* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 11 mars 2008 - 14:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Det är just precis detta jag menar ..
Det sitter en massa teoretiker o snackar i trådarna om allt de googlat på internet
och får andra till att lägga tid på något oviktigt som 24p
Så klart skall du ha en blurayspelare .. Det blir skit bra ..
Jag hade en till min PV60 och det blev kanon
Jag har en till min PX80 och det är bara jättebra ..
Köp blurayspelare o mediaspelare .. sluta tänk på en massa siffror..
Titta på tv och film ..
Teknikhypokondriker är vad alla tycks bli av att läsa på forum
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 11 mars 2008 - 14:04.
Postad 11 mars 2008 - 14:13
kalle32
-
kalle32
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Recension av 37PX80 på Trusted reviews... De gillar den.. http://www.trustedre...in-Plasma-TV/p1
Postad 11 mars 2008 - 14:16
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Och nu står TV:n hemma, ouppackad dock. Beställde den kl 15.30 i går och den levererades kl 13.15 till hemmet. Dom är snabba på Fyndbörsen.
Postad 11 mars 2008 - 14:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Kul .. Snabba dig att packa upp o installera då .. Hoppas du blir lika nöjd som jag blivit .. Men tänk på att denna ger en högre kontrast .. Så börja med att ställa den i NORMAL / 50% kontrast / 60% ljus / 40% Färg / skärpa 2/3 delar samt VARM stäng av P-NR Därefter kan du laborera .. beroende på källa och ingång. Men med dessa inställningar är du närma kallibreringsideal ( D65 ) vad du än väljer för källa och kan sedan finjustera. Det mesta är förinställt och därför kan man inte göra mycket mer än så .. Tänk på att du får göra inställningar för alla ingångar du använder Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 11 mars 2008 - 14:31.
Postad 11 mars 2008 - 14:31
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Maveric 
hehehe underbart sagt, o så sant så sant.
Postad 11 mars 2008 - 14:41
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Maveric 
hehehe underbart sagt, o så sant så sant.
Man får ju ha i beaktning att detta är ett entusiastforum. Jag skulle aldrig dra up 24p problematiken om min farmor ville köpa en ny TV och bad mig om råd. Det är ju lite drygt att avfärda alla som "google teoretiker". Jag menar, ghosting på LCD och regnbågar på DLP projektorer är ju också bara påhitt, eller? En del kör med felaktiga gamma-, ljus och kontrastinställningar, tittar på 4:3 utdraget till 16:9 osv osv utan att störas av det. Vi har alla olika krav på vad som är en bra bild. Att konsumenter är informerade ser jag inte som något negativt. EDIT: Och därmed lämnar jag den debatten, innan jag blir medskyldig till en komplett urspårning av tråden.
Redigerat av sebster, 11 mars 2008 - 14:54.
Postad 11 mars 2008 - 14:53
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Jag förstår vad du menar, men om jag ser till mig själv så är det lätt att hänga upp sig, samt att en del trådar får tendens att skena iväg, efter att någon sett något där ibland tv:n inte alls är att lasta. Det kan vara dåliga inställningar eller dålig källa.
Jag misstänker att det sitter en hel del människor här i forumet som funderar över 24p problematik, men samtidigt har varit nöjd med sina region 1 filmer, där man inte sett/brytt sig om ryck...
/Lätt för mig att säga som ser ryck men hitintills inte brytt mig så mycket...
Edit: Jag är nog tyvärr ändå en teknikhypokondriker...
Redigerat av Marcus B., 11 mars 2008 - 14:55.
Postad 11 mars 2008 - 15:08
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag håller fullständigt med dig. Som jag sa tidigare tråden - jag tycker oftast inte telecine judder är så störande, men det är ändå nice att PX80 fixar 24p korrekt.
Vet någon om den finns uppställd in någon butik i Linköping? Lite sugen på att ta mig en titt på den. Det står nog mellan den här och LG PG6000 när jag ska köpa TV om några månader.
Postad 11 mars 2008 - 15:15
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Så trevlig du var
Låter ditt inlägg tala för sig .. Jag har skrivit vad jag tycker o tror och hoppas att det är ok att ha en egen åsikt ..
Maveric 
Sure jag låter mitt inlägg tala, men du sa inte vad du tycker och tror utan du sa att man inte KAN se det. Det retar mig. "Jo .. det är ju möjligt att man kan hinna uppfatta det, på en 100" duk men inte gör man det på en 42" tv på ett avstånd av >3 meter." <- citat dig. Du tycker inte att man ska kunna göra det kanske, säg det i så fall. Jag ser ordentlig skillnad på 24p och 60p, så kalla mig teknik hypokondriker eller vad du vill bara för att du inte störs av det/ens kan se skillnaden. Antar att du tycker att dom som blir illamående av vissa DLP projektorer är hypokondriker också? Sen att du själv inte ser skillnaden är väl kanske för att du inte spelat upp med korrekt hårdvara, dvs med en spelare som klarar av att skicka ut äkta 24p signal till en tv som lirar upp det på ett bra och korrekt sätt. Sen lider inte alla lika mycket av hackiga panoreringar, många tänker inte ens på det eller kanske inte ens ser det (som det verkar i ditt fall).
Postad 11 mars 2008 - 15:25
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Har suttit o sett en halv bluray film Mr.&Mrs Smith först 1080/24 och sedan 720P/60 Kan icke se någon förbättring eller försämring med varken det ena eller det andra.
Återigen, för att du inte kan se skillnaden så finns inte problemet för andra. Jag har hittills inte stött på någon som inte ser skillnaden vid jämförelse, men någon måste vara den första antar jag och naturligvis är den personen en som dömer ut tekniken för att du inte har ögon tillräckligt för att se skillnaden. Varför ska du döma ut tekniken bara för att den inte tillför dig något när det bevisligen är många som lider av judder.
Postad 11 mars 2008 - 15:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Vad har du för teknik hemma ..
Och om du har någon bluray film att rekomendera så bad jag tidigare om ett exempel på
en scen som tydligt visar "judder".
Gör det istället för att skena iväg med en massa påståenden om vad jag tycker, tänker
ser eller inte ser ...
Men som sagt .. vad har du för teknik hemma ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 11 mars 2008 - 15:49.
Postad 11 mars 2008 - 15:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Med detta resonemang om JUDDER
Så skulle inte en enda människa kunna se en vanlig 60Hz film och absolut inte någon Blurayfilm..
då tekniken inte är fullgod för sisnämnda ..
Inte ens i de "värsta" bildentusiastforum .. pladdras det om 24p i den omfattning som det görs
i bla denna tråden.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 11 mars 2008 - 15:54.
Postad 11 mars 2008 - 15:46
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tänk på att du får göra inställningar för alla ingångar du använder
Maveric 
Kan man göra separata inställningar för varje ingång??? Jag fattade det som att det var samma menyisntällningar för alla ingångar enligt hdtv test. Men jag kan ju ha fel....stod ju på engelska  Fattade som att man kunde ha separata inställningar för dynamic läget och movie läget, men att man inte kunde ha olika inställningar för hdmi 1, hdmi 2 och tex rgb scart 1.
Postad 11 mars 2008 - 15:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Du kan ha olika inställningar för scart och HDMI
Sedan kan du ha olika inställningar för Bio, dynamik ( som du aldrig använder ) Normal samt miljö
ovanpå detta ..
Det är sak samma som tidigare Panna modeller
Maveric
Postad 11 mars 2008 - 16:13
kalle32
-
kalle32
-
Amatör
-
-
96 inlägg
37PX80 för 9995 kr hos ChargeIT på prisjakt..
Någon som vet om de är trovärdiga?..
Postad 11 mars 2008 - 16:43
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Jag ser judder jättetydligt. För mig är det självklart att nästa bildvisare ska visa 1080p/24 perfekt. Vad är liksom vitsen med att sikta halvvägs, och framförallt, vad är vitsen med att försöka övertyga folk som ser judder, att det inte ser det, och det på ett bildentusiastforum??
Postad 11 mars 2008 - 16:48
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Kan vara så att ni dels har felaktig utrustning och dels har den felinställd eller felaktig mjukvara
Jag har i alla fall klarat mig ifrån det .. med min elektronik.
Att få det från 60Hz DVD film är för mig en gåta .. det finns ju lösningar för det i dagens teknik
och sak samma gäller för för bluray som spelas upp i 60hz
PX80 löser dessutom att man kan spela upp 1080p/24
Maveric
Postad 11 mars 2008 - 16:49
mysen_
-
mysen_
-
Användare
-
-
196 inlägg
Maveric din signatur är så jobbig
Postad 11 mars 2008 - 17:00
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Kan vara så att ni dels har felaktig utrustning och dels har den felinställd eller felaktig mjukvara
Jag har i alla fall klarat mig ifrån det .. med min elektronik.
Att få det från 60Hz DVD film är för mig en gåta .. det finns ju lösningar för det i dagens teknik och sak samma gäller för för bluray som spelas upp i 60hz
PX80 löser dessutom att man kan spela upp 1080p/24
Maveric 
Ja, antingen har man grejer som fixar 1080p/24 eller inte. Knäckfrågan var ju dock inte det, utan att du ifrågasätter att problemet ens finns.
Redigerat av PerssonsPack, 11 mars 2008 - 17:01.
Postad 11 mars 2008 - 17:35
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Så börja med att ställa den i NORMAL / 50% kontrast / 60% ljus / 40% Färg / skärpa 2/3 delar samt VARM stäng av P-NR
Därefter kan du laborera .. beroende på källa och ingång. Men med dessa inställningar är du närma kallibreringsideal ( D65 ) vad du än väljer för källa och kan sedan finjustera.
Det mesta är förinställt och därför kan man inte göra mycket mer än så ..
Maveric 
Jag har för mig att jag har läst på px700/px70 forumen om att "bio" är vad man ska använda de första 200 timmarna, inte "normal" - eller minns jag fel? Dessutom undrar jag, nybörjare som jag är som snart ska köpa px80, vad P-NR är för något?
Postad 11 mars 2008 - 18:21
Crazy_driver
-
Crazy_driver
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej alla
1:a inlägget här så klart newbee
Kollade in PX80 idag IRL för första gången, hängde bervidd PZ70 på lokala onoff butiken..
Tack vare er här...så ändrade jag bildläge till normalt på alla tre..(PX70 också)
Tog bort dynamiskt på PX70 och bort med kall (bild?) på PZ70.. Så alla tre i normal mode !!
Upplevde PX80 bättre än PZ70 på att visa naturliga färger..
Samt att PX80 helt saknade en del brus som PZ70 led av i ett av de visnings material som de körde från Sony..
Såg inte heller mkt av den negativa effekt som det skyddande glaset som PX80 skulle lida av ??
Men på nära håll typ under 70-80cm känns PZ70 ge en klarare bild..full HD ??
Så kanske 42PZ85 blir en kanon TV om vi snackar 42" samt inte vill lägga 20 papp ?
Vad tror ni ? Och vad har ni för intryck, erf etc ??
PS. Vad f-n är negativ svarta ?
Postad 11 mars 2008 - 19:00
Yoshimitsu
-
Yoshimitsu
-
Forumräv
-
-
728 inlägg
finns det ingen mod som säger till när de blir lite för mkt OT?
negativ svärta borde väl vara ljus?
jag har funderat länge på det, men hur pass bra visas dator via plasmaskärm när det bara är 1024*768? det är ju rätt låg upplösning om man jämför med att jag kör 1360*768 på 32" nu... och blir det då utdraget? jag har ingen aning... hjälp mig gärna
Postad 11 mars 2008 - 19:18
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Ja, det blir det. En 42" Plasma på 1024x768 är inge bra till HTPC. Däremot en 50" 1366x768 funkar bra, då blir det rätt format.
Dock, om man nu absolut vill köra HTPC mot sin 42" plasma så finns det funktioner i t.ex mediaspelaren där man kan kompensera de avlånga pixlarna vid filmvisning.
Annars så funkar ju mediaspelare som tvix och popcorn hour utmärkt.
Redigerat av PerssonsPack, 11 mars 2008 - 19:19.
Postad 11 mars 2008 - 20:20
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Så börja med att ställa den i NORMAL / 50% kontrast / 60% ljus / 40% Färg / skärpa 2/3 delar samt VARM stäng av P-NR
Därefter kan du laborera .. beroende på källa och ingång. Men med dessa inställningar är du närma kallibreringsideal ( D65 ) vad du än väljer för källa och kan sedan finjustera.
Det mesta är förinställt och därför kan man inte göra mycket mer än så ..
Maveric 
Jag har för mig att jag har läst på px700/px70 forumen om att "bio" är vad man ska använda de första 200 timmarna, inte "normal" - eller minns jag fel?
Dessutom undrar jag, nybörjare som jag är som snart ska köpa px80, vad P-NR är för något?
Ja, det är "Bio"-läget man ska använda vid inkörning. Det motsvarar ca 50 % rakt över. Dvs mindre ljus än för "Normal". Efter 200 h har jag dragit på till ca 60-70% med "Bio" som grund. Skiljer lite mellan HDMI och analoga ingångar. Ja, det blir det. En 42" Plasma på 1024x768 är inge bra till HTPC. Däremot en 50" 1366x768 funkar bra, då blir det rätt format.
Dock, om man nu absolut vill köra HTPC mot sin 42" plasma så finns det funktioner i t.ex mediaspelaren där man kan kompensera de avlånga pixlarna vid filmvisning.
Det funkar bra om man sätter datorutgången till 1024*768 och anvä'nder VLC som mediespelare. 50" är alltså inget krav om man gör "rätt" med datorn.
Postad 11 mars 2008 - 20:21
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Vad har du för teknik hemma ..
Och om du har någon bluray film att rekomendera så bad jag tidigare om ett exempel på en scen som tydligt visar "judder".
Gör det istället för att skena iväg med en massa påståenden om vad jag tycker, tänker ser eller inte ser ...
Men som sagt .. vad har du för teknik hemma ..
Maveric 
Just nu kör jag en Samsung F86 46" pixelmappat från dator och kör 24p på det mesta matrial. Tidigare hade jag en Samsung M87 46" men lämnade tillbaka den pga den inte klarade 24p korrekt (ja jag ser skillnaden). Sen har jag PS3 som jag kör blu-ray i 24p ifrån. F86 är inte den bästa visaren av 24p därför kommer jag byta upp mig till någon av de tv apparater som är på gång att släppas, inte bestämt mig vilken än men blir förmodligen en Panasonic 50" om de är så bra som de förväntas bli. Personligen tycker jag man märker det i alla filmer och lite konstigt att du frågor om särskilda scener, redan på warner bros loggan när den rullar fram i början på filmerna ser jag skillnaden. Du gör bevisligen inte det så titta nogrannare då, tex i Pirates of the carribbean så har du flera scener när man får se flygande svep ovanför svarta pärland (skeppet). I Ice Age the meltdown finns en utzoomning när de står på en glaciär som är rätt bra att testa 24p på. Kan tyvärr inte specificera nogrannare eftersom jag har nytta av det hela tiden så har inte letat rätt på särskilda scener, kan göra det om du vill dock. Sen skenar jag inte iväg med påståenden vad du tycker däremot på vad du säger. Du säger inte att du UPPLEVER "24p hypen" på ett visst sätt utan du säger att det inte kan vara så, ganska stor skillnad och en onödigt argumentation. Sure säg att du personligen inte har någon fördel av 24p men kom inte med skitsnack att det är teknik-hypokondri och annat skitsnack bara för att just du inte får ut någon nytta av tekniken.
Postad 11 mars 2008 - 20:24
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jag ser judder jättetydligt. För mig är det självklart att nästa bildvisare ska visa 1080p/24 perfekt. Vad är liksom vitsen med att sikta halvvägs, och framförallt, vad är vitsen med att försöka övertyga folk som ser judder, att det inte ser det, och det på ett bildentusiastforum?? 
Jag är med dig här, skulle aldrig köpa en tv idag som inte visade korrekt 24p och helst även reverse pulldown till 24p då. Man får ursäkta att ta upp så mycket plats i tråden med offtopic men jag tycker det blir ontopic när en trångsynt medlem försöker övertyga att 24p är värdelöst när det är det bästa som hänt bildvisningen för mig personligen på väldigt länge.
Postad 11 mars 2008 - 20:52
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Det funkar bra om man sätter datorutgången till 1024*768 och anvä'nder VLC som mediespelare. 50" är alltså inget krav om man gör "rätt" med datorn.
Japp, visst finns det sätt, men det blir ändå "mjukvarujusteringar" vilket antagligen inte påverkar bilden positivt. Sen är varken VLC eller windows mediaplayer precis det man väljer om man inte måste. Men visst, det går. Jag hade utan tvekan valt 50" och 1366x768 om möjligheten finns.
Redigerat av PerssonsPack, 11 mars 2008 - 20:53.
Postad 11 mars 2008 - 21:02
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Klarar denna Tv blacker then black och whiter then white? Nån som vet vad blacker then black och whiter then white innebär? Anledningen till att jag frågar om detta var att jag av en ren slump hittade aktivering av detta i Menyn på min ps3. Har för övrigt bestämt mig för att köpa denna Tv imorgon klockan 10.00 hos den lokala euronics butiken
Postad 11 mars 2008 - 21:23
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Klarar denna Tv blacker then black och whiter then white? Nån som vet vad blacker then black och whiter then white innebär? Anledningen till att jag frågar om detta var att jag av en ren slump hittade aktivering av detta i Menyn på min ps3.
Lite förenklat: Tänk dig ett spektrum där 16 är svart och 236 är vitt. Super black och super white drar ut det spektrumet så 0 är svart och 255 är vitt. Om din TV inte klarar av att visa super black/white så kommer du förlora detaljer i väldigt mörka/ljusa partier eftersom 0-16 blir totalt svart och 236-255 blir helt vitt. Jag tror den funktionen i PS3 är till för om du använder en datorskärm istället för TV. Datorskärmar använder 0-255, medan TV använder 16-236. Hursomhelst bör det inte vara något du behöver bry dig om
Postad 11 mars 2008 - 21:45
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Redigt nöjd med TV.n än så länge, har dock inte gjort några finjusteringar... Trodde dock i min enfald att den skulle ha separata ingångar för analog och digital Tv. Nåja, en okopplare så blir det bra
Postad 11 mars 2008 - 21:46
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ja, det blir det. En 42" Plasma på 1024x768 är inge bra till HTPC. Däremot en 50" 1366x768 funkar bra, då blir det rätt format.
Detta är intressant, du skriver att 1024x768 inte funkar bra. Har du ens testat på denna tv? Har för några timmar sen lyckats få upp min px80 på väggen och provat med lite olika källor. När jag kör från datorn har jag inga problem att få en bra bild. Bara att använda PowerStrip, busenkelt. Man visar en bild på tvn, ritar upp hur mycket av rutan man ser, sen väljer man att man har en 16:9 så skapar den en egen upplösning efter din ruta du ritat. Den är hårdvarustyrd (enligt programet). Funkade kanon, cirklar vart runda och bilden var skarp. Sen några andra saker jag läste innan jag köpte denna tv var, 1. Riktningskänslig kontroll, var inga problem för mig, kan rikta den mot taket och byta kanal. och så bra siktar jag hur full jag än är. 2.Reflekterande glas, mja lite reflexer får man från lampor i rummet. 3. Ghost bild, ja vid extremt sne betraktningsvinkel, iallafall ur min synvinkel, den som kollar på tv så behöver inte köpa en ny tv för man ser den ju så snett från sidan att den ser ut som en 1:1 30" Men en sak jag funderar på, jag har aldrig använt digital tv som källa och när jag stoppade i kabeltvns kabel så hittade den inte en enda digital tv. Kan Comhem ha spärrat de frekvenserna, vad gör man ? Skaffar en inomhus antenn lr ? bor nära masten
Postad 11 mars 2008 - 21:50
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Jag skriver inte att det funkar dåligt, bara att pixelmappad 1366x768 är bättre. Då behövs inga omskalningar eller justeringar för att få rätt ratio och en obehandlad bild på köpet. Japp, jag har pelat med 1024x768 upplösning.
Postad 11 mars 2008 - 21:54
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
bättre är det säkert, men det var långt ifrån dåligt, men de sa du ju inte heller så. ville bara inte avskräcka folk
Postad 11 mars 2008 - 22:20
Towie
-
Towie
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Men en sak jag funderar på, jag har aldrig använt digital tv som källa och när jag stoppade i kabeltvns kabel så hittade den inte en enda digital tv. Kan Comhem ha spärrat de frekvenserna, vad gör man ? Skaffar en inomhus antenn lr ? bor nära masten
Som jag förstått det sänder Comhem i DVB-C och denna tv har dekoder för DVB-T så det kommer inte att fungera utan extra DVB-C dekoder. Sedan så har mycket riktigt Comhem spärrat bort den digitala signalen om du inte har prenumerera på deras utbud och betalar extra för det även om du har en DVB-C dekoder. Om någon vet något annat så får ni gärna rätta mig.
Redigerat av Towie, 11 mars 2008 - 22:25.
Postad 11 mars 2008 - 22:58
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
nu när jag granskat bilden mer noggrant så får jag lov att hålla med om att det inte är 100%igt med bilden från datorn
nån som löst detta på ett bra sätt får gärna tipsa, så man slipper välja pan&scan o så i mediaspelaren
powerstrip funkade siåsådär, vart inte så bra som första intrycket sa mig =/
var väll exahlterad över den nya tvn =)
Postad 11 mars 2008 - 23:09
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Borde du inte kunna välja 1024x768 i Windows och sen välja 4:3 pixel aspect ratio i videouppspelningsprogrammet? (Video > Monitor pixel aspect ratio i VLC t ex).
Jag tror Powerstrip är overkill.
Postad 11 mars 2008 - 23:11
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
zyntax81 Jag förstår inte varför du envisas med att försöka köra 24p till en icke 1080p tv Det är 720p som gäller även om det står 1080p på blurayskivan .. För mig .. Jag har alltid haft DVD spelare som klarat biffen och har därför inte umgåtts med problemen som du/ni beskrivit med DVD 60Hz. Men ok de kostar över 10.000 kr så det är inte alla förunnat. Till er som pratar om inkörning ?Vet inte var ni fått det ifrån .. att man skall köra BIO läget för inkörning. Det viktigaste är att man inte maxar kontrasten. Kör inställningarna som jag gav er i ett tidigare inlägg och koppla av till skön bild. Bioläget blir helt felaktigt om ni söker "rätt bild" Sedan får ni som sagt justera utefter er övriga utrusting med hjälp av DVE tills DVE Bluray kommer i april/maj någon gång. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 11 mars 2008 - 23:11.
Postad 11 mars 2008 - 23:22
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Var in på onoff och testade tvn för några dagar sedan, men blev lite besviken över inställnings möjligheterna.
Kan man gå in i någon service meny för att kunna ställa in alla färger separat osv.
för låt oss säga att tvn inte visar helt korrekta färger vill man ju kunna ställa in så de visar så bra som möjligt.
Postad 11 mars 2008 - 23:27
Unregistereda19dbd9c
-
Unregistereda19dbd9c
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Så länge man tittar på spelfilm så är bildmaterialet i 24 fps, om det är en BluRay är det lagrat (och man kan oftast få ut det) i 24 fps, om det är en DVD region 2 (skiva, inte spelare) så är det uppspeedat 4 % och om det är en DVD region 1 så är det kodat med pull-down, dvs 2:3 (eller 3:2 om man föredrar det). Det finns mig veterligt ingen DVD-spelare som tidsinterpolerar signalen (jag har själv en gammal Pioneer DV-737 som verkligen inte gör det och den var ändå tråkigt dyr = ), så om inte tv:n gör det eller kan uppdatera bilden med en multipel av 24Hz så kommer man få mer eller mindre "judder" när man ser Region 1 DVD eller BluRay.
Om man matar en Panasonic PX80 med 24p signal kommer den att uppdatera bilden 96 ggr per sekund, 4 ggr per bild och man är därmed av med allt vad judder heter. Däremot så kan det ju hända att 24 fps fortfarande inte är tillräckligt om man är väldigt känslig för det och då får man vänta på PZ800 istället, och passa på att spara en massa pengar i spargrisen så att man har råd när den dagen kommer...
Själv tycker jag att 24p är helt optimalt: Juddrar det så störs jag av det i vissa panoreringar (eftersom jag har läst alldeles för många forumtrådar för mitt eget välbefinnande) och om tv:n börjar "hitta på" frames så tycker jag att det ser mystiskt ut (t ex Samsung F86).
Jaha, då blev det ännu en som inte kunde låta bli att lägga näsan i blöt i den infekterade 24p/judder-debatten = )
/David
Postad 11 mars 2008 - 23:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Dragon Lord
Jo.. det finns en servicemeny för den som vågar gå in o ändra.
Mer om det finns att läsa bla på AVS forum. ( har inte länken här )
Men jag kan lova dig att du kommer mycket nära idealbilden D65
om du utgår från de inställningarna jag angav tidigare och genom
att justera för just din tv och spelare/tvbox
Det var också min reflektion, när jag köpte min första Panna.
Den gick inte att komma så nära .. men denna är något helt annat.
Förstår att man vill kunna få ut max om det är huvudbildvisaren i huset.
Jag nöjer mig med vad som ges, då jag bara använder denna för att se
sporten, aktuellt och för slötittande ..
Annars ser jag all film och tv genom min projje ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 11 mars 2008 - 23:34.
Postad 12 mars 2008 - 00:09
Crazy_driver
-
Crazy_driver
-
Rookie
-
2 inlägg
hur har du löst matning från dator? funderar på o köra dvi -> hdmi och försöka få till en native upplösning med powerstrip om det går.
fördelen med dvi är väll att den är digital om man jämför med vga som är analog...
Klarar denna Tv blacker then black och whiter then white? Nån som vet vad blacker then black och whiter then white innebär? Anledningen till att jag frågar om detta var att jag av en ren slump hittade aktivering av detta i Menyn på min ps3.
Lite förenklat: Tänk dig ett spektrum där 16 är svart och 236 är vitt. Super black och super white drar ut det spektrumet så 0 är svart och 255 är vitt.
Om din TV inte klarar av att visa super black/white så kommer du förlora detaljer i väldigt mörka/ljusa partier eftersom 0-16 blir totalt svart och 236-255 blir helt vitt.
Jag tror den funktionen i PS3 är till för om du använder en datorskärm istället för TV. Datorskärmar använder 0-255, medan TV använder 16-236.
Hursomhelst bör det inte vara något du behöver bry dig om 
Tack Sebster Tror det är det bästa svar ang negativ svarta som jag kan önska mig
Postad 12 mars 2008 - 00:32
mysen_
-
mysen_
-
Användare
-
-
196 inlägg
Kollade in PX80 idag IRL för första gången, hängde bervidd PZ70 på lokala onoff butiken.. Tack vare er här...så ändrade jag bildläge till normalt på alla tre..(PX70 också) Tog bort dynamiskt på PX70 och bort med kall (bild?) på PZ70.. Så alla tre i normal mode !!
Hehe, kan det möjligen ha varit på onoff i jönköping?
Postad 12 mars 2008 - 07:28
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Jag har alltid haft DVD spelare som klarat biffen och har därför inte umgåtts med problemen som du/ni beskrivit med DVD 60Hz. Men ok de kostar över 10.000 kr så det är inte alla förunnat.
Varför tjatar du om DVD uppspelning. Att TV'n ska fixa 24fps är på grund av att BD material och tankade mkv filer ligger i denna fps. Då vill man bildvisare ska klara en multiple av 24, t.ex 72 eller 96. DVD ligger i 25fps (PAL) vilket gör att TV'n måste klara 50Hz, det har alla TV apparater gjort så länge jag kan minnas iaf. Så grattis till din 10.000kr DVD spelare, men den tillhör tyvärr inte diskussionen, snarare historien
Postad 12 mars 2008 - 08:32
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Nu är det väl ändå dags att släppa OT!
Tråden handlar väl ändå inte om huruvida enskilda individer upplever problem med judder eller ej. Om någon upplever sig kränkt eller provocerad av Maverick så vänligen ta det via pm!
Postad 12 mars 2008 - 08:37
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Felaktig påstående måste givetvis bemötas i det öppna.
OT och OT, det blir alltid sidospår i trådar, det är ju ändå indirekt kopplat till huruvdia aktuell TV (PX80) fixar 1080p/24 perfekt eller inte.
Redigerat av PerssonsPack, 12 mars 2008 - 08:39.
Postad 12 mars 2008 - 09:23
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu får ni ge er! Vill ni spy galla över varandra så gör det via pm så vi andra slipper höra er.
Postad 12 mars 2008 - 09:26
Arion
-
Arion
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ni som hänger i denna tråd verkar ju vara "inne" på PX80, och då undrar jag vad ni tycker talar för denna TV jämfört med LG 42PG6000?
Citerar mig själv eftersom jag inte fått svar på frågan  Jag själv har inte sett någon utav dom än men tycker att LGn är snyggare och verkar ha bättre features och inställningsmöjligheter, men jag kanske har fel?
Postad 12 mars 2008 - 10:23
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Ni som hänger i denna tråd verkar ju vara "inne" på PX80, och då undrar jag vad ni tycker talar för denna TV jämfört med LG 42PG6000?
Citerar mig själv eftersom jag inte fått svar på frågan 
Jag själv har inte sett någon utav dom än men tycker att LGn är snyggare och verkar ha bättre features och inställningsmöjligheter, men jag kanske har fel?
Jag undrar också detta. Jag har fått för mig att LG har haft värre ghosting-/inbränningsproblem än Panasonic på tidigare paneler, så jag väntar på lite sådana rapporter. Båda verkar vara grymma TV apparater dock.
Postad 12 mars 2008 - 10:35
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
zyntax81
Jag förstår inte varför du envisas med att försöka köra 24p till en icke 1080p tv Det är 720p som gäller även om det står 1080p på blurayskivan .. För mig ..
Till er som pratar om inkörning ? Vet inte var ni fått det ifrån .. att man skall köra BIO läget för inkörning. Det viktigaste är att man inte maxar kontrasten.
Om vi nu ska blanda ihop upplösning och signal så är TV'n på 768p och inte 720p och det är bättre att skala ned från 1080 än upp från 720. Det har jag själv verifierat genom att HDTV 1080i ser bättre ut än 720p. Inkörning i Bio-läget är vedertaget för Panasonic sedan flera generationer. Läs mer om detta i tex PX70 och PX700-trådarna. Givetvis ger inte detta en optimal bild men det är ju inte det som är poängen. Efter 200h kan du skruva in den optimala bilden. Grejen med inkörningen är ju att göra fosforn mindre känslig för inbränning.
Postad 12 mars 2008 - 13:18
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Köpte en PX80 för knappt en väcka sen men jag lämnade tillbaka den. Grymt besviken på svärtan, visst var den bra men den kom inte i närheten av min gamla tv och jag är sjukt kräsen när det gäller svärtan.
Allt var som bra med bilden utom svärtan. Skarp och klar bild med härliga och levande färger men det var inte lika mycket tryck i färgerna som med gamla tvn.
Jo det blev inte alls lika bra bild med Wii som det blev med den gamla tvn det blev mycket klarare och skarpare bild den. Den kändes som gryning med PX80n men då är det ju 480p också. Men med 360 blev det helt otrolig bild.
Och sen att det inte är någon optisk ljud utgång på tvn är för mig ett under... Men en på affären sa att många gånger när det är optisk utgång på tvn så är det bara för den inbyggda digital boxen stämmer detta? För mig är detta jätteviktigt eftersom jag har bara en optisk ingång på förstärkaren.
Men jag handlade tvn på en helt suverän butik, hemleverans inkl uppackning av tvn och dom ställde den på plats och när jag skulle lämna tillbaka den så var det inga som helst problem att lämna tillbaka den dom kom till och med och hämtade den.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|