* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 december 2008 - 10:57
Jag har inte använt någon iallafall.
EDIT:
Hur många använder sig av den där bild-inställningen?
Redigerat av Snoooz, 28 december 2008 - 11:07.
Postad 28 december 2008 - 11:35
Postad 28 december 2008 - 11:39
Är det någon som vet hur man får ut ludet från px80 till ett sony hemmabiosystem som endast har digitala ljudingångar utan att förlora 5.1 systemet?
Om jag har fattar rätt så kan man inte få digitaltljud ut från PX80 man måste ha en PX81
Postad 28 december 2008 - 15:54
Riktigt irriterande, jag får leta efter en annan tv helt enkelt.
Postad 28 december 2008 - 15:56
Om panasonics support säger att man bör använda en inkörnings-dvd så tycker jag det är dåligt av dom att inte skicka med en sån.
Jag har inte använt någon iallafall.
EDIT:
Hur många använder sig av den där bild-inställningen?
Jag kör den inställningen ganska precis,har inte köpt Digital Video Essentials - Blu-Ray Basics.
Funderar dock på att göra det.
Är det någon som vet hur man får ut ludet från px80 till ett sony hemmabiosystem som endast har digitala ljudingångar utan att förlora 5.1 systemet?
Har du en digitalbox så kopplar du mellan boxen och ditt sytem.
Postad 28 december 2008 - 16:05
Postad 28 december 2008 - 19:38
Postad 28 december 2008 - 22:59
Vad ska man ha för inställningar efter 200timmar som ger bra bild med bra färger?
Postad 29 december 2008 - 00:48
Först skriver dom. From our experience, these settings are good enough to break-in your Panasonic TH42PX80.
I slutet av texten står detta. and only apply these settings after the first 200 hours
Postad 29 december 2008 - 15:10
Postad 29 december 2008 - 21:10
1. Jag har i dagsläget en laptop med enbart VGA-ut. Vilka lösningar finns det för att koppla datorn till tv:n?
2. Jag har ett xbox 360 och det är en av de stora anledningarna till att jag är ute efter en ny tv - Är PX80 ett bra budgetalternativ? Jag spelar mest shooters och lite snabbare som GOW, COD, Mirrors edge etc. Om frun får som hon vill lär det även bli mer statiska spel som Lips. Är PX80 ett bra budgetalternativ?
3. Vilken HD-upplösning kommer jag att kunna spela på med xboxen?
4. Kan jag spela upp 720p via laptopen (som kan spela upp utan problem) och få ut det i 720p på tv:n via vga-ut?
Tack på förhand!
Postad 29 december 2008 - 21:49
Som för alla andra apparater, du kopplar ljudet direkt från källan till förstärkaren. En ljudkabel från DVD, en från digitalboxen, en från spelkonsollen osv osv.Är det någon som vet hur man får ut ludet från px80 till ett sony hemmabiosystem som endast har digitala ljudingångar utan att förlora 5.1 systemet?
Ljud från analog kabel-tv kan plockas från en apparat med tuner och ljudutgång, lämpligast en hårddiskvideo eller PVR som de heter.
De som använder inbyggda digitalboxen har nytta av digital ljudutgång från boxen som finns på en del andra tv-apparater än den här modellen.
Postad 29 december 2008 - 21:54
Om jag har fattar rätt så kan man inte få digitaltljud ut från PX80 man måste ha en PX81
Det är som sagt enbart ljudet från den inbyggda digitalboxen som kan fås ut genom digitala ljudutgångar. Använder man en extern digitalbox har man ingen nytta av digital ljudutgång på tv:n.Tack för svaret.
Riktigt irriterande, jag får leta efter en annan tv helt enkelt.
Postad 30 december 2008 - 07:15
Det står lite konstigt i texten.
Först skriver dom. From our experience, these settings are good enough to break-in your Panasonic TH42PX80.
I slutet av texten står detta. and only apply these settings after the first 200 hours
Det står ju att dessa inställningarna fungerar bra utan risk för inbränning om man inte kör statisk bild i mer än 30min. I slutet står det att om man tvivlar på inställningarna och är rädd för inbränningar kan man skruva ner Kontrast och Ljusstyrka ännu mer under de 200 första timmarna.
Postad 30 december 2008 - 14:43
HemmaBio har testat flera Panasonic modeller, bl a 40PX80 och 50PX8 och kommit fram till att kontrasten ska vara kring 75%. Det blir ganska många "klick" åt höger om jag förstått rätt..... Dom har testat apparaterna ihop med PS3 (Blu-ray)
Själv körde jag efter hdtvtest-inställningarna från början (på min 50PX8), men provade efter att ha läst testerna på HemmaBio att dra upp kontrasten. Måste säga att det blev ett grymt lyft, åtminstone på Blu-ray filmer. Plötsligt framträder detaljer på ett helt annat sätt.
Så...vem som har rätt eller fel vet jag inte. Lite konstigt är det eftersom det är "proffs" som kommit fram till så olika värden på kontrasten.
Hur som helst....prova er fram själva till vad ni tycker blir bäst.
Postad 30 december 2008 - 16:40
Postad 30 december 2008 - 17:53
Men vill koppla DVD'n via HDMI istället för scart, men hur blir det då med det digitala ljudet som nu är kopplat via optisk kabel till förstärkaren? Går det att köra ljudet ut via optiska kabeln som förut och bild via HDMI eller hur funkar det...? Man vill ju inte bli av med DD-ljudet...
Postad 30 december 2008 - 19:52
Ja kör du optisk till förstärkaren och HDMI till plasman.
Gott, tackar för svaret. Var rädd att HDMI'n "snodde" ljudet iom att den är digital den signalen med...
En annan fråga, har en komponent?-kabel till digitalboxen, blir det bättre bild med den än en vanlig scart?
Postad 30 december 2008 - 23:09
Postad 30 december 2008 - 23:18
Nej köp en scart blir bättre.
VA?? Komponent blir bättre än scart, tror du läste fel och trodde han skrev komposit.
Postad 30 december 2008 - 23:32
Komponent ska väl vara bättre men jag har då aldrig fått till det bra. Köpte en svindyr värstingkabel men ändå är min gamla Scart RGB bättre. Men det är ju enkelt att prova själv.VA?? Komponent blir bättre än scart, tror du läste fel och trodde han skrev komposit.
Postad 30 december 2008 - 23:51
Ordningen är alltså som följer: HDMI, Komponent, Scart RGB, Scart (ej RGB), Svhs, Komposit.
Redigerat av Jannne, 30 december 2008 - 23:57.
Postad 31 december 2008 - 01:31
VA?? Komponent blir bättre än scart, tror du läste fel och trodde han skrev komposit.
haha sant läste lite snabbt.

Postad 31 december 2008 - 11:14
Då har jag fått hem min px och tittat lite på den. Bildkvaliten är helt ok men jag blir ganska ansträngd i ögonen. Har ställt ner kontrast och ljus ganska mycket men då blir ju allt så mörkt istället. Vad ska jag ändra på eller vänjer man sig efter ett tag. Återkommer med ett par andra grejer som jag stör mig på
Jag upplevde samma sak med ansträngda ögon.
Verkar var en vanesak då jag inte upplever problemet längre.
Mina ögon var vana att titta på en 29" och skillnaden upp till en 42 är ju ganska stor

Testa med lite olika inställningar i tv:n.
Jag kör min så här med Telia Digitaltv
Kontrast ca 75%
Ljus ca 55-60%
Färgmättnad ca 35-40%
Skärpa Ca 75%
Färgtemp Normal
Färghantering Av
P-NR Av
Postad 31 december 2008 - 12:10
Postad 31 december 2008 - 13:48
Postad 31 december 2008 - 14:06
Har vandrande streck över bilden . är detta en defekt tv eller har det att göra med t.ex boxersändnignen??
Någon som upplevt samma problem...? Har också ett problem vid boxesändningar att närbilder på ansikten smetas ut och inte följer med - dock verkar det inte vara ngt problem vid snabbare panoreringar
Postad 31 december 2008 - 17:57
Postad 31 december 2008 - 18:08
Postad 31 december 2008 - 18:25
Länge sen du var på en kontroll?
Använder jag mina gamla glasögon som ligger 0.25 fel så får jag ungefär samma fenomen.
Postad 31 december 2008 - 22:12
Postad 01 januari 2009 - 03:22
Det låter väldigt konstigt. Är 100 Hz aktiverad på din PX80? Kolla så att den inte stängts av. Det kan man nämligen göra på PX80.Glasögonen är bara lite över ett år gamla. På gamla tvn kan jag ju titta hur länge som helst utan å känna nå. Det är en tjock pana 32 100hz
Postad 01 januari 2009 - 09:47
Postad 01 januari 2009 - 12:54
Någon som upplevt samma problem...? Har också ett problem vid boxesändningar att närbilder på ansikten smetas ut och inte följer med - dock verkar det inte vara ngt problem vid snabbare panoreringar
Mina streck är vågräta! Men via datorn med hdmi uppstår inga vandrande streck.
Jag började undra om det var mina förtok-billiga scartkabel som låg bakom. Hur kör du din digitalbox, scart, komponent,hdmi?
Jag ska testa byta svart-ingång nu med till andra ingången
-> Andra ingången gav samma effekt
Redigerat av Snoooz, 01 januari 2009 - 12:57.
Postad 01 januari 2009 - 15:19
Postad 01 januari 2009 - 23:13
Jag såg nyligen på en film, kanten mellan svart och filmen uppgjorde en temporär inbränning. Jag slog på tvn och efter någon sekund så var allt borta. Jag blev såklart lite rädd, men höll mig ändå iskall =)
Min fråga är bara, kan flera temporära inbränningar till slut en plastisk inbränning? Eller är det lättare att det blir en plastisk inbränning?
Felet med filmen var att texten låg i det svarta fältet, och uppgjorde då såklart en solklar kontrastskillnad. Ska låta bli att se filmer på detta sätt =)
Postad 01 januari 2009 - 23:32
Jag har nu provat en massa inställnigar men ögonen blir lika ansträngda ändå och det redan efter 10 minuter. Jag använder brillor. Man kanske har känsligare ögon då. Det är ju så drygt om man behöver lämna tillbaks den.
Jag har också brillor och märker inget av det du beskriver,sitter snarare för mycket framför tvn.

Postad 02 januari 2009 - 10:10
Postad 02 januari 2009 - 10:13
Vart på baksidan på PX-80 sitter HDMI och Scart, vänster eller höger, om jag tittar på TV'n framifrån?
I mitten och lite till vänster
Postad 02 januari 2009 - 12:55
Postad 03 januari 2009 - 19:04
Har dock analog tv idag och bilden är då riktigt dålig, försökte kolla på hockey här om dagen men var tvungen att använda sovrumstvn istället då man inte såg pucken.
Inser att jag behöver skaffa digitaltv.
Bor i en comhem ansluten fastighet och undrar om det är någon som har erfarenhet att köra digitaltv via comhem på px80 via kortplatsen i tvn?
Isf vilken CA modul använder Ni?
Är kvalitén bättre eller sämre mot att köra med digitalbox (scart/hdmi)?
Vill helst köra via kortplatsen i tvn då det värsta jag vet är att ha många fjärr.
Vart många frågor nu

Postad 03 januari 2009 - 19:07
När jag ser på marknätets boxer så är det ingen skillnad på min inbyggda mottagare eller den externa. Trots att jag har en billig scart mellan boxen och tvn.
Postad 03 januari 2009 - 19:50
Då får det blir till att skaffa en digitalbox då, tyvärr.
Någon som kan rekommendera vilka boxar från comhem som är bra? Kollade dess hemsida och såg att de flesta enbart hade scartutgång. Kvalité?
Redigerat av Nojan, 03 januari 2009 - 19:51.
Postad 03 januari 2009 - 20:05
har filterat lite snabbt här:
https://www.prisjakt...ams=k=s33165251
Redigerat av Snoooz, 03 januari 2009 - 20:07.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar