* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 12 mars 2008 - 14:29
Och sen att det inte är någon optisk ljud utgång på tvn är för mig ett under... Men en på affären sa att många gånger när det är optisk utgång på tvn så är det bara för den inbyggda digital boxen stämmer detta? För mig är detta jätteviktigt eftersom jag har bara en optisk ingång på förstärkaren.
Ja det stämmer, för allt annat har separata ljudutgångar, det blir bättre ljud om du använder tex dvdns egna digitala ljututgång än att du tar den från en hdmi och sen från tvens ljudutgång...
så ja, endast nytta för 5.1 sändning med inbyggna digitalboxen...
men visst.. det kanske är lättare att ha "tv" på stereon och har allt ljud via den än att ha "dvd" "aux" "coaxial" optical1 optical 2 osv...
eller?
Postad 12 mars 2008 - 15:29
zyntax81
Jag förstår inte varför du envisas med att försöka köra 24p till en icke 1080p tv
Det är 720p som gäller även om det står 1080p på blurayskivan .. För mig ..
Jag har alltid haft DVD spelare som klarat biffen och har därför inte umgåtts med
problemen som du/ni beskrivit med DVD 60Hz. Men ok de kostar över 10.000 kr
så det är inte alla förunnat.
Till er som pratar om inkörning ?
Vet inte var ni fått det ifrån .. att man skall köra BIO läget för inkörning.
Det viktigaste är att man inte maxar kontrasten.
Kör inställningarna som jag gav er i ett tidigare inlägg och koppla av
till skön bild. Bioläget blir helt felaktigt om ni söker "rätt bild"
Sedan får ni som sagt justera utefter er övriga utrusting med
hjälp av DVE tills DVE Bluray kommer i april/maj någon gång.
Maveric
Maveric B
Jag tror jag blir galen på dig du måste vara den mest inkompetenta envisa person jag nånsin stött på, bara din signatur säger mig att du vet om själv att du är dryg.
Ingen koll på nånting du envisas med.
MIN tv ÄR 1080p och KLARAR 24p vad är det du inte förstår? (det mesta gissar jag visserligen)
Och även din tv klarar vad jag förstår också att ta emot 1080p/24p och folk bryr sig inte om skalning när det gäller 24p utan de lider av judder och vill få rätt flyt. Bara för att du själv inte är intresserad av det kör du nån kampanj emot 24p och säger att det värdelöst.
Snälla lägg ner diskutionen då du inte behärskar något av det du pratar om.
Jag kör min tv i 1080p 24p och om jag nånsin kör 720p matrial så skalar jag upp det innan bilden skickas till tvn.
Det tvn inte klarar är 100hz funktioner för att ge ännu mer flyt i bilden genom interpolering och därför ska jag byta till en plasma som har snabbare panel och kan köra äkta Hz fördubbling samt interpolering vilket lcd tekniken inte räcker till för just mig. Jag pratar alltså om tekniken i sig och inte just DIN tv.
Du verkar gilla att skryta att du har råd att köpa högkvalitets produkter som inte alls har med någonting att göra.
Vanlig dvd visas upp med 2:3 pulldown oavsett vilken prisnivå du lägger dig på utan teknik som reverse pulldown, det du menar är att du inte störs av 2:3 pulldown vilket många inte gör (jag däremot stör mig på det och är helt ok med att du inte märker av det jag till motsats mot dig måste inte säga att du har fel).
Varför du ska skryta om att du lagt 10000kr på att köpa teknik förstår jag inte alls, förklara gärna.
Angående inkörning håller jag med dig om att det borde räcka att dra ner kontrast och färger.
Postad 12 mars 2008 - 15:36
Nu är det väl ändå dags att släppa OT!
Tråden handlar väl ändå inte om huruvida enskilda individer upplever problem med judder eller ej. Om någon upplever sig kränkt eller provocerad av Maverick så vänligen ta det via pm!
Håller med dig och ber om ursäkt men karln ger sig ju inte. Han sprider falsk information och tyvärr lyssnar ju folk på forum på såna som Maveric och kanske köper sig en tv utan 24p pga de kanske köper hans nonsens.
Samt att man inte skulle ha någon fördel av 24p på en 42" tv var det dummaste jag hört.
Ta tex att de köper en px70 istället för px80 för att det "bara" är 24p som skiljer kanske de tycker.
Sure jag lägger ner OT såklart men förmodligen kommer dåren svara med något nytt skräp jag känner mig tvungen att svara på för att han svamlar som vanligt.
Självklart ska diskutionen handla om PX80 och att den har stöd för 24p vilket är mycket bra för många användare!
Postad 12 mars 2008 - 16:35
Nu har jag en tjock 32" panasonic, är ute efter något platt och plasma har jag fastnat för, förmodligen för att jag tror det kommer se bättre ut när jag kör kabeltv på den. Är inte så kräsen när det gäller tv-kanaler då jag sällan tittar där.
Postad 12 mars 2008 - 17:56
Kabel-TV? Är det analogt blir det antagligen sämre bild än på din tjock-TV men är det digitalt så kan det bli braÄr denna tv att rekomendera ifall man tänker se på det mesta ifrån datorn?
Nu har jag en tjock 32" panasonic, är ute efter något platt och plasma har jag fastnat för, förmodligen för att jag tror det kommer se bättre ut när jag kör kabeltv på den. Är inte så kräsen när det gäller tv-kanaler då jag sällan tittar där.

Helst ska det ju vara HD.
Postad 12 mars 2008 - 18:02
Jag är desto mer orolig över upplösningen 1024x768 och att använda den till datorn.
Postad 12 mars 2008 - 19:16
Visst den göra ingen reverse pulldown av 60 Hz material med detta är bara en faktor om man visar NTSC DVD. Dom flesta svenskar har ju sin DVD samling i PAL DVD (50 Hz) vilket inte har något "judder" utan istället är mastrade med 4% speedup (24->25 fps).
Slutsats. Om du stör dig på judder och har en massa USA importerade DVD, då kanske denna TV inte är något för dig. För oss med PAL DVD och BluRay är judder ingen faktor med PX80.
* Den Amerikanska PX80 gör det inte, utan gör 2:3 pulldown! Läs tråden: http://whathifi.com/...8401/50460.aspx
Postad 12 mars 2008 - 19:28
Jag tror jag blir galen på dig du måste vara den mest inkompetenta envisa person jag nånsin stött på,
bara din signatur säger mig att du vet om själv att du är dryg.
Ingen koll på nånting du envisas med.
MIN tv ÄR 1080p och KLARAR 24p vad är det du inte förstår? (det mesta gissar jag visserligen)
Snälla lägg ner diskutionen då du inte behärskar något av det du pratar om.
Han sprider falsk information och tyvärr lyssnar ju folk på forum på såna som Maveric och kanske köper sig en tv utan 24p pga de kanske köper hans nonsens.
att man inte skulle ha någon fördel av 24p på en 42" tv var det dummaste jag hört.
förmodligen kommer dåren svara med något nytt skräp jag känner mig tvungen att svara på för att han svamlar som vanligt.
Kan du inte sluta jiddra om ditt judder
Du befinner dig för det första i en tråd som handlar om en ICKE 1080p tv
så vad du har .. spelar ingen roll.
Jag har denna tv och anser att det blir precis lika bra bild från Bluray med 720/60
som det blir med 1080/24 om inte tom bättre.
Det är nog det och allt annat som blivande köpare är intresserade av att höra.
Det är inte heller uttalat att denna tv tar hand om 24p på ett till 100% korrekt sätt.
Vad jag förstått finns det en del som har Blurayspelare som inte kan skicka
1080/24 på ett korrekt sätt.
Därför är det bra att man kan köra 1080/60 - 720/60 utan problem på denna tv som jag rekommenderar.
Men jag rekommenderar ingen att byta från PX70 till PX80 bara för att få 24p
Sedan att du blir så arg för att jag inte tycker som du och blåser på med både det ena o det andra
tror jag inte heller är så roligt för övriga.
Så har du inte denna tv och inte har något att tillföra för blivande köpare
Så var snäll o kasa här ifrån !!!
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 12 mars 2008 - 19:53.
Postad 12 mars 2008 - 20:12
Så var snäll o kasa här ifrån !!!
Maveric
Dags för en liten avstängning.......igen, får väl påpekas.
Postad 12 mars 2008 - 20:18
har inte moddarna sagt åt dig att inte komma in i trådar du inte har
persoligt intresse av annat än att bråka ?
Maveric

Edit : Jag förstår att jag får frågorna via pm istället ... Ingen vill väl skriva här
Tråkig utveckling på ett forum .. när kommunikationen övergår till pm istället
för öppen diskussion. Men man vill väl inte få sådan skit som jag citerade
i inlägget ovan. Från en o samma person.
Redigerat av Unregistered1103, 12 mars 2008 - 20:24.
Postad 12 mars 2008 - 20:33
Tråden handlar faktiskt om en tv inte om hur ni två tycker om varandra, så snälla återgå till att diskutera om hur denna tv är osv.
Postad 12 mars 2008 - 20:36
Känns som att det var nå knas med den TV´n du hade men jag ska inte skylla på dig att du har fel uppfattning eller nå, du an lika gärna ha rätt.Köpte en PX80 för knappt en väcka sen men jag lämnade tillbaka den. Grymt besviken på svärtan, visst var den bra men den kom inte i närheten av min gamla tv och jag är sjukt kräsen när det gäller svärtan.
Allt var som bra med bilden utom svärtan. Skarp och klar bild med härliga och levande färger men det var inte lika mycket tryck i färgerna som med gamla tvn.
Jo det blev inte alls lika bra bild med Wii som det blev med den gamla tvn det blev mycket klarare och skarpare bild den. Den kändes som gryning med PX80n men då är det ju 480p också. Men med 360 blev det helt otrolig bild.
Och sen att det inte är någon optisk ljud utgång på tvn är för mig ett under... Men en på affären sa att många gånger när det är optisk utgång på tvn så är det bara för den inbyggda digital boxen stämmer detta? För mig är detta jätteviktigt eftersom jag har bara en optisk ingång på förstärkaren.
Men jag handlade tvn på en helt suverän butik, hemleverans inkl uppackning av tvn och dom ställde den på plats och när jag skulle lämna tillbaka den så var det inga som helst problem att lämna tillbaka den dom kom till och med och hämtade den.
Kalibrerat den, orginal inställningar ??
Uffe
Postad 12 mars 2008 - 20:41
Om vi nu ska blanda ihop upplösning och signal så är TV'n på 768p och inte 720p och det är bättre att skala ned från 1080 än upp från 720. Det har jag själv verifierat genom att HDTV 1080i ser bättre ut än 720p.zyntax81
Jag förstår inte varför du envisas med att försöka köra 24p till en icke 1080p tv
Inkörning i Bio-läget är vedertaget för Panasonic sedan flera generationer. Läs mer om detta i tex PX70 och PX700-trådarna. Givetvis ger inte detta en optimal bild men det är ju inte det som är poängen. Efter 200h kan du skruva in den optimala bilden. Grejen med inkörningen är ju att göra fosforn mindre känslig för inbränning.
Kan inte riktigt hålla med där, för att få optimal bild på en PX70/700 mfl utan att ISF kalibrera den så är det BIO läge, varm färg, allt på AV och staplarna skulle väl vara orörda nästan, då hamnar du rätt nära 6500 kelvin som en TV bild ska vara, och denna inställning kan man ha under inkörning oxå utan problem.
Detta var vad Mattias på hembiocenter kom fram till
Postad 12 mars 2008 - 20:47
Blanda dig inte perssonpack
har inte moddarna sagt åt dig att inte komma in i trådar du inte har
persoligt intresse av annat än att bråka ?
Jag är intresserad av PX80, speciellt om den kommer i 50" senare. Därför är jag ytterst intresserad av att veta hur den behandlar 1080p/24. Då blir din info rätt vilseledande.
OT: Jag bråkar inte, jag tiillrättavisar dina felaktiga påståenden. Jag kan ju inte hjälpa att du uppfattas som dryg och folk retar sig. Omedelbart du kom in i en tråden blev det bråk, som vanligt.
Postad 12 mars 2008 - 21:01
Redigerat av Unregistered1103, 12 mars 2008 - 21:26.
Postad 12 mars 2008 - 21:25
Problemet är att denna inställning inte passar till alla ingångar. Det kan vara stor skillnad mellan en HDMI-ingång och en analog ingång. Tex Component som jag kör DVD på. Där måste jag öka på något för att få samma stuns i färgerna som jag har på HDMI-ingången där HD-boxen sitter.Om vi nu ska blanda ihop upplösning och signal så är TV'n på 768p och inte 720p och det är bättre att skala ned från 1080 än upp från 720. Det har jag själv verifierat genom att HDTV 1080i ser bättre ut än 720p.zyntax81
Inkörning i Bio-läget är vedertaget för Panasonic sedan flera generationer. Läs mer om detta i tex PX70 och PX700-trådarna. Givetvis ger inte detta en optimal bild men det är ju inte det som är poängen. Efter 200h kan du skruva in den optimala bilden. Grejen med inkörningen är ju att göra fosforn mindre känslig för inbränning.
Kan inte riktigt hålla med där, för att få optimal bild på en PX70/700 mfl utan att ISF kalibrera den så är det BIO läge, varm färg, allt på AV och staplarna skulle väl vara orörda nästan, då hamnar du rätt nära 6500 kelvin som en TV bild ska vara, och denna inställning kan man ha under inkörning oxå utan problem.
Postad 12 mars 2008 - 21:31
Problemet är att denna inställning inte passar till alla ingångar. Det kan vara stor skillnad mellan en HDMI-ingång och en analog ingång. Tex Component som jag kör DVD på. Där måste jag öka på något för att få samma stuns i färgerna som jag har på HDMI-ingången där HD-boxen sitter.Om vi nu ska blanda ihop upplösning och signal så är TV'n på 768p och inte 720p och det är bättre att skala ned från 1080 än upp från 720. Det har jag själv verifierat genom att HDTV 1080i ser bättre ut än 720p.zyntax81
Jag har full respekt för Mattias då han vet vad han pratar om och är mycket etablerad inom Hembio.
Men jag anser att bioläget ger en kostlad bild och att det är bättre att jobba från Normal som i mina
ögon ger en mer naturlig bild. Bioläget ger en dimmig bild ( i mina ögon )
Jag kör bara HDMI ( från 5 källor ) men har nu testat alla andra alternativ. Både scart och component
vill ha Normal och som sagt .. HDMI vill det samma .. Man behåller skärpan genom Normal och tonar
ner lite genom att sänka kontrast och färg. Sedan gäller det så klart att fixa till de viktigaste parametrarna
genom att testa sig igenom en DVE skiva.
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 12 mars 2008 - 21:47.
Postad 12 mars 2008 - 22:18
Jag skall köpa skärm och sneglar på PX80an och tänkte höra mig för lite om vad ni tror om den för mig eller om ni har någon annan att rekomendera. Jag är rätt så rudis på det här med TV o signaler, upplösningar, skalningar hit o dit (så om jag skriver fel får ni ha överseende med det).
Jag börjar med det jag har, vilket är:
- markbunden digitaltv signal (Boxer som gäller om jag skall köpa mer än basutbudet)
- PS3 som är mitt mediacenter/mediaspelare
- Denon ADV-M71 med en sub o två diskanter/mellanregister
Sedan tar jag mina användningsområden i rangordning:
1. Kolla TV
2. Kolla film (både från fysiska DVDer/BlueRay och givetvis .avi etc och .mkv när jag installerat linux på PS3an)
4. Spela spel
5. Kolla fotografier och film som vi själva spelar in (har ingen videokamera än men det blir ngn med HD upplösning ivartfall)
Att man har gjort så stor grej med att den inte har digital ljudutgång fattar jag inte riktigt, varför vill man ta ljudet från TVn och inte källan? Ok, om man tar TV-signalen från den inbyggda boxen och inte en digitalbox, men får man inte ljud från HDMI och finns det inte konverterare från HDMI till optisk?
Det här med upplösning/pixlar (Full HD/HD-ready/24p etc) känns som sekundärt, då är det viktigare att få så "bra" bild som möjligt till mina användningsområden. Givetvis kommer det att få kompromissas, för jag förstår att för min 4a och 5a så passar det bättre med LCD och för 1a och 2a passar det bättre med plasma. Så det jag är ute efter är en bra "allround" skärm som klarar av det jag vill göra med den på ett tillfredställande sätt.
Så, vad har ni för synpunkter, passar PX80 eller har ni andra förslag som kanske är bättre?
(Smärtgränsen går någonstans vid 18-20k men då skall det vara riktigt mycket bättre med en sådan skärm än tex PX80 för att det skall vara av intresse)
Postad 12 mars 2008 - 22:43
nu blev bilden kanon ... även en dålig sändning ifrån tv4 såg hyffsat bra ut ... ifrån hd-slingan som visade 1080I-60 så såg det väldigt bra ut ...
vad jag kunde se så var bilden kanon fin ... hade jag ställt den hemma brevid min Thomson Scenium 32" CRT så skulle jag nog uppleva bilden som bättre även vid boxer-sändningar ...
Postad 12 mars 2008 - 23:20
Det är analogt men jag är inte så brydd om kabeltv då jag som sagt sällan tittar där.
Jag är desto mer orolig över upplösningen 1024x768 och att använda den till datorn.
ja det är lite siosådär med det faktiskt. Kör just nu DVI -> HDMI för att få en digital överföring 1280x900. Men sen slår man på tvn och då skär de bort litegrann överallt, uppe som nere och på sidorna. Det verkar att få till med Overscan on/off men då tappar man lite skärpa.
Ställer jag in så datorn skickar 1024x768 får jag ingen bild överhuvudtaget på TVn. väldigt mystiskt.
Nån som testat o köra in signalen på VGA ingången istället, får man pixelmappat då ? Och kan använda upplösningen 1024x768, och få bild ?
Postad 12 mars 2008 - 23:54
Min första Plasma var en Panasonic PV60 42" som kom 2006
Innan dess köpte jag en LCD som än idag är i klass med budget varianterna.
Jag har vant mig vid kanonbild från projektor och har inte varit svältfödd på bra bild.
Jag har testat Pv70 - Pz70 - Px70 men inte blivit imponerad av bilden i jämförelse med
föregångaren Pv60.
Vad gäller PX80 kan jag bara hitta en negativ sak och det är att den saknar Digital ( optisk )
utgång för ljudet ( för den som använder inbyggda boxer decodern och som vill ha ljud till en reciever )
Vad gäller allt annat, så är detta en tv för finsmakaren och till en mycket vettig peng.
Den duger bra till allt från vanligt tv tittande till Bluray och Spel.
Om jag skulle lägga bilden på en scala 1-10 i jämförelse med föregångarna, skulle denna få 9+
och de andra 5. Så bra bild är det ( med rätt källmaterial )
Material som matas med HDMI får full pott medan scart och component inte når hela vägen.
Jag är rusktigt nöjd och jag brukar vara ganska svårflörtad

KÖP !
Maveric

Ps. svärtan är grädden på moset

Redigerat av Unregistered1103, 12 mars 2008 - 23:58.
Postad 13 mars 2008 - 01:54
Köpte en PX80 för knappt en väcka sen men jag lämnade tillbaka den. Grymt besviken på svärtan, visst var den bra men den kom inte i närheten av min gamla tv och jag är sjukt kräsen när det gäller svärtan.
Vad var det för nån tv... din gamle alltså?
M
Det är en Panasonic PX30 som har det absolut bästa bildröret som fanns till crt, Quintrix SR Aucity den har komponent ingång och progressive scan, det är sånt djup och dynamik i bilden. Svärtan är så rent äckligt bra på den så när man spelar mitt i natten när det är kolsvart så måste man anstränga sig och titta efter riktigt noga för att ens kunna se någon skillnad på svärtan på tvn och ramen.
Men något som jag inte heller gillade med svärtan på PX80 var att det var svart och sen STOPP, svärtan på crtn är glasklar och så kan man som se in i den, den har ett djup.
Postad 13 mars 2008 - 10:19
Skall köpa mig en popcorn A-100 spela xbox360 ,,se på comhem digital(ej hdbox),,
Gör jag bort mig om jag väljer Sonyn??
m.v.h Bjarne
Redigerat av Unregisteredd878f44c, 13 mars 2008 - 10:29.
Postad 13 mars 2008 - 10:51
Idag blire tv köp, men fattar inte varför detta skall vara så jobbigt,, Om jag väljer Sony KDL D3500 framför denna panna PX80 gör jag då bort mig??
Skall köpa mig en popcorn A-100 spela xbox360 ,,se på comhem digital(ej hdbox),,
m.v.h Bjarne
Hur kan valet stå mellan dom två, det måste ju vara totalt olika bildkaraktär iom att ena är lcd och den andra plasma? Har dock inte kollat in sonyn då jag själv föredrar plasmabild.
Postad 13 mars 2008 - 10:55
Idag blire tv köp, men fattar inte varför detta skall vara så jobbigt,, Om jag väljer Sony KDL D3500 framför denna panna PX80 gör jag då bort mig??
m.v.h Bjarne
Kollat in LG´s ny plasma PG6000? Har precis inhandlad denna och är grymt nöjd med bilden (comhem digital),
tänker också köpa en Popcorn Hour A-100 och senare kanske en PS3:a
Postad 13 mars 2008 - 11:00
Till den som tvekar eller har missat poängen i det som skrivits sista dagarna ..
Min första Plasma var en Panasonic PV60 42" som kom 2006
Innan dess köpte jag en LCD som än idag är i klass med budget varianterna.
Jag har vant mig vid kanonbild från projektor och har inte varit svältfödd på bra bild.
Jag har testat Pv70 - Pz70 - Px70 men inte blivit imponerad av bilden i jämförelse med
föregångaren Pv60.
Vad gäller PX80 kan jag bara hitta en negativ sak och det är att den saknar Digital ( optisk )
utgång för ljudet ( för den som använder inbyggda boxer decodern och som vill ha ljud till en reciever )
Vad gäller allt annat, så är detta en tv för finsmakaren och till en mycket vettig peng.
Den duger bra till allt från vanligt tv tittande till Bluray och Spel.
Om jag skulle lägga bilden på en scala 1-10 i jämförelse med föregångarna, skulle denna få 9+
och de andra 5. Så bra bild är det ( med rätt källmaterial )
Material som matas med HDMI får full pott medan scart och component inte når hela vägen.
Jag är rusktigt nöjd och jag brukar vara ganska svårflörtad![]()
KÖP !
Maveric
Ps. svärtan är grädden på moset
jag köpte pz70n istället.. var det ett dåligt köp menar du?
Postad 13 mars 2008 - 11:16
m.v.h Bjarne
Hur kan valet stå mellan dom två, det måste ju vara totalt olika bildkaraktär iom att ena är lcd och den andra plasma? Har dock inte kollat in sonyn då jag själv föredrar plasmabild.
Varför jag velar är att jag vet ej hurdan bilden blir med xbox360(risken med blurr,inbränning mm) Därav mitt funderande av Sonyn,, Men kanske jag ej behöver oroa mig ang detta på PX80
Postad 13 mars 2008 - 12:53
Varför jag velar är att jag vet ej hurdan bilden blir med xbox360(risken med blurr,inbränning mm) Därav mitt funderande av Sonyn,, Men kanske jag ej behöver oroa mig ang detta på PX80
Inbränningar kan du få på både plasma och lcd, jag var i din sitts för 2 veckor sen och är supernöjd med min panasonic pz70, men av px80 och sony skulle jag ta plasman, mycke finare och naturligare bild!
Redigerat av Wiberg_D, 13 mars 2008 - 12:54.
Postad 13 mars 2008 - 13:16
Inbränningar kan du få på både plasma och lcd, jag var i din sitts för 2 veckor sen och är supernöjd med min panasonic pz70, men av px80 och sony skulle jag ta plasman, mycke finare och naturligare bild!
Inbränning på LCD,, nejdu de har jag aldrig hört talas om.
//Bjarne30
Postad 13 mars 2008 - 13:44
//Bjarne30
Då får du läsa på lite för sånt finns.
Postad 13 mars 2008 - 14:05
//Bjarne30
Då får du läsa på lite för sånt finns.
Jepp de får jag verkligen göra,, visste ej om detta.
//Bjarne30
Postad 13 mars 2008 - 14:35
Köp den tv DU tycker är bäst för DIG inte vad andra tycker..
Postad 13 mars 2008 - 15:43
Då får du läsa på lite för sånt finns.Varför jag velar är att jag vet ej hurdan bilden blir med xbox360(risken med blurr,inbränning mm) Därav mitt funderande av Sonyn,, Men kanske jag ej behöver oroa mig ang detta på PX80
//Bjarne30
Jepp de får jag verkligen göra,, visste ej om detta.
//Bjarne30
Inbränning kan förekomma på alla typer av monitorer, LCD, CRT, plasma, så länge som man har en statisk bild tillräckligt länge. Har själv sett många exempel på detta. Varför har man annars skärmsläckare på en LCD?
Postad 13 mars 2008 - 16:27
//Bjarne30
Min två år gamla 40" LCD har stått på i över ett dygn med statisk desktopbild på max ljusstyrka utan MINST LILLA tendens till inbränning. Mina datorskärmar ska vi inte tala om, både 17" och 19" står o bränner i timtal med samma bild utan ens en tillstymmelse till inbränning. Att LCD bränner in kan vi nog lägga ner som motargument till plasmans känslighet.
Dock är ju inbränningar/ghosting på en modern plasma så pass minimerat att enbart rent missbruk (som ovan beskrivs) kan orsaka nån fara. Köp det du tycker har bäst bild helt enkelt. Om LG'n kan prestera en klart högre pris / prestandanivå än LCD idag så kan jag tänka mig plasma till min HTPC och helt enkelt justera mitt användande lite, bara vara lite försiktigare. Fast allt beror ju på vad som händer på LCD fronten i år.
Postad 13 mars 2008 - 16:49
//Bjarne30
Min två år gamla 40" LCD har stått på i över ett dygn med statisk desktopbild på max ljusstyrka utan MINST LILLA tendens till inbränning. Mina datorskärmar ska vi inte tala om, både 17" och 19" står o bränner i timtal med samma bild utan ens en tillstymmelse till inbränning. Att LCD bränner in kan vi nog lägga ner som motargument till plasmans känslighet.
Dock är ju inbränningar/ghosting på en modern plasma så pass minimerat att enbart rent missbruk (som ovan beskrivs) kan orsaka nån fara. Köp det du tycker har bäst bild helt enkelt. Om LG'n kan prestera en klart högre pris / prestandanivå än LCD idag så kan jag tänka mig plasma till min HTPC och helt enkelt justera mitt användande lite, bara vara lite försiktigare. Fast allt beror ju på vad som händer på LCD fronten i år.
alla CRT och LCD skärmar vi har på jobbet har inbränningar i sig som är konstanta, dom står på alla dagar med enbart ett program i gång och redan efter någon vecka är där inbränningar...
dessa skärmar är av skiftande märken och kvalite men det spelar ingen roll då alla får inbränningar...
Postad 13 mars 2008 - 17:00
Jo, alla har olika smaker, men jag ville bara få fram att bio läge och det där är ingen speciell inkörnings inställning, utan en ganska optimal inställning om man vill komma nära 6500 kelvinProblemet är att denna inställning inte passar till alla ingångar. Det kan vara stor skillnad mellan en HDMI-ingång och en analog ingång. Tex Component som jag kör DVD på. Där måste jag öka på något för att få samma stuns i färgerna som jag har på HDMI-ingången där HD-boxen sitter.Om vi nu ska blanda ihop upplösning och signal så är TV'n på 768p och inte 720p och det är bättre att skala ned från 1080 än upp från 720. Det har jag själv verifierat genom att HDTV 1080i ser bättre ut än 720p.zyntax81
Jag har full respekt för Mattias då han vet vad han pratar om och är mycket etablerad inom Hembio.
Men jag anser att bioläget ger en kostlad bild och att det är bättre att jobba från Normal som i mina
ögon ger en mer naturlig bild. Bioläget ger en dimmig bild ( i mina ögon )
Jag kör bara HDMI ( från 5 källor ) men har nu testat alla andra alternativ. Både scart och component
vill ha Normal och som sagt .. HDMI vill det samma .. Man behåller skärpan genom Normal och tonar
ner lite genom att sänka kontrast och färg. Sedan gäller det så klart att fixa till de viktigaste parametrarna
genom att testa sig igenom en DVE skiva.
Maveric
Postad 13 mars 2008 - 17:11
//Bjarne30
alla CRT och LCD skärmar vi har på jobbet har inbränningar i sig som är konstanta, dom står på alla dagar med enbart ett program i gång och redan efter någon vecka är där inbränningar...
dessa skärmar är av skiftande märken och kvalite men det spelar ingen roll då alla får inbränningar...
Veckvis dygnet runt har jag inte testat då min famlij ju vill använda TV'n o skärmarna till annat än en statisk bild, men visst, någon form av bortre gräns finns det ju för allting, frågan är ju relevansen för en potentiell köpare att det möjligen blir en inbränning efter veckor av "dygnet runt statisk bild".
- "Man blir inte tjock av att bara dricka bara minimjölk"
- " Jo, det blir man visst!! Om man dricker 200 liter per dag!!!"

Postad 13 mars 2008 - 17:44
Poängen vi ville framföra var att ta död på myten om att LCD inte kan få inbränningar. Bevisligen kan alla skärmar som kan visa en bild få inbränningar om de står på för länge med en statisk bild. Att man sedan inte använder den så i hemma-miljö är en annan sak.Varför jag velar är att jag vet ej hurdan bilden blir med xbox360(risken med blurr,inbränning mm) Därav mitt funderande av Sonyn,, Men kanske jag ej behöver oroa mig ang detta på PX80
//Bjarne30
Veckvis dygnet runt har jag inte testat då min famlij ju vill använda TV'n o skärmarna till annat än en statisk bild, men visst, någon form av bortre gräns finns det ju för allting, frågan är ju relevansen för en potentiell köpare att det möjligen blir en inbränning efter veckor av "dygnet runt statisk bild".
- "Man blir inte tjock av att bara dricka bara minimjölk"
- " Jo, det blir man visst!! Om man dricker 200 liter per dag!!!"

Postad 13 mars 2008 - 17:54
- Får du inga inbränningar på LCD
- Får du inbränningar på plasma

Postad 13 mars 2008 - 18:03
Nu läste du inte vad jag skrev: Man får inte inbränningar på en modern plasma av bra kvalitet vid normalt användande! Endast spökbilder kan förekomma. Dock skulle jag inte rekommendera att använda en plasma som dator-skärm eller spela mycket spel med statiska bilder (som tex poäng och sådant). Plasma är till för att titta på film och TV med och då finns det inga problem.Poängen är ju snarare att i hemmamiljö och vid normalt till väldigt svårt missbruk så:
- Får du inga inbränningar på LCD
- Får du inbränningar på plasma
Jag är självklart också glad över att jag inte får inbränningar på min 22" HP LCD-skärm som jag skriver detta på

Postad 13 mars 2008 - 18:28
Postad 13 mars 2008 - 19:30
m.v.h Bjarne
Kollat in LG´s ny plasma PG6000? Har precis inhandlad denna och är grymt nöjd med bilden (comhem digital),
tänker också köpa en Popcorn Hour A-100 och senare kanske en PS3:a
Jisses,, ha ha,, blev inget köp idag ,, har nu iallafall BESTÄMT mig 100% PLASMA.
Men nu till det sista avgörandet. LG PG6000(har missat denna tv totalt nu ställde du till det för mig he he he) VS Panasonic PX80.
Hit me gubbar. Vilken skulle ni valt??
m.v.h Bjarne30
Redigerat av Unregisteredd878f44c, 13 mars 2008 - 19:31.
Postad 13 mars 2008 - 19:52

Har TV:n en antennutgång eller tar jag signalen via scart eller möjligtvis HDMI eller kan jag välja alla 3 efter behov?
PS! Har en Panasonic EH65 DS!
Postad 13 mars 2008 - 19:52
Postad 13 mars 2008 - 20:21
Jo, alla har olika smaker, men jag ville bara få fram att bio läge och det där är ingen speciell inkörnings inställning, utan en ganska optimal inställning om man vill komma nära 6500 kelvin
Jag testade Mattias inställingar med Bio som utgångspunkt och jämförde med mina inställningar med Naturlig
som utgångspunkt.
Testade HDTV SDTV DVD BluRay och jag skulle 7 dagar i veckan välja mina egna.
Detta pga av att Bio gav en hinna över detaljer medan Naturlig gav djup och mycket mer skärpa
i bilden.
Så det är upp till var och en att välja .. Jag vet vad jag väljer och delar gärna med mig
men det passar ju inte alla, så då är det bra att ha mer att välja på ..
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 16 mars 2008 - 01:00.
Postad 13 mars 2008 - 20:25
Det skulle jag inte vilja säga att det var.
Jag skulle själv inte välja PZ70 före PX80 men det är jag det.
Man kan bara dela med sig av sina erfarenheter på ett forum. Det är omöjligt att överföra
annat än ord och det säger inte alltid allt.
Om du är nöjd med ditt köp så har du gjort ett bra köp, så enkelt är det

Lycka till med din nya tv
Maveric

Postad 13 mars 2008 - 23:03
Det är Scart AV2 som du kan koppla till en extern Recorder (om det är samma som tidigare Panasonic). På den funkar också Smartlink.Det slog mig just, hur spelar jag in från den digitala sändningen när den digitala boxen är inbyggd i TV:n
Har kanske inte så mycket med just denna TV att göra men det är ändå troligt att det är en PX80 jag köper.
Har TV:n en antennutgång eller tar jag signalen via scart eller möjligtvis HDMI eller kan jag välja alla 3 efter behov?
PS! Har en Panasonic EH65 DS!
Postad 14 mars 2008 - 08:26
Det skulle jag inte vilja säga att det var.
Jag skulle själv inte välja PZ70 före PX80 men det är jag det.
Man kan bara dela med sig av sina erfarenheter på ett forum. Det är omöjligt att överföra
annat än ord och det säger inte alltid allt.
Om du är nöjd med ditt köp så har du gjort ett bra köp, så enkelt är det![]()
Lycka till med din nya tv
Maveric
tack tack:), å ja jag är grymt nöjd:D riktig kvalité tv:) gillar verkligen att den har antireflex skärm, man kan titta på tv i ljusa förhållanden och ändå se det mörkaste utan att spegelbilden stör! (förstår inte att folk tycker bilden känns suddig):s
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar