Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 08 maj 2009 - 15:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Har rätt dålig koll på alla delar av de där diagrammen och det ser ju ut att vara rätt mycket fel på den punkten, men som vanligt så är det viktiga ju inte vad man mäter utan hur det uppfattas. Finns det någonstans man kan tillgodogöra sig information om hur avviklser i dessa mätresultat uppfattas på bildskärmen. T.ex. som jag nämnde tidigare. Hur viktiga är sekundärfärgerna i förhållande till primärfärgerna. Primärfärgerna är väl hörnen i gamuten och sekundären längs varje sida i triangeln? Rent instinktivt känns det som att skillnader i sekunderen blir mindre allvarliga eftersom en skillnad i primären rubbar hela triangeln och en fel primär även ger fel i två sekundärer medan fel i sekundären kommer utan att påverka primärerna. *grubblar vidare* 
Svårt att säga men rent spontant vill jag psåt att sekundärer är minst lika viktiga eftersom fel här indikerar att balansen mellan olika färger är fel vilket påverkar alla bilder eftersom de i regel just består av en uppsjö blandade färger. Däremot så är det ju som du säger att sekundärernas position är beroende av hur resp primär "ser ut" så allt hänger ju ihop så att säga... Hur är det annars med ögats ljuskänslighet. Är man olika känlig för olika färger så att vissa måste visas med lägre intensitet för att uppfattas som samma som andra, alltså olika känslig för olika våglängder ungefär som med ljud där man anger detta kompenserat med dB(A).
Japp, grön är ohyggligt mkt ljusstarkare än blå t.ex (vilket jag inte riktigt får ihop eftersom det är i grönt vi har störst känslighet (eftersom de våglängderna ligger i mitten av det synliga spektrumet)...fan man kan bli bra yr när det gäller färglära...) Måttet dE är ju tänkt att vara ett värde för hur fel en färg är iförh till den referens. I dE finns inbakade kompensationer för hur vi männsikor uppfattar färger. Man ska dock komma ihåg att det inte är nån ultraexakt vetenskap och just därför har det genom åren kommit en rad olika dE-standarder, dvs olika metoder för att mäta avvikelser. Men i vilket fall som helst brukar man säga att en dE-diff på 3 eller mindre är, vad ska vi säga, inte omöjlig att se (då måste vi ner mot dE 1) men "good enough". Det betyder inte att en färg som ligger på dE 5-6 ser helt galen ut iförh till en referens, absolut inte, men just 3 är lite av ett "det här är riktigt bra"-mått. När det gäller just Phils recension verkar dock hans dE som sagt inte ta hänsyn till färgers ljusstyrka alls. Vilket är rätt galet eftersom ljusstyrka är en av de parametrar som avgör hur vi uppfattar färger (övriga är mättnad och toning). men som vanligt så är det viktiga ju inte vad man mäter utan hur det uppfattas.
Absolut, men grejjen är att en luminans på minus 40% (bara det i sig ger en dE på säg kanske 30-40(!) även om färgen är rätt iövrigt) typ är väldigt synlig så uppfatta han färgerna korrekt så mätte han fel (eller vice versa  ).
Postad 08 maj 2009 - 15:26
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
V10 kommer tydligen i mitten och slutet av maj, 42" den 15/5 och 50" den 25/5. Pris i danska kronor: 42" ca15000 = (1,5x) 22500 SEK 50" ca19000 = (1,5x) 28500 SEK (Är detta rimliga priser????)
Fick info från någon av de butiker som listar V10 på prisjakt att de får in V10 i 42" den 15/5 så det verkar gälla även i sverige. Priser på 42" från 19990 och uppåt (också enligt prisjakt).
Postad 08 maj 2009 - 16:08
Unregisterede308cf0b
-
Unregisterede308cf0b
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej!
Jag sitter här och funderar över att införskaffa mig en ny tv. En 42tumms plasma var det tänkt och G10an verkar trevlig. Har läst lite här i tråden men undrar ändå om det är en tv ni kan tipsa om?
Postad 08 maj 2009 - 18:18
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Hej!
Jag sitter här och funderar över att införskaffa mig en ny tv. En 42tumms plasma var det tänkt och G10an verkar trevlig. Har läst lite här i tråden men undrar ändå om det är en tv ni kan tipsa om?
Tror inte att jag behöver tipsa er om denna TV ännu en gång. XD Med tanke på priset och att vår Europeiska version har utökade inställnings möjligheter så tycker jag att den är rysligt prisvärd (i alla fall om man gör som jag gjorde och letar upp en student och beställer den från Dustin ^^). Tycker att man borde lägga till att ingen TV är perfekt och detta gäller även denna. Men G10:an är väldigt bra på många vitala punkter. Det som skulle kunna få vissa att tveka eller välja en annan tv är ju i sådana fall fosfor spåren som visar sig i mer krävande spel. Men i övrigt så är det en mycket bra allt i allo maskin.
Redigerat av Azeroth, 09 maj 2009 - 08:45.
Postad 08 maj 2009 - 18:35
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Kontrast 25 Ljus -5 Färgmättnad 25 Skärpa 5 Färgtemp Normal Gamman står på 2.2
Varför har du inte skärpan på 0? Har du på 5 så får du ju mindre detaljer i bilden, brusigare och mer artifakter(framförallt i sd matrial).
Postad 08 maj 2009 - 18:51
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Varför har du inte skärpan på 0? Har du på 5 så får du ju mindre detaljer i bilden, brusigare och mer artifakter(framförallt i sd matrial).
Har funderat på att göra det men jag tyckte nog mest att vissa element i bilden blev lite väl oskarpa när jag tittade på SD-material och då fick den stå kvar på fem. Så tills vidare får den stå kvar där (kanske lite lägre) när det gäller SD-material men kommer säkert avänja mig ganska snabbt så att jag kan ställa ned den till noll inom en snar framtid. ^^ Men bara för att du nämde det så var jag ju så klart tvungen att prova lite och samtidgt kisa lite extra för att fastställa om det bara är mitt brytnings fel och mina icke korrekta glasögon som gör att jag föredrar att ha lite extra skärpa för att lättare kunna se texter osv och sjävklart bara för det så var det ju så. ^^ Ännu ett tillägg till min motivation att köpa nya glasögon. XD
Postad 08 maj 2009 - 20:55
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
pacman: Tack för lite mer info. Vissa saker som dE och gamut vet jag väl iaf vad de betyder och vad som räknas som bra efter att ha läst en del på prad innan jag köpte datorskärm. Däremot så har man ju ingen känsla för hur man själv upplever olika felvärden då man aldrig mätt upp nån skärm eller nåt sånt. Ska försöka inte närde ner mig för mycket i det hela utan njuta av materialet som visas så småningom istället, men det brukar sällan lyckas utan nörd som man är finns det nån sorts nöje i diagram och grejer och att försöka sätta absoluta tal där det inte går. 
Nåja, så länge det inte är katastrofalt dåligt så brukar jag iaf kunna släppa alla funderingar på sånt här så snart jag har prylen i min hand.
Redigerat av dattacine, 08 maj 2009 - 20:57.
Postad 08 maj 2009 - 22:51
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Har funderat på att göra det men jag tyckte nog mest att vissa element i bilden blev lite väl oskarpa när jag tittade på SD-material och då fick den stå kvar på fem. Så tills vidare får den stå kvar där (kanske lite lägre) när det gäller SD-material men kommer säkert avänja mig ganska snabbt så att jag kan ställa ned den till noll inom en snar framtid. ^^ Men bara för att du nämde det så var jag ju så klart tvungen att prova lite och samtidgt kisa lite extra för att fastställa om det bara är mitt brytnings fel och mina icke korrekta glasögon som gör att jag föredrar att ha lite extra skärpa för att lättare kunna se texter osv och sjävklart bara för det så var det ju så. ^^ Ännu ett tillägg till min motivation att köpa nya glasögon. XD
Grejen är att skärpan gör inte bilden ett dugg skarpare, den lägger till konjukturer/skuggor runt objekt/människor. Dessa skuggor/konjukturer tar även plats, som ett ex om en person har skäggstubb i sitt ansikte så läggs dessa runt skäggstråna vilket gör att strecken lägger sig över hyn som man ser mellan skäggstråna. Det gör så att hyn inte syns lika mycket, alltså massor av detaljer som du går miste om i bilden.
Postad 08 maj 2009 - 23:44
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Grejen är att skärpan gör inte bilden ett dugg skarpare, den lägger till konjukturer/skuggor runt objekt/människor. Dessa skuggor/konjukturer tar även plats, som ett ex om en person har skäggstubb i sitt ansikte så läggs dessa runt skäggstråna vilket gör att strecken lägger sig över hyn som man ser mellan skäggstråna. Det gör så att hyn inte syns lika mycket, alltså massor av detaljer som du går miste om i bilden.
Jag vet vad det gör. XD Men som jag sa så har jag ett brytningsfel och fick därför för mig att det såg bättre ut (text osv) men lite skärpa på. Men även fast jag tycker det är suddigt nu när skärpan är på +-0 så vet jag ju innerst inne att det är mina ögon och glasögon som ställer till det och inte bilden som är dålig. ^^ Har nu stängt utav alla funktioner på G10. Bestämde mig tillslut för att det gav en mest naturlig bild. Intelligent Frame Creation blev det sista att stänga utav då det inte riktigt fullt ut gör det jobb det är tänkt att det ska göra + att det har en tendens att enligt mig göra filmer mindre filmiska. Säger dock inte att G10:an är dålig bara för att jag inte använder några utav dess extra features utan bara att den klarar sig bättre utan dem då den levererar en så pass bra bild som den gör. ^^
Redigerat av Azeroth, 08 maj 2009 - 23:44.
Postad 09 maj 2009 - 00:13
Unregisterede308cf0b
-
Unregisterede308cf0b
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tror inte att jag behöver tipsa er om denna TV ännu en gång. XD Med tanke på priset och att vår Europeiska version har utökade inställnings möjligheter så tycker jag att den är rysligt prisvärd (i alla fall om man gör som jag gjorde och letar upp en student och beställer den från Dustin ^^). Tycker att man borde lägga till att ingen TV är perfekt och detta gäller även denna. Men G10:an är väldigt bra på många vitala punkter. Det som skulle kunna få vissa att tveka eller välja en annan tv är ju i sådana fall fosfor spåren som visar sig i mer krävande spel. Men i övrigt så är det en mycket bra allt i alla maskin.
Fosfor spår? Är det något som försvinner efter en stund?
Postad 09 maj 2009 - 09:03
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Fosfor spår? Är det något som försvinner efter en stund?
Med tanke på att du frågade så kände jag mig lite tvungen att prova igen och se om det är borta eller om det blivit bättre. Kan bekräfta att det inte är borta men jag upplever det som att det blivit bättre i alla fall, men detta kan också bero på mina ändrade inställningar. Kan också tillägga att jag endast haft TV:n i några dagar så det kan ju bli än lite bättre också. Men eftersom det är ett fenomen som är känt bland plasmor så tror jag inte att det kommer att försvinna helt tyvärr.
Postad 09 maj 2009 - 10:05
Unregisterede308cf0b
-
Unregisterede308cf0b
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Med tanke på att du frågade så kände jag mig lite tvungen att prova igen och se om det är borta eller om det blivit bättre. Kan bekräfta att det inte är borta men jag upplever det som att det blivit bättre i alla fall, men detta kan också bero på mina ändrade inställningar. Kan också tillägga att jag endast haft TV:n i några dagar så det kan ju bli än lite bättre också. Men eftersom det är ett fenomen som är känt bland plasmor så tror jag inte att det kommer att försvinna helt tyvärr.
Ok jag förstår. Men jag är ute efter en tv att spela och se på film på. G10 är inget att rekommendera då?
Postad 09 maj 2009 - 10:38
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Ok jag förstår. Men jag är ute efter en tv att spela och se på film på. G10 är inget att rekommendera då?
Till film är den helt underbar. Det är då den verkligen visar sina starka sidor. Sen så tycker jag att den är faktiskt riktigt bra på att hantera allt från till och med analogt och upp till 1080p 24p. Så om du ska se mycket film så rekomenderar jag den varmt, men det kräver ju också att du kan leva med lite fosfor spår när du spelar mer krävande spel. Både Lcd och Plasma har ju för och nackdelar när det gäller just spel. Med plasman och speciellt med denna modell  behöver du inte oro dig för förlorade fps medans du med med en lcd slipper fosfor spåren. Så du får väga lite mellan för och nackdelarna. Tror säkert att NÅGON FLER kommer att svara på detta då jag inte är så bra på alla de finare begreppen. Men vi ska kanske inte ta det till en lcd vs plasma fråga då det är lite väl of topic och kanske till och med kan leda till att tråden läggs ned om någon blir sur. :/
Redigerat av Azeroth, 09 maj 2009 - 10:38.
Postad 09 maj 2009 - 11:30
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Fosforspår är inget som syns annat än just tillfälligt och det är inte ens alla som ser dem utan man är olika känslig. De syns nästan enbart i skarven mellan svart och vita områden som rör sig snabbt över skärmen som en gulgrön svans bakom det vita området. (kanske även andra tillfällen med stora kontrastskillnader).
I spel syns det lättast då man snurrar runt runt i FPS-spel. Ska inte störa så mycket vid normalt spelande för de flesta iaf. Effekten av detta har blivit mndre med tiden enligt en hel del på dessa forum om jag inte minns galet. Om det är så eller de har vant sig elle hjärnan filtrerar bort det eller nåt annat är svårt att säga. Vet inte om nån lyckats kvantifiera detta någon gång. Känns inte som det lättaste att mäta.
Det har inget med ghosting eller inbränningar att göra och har ingen bestående effekt.
Postad 09 maj 2009 - 11:36
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Fosforspår är inget som syns annat än just tillfälligt och det är inte ens alla som ser dem utan man är olika känslig. De syns nästan enbart i skarven mellan svart och vita områden som rör sig snabbt över skärmen som en gulgrön svans bakom det vita området. (kanske även andra tillfällen med stora kontrastskillnader). I spel syns det lättast då man snurrar runt runt i FPS-spel. Ska inte störa så mycket vid normalt spelande för de flesta iaf. Effekten av detta har blivit mndre med tiden enligt en hel del på dessa forum om jag inte minns galet. Om det är så eller de har vant sig elle hjärnan filtrerar bort det eller nåt annat är svårt att säga. Vet inte om nån lyckats kvantifiera detta någon gång. Känns inte som det lättaste att mäta.
Det har inget med ghosting eller inbränningar att göra och har ingen bestående effekt.
Mycket bra uppföljning och uppbackning till mitt inlägg! Stort tack för det! Tycker att du på ett bra och konkret tar bort den negativa spänningen för detta fenomen på G10:an. Stort + för det!
Postad 09 maj 2009 - 15:02
Unregistered499faa9b
-
Unregistered499faa9b
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag sitter och lurar på en 50" G10 men undrar om 3,5m är för nära från soffa till TV? , tänker väl mest på hur vanliga SD sändningar från boxer ser ut .
Någon som sitter så nära?
Postad 09 maj 2009 - 15:26
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag sitter och lurar på en 50" G10 men undrar om 3,5m är för nära från soffa till TV? , tänker väl mest på hur vanliga SD sändningar från boxer ser ut .
Känns som att jag i alla fall är lite fel person att fråga om det då jag sitter på runt tre meter från TV:n och har en 42". Hade först tänkt mig en 37" men jag kunde inte låta bli den här skönheten. ^^ Men har du riktigt bra signal så kan det nog gå, men om du är allt för petig så kan du nog bli rätt missnöjd med SD bilden då du tänkt dig en så pass stor TV. Men HD-material tror jag kommer att se riktigt mäktigt ut på den skärmen. Speciellt om du snör igång någon 1080p rulle! OMG vilken känsla det skulle va!
Postad 09 maj 2009 - 17:51
Unregistered65a692d2
-
Unregistered65a692d2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej, troligt fel ställe att fråga, men inkörning av en helt ny Plasma p42g10, har läst något om typ 200 timmar, men vad göra en bra kalibrering jag hitta på detta forum på p42g10 http://www.flatpanel...p;id=1237901339där är Contrast på 36, är det just bara Contrast som ska sänkas dom ca 200 första timmarna ? Tack
Postad 09 maj 2009 - 20:16
Shire
-
Shire
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag sitter ungefär 3.5meter från tvn och skulle lätt kunna ha en 60tum om jag blivit erbjuden. Man vänjer sig mycket snabbare än man tror. Tycker du ska slå till!  På film och spelfrågan så har jag spelat en hel del xbox360 och kollat på blu-ray. Båda är kanon, behöver inte säga mycket mer än så. Angående inkörning så har jag faktiskt skippat det på både min gamla samsung 42'a och denna Pannan. Tycker det är klart överskattat och sålänge du inte misshandlar tvn med stillbilder och liknande så kommer det inte vara några problem.
Redigerat av Shire, 09 maj 2009 - 20:18.
Postad 09 maj 2009 - 23:25
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Är det här med fosforspår något nytt på just den här modellen eller har det varit lika "illa" även på äldre modeller?
Funderar ju att uppgradera min gamla PV45/PV60, men vill ju inte att den ska bli sämre på nått sätt.
Postad 10 maj 2009 - 01:19
stimpen2
-
stimpen2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har alla de nya neopdp plasmorna äkta 24p uppspelning? Såg nån förhandsspecs på dem för nån månad sedan och då var det bara de största toppmodellerna som skulle ha det?
Men nu när jag kollat panasonics hemsida är det 24p på alla 42" också. Är det riktig 24p på dem o inget 24p kompabilitets fejk?
såg v10 skulle ha ngt 24p smooth film också vad innebär detta?
ngn som även har koll på följande funktioner är som var specifika för v10 och viss del g15:
deep colour 10/12-bit
digital cinema colour
thx-mode
har det gjorts nån opartiska jämförelser på hur mycket mindre ström neopdp plasmorna tar i jämförelse med de tidigare?
kommer köpa panasonic neopdp plasma de verkar ju grymt bra enligt det jag läst hittils!
Postad 10 maj 2009 - 07:57
drdelux
-
drdelux
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vet någon om årets modeller kommer att bli godkända av Comhem, så man kan köpa en och slippa ha digitalboxen.
I nuläget hittar jag bara en Panasonic på Prisjakt som är det och den är ju från 2007.
Någon?
Postad 10 maj 2009 - 10:31
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Vet någon om årets modeller kommer att bli godkända av Comhem, så man kan köpa en och slippa ha digitalboxen.
I nuläget hittar jag bara en Panasonic på Prisjakt som är det och den är ju från 2007.
Någon?
Du får ta och kolla runt lite här: http://www.panasonic...tsCategory.htmlKan tillägga att det är två sidor med de nya apparaterna så att du inte tror att de missat några. ^^ Har inte kollat igenom alla apparaterna själv men min G10:a är då i alla fall ComHem godkänd så då borde nog de flesta vara det i alla fall. ^^
Postad 10 maj 2009 - 18:29
drdelux
-
drdelux
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tack för länken, men jag hittar inget på den sidan som säger att ex din tv är godkänd av Comhem.
Står att den har inbyggd tuner för bl.a. DVB-C, men om Comhem hittar jag inget.
Postad 10 maj 2009 - 18:45
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Tack för länken, men jag hittar inget på den sidan som säger att ex din tv är godkänd av Comhem. Står att den har inbyggd tuner för bl.a. DVB-C, men om Comhem hittar jag inget.
Det var ju trist. :/ Men på själva ramen sitter det en klister lapp där det står ComHem. Så jag antar att du kan stoppa in en sådan modul i den och tuta på precis som med boxer. Men jag tror inte att man kan använda den inbyggda till det hela. Vore dock kul och skönt om man kunde det. ^^
Postad 10 maj 2009 - 22:52
nilsskytte
-
nilsskytte
-
Användare
-
-
116 inlägg
Vet nån när PANASONIC TXP50C10E kommer till sverige?har bara hittat den i tyskland,och det känns lite jobbigt att beställa en tv därifrån
Postad 11 maj 2009 - 09:53
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Har alla de nya neopdp plasmorna äkta 24p uppspelning? Såg nån förhandsspecs på dem för nån månad sedan och då var det bara de största toppmodellerna som skulle ha det? Men nu när jag kollat panasonics hemsida är det 24p på alla 42" också. Är det riktig 24p på dem o inget 24p kompabilitets fejk? såg v10 skulle ha ngt 24p smooth film också vad innebär detta? ngn som även har koll på följande funktioner är som var specifika för v10 och viss del g15: deep colour 10/12-bit digital cinema colour thx-mode
har det gjorts nån opartiska jämförelser på hur mycket mindre ström neopdp plasmorna tar i jämförelse med de tidigare?
kommer köpa panasonic neopdp plasma de verkar ju grymt bra enligt det jag läst hittils!
Var kanske en amerikansk förhandsspec. Deras G10 och neråt stöder inte 24p medan våra ska ha riktigt stöd.
Postad 11 maj 2009 - 15:19
Unregistered499faa9b
-
Unregistered499faa9b
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag sitter ungefär 3.5meter från tvn och skulle lätt kunna ha en 60tum om jag blivit erbjuden. Man vänjer sig mycket snabbare än man tror. Tycker du ska slå till! 
Jodå, jag hämtade hem en 50" G10 igår, ett klart lyft mot min 3år gamla Panna 42" PV60( det vore väl f-n annars). SD sändningar är sådär undantaget SVT HD, men till blu ray och DVD blir det riktigt bra bild med bra svärta och kontrast. 24p läge till blu ray funkar bra. Tänkte först köpa en 42" men jag hade några spänn över och slog till på 50" och precis som Shire skrev så vänjer man sig snabbt. Skönt med större skärm.
Postad 12 maj 2009 - 11:34
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har läst på litegrann om de olika hdmi funktionerna och för att se vad just deep colour funktionen som jag tydligen ska gå miste om innebär. Fråga är ju igentligen om man verkligen inte har denna fuktionen på G10:an då den precis samma hdmi version (1.3a) som V10:an. Borde inte G10:an ha denna funktion då också? Ringde till Panasonic om detta men de utgick bara från manulerna och där stod det ju bara samma som i specifikationerna. Vad tror ni om det hela? Är detta bara ett försäljnings trick att G10:an inte ska stödja deep colour via hdmi?
Redigerat av Azeroth, 12 maj 2009 - 11:53.
Postad 12 maj 2009 - 13:30
x-rat3d
-
x-rat3d
-
Användare
-
-
169 inlägg
Har läst på litegrann om de olika hdmi funktionerna och för att se vad just deep colour funktionen som jag tydligen ska gå miste om innebär. Fråga är ju igentligen om man verkligen inte har denna fuktionen på G10:an då den precis samma hdmi version (1.3a) som V10:an. Borde inte G10:an ha denna funktion då också? Ringde till Panasonic om detta men de utgick bara från manulerna och där stod det ju bara samma som i specifikationerna. Vad tror ni om det hela? Är detta bara ett försäljnings trick att G10:an inte ska stödja deep colour via hdmi?
Kollade nu på min TX-P50G10E (tekniska boken) och det står: " Den här TV aparaten har HDMI teknik (Version 1.3a med x.v. Colour)" Hur kan man kolla annars vilken version man har om man bortser från tekniska boken?
Redigerat av x-rat3d, 12 maj 2009 - 13:32.
Postad 12 maj 2009 - 13:40
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Kollade nu på min TX-P50G10E (tekniska boken) och det står: " Den här TV aparaten har HDMI teknik (Version 1.3a med x.v. Colour)"
Jo, vet att det står så där. ^^ Har kollat själv men jag blev bara lite fundersam hur det är med hdmi. Har fått för mig att så länge man har v1.3a så ska man ha alla de funktioner som kräver just 1.3a. Panasonic skriver ju aldrig ut "nej" i sina specifikations listor. Detta skapar ju ett kryphål som de skulle kunna använda till att föra över rampljuset till de dyrare modellerna. Men är inte 100% hur det fungerar med dessa hdmi funktioner men som sagt min första tanke är att har man v1.3a på sina ut/ingångar så har man också alla funktioner som kräver detta. Men sen kanske man kan spärra vissa funktioner...
Postad 12 maj 2009 - 15:46
Unregisterede308cf0b
-
Unregisterede308cf0b
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Någon som vet hur Z86/85an presterar i spel? Är det lika med fosforspår där som hos G10an?
Postad 12 maj 2009 - 16:33
x-rat3d
-
x-rat3d
-
Användare
-
-
169 inlägg
Någon som vet hur Z86/85an presterar i spel? Är det lika med fosforspår där som hos G10an?
Min G10 har ingen fosforspår whatsoever. Stressade TVn i flera spel GOW2 Oblivion DOA Devil May Cry osv.
Postad 12 maj 2009 - 16:39
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jo, vet att det står så där. ^^ Har kollat själv men jag blev bara lite fundersam hur det är med hdmi. Har fått för mig att så länge man har v1.3a så ska man ha alla de funktioner som kräver just 1.3a. Panasonic skriver ju aldrig ut "nej" i sina specifikations listor. Detta skapar ju ett kryphål som de skulle kunna använda till att föra över rampljuset till de dyrare modellerna. Men är inte 100% hur det fungerar med dessa hdmi funktioner men som sagt min första tanke är att har man v1.3a på sina ut/ingångar så har man också alla funktioner som kräver detta. Men sen kanske man kan spärra vissa funktioner...
Om jag fattat rätt så stödjer 1.3a deep color m.m. Men det betyder inte att all utrustning som har 1.3a behöver kunna hantera det eftersom det är options. Kolla på wikipedia. Där står mycket att läsa om HDMI. http://en.wikipedia.org/wiki/HdmiDär står bl.a.: "A product listed as having an HDMI version does not necessarily mean that it will have all of the features that are listed for that version since some HDMI features are optional such as Deep Color and xvYCC (which is branded by Sony as "x.v.Color")."
Postad 12 maj 2009 - 17:26
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Min G10 har ingen fosforspår whatsoever. Stressade TVn i flera spel GOW2 Oblivion DOA Devil May Cry osv. 
Är väl enligt vad jag förstått bara vissa personer som är känsliga & ser detta fenomen, ungefär som de som inte kan ha plasma för att de flimmrar. Har nog inte med apparaterna att göra utan mer teknologin tillsammans med de som är känsliga. Är själv inne på min andra plasma & har aldrig sett tillstymmelsen till gröna ormar...
Postad 12 maj 2009 - 18:07
Unregisterede308cf0b
-
Unregisterede308cf0b
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Låter trevligt. Är oerhört sugen på att köpa en G10 till min nya lägenhet men vissa klagar på att G10an har fosforspår under påfrestande spel. Vet ni om det är något som man kan be dom demonstrera i en affär typ OnOff? Man kanske även kan köpa tv på öppetköp och eventuellt lämna tillbaka den utifall jag är en av dessa känsliga personer
Postad 12 maj 2009 - 18:10
x-rat3d
-
x-rat3d
-
Användare
-
-
169 inlägg
Låter trevligt. Är oerhört sugen på att köpa en G10 till min nya lägenhet men vissa klagar på att G10an har fosforspår under påfrestande spel.
Vet ni om det är något som man kan be dom demonstrera i en affär typ OnOff? Man kanske även kan köpa tv på öppetköp och eventuellt lämna tillbaka den utifall jag är en av dessa känsliga personer 
Här finns en liten artikel om denna pest fast från Sept 2008.. förmodligen tekniken går framåt http://www.associate...and.html?cat=39
Postad 13 maj 2009 - 14:22
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Kan man våga sig på att gissa i vilket prisläge 42V10 kommer hamna en månad efter att den kommit ut. Listpriset på G10 verkar ha varit 15k och nu är den nere i 13k i många butiker. Ett liknande förhållande för V10 skulle innbära att 42 tummaren skulle komma ner i runt 17,5k ganska fort.
Postad 13 maj 2009 - 14:56
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Kan man våga sig på att gissa i vilket prisläge 42V10 kommer hamna en månad efter att den kommit ut. Listpriset på G10 verkar ha varit 15k och nu är den nere i 13k i många butiker. Ett liknande förhållande för V10 skulle innbära att 42 tummaren skulle komma ner i runt 17,5k ganska fort.
Känns som att du är ganska nära i alla fall. ^^ Sen beror det nog lite på vilken respons den får när den kommer ut. Blir det ett stort intresse för den så kommer vi nog ganska fort börja se positiva pris förändringar. Kan tänka mig att om dustin börjar sälja den vilket jag förutsätter att de kommer att göra så kommer de säkert att köra någon student raid även på den. Då kan vi säkert komma ned till priser runt 16-17k med frakt för 42":aren.
Postad 13 maj 2009 - 15:27
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Studentpriser är tyvärr inte aktuellt för tillfälle.
Vet itne hur det varit med pixelfel på G10 i Sverige, men i England verkar det ha varit ovanligt vanligt. Av den anledningen är jag ute efter att handla från en butik med ganska snälla regler för öppet köp. Är väl nästan el-giganten som är bäst på detta område, nåt ska väl de också vara bra på.
Frågade iaf om Panasonics modeller i en butik i veckan och de kunde beställa hem det man ville ha från Panasonic sverige (eller om hon sa center) och det tog normalt ca 3 dagar. Prisgaranti och öppet köp gällde som vanligt så det låter ju trevligt om man vill gardera sig lite extra mot måndagsexemplar. Vill ju inte få nån med tjutande nätagg som nån grinig butik inte vill ta tillbaka då det inte räknas som något allvarligt fel eller behöva krångla med att skcika tillbaka med posten och vem som ska stå för frakten och en otillgänglig kundtjänst osv. När det gäller garantiärenden känns det ändå enklast med butiker som finns i hela landet. Mobilen köpta jag över nätet, men det var för struligt att skicka den på garantirep som ändå inte skulle ha blivit bra så jag valde att leva med glappandet istället.
Postad 13 maj 2009 - 15:33
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Studentpriser är tyvärr inte aktuellt för tillfälle.
Det är igentligen inte aktuellt för mig heller. ^^ Men har man turen att ha en nära vän eller så som råkar vara det så är ju problemet löst.  Vilken jäkla tur att det bor en hemma hos mig.
Postad 13 maj 2009 - 15:49
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Jag får väl dra ner på Chalmers och ragga på lite slöjdskolestudenter.
Postad 13 maj 2009 - 19:31
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag får väl dra ner på Chalmers och ragga på lite slöjdskolestudenter. 
Go for it!
Postad 14 maj 2009 - 07:43
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Om jag fattat rätt så stödjer 1.3a deep color m.m. Men det betyder inte att all utrustning som har 1.3a behöver kunna hantera det eftersom det är options. Kolla på wikipedia. Där står mycket att läsa om HDMI. http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi Där står bl.a.: "A product listed as having an HDMI version does not necessarily mean that it will have all of the features that are listed for that version since some HDMI features are optional such as Deep Color and xvYCC (which is branded by Sony as "x.v.Color")."
Exakt.När det gäller HDMI så gäller, fråga efter funktion, inte version. Och sen är det ju så att även om tv:n sägs stödja en viss funktion finns det inte ett jota som säger om den gör det bra eller inte. Så att snurra in sig på versioner av HDMI är att vara ruggigt off-target om man säger så...inte värt att lägga tanke-verksamhet på ihuvudtaget mao.
Redigerat av pacman, 14 maj 2009 - 07:43.
Postad 14 maj 2009 - 09:45
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Exakt.När det gäller HDMI så gäller, fråga efter funktion, inte version.
Och sen är det ju så att även om tv:n sägs stödja en viss funktion finns det inte ett jota som säger om den gör det bra eller inte. Så att snurra in sig på versioner av HDMI är att vara ruggigt off-target om man säger så...inte värt att lägga tanke-verksamhet på ihuvudtaget mao.
Det låter som ett bra svar tycker jag.  Ville bara försöka hitta någon ondskefull konspirations teori från Panasonics sida.  Sen så kan det också ha något att göra med att nu när jag väl köpt en TV så vill jag försäkra mig om att det kommer att vara en TV som jag kommer att kunna vara nöjd med en längre tid.  Eftersom att jag över det stora hela är väldigt nöjd med min G10:a så är det som du säger "Off target".  Det enda som jag kan tänkas störa mig på är fosfor spåren som mina ögon verkar vara lite känsliga mot. Sen om jag hade blivit mer nöjd med G10:an om den nu haft denna funktion är ju en annan fråga, men utifrån det ni sagt nu så verkar det inte vara något värt att nämnas. Med andra ord inget man kommer att sakna. Precis som smooth 24p då skulle jag tro? Så det enda som verkar tala för varför jag borde köpt en V10:a istället är nog förmodligen att de snört in lite finare komponenter (kan man ju hoppas) och att de kalibrerat den bättre så att färgerna blir lite mer "mitt i prick". Sen om man är mycket för design så har ju V10:an ett stort +, men sen utöver det och det andra nämnde så hittar jag fortfarande inga argument till varför man ska köpa den. Hoppas bara på att min G10:e + DMP-BD35 set up kommer att fungera bra tillsammans med min kommande Onkyo surrondförstärkare. Vissa verkar ju haft problem med liknande kombinationer men Onkyos från det gångna året (problem med att få en stabil connection osv).
Postad 14 maj 2009 - 11:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag tycker det absolut verkar som om du är "On target" Azeroth.
Postad 14 maj 2009 - 18:06
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag tycker det absolut verkar som om du är "On target" Azeroth. 
Man får ju hoppas.
Postad 14 maj 2009 - 19:03
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Nu är det några år sedan vi jobbade med Panasonic plasma, men nu har vi slagit på stora växlar och ökar sortimentet rejält på alla skärmar generellt nu. Detta också för att Pioneer på sikt kommer att försvinna och att vi måste börja leta efter tronföljare. Antar att man är så fruktansvärt van och bortskämd med hur Pioneer har presterat, för jag måste säga att jag är aningen besviken på exempelvis G10. Fortfarande dålig svärta och den tråkiga glasskivan som ger dubbelseende...? Exempelvis har våran Pioneer KRL-32 LCD-TV (med Sharp panel) rejält mycket djupare svärta än Panasonic... märkligt...
Postad 14 maj 2009 - 19:49
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Nu är det några år sedan vi jobbade med Panasonic plasma, men nu har vi slagit på stora växlar och ökar sortimentet rejält på alla skärmar generellt nu. Detta också för att Pioneer på sikt kommer att försvinna och att vi måste börja leta efter tronföljare. Antar att man är så fruktansvärt van och bortskämd med hur Pioneer har presterat, för jag måste säga att jag är aningen besviken på exempelvis G10. Fortfarande dålig svärta och den tråkiga glasskivan som ger dubbelseende...? Exempelvis har våran Pioneer KRL-32 LCD-TV (med Sharp panel) rejält mycket djupare svärta än Panasonic... märkligt... 
Kul att ni börjat satsa lite mer på Panasonic. Det kommer ni med största sannolikhet inte behöva ångra. Tror att svärtan räcker till mer än väl för de flesta dödliga + att den presterar bra mycket bättre om man ställer in den ordentligt. Visst är blir det dubbelseende tack vare glaset, men endast om du sitter direkt ovanför TV:n eller direkt brevid den osv osv. Pioneer är kvalité när den är som bäst men Panasonic duger gott och presterar mer än tillräckligt bra för mig detta år.  G10:an är en riktigt fin maskin enligt mig och troligtvis många andra.
Postad 17 maj 2009 - 11:58
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har nämnt ett antal ggr att en utav de få saker som jag stört mig en del på är fosfor spåren som dyker upp när man spelar lite mer krävande spel. Men givetvis så skriver jag inte ett extra tillägg bara för att upprepa mig. ^^ Nu när jag ställt in TV:n lite bättre och använt den mer så har dessa fosfor spår reducerats till en nivå då de är så obetydliga att jag slutat tänka på dem överhuvudtaget. Med andra ord så borde ni som oroat er för dessa fosfor spår kunna käpa denna TV utan större huvudbry då även jag kan bekräfta att detta är ett fenomen som blir bättre med tiden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|