Redigerat av Micke3, 06 september 2008 - 09:10.
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 september 2008 - 09:41
Ställ boxen på 16:9 så slipper du problemet.
Postad 06 september 2008 - 10:00
Dock fortfarande supernöjd

Redigerat av kusen, 06 september 2008 - 10:01.
Postad 06 september 2008 - 15:23
1. Dustin studentpris, går det ta avbetalning/räntefritt på det också?
2. Någon som vet om tidigare ställda frågor om "gråimport" och garanti från Dustin?
3. Högfrekventa ljud...fler som märkt det?
Postad 06 september 2008 - 15:48
Då var det nog dags...tungt att gå igenom så många sidor, får se om någon sitter på info:
2. Någon som vet om tidigare ställda frågor om "gråimport" och garanti från Dustin?
Ja, det där sista kan jag skriva under på . Tycker att den låter ganska mycket. Hör det lätt från soffan om jag stänger av ljudet. Ska det vara så högt? Alla plasmor kanske låter såhär?
Postad 06 september 2008 - 16:29
Då var det nog dags...tungt att gå igenom så många sidor, får se om någon sitter på info:
Jag hör inget alls, med eller utan ljud. Kan bero på min tunnitus, men min käresta verkar inte heller höra något.
Sen så är vi vana vid ljudet från en CRT med extra mycket pip, kanske beror på det också.
Postad 06 september 2008 - 17:13
Måste fråga varför du ska zooma ?
Ställ boxen på 16:9 så slipper du problemet.
Nja, då blir ju alla 4:3 program utdragna. Samsung lcd klarade att ändra så att det blev helt rätt beroende vad man kollade på. Det fixar tydligen inte den här.
Sen finns det vissa kanaler som sänder i helt skumma format, som man måste "zoomatill" för att få rätt. Typ mtv, visat nature och sånt. Inte heller det fixar den här tvn. För digital tv är denna tv helt enkelt dålig.
Postad 06 september 2008 - 17:57
Postad 06 september 2008 - 18:31
Postad 06 september 2008 - 19:13
Håller med där. Med min Hitachi kunde man flytta bilden stegvis upp och ner, tyvärr verkar det inte gå med Panasonic, mycket dåligt.
Ja, det är skitkasst! Känns 70-tal, ungefär som fotbollssändningen från Albanien just nu.
I jämförelse med min samsung jag hade innan så känns panna som nån slags traktor; låter illa, går inte att ställa in så noga osv - men kanske pålitlig? Samsungen var mer som en sportbil. Slick, modern och nice men utan precision så att den ständigt hamnade i diket.
Postad 06 september 2008 - 20:48
Det är alltså ett högfrekvent ljud som surrar från 2 ställen, antagligen en spole/transformator, ingen fläkt alltså.
När jag sänker volymen till 0 märks detta klart och tydligt från 2,5 meter.
Är det någon annan som har haft liknande problem?
Blir väl att kontakta dustin på måndag...

Postad 06 september 2008 - 20:49
Tycker det mesta är anamorfiskt numer ändå, är väl filmer på TV3 och Dexter som jag kommer på direkt som inte varit det när jag zappat in. Att sen Discovery envisas med något slags 14:9ish på en massa material kan kanske vara lite irriterande.
Men jag har iaf inte stört mig på det, men så tittar jag inte så väldigt mycket på TV från digitalboxen.
Postad 06 september 2008 - 21:21
Hej! Fick hem min px80 igår och allt var helt fantastiskt förutom ett surrande ljud!
Det är alltså ett högfrekvent ljud som surrar från 2 ställen, antagligen en spole/transformator, ingen fläkt alltså.
Jo, min låter lika illa. Som en traktor på extacy... Är väl detta som kalla "plasma buzz"? Inte konstigt att lcd kommer att ta över...

Den kan inte textzooma visst, men hur mycket i digitala marknätet sänds letterboxat med text?
Tycker det mesta är anamorfiskt numer ändå, är väl filmer på TV3 och Dexter som jag kommer på direkt som inte varit det när jag zappat in. Att sen Discovery envisas med något slags 14:9ish på en massa material kan kanske vara lite irriterande.
Men jag har iaf inte stört mig på det, men så tittar jag inte så väldigt mycket på TV från digitalboxen.
Jag tycker det är rejält B! Som en japansk traktor. Både Korea och Siba fixar ju sånt här helt utan problem.
Postad 06 september 2008 - 22:46

Postad 06 september 2008 - 22:51
Vafan har ni super hörsel eller letar ni fel? har inte hört ett knyst från min tv förutom det man ska höra dårå
Du kanske även är en sån där person som tolererar ljudnivån från ett xbox?

Postad 06 september 2008 - 23:41
Hej! Fick hem min px80 igår och allt var helt fantastiskt förutom ett surrande ljud!
Ja det är inte rätt jag hör ingenting från plasman från c:a 0.5 m den är knäpptyst och det finns ju inga fläktar i den eller så har du superhörsel

Redigerat av Zapp, 06 september 2008 - 23:41.
Postad 07 september 2008 - 06:50
Du kanske även är en sån där person som tolererar ljudnivån från ett xbox?
Nej fy f*n, därför jag sålde 360n

Postad 07 september 2008 - 09:56
Framifrån hör jag ingenting.
Postad 07 september 2008 - 10:18
Auto kan man inte köra, det är främst för analoga sändningar. Testa att ställa TV:n på 4:3. Då visas 4:3-sändningarna rätt och TV:n byter automatiskt till "wide" när den känner av en 16:9-signal.- Dessutom så vägrar tv att samarbeta med digitalboxen vad gäller formaten. När man sätter på bildformat auto så håller tv:n hela tiden på att ändra format så att man blir galen. Det är ju inget kul att hela tiden behöva ställa in formatet manuellt varje gång man (eller sändningen själv) skiftar sändning från bredbild till 4:3 eller tvärtom. Är det nån annan som har det här problemet eller någon som vet nån lösning? På r86 funkade det här utan problem.
Ett icke-problem, eftersom det går att ändra i menyn.- Ja, och slutligen: Gråa side bars suger verkligen - lika så oron för att slita snett på fosforn om man inte använder dom.
Postad 07 september 2008 - 10:44
Och ni säger att ni hör det när ni inte har ljud på TV:n, hur ofta kollar man på TV utan ljud?
Postad 07 september 2008 - 10:47
Det varierar i ljudnivå från exemplar till exemplar, jag hör inget av min förutom om jag lyssnar bakom TVn.
Framifrån hör jag ingenting.
Inte ens om du går nära och stänger av ljudet?
Hur högt surr-ljud ska man behöva tolerera på px80? Är det någon som har bytt ut en surrande px80 och fått en som var tyst?
Auto kan man inte köra, det är främst för analoga sändningar. Testa att ställa TV:n på 4:3. Då visas 4:3-sändningarna rätt och TV:n byter automatiskt till "wide" när den känner av en 16:9-signal.
Jag har provat det där med 4:3. Problemet är att den inte beter sig som den ska i alla fall. Den kan lixom inte bestämma sig för om den ska dra ut det till "wide" eller köra "4:3". Det är irriterade om något. På analoga sändningar funkar det dock som det ska. Men min förra samsung funkade det korrekt med även när jag körde digitaltv.
Redigerat av mannealm, 07 september 2008 - 10:48.
Postad 07 september 2008 - 11:00
Vi har försökt att lyssna efter oljud, men våran låter absolut ingenting, i alla fall inte framför.
Och ni säger att ni hör det när ni inte har ljud på TV:n, hur ofta kollar man på TV utan ljud?
Kör jag låg volym kan jag urskilja det. Men det är alltså ingen fläkt eller nåt som sitter i px80 va. Handlar det om elektroniken? Var är det som gör att den surrar så?
Postad 07 september 2008 - 11:23
Detta är den tystaste tv'n jag haft ..
Om man går tillbaka till Pv60 så hade den först 3 fläktar som sedan blev 2
Ovanpå detta oljud så kom det ett vinande surrljud vid mycket kontrast eller mycket vita ytor.
Detta kan man även höra mycket mycket svagt från PX80 men det är mycket lite ..
Alla tv hörs mer eller mindre .. denna hörs mindre ..
( OBS: det är inte nätdelen som hörs )
Maveric
Vad i tv:n är det som brukar låta om det inte är nätdelen? Är det något med själva plasmatekniken som gör att dessa låter mer än lcd?
Postad 07 september 2008 - 12:21
Vilka inställningar ska man ha för "inkörningen"? Och hur länge ska man köra med dem?
Postad 07 september 2008 - 12:34
Jag har letat lite i tråden efter hur man ska "köra in" tv:n, men har inte orkat gå igen hela tråden.
Vilka inställningar ska man ha för "inkörningen"? Och hur länge ska man köra med dem?
Kör på bio läget dra ner kontrast och slå av de onödiga saker som färghantering och P-NR.
Ni verkar ha haft otur,för min PX80 är tyst hör inget.
Jo om det är knäpptyst i lgh och ja lägger örat mot sidan på tvn,då kan ja höra något svagt.
Postad 07 september 2008 - 12:54
Kör på bio läget dra ner kontrast och slå av de onödiga saker som färghantering och P-NR.
Ni verkar ha haft otur,för min PX80 är tyst hör inget.
Jo om det är knäpptyst i lgh och ja lägger örat mot sidan på tvn,då kan ja höra något svagt.
Jag hör det från soffan. Typ 3 meter ifrån. Drar jag ner kontrasten i bottenläget så tystnar surret en aning. Låter mest i dynamiskt läge, men tycker inte att den låter acceptabelt om jag kör bio läget med reglagen ungefär i mitten. Ifall jag byter input till ett som inte tar emot något, dvs så att det blir en svart bild så blir den betydligt tystare.
Hur blir det om ni ändrar av-input från en som visar något till en som inte visar något. Märker ni stor skillnad då?
Redigerat av mannealm, 07 september 2008 - 12:54.
Postad 07 september 2008 - 13:08
Jag hör det från soffan. Typ 3 meter ifrån. Drar jag ner kontrasten i bottenläget så tystnar surret en aning. Låter mest i dynamiskt läge, men tycker inte att den låter acceptabelt om jag kör bio läget med reglagen ungefär i mitten. Ifall jag byter input till ett som inte tar emot något, dvs så att det blir en svart bild så blir den betydligt tystare.
Hur blir det om ni ändrar av-input från en som visar något till en som inte visar något. Märker ni stor skillnad då?
Nej så ska du inte ha det,hur länge har du haft den ?
Postad 07 september 2008 - 13:34
tacksam för svar
Postad 07 september 2008 - 14:10
Nej så ska du inte ha det,hur länge har du haft den ?
Bara några dagar så det är inte försent. Känns så jobbigt att behöva skicka tillbaka den bara.
Och är det inga fler förutom jag, kusen och Road_0416 som har problemet?
Har varit nöjd med plasman sen köpet för några dagar och är det fortfarande än idag. Dock märkte jag dess första lilla "minus" igår kväll när vi skulle lägga oss och titta i sovrummet. Regeringen ville sova så jag mutade TV'n för att kunna glutta vidare och då tyckte jag att det hördes ett litet högfrekvent ljud från TV'n. Inget som direkt hördes mycket samt att jag kanske har kännsliga öron men ändå...Den borde inte höras alls på 4 meter håll tycker jag.
Känns som det är en liknande volym på mitt surr...
Vad kan det vara som låter? Och varför är det bara vissa som låter?
Redigerat av mannealm, 09 september 2008 - 20:00.
Postad 07 september 2008 - 18:44
Tjena! har nu kört in min tv och jag undrar vad ni använder för inställningar för att få bästa bild!
tacksam för svar
Finns säkert bakåt i tråden och jag är också nyfikna på era inställningar. Kikade runt och hittade denna ganska utförliga beskrivningen på inställningarna:TH42PX80 Best Settings
Själv var jag och hämtade ett ex på OnOff i Malmö idag, imorgon ska den upp på väggen...hoppas den är tyst;-)
Postad 08 september 2008 - 06:42
Troligtvis har detta varit uppe i tråden men hittade inget när jag sökte.
Jag har tipsat kompisen om PX80:n då jag läst mkt bra om den samt den har fått bra i test.
Nu hittade han px8 för en tusing billigare, den skillnaden jag kan se är att px80 saknar vesa fäste vilket px8 har, 80:n har vga in men den störta skillnaden är ju att 80:n har 15.000 mot 8:ns 10.000 i kontrast.
Vad tycker ni. motiverar kontrastskillnaden mm priset på 1500kr
just nu sitter han med en lågupplöst (andersson från netonnet?) som gjort sitt så i vilket fall blir det ju en stor förbättring.
https://www.prisjakt...kt.php?o=289734
Ser lite olika åsikter där, knappt 1000kr skiljer det får återförsäljare som man känner igen inkl frakt (knappt 9k då)
Visst måste det vara värt en tusing för en tv man har så länge?
Postad 08 september 2008 - 07:22
Hej
Troligtvis har detta varit uppe i tråden men hittade inget när jag sökte.
Jag har tipsat kompisen om PX80:n då jag läst mkt bra om den samt den har fått bra i test.
Nu hittade han px8 för en tusing billigare, den skillnaden jag kan se är att px80 saknar vesa fäste vilket px8 har, 80:n har vga in men den störta skillnaden är ju att 80:n har 15.000 mot 8:ns 10.000 i kontrast.
Vad tycker ni. motiverar kontrastskillnaden mm priset på 1500kr
just nu sitter han med en lågupplöst (andersson från netonnet?) som gjort sitt så i vilket fall blir det ju en stor förbättring.
https://www.prisjakt...kt.php?o=289734
Ser lite olika åsikter där, knappt 1000kr skiljer det får återförsäljare som man känner igen inkl frakt (knappt 9k då)
Visst måste det vara värt en tusing för en tv man har så länge?
42px80 för 7500 på dustinhome med studentrabatt. Fri frakt.
/Söder
Postad 08 september 2008 - 08:11
Postad 09 september 2008 - 14:36
Började söka lite på forumet och då läste jag att det är så här för flera andra. Nånting med att man inte kan hitta de flesta analoga kanalerna om man har en hdmi-kontakt inkopplad. Provade att dra hur hdmi-kontakterna och sökte om. Voila. Kanalerna var tebax. Px80 är dock bland det buggigaste jag varit med om.
Mina minus, som sagt:
- Anteningången funkar inte om man har en hdmi-kontakt ansluten.
- Man kan inte flytta bilden upp och ner.
- Funkar inte så väl under ljusa förhållanden.
- Tv:n klarar inte att ändra till rätt format vid digital-tv utan att flippa ur i beslutsångest.
- Lite för låg upplösning för att blue-ray ska komma till sin rätt om man vill sitta på ett avstånd som ger biokänsla.
- Dubbelglaset som gör att man måste sitta rakt framför tv:n. (Jag har räknat till 6-7 lager av spegelbilder om man kollar ur en riktigt extrem vinkel - testa så får ni se.)
- Fosforspår så inåt...
- Högljudd som...
- Säkert nåt mer.
Plussidan:
- Inte mycket input lag.
Edit: Försökte rätta några av mina stavfel...
Redigerat av mannealm, 09 september 2008 - 14:53.
Postad 09 september 2008 - 14:44
Postad 09 september 2008 - 14:53
Alltså, vilken buggig skoj-tv det här är. Helt plötsligt fanns det bara 3 analoga kanaler kvar. 1:an, 4:an och Barnkanalen. Provade att söka om flera gånger utan att hitta fler kanaler än dessa. Trodde först att det hänt nåt med kabelnätet där jag bor. Fast sen testade jag med gamla tjocktv:n, som genast hittade allt, typ, 20 kanaler.
Började söka lite på forumet och då läste jag att det är så här för flera andra. Nånting med att man inte kan hitta de flesta analoga kanalerna om man har en hdmi-kontakt inkopplad. Provade att dra hur hdmi-kontakterna och sökte om. Voila. Kanalerna var tebax. Px80 är dock bland det buggigaste jag varit med om.
Mina minus, som sagt:
- Anteningången funkar inte om man har en hdmi-kontakt ansluten.
- Man kan inte flytta bilden upp och ner.
- Funkar inte så väl under ljusa förhållanden.
- Tv:n klarar inte att ändra till rätt format vid digital-tv utan att flippa ur i beslutsångest.
- Lite för låg upplösning för att blue-ray ska komma till sin rätt om man vill sitta på ett avstånd som ger biokänsla.
- Dubbelglaset som gör att man måste sitta rakt framför tv:n. (Jag har räknat till 6-7 lager av spegelbilder om man kollar ur en riktigt extrem vinkel - testa så får ni se.)
- Fosforspår så inåt...
- Högljudd som...
- Säkert nåt mer.
Plussidan:
- Inte mycket input lag
Edit: Försökte rätta några av mina stavfel...
Antingen är du stålmannens syn och hörsel eller så har du fått ett riktigt uselt exemplar.
Redigerat av Unregistered1552, 09 september 2008 - 14:54.
Postad 09 september 2008 - 15:12
Tyst som bara den
Inte en tillstymmelse till fosforspår.
Upplösningen visste man ju redan när man köpte tvn vad den var på? funkar utmärkt till blu-ray för mig iaf.
Känns som att det finns en del tv apparater som inte funkar speciellt bra vid ljusa förhållanden( antar att du menar att det speglar sig på tvn) var lika på min tjocktv och polarens lcd...så knappast ett fel som är specifikt för denna.
Redigerat av stoffe69, 09 september 2008 - 15:12.
Postad 09 september 2008 - 15:16
Antingen är du stålmannens syn och hörsel eller så har du fått ett riktigt uselt exemplar.
Vet inte om det är just min tv som är kass - eller om det helt enkelt är så här som plasma funkar. Högljuddhet bla. Det som har med min syn och hörsel att göra verkar ju vara lite relaterat till själva plasmatekniken måste jag säga. Men sen har ju px80 dessutom helt andra fel som inte har med plasmatekniken att göra. Detta är nästa värre.
Så här sammanfattar i alla fall hdtvtest plasmans ständigt återkommande akilleshälar i sen senaste recension (Panasonic TH50PZ800B): "The usual issues of PWM noise, glass reflection, phosphor trails and panel buzzing, which are present on all plasma televisions to a certain extent"
Stämmer ganska bra med mina erfarenheter måste jag säga. Och "säkert något mer" i mitt omdöme några inlägg ovan kan få stå för just "PWM noise" (vet inte vad det är exakt, men om det antingen har att göra med bildflimmer eller pixelflimmer så stör jag mig lite på det med).
Redigerat av mannealm, 09 september 2008 - 15:18.
Postad 09 september 2008 - 15:22
Jag lyckas få ett lager vad jag kan se från en snäv vinkel
Tyst som bara den
Inte en tillstymmelse till fosforspår.
Upplösningen visste man ju redan när man köpte tvn vad den var på? funkar utmärkt till blu-ray för mig iaf.
Känns som att det finns en del tv apparater som inte funkar speciellt bra vid ljusa förhållanden( antar att du menar att det speglar sig på tvn) var lika på min tjocktv och polarens lcd...så knappast ett fel som är specifikt för denna.
Då har du inte kollat snävt nog.

Redigerat av mannealm, 09 september 2008 - 15:24.
Postad 09 september 2008 - 15:26
Tråkigt att du är så missnöjd. Det är väl i och för sig bara hdmi/antenningångs problemet som är en ren bug. Det andra är produktdesignen som man kan tycka vad man vill om. Upplösning vet man förhoppningsvis om innan man köper. Själv tycker jag att den presterar kanon med både 720p- och 1080p-material. Jag irriterar mig på missljud men märker inget alls 3 meter från tv:n.
Postad 09 september 2008 - 15:29
Vad gäller relektioner så lider ju mer eller mindre varje TV av det. LCD-skärmar (enligt min erfarenhet) kanske inte reflekterar lika mycket, men de tappar däremot färg (eller hur man nu ska beskriva det) när det är ljust ute. Då väljer jag hellre ett litet fönster i hörnet.
Kanske är jag som har fått en ovaligt bra TV då?
Postad 09 september 2008 - 15:40
mannealm:
Tråkigt att du är så missnöjd. Det är väl i och för sig bara hdmi/antenningångs problemet som är en ren bug. Det andra är produktdesignen som man kan tycka vad man vill om. Upplösning vet man förhoppningsvis om innan man köper. Själv tycker jag att den presterar kanon med både 720p- och 1080p-material. Jag irriterar mig på missljud men märker inget alls 3 meter från tv:n.
Alltså, det går an. Det är inte så att jag hatar tv:n. Men vissa saker med den tycker jag är riktigt kassa. Ville bara lyfta fram dom lite ifall man står och väger. Tycker oftast att man bara får höra det som är bra med px80. Och det där med att den inte anpassar formatet riktigt när jag kollar på digital-tv tycker jag är en halvbugg åtminstone. Min förra sammy fixade detta galant.
Den här antennbuggen då, har alla px80 den?
Intressant även att du nämner det här med missljud. Visst är det väl så att alla plasmor, generellt sätt, missljuder mer är lcd:er? De flesta verkar ju dock mena att den är knäpptyst. Men alltså, surret stör ju inte om man kollar med riktig volym, men på kvällen när man inte vill väcka "frugan" och sånt, så hör jag det. Vet inte om det är för att min px80 är "högljuddare" än andra, för att plasma generellt är surrigare än lcd eller min eventuella superhörsel - kanske en kombination av det två sista (eller alla tre) - som gör att jag stör mig. Klart är i alla fall att px80 låter mycket, mycket mer än den samsung r86 som jag hade innan.
Redigerat av mannealm, 09 september 2008 - 15:43.
Postad 09 september 2008 - 21:24
Har kollat in Px-80 i handeln och jag tycker mig se ett flimmer i bilden som inte avhjälps av 100 hz funktionen
Ser inte samma fenomen på andra apparater.
Är det nåt som är typiskt PX-80? Eller typiskt Panasonic? Säkert nåt man vänjer sig med men ändå!
Ett amatörinlägg i debatten kring ljud nivå, har ni provat att alternera mellan 50 och 100 hz? Blir det nån skillnad i ljudnivå på surret? På min Pana CRT 100hz så piper det som attan och enligt serviceteknikerna när jag köpte den för 100 år sedan berodde det på 100hz modulen.
Kanske inte Pana är så bra på detta?
Postad 09 september 2008 - 21:31
Har ingen plasma för tillfället men står i valet och kvalet mellan PX-80 och Samsung a457/456. Ångrar nästan att jag började läsa trådarna i detta forum då jag nästan bestämt mig för en Panna.....är inte lika säker längre.
Har kollat in Px-80 i handeln och jag tycker mig se ett flimmer i bilden som inte avhjälps av 100 hz funktionen
Ser inte samma fenomen på andra apparater.
Är det nåt som är typiskt PX-80? Eller typiskt Panasonic? Säkert nåt man vänjer sig med men ändå!
Ett amatörinlägg i debatten kring ljud nivå, har ni provat att alternera mellan 50 och 100 hz? Blir det nån skillnad i ljudnivå på surret? På min Pana CRT 100hz så piper det som attan och enligt serviceteknikerna när jag köpte den för 100 år sedan berodde det på 100hz modulen.
Kanske inte Pana är så bra på detta?
Du skulle kunna läsa trådarna i all evighet, det ända det kommer leda till är mer tveksamhet

Jag upplever inte mycket flimmer alls. De gångerna jag tänker på det är det när det är mycket vitt på skärmen, alltså typ en reklamfilm som avslutas med en vit bakgrund och bara en logga i mitten.
Jag tror du kommer bli nöjd vilken tv du än väljer.
Postad 09 september 2008 - 21:40

Postad 09 september 2008 - 21:53
Jag inhandlade en 42PX80EA idag från OnOff och måste säga att jag är lite oroad. Kör med hdtvtest.co.uk:s inställningar som man ska ha när man kör in TVn, fast jag har sänkt kontrasten och färgstyrkan ännu mer bara för säkerhetsskull. Bilden är väl sådär, inte i närheten av CRTn, men jag vill ändå vänta med att döma den tills efter den riktiga kalibreringen.
Dock har jag ett annat problem som inte har med bildkvalitén att göra utan TV-spel. Provade lite COD4 på xboxen och såg direkt eftersläppningar. Kan det vara för att jag använder "dåliga" inställningar nu eller kanske för att jag använder komponentkablarna? Eller det kanske finns någon annan inställning som man måste sätta på innan det funkar bra?
Blev iaf förvånad, för trodde att eftersläppningar hörde till LCD-TVs nackdelar.
EDIT: Ah jag här läst lite och sett att det handlar om fosfor trails och som jag förstått så går det inte att göra nåt åt det?
Redigerat av RossoNero, 09 september 2008 - 22:17.
Postad 09 september 2008 - 22:14
Någon som spelar mycket PS3 (gärna långa sessioner) och kan berätta hur det fungerar?
Jag brukar spela mycket TV-spel, i rätt så långa sessioner, och jag tycker det fungerar utmärkt. Spelar dock ganska mycket på dagarna, vilket gör det lite svårare att se om det skulle vara någon ghostning el. liknande, men jag har inte sett något på dagarna, inte det lilla jag spelat på kvällarna heller. Sitter man nära (1 m typ) blir bilden lite sämre, lite oroligare. Jag spelar som sagt ofta i ljus rum, så min upplevelse kanske inte kan jämföras med att spela i ett mörkare rum.
Postad 09 september 2008 - 23:17
Då har du inte kollat snävt nog.
Det första lagret ser jag från soffkanten. I alla fall om man sätter på text-tv:n. Och är det inte så då att alla plasmor låter mer än lcd:er? "Panel buzzing", eller vad hdtvtest kallar det. Och visst finns det många tv som det speglar sig i, men det finns ju även sådana som det inte speglas ens i närheten lika mycket i. Speglingarna är heller inte det enda problemet under ljusa förhållanden, utan även den gråa svärtan som bildas på nästan alla plasma (och crt) skärmar. En lcd är ju alltid "svart" i svärtan oavsett omgivande ljus.
Vid det här tidpunkten och vid en perverst onormal vinkel kunde jag se totalt 3 lager av texten när jag spelade cod4, dvs inget jag ser eller stör mig när jag sitter normalt och spelar.
Redigerat av stoffe69, 10 september 2008 - 06:59.
Postad 10 september 2008 - 09:52
Bilden är underbar, jag hade en 21 tums CRT innan så ni kan förstå vilken stor skillnad det är att spela på en 42tums plasma. Och att den kan kalibreras till en ännu bättre bild efter inkörningen. Ingen ghosting och inga eftersläppningar eller inbränningar.
Just nu är persiennerna uppe och även om det är molnigt så är det ljust och jag tycker inte det är någon fara med reflektionerna. Både min gamla CRT och laptop reflekterar minst lika mycket.
Älskar TVn mer och mer och det känns bra att den kommer växa mer och mer ju bättre signalkällor man matar den med. Längtar bara till fotboll på HD-kanaler och HDMIanslutningar till xboxen och PS3an.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar