Redigerat av ironjocke, 31 januari 2009 - 10:22.
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 januari 2009 - 21:54
Postad 31 januari 2009 - 10:57
Tror den optiska utgången på tvn bara skickar ut ljudet ifrån den inbyggda dvb mottagaren. Optisk utgång har du väl på xboxen ändå.hejsan! Jag är pinfärsk på forumet och färsk ägare av en px81! Jag undrar om nån kan hjälpa mej med en undran? Jag har kopplat min xbox 360 till plasman med HDMI-kabel och använder xboxen som dvdspelare! Om jag använder den optiska utgången på tvn får jag då ut 5.1 ljud till förstärkaren när jag spelar och kollar på film?
Postad 31 januari 2009 - 11:54
Tyvärr verkar det som om den bara skickar ut signalen i Stereo från DVD kopplad via HDMI, däremot får jag ut 5:1 ljud från SVT:s sändningar om jag använder den inbyggda boxen. Det kan vara någon inställning men jag har inte lyckats.
Redigerat av nisseläsk, 31 januari 2009 - 14:06.
Postad 31 januari 2009 - 17:16
Postad 31 januari 2009 - 19:03
Hdmi paketet som man får med till elite har en tillhörande kabel med optisk ut som man kopplar i bild/ljud-ingången på xboxen. Om man inte har den kabeln så kan man bända upp plasten på komponent/komposit-kabeln så får den plats där tillsammans med hdmi-kabeln. hoppas inte det var för luddigt. Guide finns här http://www.chadledford.com/?p=50.
Lycka till!

Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:37.
Postad 31 januari 2009 - 23:33
tack för tipset

Postad 02 februari 2009 - 08:12
Den ständiga bluffen med optisk utgång på tv... Jag väl själv på väg att lägga på flera tusenlappar för att få optisk utgång innan säljaren i förbifarten nämnde att det bara var från den inbyggda boxen man fick digitalt ljud. Tyvärr verkar hela branschen vilja hålla tyst om detta och låta folk tro att de ska få ut digitalt ljud från alla anslutna enheter som digitalboxar, DVD-spelare och spel-konsoller.Den vidare befordrar signalen men jag tror att den bara skickar ut i Stereo om inte ljudet kommer från inbyggd box, jag kollar upp och återkommer!
Tyvärr verkar det som om den bara skickar ut signalen i Stereo från DVD kopplad via HDMI, däremot får jag ut 5:1 ljud från SVT:s sändningar om jag använder den inbyggda boxen. Det kan vara någon inställning men jag har inte lyckats.
Postad 02 februari 2009 - 10:59
Postad 03 februari 2009 - 13:44
mvh
Postad 03 februari 2009 - 21:50
Postad 06 februari 2009 - 08:57
Har nu kört in min PX-80 i ca: 200 timmar enligt denna länk:
http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/
Det jag undrar nu är vilka värden kan/bör jag höja?
Jag tycker att bilden är lite mörk/grå i vissa situationer, färgen är ok.
Vad kör ni för inställningar?
Jag vet att vi har ju olika uppfattning och referenser, men det vore bra och se hur andra har ställt in sin TV.
Postad 06 februari 2009 - 15:49
Du bør ikke høyne noen innstillinger - HDTVTest's innstillinger er dem de mener er de beste innstillinger for PX80, men at de også kan brukes som innstillinger under innkjøring.
Postad 06 februari 2009 - 15:56
Redigerat av Unregistered9f9cb5e3, 28 maj 2009 - 09:36.
Postad 09 februari 2009 - 18:57
Jag köpte en 42" PX-80 för ca en månad sedan. I stort sett så är jag nöjd, men jag funderar kring ett fenomen som jag ej har läst om någon annanstans.
Vid bilder med små rörelser så blir det släpningar i bilden, nästan som microinbränningar. Det är tydligast när det är ansikten i bilden. Man ser detta när det är någon rynka eller hudveck i ansiktet som byter position pga av att kameran rör sig lite eller att personen förflyttar ansikteten aning. Det ser nästan ut som att det kryper i ansiktet.
Detta har jag sett från flera olika signalkällor: inbyggd DVB-T box, digital-TV via Telia samt från DVD. Är det någon mer som har upptäckt detta eller hört talas om det?
Det är lite störande, frågan är om man ska lämna tillbaka burken?
Postad 10 februari 2009 - 08:30
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 28 maj 2009 - 09:36.
Postad 10 februari 2009 - 12:15
Någon som har fin fina inställningar att dela med sig av? Kör med komponent och ändrade den källans settings till det som står på hdtvtest. Tycker dock att det inte blev allt för bra då många av de wii-spelen jag har är väldans färgrika alá nintendo style. Så posta gärna de inställngar ni kör med och är nöjda med

Postad 11 februari 2009 - 17:43
Om man vill köra tex tv-serier i divx/xvid genom ett minneskort rakt in i tv:n-klarar den av att läsa textfiler typ .srt och så?
Postad 14 februari 2009 - 00:01
Jag måste vara helt bombad som inte hittar rätt i menyerna.
Kanalerna ligger utspridda, tex Svt24 på 96, Tv3 på 205 & discovery på 203.
Vill förstås ha allt i fin numerisk följd 1,2,3,4 osv.
Min Philips 7403H låter mej göra det enkelt men inte PX80.
Kollat i manual & fattar noll.
Går det inte åker den tillbaks till butiken vilket är synd för tvn är bra i övrigt.

Postad 14 februari 2009 - 02:43
tryck med gul knapp på den kanalen du vill flytta, ställ dig på det kanalnummer du vill ha den på tryck gul "bekräfta"
så, nu vet du hur man gör

Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:36.
Postad 14 februari 2009 - 03:40
Men nu är det de digitala kanalerna jag vill möblera om.
Det måste väl gå?
Jag blir galen. Och sömnlös som ni ser.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:35.
Postad 14 februari 2009 - 12:33
Finns det något sätt att tvinga TV:n att starta på AV? För nu startar den ju alltid på TV, men jag använder ju inte den inbyggda boxen utan en extern och får således alltid trycka på AV.
Postad 14 februari 2009 - 13:15
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:35.
Postad 14 februari 2009 - 14:28
Hmm, jaja, det stämmer.
Det måste väl gå?
Ah. nu fattar jag.
Menu - Setup - DVB Profile Edit.
Sen flytta över kanalerna man vill ha till höger panel "Profile1" & sortera fint.
Ok. Gå ur menyn. Nu det viktiga:
Tryck på i-knappen så info-panelen syns därefter på blå knapp för att bläddra fram & aktivera "Profile1".
Klart.
Det var det sista steget hur man aktiverar profilen där myntet inte trillade ner.
Ointuitivt så det stör men nu funkar det.
Men nu hittade jag en annan grej att reta mig på förstås.
Har tvn uppställd jämte en LCD Philips 42:a 7403H & bildkvaliten överlag är ungefär densamma.
Men plasman ger en störande reflektion av fönstret bakom tv-soffan.
Skarp & openetrerbar för ögat.
Syns bara på dagtid men lcdn ger bara en svag diffus reflektion som knappt stör alls.
Lösningen är att dra för gardinen men då känner man sej som hitler i bunkern.
Redigerat av marmelad, 14 februari 2009 - 14:29.
Postad 14 februari 2009 - 14:38
Postad 14 februari 2009 - 14:39
Standardfrågan som dyker upp varannan vecka i alla Panasonic-trådar. Det är ett mysterium att en funktion som minst hälften av alla användare vill ställa in inte beskrivs i instruktionsboken.Finns det något sätt att tvinga TV:n att starta på AV? För nu startar den ju alltid på TV, men jag använder ju inte den inbyggda boxen utan en extern och får således alltid trycka på AV.
Håll nere -v -knappen på fronten under luckan. Tryck 3ggr på AV-knappen på fjärren. Aktivera Hotel Mode och välj ingång för vad du vill skall starta när du startar teven. Där kan du också ställa en default-volym och max-volym. Mycket användbara inställningar som Panasonic vill hålla hemliga.
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 14 februari 2009 - 14:40.
Postad 14 februari 2009 - 18:36
Jag har köpt en energimätare för att se vad PX80 tar i standby. Skulle vilja att någon bekräftar detta, tar TV:n bara 1Watt i standbyläge?
Om man kollar specen hos netonnet:
Effektförbrukning (Normal/Standby): 255 W / <0,7 W
Så visst kan det stämma.
Min mätare säger 40W men det är en skitmätare.
Postad 14 februari 2009 - 19:07
Fan, jag känner mej lurad.

Postad 14 februari 2009 - 19:58
Krypningar i bilden?
Jag köpte en 42" PX-80 för ca en månad sedan. I stort sett så är jag nöjd, men jag funderar kring ett fenomen som jag ej har läst om någon annanstans.
Vid bilder med små rörelser så blir det släpningar i bilden, nästan som microinbränningar. Det är tydligast när det är ansikten i bilden. Man ser detta när det är någon rynka eller hudveck i ansiktet som byter position pga av att kameran rör sig lite eller att personen förflyttar ansikteten aning. Det ser nästan ut som att det kryper i ansiktet.
Detta har jag sett från flera olika signalkällor: inbyggd DVB-T box, digital-TV via Telia samt från DVD. Är det någon mer som har upptäckt detta eller hört talas om det?
Det är lite störande, frågan är om man ska lämna tillbaka burken?
Har börjat lägga märke till samma fenomen.
Främst i ansikten & på hud är det som ett subtilt "lagg" på fina detaljer.
Klar störande. Min lcd har inte detta alls.
Postad 15 februari 2009 - 00:02
Kör HDMI mellan Xboxen och TV:n och så TV:ns inbyggda högtalare + ett par PC-högtalare kopplade via hörlursuttaget. Kasst, jag vet, och jag misstänker att problemen stammar från detta. Vill köpa några vettiga högtalare och koppla in dem på vettigt sätt, dock inte spendera mer än tusenlappen. Har läst att det ofta blir lagg på ljudet om man kör det via TV:n, men vad är alternativet? Köpa en reciever och hela kittet eller? Eller går det bättre om man bara kopplar högtalarna direkt till konsolen när man spelar? Eller går det kanske t.om. att lösa problemet med nån inställning i TV:n?
Postad 15 februari 2009 - 00:38
skriv det nästa gång då, att det gällde digitala kanaler!!!! hur ska vi kunna gissa oss till det?Hmm, jaja, det stämmer.
Det måste väl gå?
Postad 15 februari 2009 - 02:50
skriv det nästa gång då, att det gällde digitala kanaler!!!! hur ska vi kunna gissa oss till det?
Jamen klart borde ni fattat det, vad är det för dårar som kör analogt idag?
Postad 15 februari 2009 - 21:11
bättre du är tydlig i din frågbeskrivning eftersom du visste att det var digitala kananler det rörde sig om.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:34.
Postad 15 februari 2009 - 23:25
Jag vet inget om några comhem hus. Trodde i min enfald att alla körde digtalt som har digitalmottagare.
Analogt är ju rena hedenhös.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:34.
Postad 18 februari 2009 - 12:16
Jag har en 42PX80 och är jättenöjd med den. Dock har jag upptäckt ett problem nu. Ibland kan man se små skiftningar i TVns ljusstyrka, det blir ömsom mörkare ömsom ljusare.
Det är störande som f*n, så undrar om det är något fel på TVn eller om det är så enkelt som någon inställning på TVn? Kör med HDTVtest.uk.co's bildinställningar.
Tack i förhand =)
Postad 18 februari 2009 - 13:08
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:33.
Postad 18 februari 2009 - 14:14
tack för det snabba svaret. Dessvärre har jag alltid kört bioläget på tvn sedan jag inhandlat den. Finner heller ingen inställning där man kan stänga av dynamisk kontrast.
Postad 18 februari 2009 - 21:14
Det låter som fenomenet "leransikte" som många upplever på plasma. Jag tror inte du har nått fel på din tv. Sök runt här på forumet för att få veta mer.
Jag hittar inget om "leransikte" när jag söker.
Är det nåt välkänt plasma-fenomen jag missat?
Har det nån engelsk benämning?
Märkligt hur en tv som påstås ha 0,001ms responstid kan ha såna skumma eftersläpningar.
Och just i ansikten där man naturligt fokuserar blicken.
Min lcd har ju inget sånt här.
Har försökt vänja mej men det går inte.
Tillbaks till butiken blir det.
Postad 19 februari 2009 - 13:32
Jag kan få gröna prickar i bilden, inte över hela bilden utan någon gång på olika ställen.
Kan inte påstå att jag ser det ofta men tycker det har blivit vanligare.
Vad kan detta bero på ?
Är det ett fel eller en egenskap hos plasman som sådan ?
Postad 19 februari 2009 - 13:50
Har diskuterats här bland annatJag hittar inget om "leransikte" när jag söker.
Är det nåt välkänt plasma-fenomen jag missat?
Har det nån engelsk benämning?
Märkligt hur en tv som påstås ha 0,001ms responstid kan ha såna skumma eftersläpningar.
Och just i ansikten där man naturligt fokuserar blicken.
Min lcd har ju inget sånt här.
Har försökt vänja mej men det går inte.
Tillbaks till butiken blir det.
https://www.minhembi...howtopic=150516
https://www.minhembi...howtopic=178459
Beror oftast på aktiverade bildförbättringsfunktioner i kombination med dålig signalkvalitet som ger en seg bildbehandling. Det syns mest i ansikten.
Själv såg jag det med analog kabel-tv men aldrig på DVD eller genom min nya digitalbox Comhems HD-PVR.
Postad 19 februari 2009 - 16:42
Om man kollar specen hos netonnet:
Effektförbrukning (Normal/Standby): 255 W / <0,7 W
Så visst kan det stämma.
Min mätare säger 40W men det är en skitmätare.
Vad det står i specc brukar aldrig stämma överens med verkligheten men i detta fall verkar det ju onekligen stämma.
Det är faktiskt rätt bra att den inte drar mer än så.
Postad 20 februari 2009 - 01:05
Har diskuterats här bland annat
https://www.minhembi...howtopic=150516
https://www.minhembi...howtopic=178459
Beror oftast på aktiverade bildförbättringsfunktioner i kombination med dålig signalkvalitet som ger en seg bildbehandling. Det syns mest i ansikten.
Själv såg jag det med analog kabel-tv men aldrig på DVD eller genom min nya digitalbox Comhems HD-PVR.
Aha.
Jag använder tvn till vanlig digital-tv (svt & reklamkanaler) ur antennutaget i väggen.
Brusreducering avstängd & skärpeinställningen i mittläge.
I övrigt finns inte mycket att ställa in som har nån effekt.
Med analog signal blir effekten än värre.
Men...provade nu med telias ip-tv, som jag inte tänker använda till denna tvn, in via HDMI.
Problemet är då i stort sett borta.
Är det pga att signalen via antenn är konstig & skulle det då bli bättre med bättre signal?
Eller är det nån bildbehandlig för antenningången i tvn som inte går göra nåt åt?
Känner mej konfys.
Min Philips 7403 klarar ju samma antennsignal galant.
Postad 22 februari 2009 - 13:05
Men finns det nån här inne med en PX80 som lirar Ps3 på den? Hur har ni ställt in för att minska dessa "trails"?!

Postad 22 februari 2009 - 18:05
Då får man ju välja upplösningen på xboxen, då väljer jag 1280×720(är väl 720p) Då får jag en tunn grön linje längst ner i bild och det verkar som att hela bilden förflyttar sig lite till vänster så jag får en svart linje längs höger kanten som är kanske 2cm.....
Någon med samma problem?
Postad 24 februari 2009 - 18:04
Tusan vad trött jag börjar bli på fosfortrailsen på min Panasonic PX80 när jag spelar fps spel tex CoD4 eller CoD WAW... funkar kanon till TV sändningar... film kollar jag på projektorn, så kollar aldrig film på TVn... kan ju spela på projektorn med... men tycker det är smidigare att spela på TVn när det inte är mörkt ute, då jag har ett fönster precis jämte duken... film brukar vi alltid kolla på kvällen när ungarna lagt sig, och då är det ju mörkt ute...
Men finns det nån här inne med en PX80 som lirar Ps3 på den? Hur har ni ställt in för att minska dessa "trails"?!
Ingen? Kanske jag som är överkänslig... eller är det nån HDMI inställning... eller så är det nåt galet med den... brukar ha den oturen... redan haft den ivägskickad för att den visade fel färger, dom bytade hela moderkortet i den då...

Postad 25 februari 2009 - 15:25
Du kanske ska slå en signal till Panasonics support?
Postad 25 februari 2009 - 16:32
Jag har haft min - Panasonic Viera TH-42PX80 -cirka en vecka nu och bilden via DVD -> HDMI är bra, men jag får inte bilden att täcka HELA tv'n!!!
Det blir alltid cirka 2 centimeter svart på SIDORNA (bredden)! Jag har Pioneer DVR-645H och kör via HDMI kabel! En bra (förhoppningsvis från Siba som kostade 550 kronor!
Bilden från en gammal dvd spelare med SCART-kabel täcker hela TV'n!
Vad är problemet?
Har testat ALLA "Aspect ration"
Vore tacksam för hjälp!
Redigerat av sidis, 25 februari 2009 - 16:36.
Postad 25 februari 2009 - 16:41
Mvh
Isak
Postad 26 februari 2009 - 01:45
Hej!
Jag har haft min - Panasonic Viera TH-42PX80 -cirka en vecka nu och bilden via DVD -> HDMI är bra, men jag får inte bilden att täcka HELA tv'n!!!
Det blir alltid cirka 2 centimeter svart på SIDORNA (bredden)! Jag har Pioneer DVR-645H och kör via HDMI kabel! En bra (förhoppningsvis från Siba som kostade 550 kronor!
Bilden från en gammal dvd spelare med SCART-kabel täcker hela TV'n!
Vad är problemet?
Har testat ALLA "Aspect ration"
Vore tacksam för hjälp!
vad har du ställt in för upplösning i dvd spelaren då ? jag hade valt 1080p om det finns som alternativ.. sen väljer du aspect ratio 16:9 på tv och dvd och går till inställningar i tv-menyn och testar overscan på/av ( den ska va av vid 1080p tror ja )
Redigerat av Unregistered3707b322, 28 maj 2009 - 09:32.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar