Panasonic Viera TH-46PZ85
(TV)
|
0
|
(15)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ85
(TV)
|
2
|
(27)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ80
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PZ80
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-46PZ80
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ800
(TV)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PZ800
(Datorskärmar)
|
2
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 02 June 2008 - 19:45
Postad 02 June 2008 - 19:48
Men köpte du din från tyskland för dryga 20 lax eller??
Postad 02 June 2008 - 21:18
Postad 04 June 2008 - 11:16
Postad 04 June 2008 - 12:02
Postad 04 June 2008 - 12:13
Min står och väntar på mig nu, måste bara fixa till någon transport... Hoppas på en testkörning ikväll
Hoppas det
Vilken butik beställde du från förresten?
Redigerat av andersos, 04 June 2008 - 12:15.
Postad 04 June 2008 - 21:39
Har packat upp den och kollat lite nu, mycket nöjd hittils. Enda problemet är att jag får en massa tearing när jag kör från datorn, får inte tering med samma setup på AE2000 (projektor) så jag fattar inte vad problemet är... Får luska vidare. Här kommer lite bilder iaf.
edit: Fattar inte hur man ändrar ordningen på bilderna så det blir kronologistk, men ni fattar säkert.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredec19889e, 04 June 2008 - 21:41.
Postad 05 June 2008 - 07:15
Vad menar du? Alla nya full-HD modeller jag har sett har fläktar så det är nog ingenting som är unikt för denna modell.... det kommer man nog inte undan..4,st fläktar
lär ju skapa en hel del problem efter ett tag.
Postad 05 June 2008 - 07:25
Hehe, ja, ST:TNG är ett fint flipper.
Postad 05 June 2008 - 08:26
Ska försöka köra lite kalibrering och sådant idag om jag får tid, slänger upp mer bilder isåfall.
Just det, kom på en grejj som jag tyckte var lite störande, det är att stillbilder liksom flimrar lite för vissa färger, att det liksom kryper lite i bilden. Inget som syns för rörligt material men man ser det om man t.ex. surfar på internet eller ser på andra stillbilder.
Postad 05 June 2008 - 10:07
Ånej, har fläktarna kommit tillbaka! PV60 hade 2 som surrade. PX700 har inga och är helt tyst. Hur mycket låter det om denna då som ser ut att ha 4?Beställde inte från någon butik alls.
Har packat upp den och kollat lite nu, mycket nöjd hittils. Enda problemet är att jag får en massa tearing när jag kör från datorn, får inte tering med samma setup på AE2000 (projektor) så jag fattar inte vad problemet är... Får luska vidare. Här kommer lite bilder iaf.
edit: Fattar inte hur man ändrar ordningen på bilderna så det blir kronologistk, men ni fattar säkert.
Postad 05 June 2008 - 10:12
Postad 05 June 2008 - 10:25
Antagligen är de termostatstyrda och går inte hela tiden eller med olika varvtal. Lyssan efter några timmar.Jag kunde inte höra någonting från TVn ens när det var helt tyst i rummet och på ca 10cm från framsidan på TVn. Men jag återkommer i frågan när jag undersökt detta mer ordentligt.
Postad 05 June 2008 - 17:27
Ånej, har fläktarna kommit tillbaka! PV60 hade 2 som surrade. PX700 har inga och är helt tyst. Hur mycket låter det om denna då som ser ut att ha 4?
Nja px700 är faktiskt inte helt tyst. Kan gott och väl höra buzzing om jag har huvudet bakom min px700. Men dock ej inget som hörs om jag står en halv meter framför skärmen
Postad 05 June 2008 - 17:46
Började såklart med att stänga av alla extra finesser som "Digital Cinema Color", "P-NR", "Färghantering". Såg inte direkt någon skillnad vilket som men... En sak som jag dock gillar är "Intelligent Frame Creation". Trodde det skulle vara riktigt dåligt men det verkar fungera ypperligt. Detta gör sig väldigt bra på just Planet Earth-serien som innehåller en hel massa panoreringar, både snabba och långsamma. Med IFC påslaget blir det silkesmjukt! Klart plus och en stor överraskning för mig.
En annan dålig sak är fjärrkontrollen som är riktigt kass, även här får PZ800 storstryk av sin projektorksläkting AE2000 som har en mycket snyggare, skönare och mer funktionell fjärr - som även fungerar som multigjärr med både "nos mot nos" inlärning samt färdiga scheman inlagda. Man undrar ju om de pratar med varandra överhuvudtaget där på Panasonic.
Vad det gäller inställningarna har jag inte brytt mig om någon kalibreringsskiva eller så eftersom det fanns ganska lite att ställa in men det jag har gjort är att dra ned på kontrasten några hack samt dragit ned ganska mycket på färgmättnaden. Precis som på i stort sett alla andra TV-apparater är fabriksinställningarna välidit "in your face" och överdrivna, allt för att sticka ut i mängden.
De fyra fläktarna på baksidan hör jag inte alls, men det återstår lite stillsam kvällstittning för att helt utvärdera denna punkt.
Sammanfattningsvis är jag nöjd med TVn men 32k SEK hade jag inte velat ge för den, runt 20k-25k känns mer som en vettig prisnivå med tanke på konkurrensen.
Hade det funnits inställningsmöjligheter i paritet med AE2000 hade jag dock varit mer än nöjd. Ska laborera lite mer med Intelligent Frame Creation också för att slutgiltigt kunna säga att det är en funktion jag kommer använda...
OBS! Viktigt att komma ihåg att stänga av "Overscan", missade det först och fattade inte varför Windows desktop såg helt trasigt ut...
Postad 05 June 2008 - 17:55
Började även fippla en del med inställningarna som jag bara måste klaga på. De är på tok för få! För Panasonics full hd projj - AE2000, finns det helt grymma inställningsmöjligheter som gamma nivåer, färgtemperaturer, spara i olika minnen, bild vid bild jämförelse osv osv. På PZ800 finns det i princip ingenting... lite kontrast, ljusstyrk och tre lägen på färgtemperaturen... Uselt. Kan bara hoppas på en firmware upgrade i framtiden antar jag.
Fattar inte att panasonic fortfarande ska hålla på med detta skit att ha så få inst möjligheter
Finns ju knappt ingenting att pilla med. hade velat haft mer att gör på min px700 tex. Men får stå ut i två veckor till då pio G9 landar
Hur upplever du att svärtan e ? har du sett en px70/px80 som du kan jämföra lite mot kanske ?
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 05 June 2008 - 17:55.
Postad 05 June 2008 - 18:16
Postad 05 June 2008 - 20:38
Har bestämt mig för en 42" PZ800. Kommer nog inhandlas efter sommaren.
Postad 05 June 2008 - 22:09
Det är riktigt, elektroniken surrar, men man slipper fläktsus. Å andra sidan så klarar Canal Digitals PVR-box av att surra tillräckligt mycket ändåNja px700 är faktiskt inte helt tyst. Kan gott och väl höra buzzing om jag har huvudet bakom min px700. Men dock ej inget som hörs om jag står en halv meter framför skärmen
Postad 09 June 2008 - 14:30
Hur upplever du att svärtan e ?
Använt TVn lite mer nu och igår såg jag en film i ett mörkt rum. Filmen var "Eight Below" och i 2.35:1 format, dvs svarta kanter uppe och nere. I ljusa scener upplevde jag det som att det inte var någon skillnad mellan TVns svarta kanter och bakgrunden, om man verkligen tittade kunde man dock se en lite skillnad men det var mer att jag satt och var imponerad över att det knappt syntes än att jag störde mig på att det knappt syntes.
I lite mörkare scener var det förstås inte lika roligt. Här såg man tydligt TVns bakgrund bryta av mot den svarta kanten. Skulle vara väldigt roligt att kolla på en Pioneer nu och uppleva "Kuro black" när man iaf har en referens.
På det hela taget är jag imponerad över svärtan, hade nog väntat mig att det skulle vara lite sämre.
P.S. Intelligent Frame Creation som jag tyckte var lite bra i något inlägg ovan har jag nu stängt av. Den är inte så "intelligent" som man skulle önska. När man t.ex. ser på fotboll fattar den inte riktigt vart bollen ska vara så den ritar ut den som ett flimmrande streck på skärmen.... :S D.S.
Postad 08 July 2008 - 22:01
De skulle ha 22500kr för 42" och skrev att ordinarepris var 24000kr.
Men det blir nog att handla den på nätet istället.
Postad 16 July 2008 - 12:25
Är inne på att införskaffa en 50" PZ800, men skulle först vilja få svar på ett par frågor. Kan någon som äger denna skärm berätta om man ser spökbilder. Irriterade mej över detta på min gamla PX70 då det redan efter 5min syntes spår efter textningen när det blev mörkare scener, även efter inkörning. Skulle även vilja veta om den upplevs buzza något (gjorde ej min PX70).
/Mvh
Postad 16 July 2008 - 13:09
Ang, buzzing så hör jag inget sådant, det som kan höras är de 4 fläktarna på baksidan men det låter mer som ett dovt swooschande.
Postad 16 July 2008 - 14:37
Postad 16 August 2008 - 19:17
Synd att SD tv ser så grynigt och verkligen lågupplöst ut.
Men dvd och HD material ser fint ut.
Har dock lite erfarenhet av plasmaskärmar, så jag vet inte vilka "fel" jag skall kolla efter, men än så länge verkar allt ok. Fläktarna på baksidan är riktigt tysta. De enda jag hittat är att jag tycker skärmen flimrar lite på en del ställen då det visas ljusa bilder.
Postad 16 August 2008 - 21:54
Vore kul o veta vilka inställningar NI som haft TV:n ett tag kör. Ska försöka se om jag ev kan få tag på en
dve-skiva och köra kalibrering efter inkörningsperioden.
//Mvh
Postad 16 August 2008 - 22:03
Äntligen köpt en 42" PZ800. Nu är det bara det pilliga med att få till rätt inställningar.
Synd att SD tv ser så grynigt och verkligen lågupplöst ut.
Men dvd och HD material ser fint ut.
Har dock lite erfarenhet av plasmaskärmar, så jag vet inte vilka "fel" jag skall kolla efter, men än så länge verkar allt ok. Fläktarna på baksidan är riktigt tysta. De enda jag hittat är att jag tycker skärmen flimrar lite på en del ställen då det visas ljusa bilder.
Blir bilden även lite grötig, lerig, svajig och dan, bla på ansikten och sånt?
Alltså på SD tv, menar jag.
Redigerat av mannealm, 16 August 2008 - 22:04.
Postad 16 August 2008 - 22:15
Blir bilden även lite grötig, lerig, svajig och dan, bla på ansikten och sånt?
Alltså på SD tv, menar jag.
Alltså, SD tv ser ungefär likadant ut på denna Panna som på min Samsung lcd jag har i sovrummet. Jag menade att SD ser för taskigt ut på alla platt-tvn och det är tråkigt att vi ligger så långt efter i utveckling att inte alla program på tv är av HD kvalité.
Postad 16 August 2008 - 22:47
Alltså, SD tv ser ungefär likadant ut på denna Panna som på min Samsung lcd jag har i sovrummet. Jag menade att SD ser för taskigt ut på alla platt-tvn och det är tråkigt att vi ligger så långt efter i utveckling att inte alla program på tv är av HD kvalité.
Det som jag framförallt störde mig på på min lcd-samsung (r8) var att ansikten och sånt ibland fick ett svajigt "lerutseende". Vet du vad jag menar? Fenomenet går lättast att se vid (exempelvis) långsamt nickande på huvuden i närbild. Vad beror den där vidriga grejen på? Är det alltid så, även på små crt, bara att man inte lägger märke till det på mindre och lågupplösta skärmar, eller handlar det om något annat? På min samsung så fanns inte detta fenomen alls om jag kollade på an bra dvd eller blue-ray. Skilde även mycket på olika pragram när jag kollade på tv. Ibland blev det verkligen osebart pga den här "ler-effekten". Clay-face-grejen blev mycket värre om jag satte på "brusredusering", fast ofta så var det jävligt illa även om jag stängde av allt som gick att stänga av.
Kommer man att se samma sak på en panna plasma?
Redigerat av mannealm, 16 August 2008 - 22:49.
Postad 17 August 2008 - 19:11
Iallafall så har jag dragit ner kontrast och ljusstyrka och då såg SD tv bättre ut, dvs inte lika grynigt.
Det jag undrar över är denna "inkörningsperiod" man ska ha på plasma. Hur länge är en sån då? Antar att det är ett visst antal timmar med nersatt kontrast och ljusstyrka.
Postad 19 August 2008 - 10:04
En bra insignal på SD TV ska inte ge dessa effekter. Panasonics inbyggda mottare är inte bra och med en extern bra mottagare så ska bilden ändå vara helt ok på SDTV. Helst en HDbox med uppskalning, då.Det som jag framförallt störde mig på på min lcd-samsung (r8) var att ansikten och sånt ibland fick ett svajigt "lerutseende". Vet du vad jag menar? Fenomenet går lättast att se vid (exempelvis) långsamt nickande på huvuden i närbild. Vad beror den där vidriga grejen på? Är det alltid så, även på små crt, bara att man inte lägger märke till det på mindre och lågupplösta skärmar, eller handlar det om något annat? På min samsung så fanns inte detta fenomen alls om jag kollade på an bra dvd eller blue-ray. Skilde även mycket på olika pragram när jag kollade på tv. Ibland blev det verkligen osebart pga den här "ler-effekten". Clay-face-grejen blev mycket värre om jag satte på "brusredusering", fast ofta så var det jävligt illa även om jag stängde av allt som gick att stänga av.
Kommer man att se samma sak på en panna plasma?
Postad 20 August 2008 - 03:39
Jag såg det på min TH-50PX8 och nu på min TH-46PZ80. Det är mycket värre med digital mottagning (Boxers fria kanaler) än vid analog mottagning (Comhems analoga utbud). Har tyvärr ingen aning om hur bra en separat digitalbox är. Det skiljer inget om teven tar emot de analoga signalerna eller om min VHS-bandare gör det. Har även sett fenomenet dyka upp i landskapspanoreringar om kameran rör sig lite vertikalt också.Jag har inte stött på det där problemet du pratar om, eller så är det något jag inte lägger märkte till.
Om det inte finns på 800-modellen så var glad för det!
Postad 20 August 2008 - 08:04
Jag undrar fortfarande om det är den interna digitala mottagaren som ni använder? Den är ju känt dålig på Panasonic. Det blir en himla skillnad med en extern mottagare.Jag såg det på min TH-50PX8 och nu på min TH-46PZ80. Det är mycket värre med digital mottagning (Boxers fria kanaler) än vid analog mottagning (Comhems analoga utbud). Har tyvärr ingen aning om hur bra en separat digitalbox är. Det skiljer inget om teven tar emot de analoga signalerna eller om min VHS-bandare gör det. Har även sett fenomenet dyka upp i landskapspanoreringar om kameran rör sig lite vertikalt också.
Om det inte finns på 800-modellen så var glad för det!
Postad 20 August 2008 - 16:52
Allt var frid och fröjd tills jag satte mej på golvet vid tv:n och började fippla med htpcn. Då såg jag detta. Trodde först de var nå skräp och försökte torka bort det. Sen insåg jag att det var en liten spricka, påminner om ett stenskott på en bilruta. Är jag löjlig om jag vill få TV.n utbytt pga detta? Sprickan är ju inte jättestor men nu när man vet om den....
//Mvh
Postad 20 August 2008 - 19:26
BYT!!!
Postad 21 August 2008 - 15:41
Postad 21 August 2008 - 16:41
Fick zooma med kameran för att den skulle synas bra.
//Mvh
Postad 08 September 2008 - 16:37
Hejsan,
jag har lite frågor angående pz800 och motsvarande full HD plasma- och LCD-tvn. För tillfället ser jag på DVD via en Marantz DV-9500 och .avi filmer från datorn till en 32'' Sony CRT tv som börjar bli till åren. Vilken upplösning är lämplig om man har tänkt se på .avi filmer på en full HD plasma 42''/46''/50''?
Upplösningen på min nuvarande CRT är väl kring 600X400 tror jag. Kollar jag på en .avi film via datorskärmen (22'' lcd, 1600x1200?) med full upplösning så är bilden ok på 2-3 meters avstånd, närmare än så blir det allt för pixligt. Detta innebär, förmodar jag, att ett ännu längre avstånd behövs till en 50'' plasma, alternativt en minskning av upplösningen, som ju i så fall gör en full HD tv överflödig.
Eller är det helt enkelt så att filmer i .avi format är så pass usla att det är totalt bortkastat, och att man mer eller mindre "tvingas" att använda sig av 720/1080P material för att det ska vara någon vits? Eller i alla fall SD DVD.
Postad 09 September 2008 - 08:18
JaEller är det helt enkelt så att filmer i .avi format är så pass usla att det är totalt bortkastat, och att man mer eller mindre "tvingas" att använda sig av 720/1080P material för att det ska vara någon vits? Eller i alla fall SD DVD.
Åtminstone bör källmaterialet vara av tillräckligt bra kvalitet för att kunna skalas upp bra och då vör det vara minst SD (dvs 576i). På en Full HD blir det ju ännu svårare att skala upp bilden vettigt.
Ska du inte se HDTV eller Blu Ray är det borkastade pengar att köpa en Full HD nu. Nöj dig då med HD ready, tex en PX80.
Postad 09 September 2008 - 23:27
Är inte 6,5 feet ungefär 2 meter? Låter lite nära för mig. Hmm..
http://www2.panasoni..._PRD_CNT_007863
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Märkligt problem Panasonic TH-42PZ85E / HUMAX BXR-HD+2

55 bilder
42 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?