* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 09 januari 2009 - 19:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag sitter 3m ifrån min 42". Jag uppfattar den inte så himla stor ändå. Tänk på att det endast är full skärmvisning vid tv-tittande, vid film så får du ju fortfarande svarta kanter ovan och under då man inte spelar in film i 16:9. Rätta mig om jag har fel.
Om du har 2m ifrån, så skulle jag nog köpa en 37, om den är så pass mycket billigare. Du kanske ska möblera om? =)
Har filmen formatet 1:78:1 fyller den hela bilden.
Postad 09 januari 2009 - 20:14
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
1.78:1 = 16:9
Många filmer är ju i bredare format än 16:9 och då får man svarta kanter och mindre bildyta om man vill se hela bilden i rätt förhållande.
Postad 12 januari 2009 - 15:01
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1 612 inlägg
Strömslukande tv detta. Testade idag och den drar 42 WATT när man stängt av den med knappen på tv. bara avstäng med fjärren drar den 57 WATT. Varför i hela friden skall den ha 42 watt när den är avstängd?
Är det någon mer som kollat detta?
Är min defekt eller skall det vara så?
Postad 12 januari 2009 - 19:40
Unregistered3113a5ae
-
Unregistered3113a5ae
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som har några tips eller sidor med bild-inställnignar för tvn när den är inkörd?
Postad 12 januari 2009 - 20:54
rich4rd
-
rich4rd
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hur är det att ha den här tv:n som datorskärm när man spelar NHL 09 t.ex?
inbränningar etc?
Postad 12 januari 2009 - 20:56
oibmeh
-
oibmeh
-
Användare
-
-
115 inlägg
Någon som har några tips eller sidor med bild-inställnignar för tvn när den är inkörd? Settings/oibmeh
Postad 12 januari 2009 - 21:17
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jopp dom kör jag med riktigt bra.
Postad 12 januari 2009 - 22:13
Unregisteredced758c3
-
Unregisteredced758c3
-
Amatör
-
-
68 inlägg
någon som vet vad 42" px80 kostar på mediamarkt?
Postad 13 januari 2009 - 00:45
Benny Steen
-
Benny Steen
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Strömslukande tv detta. Testade idag och den drar 42 WATT när man stängt av den med knappen på tv. bara avstäng med fjärren drar den 57 WATT. Varför i hela friden skall den ha 42 watt när den är avstängd?
Är det någon mer som kollat detta? Är min defekt eller skall det vara så?
Mätte min ikväll, 52W i standby, 38W med brytaren avstängd!, ca 160W med bild i handboken står det 0,7w och 20 w , en ren lögn verkar det som. /benny /benny
Postad 13 januari 2009 - 07:26
whip0981
-
whip0981
-
Rookie
-
5 inlägg
Mätte min ikväll, 52W i standby, 38W med brytaren avstängd!, ca 160W med bild
i handboken står det 0,7w och 20 w , en ren lögn verkar det som.
/benny
/benny
Gissar att ni använder billiga mätare från claes som INTE kan mäta så läga värden som <1.
Postad 13 januari 2009 - 08:11
Caulfield
-
Caulfield
-
Användare
-
-
176 inlägg
Mina streck är vågräta! Men via datorn med hdmi uppstår inga vandrande streck. Jag började undra om det var mina förtok-billiga scartkabel som låg bakom. Hur kör du din digitalbox, scart, komponent,hdmi?
Jag ska testa byta svart-ingång nu med till andra ingången -> Andra ingången gav samma effekt
Bytte igår min scartkabel till en 200 kr från dustin och problemet är som borta och i övrigt höjdes bildkvaliteten väsentligt. Väldigt förvånad faktiskt och idag otroligt nöjd med min tv!
Postad 13 januari 2009 - 09:05
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag mätte min 50PX8 igår med en billig mätare från Clas Ohlsson.
8W i standby och det blev ingen skillnad när jag slog av tv:n med knappen. Totalt drar förstärkaren, digitalboxen, hårddiskvideon, VHS och min tv cirka 45W i standby enligt min mätare. Som sagt kanske man inte ska lita på att den mäter så jättenoga på lägre värden.
Kollade under tv-tittande också och på film drar tv:n mellan 100-300W. Fyra timmars tittande igår kväll gav ett snitt på 150W. Då hade jag inget ljud på och Energispar Av.
Slog på en hockeymatch och då drar tv:n kring 370-400W. Man kan konstatera att det är billigare att se på fotboll
Myrornas kring drog hela 450W. Där testade jag att slå på Energispar i inställningarna, förbrukningen gick då ner till 380W.
Postad 13 januari 2009 - 09:15
Benny Steen
-
Benny Steen
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Gissar att ni använder billiga mätare från claes som INTE kan mäta så läga värden som <1.
jo, denna http://www.clasohlso...spx?id=60632342 . Menar du att den knasar ur helt när man mäter rikigt låga värden ? Det står iförsig 5- 3600w så det kan vara en poäng. Jag skall prova med en multimeter och mäta strömförbrukningen istället.
Postad 13 januari 2009 - 10:47
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Då har jag fått hem min px och tittat lite på den. Bildkvaliten är helt ok men jag blir ganska ansträngd i ögonen. Har ställt ner kontrast och ljus ganska mycket men då blir ju allt så mörkt istället. Vad ska jag ändra på eller vänjer man sig efter ett tag. Återkommer med ett par andra grejer som jag stör mig på
Jag har nu provat en massa inställnigar men ögonen blir lika ansträngda ändå och det redan efter 10 minuter. Jag använder brillor. Man kanske har känsligare ögon då. Det är ju så drygt om man behöver lämna tillbaks den.
Mina känsliga ögon pallada inte mer så jag lämna tillbaka min px idag. Riktigt synd på en sån bra bild. Ska man ha lcd och en sån bra bild så får man väl pynta upp 20 lax minst
Kollade du så att Energispar var avslaget innan du lämnade igen den? Det finns folk som upplevt bilden som jobbig med Energispar På utan att riktigt kunna sätta fingret på vad som gör att man blir trött i ögonen. https://www.minhembi...owtopic=194805#
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 13 januari 2009 - 10:48.
Postad 13 januari 2009 - 13:10
Unregistered9883920c
-
Unregistered9883920c
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Please, help me!
Jag vill köpa en 42" Panasonic och jag vill ha tv'n på en svängarm på väggen för att vid behov kunna vinkla ut den lite.
Eftersom vi har gipsvägger så tänkte jag först skruva fast en mdf-bräda i reglar och sedan en rejäl svängarm på mdf'en.
Är detta en bra idé, eller är en 30 kg plasma för tung för detta? Har någon erfarenhet av detta?
Alternativet är en 40" LCD som bara väger 16 kg...
Postad 14 januari 2009 - 19:26
tiger99
-
tiger99
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Hej.
Har köpt mig en 37PX80 då jag inte pallade vänta 6v på 42"an... Schysst bild såklart, men med vissa förbehåll. Är det bara jag som upplever svärtan som grådassig när rummet är helt nedsläckt och man kollar på en film med helt mörka scener? Helt ok svärta i vanliga fall men just när bara svart ska visas blir det lite... ja grått. Sen vet jag inte om jag har geometriska fel på min plasma. Det går nämligen en helt svart rand i överkanten av bilden, kanske 1,5cm bred. Denna syns när TV:n är av (linjen mer svart, skärmen gråaktig) och på (linjen något mörkare än resten av bilden). Ska det vara så? Kan någon med en 37PX80 ge sina inputs.
Mvh David
Postad 15 januari 2009 - 03:31
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Det låter som ett bombsäkert alternativ att fästa en MDF platta i regeln.
Om du använder tillräckligt med Molly ska du även kunna fästa platt tv-n på väggen utan några problem, trots att den väger 30 kg.
Gips är starkare än vad många tror, bara man sköter själva infästningen rätt.
Mvh
G
Postad 15 januari 2009 - 06:00
godissugen
-
godissugen
-
Användare
-
-
190 inlägg
någon som vet vad 42" px80 kostar på mediamarkt?
6800 enligt senste annonsen (sundsvall)
Postad 15 januari 2009 - 09:38
Zelioth
-
Zelioth
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej.
Har köpt mig en 37PX80 då jag inte pallade vänta 6v på 42"an... Schysst bild såklart, men med vissa förbehåll. Är det bara jag som upplever svärtan som grådassig när rummet är helt nedsläckt och man kollar på en film med helt mörka scener? Helt ok svärta i vanliga fall men just när bara svart ska visas blir det lite... ja grått. Sen vet jag inte om jag har geometriska fel på min plasma. Det går nämligen en helt svart rand i överkanten av bilden, kanske 1,5cm bred. Denna syns när TV:n är av (linjen mer svart, skärmen gråaktig) och på (linjen något mörkare än resten av bilden). Ska det vara så? Kan någon med en 37PX80 ge sina inputs.
Mvh David
Kan hålla med dig om att den kan uppfattas som lite grå, speciellt i kantområdena om man är van vid crt-svärta. Men för en platt-tv så kan du nog inte få bättre svärta i denna prisklassen.  Det där med den där svarta randen låter väldigt märkligt, inte upplevt något liknande. Dock är jag ingen expert. Zelioth
Postad 15 januari 2009 - 09:41
dacore84
-
dacore84
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jaha då var det dags igen.
Hade tidigare en PV70 som höll ca 11 månader innan det blev nåt elektronikfel i den så att en röd pixel lyste mitt i skärmen mot vissa bakgrundsfärger. Skickade den på service och dom hittade ju så klart inget fel. Fick åka till onoff, där jag köpte den, och visa vart den satt någonstans. Då gjorde dom en kreditering och jag fick ta en PX80 istället. Fick den i sept förra året. Nu igår när jag satt på tv:n så såg jag som ett "regn" av röda pixlar uppe till höger som liksom blinkade sig fram från vänster till höger (ca 1 dm in från högersidan och hela vägen ut). Efter lite mer felsökning så är det hela högersidan men absolut värst uppe i högra hörnet. I mitten är det blå och nere till höger är det också röda fast inte i samma omfattning. Dock så försvinner dom när tv:n varit igång en minut. Men stänger man av den ett tag och slår igång den så är det samma sak. Provade även imorse med samma fel. Har testat på vanlig tv-signal samt genom ex scart och dvd-film och felet uppträder på båda.
Fan, är Panasonic ren ###### skit? Jag trodde dom tillverkade kvalitetsapparater men tydligen inte. Vad ska man göra nu då? Jag överlever ju med det så länge men vill ju förr eller senare ha det åtgärdat. Kan felet bli värre med tiden? Vill ju helst inte uppleva en "inga fel funna"-service igen. Har man rätt att bryta köpet när jag haft problem tidigare och enbart haft denna 5 månader? Det värsta är ju att man ska behöva frakten skiten, bor man på 3:e våningen och måste låna annan bil etc så blir det jävligt irriterande att behöva göra det här 2 ggr om året. Kan man inte kräva att onoff hämtar den?
Det jag lade märke till redan från början var att kartongen hade "ny tejp" på sig och nån plastpåse var öppnad. När jag kollade antalet timmar den varit igång så stod den på 16h. Så jag antod ju redan då att nåt var skumt men eftersom den fungerade perfekt då brydde jag mig inget mer.
Vad skulle ni göra? Vad kan man göra?
Postad 15 januari 2009 - 14:41
tiger99
-
tiger99
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Svarar på min egen fråga  "Kanten" jag talade om var en skugga som uppstod i skenet från en taklampa som antagligen studsade mot den sketna högblanka ramen... Så inget fel på TV:n, bara jag som inte kopplade detta. Trodde inte att det kunde bli en skugga på bilden som var så tydlig... Om lampan är av är det lugnt.
Mvh David
Postad 16 januari 2009 - 19:48
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hur ställer jag in popcorn a-100 till min px80?
24hz 1080p så laggar sidorörelser, 23... likaså. 720p 60hz har jag använt mest men nu vill jag få 24p att funka OM det blir bättre. Nu står den på 720p auto.
Postad 16 januari 2009 - 23:43
thomast
-
thomast
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har en PX80 och funderar på hur användning av hörlurar fungerar. När jag pluggar in hörlurarna får jag ut ljud genom dem men samtidigt kommer det också ut ljud från tv:ns högtalare. Går det att stänga av högtalarna när jag använder mig av hörlurarna?
Postad 17 januari 2009 - 11:41
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Hur ställer jag in popcorn a-100 till min px80?
24hz 1080p så laggar sidorörelser, 23... likaså. 720p 60hz har jag använt mest men nu vill jag få 24p att funka OM det blir bättre. Nu står den på 720p auto.
kör 720p 60hz, det är det dintv klarar av...
Postad 18 januari 2009 - 21:23
Unregisteredced758c3
-
Unregisteredced758c3
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej! Någon som har erfarenhet eller vet om detta väggfäste passar till px80:an? Beställde ett utan att kolla upp detta först!! MULTIBRACKETS M UNIVERSAL VÄGGFÄSTE 35-43#http://www.dustinhom...5010091628.aspx
Postad 18 januari 2009 - 21:38
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
alltså ni som kopplar tv out med hdmi eller dvi.. någon som lyckas få riktig 24hz bild då? som ja förstått det får man bara det på 1080p upplösning men när ja väljer den upplösningen finns bara alternativet 24hz interlaced i mitt grafikkortsprogram i windws ( nvidia geeforce 8800gt ) ..
är detta rätt eller ? känns hackit och ljudet kommer efter rätt ofta..
Postad 19 januari 2009 - 06:58
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Är det någon mer som kollat detta? Är min defekt eller skall det vara så?
Vanlige (billige) målere kan ikke brukes til strømforsyninger av switch-mode type ("digital" strømforsyning. Du får feil resultat på målingen din. Med riktig måler får man et stand-by forbruk på <2W. kör 720p 60hz, det är det dintv klarar av...
Nei, det er ikke korrekt. PX80 klarer fint å ta i mot og skalere 1080i, 1080p, 1080p24. Jaha då var det dags igen.
Hade tidigare en PV70 som höll ca 11 månader innan det blev nåt elektronikfel i den så att en röd pixel lyste mitt i skärmen mot vissa bakgrundsfärger. Skickade den på service och dom hittade ju så klart inget fel. Fick åka till onoff, där jag köpte den, och visa vart den satt någonstans. Då gjorde dom en kreditering och jag fick ta en PX80 istället. Fick den i sept förra året. Nu igår när jag satt på tv:n så såg jag som ett "regn" av röda pixlar uppe till höger som liksom blinkade sig fram från vänster till höger (ca 1 dm in från högersidan och hela vägen ut). Efter lite mer felsökning så är det hela högersidan men absolut värst uppe i högra hörnet. I mitten är det blå och nere till höger är det också röda fast inte i samma omfattning. Dock så försvinner dom när tv:n varit igång en minut. Men stänger man av den ett tag och slår igång den så är det samma sak. Provade även imorse med samma fel. Har testat på vanlig tv-signal samt genom ex scart och dvd-film och felet uppträder på båda.
Fan, är Panasonic ren ###### skit? Jag trodde dom tillverkade kvalitetsapparater men tydligen inte. Vad ska man göra nu då? Jag överlever ju med det så länge men vill ju förr eller senare ha det åtgärdat. Kan felet bli värre med tiden? Vill ju helst inte uppleva en "inga fel funna"-service igen. Har man rätt att bryta köpet när jag haft problem tidigare och enbart haft denna 5 månader? Det värsta är ju att man ska behöva frakten skiten, bor man på 3:e våningen och måste låna annan bil etc så blir det jävligt irriterande att behöva göra det här 2 ggr om året. Kan man inte kräva att onoff hämtar den?
Det jag lade märke till redan från början var att kartongen hade "ny tejp" på sig och nån plastpåse var öppnad. När jag kollade antalet timmar den varit igång så stod den på 16h. Så jag antod ju redan då att nåt var skumt men eftersom den fungerade perfekt då brydde jag mig inget mer.
Du skal selvsagt bytte TV hvis panelet har feil. Om Panasonic er skit? Nei, min erfaring er at Panasonic hverken er bedre eller verre enn de andre store produsentene. Min PX80 fungerer prikkfritt.
Postad 19 januari 2009 - 07:01
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Någon som har några tips eller sidor med bild-inställnignar för tvn när den är inkörd?
Flatpanels.dk - har en test av PX80 og et forslag på fornuftige settings. HDTVTest.co.uk - samme Min egen DVE-kalibrering av PX80 kommer nærmest det forslag som Flatpanels har.
Postad 19 januari 2009 - 11:56
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
Nei, det er ikke korrekt. PX80 klarer fint å ta i mot og skalere 1080i, 1080p, 1080p24.
Det var det jag trodde, men jag får det inte att funka utan att det hackar med min popcorn. Ni andra med PX80 och popcorn, kör ni med 1080p24/23?
Postad 19 januari 2009 - 12:19
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Jag skulle ta ett snack med Onoff. Man ska absolut ha rätt att få nya grejor. Riktigt fult gjort om dom gett dig en beggad tv.
Postad 19 januari 2009 - 15:58
Unregistered9f9cb5e3
-
Unregistered9f9cb5e3
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Settings
/oibmeh
Jag kör in TV'n med dom inställningarna, är det fel? Det står ju i länken, lite längre ner på sidan. "From our experience, these settings are good enough to break-in your Panasonic TH42PX80," Så som jag tolkar det så är det inställningarna man kör in tv'n med för att se kunna ställa upp värdena om man behöver?
Postad 19 januari 2009 - 18:26
rich4rd
-
rich4rd
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ett slimmat och pålitligt väggfäste, billigt... vart hittar man ett som passar bra till px80? edit: vad tror ni om detta? http://www.netonnet.....asp?iid=107701
Redigerat av rich4rd, 19 januari 2009 - 18:30.
Postad 20 januari 2009 - 00:57
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag kör in TV'n med dom inställningarna, är det fel?
Det står ju i länken, lite längre ner på sidan. "From our experience, these settings are good enough to break-in your Panasonic TH42PX80,"
Så som jag tolkar det så är det inställningarna man kör in tv'n med för att se kunna ställa upp värdena om man behöver?
Du skal heller tolke det mer som : Disse innstillinger er vår anbefaling for å få et godt TV-bilde, og de er også moderate nok til å kunne brukes under innkjøring. Med hensyn til HDTVTest's innstillinger, som er gode, vil jeg likevel advare mot å blindt følge dem - ingen TV er 100% ens, ikke en gang samme modell. Det er mange forhold som tilsier at hver TV bør kalibreres hver for seg. Men HDTVTest's eller Flatpanels.dk's innstillinger kan selvsagt brukes som et godt utgangspunkt - typisk så vil individuell kalibrering da dreie seg om 1 eller 2 steps (Panasonic skala) i den ene eller andre retning. F.eks. anbefaler HDTVTest +3 på farver. Dette stemmer i hvertfall ikke med min egen DVE-kalibrering - der blir resultatet at farve bør stå der den står, altså 0. Hvilket gjør at innstillingen som Flatpanels.dk anbefaler, er nærmere min egen.
Postad 20 januari 2009 - 12:13
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jag kör in TV'n med dom inställningarna, är det fel?
Det står ju i länken, lite längre ner på sidan. "From our experience, these settings are good enough to break-in your Panasonic TH42PX80,"
Så som jag tolkar det så är det inställningarna man kör in tv'n med för att se kunna ställa upp värdena om man behöver?
Det står även längst ner i texten. only apply these settings after the first 200 hours
Postad 20 januari 2009 - 16:18
Unregistered9f9cb5e3
-
Unregistered9f9cb5e3
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det står även längst ner i texten. only apply these settings after the first 200 hours
Jaha? Det missade jag, vilka inställningar ska jag köra då? edit: hm tolkningsfråga.. "From our experience, these settings are good enough to break-in your Panasonic TH42PX80, as long as you don't go do something daft like display a static logo or the Windows desktop for more than 30 minutes which will greatly increase the risk of permanent screenburn. If in doubt, just lower your contrast and brightness even more, and only apply these settings after the first 200 hours" Som jag fattar det så ska man alltså sänka kontrast och ljus ännu mer om man är osäker och återgå till dom inställningarna efter 200 timmar?
Redigerat av Unregistered9f9cb5e3, 20 januari 2009 - 16:22.
Postad 20 januari 2009 - 17:32
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
du kan köra på de inställningarna som dom rekommenderar på den sidan helt utan problem.. det är bra inställningar och så länge du itne kör sitllbild för länge så är det inga problem alls..
denna tv är inte känslig för inbränningar!
Postad 21 januari 2009 - 13:46
jopesnope
-
jopesnope
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Har nu stört mig ett bra tag att det syns "gröna pixlar" på min TV. Det syns i till exempel huvudmenyn på mitt playstation 3. Tror inte det syns om det är svart från en film. Utan mest syns de då jag spelar tv-spel. Någon annan med samma problem och vet vad det kan bero på?
Postad 21 januari 2009 - 20:32
niskavaara
-
niskavaara
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Min 42" PX80 har efter några månaders användning börjat surra. Även när den är i viloläge. Är detta ett problem som någon annan råkat ut för? Kan det vara mitt fel på något sätt (använder den helt normalt). Finns det någonting jag kan göra själv för att få bort surrandet, eller är det "bara" att skicka in på reparation?
Postad 24 januari 2009 - 15:03
dannekarlsson
-
dannekarlsson
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Är det någon som kan ge ett tips på nån hyffsad dvd-spelare som kan skala upp bilden bättre än vad tv:ns interna uppskalare gör?? Vill alltså ha tips på en dvd med hdmi-utgång och som inte kostar mer än typ 1200kr.
Mycket tacksam för svar!
Postad 25 januari 2009 - 00:24
ThreeTowns
-
ThreeTowns
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon som kan ge ett tips på nån hyffsad dvd-spelare som kan skala upp bilden bättre än vad tv:ns interna uppskalare gör?? Vill alltså ha tips på en dvd med hdmi-utgång och som inte kostar mer än typ 1200kr.
Mycket tacksam för svar!
Jag kör med Pioneer dv-410 som ger en bra bild och uppskalning för pengarna. https://www.prisjakt...kt.php?o=305823
Postad 25 januari 2009 - 09:22
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Mycket tacksam för svar!
Når det gjelder PX80, så blir man uansett nødt til å finne seg i minst 1 intern skalering. Dersom man sender et 1080p signal inn, så skal TV'et skalere ned til 768p. Sender man 720p inn, skal PX80 uansett først skalere opp til 1080p, så ned til 768p. Jeg har ikke noe grunnlag for å si at PX80 gjør denne jobben dårlig. Det er først og fremst kvaliteten på det som heter de-interlacing man kan gjøre noe med. Her har PX80 et lite problem når den skal detektere 3:2/2:2 cadence pulldown på filmbasert materiale.("Ekte" film, samt enkelte TV-serier, som f.eks. CSI:) Altså når PX80 skal "omdanne" 576i eller 1080i signal til 1080p. Som den alltid gjør først, før den ned-skalerer til dens "native" oppløsning - 768p. PX80 gjør en utmerket jobb også her, på "vanlig" videobasert materiale - altså nesten alt det som sendes på TV, utenom filmer og enkelte TV-serier. Når du spør etter en DVD-spiller som skalerer bedre enn PX80, så skal du altså egentlig spørre etter en DVD-spiller som utfører denne de-interlacing av filmbasert materiale bedre. Her kan jeg ikke komme med råd, jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om de forskjellige DVD-spillere - men jeg VET at ihvertfall noen av Pioneers spillere i den høyere prisklasse gjør en utmerket jobb. Det skulle ikke forundre meg om det også finnes rimeligere spillere som kan gjøre en god jobb. Jeg vil anbefale deg å kjøpe eller prøve en dvd-spiller av god kvalitet (og da mener jeg spillere i 3000kr klassen og opp) - sett den til å levere et progressivt signal til TV'et (576p, 720p, 1080p) - og HÅPE at den de-interlacer bedre enn PX80. Det er mulig å se dette, men da trenger du dedikert testmateriale - enten på en DVD/Blu-Ray, eller en pc. Det er meget vanskelig å få øye på mangler ved de-interlacing , ved å bare se på en film - men det gjør seg gjerne utslag i f.eks. uroligheter i linjer/kanter, spesiellt diagonale. Også noe som ligner på det fenomen som kalles "moire" på pc-skjermer, kan dukke opp. Kanskje også uregelmessig rykking eller hakking i bildet. Dette er som sagt et LITE problem på PX80 - de fleste vil ikke legge merke til det i det hele tatt. mvh
Postad 25 januari 2009 - 19:27
Jannne
-
Jannne
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Det é inte så att du har gamla oskärmade fronthögtalare med megamagneter nära tv:n? Konstigt att du har fått två apparater med samma fel, när man inte hört någon annan med dessa symptom... Mvh,
Redigerat av Jannne, 25 januari 2009 - 19:29.
Postad 26 januari 2009 - 20:52
Unregisteredced758c3
-
Unregisteredced758c3
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Behöver tips om inställningar, dator >> tv
Har NVIDA på laptopen och tycker det är praktiskt att köra filmer med den genom hdmi-sladd.
Kör dubbelvisning och på teve-fliken på NVIDA kan man välja skärmuppdateringsintervall (24, 50 eller 60 Hz) och skärmupplösning (1920 * 1080). Väljer jag 50 eller 60 Hz kan jag även välja 1280 * 720 under skärmuppdateringsfliken.
Så vad är rätt/bäst? Har sett en pal-film och en ntcs-film med inställningarna 24Hz, 1920*1080 på grafikkortet. Pal-filmen har jag inget minne av att det laggade, det syntes dock KLART på ntcs-filmen...
Ohh, sen undrar jag vilka inställningar man ska ha när man spelar upp x.264 material...
Lite rörigt men jag är förvirrad för tillfället
Postad 26 januari 2009 - 22:02
ankan
-
ankan
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ett slimmat och pålitligt väggfäste, billigt... vart hittar man ett som passar bra till px80?
edit: vad tror ni om detta? http://www.netonnet.....asp?iid=107701
Jag köpte det och det var väldigt bra för det priset (250:-). Man fick med alla skruvar, t.om. skruv och plugg till väggen. Dessutom fanns det ett litet vattenpass monterat på fästet (det syns inte på några bilder), så att man lätt kan borra upp fästet rakt.
Postad 27 januari 2009 - 15:10
bewwa
-
bewwa
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag köpte det och det var väldigt bra för det priset (250:-). Man fick med alla skruvar, t.om. skruv och plugg till väggen. Dessutom fanns det ett litet vattenpass monterat på fästet (det syns inte på några bilder), så att man lätt kan borra upp fästet rakt.
Fint! det ligger här bredvid mig nu =) en annan fråga, kan man ställa in vad man vill att tv:n ska starta på för källal?!
Postad 29 januari 2009 - 12:25
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
en annan fråga, kan man ställa in vad man vill att tv:n ska starta på för källal?! 
Søk etter hotel mode i denne tråden. Eller: Hold inne V knappen på TV'ets front. Trykk 3 ganger på AV knappen på fjernkontrollen. Sett Hotel Mode til On. Velg Initial Input. Exit. Rør ikke ved Button Lock eller Remote Lock!
Redigerat av Thomit, 29 januari 2009 - 12:33.
Postad 29 januari 2009 - 18:33
optimizer
-
optimizer
-
Rookie
-
6 inlägg
Hur är det med kablar och sådant, om du har vanliga, ej vinklade hdmi-kablar, får dom plats utan att ta i väggen? Gäller iofs övriga kablar också
Postad 29 januari 2009 - 20:21
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hur är det med kablar och sådant, om du har vanliga, ej vinklade hdmi-kablar, får dom plats utan att ta i väggen? Gäller iofs övriga kablar också 
det går men det kännsinte bra =/
Postad 29 januari 2009 - 22:09
ankan
-
ankan
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
För mig gick det bra, scart-kablarna var det inga problem med. Hdmi-kabeln blev lite tightare då det är en rak kontakt på men det var ingen fara. Försökte ta kort men det är inte så lätt när det bara är 4 cm mellan tv och vägg. Scart till vänster och hdmi till höger, sett uppifrån.
kablar2.jpg 114,7K
1 Antal nerladdningar
Postad 30 januari 2009 - 19:55
optimizer
-
optimizer
-
Rookie
-
6 inlägg
jahaaa, tips på andra, bra fästen till px80:an som inte är så jäkla tighta då? Måste upp med skiten på väggen nu så att nya centern inte skymmer teven :>
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|