* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 15 oktober 2008 - 19:08
_ms_
-
_ms_
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
En undran kring detta med kommande mpeg4-kodning istället för mpeg2: PX80 saknar ju stöd för mpeg4 avkodning (något som tex Samsungs senaste modeller har), men enl Boxer räcker det att byta CA-modulen till en som stödjer mpeg4 för att det ska funka. "Vad gör man om man nyss köpt en platt-TV med inbyggd MPEG2-mottagare? För inbyggda mottagare med en CA-slot kommer man kunna byta till en CA-modul som kan ta emot MPEG4-sändningar." http://www.boxer.se/?page=1344Det innebär alltså att det egentligen inte spelar någon roll om TV har inbyggd mpeg4 mottagare eller inte? (Jag trodde att CA-modulen enbart var en kortläsare för att kunna ta emot kodade kanaler, inte att den var en del av avkodaren)
Postad 17 oktober 2008 - 06:51
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Hej, som jag skrev för någon månad sen, tyckte jag att färgerna va alldeles för gröna och gula på min Panasonic 42" PX80... i måndags fick jag en av dom som jobbar på Audiovideo komma upp och kolla på den, och han instämde att nånting va fel, så han ringde Panasonic och förklara hur det såg ut, och dom misstänker att den har blivit felkalibrerad, så åkte TVn iväg i måndags för omkallibrering. Har ni hört nåt sånt här hänt innan?
Nu sitter jag och kollar på TV på projektorn, eller på en 26" sovrums TV... lite strängt, antingen för stort, eller för litet, hähä
Postad 19 oktober 2008 - 17:07
Unregistered529cdb41
-
Unregistered529cdb41
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Eftersom jag inte fick något svar på min förra fråga så ställer jag nu den igen. Hur är det för er när ni kollar på en dvd med text, får ni fullskärmbild utan att texten försvinner? Hur ska jag gå tillväga för att få det, jag lyckas helt enkelt inte. Har provat auto, 16:9 anpassad, overscan osv. Men jag vet inte riktigt vad jag gör fel. plxx svara
Postad 19 oktober 2008 - 17:19
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Eftersom jag inte fick något svar på min förra fråga så ställer jag nu den igen. Hur är det för er när ni kollar på en dvd med text, får ni fullskärmbild utan att texten försvinner? Hur ska jag gå tillväga för att få det, jag lyckas helt enkelt inte. Har provat auto, 16:9 anpassad, overscan osv. Men jag vet inte riktigt vad jag gör fel. plxx svara
Det är det som är problemet med panasonics plasmor, att det inte går att flytta bilden upp och ner, vilket gör att det på vissa dvd-utgåvor och i vissa tv-sändningar blir omöjligt att få med texten om man vill att bilden ska täcka skärmen någotsånär. Jättedåligt, är det.
Postad 19 oktober 2008 - 17:57
Unregistered529cdb41
-
Unregistered529cdb41
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Det är det som är problemet med panasonics plasmor, att det inte går att flytta bilden upp och ner, vilket gör att det på vissa dvd-utgåvor och i vissa tv-sändningar blir omöjligt att få med texten om man vill att bilden ska täcka skärmen någotsånär. Jättedåligt, är det.
det var värre... tack för svaret iaf...
Postad 19 oktober 2008 - 18:25
PureWater
-
PureWater
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej på er alla, hur är det med PX80, är den fortfarande prisvärd? Får den för 7.700kr på Dustin med studentrabatt.
Jag vet sen i våras (letade tv då men köpte ingen) att den då fick väldigt bra kritik. Men nu läser man detta och undrar om det är samma tv. Vidare undrar jag över den något udda upplösningen 1024x768. Om man tittar på hd-material med upplösning 720p, blir det 8 linjer som är svarta då eller?
EDIT: Tror inte att denna tv'n kommer fungera bra för mig efter att ha läst lite grann i denna tråd.
Har ej digitaltv utan ser analogt på ComHems basutbud med antennkabel rakt in i tv'n och det låter som att den då "tappar" kanelerna om en hdmi-kabel är inkopplad. Vill också kunna läsa text som ligger under de svarta kanterna i filmer och liknande.
Redigerat av PureWater, 19 oktober 2008 - 19:38.
Postad 19 oktober 2008 - 19:03
jopesnope
-
jopesnope
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
ja det ska fungera ... hade samma problem först ... du får gå in på kontrollpanelen och mecka lite ... under ljud kanske.. nu ställer min om sig automatiskt på något sätt
edit:undrar en sak ... folk som har px80 , kopplat till data kör med uppl. 1280x720 ... hur e d möjligt :s
Jag har testat litegrann nu med att få ljudet till Tv från datorn. Men det fungerar inte. Det jag märkt är att ljudet från en Mp3 låt går att få till Tvn men inte ljudet från en film. Vad kan det bero på?
Postad 19 oktober 2008 - 21:27
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Varför vill massa folk hålla på och zooma ?
Postad 19 oktober 2008 - 21:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Håller med ..
Hatar se förvridna ansikten och kroppar ...
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 oktober 2008 - 21:35.
Postad 19 oktober 2008 - 21:43
tomapart
-
tomapart
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Alla som har problem med att inte få med texten på dvd tex. Jag förstår att ni ställt in tv´n så att den ska visa 16:9 bild, men har ni ställt in dvd´n på att skicka 16.9 bild oxå? Jag hade gjort det nybörjarmisstaget att ha dvd´n inställd på 4:3 bild och hade således problem med utdragen bild etc. Digitalboxen kan oxå ändras till 16:9 såklart.
Redigerat av tomapart, 19 oktober 2008 - 21:48.
Postad 20 oktober 2008 - 11:37
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Jaha då var den beställd, skönt slipper man hänga här på forumet några dagar åtminstone tills den är hemma hihi.
Postad 20 oktober 2008 - 12:13
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Håller med ..
Hatar se förvridna ansikten och kroppar ...
Maveric
Alla som har problem med att inte få med texten på dvd tex. Jag förstår att ni ställt in tv´n så att den ska visa 16:9 bild, men har ni ställt in dvd´n på att skicka 16.9 bild oxå? Jag hade gjort det nybörjarmisstaget att ha dvd´n inställd på 4:3 bild och hade således problem med utdragen bild etc. Digitalboxen kan oxå ändras till 16:9 såklart.
Det handlar inte om att man zoomar för att förvrida någonting. På vissa sändningar och dvd:er så lägger dom av någon anledning bilden i ett letterboxat 4:3 format med texten under. Då vill man gärna zooma för att bilden, med bibehållna proportioner ska täcka skärmen någotsänär. Problemet är att det rätt ofta då händer att texten eller delar av texten hamnar under bilden, varför det hade varit smidigt att kunna höja bilden på panasonic - precis som man kan på alla andra tv-apparater.
Redigerat av mannealm, 20 oktober 2008 - 12:13.
Postad 20 oktober 2008 - 16:59
Niga
-
Niga
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hade tänkt hänga upp min px80 på väggen men fattar inte riktigt var man ska fästa väggfästet? Ska man använda samma skruvinfästning som fotstativet eller? Hur funkar det med ett elfa fäste, känns som om infästningen i tven hamnar långt ner motför den punkt man hänger på väggen ? Vad jag fattar är detta inte VESA standard och man måste använda universialfästa men som sagt får inte ihop det
/niga
Postad 20 oktober 2008 - 19:11
Mr.Kräsen
-
Mr.Kräsen
-
Användare
-
-
232 inlägg
Vet någon om hdmi buggen är fixad?
Postad 20 oktober 2008 - 19:32
Robinson Cruse
-
Robinson Cruse
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hade tänkt hänga upp min px80 på väggen men fattar inte riktigt var man ska fästa väggfästet? Ska man använda samma skruvinfästning som fotstativet eller? Hur funkar det med ett elfa fäste, känns som om infästningen i tven hamnar långt ner motför den punkt man hänger på väggen ? Vad jag fattar är detta inte VESA standard och man måste använda universialfästa men som sagt får inte ihop det
/niga
Det sitter 4st täcklock som du snäpper loss, där skruvar man fast väggfästet.
Redigerat av Robinson Cruse, 20 oktober 2008 - 19:33.
Postad 20 oktober 2008 - 19:45
Niga
-
Niga
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det sitter 4st täcklock som du snäpper loss, där skruvar man fast väggfästet.
Jaja, nu när du säger det är det ju självklart....dock inte innan. trodde dessa punkter var till att hålla fast bakstycket. Kunde dock inte läsa det till mig i manualer och dyl ....man skulle tydligen bara förstå!! thanks
Postad 20 oktober 2008 - 20:58
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vet någon om hdmi buggen är fixad?
Det undrar jag med.
