Verkligen, det är bara att leta upp en bekant som är student och slå till
Ja som sagt, ett student-registrerat abonemang på Dustinhome.se
Nästan så man kan köpa två ju.. =)
/Söder
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
Startad av
Wiberg_D
, feb 13 2008 13:39
3109 svar till detta ämne
61 relaterade trådar
Postad 27 augusti 2008 - 08:00
Ja som sagt, ett student-registrerat abonemang på Dustinhome.se Nästan så man kan köpa två ju.. =) /Söder Postad 27 augusti 2008 - 08:38 Stämmer tiden i annars, med rätt värde på minuter? Du kanske har fel tidszon? I så fall ändras det under inställningar. Postad 27 augusti 2008 - 11:43 Två frågor... 1. Vilka sorts skruv är det i bakstycket till plasman för att montera den på väggen? Tänker köra med Elfas hängskenor, förmodar att om man köper ett riktigt väggfäste så får man skruvar som passar plasman på köpet. 2. Tänkte använda sökfunktionen för att slippa massa syrliga kommentarer, men vid sökning så får jag bara upp vilken tråd man fått träff i. Inte på vilken sida, vilket ju är lite jobbigt om tråden är 69 sidor stor. Kan man få en exaktare träff? // Mvh, Torbjörn Postad 27 augusti 2008 - 11:55
Google är allas vän ![]() ![]() // Mvh, Torbjörn Postad 27 augusti 2008 - 17:50
Du må nok gjøre førstegangsinstalasjonen på nytt: Gå inn på innstillinger og velg "fabrikkinnstillinger". Når du får beskjed om at det skal gjøres, slå av TV't med knappen på selve TV't (ikke fjernkontrollen), vent noen sekunder og slå på igjen med samme knapp. Velg så riktig språk og land - så skal resten ordne seg selv. OBS! Du mister alle innstillinger på lyd og bilde som du selv har utført etter dette. Du må sette alle innstillinger på nytt. Redigerat av Thomit, 27 augusti 2008 - 17:54. Postad 28 augusti 2008 - 06:16 Kopplade in den via dvi - hdmi igår från datorn (geforce 7800gt) Har nyaste drivrutinerna o får bild o allt, men det blir fullscreen konstant , vilket är iof nice, men t ex filmer som är i widescreen får inga svarta kanter vilket får folk att se ganska så breda ut, drog hem en trailer i hd 720p för att kolla, samma sak. Vet inte riktigt vart jag ska ändra så bilden inte blir knasig. Testat både mpeg filer och avi. Provade en iso fil av en dvd film- då fungerade det med svarta kanter, inte annars. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Redigerat av stoffe69, 28 augusti 2008 - 07:52. Postad 28 augusti 2008 - 08:51 Alternativ 1: Ändra aspect ratio (längst upp på fjärrkontrollen) till vad som passar. Trycker du upprepadade gånger på knappen togglas de olika inställningarna direkt så du ser vilket som blir bäst. Annars kan du med piltangenterna gå bläddra mellan olika alternativ utan att bilden ändrar format. Alternativ2: Ändra på datorsidan. Blir det fel format på allt (utdragna fönster) så beror det antagligen på "fel" horisontell upplösning. Det kan också vara mjukvaran du spelar med som ger ut fel aspect. I till exempel VLC kan du ju direkt ändra bildförhållande. Bara att testa sig fram helt enkelt. Hoppas att du blir nöjd! ![]() Postad 28 augusti 2008 - 09:23 Funderar bara på om det fortfarande är PX80 som regerar när det gäller plasmor på 42 tum och ett pris på max 10 000kr var inne och kollade på lite olika Plasmor i butik och snackade med en kille där som verkade vettig, han påstod att bildbehandlingen i LGs PG3000 var nyare och ett strå vassare? är detta bara snack eller vad säger ni vise? Mvh Emil Postad 28 augusti 2008 - 09:34
Hej. Det har inget att göra med aspect, då tvn står i 16:9 läge, varken zoom eller något annat gör något bättre, snarare sämre=) Så jag antar att det är på datorsidan något är knas. I vlc kan du välja om bilden ska beskäras och liknande, inget sådant fungerar - bilden på tvn ändras inte, dock gör den det på dataskärmen. dataskärmens upplösning är 1650x1050 och om jag minns rätt så stod det i nvidias displaypanel att tvn gick i 1280x720 . men som sagt, inga bildförändringar med zoom och liknande syns på tvn , bara på dataskärmen, så fort jag startar en film så blir bilden i fullscreen på tvn. Kan tilläggas att jag tror den stod som clonad på skärm/tv inställningarna. Redigerat av stoffe69, 28 augusti 2008 - 10:53. Postad 28 augusti 2008 - 09:53 Jag köpte för 7500 kr på Dustinhome med studentkonto. Det är under 10k o det verkar vara en bra tv för så lite pengar. /Söder Postad 28 augusti 2008 - 09:54 Var det inklusive hemleverans? Postad 28 augusti 2008 - 10:21
Det är väl åtminstone PG6000 man ska ha om man ska mäta sig med PX80. I alla fall är dessa två väldigt likvärdiga, pg6000 sägs ha mer ghosting, men snäppet bättre bild på SD. Hur man upplever skillnaderna är nog individuellt. Att bildbehandlingen i pg3000 skulle vara "nyare" låter som försäljardravel. PX80 kör med panasonics senaste viera-kretsar och de är också helt nya för året. Det är ingen nyhet att försäljare försöker promota just LG för det är många butiker som tjänar bäst på att sälja dessa. Postad 28 augusti 2008 - 10:52
Ja, alltid fri leverans med student. =) /Söder Postad 28 augusti 2008 - 12:05
Men det är inte fri hemkörning... fick inte jag iaf... Postad 28 augusti 2008 - 12:24 Nä, det verkar inte vara det. Fick inte det heller! Endast fri frakt till utlämningsstället. Men det är helt ok för det priset ![]() Postad 28 augusti 2008 - 14:12 När jag provade Discovery HD fick jag dock flimmer och ljudstörningar, har det med TV:n eller boxen att göra? Sen undrar jag lite över inkörningsinställningarna? Hur kör/körde ni? Ska man ha samma inkörningsinställningar för alla portar, eller ska man har lite annorlunda inställningar för PS3 osv? Vore väldigt tacksam för tips. (använde sökfunktionen samt google, men hittar inget relevant). Mvh Postad 28 augusti 2008 - 15:09
Nej hemkörning kostar väl alltid 200 kr eller vad det var hos Dustin. Jag tycker dock det är lika enkelt att själv hämta skiten när den har kommit. De levererar ändå aldrig när man själv är hemma, o då får man hämta själv till sist iaf. =) /Söder Postad 28 augusti 2008 - 17:59 Om jag nu skulle spela upp 720p eller 1080p, kommer den ju styckas om/skäras, och då tappar man väl bild på tv'n? eller alltså man kommer väl få sånna där svarta ränder? Postad 28 augusti 2008 - 18:03 Jajjämänsan, och jag la vantarna på en av dessa ![]() Postad 28 augusti 2008 - 19:17 Postad 28 augusti 2008 - 19:29
Ja det kanske var 600 kr då. Jag vet inte.. =) /Söder Du kan nog inte ta på faktura. Du kan göra en betalning med VISA eller direktbetalning.. /Söder Postad 29 augusti 2008 - 09:08 Jag är sanslöst nöjd med TV:n. Sitter just nu och kolla på digital-tv från comhem och kan inte klaga på något. Provade att spela lite PS3 igår kväll när det var helt nedsläkt och jag kunde inte se någon tendens till ghostning, spelen flöt på väldigt bra. Blu-ray och dvd fungerade också bra. Kör just nu på "inkörningsinställningar" (bio, varm och sänkt ett par snäpp på alla), men nyfikenheten dock självklart över så jag började pilla lite. Personligen gillar jag Normal-läget mycket mer än Bio, tycker den ger en klarare bild då bioläget kan uppfattas som något grådassig. Angående flimmer så kan jag se LITE när jag INTE tittar rakt på själva TV:n. Det kommer snarare om jag tittar vid sidan av TV:n, plus att det är så pass lite att man inte märker det om man inte letar efter det. På 50hz är det dock en annan femma, där flimmrar det väldigt mycket och bilden är mycket sämre (jämfört med 100hz). Jag är också förvånad över ljudet. Det är över förväntan (jag har inte någon anläggning, utan kör ljudet direkt från TV:n). Ljudet går självklart inte att jämföra med någon anläggning, men tycker fortfarande att det är väldigt bra. Inställningarna går enkelt att hitta till och är lätta att ha och göra med. Något jag själv inte har kommit på än är hur man startar TV:n direkt från HDMI1. Har försökt att söka på forumet, men det har blivit ganska resultatlöst. Någon kanske dela med sig? Hoppas det hjälpte någon i alla fall (jag är absolut ingen expert). mvh Postad 29 augusti 2008 - 10:25 Sök på ordet hotell så ser du inställningarna för att starta från HDMI. Postad 29 augusti 2008 - 13:57 Redigerat av Unregisteredea9b4b77, 29 augusti 2008 - 15:21. Postad 29 augusti 2008 - 16:27 Tjenare! hoppas du kan hjälpa mig! Köpte mig en px80- grymt nöjd. kör dvi från datorn till hdmi. Men, jag lyckas och vet inte exakt hur jag ska göra för att köra pixelmappat. Jag har 2 utgångar av dvi på graffat (geforce 7800gt) nyaste drivrutinerna på nvidia, controlpanel något sånt heter det. Skärmen går i 1650x1050- tvn ställer sig på 16050x900 ? Ställer ner tvn till 1024x768 som den har som max? då blir bilden asskum, typ 4:3 bild och jag måste röra på musen för att i 4:3 rutan titta runt på resten av skrivbordet. Startar jag filmer oavsett kvalité får jag fullscreen, vilket är nice, så länge det är dvdrippar alt dvd filmer En xvid el liknande blir också fullscreen, men utdragna ansikten och saknar själva widescreen svarta strecken uppe o nere, får dom när ja kör fullscreen på dataskärmen. Startade en blu-ray film igår,720p, blev också fullscreen, dock såg den inte lika utdragen ut, är dock osäker om den var helbra eller bara nästan bra på den punkten. oavsett program så väljer jag att spela bilden i vlc el liknande, 16:9/4:3 osv osv, bilden ändras bara på dataskärmen, inte på tvn. detta gör mig lagom galen eftersom jag tänkt spela upp dvd/720p filmer på tvn ändast, provat massa olika inställningar och program, tvn kör fullscreen på allt som sagt, varje gång säger den 1080p när en film startas, oavsett kvalité på filmen som spelas upp. Hoppas du har någon idé vad jag gör fel eller om det är mitt grafikkort som är gay eller bara skit bakom spakarna. Tvns upplösning står också ibland enligt nvidia i 1280x720 Postad 29 augusti 2008 - 17:04
TACK, fyndade precis denna. Var på vägtill mediamarkt för att köpa in då jag av en slump kollade in denna tråden och såg att den fanns för 7500:- Ja där sparade man 1500:- Postad 29 augusti 2008 - 17:23
Brukar det vara mycket problem med att koppla px80 till dator? Är ju skitviktigt att det inte blir ofrivilligt utdraget eller nåt när man kollar på film. Vilken upplösning ska man skicka för att det ska blir rätt? Redigerat av mannealm, 29 augusti 2008 - 17:23. Postad 29 augusti 2008 - 18:22
Det ena sätter man kan göra är ju att mata med 1024x768, dvs native, och på så sätt få ett helt men utdraget skrivbord. Sen när man spelar upp filmer så kanske det behövs göras inställningar för drivrutiner och videouppspelning, men som standard bör det bli fullscreen och utdragna bilder.. Ett annat sätt är ju att köra upplösningarna 1920x1080 eller 1280x720. Detta är "videoupplösningar" och TVn kommer därför tro att den ska göra som den gör på vanlig TV och DVD visning, dvs att skala lite. Detta kan man korrigera i programmet man tittar på film i, eller på TV själv. Antingen genom att flytta runt bilden så att den iaf skalat mitt i bilden, eller att kanske stänga av skalningen helt. Vilken upplösning man sen själv väljer är ju upp till en själv. Några envisas med att säga att man alltid ska köra native, och att man i så fall sedan får korrigera för utdragna bilder i mediaprogramet, medan andra kanske säger att "ställ in TVn på 720p" så blir det som när du matar med DVDn via HDMI typ. Hur man än gör, så blir det najs HD-bild om man tittar på högupplöst material. Det som denna TVn kan ha problem med, är visst att den inte kan visa bilderna i alla de frekvenser som kan önskas av de, som dels vill ha pixelmappat, och de som då vill se på film i 24p och se allt "som det är tänkt att det ska vara".... Hur som helst, man får nog inte ALLT med denna TV, men som jag har förstått det så får man fan så mycket mer för pengarna än någon annan TV. Tror att många TVs för det dubbla, säg 13-15k, är mycket sämre TVs. Det ända de har, är att de har fler pixlar. Pixlar som den sen visar en sämre bild på.. /Söder Postad 29 augusti 2008 - 18:31
Tack, hittade äntligen. Jag fick upp någon helt annan meny innan jag hittade vad man skulle trycka exakt. Nu fungerar det perfekt ![]() Postad 29 augusti 2008 - 18:49
Jag bryr mig inte om det är nativ eller inte. Bara det går att kolla film smidigt utan att det blir utdraget eller nåt. Precis som det funkar när kör från en dvd-spelare. Vad menar du med "flytta runt bilden så att den iaf skalat mitt i bilden"? Postad 29 augusti 2008 - 19:05
Vissa TVs skalar inte mitt in i bilden, utan lite snett av nån anledning. Då kan man välja att flytta bilden lite i sidled. Och inte kompensera för ALLT i programet. /Söder Postad 29 augusti 2008 - 19:17 Vill du köra 1024x768 native och mappat är det VGA som gäller. Bottom line, är det rätt inställt i datorn så fungerar det utan problem. Redigerat av Ghorun, 29 augusti 2008 - 19:17. Postad 29 augusti 2008 - 19:22
Vad är det för inställningar man måste göra? Måste man skicka nån speciellt frekvens eller nåt? Eller är det bara att sätta i hdmi-sladden, ställa in på 1280x720 i datorn och sen tuta och köra? Postad 29 augusti 2008 - 19:34 Postad 29 augusti 2008 - 19:58 Hur är det med smetningar på px80 då? Blir det mycket om det är en dålig tv-sändning tex? Redigerat av mannealm, 29 augusti 2008 - 19:59. Postad 30 augusti 2008 - 17:26 Jag kommer skaffa boxer i samma veva, för att det blir billigare för min del. Frågan är nu hur bra är px80 och boxer? Sedan också om man kör kortet direkt i tvn, finns det någon möjlighet att få ut ljudet till stereo? Ser att den saknar digital ut, men finns det andra alt? (har inte hittat) Postad 30 augusti 2008 - 19:13 Och bilden med marksänd digital-TV är bra. Såklart blir dålig källa inte bättre än vad den är, men med vettigt bitrate som t.ex. SVT blir det fin bild. Postad 30 augusti 2008 - 19:52 Alternativt någon billig lösning för 1,2,3,4 o 5an? Bilden duger, men digitaltv ser ju så mycket skarpare ut Postad 31 augusti 2008 - 16:11 Har nu börjat fundera på att köra HD-material från datorn och då dyker ju naturligtsvis flera frågor upp. Har läst igenom en del i denna tråd men då det är olika svar + sin egen okunskap blir det ändå rörigt. Hoppas att någon kan svara på dessa: 1a. Tar VGA-ingången emot komponent signal? Jag har en 360 och en Wii som nu sitter i en komponentswitch. Min tanke är att köpa en komponent -> vga adapter och koppla Wiin där och kunna koppla 360:n direkt i TV:n på komponentingången. b. Om 1a är korrekt, vet nu vart man kan finna en komponent -> vga adapter? Jag har letat men hittar bara komponent -> vga där komponentsladdarna är hanar. Det ska ju vara honor. 2. Datorn jag tänkt koppla till har ju ett gfx-kort men en VGA och en DVI utgång. VGA-utången är för tillfället kopplad till datorskärmen. Så min förhoppning är att kunna använda en DVI - HDMI kabel till TV:n och köra den vägen. Var det någon nackdel att köra med DVI - HDMI jämfört med VGA? Läste något om upplösningarna men fick det inte riktigt att gå ihop. 3. Gör det något om man köper en HDMI - HDMI kabel och sedan en DVI - HDMI adapter och kopplar på gfx-kortet och kör så jämfört med en "färdig" DVI - HDMI kabel? Jag tänkte om man ev någon gång skulle behöva en "ren" HDMI kabel till annat så kan man ju bara koppla bort adaptern. Det blir ingen direkt kvalitetsförlust menar jag om jag kör med en adapter? 4. Vet ni vart man kan finna en antennswitch (alltså ingen vanlig hane-hane-hona splitter för att koppla en signal till två TV-apparater) som man kan plugga in i TV:n och på så sätt kunna ha dubbla anntenkablar (källor) in som man enkelt kan switcha mellan utan att behöva byta antennkabel bak i TV:n? Har letat överallt men clas ohlson och kjell och kompani m.fl. har inga längre. 5. Kan man på datorn ställa om den sekundära gfx-porten (i detta fall DVI-porten) så att den kör widescreen upplösning fast den primära (VGA) är inställd på ex 1280x1024 för datorskärmen som är en vnalig 4:3? Redigerat av dacore84, 31 augusti 2008 - 16:13. Postad 31 augusti 2008 - 21:20
Som jag fattat det så går det bara att göra en kanalsökning på digitakanaler så dyker gratiskanalerna upp. Om jag inte har fel, annars har ju comhem sina grundpaket också. Kolla deras hemsida. Har också Comhem i vanliga fall, men ska dela kortet med farsan från boxer, vilket gör att det blir billigare. Postad 31 augusti 2008 - 21:59 1a) Rätt säker på att den inte tar komponent via VGA, är bara som PC-ingång. Nu kollade jag inte manualen, men iaf. ![]() 1b) - 2) VGA är om du vill pixelmappa, vilket ger ett skarpare resultat iaf i windows-miljön. Men tveksamt att du ser någon egentligen skillnad på om TVn eller mediaspelaren skalar till 1024x768 i film. Spel tjänar dock på att inte skalas. 3) Ska inte spela någon roll. 4) Det har jag inte koll på. 5) Om du inte klonar utan utökar skrivbordet så går det utmärkt att köra olika upplösningar / aspect. (1280x1024 är 5:4 dock ![]() Redigerat av Ghorun, 01 september 2008 - 13:53. Postad 31 augusti 2008 - 22:22
Är det från Panasonic Norden? Postad 31 augusti 2008 - 23:00
Tack så mkt för svaren. Då får det bli en ren HDMI kabel med HDMI-DVI-adapter då. Kunde du se i manualen om det var kört att koppla komponent genom vga-porten? Jag kollade men hittade ingen info om det. Det är väl kört då? Nån annan som vet fråga nr 4? Edit: Skulle detta annars funka? http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2559 Alltså att man tar komponentkabeln från Wiin, ansluter till denna och sedan köper en DVI - HDMI adapter och ansluter till TV:n? Jag har ju 3 st och ingen används för tillfället så det är inget problem om en sån försvinner... Edit: Gjorde en basic bild ifall det är svårt att förstå av bara texten: ![]() Redigerat av dacore84, 01 september 2008 - 08:10. Postad 01 september 2008 - 10:28 Fast det är PX8 modellen...inte PX80. PX80 ligger på 8690kr Postad 01 september 2008 - 14:03
Kör du dessa inställningar även på dagen? Korrigerar du för det starkare omgivande ljuset på nåt sätt? Postad 01 september 2008 - 19:03 Har pillat in de inställningar man skulle göra: http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/ Dock har jag tre frågor att börja med. 1. Jag hittar inte inställningen med Overscan, inte på SD och inte på VGA där jag har 360n. 2. Kan man på något sätt trycka på någon knapp, så man kan se vad TVn visar ju nu? Typ 1024x768 @ 60 Hz.. 3. Jag sitter på Comhem SD nu, dvs ingen digitalbox eller köra ej på den inbyggda digitalmottagaren. Bilden e inte bra alls. Jag antar att det har med just mitt uttag att göra väl? Jag menar, det ska inte vara som när man brukar ha störningar väl? Jag har inte testat en vanlig Tv ännu, eftersom jag precis flyttat... /Söder Jag såg nu ett inlägg, om att man måste ha TVn på 16/9 för att få fram menyn om overscan. Detta fick jag fram på TV med 16/9 och HDMI med 16/9. Dock när jag har den på PC, och vill se till om det e Overscan på eller av på mitt XBOX360 så hittar jag inte den menyn. /Söder Redigerat av soderman, 01 september 2008 - 20:04. Postad 01 september 2008 - 20:22
Det är alltså "bio" och "varm" som gäller och funkar i alla lägen? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |