Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *

3109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PX80 (TV) 1 8,88 (16) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX80 (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX8E (TV) 0 7,92 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX8E (TV) 2 9,27 (50) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX81 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX81 (TV) 1 9 (6) Inga priser
61 relaterade trådar
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8 (0 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Panasonic TH-50PX8 (918 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic 37PX80 (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-PX8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8 (62 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
PX8 bäst i prisklassen? enlighten me :) (12 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 16 år sedan
Söker sovrumstv 37-42" med minst samma bilkvalitet som Sony KDL-32V25 (4 inlägg) 16 år sedan
TH-50PX8‏ på väg ut? (6 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Tips på bra 26" - 40" tv (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-50PX8 vs Panasonic TH50Z80 (11 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
HTPC med Panasonic TH-50PX8E (0 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 augusti 2008 - 10:23

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Ser inget flimmer över huvudtaget på min PX80. Iaf inte med mina inställningar. Kommer inte ihåg i huvudet men när jag körde DVE så sa de att om man hade för hög kontrast eller brightness (är på jobbet så kan inte kolla) så kan bilden upplevas som "flimmrig". Kanske är det det som är ditt problem?

Kanske. Jag har aldrig haft en px80 hemma. Har bara lagt märke till detta i olika butiker jag varit inne i, samt nu även läst att många andra verkar klaga på att px80 flimmrar mer än andra plasmor. Med rätt intällningar kanske problemet löser sig. Fast samtidigt, varför ska px80 flimmra mer än andra plasmor när "butiksinställningarna" är på?

Postad 14 augusti 2008 - 15:03

a gunner
  • a gunner
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har precis köpt en TH-42PX80 och undrar vilka inställningar ni andra kör med för att få en bra och skarp bild. Jag har ComHems digatalTV med hårddisk om nu det spelar nån roll.

Spelar typ och längd av kablar nån roll? Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand

Postad 14 augusti 2008 - 15:49

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Det stämmer säkert många gånger, men vad som är bra bild är ju högst subjektivt. Jag kommer t.ex. höja ljusstyrkan några snäpp och kontrasten en aning för den ingången där jag har datorn inkopplad. Jag är väldigt nöjd med bilden som den är nu och då har jag inte ens anpassat den till precis så som jag vill ha den, var vad jag menade ;)

Nog för att det finns individuella skillnader i hur mycket ljusstyrka man vill ha ut ur bilden. Men det skulle förvåna mig om någon tycker att det är "snyggt" när detaljer i bilden försvinner p.g.a hög kontrast.
Ett annat fel som många gör är att ställa in bilden efter tycke och smak när man ser en film eller ett tv-program, utan att reflektera över att det bara är i just det tv-programmet som bilden råkar se ut så som man ställt in det. I ett annat program kan det se helt annorlunda ut.
När det finns en standard att rikta sig efter så finns det väl ingen nackdel att försöka nå en bild som är så nära den som möjligt, på så sett ser alla program och filmer ut så som de var tänkta att göra. En "snygg" bild ska ju skapas av den som skapar filmmaterialet, inte av själva TVn man tittar på..

Ljusnivån ska du egentligen aldrig ändra efter tycke och smak, den reglerar egenligen inte ljuset utan svärtan. Det den anger är den punkt i ljusstyrka där TVn börjar rita ut, allt under det värdet räknas som svart. Målet är att den ska ställas in så att svart färg och allt där under (blacker than black) inte ritas ut alls, och allt som är över ritas ut.

Ökar du "ljus" medför det att TVn tolkar mörkare punkter, som egentligen ligger under svart, som gråa. Resultatet blir en gråare svärta. Minskar du ljusnivån, medför det att punkter som skulle ha ritats ut försvinner. Att ställa in denna exakt rätt kräver en kalibrering, men på PX80 ligger värdet omkring -1 från mitten, för maximal svärta men ändå bästa detaljnivå i mörka partier. Detta värde behöver aldrig ändras efter att det är rätt inställt. Vill du ändra ljuset i bilden så är det kontrasten du ändrar.

Du får öka kontrasten hur mycket du vill, men jag tror att om man ökar den så mycket att det skulle klassas som skadligt vid en inkörning, så skulle det ända bara leda till en hel del förlorad detaljnivå i bilden. Ofta så vill man ha lite högre kontrast när man har köpt en ny TV, men efter ett tag tröttnar man på att bli bländad och sänker värdet så att det känns behagligt att titta på.
På dagtid kan man känna behov av lite högre kontrast än på kvällen.

Kanske. Jag har aldrig haft en px80 hemma. Har bara lagt märke till detta i olika butiker jag varit inne i, samt nu även läst att många andra verkar klaga på att px80 flimmrar mer än andra plasmor. Med rätt intällningar kanske problemet löser sig. Fast samtidigt, varför ska px80 flimmra mer än andra plasmor när "butiksinställningarna" är på?

Nu när jag ändå skrivit en massa om kontrast så kom jag på att i info-materialet på DVE så varnar de för att hög kontrast kan leda till "flickering". När jag testade detta i testmönstret för kontrastinställning så kunde man tydligt se hur vita partier flimrade mer när man ökade kontrasten.
Skulle det kunna va så att skärmar du har sett har haft hög kontrast? I butiker är det ju väldigt vanligt att man har för hög kontrast. Kanske är PX80 känsligare för att ha hög kontrast, varför den skulle vara känsligare än andra vet jag ej, men det kan ju bland annat bero på hur den dynamiska kontrasten i TVn fungerar... Sen kan det ju också varit så att den hade högre kontrast jämfört med de andra apparaterna du såg.
Prova att ställa ner kontrasten när du är i butiken och se om det hjälper. Använd bioläget och ha kontrasten i mitten. I butiken kommer det se ut som att TVn får en mörk och "tråkig" bild, men hemma är det inte alls samma sak...

edit: såg att detta togs upp ovan, sorry =) men kolla detta, ni som ser flimmer...

Redigerat av schjak, 14 augusti 2008 - 15:54.

Postad 14 augusti 2008 - 16:28

Frullen
  • Frullen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
he nu skuttar jag in här lite, men jag har en fråga bara, kalibreringen, ska den göras efter,före eller under inkörningsperioden, jag kommer att kalibrera med DVE på BD. sen är det helt okej att spela ps3 under inkörningsperioden så länge man har chillade inställningar?:(

/hejj hopp godissnopp

Redigerat av Frullen, 14 augusti 2008 - 16:29.

Postad 14 augusti 2008 - 16:41

soderman
  • soderman
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Fan, verkar som att Dustinhome nu har tagit bort sitt erbjudande med HDMI-kabel och väggfäste..

/Söder

Postad 14 augusti 2008 - 18:07

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1 156 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag hade tänkt att köpa en PX80 inom en relativt snar framtid. Satte mig och tänkte läsa lite på forumet här nu, men blir nästan lite avskräckt. Många pratar om problem osv. Jag kan inte särskilt mycket om det här.
Det jag ska använda TV:n till är att spela PS3 (genom HDMI), kolla på DVD/blu-ray genom PS3, samt kolla på TV (via comhem, har beställt en HDTV-box, men vill ju inte bara kolla på HDTV då vi tittar ganska mycket på TV, och det finns ju inget överflödigt utbud idag). Det kommer även tittas ganska mycket på sport, både HDTV-sport och "som vanligt" via HDTV-boxen.

Fungerar den här TV:n bra till det jag nyss nämnt? Har kikat på andra Plasmor också, främst på samsungs 42A456/457. Någon av dem kanske lämpar sig bättre för mina ändamål? Att koppla datorn till TV:n är inte intressant alls (om det går är det ett plus, men liksom inget direkt krav eller måste).

Sen är jag lite osäker på storleken 42". Vi sitter kanske.. 3 meter från TV:n, så jag fruktar att 42" blir lite för stort. PX80 finns ju i 37" också. Ska tillägga att vi inte är överdrivet kräsna på bild osv. Men vi vill ju inte ha något dåligt.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

Postad 14 augusti 2008 - 18:09

Andersson89
  • Andersson89
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Då är min TV också uppackad och jag är jätte nöjd. Dock är det en sak som jag stör mig på. När man byter bildläge mellan Auto, 4:3, 16:9 och de andra så kommer det upp en lite ruta uppe i vänstra hörnet som visar vilket läge man har inställt. Så här långt är det inga problem. Men sedan när jag sitter och kollar på tv så växlar den snabbt över till "wide" sen tillbaka dig där jag hade den inställt. Spelar ingen roll vilket bildläge jag kör på, det händer hela tiden. Någon som har något förslag på vad som ska göras? Eller ska det vara så? Jag skulle tro att det bara är någon inställning för att slå av "wide" grejen. Men hittar den inte.

Postad 14 augusti 2008 - 18:31

Segge
  • Segge
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Kommer det någon PX80 i 50"?
Och när i så fall?
Hörde av en säljare att Panasonic gjorde en liknande grej i fjol.

Annars kommer det bli en 50PX8 i slutet på denna månad.

Postad 14 augusti 2008 - 23:49

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan ställa in så tv'n automatiskt går till HDMI1 när man slår på den?

Postad 15 augusti 2008 - 07:52

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0

Hallå!

Jag hade tänkt att köpa en PX80 inom en relativt snar framtid. Satte mig och tänkte läsa lite på forumet här nu, men blir nästan lite avskräckt. Många pratar om problem osv.

Hej, har inga bra svar på dina frågor men det är ju tyvär problemen man pratar om på forum, kolla i alla andra tv trådar så kommer du aldrig vilja köpa en ny tv :(

Postad 15 augusti 2008 - 08:19

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

he nu skuttar jag in här lite, men jag har en fråga bara, kalibreringen, ska den göras efter,före eller under inkörningsperioden, jag kommer att kalibrera med DVE på BD. sen är det helt okej att spela ps3 under inkörningsperioden så länge man har chillade inställningar?:(

/hejj hopp godissnopp

Du kan kalibrera den när du vill och hur många gånger du vill, men gör du det innan inkörningen så kan du få ändra lite på inställningarna efter 200h, eftersom TVn kommer att påverkas under den tiden...
Men om jag hade köpt en ny px80 idag så hade jag kalibrerat den på en gång, sen gjort justeringar efter 200h.
Anledningen är att inställningarna blir ganska snälla när man kalibrerar, så de funkar alldeles utmärkt att ha under inkörningen också.

Utgå från inställningarna på hdtvtest.co.uk, kalibrera vidare mer exakt med DVE. Tänk på att just kontrasten kan vara lite knepig att kalibrera, men utgå från hdtvtests inställning till att börja med. Sen kan du öka den efter 200h, men jag har den fortfarande lika lågt som de 1-2 steg under mitten, tycker det är perfekt. Ökar man den för mycket så leder det till att färgtemp "varm" - som är mest korrekt enligt standarden, börjar se gult ut och det vill man ju inte .... Men lite kan man öka den om man vill det, man ser ju om färgerna börjar påverkas.

Hallå!

Jag hade tänkt att köpa en PX80 inom en relativt snar framtid. Satte mig och tänkte läsa lite på forumet här nu, men blir nästan lite avskräckt. Många pratar om problem osv. Jag kan inte särskilt mycket om det här.
Det jag ska använda TV:n till är att spela PS3 (genom HDMI), kolla på DVD/blu-ray genom PS3, samt kolla på TV (via comhem, har beställt en HDTV-box, men vill ju inte bara kolla på HDTV då vi tittar ganska mycket på TV, och det finns ju inget överflödigt utbud idag). Det kommer även tittas ganska mycket på sport, både HDTV-sport och "som vanligt" via HDTV-boxen.

Fungerar den här TV:n bra till det jag nyss nämnt? Har kikat på andra Plasmor också, främst på samsungs 42A456/457. Någon av dem kanske lämpar sig bättre för mina ändamål? Att koppla datorn till TV:n är inte intressant alls (om det går är det ett plus, men liksom inget direkt krav eller måste).

Sen är jag lite osäker på storleken 42". Vi sitter kanske.. 3 meter från TV:n, så jag fruktar att 42" blir lite för stort. PX80 finns ju i 37" också. Ska tillägga att vi inte är överdrivet kräsna på bild osv. Men vi vill ju inte ha något dåligt.

Mvh

En HDTV är en komplicerad sak. Därav diskuteras mycket, speciellt om sådana populära apparater som PX80, eftersom det är många som äger den. Framförallt är det ju också problemen som diskuteras, eftersom man vill lösa dem. Det betyder inte att TVn är ett problembarn utan snarare att vi är ganska kräsna, man vill ha varenda detalj perfekt. Det finns ju en anledning till att många köper px80, den är bra och till ett bra pris, helt enkelt.

Tro inte att någon annan TV har mindre problem - alla TV-apparater har fel och brister, ingen är perfekt. (pioneer plasma är väl det närmsta man kan komma)
Jag skulle säga att px80 är en TV med väldigt få problem. Är det någon TV som man i princip bara kan köpa, koppla in och slå på, och sedan få ett helt ok resultat, så är det nog px80. Sen är det väl bra om man byter bildläge till bio osv men det är i alla fall enkelt att få fram en bra bild.

Sen kan du engagera dig hur mycket du vill i din nya TV och läsa här hur mycket du vill. När man köper en ny TV så blir man lätt engagerad, tycker om att fixa och trixa med den och alla tillbehör. För utomstående kan det ju låta som att man har problem med TVn men så är det ju inte egentligen. En vanlig svensson som köper den här TVn skulle troligtvis inte ha något alls att klaga på...

Den här TVn är perfekt för dina behov. Jag kör också ps3 och comhem, dock inte HD-tv utan vanlig digital-tv. Den fungerar fint att spela spel på, material i HD blir riktigt bra, och vanlig digital-tv blir också mycket bra. Det sägs att LG PG6000 har bättre bildbehandlig för vanlig SD-tv, men däremot är px80 vassare på HD, vilket du ju ska köra mest. Sen är bilden på SD som sagt inte fy skam på något sätt.

En sak du bör veta är att när du har spelat på din ps3 så kan det bli små spökbilder på bilden som syns främst när du stänger av spelet eller ps3an. De är väldigt subtila och syns bara på nära håll, och uppstår där det varit statiska bilder såsom livmätare, hastighetsmätare osv. Du hade kanske inte ens märkt dem om jag inte sagt det, men de är inget att oroa sig för, de försvinner... Detta gäller alla plasmor i prisklassen.

Någon som vet om man kan ställa in så tv'n automatiskt går till HDMI1 när man slår på den?

Ja, sök på 'hotel mode' i tråden.

Postad 15 augusti 2008 - 08:34

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1 156 inlägg
  • 0

En HDTV är en komplicerad sak. Därav diskuteras mycket, speciellt om sådana populära apparater som PX80, eftersom det är många som äger den. Framförallt är det ju också problemen som diskuteras, eftersom man vill lösa dem. Det betyder inte att TVn är ett problembarn utan snarare att vi är ganska kräsna, man vill ha varenda detalj perfekt. Det finns ju en anledning till att många köper px80, den är bra och till ett bra pris, helt enkelt.

Tro inte att någon annan TV har mindre problem - alla TV-apparater har fel och brister, ingen är perfekt. (pioneer plasma är väl det närmsta man kan komma)
Jag skulle säga att px80 är en TV med väldigt få problem. Är det någon TV som man i princip bara kan köpa, koppla in och slå på, och sedan få ett helt ok resultat, så är det nog px80. Sen är det väl bra om man byter bildläge till bio osv men det är i alla fall enkelt att få fram en bra bild.

Sen kan du engagera dig hur mycket du vill i din nya TV och läsa här hur mycket du vill. När man köper en ny TV så blir man lätt engagerad, tycker om att fixa och trixa med den och alla tillbehör. För utomstående kan det ju låta som att man har problem med TVn men så är det ju inte egentligen. En vanlig svensson som köper den här TVn skulle troligtvis inte ha något alls att klaga på...

Den här TVn är perfekt för dina behov. Jag kör också ps3 och comhem, dock inte HD-tv utan vanlig digital-tv. Den fungerar fint att spela spel på, material i HD blir riktigt bra, och vanlig digital-tv blir också mycket bra. Det sägs att LG PG6000 har bättre bildbehandlig för vanlig SD-tv, men däremot är px80 vassare på HD, vilket du ju ska köra mest. Sen är bilden på SD som sagt inte fy skam på något sätt.

En sak du bör veta är att när du har spelat på din ps3 så kan det bli små spökbilder på bilden som syns främst när du stänger av spelet eller ps3an. De är väldigt subtila och syns bara på nära håll, och uppstår där det varit statiska bilder såsom livmätare, hastighetsmätare osv. Du hade kanske inte ens märkt dem om jag inte sagt det, men de är inget att oroa sig för, de försvinner... Detta gäller alla plasmor i prisklassen.

Tack, underbart svar! Det avgjorde nog hela saken, blir till 99% en PX80! Ska bara vänta till den 25de :(

Postad 15 augusti 2008 - 09:40

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Måste instäamma i det där. Det finns bättre tv-apparater än PX80, men knappast enklare och användarvänligare.
Vissa tv-apparater i liknande prisklass kan förvisso få en mycket bra bild, men det är också enklare att misslyckas. Det är sälla man hör någon som är rejält besviken på sin panasonic, men en del är det med sina sony samsung osv. Detta är nog inte främst på att desa är sämre eller har sämre kvalitet, utan att det är lurigare att ställa in dem bra.

Tvärtemot vad många säger är Plasma oftast lite lättare att ha att göra med än LCD. Visst en LCD kan du utan risk att skada den köra hur som helst men det ser ju inte roligt då utan du måste lägga ned tid på att ställa in den. Det är mycket knepigare på de flesta LCD:er än på plasma. Framförallt är det så eftersom plasma oftast påminner om CRT i hur den reagerar. Det blir för många oerfarna ganska självklart hur man ska göra för att få till bilden som man vill.

Fast ska ju tillägga att det är större skillnad mellan olika tillverkare än tekniken... LG är ju till exempel ett praktexempel på icke-intutiva inställningsmöjligheter, märkliga lösningar m.m.

Tyvärr är det just alla klistermärken som säljer tv-apparaterna. Och ju fler finesser i form av bildförvrängare desto svårare är det för folk att ställa in dem. Det är inte lätt att veta om color space 1 eller 2 är mest korrekt för en oerfaren.

Detta är bara mina erfarenheter av folk man får hjälpa med saker. I slutändan är det inte vilken tv som i teorin är bäst som gäller, utan att man för sina egna förutsättningar får en tv som blir bra. PX80 är ofta ett säkert köp :(

Postad 15 augusti 2008 - 10:56

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hallå!

Mvh

FLIMMER, OCH MER FLIMMER!

Jag köpte en Samsung ps-50a416 för en dryg vecka sedan, pga jag tyckte px80 flimrade. Idag när jag var på stan såg jag i ett varuhus en px80 igen SOM FLIMRADE. Till saken hör att bilden på denna px80 var mörkare än de andra plasmorna (lg och samsung) som inte flimrade alls. Jag har satt upp några (rätt dåliga) bilder på min tv på Samsung ps-50a416-tråden. Jag lider ibland av migrän och tål inte alls randiga tyger eller sånt som flilmrar, så jag är nog extremt känslig också. Min samsung flimrar inte alls! :-)

Postad 15 augusti 2008 - 11:22

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1 156 inlägg
  • 0

Jag köpte en Samsung ps-50a416 för en dryg vecka sedan, pga jag tyckte px80 flimrade. Idag när jag var på stan såg jag i ett varuhus en px80 igen SOM FLIMRADE. Till saken hör att bilden på denna px80 var mörkare än de andra plasmorna (lg och samsung) som inte flimrade alls. Jag har satt upp några (rätt dåliga) bilder på min tv på Samsung ps-50a416-tråden. Jag lider ibland av migrän och tål inte alls randiga tyger eller sånt som flilmrar, så jag är nog extremt känslig också. Min samsung flimrar inte alls! :-)

Kikade på en PX80 inne på Audio & Video i örebro. Kunde inte upptäcka något flimmer alls. Men det är klart, lider man av migrän och likande förstår jag att man märker sånt lättare.
Måste säga att samsung inte tilltalar mig alls, väldigt mycket på grund av designen på själva TVn. Är fruktat trött på deras modeller. Nu känns det väl som design är det sista man ska kika på, men om det står och väger mellan 2 apparater som nästan är identiska så väljer, i alla fall jag, den mest tilltalande designen. :)

Redigerat av Unregistered1552, 15 augusti 2008 - 11:25.

Postad 15 augusti 2008 - 16:58

eway
  • eway
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Vilket väggfäste passar till PX80 om man nu är sugen på slänga upp den på väggen? eller kommer det med ett i paketet?

Postad 15 augusti 2008 - 16:59

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Jag var inne på expert här om dagen och märkte samma fenomen. Det verkade som att de hade ställt ner kontrasten på just px80. Även jag är känslig för flimmer och har många gånger lagt märke till att px80 flimmrar mer än andra. Kanske har de fattat detta både på expert och det där varuhuset som du var inne på, och därför ställt ner kontrasten?

Postad 15 augusti 2008 - 18:43

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0

Vilket väggfäste passar till PX80 om man nu är sugen på slänga upp den på väggen? eller kommer det med ett i paketet?

alla :) är vesa standard..

Postad 15 augusti 2008 - 19:56

Glas
  • Glas
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Ska beställa denna tv inom de närmsta dagarna men har bara en lite fråga angående garantin. Har sett att många nämer att Panasonic har en garanti på 3 år, men sidan jag ska beställa ifrån utlovar en garanti på 2 år. Är det alltså garantin man har hos själva återförsäljaren, medans man har 3 års garanti hos Panasonic? Är inte så bra på garantier/försäkringar osv.

Tack!

Postad 15 augusti 2008 - 20:19

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1 156 inlägg
  • 0

Hej!

Ska beställa denna tv inom de närmsta dagarna men har bara en lite fråga angående garantin. Har sett att många nämer att Panasonic har en garanti på 3 år, men sidan jag ska beställa ifrån utlovar en garanti på 2 år. Är det alltså garantin man har hos själva återförsäljaren, medans man har 3 års garanti hos Panasonic? Är inte så bra på garantier/försäkringar osv.

Tack!

Det skulle jag också vilja veta :)

Postad 15 augusti 2008 - 21:27

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Jag är ny i denna tråd och ber om ursäkt ifall jag frågar något som redan är besvarat x antal gånger: Hur är det med pixelmappning på px80? Jag är på g att beställa en px80-37 till sovrummet där jag tänkt köra TV (boxer) samt streama från PC och har helt plötsligt hakat upp mig på just det här med pixelmappning. Vilka upplösningar kan jag ha datorn uppsatt på och fortfarande få px80 att visa en bra bild? Är det endast 1024*768 i 60hz som är möjligt eller fixar px80 högre upplösningar som 1920*1080 eller 1366*768 som input från PC'n och skalar ner dessa till 1024*768 på ett bra sätt?

Postad 15 augusti 2008 - 21:34

eway
  • eway
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

alla :) är vesa standard..

men på https://www.prisjakt...kt.php?e=279067

står det: VESA-fäste = Nej

Postad 15 augusti 2008 - 23:45

Glas
  • Glas
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Snabb fråga. Exakt vart sitter HDMI-uttagen på denna TV? Behöver nämligen veta hur lång kabel jag ska köpa.

Sen om någon är hemma på det här med garantin skulle det vara kanon.

Tack!

Postad 16 augusti 2008 - 11:03

bigsmooth
  • bigsmooth
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Fick hem min PX80 häromdagen och är kanon kanon kanon nöjd : ) Helt klart över förväntat på samtliga punkter..

En fråga bara.. Har även köpt ett väggfäste från dustinhome (http://www.dustinhom...5010095778.aspx) som jag hade tänkt smälla upp på väggen. Jag undrar bara hur svårt det är att komma åt ingångarna/utgångarna på baksidan av tvn när den sitter på väggen? Har tänkt göra vissa inköp nu inom den närmsta tiden vad gäller kosoler/receiver etc så det kommer bli en del omkopplande.

Tack på förhand

Postad 16 augusti 2008 - 13:29

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0

Snabb fråga. Exakt vart sitter HDMI-uttagen på denna TV? Behöver nämligen veta hur lång kabel jag ska köpa.

Den här bilden är tagen på mitten av bredden, nedre halvan av höjden. Ungefär.
Postad bild

Redigerat av Ghorun, 16 augusti 2008 - 13:30.

Postad 16 augusti 2008 - 13:35

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Verkar inte som att vissa försäljare gillar px-80 direkt eller så harklar dom fram något okunnigt i hopp om man ska välja något annat istället.

Elgiganten i örebro, Panasonic Px80 har inte 100hz och vi rekommenderar en Hitachi lcd istället
Expert marknad i örebro, Panasonic Px80 har bara hdmi 1.2 samt är det en förra generationens modell och har inget att erbjuda/konkurrera jämfört med våra Samsung modeller.

Detta var ju bara en del av allt dom harklade ur sig

Redigerat av Camridge, 16 augusti 2008 - 13:41.

Postad 16 augusti 2008 - 15:24

Glas
  • Glas
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för bilden Ghorun. Då löser det sig iaf.

Postad 16 augusti 2008 - 15:27

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Media Markt dissar ju hela panasonics nuvarande generation, de med. Säger att de blir "krossade" av bla LG osv. Roligt vad åsikterna skiljer.

Postad 16 augusti 2008 - 17:28

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1 156 inlägg
  • 0
Känns igen det där med elgiganten. Tycker det är sanslöst hur nästan alla försäljare i butik är okunniga (ja, kanske till och med mer okunnig än mig) på tv-apparater. Var på Siba, där fick hon jag pratade med gå in på internet för att kolla spec. och inget kunde hon säga vad som skillde de båda apparaterna åt.
Kanske blev lite off-topic nu.

Postad 16 augusti 2008 - 22:55

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Vad är P-NR för nåt?

Postad 16 augusti 2008 - 23:13

zionsson
  • zionsson
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Måste bara fråga en sak. Har haft min PX80 sedan i april och nu har jag börjat se tendenser till vad som verkar vara inbränningar, måste säga att jag är mycket förvånad. Har gjort som flerla rekommenderat att köra första tiden i cinema-läge med lägre kontrast och ljusstyrka, har undvikit statiska bilder i den mån det är möjligt.

Men nu verkar det ändå som om det finns tendenser till innbränningar i nederkant av panelen, ja precis just där undertexterna brukar befinna sig. Min fråga är då, är detta normalt, skall jag inte kunna köra med undertexter påslaget utan att få detta problem?

Jag har inga lootyper eller dylikt inbrända, inga ränder från exempelvis 235:1 filmer osv, utan enbart i nederkant.
Har ni något bra tips på att "flusha" panelen, eller är det bara att uppa kontrasten och köra myrornas krig tills dess att det försvinner, om det gör det?

Tacksam för råd.

Postad 17 augusti 2008 - 08:00

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Men nu verkar det ändå som om det finns tendenser till innbränningar i nederkant av panelen, ja precis just där undertexterna brukar befinna sig. Min fråga är då, är detta normalt, skall jag inte kunna köra med undertexter påslaget utan att få detta problem?

Jag har inga lootyper eller dylikt inbrända, inga ränder från exempelvis 235:1 filmer osv, utan enbart i nederkant.
Har ni något bra tips på att "flusha" panelen, eller är det bara att uppa kontrasten och köra myrornas krig tills dess att det försvinner, om det gör det?

Tacksam för råd.

Det brukar försvinna efter ett tag när man tittat på nån annan källa utan textremsa.

Postad 17 augusti 2008 - 10:41

zionsson
  • zionsson
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Det brukar försvinna efter ett tag när man tittat på nån annan källa utan textremsa.

Saken är den att det är inte ljus ghosting utan området är "randigt" mörkare.
Detta kvarstår även fast tv:n varit avstängd över natten, nu i dagsljus syns det inte så tydligt, men så fort det blir lite mörkare.

Redigerat av zionsson, 17 augusti 2008 - 10:50.

Postad 17 augusti 2008 - 12:11

bigsmooth
  • bigsmooth
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Fick hem min PX80 häromdagen och är kanon kanon kanon nöjd : ) Helt klart över förväntat på samtliga punkter..

En fråga bara.. Har även köpt ett väggfäste från dustinhome (http://www.dustinhom...5010095778.aspx) som jag hade tänkt smälla upp på väggen. Jag undrar bara hur svårt det är att komma åt ingångarna/utgångarna på baksidan av tvn när den sitter på väggen? Har tänkt göra vissa inköp nu inom den närmsta tiden vad gäller konsoler/receiver etc så det kommer bli en del omkopplande.

Tack på förhand

Postad 17 augusti 2008 - 12:45

MrZapp
  • MrZapp
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Haft min hemma ett par veckor nu. Första platt tv'n. Supernöjd!
Efter att ha läst mycket om bildkvaliteer och inställningar var jag lite förvånad när jag märkte att det inte var samma sak i praktiken som jag trodde när jag läste.
Ställde in bio-läget för att "köra in" tv'n. Första intrycket var att det var alldeles för låg kontrast och blaskig bild. Efter någon dags tittande tog nyfikenheten över och jag började trixa för att hitta bästa bilden. Döm om min förvåning när jag märkte att alla andra inställningar upplevdes som försämringar.
Kör numera med Bio läget och varm färg inställning.
Lite fuderingar:
Varför all fixering på kontrastvärden och inställningar när:
- hög kontrast=mindre detaljrikedom
- BildInställningar=Vanesak. Titta 2 dagar på en inställning och alla andra känns konstiga. Oavsett inställning.

Använder en bärbar dator med dvi->hdmi och provar mig fram mellan Gom player och vlc.
Finns det någon nybörjar guide för denna djungel av bildformat?

Postad 17 augusti 2008 - 13:29

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Jag är ny i denna tråd och ber om ursäkt ifall jag frågar något som redan är besvarat x antal gånger: Hur är det med pixelmappning på px80? Jag är på g att beställa en px80-37 till sovrummet där jag tänkt köra TV (boxer) samt streama från PC och har helt plötsligt hakat upp mig på just det här med pixelmappning. Vilka upplösningar kan jag ha datorn uppsatt på och fortfarande få px80 att visa en bra bild? Är det endast 1024*768 i 60hz som är möjligt eller fixar px80 högre upplösningar som 1920*1080 eller 1366*768 som input från PC'n och skalar ner dessa till 1024*768 på ett bra sätt?

Ingen som kan svara på vilka upplösningar TV'n tar in? :(

Redigerat av kusen, 17 augusti 2008 - 13:30.

Postad 17 augusti 2008 - 19:25

Unregistered7ac8ccc8
  • Unregistered7ac8ccc8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på PX80 E, och på PX80 EA. http://www.netonnet.....asp?iid=143101
Vad jag kan se på spec'en så skiljer det ingenting!

Postad 17 augusti 2008 - 19:58

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Ingen som kan svara på vilka upplösningar TV'n tar in? :D

Zapp har laddat upp den kompletta manualen i pdf-format här: https://www.minhembi...s...847&st=1848

På sidan 48 står alla möjliga insignaler :(

Postad 17 augusti 2008 - 20:13

soderman
  • soderman
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Zapp har laddat upp den kompletta manualen i pdf-format här: https://www.minhembi...s...847&st=1848

På sidan 48 står alla möjliga insignaler :(

Enligt det kan man inte köra 1024x768 via HDMI, som någon annan skrivit att han klarade i 60 Hz ?

/Söder

Enligt det kan man inte köra 1024x768 via HDMI, som någon annan skrivit att han klarade i 60 Hz ?

/Söder

"Om man kör via DVI->HDMI är det 1280x720 @ 50,60Hz och 1920x1080 @ 24,50,60Hz som verkar gälla. Det går att bra att köra 1024x768 också, men då bara i 60Hz. Och då ställer sig grafikkortet på att skala själv, utan skalning blir det 1920x1080 med 1024x768-ruta i mitten av det svarta.

Någon riktigt pixelmappning verkar jag inte kunna få över vare sig VGA eller HDMI, men det är inget som jag kan säga att jag direkt ser utanför testmönster"

/Söder

Redigerat av soderman, 17 augusti 2008 - 20:13.

Postad 18 augusti 2008 - 01:05

Unregisteredb6f4c598
  • Unregisteredb6f4c598
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har haft min px80 i ca 3v och har nu börjat lägga märke till att bilden är fruktansvärt grusig när jag kollar på film från datorn (sitter ungefär 2.5m från TVn), jag kollar dock alltid på HD material så tycker det är skumt att det ska synas så mycket som det gör. Då jag inte har nån blurayspelare så har jag dessvärre inte kunnat jämföra bild från annan källa. Har en hyffsad dator, C2D E6600 2.4Ghz, 3gig ram o ett 8800GTS 512Mb (DVI--->HDMI). Jag använder antingen MPC + CoreAVC eller TotalMedia Theatre. Har även AC3Filter installerat. Har ställt in TVn efter hdtvtest.co.uk's "guide". Kör 1080p/60hz då jag utav någon anledning inte kan välja 24hz.
All hjälp uppskattas massor. Kanske hade jag för stora förhoppningar då detta är min första platt-tv? Men då jag följt den här tråden med stort intresse då platt-tv började komma på tapeten, kan jag inte erinra mig att jag skulle läst nånting om ett sånt här problem.

Tack på förhand!

/Atnek

Postad 18 augusti 2008 - 07:03

bigsmooth
  • bigsmooth
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Behöver hjälp snabbt. Stpr i valet och kvalet om jag ska sätta upp min px80 på väggen. Är helt ok som den är nu på fot men hade varit meer optimalt att ha den på väggen. Har köpt ett föste (http://www.dustinhom...5010095778.aspx) från dustinhome. tänkte bara höra om et är svårt att komma åt ingångarna bak på tv:n när den sitter på väggen? Kommer byta ganska mycket kringutrustning nu under hösten så det kommer bli lite in och urkopplingar.

någon som har sin px80 på väggen som kan ge några goda ord?

Postad 18 augusti 2008 - 07:07

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

En fråga bara.. Har även köpt ett väggfäste från dustinhome (http://www.dustinhom...5010095778.aspx) som jag hade tänkt smälla upp på väggen. Jag undrar bara hur svårt det är att komma åt ingångarna/utgångarna på baksidan av tvn när den sitter på väggen? Har tänkt göra vissa inköp nu inom den närmsta tiden vad gäller konsoler/receiver etc så det kommer bli en del omkopplande.

Mitt fäste bygger ca 35 mm och då är det svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att koppla in kablar.
Fick hålla ut tvn rejält i underkant och trixa en hel del för att få in min Monster HDMI kabel.
Ska då säga att ju mer högkvalitativ en kabel är desto styvare brukar den vara i övergången mellan kontakt och kabel.
Med kabeln som medföljde Popcorn Hour så gick det lättare.
Ta en kompis till hjälp och haka loss tvn från väggdelen av fästet när du ska koppla in alla dina kablar.

Redigerat av klp, 18 augusti 2008 - 07:08.

Postad 18 augusti 2008 - 08:00

bigsmooth
  • bigsmooth
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Tackar för svaret. Får nog bli att ha den på tv-bänken ett tag till med andra ord (snyggt även det).. Kommer hålla på att trixa med hdmi/scarts/RCA kablar etc ganska mcyket nu i höst och då kan det bli meckigt..

Postad 18 augusti 2008 - 18:21

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

På sidan 48 står alla möjliga insignaler :D

Tusen tack, det var precis vad jag var ute efter.

Postad 18 augusti 2008 - 19:14

williamjohansson
  • williamjohansson
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
jag har precis skaffat en 42px80e.
jättefin bild.
MEN jag får konstig bild från datorn via dvi-hdmi. kanterna på hela bilden runtom skärs av. har försökt på flera sätt att fixa det.
men dte vill verkligen inte.
nån som kan hjälpa mig? har ett nvidia grafikkort. lite jobbigt att behöva ändra inställningar vartenda gång man ska kolla på film på tvn istället för datorskärmen.

Postad 18 augusti 2008 - 20:36

MrZapp
  • MrZapp
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

jag har precis skaffat en 42px80e.
jättefin bild.
MEN jag får konstig bild från datorn via dvi-hdmi. kanterna på hela bilden runtom skärs av. har försökt på flera sätt att fixa det.
men dte vill verkligen inte.
nån som kan hjälpa mig? har ett nvidia grafikkort. lite jobbigt att behöva ändra inställningar vartenda gång man ska kolla på film på tvn istället för datorskärmen.

Jag har en bärbar dell med ett sådant grafik kort. Tala om för kortet vilken upplösning din tv klarar. Sedan är det i spelaren (gom player/vlc mm) du väljer format att mata med. Det har i alla fall funkat för mig.

Postad 19 augusti 2008 - 05:25

williamjohansson
  • williamjohansson
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
har pillat somfan, men alltstå videospelaren väljer inte vilken signal som grafikkortet ska skicka.
provat alla möjliga upplösningar tvn vill ta emot, men samma problem med alla, finns ingen overscan grejs att avaktivera heller i tvns meny.

Postad 19 augusti 2008 - 08:44

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
atnek: Spontant ett par saker: Testa annan video renderear (Haali video renderer är klockren till Nvidia). Testa byt ut CoreAVC mot FFDSHOW eller uppdatera Coreavc då det buggat i tidigare versioner.

Har du dessutom PC levels istället för VIDEO levels så kan du ju kasta ut inställningarna från hdtv-test genom fönstret eftersom de kommer vara kraftigt fel. Den bästa lösningen, i och med att du inte är beroende av grafikkortsavkodning utan kan förlita dig på din processor, är att köra Haal video renderer där du kan välja video levels istället för pc levels. Kontraintutivt så är det dock som så att du väljer PC levels om du vill ha video och tvärtom eftersom det handlar om vad den ska expandera eller inte expandera till. Ställ coreavc på auto. Använd absolut coreavc 1.6.

Hmm tål att sägas en gång till. Kör Haali video renderer =)

Och se till att köra 1080p-material med hög bitrate.

Redigerat av Grimmy, 19 augusti 2008 - 08:45.

Postad 19 augusti 2008 - 13:53

Unregisteredb6f4c598
  • Unregisteredb6f4c598
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

atnek: Spontant ett par saker: Testa annan video renderear (Haali video renderer är klockren till Nvidia). Testa byt ut CoreAVC mot FFDSHOW eller uppdatera Coreavc då det buggat i tidigare versioner.

Har du dessutom PC levels istället för VIDEO levels så kan du ju kasta ut inställningarna från hdtv-test genom fönstret eftersom de kommer vara kraftigt fel. Den bästa lösningen, i och med att du inte är beroende av grafikkortsavkodning utan kan förlita dig på din processor, är att köra Haal video renderer där du kan välja video levels istället för pc levels. Kontraintutivt så är det dock som så att du väljer PC levels om du vill ha video och tvärtom eftersom det handlar om vad den ska expandera eller inte expandera till. Ställ coreavc på auto. Använd absolut coreavc 1.6.

Hmm tål att sägas en gång till. Kör Haali video renderer =)

Och se till att köra 1080p-material med hög bitrate.

Tack för svaret.
Det jag undrar lite över är det markerade i din text. Har letat och kan för mitt liv inte hitta någon sådan option. Dessutom så märkte jag att jag tydligen hade Haali Media Splitter installerad ^^, tog bort coreavc och installerade ffdshow ist. Men det är i stort sett samma grusiga bild ><
Ursäkta om jag är lite noobig, men jag har aldrig direkt pillat med sånt här innan. :)

Postad 19 augusti 2008 - 14:32

williamjohansson
  • williamjohansson
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
alltså det är hela det utökade skrivbordet som får sidor, top o botten avhuggna. gäller både på clone:ing och dual view. på alla upplösningar.
så inte video uppspelningen det handlar om egentligen. utan all bild från datorn via hdmi.
så handlar inte om video codecs etc. sånt har jag inga probs med, inte precis nybörjare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.