Postad 20 oktober 2008 - 21:52
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
mannealm: Varför är du så övertygad om att px80 *inte* skalar om allt till 1920*1080 först? Jag tycker att du har snöat in fullkomligt på en helt felaktig teori om att antal skalningar och hur mycket som skalas har ett samband med den tid det tar. Så är det nödvändigtivs inte. Det går att göra många omskalningar stora omskalningar på mkt kort tid och på samma sätt kan det ta rejält lång tid att göra en enda "liten" omskalning. Det finns inget entydigt samband och det är ingen idé att försöka resonera sig logiskt fram utifrån antaganden som inte alltid behöver stämma.
Sedan är det det här med ditt antagande att det är dumt att skala om allt till 1080p först. Det är det inte nödvändigtivs. Det finns vissa fördelar (och nackdelar) med att arbeta i högre upplösning. Olika former av brusreducering och annn bildbehandling kan appliceras med större precision om man arbetar i en hög upplösning. Många htpc-entusiaster lägger ned mkt energi på att skala upp t.ex. DVD-filmer till mycket höga upplösningha, applicera avancerade filter med högre precision, och därefter skala ned till den upplösningen de vill titta på.
Nu vet jag inte hur tv:en faktiskt fungerar, men jag tycker det är rätt lönlust att argumentera mot något med argument som inte är logiska. Det är möjligt att panasonic tjänar mkt pengar på att återanvända vissa bildbehandlingskretsar, att slippa skriva om kod etc - men jag vet inte.
Postad 21 oktober 2008 - 06:33
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Det undrar jag med.
Vilken hdmi-bugg???
Postad 21 oktober 2008 - 07:33
Mr.Kräsen
-
Mr.Kräsen
-
Användare
-
-
232 inlägg
Vilken hdmi-bugg???
När du kopplat in datorn via hdmi ingångarna så tappar tvn kanalerna..är den buggen fixad?
Postad 21 oktober 2008 - 07:47
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
jaha ja det vill jag också veta
Postad 21 oktober 2008 - 09:11
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Det gick snabbt beställde tv:n igår vid 14.30 hemma på tv-bänken idag kl 10.00
Postad 21 oktober 2008 - 10:07
PureWater
-
PureWater
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
När du kopplat in datorn via hdmi ingångarna så tappar tvn kanalerna..är den buggen fixad? 
Undrar detta jag med, annars blir det en Zepto Pantheon.
Postad 21 oktober 2008 - 11:20
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
mannealm: Varför är du så övertygad om att px80 *inte* skalar om allt till 1920*1080 först? Jag tycker att du har snöat in fullkomligt på en helt felaktig teori om att antal skalningar och hur mycket som skalas har ett samband med den tid det tar. Så är det nödvändigtivs inte. Det går att göra många omskalningar stora omskalningar på mkt kort tid och på samma sätt kan det ta rejält lång tid att göra en enda "liten" omskalning. Det finns inget entydigt samband och det är ingen idé att försöka resonera sig logiskt fram utifrån antaganden som inte alltid behöver stämma.
Sedan är det det här med ditt antagande att det är dumt att skala om allt till 1080p först. Det är det inte nödvändigtivs. Det finns vissa fördelar (och nackdelar) med att arbeta i högre upplösning. Olika former av brusreducering och annn bildbehandling kan appliceras med större precision om man arbetar i en hög upplösning. Många htpc-entusiaster lägger ned mkt energi på att skala upp t.ex. DVD-filmer till mycket höga upplösningha, applicera avancerade filter med högre precision, och därefter skala ned till den upplösningen de vill titta på.
Nu vet jag inte hur tv:en faktiskt fungerar, men jag tycker det är rätt lönlust att argumentera mot något med argument som inte är logiska. Det är möjligt att panasonic tjänar mkt pengar på att återanvända vissa bildbehandlingskretsar, att slippa skriva om kod etc - men jag vet inte.
Jag är inte alls övertygad. Men många gissar ju att det bara är en felskrivning på den svenska sidan, eftersom man inte hittar uttalandet någon annan stans. Sen har det påståtts att det ofta är scalingen som tar tid. Kombinerat med att jag upplever px80 som något "snabbare" än full hd varanterna när jag spelar Wii. Men det kan naturligtvis bero på andra faktorer. Hade jag varit övertygad om att den inte skalar upp alla signaler så hade jag inte tagit upp det här alls. Det handlar alltså egentligen inte om att jag vill "fösöka bevisa" att detta påstående på den svenska sidan är falskt. Jag är bara nyfiken på hur det egentligen fungerar. Det var så det var menat från mig i alla fall. Jag kan inte komma ifrån att påståendet känns lite som ett "försäljningsknep". Typ kom och köp px80. Den är 1080p. Men som sagt, jag vet inte heller. Skulle vara kul att veta dock. Som du uttrycker det nu så låter det förstås inte orimligt att px80 faktistk i nån betydelse skalar upp allting till 1080p. Men det blir då i en väldigt tekniskbetydelse som inte har så mycket med påståendet på den svenka sidan längre. Det med undermening: gå och köp våran 1080p-tv
Redigerat av mannealm, 21 oktober 2008 - 11:24.
Postad 21 oktober 2008 - 12:04
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
px80 kostar 7990kr på netonnet nu..sjunker fortfarande i pris
Redigerat av tjena, 21 oktober 2008 - 12:06.
Postad 21 oktober 2008 - 12:13
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Nice den har blivit 2000 billigare på typ 6 månader.
Postad 21 oktober 2008 - 12:25
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Hej, som jag skrev för någon månad sen, tyckte jag att färgerna va alldeles för gröna och gula på min Panasonic 42" PX80... i måndags fick jag en av dom som jobbar på Audiovideo komma upp och kolla på den, och han instämde att nånting va fel, så han ringde Panasonic och förklara hur det såg ut, och dom misstänker att den har blivit felkalibrerad, så åkte TVn iväg i måndags för omkallibrering. Har ni hört nåt sånt här hänt innan? Nu sitter jag och kollar på TV på projektorn, eller på en 26" sovrums TV... lite strängt, antingen för stort, eller för litet, hähä
Är det verkligen bara jag som råkat ut för det här, att den är felkallibrerad?  (tror dom att det är iaf) Har haft jäkla otur med Pansonics produkter... först en reciever med DVD växlare, som bara la av att läsa CD skicor, och ibland la den av mitt i en DVD film... sen min första projektor PTAE100, där small ett kretskort i den, så va tvungen att skicka den på lagning, sen min andra projektor ett par år senare, PT-AX100E, som jag va tvungen att skicka iväg för en uppdatering så den kunde ta emot 24hz... nu Denna PX80, som gula och gröna färger lyser så det gör ont i ögonen, som dom tror är felkallibrerad... Det är nog det sista jag köpt av Panasonic, får nog bli något annat märke nästa gång...
Redigerat av Garrett, 21 oktober 2008 - 12:25.
Postad 21 oktober 2008 - 15:55
PureWater
-
PureWater
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Får den för 7600 på dustinhome med studentrabatt men vågar inte köpa när ingen vet om det funkar att se på analoga nätet med den samtidigt som man använder en hdmi. Sitter nämligen i ett comhem-hus.
Redigerat av PureWater, 21 oktober 2008 - 15:55.
Postad 21 oktober 2008 - 16:07
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Får den för 7600 på dustinhome med studentrabatt men vågar inte köpa när ingen vet om det funkar att se på analoga nätet med den samtidigt som man använder en hdmi. Sitter nämligen i ett comhem-hus.
Min px80 slängde i alla fall bort alla analoga kanaler när man hade hdmi inkopplat. Vet inte om det är så på alla. Har inte haft problem med samma sak på min pz80.
Redigerat av mannealm, 21 oktober 2008 - 16:36.
Postad 21 oktober 2008 - 18:04
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
felskrivet
Redigerat av Truckerhate, 21 oktober 2008 - 18:05.
Postad 21 oktober 2008 - 20:09
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Är det fler än jag som ser på fotbollen på 6:an och bilden är i 4:3 läge???
Postad 21 oktober 2008 - 21:47
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Jag tyckte att det var jättebra att de sände det så som de gjorde. Panasonics inkompetenta autoläge klarar ju inte att ändra själv.
Postad 21 oktober 2008 - 22:16
de_dave
-
de_dave
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
De sa i sändingen, att det var turkisk tv som producerade själva bilderna och iformatet 4:3.
Postad 21 oktober 2008 - 22:35
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Japp helt värdelöst,men vi fick svaret nu i tråden.
Postad 22 oktober 2008 - 00:11
Unregisterede263fa6e
-
Unregisterede263fa6e
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har efter lång tids forskning på denna sida "nästan" bestämt mig för en 42-PX80, men har en fråga. Var på Elgiganten och kollade på den igår och då sa försäljaren att Plasma-Tv trivdes bäst i mörka rum. Stämmer det? Måste man då dra för gardiner el.dyl för att mörklägga när man ska titta mitt på dagen?
Postad 22 oktober 2008 - 00:57
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Har efter lång tids forskning på denna sida "nästan" bestämt mig för en 42-PX80, men har en fråga. Var på Elgiganten och kollade på den igår och då sa försäljaren att Plasma-Tv trivdes bäst i mörka rum. Stämmer det? Måste man då dra för gardiner el.dyl för att mörklägga när man ska titta mitt på dagen?
Enligt hembiobutiken är det tvärtom. "Ljusstyrka Ljusstyrkan hos en skärm mäts i candela och anges tex så här: 1000 cd/m2. En skärm med 1000 cd/m2 är alltså dubbelt så ljusstark som en med 500 cd/m2 Plasmor har generellt en högre ljusstyrka än LCD-skärmar och lämpar sig därför bättre i ljusa miljöer. Därmed inte sagt att en LCD-skärm behöver ett mörkt rum, men om du vet att ditt rum är svårt att få någorlunda mörkt så är en plasma att föredra före en LCD-skärm." http://www.hembiobut..._lcd_plasma.asp
Postad 22 oktober 2008 - 01:20
Unregisterede263fa6e
-
Unregisterede263fa6e
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Enligt hembiobutiken är det tvärtom.
"Ljusstyrka Ljusstyrkan hos en skärm mäts i candela och anges tex så här: 1000 cd/m2. En skärm med 1000 cd/m2 är alltså dubbelt så ljusstark som en med 500 cd/m2 Plasmor har generellt en högre ljusstyrka än LCD-skärmar och lämpar sig därför bättre i ljusa miljöer. Därmed inte sagt att en LCD-skärm behöver ett mörkt rum, men om du vet att ditt rum är svårt att få någorlunda mörkt så är en plasma att föredra före en LCD-skärm."
http://www.hembiobut..._lcd_plasma.asp
Det verkar vara delade uppfattningar om detta, läste just ett reklamblad från elgiganten där de skriver en sida om "Plasma eller Lcd", och där står " Fördelen med lcd-skärmar är att du oftast får en väldigt ljusstark bild vilket exempelvis är bra om du tittar på tv i ett ljust rum" Hoppas att hemmabiobutiken har rätt
Postad 22 oktober 2008 - 08:54
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Inga problem på min iaf
Postad 22 oktober 2008 - 17:34
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Nu har jag min spritt nya PX80 hemma som jag köpte på Onoff idag.
Har några frågor:
1. Hur uppdaterar man mjukvaran?
2. Vilken version är den nyaste?
3. Finns det inget skydd mot inbränningar? Hittar iaf inte den inställningen.
För övrigt har jag kalibrerat den så gott jag har kunnat med min Scart DVD ska köpa en HDMI DVD inom kort.
Men som det ser ut nu så slår denna TV min förra TV med häst längder.
Hade en Samsung M86BD innan.
Postad 22 oktober 2008 - 21:16
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Det verkar vara delade uppfattningar om detta, läste just ett reklamblad från elgiganten där de skriver en sida om "Plasma eller Lcd", och där står " Fördelen med lcd-skärmar är att du oftast får en väldigt ljusstark bild vilket exempelvis är bra om du tittar på tv i ett ljust rum"
Hoppas att hemmabiobutiken har rätt 
LCD: ljusa miljöer, pga högre ljusstyrka o ingen risk för inbränningar o icke reflekterande skärmar. Plasma: mörka miljöer med en eller två inte så starka lampor på för att få svärtan att upplevas bättre. helt mörka miljöer funkar ingen av dom i då svärtan helt enkelt ser för dålig ut då. bara pioneer som fixar helt mörka rum än så länge.
Postad 22 oktober 2008 - 21:48
PureWater
-
PureWater
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Inga problem på min iaf
När köpte du din, och ser du på analoga signaler, dvs inte någon form av digitaliserad signal? Endast ComHem som har kvar detta, tror jag.
Postad 23 oktober 2008 - 03:36
KalleBanan
-
KalleBanan
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur funkar text-tvn på denna? Kan man göra som på många lcd tv apparater d.v.s att titta på text-tv t.ex till vänster samtidigt som man har en krympt bild till höger?
Postad 23 oktober 2008 - 08:32
jopesnope
-
jopesnope
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag har analog signal till min px80 samtidigt som jag har en hdmi alltid inkopplad till mitt ps3. Jag brukar också koppla in min dator ibland i en hdmi. Detta utan problem att kanaler försvinner eller liknande.
Postad 23 oktober 2008 - 08:37
jopesnope
-
jopesnope
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hur funkar text-tvn på denna? Kan man göra som på många lcd tv apparater d.v.s att titta på text-tv t.ex till vänster samtidigt som man har en krympt bild till höger?
Det fungerar alldeles utmärkt. Eller man har text-tvn till höger och bilden till vänster.
Postad 23 oktober 2008 - 08:53
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
När köpte du din, och ser du på analoga signaler, dvs inte någon form av digitaliserad signal? Endast ComHem som har kvar detta, tror jag.
Tele2 oxå. Men hur funkar det där egentligen? Gör dom om signalen från digital till analog i själva huset innan dom skickar ut den till lägenheterna? För själva de analoga sändningarna finns väl inte kvar? Har aldrig fattat hur det där fungerar riktigt.
Postad 23 oktober 2008 - 10:14
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Men vad ställer man in TVn på för att TVn ska visa en korrekt bild? Jag vill ha 4:3 om det är det som sänds ut. Ska man köra på auto eller hur ska man ställa in det?
Postad 23 oktober 2008 - 10:23
PureWater
-
PureWater
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tele2 oxå. Men hur funkar det där egentligen? Gör dom om signalen från digital till analog i själva huset innan dom skickar ut den till lägenheterna? För själva de analoga sändningarna finns väl inte kvar? Har aldrig fattat hur det där fungerar riktigt.
Antar att ComHem konverterar till analoga signaler i deras basstationer. Det är inte effektivt på något sätt att skicka digitalt och sen ute i husen konvertera till analogt. Jag pratade med Panasonic här i Sverige och de är visst inte medvetna om något problem med att den tappar kanaler: Hej, Jag står och väger mellan att köpa en Panasonic 42PX80 som jag har hört mycket gott om. Men jag har hört av andra som använt tv'n att den tappar alla kanaler när man har en hdmi-kontakt inkopplad vilket gör att man får göra nya kanalsökningar stup i ett. För mig som bor i ett comhem-hus är det vitalt att det fungerar att se på analoga sändningar. Är detta ett känt problem hos er och är det isåfall åtgärdat? Jag har läst om detta problemet i en tråd om PX80 på minhembio.com https://www.minhembi...s...t&p=2129960
och fick svaret att de inte kände till dessa problem: Hej Anders. Det är inget vi har hört om, så det är inget känt problem och vet faktist inte ens om det blivit åtgärdat, då vi inte hört något om det, tyvärr. Det ska förhoppningsvis inte vara några problem då vi inte har hört något, men det finns mängder med andra panasonic televisioner om du känner dig skeptisk över den.
Är det ingen som pratat med dem om detta?
Postad 23 oktober 2008 - 10:41
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Antar att ComHem konverterar till analoga signaler i deras basstationer. Det är inte effektivt på något sätt att skicka digitalt och sen ute i husen konvertera till analogt.
Ok, men betyder det att det fortfaranden flyger analoga signaler genom luften, eller är alla dessa signaler, som konverteras vid basstationerna, sedan helt kabelburna? Och det verkar ju absurt att panna inte känner till problemet, eller? Är det förresten verkligen bara px80 som har den här buggen? Finns den inte på de andra modellerna också?
Redigerat av mannealm, 23 oktober 2008 - 10:43.
Postad 23 oktober 2008 - 14:10
Hampa1
-
Hampa1
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ok, men betyder det att det fortfaranden flyger analoga signaler genom luften, eller är alla dessa signaler, som konverteras vid basstationerna, sedan helt kabelburna?
Och det verkar ju absurt att panna inte känner till problemet, eller? Är det förresten verkligen bara px80 som har den här buggen? Finns den inte på de andra modellerna också?
PX70 har inte detta problemet, åtminstone inte min. Har även en PX80 men har ingen HDMI ansluten enhet till den. Får väl testa.
Postad 23 oktober 2008 - 14:35
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Jaa när va det  va i början någon gång, när dom kostade runt 11  Har analog Tele2 och använder HDMI till PS3/Xbox 360 och recievern.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|