Såg detta senast på X10 då jag kollade på den tidigare i vår.
Postad 29 april 2009 - 19:58
Såg detta senast på X10 då jag kollade på den tidigare i vår.
Postad 29 april 2009 - 20:03
Jag ser inga fosfor spår på min när jag spelar iallafall. Vore det sådär illa som det du har länkat till så har man ju defenetivt märkt det.
Måste vara kameran som fångar det precis som han nämner i sin kommentar.
Inte jag heller.. Har provat DOA, GOW2 och Oblivion... sistnämnda är hur sexy som helst. Var rädd för denna fosfor trail men ser inga alls.

Postad 30 april 2009 - 07:57
Det jag är orolig för är om det är för mycket buzz på den eller nått annat irritations moment

Men blir säkert bra det här
Postad 30 april 2009 - 08:26

För jämför man den med tex samsung B6000 serien, så är LCDn lugn, mycke behagligare på den punkten...
Så beror de på att den är i lysrörsbelysning el. är det faktiskt så illa?
Postad 30 april 2009 - 10:19
En sak undrar jag om ni också upptäckt. Att de nya panasonic G10 skärmarna flimrar ovanligt mycke? Speciellt vid ljusa bilder? Precis som en gammal CRT skärm
.
För jämför man den med tex samsung B6000 serien, så är LCDn lugn, mycke behagligare på den punkten...
Så beror de på att den är i lysrörsbelysning el. är det faktiskt så illa?
Det där verkar skilja sig mycket från person till person om hur kännslig man är för flimmer.
Jag har inte stört mig på något sånt iallafall.
Och om jag ser tillbaka på dom LCD apparater jag ägt tidigare så kan jag inte säga att dom skulle ha haft någon lugnare bild eller så.
Men det är mycket möjligt att man skulle märka skillnad om man ställde en LCD brevid och direkt jämförde. Men så rik är jag inte så jag behöver inte bry mig om det

Alltså.... inget störande flimmer som jag upplever det.
Postad 01 maj 2009 - 18:12
Orkar inte vänta på G15, V10:an och kompani. Känns som att detta hamnade mer i min prisklass då jag antar att jag minst skulle behöva hosta upp 3-6000kr mer för någon utav dessa skönheter och utifrån vad jag förstått så är inte V10 lika attraktiv längre då vår G10 modell ska vara lite vassare på att hantera 24p material än övriga G10:or. Även fast jag inte tvivlar på att V10:an skulle göra ett ännu bättre jobb så känns det inte värt de extra pengar i mitt fall. Sen så har ju givetvis V10:an en massa andra roliga funktioner, men de enda jag kanske kommer att sakna lite på G10:an är nog just smooth 24p och Deep color via Hdmi.
Ska dock tillägga att detta är min första platt-TV så jag har svårt att se mig sjäv besviken när jag väl fått hem den. XD
Hoppas att ni alla har och får det gött! Nu ska jag springa iväg och bygga mig en tids teleportör (tids maskiner är för old fashioned för min del ^^) så att jag får den någon gång! XD
Redigerat av Azeroth, 01 maj 2009 - 18:13.
Postad 02 maj 2009 - 21:13
Vilka modeller är det som kommer i sommar? Är det G15, Z och V-serien? Pratade med en TV-handlare som rekommenderade mig att vänta på Panasonics nya plasmor som skulle komma i sommar, deras high end lyxvarianter...
Vill någon förklarar för mig vilka modeller det är jag väntar på

Redigerat av kleinis, 02 maj 2009 - 22:00.
Postad 02 maj 2009 - 21:57
Var tidigare ägare till PZ85, så vill ha en Märkbart bättre skärm nu.
Postad 02 maj 2009 - 22:19
Försöker reda ut alla Panasonic-modeller i mitt lilla huvud.
Vilka modeller är det som kommer i sommar? Är det G15, Z och V-serien? Pratade med en TV-handlare som rekommenderade mig att vänta på Panasonics nya plasmor som skulle komma i sommar, deras high end lyxvarianter...
Vill någon förklarar för mig vilka modeller det är jag väntar på
V10 väntas i mitten av maj, Z1 i juni. http://www.ppradio.d...plasma_2009.htm
Postad 04 maj 2009 - 07:56
Hehe, jag sa att ditt inlägg var läsvärt - det innebär inte att jag litar blint på dig.Hehe det är inte så att jag lyckas säga precis det du vill höra då?
![]()
Sånt kan vara farligt det vet du. Lita blindt på vad folk skriver på ett forum. För är det något man ska granska med kritiska ögon så är det ju Tv-apparater har jag lärt mig nu![]()
Men i det här fallet så kan du lita blindt på mig!![]()
btw .. har inte testat något SD-Material än

Postad 04 maj 2009 - 09:08
Kommer att bli grymt kul när man får hem den så att man kan "hård testa" den lite. XD Det må vara min första egna platt-TV, men mitt intresse är stort och jag har jobbat inom branschen (var dock en sådan som ville ge kunden det bästa så jag var tvungen att sluta. :/ Pallar inte att lura folk).
Postad 04 maj 2009 - 13:11
Postad 04 maj 2009 - 15:37
Har ni som köpt denna TV transporterat den liggandes eller ståendes. Står i valet att vänta på hemkörning eller transportera den själv. Tacksam för snabbt svar!! / Peter
Hänger väl på om din hemförsäkring täcker att du fraktar den på ett felaktigt sätt?
Sen att det troligen går bra är en annan sak, men skickar posten hem den till dörren så är du försäkrad hela vägen.
Postad 04 maj 2009 - 16:09
Jag tycker det är stor skillnad i bildkvalitet, särskilt vid rörelser, mellan t ex 80-serien och en G10. Dock tycker jag G10 inte är så värst prisvärd... Det skulle vara intressant att jämföra G10 med pz86/85. De sistnämnda modellerna är ju annars prisvärda. Det är synd att det skiljer så mycket pengar för att få t ex en 46" G10, mot en 42" pz86...
Postad 04 maj 2009 - 19:05
Vill bara påpeka att specarna för G10- och G15-serien i första inlägget är felaktiga. För det första har G10 inte 400Hz utan 600Hz IFC, Sub Field Drive. För det andra har dessa också NeoPDP.
Jag tycker det är stor skillnad i bildkvalitet, särskilt vid rörelser, mellan t ex 80-serien och en G10. Dock tycker jag G10 inte är så värst prisvärd... Det skulle vara intressant att jämföra G10 med pz86/85. De sistnämnda modellerna är ju annars prisvärda. Det är synd att det skiljer så mycket pengar för att få t ex en 46" G10, mot en 42" pz86...
Intressant med den högre bildfrekvensen, vissa säger det är stor skillnad i rörelser samt bra svärta i denna nya generation.
Vad som skulle skilja denna mot Pioneers Kuro-modell vet jag inte, men jag tror att G10 serien absolut kommer att bli billigare med tiden. Kolla priserna igen till hösten eller sensommarn så har det nog sjunkit med typ 10% iaf..
Pz85 som jag själv varit sugen på kostade också runt 18´när den lanserades.
Mvh
Postad 05 maj 2009 - 08:43
har dålig koll på hur man tyder specar + även gör bra sökning i forumet, men till frågan
visst måste väll P42V10 få en bättre bild på TV+DVD+Bluray än vad P42G10 kan ge,
eller är det bara kosmetiskt tunnare + flera bild förbättringar som man ej bör använda
tacksam för svar, behöver byta min tjock tv nu när vi ska få digitalt från comhem,
men vill prioritera kvaliten på bilden, svärtan
Postad 05 maj 2009 - 08:48

Postad 05 maj 2009 - 08:56
visst måste väll P42V10 få en bättre bild på TV+DVD+Bluray än vad P42G10 kan ge,
Är ju väldigt svårt att säga något om en tv ingen har sett. Läsa specar ger inte särskilt mkt heller, möjligtvis vilka fler funktioner den har men då ska man veta vad de innebär också.
Med tanke på hur mkt dyrare den är så kan man ju verkligen hoppas bilden är bättre, annars kommer dom inte sälja många....
Postad 05 maj 2009 - 09:26
Inga manualer än för de som gillar det.
Men en liten fråga. Det finns också en produkt som heter TX-P42GA11. Någon som vet mer om den?
Någon sorts expert-variant som TH-PS81 (eller vad den nu hette)?
Kan inte hitta något av betydelse som skiljer i spec mot G10 (text-tv skiljer sig).
Postad 05 maj 2009 - 11:09
Såg just att G15, V10, Z1, m.fl. är upplagda på pansonic.se nu.
Inga manualer än för de som gillar det.
Var hittar du detta på sidan? I produktlistan finns än så länge bara G10-serien.
Skulle i sanning vara intressant att se den redan rätt vassa tekniken i G10 ställas mot V10-serien, som har t ex 24p Real Cinema och bättre färger. Hur stor skillnaden blir, alltså. För helt klart är 600Hz-tekniken ett stort lyft, redan.
Postad 05 maj 2009 - 11:58
Var hittar du detta på sidan? I produktlistan finns än så länge bara G10-serien.
Skulle i sanning vara intressant att se den redan rätt vassa tekniken i G10 ställas mot V10-serien, som har t ex 24p Real Cinema och bättre färger. Hur stor skillnaden blir, alltså. För helt klart är 600Hz-tekniken ett stort lyft, redan.
Här: http://www.panasonic...tsCategory.html
Fast det står inget mer än vad som redan är känt...
Postad 06 maj 2009 - 09:50
Den buzzing jag har kan höras även vid normal lyssnings volym, funderar därför på att låta köpet gå tillbaka.
ljudet kommer bakifrån tvn och jag undrar då om det verkligen är det klassiska plasma buzzet jag hör eller om det är nätagg eller nånting som lever om. Vad jag har förstått ska ju plasma buzz komma från själva panelen och framifrån.
någon som har några tankar om detta? finns det chans att få det fixat eller är det bara låta köpet gå tillbaka?
Postad 06 maj 2009 - 13:21
Vill bara påpeka att specarna för G10- och G15-serien i första inlägget är felaktiga. För det första har G10 inte 400Hz utan 600Hz IFC, Sub Field Drive. För det andra har dessa också NeoPDP.
Har nu haft en 50" G10:a hemma i 2 dagar ungefär, finns egentligen bara en sak jag stör mig på och det är buzzing. bildmässigt är jag kanon nöjd med den.
Den buzzing jag har kan höras även vid normal lyssnings volym, funderar därför på att låta köpet gå tillbaka.
ljudet kommer bakifrån tvn och jag undrar då om det verkligen är det klassiska plasma buzzet jag hör eller om det är nätagg eller nånting som lever om. Vad jag har förstått ska ju plasma buzz komma från själva panelen och framifrån.
någon som har några tankar om detta? finns det chans att få det fixat eller är det bara låta köpet gå tillbaka?
Låter trisst att du vill häva köpet. :/ Sitter själv och tittar på min 42" G10 just nu och stör mig inte alls på det lilla surrande ljudet som fläktarna bakom panelen ger ifrån sig. Så vitt jag vet så har alla plasmor fläktar och så länge det finns fläktar så kommer man att kunna höra ett svagt enligt mig icke irritarande mjuk surrande ljud.
Men är man super mega petig (töntigt begrepp från min sida inget illa mot dig vill bara inte att köpare ska skrämmas utav detta fenomen)
Men nu har jag nyss packat upp min TV och bara tittat på SD-material via Cabel-TV. Får återkomma senare om nu detta kan vara ett problem som blir värre när man anstränger TV:n lite mera. Rent logiskt sätt så borde detta medföra att fläktarna får jobba lite mera då temperaturen höjs.
Men första intryck gällande TV:n är att den leverarar bra färger, bra ljusstyrka, bra svärta den inbyggda mottagaren presterar över förväntan och inget krångel med inställningar och installation (för ni som ägt en Platt-TV från Panasonic tidigare är detta gjort på ett kick).
Ska sparka igång lite Blue-Ray film senare idag och se vad den leverar då.
Sen måste jag nästan slå ned på det du säger om prisvärdheten. Vet att jag tjatat om detta men 11245kr med studenrabbat från Dustin låter inte så dyrt i mina öron. För detta priset tillkommer ingen frakt och du får dessutom ett passande väggfäste och hemleverans på köpet. Så om ni känner en student eller är en själv så kan ni få denna TV billigare än både pz-80 och pz-85 serien. I alla fall när det gäller 42":aren XD. Det blev lite rörigt med citeringen men jag antar att personerna i fråga vet vilka delar ni ska ta till er. ^^ Sen bara för att göra det ännu rörigare så la jag till mina första intryck utav TV:n också. XD
Hoppas att ni hänger med. Återkommer förmodligen senare med mina intryck utav hur den hanterar lite mer höggupplöst material. Än så länge kan jag bara säga att den hanterar SD material fint. ^^
Postad 06 maj 2009 - 14:11

Jag hör inget plasma buzz i min panel, fläktarna hörs bara om man står 1m ifrån.

Det skall vara någon fördel med att ha lämnat tonåren

Postad 06 maj 2009 - 14:12
Låter trisst att du vill häva köpet. :/ Sitter själv och tittar på min 42" G10 just nu och stör mig inte alls på det lilla surrande ljudet som fläktarna bakom panelen ger ifrån sig. Så vitt jag vet så har alla plasmor fläktar och så länge det finns fläktar så kommer man att kunna höra ett svagt enligt mig icke irritarande mjuk surrande ljud.
Men är man super mega petig (töntigt begrepp från min sida inget illa mot dig vill bara inte att köpare ska skrämmas utav detta fenomen)
det jag stör mig på är inte fläktarna, det mjuka surrande ljudet är nästan ingenting man märker. Det ljud jag stör mig på är mer högfrekvent och överröstar utan problem ljudet som fläktarna ger ifån sig. och kommer bakifrån tvn. Jag hör det 3,5m från tvn med normal lyssnings volym.
Vid vanligt tittade så är ljudet ganska konstant men kan variera lite om det blir extremt ljusa bilder, men hörs även vid svart bild.
I alla fall efter att ha läst en del på avs forum där många rapporterar om helt tysta apparater (ja enda ljud dom hör är fläktarna där

ska höra med dustin om det inte går att lösa på nått sätt.
Postad 06 maj 2009 - 14:42

Min gamla samsung 42'a hade ganska rejäl buzzning i ljusa scener och när man kollade tv på kvällarna med låg volym så blev det lite irriterande, men man vande sig, därför tvekade jag aldrig på att köpa en ny plasma.
Nu sitter jag visserligen längre ifrån denna tvn (uppsatt på väggen).
Men även efter att ha stått precis bredvid den och lyssnat efter ljud så är helt klart denna lugnare än min förra samsung. Har hittils sen jag köpte tvn inte hittat nått tillfälle då jag tänkt "jaha nu hör jag allt tvn..."
Redigerat av Shire, 06 maj 2009 - 14:44.
Postad 06 maj 2009 - 17:52

Sen "problemet" med Ghosting som folk har nämnt om denna plasma kan jag också bekräfta. Står man alldeles vid sidan om plasman så kan man se tex. vit text mot en svart bakgrund dubbelt. Detta pga. den skyddande panelen som sitter framför det hela. Har dock svårt att se detta som något problem då man aldrig sitter i denna positon.
Postad 07 maj 2009 - 08:56
Redigerat av henke007, 07 maj 2009 - 08:57.
Postad 07 maj 2009 - 09:25
Öhhhh. det är inte Ghosting du beskriver där utan att man ser materialet spegla sig stående snett framför, sen att det ska vara så jaevla svårt att skriva Blu-Ray , gör om gör rätt.... (gäller flera)
Happ, happ! Nu lyckades du allt smälla mig på fingrarna. ^^ Sak samma Blu-Ray låter bara lite skumt med tanke på att det är så kallad "blå" laser teknik de använder sig utav (det är i alla fall så de säger) även fast den korrekta namnet är just Blu-Ray.
Mm, det du säger är nog absolut rätt. Kollade lite närmare på "fenomenet" igår kväll och insåg rätt snabbt att Ghosting inte var det jag såg. Skönt att veta, men jag måste erkänna att det var du som övertygade mig om detta genom att skriva så fint. XD Jag är ingen inbiten expert när det gäller fack termer inom kategorin Hembio, men jag kan skilja en bra TV från en dålig och detta är definitivt en bra TV. Hoppas att det går bra med dina HD-Dvd:er. ^^
Redigerat av Azeroth, 07 maj 2009 - 09:25.
Postad 07 maj 2009 - 13:56
går fin fint, grattis till en bra TV!!
Tack så mycket den fungerar bara fint! ^^ Lite synd bara att dessa gräna effekter som jag inte minns vad de kallas uppstår när man snurrar snabbt i spel. Dock så är det inget jag inte kan leva med.
Men just nu, just idag så spelar TV:n inte så stor roll längre tyvärr då jag nyss fick veta att jag förlorade ett avtal till ett jobb jag haft nu en längre tid. :/ Där fick man sig en riktigt hård smäll då jag trodde att jag skulle slippa någon större påverkan utav denna ekonomiska kris. Tänkte avsluta med en klassisk svordom, men jag orkar fasen inte. :/ ^^ Nä, nu får man ta och snöra igång en Blu-Ray så att man kan komma på lite bättre humör. ^^
Postad 08 maj 2009 - 08:43
Är det någon som har en TV i den serien (G10) som brukar spela lite längre pass, säg 4 - 5 timmar på raken, och i så fall, hur funkar det? Tänker främst på hur den klarar statiska menyer osv.
Mvh
Postad 08 maj 2009 - 09:00
Review på V10-serien på AVS-forum.
Länk
Med tanke på att det de hakar upp sig mest på är bristen på instälningsmöjligheter jämfört med vår modell så känns det som att V10 kommer vara en verkligt ypperlig apparat. Frågan är bara om det är värt prisskillnaden och hur stor skillnad man som amatör som inte vet vad man ska titta efter och med trötta ögon ser på helt korrekta och nästan korrekta färger.
Dessutom tycker jag V10 står sig väl när det gäller designen. Ja, snudd på bäst då jag inte gillar sån där färgad plast och annat som man kommer tröttna på direkt som vissa tillverkare håller på med.
Postad 08 maj 2009 - 10:26
Med tanke på att det de hakar upp sig mest på är bristen på instälningsmöjligheter jämfört med vår modell så känns det som att V10 kommer vara en verkligt ypperlig apparat. Frågan är bara om det är värt prisskillnaden och hur stor skillnad man som amatör som inte vet vad man ska titta efter och med trötta ögon ser på helt korrekta och nästan korrekta färger.
Dessutom tycker jag V10 står sig väl när det gäller designen. Ja, snudd på bäst då jag inte gillar sån där färgad plast och annat som man kommer tröttna på direkt som vissa tillverkare håller på med.
Det låter som att du vet att vår G10 har mer inställningsmöjligheter. Om fallet är så så måste jag nästan fråga varför du skulle föredra den betydligt dyrare V10 då det mest påtagliga för bilden är ett THX-mode som har fått blandad respons? Ställa in vitbalansen kan vi ju redan göra på G10:an och på tal om det är det någon som börjat pilla lite med dessa inställningar? Om ni hittat några optimala inställningar här och även i övrigt på denna maskin så dela med er! Tror att det är fler än jag som skulle uppskatta det. ^^
Sen så har jag för mig att V10:an i sig ska hantera 24p bättre än G10:an men just denna funktion Smooth 24p (eller vad den nu kallas) blev ju rätt ratad (som alla andra Panasonics övriga inställningar XD). Just den funktionen verkar man ju kunna klara sig utan + att jag provade att köra lite 24p material igår och det fungerade helt okej. Såg inga konstigheter på TV:n men då var jag i och för sig rätt trött + att jag inte har riktigt optimala glasögon på mig nuförtiden (dags att köpa nya så att man kan njuta utav bilden till fullo ^^).
Sen att V10:an tar Deep Color via Hdmi är ju trevligt men har aldrig kollat på någon apparat som tar detta så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden gällande färger är.
Med tanke på att man oftast brukar ha nästan alla extra funktioner på pannan av så är det ju nästan så att det är designen som är största skillnaden och den måste jag säga är riktigt fin på V10:an. Slimmad som tusan, one sheet glass och hela konkarongen. Skulle gärna betala ett par tusen mer bara för att få one sheet glass på min G10:a. ^^
Tänkte att jag kunde passa på att dela med mig utav mina nuvarnade inställningar (observera att detta är en rätt så mörk inställning som lämpar sig bäst om ni kan släcka ned lite i rummet och dämpa dagsljuset, men ärligt talat så blev jag nästan ändå bländad igår kväll när jag satt och spanade XD)
Kontrast 25
Ljus -5
Färgmättnad 25
Skärpa 5
Färgtemp Normal
Gamman står på 2.2
Alla funktioner är utav förutom den omtalade Intelligent Frame Creation som jag ännu inte kunnat fastställa om den förstör mer än den förbättrar. Brukar annars resonera så här att de funktioner som inte verkar göra något och de som bara försämrar mer än de förbättrar stänger jag utav. Man kan inte göra ett redan dåligt material bra utan att betala ett pris oftast i alla fall. Vilken källa och vilket material man matar TV:n med är ju som A och O i det hela. Sen att vissa TV apparater hanterar visst material bättre än andra är ju en annan sak men det är nog rätt sällan det beror på någon mirakel funktion som man kan slå på. Sannolikheten är betydligt större att det beror på vilka komponenter de snör in i TV:n när de bygger den enligt mig. ^^
Postad 08 maj 2009 - 10:36
Det som talar för V10 är testet ovan där man hyllar THX som är i stort sett så bra som kalibrerad bild och så designen(stor skillnad där), men det får inte skilja 6-7000 i pris så mycket kan jag ju säga. Tror det kan skilja lite i THX-läge mellan usa-modellen och den europeiska också, men man får väl se nåt mer test också.
Redigerat av dattacine, 08 maj 2009 - 10:36.
Postad 08 maj 2009 - 11:35
Men ja, potentiellt har V10:an mer korrekt färgåtergivning än G10:an.
Vi får se vad HDTVTest säger men det verkar som om Panna har gått bakåt lite, PZ800 hade vid Digital Cinema avstängt nästan spot-on färgrymd (men hämnades något av obefintliga vitbalans justeringsmöjligheter och framförallt för låg gamma, liknande det UK-modellerna har, förutom i THX). V10:an verkar inte fullt så bra (men nu är vi inne på detaljer...).
Idiotin, som Panna delar med LG, med att ha NOLL inställningsmöjligheter för THX-läget är annars rätt oförstårligt. Vem hade otur när han tänkte där?
Redigerat av pacman, 08 maj 2009 - 11:42.
Postad 08 maj 2009 - 12:00
Idiotin, som Panna delar med LG, med att ha NOLL inställningsmöjligheter för THX-läget är annars rätt oförstårligt. Vem hade otur när han tänkte där?
Om jag fattat saken rätt så kan man på Pannan ändra dom mest grundläggande inställningarna
såsom brightness och kontrast(+några parametrar till) i THX. På LG så kan man väl inte ändra
någonting alls i THX-läget? Men att dom mer avancerade inställningarna är låsta ska väl bero på
att dom MÅSTE vara det för att få kallas för just "THX". Fast det optimala i dom fallen hade väl ändå
varit att Panna & LG gjorde ett "eget" läge som dom försökte få så korrekt som möjligt från fabrik
för att sedan ge slutanvändaren möjligheten att själv sen justera ytterligare(tex som Pure på Pio),
och skita i THX helt enkelt. Det behöver ju lixom inte stå "THX" på av-modet för att vara bra..

Postad 08 maj 2009 - 12:19
Om jag fattat saken rätt så kan man på Pannan ändra dom mest grundläggande inställningarna
såsom brightness och kontrast(+några parametrar till) i THX. På LG så kan man väl inte ändra
någonting alls i THX-läget? Men att dom mer avancerade inställningarna är låsta ska väl bero på
att dom MÅSTE vara det för att få kallas för just "THX". Fast det optimala i dom fallen hade väl ändå
varit att Panna & LG gjorde ett "eget" läge som dom försökte få så korrekt som möjligt från fabrik
för att sedan ge slutanvändaren möjligheten att själv sen justera ytterligare(tex som Pure på Pio),
och skita i THX helt enkelt. Det behöver ju lixom inte stå "THX" på av-modet för att vara bra..
Precis, tror nästan att man kan justera till t.ex cinema läget så att det blir till och med bättre än själva THX-läget. Men tyvärr så har jag inte de skills som krävs för att finjustera vitbalansen. Är dock rätt nöjd med min nu lite mörkare och enligt mig naturligare inställning (för tillfället i alla fall XD) utav cinema läget. Den gick dock inte att spela med så där var jag tvungen att slå på game mode och pilla lite där. ^^ Skrev det i mitt tidigare inlägg och skriver det nu igen. Är det någon som varit inne och pillat med vitbalansen och fått till det bra eller till och med riktigt bra? Skulle bli mer än glad om ni delade med er! ^^
Redigerat av Azeroth, 08 maj 2009 - 12:20.
Postad 08 maj 2009 - 12:49
Ofasen, my bad, rörde till det i huvdet på mig.Om jag fattat saken rätt så kan man på Pannan ändra dom mest grundläggande inställningarna
såsom brightness och kontrast(+några parametrar till) i THX.
Så kan det kanske va ja. Fjantigt.Men att dom mer avancerade inställningarna är låsta ska väl bero på att dom MÅSTE vara det för att få kallas för just "THX".
Word.Fast det optimala i dom fallen hade väl ändå varit att Panna & LG gjorde ett "eget" läge som dom försökte få så korrekt som möjligt från fabrik för att sedan ge slutanvändaren möjligheten att själv sen justera ytterligare(tex som Pure på Pio), och skita i THX helt enkelt.
Det lustiga är ju att PZ800 på vissa punkter presterar mer korrekt än THX-läget i V10... Det är ju typ som om THX gick in och sabba bilden...weird.
Precis. Räcker med att de kallar deras tv - och lever upp till det de kallar den - för HDTV.Det behöver ju lixom inte stå "THX" på av-modet för att vara bra..
Postad 08 maj 2009 - 12:57
Nere i sammaNfaTtningen står det även "THX mode has large error in Magenta hue".
Delta E (bortsett magenta och kanske cyan) och gamuten ser ju rätt ok ut i THX-läget väl?
Postad 08 maj 2009 - 13:10
Redigerat av Azeroth, 08 maj 2009 - 13:11.
Postad 08 maj 2009 - 13:21
När kommer Z10 modellen? 46"?? Någon som har känsla för prisnivå?
Postad 08 maj 2009 - 13:22
Postad 08 maj 2009 - 13:26
Japp men inte "Absolute Luminance", ljustyrkan/intensiteten hos resp primär och sekundär mao (verkar som om ControlCal beräknar dE utan att ta med ljusstyrkan).Delta E (bortsett magenta och kanske cyan) och gamuten ser ju rätt ok ut i THX-läget väl?
Redigerat av pacman, 08 maj 2009 - 13:27.
Postad 08 maj 2009 - 13:41
När kommer V10 modellen? Kommer denna i 42 och 50"??
När kommer Z10 modellen? 46"?? Någon som har känsla för prisnivå?
Hittade lite information från Danmark...
http://www.ppradio.d...plasma_2009.htm
V10 kommer tydligen i mitten och slutet av maj, 42" den 15/5 och 50" den 25/5.
Pris i danska kronor:
42" ca15000 = (1,5x) 22500 SEK
50" ca19000 = (1,5x) 28500 SEK (Är detta rimliga priser????)
Men vad skriver de om Z1 modellen?? Att Wireless HD INTE är godkänd av P&T (Post & Telesyrelsen)!!!
Och så anger de istället en Z11 modell med HDMI kabel mellan "Wireless" boxen och TV:n!
Är det så i Sverige också?
Z1:s priser:
46" ca30000 = (1,5x) 45000 SEK!!!!! (Detta kan väl inte vara möjligt!!!)

Postad 08 maj 2009 - 13:49
JoÄr detta rimliga priser????
JoDetta kan väl inte vara möjligt!!!
...som riktpriser iaf.
Redigerat av pacman, 08 maj 2009 - 13:51.
Postad 08 maj 2009 - 14:07
Primärfärgerna är väl hörnen i gamuten och sekundären längs varje sida i triangeln?
Rent instinktivt känns det som att skillnader i sekunderen blir mindre allvarliga eftersom en skillnad i primären rubbar hela triangeln och en fel primär även ger fel i två sekundärer medan fel i sekundären kommer utan att påverka primärerna. *grubblar vidare*

Hur är det annars med ögats ljuskänslighet. Är man olika känlig för olika färger så att vissa måste visas med lägre intensitet för att uppfattas som samma som andra, alltså olika känslig för olika våglängder ungefär som med ljud där man anger detta kompenserat med dB(A).
Postad 08 maj 2009 - 14:30
Review på V10-serien på AVS-forum.
Länk
Vad jag inte kan greppa angående testet är att V10 fortfarande har icke-existerande cadence-detektering ("the TX-P50V10 has no film cadence detection features at all") fast den är THX-godkänd...
Enligt http://www.thx.com/p...ys_testing.html så är cadence-detektering och korrigering något de testar. Detsamma gäller för övrigt deinterlacing.
Hur kan den vara THX-godkänd utan att klara det?
Redigerat av matbl, 08 maj 2009 - 14:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar