Panasonic PZ85
1258 svar till detta ämne
Postad 18 January 2009 - 17:35
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Crusher, menar du verkligen att 46-tumare PZ85 har sämre bild än 42-tumare PZ85??? Varför det???
Jag är sugen på 46PZ85, förstår bara inte att den kostar 5-6 000 mer än 42PZ85!
Det är ju mer än en tusenlapp per tum! Överdrivet dyrt, med tanke på att 46PZ80 kostar runt ENDAST runt 14000kr! (Expert.se)
Redigerat av Brando70, 18 January 2009 - 17:36.
Postad 18 January 2009 - 17:54
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Crusher, menar du verkligen att 46-tumare PZ85 har sämre bild än 42-tumare PZ85??? Varför det??? Jag är sugen på 46PZ85, förstår bara inte att den kostar 5-6 000 mer än 42PZ85! Det är ju mer än en tusenlapp per tum! Överdrivet dyrt, med tanke på att 46PZ80 kostar runt ENDAST runt 14000kr! (Expert.se)
Varför skulle det vara konstigt att 46PZ85 kostar några tusenlappar mer än 46PZ80? PZ85 är ju en bättre och "exklusivare" model. Alltså kostar den mer än den lite sämre. Helt förståeligt för en korrekt fungerande människa som jag.
Postad 18 January 2009 - 18:05
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Vad är skillnaden mellan PZ80 och PZ85 utöver ljudet och den digitala ljudutgången? Det finns någon slags bildförbättringsfunktion också vetj jag, men hur funkar den egntligen?
Bildförbättringen heter IFC (intelligent frame creation) och den går att välja med eller av på PZ85. Har en PZ85 men har den inte alltid på själv. Går helt klart att leva utan enligt mig men en del tycker att den gör nytta. Har testat på olika snabba sekvenser men bilden är ju så bra utan, att behovet är inte självklart. Däremot vid snabba kamerarörelser i hockey tycker jag att den kan störa när den är påslagen. Men det är väl en smaksak. TV:n är kanon annars och PZ80 eller PZ85 är väl en smaksak om man vill ha dom extra funktionerna som man får på PZ85. mvh/Örnvik
Postad 18 January 2009 - 18:27
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@Örnvik
Då undrar jag när ska man använda den IFC-funktionen? I vilka situationer, jag menar under vilka sändningar? Analoga? Digitala? BLU-RAY? När använder man IFC? Och vad är meningen med denna funktion, hur blir bilden bättre, om bilden vid snabba rörelser är sämre när IFC är på? Enligt min logik så borde bilden bli stabilare och bättre vid snabba rörelser och då ska IFC vara PÅ?!?! Men, det är precis tvärtom!  ??? 
Jag tycker att PZ85:an är mycket snyggare TV, bättre ljud än 46PZ80. Men, personligen tycker jag inte att den är värd cirka 17000kr. Själv väljer jag istället att vänta på de nya Panasonic plasmorna. Och då betalar jag hellre 17000kr för den senaste 50-tumare, kanske S1-serien! 
Mvh Brando
Postad 18 January 2009 - 18:44
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Postad 18 January 2009 - 19:34
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Vet att det låter lite konstigt. Men jag skall försöka förklara hur jag upplever det. Vid snabba rörelser så funkar det helt ok, fotboll, actionscener mm men när man kollar på hockey så kan det ibland bli snabba rörelser på vissa kamror och med IFC påslagen så kan det liksom bli ett hack när det ska stabilisera det hela. Med IFC avslagen så uppstår inte detta på min tv ialla fall. Sedan är ju responstid och bild bra även med denna funktion avslagen tycker jag. Kanske någon mer här på tråden har någon bra erfarenhet? mvh/Örnvik 
IFCn har inget med responstid och göra, det enda IFC gör är att "gämna" till bilden, dvs lägga in en extra ruta imellan så det inte blir hackig, mer flyt. angående 42" vs 46" så lider 46" mer av släpningar gämnte mot 42". Kan ha varit så att dom 2-3 recentioner (bla m3) jag läst som fått dålig tv. Men hos min kompis som har 46" så tycker jag faktiskt jag märker gröna släpningar där, ytte pytte lite. På min 42" har jag än inte märkt några gröna eftersläpningar. Pixlarna är ju dock lite lite lite större på 46"arn än 42" så kan va det som avgör.
Postad 18 January 2009 - 21:52
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Så IFC förbättrar egentligen inte bilden någon gång, har jag fattat det rätt då?
Postad 18 January 2009 - 23:15
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Så IFC förbättrar egentligen inte bilden någon gång, har jag fattat det rätt då? 
Nja, alltså förbättrar o förbättrar. Pratar vi färg, skärpa, svärta så nej. Men bättre flyt i bilden, ja. Eller det är tanken. Jag kör alltid med den av, kör HD film från datorn. Flyter på utan minsta hack. Dyker upp lite problem när man kör den, testat 2-3 filmer med IFC på. Och tyckt skärpan va sämre och ibland kantproblem.
Postad 18 January 2009 - 23:30
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Okej tack! Då argumenterade jag "rätt" (kan tolkas som rätt iaf  ) mot kärringen på elis som försökte få mig att tro att pz85 va värd 5k extra, jag sa att många stängde av ifc osv. att det snarare försämrar än förbättrar....Då sa hon att jag skulle komma in å kolla hos dom när dom fått in båda och jämföra, så sa jag att det beror ju på hur ni ställer in TV:n osv..dom kan ju göra så PZ80 ser mkt sämre ut än PZ85, men då blev hon aggresiv, hahah  Kul att prata med försäljare tycker jag xD
Postad 24 January 2009 - 10:57
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Okej tack! Då argumenterade jag "rätt" (kan tolkas som rätt iaf ) mot kärringen på elis som försökte få mig att tro att pz85 va värd 5k extra, jag sa att många stängde av ifc osv. att det snarare försämrar än förbättrar....Då sa hon att jag skulle komma in å kolla hos dom när dom fått in båda och jämföra, så sa jag att det beror ju på hur ni ställer in TV:n osv..dom kan ju göra så PZ80 ser mkt sämre ut än PZ85, men då blev hon aggresiv, hahah Kul att prata med försäljare tycker jag xD  Kan du inte få kolla på PZ85:an hos den butiken och ha IFC på/av så kan du ju få en egen syn på om tycker det är bra eller dåligt. Många gånger så är det ju smaken som avgör. mvh/Örnvik
Postad 24 January 2009 - 13:49
Herr Thomas
-
Herr Thomas
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Den tyska elektronikkedjan, som brukar ha bratwurstar i sin reklam,
säljer just nu PZ85-46 för 14 990:-. Jag kunde intte motstå frestelsen utan det blev ett (delvis planerat) impulsköp igår kväll. Hitintills ärjag kanonnöjd med TV:n.
//TB
Redigerat av Herr Thomas, 24 January 2009 - 13:49.
Postad 24 January 2009 - 19:28
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Tittade på PZ80 och PZ85 bredvid varandra, jag såg ingen direkt skillnad faktiskt, provade med IFC både av/på men det var till 100% inte värt de 5kkr mer som TV:n kostade...Men en PZ80 har jag nu
Postad 24 January 2009 - 23:05
Unregistered801fc485
-
Unregistered801fc485
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Är detta tvn för min far?
- Kollar digital-tv via Telia (= ej HD sändningar, fast dom ska la lansera det snart har ja hört)
- Sport (hockey + fotboll)
- Film (digital-tv och blu-ray via vaio-laptop samt dvd)
- Sitter ungefär 4 meter från tvn
Är detta ett bra val? Finns det bättre i samma prisklass/billigare?
Postad 25 January 2009 - 03:41
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Det är nog helt klart ett bra val om han har budgeten lämplig till den
Postad 25 January 2009 - 12:21
Unregistered801fc485
-
Unregistered801fc485
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det är nog helt klart ett bra val om han har budgeten lämplig till den 
42" är det som är aktuell och den ligger ju bara runt 12k.
Postad 25 January 2009 - 15:38
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hej!
En snabb fråga bara... Hur bra är svärtan på PZ85orna egentligen?
Är den verkligen riktigt svart om man sitter i ett mörkt rum?
Har idag en Pana PV500 (3 år gammal) som jag jämfört med nyare LCDer.
Tycker svärtan är ungefär likvärdig på dessa!
Vill ha bättre svärta men tycke Pioneer är för dyra än!
MVH Lundis
Postad 25 January 2009 - 16:17
Unregistered38753
-
Unregistered38753
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej!
En snabb fråga bara... Hur bra är svärtan på PZ85orna egentligen? Är den verkligen riktigt svart om man sitter i ett mörkt rum?
Har idag en Pana PV500 (3 år gammal) som jag jämfört med nyare LCDer. Tycker svärtan är ungefär likvärdig på dessa! Vill ha bättre svärta men tycke Pioneer är för dyra än!
MVH Lundis
Tycker svärtan är riktigt bra på min pz80, delvis varför jag köpte den.
Postad 25 January 2009 - 16:31
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Hej!
En snabb fråga bara... Hur bra är svärtan på PZ85orna egentligen? Är den verkligen riktigt svart om man sitter i ett mörkt rum?
Har idag en Pana PV500 (3 år gammal) som jag jämfört med nyare LCDer. Tycker svärtan är ungefär likvärdig på dessa! Vill ha bättre svärta men tycke Pioneer är för dyra än!
MVH Lundis
Jasså, då måste det vara väldigt billiga, dåliga, skit LCD du jämfört med.
Postad 25 January 2009 - 21:05
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Hej!
MVH Lundis
Nej, svärtan är inte helt svart i de svarta partierna i ett mörkt rum, såvida man inte har dynamisk kontrast på och en helt svart ruta visas, då tvn dämpar bakgrundsbelysningen. Men den är riktigt bra och bland de bättre på marknaden. Tester visar att den är nästan lika bra som Pioneers svärta.
Redigerat av StarChild, 25 January 2009 - 21:06.
Postad 25 January 2009 - 22:20
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Nej, svärtan är inte helt svart i de svarta partierna i ett mörkt rum, såvida man inte har dynamisk kontrast på och en helt svart ruta visas, då tvn dämpar bakgrundsbelysningen. Men den är riktigt bra och bland de bättre på marknaden. Tester visar att den är nästan lika bra som Pioneers svärta.
För att svara ytterligare på frågan, svärtan är sååå mycket bättre på denna än på lcd. Nyaste samsungen är nära plasma svärta men inte bättre än. Svärtan är lika svart som sorge kanterna, så man hittar inte bättre svärta för dom här pengarna. Och jag kör utan dynamiska skiten, bara skräp dynamiskt enligt mig. Bio läget som gäller. Vet inte hur du har ställt in starchild men min svärta är kanon. Kolla mitt galleri för att se svärta gämnte sorge kanterna.
Postad 26 January 2009 - 18:02
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Postad 26 January 2009 - 20:18
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
För att svara ytterligare på frågan, svärtan är sååå mycket bättre på denna än på lcd. Nyaste samsungen är nära plasma svärta men inte bättre än.
Svärtan är lika svart som sorge kanterna, så man hittar inte bättre svärta för dom här pengarna. Och jag kör utan dynamiska skiten, bara skräp dynamiskt enligt mig. Bio läget som gäller. Vet inte hur du har ställt in starchild men min svärta är kanon.
Kolla mitt galleri för att se svärta gämnte sorge kanterna.
Ja, min svärta är också kanon. Men frågan var ju om den var helt svart i ett svart rum. Normal läge vid vanligt TV tittande o uppskattningsvis kontrast 75%, färg 45%, ljus 50% o färgtemp normal. Det är svårt att visa en rättvis bild som du hänvisade till. Men vid dagsljus som dina bilder visade så är det naturligtvis svarta svart. Men med totalt mörker i rummet o med de inställningarna ovan så är det inte totalt svart, eller som kanterna som du säger. Titta på eftertexter i ett svart rum t.ex. Men att svärtan är kanon håller jag med dig om, absolut.
Redigerat av StarChild, 26 January 2009 - 20:20.
Postad 27 January 2009 - 17:42
ad72
-
ad72
-
Amatör
-
-
61 inlägg
10.490:- på dustin home verkar ju inte helt fel  (har just nu inte hunnit komma med på prisjakt ännu) Här är en länk... 10.490:- http://www.dustinhom...26_Panasonic_4211.890:- http://www.dustinhom...5010140969.aspxSer ingen skillnad på ovan bara att tillverkarens artikelnummer skiljer. Kanske läge att beställa en
Postad 27 January 2009 - 17:49
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Hur hittade du den första länken. Det lär ju var den andra länken som gäller men ifall ni som ska köpa är snabba så lär ni få den för 10.490kr vilket är ett ruggigt bra pris.
Postad 27 January 2009 - 18:03
godissugen
-
godissugen
-
Användare
-
-
190 inlägg
den billigare länken kom via epost så visst gäller det priset
Postad 27 January 2009 - 18:32
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
den billigare länken kom via epost så visst gäller det priset 
Ser ut att va studentpriset. är du studerande kund där?
Postad 27 January 2009 - 19:23
godissugen
-
godissugen
-
Användare
-
-
190 inlägg
nopp, tycker det vore konstigt om jag skulle fått fel mail! men det är bara att beställa till det priset om man vill ha den
Postad 27 January 2009 - 20:05
P.D.
-
P.D.
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det är inte student pris, det är kampanj pris. Fick samma email.
Postad 28 January 2009 - 02:33
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Det är inte student pris, det är kampanj pris. Fick samma email.
Ojojoj. Nu är det verkligt svårt att låta bli den där. Jag som så gott som hade bestämt mig för att vänta på de nya modellerna. Nåja, den som väntar på nåt gott.... väntar alltid för länge. ,) Jag handlar gowhisky för pengarna så länge så får jag lov att vänta.
Postad 29 January 2009 - 19:34
P.D.
-
P.D.
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ojojoj. Nu är det verkligt svårt att låta bli den där. Jag som så gott som hade bestämt mig för att vänta på de nya modellerna. Nåja, den som väntar på nåt gott.... väntar alltid för länge. ,)
Jag handlar gowhisky för pengarna så länge så får jag lov att vänta. 
Haha jag kunde inte hålla mig och slängde iväg en beställning. Så nu har dustin höjt priset igen..
Postad 29 January 2009 - 22:17
godissugen
-
godissugen
-
Användare
-
-
190 inlägg
om du menar den för 10490kr så ligger det priset ännu kvar.
Postad 30 January 2009 - 13:07
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Jag funderar nästan på att skicka tillbaka min nyinköpta Sony 40" W4500 och skaffa en 42PZ85 istället.
Sonyn är bra på alla sätt och vis men jag tål verkligen inte backlight bleeding.
Ska fundera över helgen.
Postad 30 January 2009 - 21:47
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Jag funtar på en sån här, men tänkte höra om det kan vara värt att vänta ett par månader på årets modeller, för att då skaffa mig en PZ85. Hur mycket kan prissänkningen ligga på då, ni som var mer förra året? Går det tjäna ett par tusen rätt av månne? För det är ju snart Mars...
Postad 31 January 2009 - 18:50
andyp
-
andyp
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har skaffat mig en TH-46PZ85. Det enda jag är missnöjd är att man kan uppfatta ett visst flimmer i ljusa scener/stillbilder (egentligen märker man det bara när man tittar vid sidan om skärmen). Det upplevs ungefär så som vissa CRT-skärmar kan flimmra.
Går det att få bort detta med hjälp av inställningar? Har iof läst att detta är en av nackdelarna med plasmor. Men är det så för er andra med PZ85?
Postad 08 February 2009 - 07:33
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Jag funderar nästan på att skicka tillbaka min nyinköpta Sony 40" W4500 och skaffa en 42PZ85 istället. Sonyn är bra på alla sätt och vis men jag tål verkligen inte backlight bleeding. Ska fundera över helgen.
Hej! Den LCD jag jämfört med ang svärtan var just en sån du har men 46tummaren. Inte nog med att svärtan var dålig den var dessutom ojämn över hela skärmen. Men det verkar ju som det hänt en del de senaste åren med Pana iaf. Tack för alla svar. MVH Lundis
Postad 08 February 2009 - 07:38
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Kom på en annan sak!
Hur mycket surrar 46 tummarna idag. Ser ju att det drar rätt mycket ström jmft med hd-ready
modellerna. Störde mig själv på surret på min 42:a ibörjan men man vänjer sig.
Hur upplever ni surret från nätagget?
MVH Lundis
Postad 08 February 2009 - 11:09
marka971
-
marka971
-
Användare
-
-
168 inlägg
Kom på en annan sak!
Hur mycket surrar 46 tummarna idag. Ser ju att det drar rätt mycket ström jmft med hd-ready modellerna. Störde mig själv på surret på min 42:a ibörjan men man vänjer sig.
MVH Lundis
har aldrig hört nåt surr. /markus
Postad 08 February 2009 - 17:35
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Kom på en annan sak!
Hur mycket surrar 46 tummarna idag. Ser ju att det drar rätt mycket ström jmft med hd-ready modellerna. Störde mig själv på surret på min 42:a ibörjan men man vänjer sig.
MVH Lundis
Har en Pana 46PZ85 och jag hör inget surr alls från nätagget. Fläktarna låter lite, ja så som det låter när man flyttar luft. Det är inte ljudet i från själva fläkten i sig, som en dator kan låta. Det är mer som en ventilationstrumma låter. Sedan så kan plasmaknaster förekomma, dock extremt lite och extremt sällan. Iaf så upplever man det sällan då kombinationen knäpptyst och helvit eller mycket ljus skärm måste klaffa. Men i båda fallen pratar vi mycket låga ljud som i princip bara hörs när det är knäpptyst i rummet och en scen som är tyst. När min dvd spelare byter spår, låter det högre än båda dessa ljud tillsammans. Så de allra flesta borde inte störa sig på det. mvh StarChild
Redigerat av StarChild, 08 February 2009 - 17:37.
Postad 08 February 2009 - 21:14
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Kom på en annan sak!
MVH Lundis
Har inte heller något problem med ljudet från fläktarna. Är det helt tyst kan man höra dom susa lite om man är jämte tv:n. mvh/örnvik
Postad 10 February 2009 - 15:09
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Tack för svaren!
När jag skaffade plasman störde sig folk på nätaggs-surr på flera märken både Pana
o Pioneer men då har tillverkarna lyckats få bort det nu då! Positivt.
Suset från fläktarna är inte störande än på min välanvända PV500. Trodde faktikskt
att ljudet skulle öka med åren men inte än.
Lundis
Postad 10 February 2009 - 22:38
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Tack för svaren!
När jag skaffade plasman störde sig folk på nätaggs-surr på flera märken både Pana o Pioneer men då har tillverkarna lyckats få bort det nu då! Positivt.
Suset från fläktarna är inte störande än på min välanvända PV500. Trodde faktikskt att ljudet skulle öka med åren men inte än.
Lundis  Skönt att höra, eftersom man grunnat på vad som händer med fläktarna efter några år. mvh/Örnvik
Postad 11 February 2009 - 14:56
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Har en liten fundering angående HDTV-tests recension om denna. Något som bl.a. pacman redan snuddade vid i September. De skriver att TVn är dålig på att deinterlacea vanlig brodcastad signal, men att problemet är överkomligt genom att skicka signalen via en extern källa, som t.ex. en "Home Theatre PC". Vilket förstås förutsätter att källan är kapabel att åstadkomma detta bättre, annars har man ju bara projicerat juddret och vad det nu är som kan bli fel ut till datorn.
Så nu undrar jag om det krävs en viss programvara i PCn för att den ska klara detta? Något som går att ladda ner till en vanlig laptop? Det kanske rör sig om grafikkortet? Hur kollar jag upp om min dator klarar av detta?
Bock och tack...
Postad 11 February 2009 - 18:53
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har en liten fundering angående HDTV-tests recension om denna. Något som bl.a. pacman redan snuddade vid i September. De skriver att TVn är dålig på att deinterlacea vanlig brodcastad signal, men att problemet är överkomligt genom att skicka signalen via en extern källa, som t.ex. en "Home Theatre PC". Vilket förstås förutsätter att källan är kapabel att åstadkomma detta bättre, annars har man ju bara projicerat juddret och vad det nu är som kan bli fel ut till datorn. Så nu undrar jag om det krävs en viss programvara i PCn för att den ska klara detta? Något som går att ladda ner till en vanlig laptop? Det kanske rör sig om grafikkortet? Hur kollar jag upp om min dator klarar av detta?
Bock och tack...
Det beror helt på din codec, kör du t.ex mkv (matroska). Jag kör med coreavc, där kan du välja deinterlace eller interlace. Så det är oftast codec;en som sköter det. Jag har inte testat 1080i eller några sådana källor så jag vet inte hur den klarar det, som sagt. Det är 2009 nu, vem kör 1080i?  Kör du extern digibox, se till att du har hdmi o en som inte kör ut interlaced. Scart hör till stenåldern.
Postad 11 February 2009 - 19:05
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Bah! Jag som trodde jag skulle bli av med (eventuellt framtida) judder, oså kommer du med ännu mer, jidder.
Förklara termer: codec, mkv (matroska), coreavc!?
Hittade en tråd som heter "Guide till Matroska" men det var bara ett par intetsägande inlägg i den. Du har inte lust att förklara? Hade det där med datorn att göra?
Jag kommer att köra extern comhembox för digital-TVn. Tror banne mig den går via Scart till min nuvarande TV. Kommer jag att behöva en ny box, för den har väl inte både HDMI och Scart? Är scart per definition interlaced signal? Verkar inte finnas så många öppningar där bak på denna...
Postad 12 February 2009 - 12:44
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Bah! Jag som trodde jag skulle bli av med (eventuellt framtida) judder, oså kommer du med ännu mer, jidder. Förklara termer: codec, mkv (matroska), coreavc!?
Hittade en tråd som heter "Guide till Matroska" men det var bara ett par intetsägande inlägg i den. Du har inte lust att förklara? Hade det där med datorn att göra? 
Jag kommer att köra extern comhembox för digital-TVn. Tror banne mig den går via Scart till min nuvarande TV. Kommer jag att behöva en ny box, för den har väl inte både HDMI och Scart? Är scart per definition interlaced signal? Verkar inte finnas så många öppningar där bak på denna...
Kolla här om codecs för matroska. https://www.minhembi...howtopic=210560Scart boxarna kör oftast 720i och 1080i, mer vanligt än 720p o 1080p. Hdmi kör även dom några uppskalning till 1080i men finns dom med 1080p. Skulle inte säga att interleced betyder jidder/judder, det är ju mera ett ord för hackande bild har jag för mig? eller har jag fel?. Mer att bilden får diverse fel, som kanter kan bli "dubbla" osv.. syns mest på mörkt (tex mörkt hår) mot ljus bakgrund. Skulle inte säga att scart är nån höjdare på pz85, den klarar av det välldigt dåligt gämfört me crt. Annars är bilden klockren så länge källan är bra. datorn har ingen betydelse, bara codecen. Äldre grafikkort stöder inte h264 och då är det mjukvaru kodning som gäller, dvs bild decoder som coreavc (www.coreavc.com). Då är det inte grafikkortet som gör deinterlace jobbet utan din cpu. Därmed behövs rätt kraftig cpu för 1080P, och minne. Allt du kör från datorn så körs i regel ut deinterlaced. Ett undantag är om du kör hdmi igenom en reciver(förstärkare) vissa klarar inte av p utan bara i. då får tvn deinterlacea en redan interlacead bild, vilket säger sig själv = dåligt.  Den blir lurad av recivern helt enkelt. För många kockar = dålig soppa = bilden en soppa.
Postad 12 February 2009 - 21:09
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Äldre grafikkort stöder inte h264 och då är det mjukvaru kodning som gäller, dvs bild decoder som coreavc (www.coreavc.com). Då är det inte grafikkortet som gör deinterlace jobbet utan din cpu. Därmed behövs rätt kraftig cpu för 1080P, och minne. Allt du kör från datorn så körs i regel ut deinterlaced.
Tack, men det där går att tolkas som att det finns nyare grafikkort som stöder h264 (vad är det?) och då behöver man alltså inte bekymra sig om mjukvarukodning? - eller måste man alltid använde bild-decoder även om man har ett supergrafikkort? Hur kraftig CPU/minne för 1080p? Kan det räcka med Core 2 Duo (2*2.00) + 2048 Mb minne, som jag har på min laptop?
Postad 13 February 2009 - 20:45
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Till TV-tittandet så bytut din Comhembox till en som kan skickaut signalen progresivt.
Redigerat av K-E Larsson, 13 February 2009 - 20:52.
Postad 13 February 2009 - 21:00
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Pio är inte heller helt svart i ett mörklagt rum men inte så långt ifrån...
Postad 13 February 2009 - 22:07
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Till TV-tittandet så bytut din Comhembox till en som kan skickaut signalen progresivt.
Rakt på sak. Härligt!  Då har du kanske lust att vara lika konkret beträffande mina nyss nedtecknade funderingar i denna tråd: https://www.minhembi...p;#entry2314644
Postad 14 February 2009 - 12:16
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Har inte heller något problem med ljudet från fläktarna. Är det helt tyst kan man höra dom susa lite om man är jämte tv:n. mvh/örnvik
Samma här, upplever det absolut inte som störande på min 46:a. Och då sitter jag ca 2 meter ifrån TV:n. Däremot kan man höra suset om man står bakom TV:n och lutar sig ned. Fast det är ju tämligen irrelevant som betraktningsposition skulle jag säga…
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|