* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 01 september 2008 - 20:22
Ghorun
-
Ghorun
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Med VGA så ska den inte överscanna, utan det är PC-läge.
Och angående inställningar så tycker jag att bio + varm ger bra resultat, men det är såklart personligt.
Tycker man om lite mer kontrastrik bild fungerar normal + varm det med.
Eller för självplågaren: dynamisk, kalla färger och 50Hz.
Redigerat av Ghorun, 01 september 2008 - 20:25.
Postad 01 september 2008 - 20:29
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag är också förvånad över ljudet. Det är över förväntan (jag har inte någon anläggning, utan kör ljudet direkt från TV:n). Ljudet går självklart inte att jämföra med någon anläggning, men tycker fortfarande att det är väldigt bra.
Jag håller med. Precis fått upp TVn jag med, o kör Comhems analoga. Inte kopplat TVn till förstärkaren ännu så jag använder TVns inbyggda. Tycker ljuder är förvånande bra. /Söder
Postad 01 september 2008 - 20:33
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Med VGA så ska den inte överscanna, utan det är PC-läge.
Och angående inställningar så tycker jag att bio + varm ger bra resultat, men det är såklart personligt. Tycker man om lite mer kontrastrik bild fungerar normal + varm det med. Eller för självplågaren: dynamisk, kalla färger och 50Hz. 
Men går det inte att få någon menu för overscan alls på VGA? Min polare jag bodde med innan, hade en LG. När vi matade den med 1280x720 via VGA, så overscannade den TVn. 1024x768 var den TVns native. Menar du alltså att jag inte kan stänga av overscan på px80 om jag kör annan upplösning än 1024x768 via VGA? Att det inte går via 1024x768 antar jag då är för att den då kör pixelmappat eller? Spelade jag xbox360 pixelmappat precis om jag lirade via VGA och hade ställt in tv-spelet på 1024x768 och widescreen? /Söder
Postad 01 september 2008 - 20:41
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Det är alltså "bio" och "varm" som gäller och funkar i alla lägen?
Har oxå hört talas om ett fult "gulstick" som inte ska vara där när man ställer in bio och varm på panna. Hur illa är det?
Redigerat av mannealm, 01 september 2008 - 20:41.
Postad 01 september 2008 - 21:08
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
Det är alltså "bio" och "varm" som gäller och funkar i alla lägen?
Själv tycker jag det fungerar alldeles utmärkt. Jag kör lite nedställt just nu, men har självklart pillat lite och tycker det nog det blir bäst. Eventuellt "bio" och "normal". Men smaken är ju som baken
Postad 01 september 2008 - 23:24
dougremer
-
dougremer
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej,
Har haft en MAC i snart ett år (Macbook) och har nu lagt en beställning på en Panasonic PX80. Då är det självklart att MACen kommer att användas för filmtrailers/bilder/filmer etc. Undrar nu vad man får bäst kvalitet av. Är det bäst att köra VGA-adapter eller köra en DVI-adapter och sedan HDMI?
TVn saknar ju DVI-inång men har VGA.
Så, vad säger ni?
edit: Har hittat det bästa alt. Man kan å ut mycket av den lilla burken!  Blir en Mini-DVI->DVI->HDMI
Redigerat av dougremer, 02 september 2008 - 01:20.
Postad 02 september 2008 - 12:47
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har oxå hört talas om ett fult "gulstick" som inte ska vara där när man ställer in bio och varm på panna. Hur illa är det?
Gulstikk blir det på enkelte kanaler/programmer, der produsenten bevisst kjører med varmere farver enn standard. (Kanskje på grunn av at de vet at mange, kanskje majoriteten, har sine TV innstillt på for kalde farver?) Det er ingen tvil om at bio/varm kommer tettest på de internasjonale standarder for hvordan et bra TV-bilde skal se ut. Etter flere måneders bruk og kalibrering, er jeg havnet på kontrast -1, lys -1, farve -2 (0 er midtstilling), - bio, varm, skarphet helt i botten på HD, -1 på SD. P-NR og farvestyring av. Det blir et veldig fint bilde på HD og på de kanaler som sender korrekt signal, altså følger standardene.
Postad 02 september 2008 - 13:20
tasko
-
tasko
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Någon som vet storleken på kartongen eller som kan mäta?=)
Beställde bara hem den utan hemkörning så måste hitta en bil som jag får in den i heh..
Postad 02 september 2008 - 13:37
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Någon som vet storleken på kartongen eller som kan mäta?=) Beställde bara hem den utan hemkörning så måste hitta en bil som jag får in den i heh..
Är rätt säker på att det står i tråden...
Postad 02 september 2008 - 13:50
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Någon som vet storleken på kartongen eller som kan mäta?=) Beställde bara hem den utan hemkörning så måste hitta en bil som jag får in den i heh..
Fick min för en timme sen men sitter nu på jobbet. Kan mäta ikväll...
Postad 02 september 2008 - 14:55
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Men det är inte fri hemkörning... fick inte jag iaf...
Jag valde som sagt vanlig "fri frakt" med Dustin Home, och trodde väl kanske att det inte var hemleverans då. Dock så ringde de igår och skulle leverera TVn. Jag sa att jag kunde hämta den på kvällen iställe, då jag vet att det brukar vara bökigt med att vara hemma på "förmiddagen" eller "eftermiddagen" som de säger sig leverera. Och jag vill hellre hämta TVn när JAG ville ha den. Dvs direkt när jag kommit hem för kvällen. =) /Söder
Postad 02 september 2008 - 18:45
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Nu har jag mätt: Höjd: 81,5 cm Längd: 114 cm Bredd: 34 cm Gissar på att det är höjden som kan vara problemet då man inte bör tippa plasmorna.
Postad 02 september 2008 - 18:52
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Jag valde som sagt vanlig "fri frakt" med Dustin Home, och trodde väl kanske att det inte var hemleverans då. Dock så ringde de igår och skulle leverera TVn. Jag sa att jag kunde hämta den på kvällen iställe, då jag vet att det brukar vara bökigt med att vara hemma på "förmiddagen" eller "eftermiddagen" som de säger sig leverera. Och jag vill hellre hämta TVn när JAG ville ha den. Dvs direkt när jag kommit hem för kvällen. =)
/Söder
Samma här! Räknade med att få hämta den på centrala postkontoret men icke  Det skickades en AVI där det stod att jag kan hämta den där ELLER få det utkörd. Valde utkörning och 3 timmar senare stod en stor lastbil från Posten utanför med en pall TV  Alltså ingår hemleverans från Dustin, man behöver inte kryssa för det som extra tillval. Är det någon som kör med cardsplitter (SmartWi) på sin px80? Funkar det bra?
Svarar mig själv då eftersom ingen svarat: Jepp, funkar klockrent med en Dilog CA modul.
Postad 02 september 2008 - 18:53
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
Samma här! Räknade med att få hämta den på centrala postkontoret men icke Det skickades en AVI där det stod att jag kan hämta den där ELLER få det utkörd. Valde utkörning och 3 timmar senare stod en stor lastbil från Posten utanför med en pall TV Alltså ingår hemleverans från Dustin, man behöver inte kryssa för det som extra tillval.
Samma sak för mig, dock inte från Dustinhome utan från fyndbörsen. Beställde på måndagen, på tisdagen stog det en stor lastbil och blockerade hela gatan bara för mig!  Betalade 300kr i frakt har jag för mig. Tittar man på webhallen så tar de typ 700kr i frakt om man ska ha det hemkört.
Postad 02 september 2008 - 19:46
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Fan nu känner jag mig dum när jag skrivit till massa andra som frågat samma sak, men, jag får fan ingen bild. Startade upp min vanlig dator, som har ett GT 8800 med 2 DVI, till px80n med VGA-kabel som i ena ändan har en adapter VGA-DVI så jag skulle kunna köra VGA på mitt grafikkort.
Får bild under uppstarten. Sen inget.
Kopplade in min 1600x1200 skärm och utan TVn, för jag tänkte att det kanske var TVn som inte kunde ta emot 1600x1200 och att datorn inte själv bytta upplösning.
Men nu när jag har skärmen inkopplad, och sätter i TVn med, så hittas den inte. Jag har sänkt upplösningen till 1024x768 nu med...
/Söder
Hmm jag fick igång main bilden på TVn nu, genom att köra med BARA TVn och starta om i 1024x768.
Men en sak som är konstig, är att TVn inte verkar ta någon annan upplösning än denna alls.
När jag råkade starta mitt Call of Duty som haft 1600x1200, så blev det svarrt och jag fick tabba ut. När jag startade XBMC blev det svart när jag inte startade med -fs.
Och ännu konstigare, när jag var inne i XBMC sen när det startade med bild, och jag valde att spela upp en 720p film, så blev det svart igen.
Jag skulle väl kunna välja att bara mata TVn med 1280x720 om jag vill, bara att det inte blir pixelmappat? Eller?
Kan det vara så att jag kört någon konstig Nvidia sak med scalningen? Hur ska det vara i Nvida control panel?
/Söder
Redigerat av soderman, 02 september 2008 - 20:06.
Postad 02 september 2008 - 21:27
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Jag köpte för 7500 kr på Dustinhome med studentkonto. Det är under 10k o det verkar vara en bra tv för så lite pengar. /Söder
Hur kan det komma sig att Dustin har sån grym studentrabatt på just denna tv, tror ni? Jag menar, det är ju ett riktigt bra pris ju, eller hur?
Postad 02 september 2008 - 22:25
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Japp - 1024x768@72 Hz borde ge dig en korrekt 24p-uppspelning, och pixelmappat från skärmen. Men det gäller ju alla skärmar som kan ta emot och visa detta oavsett om de har 24p playback eller ej. Förutsättningen är dock att TVn visar bilden i 72Hz och inte i säg 100Hz...
Alltså, kör du 1024x768 så får du pixelmappat från datorn. Så om det inte stämmer med testmönstret så beror det troligen på att testmönstret inte har upplösningen 1024x768 .... =) Om din mediaspelare skalar om filmerna du tittar på till 1024x768 anamorfic så ska du få en pixelmappad filmupplevelse. Likaså om du spelar ett spel och väljer den upplösningen som utsignal.
Men nej, utanför testmönstret så ser du troligen inte om bilden är pixelmappad eller ej. Det är inte så lätt att se i filmer att bilden inte är pixelmappad. Man kan se det i spel ibland och i vissa undantagsfall, men i stort så har det ingen direkt betydelse när det gäller filmtittande, enligt mig.
Nej, 24HZ är alltid bra att kunna ta emot, håller absolut med dig om att det är dumt att TVn inte stödjer 24Hz i alla upplösningar. Dock verkar det vara något som gäller de flesta elle många tv-apparater. Funktionen finns där för blu-ray i grund och botten och det är nog det som är anledningen. Men du kommer ju runt problemet om du kan skicka ut 1920x1080 från datorn. Skickar du då i 24 Hz så blir det rätt, och du kan spela material 720p om du vill, bara datorn skalar upp det till 1920x1080. Det blir ju inte pixelmappat på TVn, men jag tror inte du kommer märka det egentligen... Bara du har ett material med 23.976 bilder per sekund så har du nytta av att kunna skicka ut 24Hz, oavsett upplösningen på materialet...
OJ, nu vet jag inte om jag svarar på rätt, men hade varit bra om de som begriper mycket kan svara. Sitter nu på px80 och kör 1024x768 via VGA, kollade på ett Dexter 720p i MPC-HC och fick sedan dra ut bilden lite uppåt för att kompensera. Sjukt bra bild. Bättre än jag sett innan på polares hd-ready plasmor. Dock vet jag inte om det är TVn eller om det är för att jag nu körde pixelmappet i MPC-HC (detta för att jag inte fick XBMC att fungera så bra) Dock hade jag ju tänkt köra via DVI sedan, eftersom jag har fått för mig att digitalt ska vara så mycket bättre, och att jag ska har TV-spelet på VGA istället för komponent. Men enligt spec:arna på TVn så kan TVn nästan bara visa 1024x768 (och några däromkring) på VGA och på HDMI bara 720p eller 1080p (av de som är intessanta), dvs inget 1024x768. Om det nu är så att pixelmappningen jag ser är det som gör bilden sjukt bra, så är det ju en stor nackdel. Digitalt, JAVISST, men inte tvunget bättre eller? Dock skriver någon här i tråden att han visst kunde ge 1024x768 via DVI-HDMI, men att det då var något med skalningen? Vad menade han? Mycket tacksom för svar på detta långa, och kanske lite lätt desperata inlägg. /Söder
Postad 03 september 2008 - 09:27
dacore84
-
dacore84
-
Amatör
-
-
64 inlägg
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2559Ingen som kan svara på om man bör kunna använda denna + en dvi -> hdmi adapter för att plugga in sitt Wii i en hdmi port istället för komponentporten? Vill gärna ha bort komponentswitchen jag har liggandes och kunna använda allt "direkt genom tv:n" bara genom att switcha kanal på dosan.
Postad 03 september 2008 - 09:49
soderman
-
soderman
-
Användare
-
-
106 inlägg
Fan nu känner jag mig dum när jag skrivit till massa andra som frågat samma sak, men, jag får fan ingen bild. Startade upp min vanlig dator, som har ett GT 8800 med 2 DVI, till px80n med VGA-kabel som i ena ändan har en adapter VGA-DVI så jag skulle kunna köra VGA på mitt grafikkort.
Får bild under uppstarten. Sen inget. Kopplade in min 1600x1200 skärm och utan TVn, för jag tänkte att det kanske var TVn som inte kunde ta emot 1600x1200 och att datorn inte själv bytta upplösning.
Men nu när jag har skärmen inkopplad, och sätter i TVn med, så hittas den inte. Jag har sänkt upplösningen till 1024x768 nu med...
/Söder
Hmm jag fick igång main bilden på TVn nu, genom att köra med BARA TVn och starta om i 1024x768. Men en sak som är konstig, är att TVn inte verkar ta någon annan upplösning än denna alls.
När jag råkade starta mitt Call of Duty som haft 1600x1200, så blev det svarrt och jag fick tabba ut. När jag startade XBMC blev det svart när jag inte startade med -fs. Och ännu konstigare, när jag var inne i XBMC sen när det startade med bild, och jag valde att spela upp en 720p film, så blev det svart igen.
Jag skulle väl kunna välja att bara mata TVn med 1280x720 om jag vill, bara att det inte blir pixelmappat? Eller? Kan det vara så att jag kört någon konstig Nvidia sak med scalningen? Hur ska det vara i Nvida control panel?
/Söder
Jag såg nu i XBMC, att jag hade inställning på att videon skulle spelas upp i 720p med, och att tydligen inte TVn klarar det via VGA. Ändrade det, och fick bild. /Söder
Postad 03 september 2008 - 11:04
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Hur kan det komma sig att Dustin har sån grym studentrabatt på just denna tv, tror ni? Jag menar, det är ju ett riktigt bra pris ju, eller hur?
Billigare går väl inte att få tag på? Är det gråimport av något slag?
Postad 04 september 2008 - 10:08
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Någon som kör popcornhour a100 och tycker det funkar bra? funderar nämligen på att köpa en sådan
Postad 04 september 2008 - 14:20
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Någon som kör popcornhour a100 och tycker det funkar bra? funderar nämligen på att köpa en sådan
Nej, men TViX 4100 kör jag hemma för att spela upp lite blandat material. Fungerar kanon med 720p/1080p
Postad 04 september 2008 - 16:46
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
mannealm: Så gott som alla internetbutiker som ligger lite lägre i pris kör gråimporterat. I annat fall kan du räkna med att det står skyltat med stora bokstäver att det inte är gråimport. Det finns undantag för butiker och enskilda varor, men generellt sett är det så
Postad 04 september 2008 - 17:17
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
mannealm: Så gott som alla internetbutiker som ligger lite lägre i pris kör gråimporterat. I annat fall kan du räkna med att det står skyltat med stora bokstäver att det inte är gråimport. Det finns undantag för butiker och enskilda varor, men generellt sett är det så 
Ja, det är klart förstås. Fick svensk bruksanvising i alla fall. Men 7500:- för px80 känns hur som helst som ett riktigt kap, typ. Är det inte ovanligt att man får sådär mycket studentrabatt? 42" blev ju mycket billigare än 37"... Tv som jag fick heter EA på slutet. Nån som vet varför den heter så och inte bara TH-42PX80E? Och en annan fråga om den här tv:n. Kan man inte flytta bilden upp och ner på något sätt? Det brukar man ju kunna ifall texten råkar hamna lite för långt ner när man zoomat eller så.
Redigerat av mannealm, 04 september 2008 - 17:20.
Postad 05 september 2008 - 06:56
Mr.Kräsen
-
Mr.Kräsen
-
Användare
-
-
232 inlägg
Är det ingen som vet om denna tv presterar en bättre el likvärdig bild jämfört med 42pv60 modellen??
Postad 05 september 2008 - 07:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Är det ingen som vet om denna tv presterar en bättre el likvärdig bild jämfört med 42pv60 modellen??
... samma tv men två generationer nyare  Presterar den sämre skulle jag nog lämna tillbaka den till affären och kräva en ny
Postad 05 september 2008 - 09:58
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
... samma tv men två generationer nyare  Presterar den sämre skulle jag nog lämna tillbaka den till affären och kräva en ny 
Precis. Efter 60 serien kom 70 serien och därefter den nuvarande 80 serien. Vore väldigt konstigt om utveckligen gick bakåt  (även om vissa saker här i världen verkar lida av det)
Postad 05 september 2008 - 10:03
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Postar detta inlägg igen nu när jag hittat rätt.. Hoppas det är ok Admin
Gör man bort sig om man köper en PX-80 om man som mig spelar lite PS3 kollar lite bluray, ser en hel del fotboll via parabol (canal+) ej hd dock. Kopplar även den bärbara via hdmi och glor på film en hel del. Svårt det här.. Ska inte använda tv:n som skärm förutom vid filmtittande. Står mellan px-80 och några full-hd lcd som ligger i samma prisklass ungefär. Sony u4000 och Samsung 55*. Ska ha tv:n i sovrummet och avståndet är ca: 3,2m.
//Mvh Henrik
Postad 05 september 2008 - 10:20
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Postar detta inlägg igen nu när jag hittat rätt.. Hoppas det är ok Admin 
Gör man bort sig om man köper en PX-80 om man som mig spelar lite PS3 kollar lite bluray, ser en hel del fotboll via parabol (canal+) ej hd dock. Kopplar även den bärbara via hdmi och glor på film en hel del. Svårt det här.. Ska inte använda tv:n som skärm förutom vid filmtittande. Står mellan px-80 och några full-hd lcd som ligger i samma prisklass ungefär. Sony u4000 och Samsung 55*. Ska ha tv:n i sovrummet och avståndet är ca: 3,2m.
//Mvh Henrik
Jag använder min PX80 precis som du beskriver och är kanonnöjd. Nu börjar dock FullHD versionerna PZ80 och nya PZ8 komma ner så lågt i pris att de kanske är ett intressantare alternativ?
Postad 05 september 2008 - 11:18
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Ja, det är klart förstås. Fick svensk bruksanvising i alla fall.
Men 7500:- för px80 känns hur som helst som ett riktigt kap, typ. Är det inte ovanligt att man får sådär mycket studentrabatt? 42" blev ju mycket billigare än 37"...
Tv som jag fick heter EA på slutet. Nån som vet varför den heter så och inte bara TH-42PX80E?
Och en annan fråga om den här tv:n. Kan man inte flytta bilden upp och ner på något sätt? Det brukar man ju kunna ifall texten råkar hamna lite för långt ner när man zoomat eller så.
Kan man inte flytta på bilden på något sätt?
Postad 05 september 2008 - 11:25
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Jag använder min PX80 precis som du beskriver och är kanonnöjd. Nu börjar dock FullHD versionerna PZ80 och nya PZ8 komma ner så lågt i pris att de kanske är ett intressantare alternativ?
Tycker 12400:- är lite för safftigt för en sovrums tv.. Hade tänkt mig under 10k. Låter bra det du säger i alla fall. Har bara haft lcd tidigare men tycker de har släpat lite för mycket med bilden när jag kollar på fotbollen.. Kanske blir affär på denna då.  //Mvh Henrik
Postad 05 september 2008 - 11:32
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Tycker 12400:- är lite för safftigt för en sovrums tv.. Hade tänkt mig under 10k. Låter bra det du säger i alla fall. Har bara haft lcd tidigare men tycker de har släpat lite för mycket med bilden när jag kollar på fotbollen.. Kanske blir affär på denna då. 
//Mvh Henrik
Jag tror inte du blir missnöjd då
Postad 05 september 2008 - 14:36
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Jag undrar även om det är någon som vet ifall "miljö"-läget gör någonting annat med bilden än koppla på ljussensorn?
Och vilka parametrar är det som ändras när miljöläget justerar för det omgivande ljuset. Är det bara kontrasten, eller nåt mer?
Postad 05 september 2008 - 17:28
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Har nu varit iväg och kollat in tv:n på Expert och tyckte om det jag såg..  Var iofs bara en reklamslinga från expert som gick med okänd källa, förmodligen dvd men det kanske bara var någon analog källa.. Blir nog köp av denna snarast.
//Mvh Henrik
Postad 05 september 2008 - 18:31
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
Har haft TV:n i en vecka ungefär, var riktigt nöjd med bilden redan då, men nu känns det som bilden har blivit mycket lugnare, vilket gör mig ännu mer nöjd nu!
Så du kommer inte bli missnöjd, speciellt inte som sovrums-TV
Postad 05 september 2008 - 19:06
Unregisteredd6fd98d2
-
Unregisteredd6fd98d2
-
Användare
-
-
221 inlägg
Testat att spela upp några 720p klipp i 1024x768 och 1280x720 men får svarta kanter antingen upp/ner eller på sidorna vilken aspect-ratio jag än väljer på tvn. Även testat slå av overscan utan förbättring. Har ett Radeon X1950 Pro kort. Hur får man bäst bild via Dator -> hdmi?
Postad 05 september 2008 - 19:24
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Har nu varit iväg och kollat in tv:n på Expert och tyckte om det jag såg.. Var iofs bara en reklamslinga från expert som gick med okänd källa, förmodligen dvd men det kanske bara var någon analog källa.. Blir nog köp av denna snarast. 
//Mvh Henrik
Har haft TV'n i 3 dagar nu och jag tyckte inte alls det var som i butiken, där jag tyckte bilden var bra. Det blev faktiskt ännu bättre  . Kör boxer och bilden känns bättre för varje dag som går. Men det är väl nyhetens behag som sätter giller i huvudet på en /Supernöjd
Postad 05 september 2008 - 19:45
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
En tredje fråga: vad är det här dubbleglaset som skapar skuggor bra för?
Postad 05 september 2008 - 20:19
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Har velat fram och tillbaka mellan olika plasma och lcd för under 10k under nästan ett års tid nu men idag var jag påväg att köpa en då jag såg att Siba-varuhuset jag besökte hade 42pz70 fö i stort sätt samma pris.
Blev ingen tv utan bara mer grubbel. Gillar inte att pz70 inte har hörlurskontakt och ingångar på fronten men bildkvalitetsmässigt borde den ge px80 på truten, eller? Tyvärr var det ingen tv igång på grund av trassel med bildkällan just när jag var där så jag kunde inte jämföra...
Postad 05 september 2008 - 20:29
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
En tredje fråga: vad är det här dubbleglaset som skapar skuggor bra för?
Skydd, kanske? Man kan ju undra hur många wii-kontroller som farit in i tv-apparater  Jag har dock inte sett någon tendens till skugga alls. När får du det?
Postad 05 september 2008 - 20:50
humpii
-
humpii
-
Rookie
-
6 inlägg
Om erbjudandet på Dustin gäller en gråimporterad PX80, vet någon vilka skillnader det är i garanti mot för vad Panasonic Norden ger ut?
Postad 05 september 2008 - 21:00
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Skydd, kanske? Man kan ju undra hur många wii-kontroller som farit in i tv-apparater  Jag har dock inte sett någon tendens till skugga alls. När får du det?
Jo, men det är lätt att se. Kolla lite från sidan bara. Dom är alltid där dom där dubbelreflexerna. Syns lättast om man har en kontrastrik scen framme. Typ nåt vitt mot en svart bakgrund, då går det inte att missa. Undertexter tex. Är säkert nåt skydd. Verkar vara nån plastgrej framför glaset. Kanske även ska ha nån slags antireflexfunktion? Om erbjudandet på Dustin gäller en gråimporterad PX80, vet någon vilka skillnader det är i garanti mot för vad Panasonic Norden ger ut?
Vilka nätbutiker är det som säljer från panasonic norden?
Postad 05 september 2008 - 21:11
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Kan man inte flytta på bilden på något sätt?
Stämmer det att det inte går att flytta bliden upp och ner i zoomläge? Brukar det i såna fall vara så på plasmor?
Postad 05 september 2008 - 21:23
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Låter inte som en trolig förklaring då de inte brukar ha någon aning om någonting. Se sitsta bokstäverna efter modellnummret är vilken marknad den tillhör, alltså vilka tillbehör, manualer, kablar m.m. som skall medfölja. I Sverige heter modellen E eller som vissa skriver EA.
Men vad är skillnaden då, menar du? Ingen alls eller? Bara olika sätt att skriva? På panasonics hemsida finns ju manualer att ladda ner både till E och EA.
Postad 05 september 2008 - 21:33
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
Jo, men det är lätt att se. Kolla lite från sidan bara. Dom är alltid där dom där dubbelreflexerna. Syns lättast om man har en kontrastrik scen framme. Typ nåt vitt mot en svart bakgrund, då går det inte att missa. Undertexter tex.
Är säkert nåt skydd. Verkar vara nån plastgrej framför glaset. Kanske även ska ha nån slags antireflexfunktion?
Åfan, måste jag kika lite närmre på. Om det skulle vara nån antireflex så har jag inte märkt något av det, har TV:n mitt emot fönstret, så det blir lite reflektioner, men det är väl kanske inte meningen att man ska ha tv:n mitt emot fönstret heller
Postad 05 september 2008 - 21:54
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Åfan, måste jag kika lite närmre på. Om det skulle vara nån antireflex så har jag inte märkt något av det, har TV:n mitt emot fönstret, så det blir lite reflektioner, men det är väl kanske inte meningen att man ska ha tv:n mitt emot fönstret heller 
Nej, jag vet inte. Fattar inte vad det där dubbelglaset är bra för. Kanske bara är mot wiikontroller. Typ billigare att byta ut en plastskiva framför panelglaset än att byta ut rubbet. Men det till priset av dubbelskuggor. Ju närmare man är och i ju större vinkel man kollar desto lättare är det att se. Prova typ att gå fram till tv:n och kolla "ner" på undertexterna. Då ser det ut som att hela undertextremsan reproduceras typ 2-3 cm under den vanliga bilden. Jag har uppskattat att den här effekten inte längre går att urskilja ur en vinkel på ungefär 30 grader från normalt tittavstånd. Panna har alltså i princip helt eliminerat plasmans fördelar (jämtemot lcd) vad gäller tittvinkel med Px80  Fast å andra sidan. Man brukar ju faktiskt sitta framför tv:n och kolla, både på lcd:er och på plasmor. Tur...
Redigerat av mannealm, 05 september 2008 - 21:56.
Postad 05 september 2008 - 22:17
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
Nej, jag vet inte. Fattar inte vad det där dubbelglaset är bra för. Kanske bara är mot wiikontroller. Typ billigare att byta ut en plastskiva framför panelglaset än att byta ut rubbet. Men det till priset av dubbelskuggor. Ju närmare man är och i ju större vinkel man kollar desto lättare är det att se. Prova typ att gå fram till tv:n och kolla "ner" på undertexterna. Då ser det ut som att hela undertextremsan reproduceras typ 2-3 cm under den vanliga bilden. Jag har uppskattat att den här effekten inte längre går att urskilja ur en vinkel på ungefär 30 grader från normalt tittavstånd. Panna har alltså i princip helt eliminerat plasmans fördelar (jämtemot lcd) vad gäller tittvinkel med Px80 
Fast å andra sidan. Man brukar ju faktiskt sitta framför tv:n och kolla, både på lcd:er och på plasmor. Tur...
Var framme och kikade precis, jag såg faktiskt inget. Men min TV står mellan två vitrinskåp med hyllor över, så jag kom inte helt till sidan. Men som sagt, jag såg ingenting av det.
Postad 05 september 2008 - 22:56
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Har haft TV'n i 3 dagar nu och jag tyckte inte alls det var som i butiken, där jag tyckte bilden var bra. Det blev faktiskt ännu bättre . Kör boxer och bilden känns bättre för varje dag som går. Men det är väl nyhetens behag som sätter giller i huvudet på en
/Supernöjd
Aha vad trevligt då!  Jag som ska köra via parabol borde alltså också bli nöjd..  //Mvh Henrik
Postad 05 september 2008 - 23:38
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Var framme och kikade precis, jag såg faktiskt inget. Men min TV står mellan två vitrinskåp med hyllor över, så jag kom inte helt till sidan. Men som sagt, jag såg ingenting av det.
Konstigt. Jag ser det från kanten av soffan på ett avstånd av 3m. Går jag fram till tv:n och kollar i extrem vinkel så kan jag se det i fyra-fem lager. Om du sätter på text-tv:n måste du väl i alla fall upptäcka det? Är det nån annan som ser det? Min tv är väl inte paj? Edit: kanske är detta fenomen som skapar "djupet" på en plasmaskärm
Redigerat av mannealm, 05 september 2008 - 23:43.
Postad 06 september 2008 - 01:18
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Ok.
Efter ett par dagars användande så kan jag nu räkna upp ett par riktigt dåliga saker med px80:
- Dubbelglaset som i praktiken gör att man inte kan sitta snedare framför denna än framför en lcd. (detta är dock det minsta problemet)
- Det här att det inte verkar gå att flytta bilden upp och ner när man zoomar. Detta är ibland en helt nödvändig funktion för att få med undertexter och dylikt. Jag trodde att denna simpla funktion var standard på alla apparater sen typ 10 år tillbaka (om det nu inte bara är så att jag inte fattar hur man gör?) Kan ni andra justera bilden i höjdled på era plasmor i något av bildlägena? Brukar funktionen ens finnas på plasmor? På förra samsung-lcd:n kunde jag ändra massor i höjdled, lika så på tjejens gamla crt. Och till och med min nonametv från siba hade ett "subtitle mode" där bilden flyttades uppåt. På den här pannan verkar man dock ibland vara tvungen att antingen leva med halva undertexter eller oxå fel aspekt...
- Dessutom så vägrar tv att samarbeta med digitalboxen vad gäller formaten. När man sätter på bildformat auto så håller tv:n hela tiden på att ändra format så att man blir galen. Det är ju inget kul att hela tiden behöva ställa in formatet manuellt varje gång man (eller sändningen själv) skiftar sändning från bredbild till 4:3 eller tvärtom. Är det nån annan som har det här problemet eller någon som vet nån lösning? På r86 funkade det här utan problem.
- Ja, och slutligen: Gråa side bars suger verkligen - lika så oron för att slita snett på fosforn om man inte använder dom.
Redigerat av mannealm, 06 september 2008 - 02:52.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|