10:34
Redigerat av Frixos, 25 juli 2008 - 10:36.
Postad 25 juli 2008 - 10:58

http://www.blocket.s...2156.htm?ca=4_s
Varför PX80 när det fortfarande är PV60 som gäller?
Ursäkta att jag skräpar ner i tråden men jag är förkyld, uttråkad och tvungen att hålla mig inne när det är 30 grader ute.
Redigerat av nobba, 25 juli 2008 - 11:01.
Postad 25 juli 2008 - 11:31
Mvh
Postad 25 juli 2008 - 12:48
Jag kör med cinema/bio som ska ge mest korrekt färgåtergivning enligt de tester där man har mätt upp bilden. Dock fortfarande med inkörningsinställningar dvs lite lägre kontrast och ljus 1-3 klick kanske beroende på vad jag kör. Har testat att köra en kontrastrik statisk bild en stund och visst syns den kvar men det är väldigt kort tid.
Jag märker att buzzljudet ändras om man kör enfärgade bilder över hela bildytan. Dock inte så att det är störande högt utan främst om man står och lyssnar.
Kör du jordat förresten..? Blir det någon skillnad om du drar ut alla andra kablar (antenn/scart/andra hdmi/...)
Testade nu att köra bio läge med lite lägre kontrast samt P-NR på maximum och bilden blev bättre, inte lika skarp, men pixligheten (myrornas krig ) försvann till en viss del, men ses fortfarande i vissa sekvenser utav filmer osv.
BTW vad gör sidopanel inställningen ? finns ju AV - minimum , medium , maximum..
Och ja, tvn är jordad, har ingen antenn direkt in i tvn då jag kör digititalbox. .
Men e fortfarande lite misstänksam pga av denna pixlighet . ska försöka ta ett kort och slänga upp här så ni kan få se.
Föresten blir det någon skillnad på bilden om man kalibrerar tvn ?
/M
Postad 25 juli 2008 - 14:46
Om du kör en 4:3 signal istället för 16:9 så lägger den till gråa sidor brevid bilden för att panelen ska "slitas" jämnt och inte mer i mitten. Nivån är vilken ton den ska ha på det grå fältet....
BTW vad gör sidopanel inställningen ? finns ju AV - minimum , medium , maximum..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar