Postad 18 maj 2009 - 12:26
stöder G10 mpeg4 på DVB-C, någon som verkliga erfarenheter???
Bara utav SVT HD. Men ja, den stöder det. Det svåra är dock att få tag på fler HD-Kanaler då man tydligen lika förbannat måste ha en box som avkodar kanalerna. Men svaret är fortfarande ja. ^^ Antar dock att det kan vara lättare att få tag på fler kanaler på andra ställen i Sverige. Men där jag bor måste man söka sig till externa bolag för att kunna utöka utbudet och då krävs tydligen respektives bolags box eller CA-modul för att det ska fungara. Hade gärna sett att det bara gick att släppa på via kabeln så att TV:n fick göra allt jobb, men det skulle tydligen inte gå då vi har en lag som säger att vissa kanaler ska vara krypterade (jag blev rätt arg).
Postad 18 maj 2009 - 15:19
panasonic ska ha den på lager säger dom själva, undra varför inte typ
Dustin, Netonnet mm verkar kunna sälja den ? undra om panasonic bara väljer ut någon
enstaka åf som får sälja denna mer highend plasma o därigenom ta ut ett mycket högre pris ?
någon som kanske vet ?
man tycker ju att panasonic därigenom måste sälja betydligt mindre pga det,
konstiga avtals regler verkar dom ha, funderar kanske att titta på ett annat märke pga det
Postad 18 maj 2009 - 15:49
/Patrik
Postad 18 maj 2009 - 18:09
//jesper
Postad 19 maj 2009 - 12:47
TX-P42V10E
panasonic ska ha den på lager säger dom själva, undra varför inte typ
Dustin, Netonnet mm verkar kunna sälja den ? undra om panasonic bara väljer ut någon
enstaka åf som får sälja denna mer highend plasma o därigenom ta ut ett mycket högre pris ?
någon som kanske vet ?
man tycker ju att panasonic därigenom måste sälja betydligt mindre pga det,
konstiga avtals regler verkar dom ha, funderar kanske att titta på ett annat märke pga det
Vi har den i lager nu! Mycket trevlig skärm...!
//Erik
Postad 19 maj 2009 - 15:18
Vi har den i lager nu! Mycket trevlig skärm...!
//Erik
Hej Erik,
Hur upplever du skillnaden mot G10:an?
Är själv välldigt nyfiken på en 50"G10 eller 50"V10 men undrar om prisskillnaden leder till mer än ett snyggare yttre?
Finns båda skärmarna inne i eran butik så att man har möjlighet att titta lite mer seriöst på båda dessa skärmar?
Antar att det fortfarande är en liten bit kvar till Kuro klass.
Mvh
Patrik
Postad 19 maj 2009 - 15:19
De är lite av plasma diggare på AV.
Edit tog bort ett ess.
Redigerat av Unregistered499faa9b, 20 maj 2009 - 14:34.
Postad 19 maj 2009 - 18:22
Vi fick som sagt upp V10:an igår, så jag har bara känt lite lätt på den. Skillnaden mot G10 däremot är helt klart påtaglig. Mer djup, bättre färghantering, man slipper det konstiga difusa glaset som ger dubbelseende samt svärtan är djupare. Vi har båda i lager och för demo. Det som skiljer som jag upptäckte mellan lillebror är ju bla. följande:
- Natural Vision Filter PRO (Bättre panel)
- Digital Cinema Colour (THX)
- Deep Colour (10/12-bit) stöd (Bra för framtida bildkällor)
- En HDMI ingång till.
- Helglasad ut i kant. (mycket snyggare design)
- DLNA & DivX-stöd (LAN Port)
- VIERA Cast (Streama TV online ex YouTube)
Hej Erik,
Hur upplever du skillnaden mot G10:an?
Är själv välldigt nyfiken på en 50"G10 eller 50"V10 men undrar om prisskillnaden leder till mer än ett snyggare yttre?
Finns båda skärmarna inne i eran butik så att man har möjlighet att titta lite mer seriöst på båda dessa skärmar?
Antar att det fortfarande är en liten bit kvar till Kuro klass.
Mvh
Patrik
Postad 20 maj 2009 - 08:44
Hej!
Vi fick som sagt upp V10:an igår, så jag har bara känt lite lätt på den. Skillnaden mot G10 däremot är helt klart påtaglig. Mer djup, bättre färghantering, man slipper det konstiga difusa glaset som ger dubbelseende samt svärtan är djupare. Vi har båda i lager och för demo. Det som skiljer som jag upptäckte mellan lillebror är ju bla. följande:
- Natural Vision Filter PRO (Bättre panel)
- Digital Cinema Colour (THX)
- Deep Colour (10/12-bit) stöd (Bra för framtida bildkällor)
- En HDMI ingång till.
- Helglasad ut i kant. (mycket snyggare design)
- DLNA & DivX-stöd (LAN Port)
- VIERA Cast (Streama TV online ex YouTube)
Tack för svaret.
Dyker nog in butiken någon av de närmaste veckorna för en ordentlig koll.
/Patrik
Postad 20 maj 2009 - 08:57
http://www.avforums....V10-Review.html
De är lite av plasma diggare på AVS.
Du menar AVforum väl? Inte AVSforum...?
Postad 20 maj 2009 - 14:37
Jo, AV ska det VA.Du menar AVforum väl? Inte AVSforum...?

Redigerat av Unregistered499faa9b, 20 maj 2009 - 14:37.
Postad 21 maj 2009 - 00:45
någon som kan ge ett bra tips på ca-modul till g10:an. ska användas till tele2 cabel tv
//jesper
Ingen som har nå och komma med..???
Postad 21 maj 2009 - 15:40
Postad 21 maj 2009 - 15:59
Hur står sig TX-P50V10E gentemot Pioneer LX5090/H? Den sistnämnda finns ju fortfarande i lager och kostar 2000 kr mindre.
Tvekar inte en sekund på att då skulle få bättre bild med Pioneer:n, men det krävs ju att du har lite vid sidan om då den varken har högtalare eller fotstöd som följer med. Sen så har den inga DVB-C boxar och grejer inbyggda så vitt jag vet. Men som sagt så kommer du att få bättre bild med den på de flesta planen i alla fall (färgåtergivning och svärta osv osv)
Redigerat av Azeroth, 21 maj 2009 - 16:15.
Postad 21 maj 2009 - 16:25
LX5090 krossar Panasonic ganska så rejält.
Visst är det så på vissa punkter, men det är viktigt att tillgägga att 5090H bara fokuserad på just bilden. Vilket ju är bra då bilden är själva TV:ns huvud syfte att leverera. Men då är den också bara en skärm och inget annat. Så det krävs att man har allt runtomkring för att få någon bio känsla alls. Så enligt mig så är det inte ett så självklart val. Men om nu priset på 5090:n är 2000kr mindre så tycker jag absolut att man ska ge det en extra funderare eftersom att det är ju trotts allt "Världens Bästa Plasma/TV" enligt många.
Postad 22 maj 2009 - 08:08
Postad 22 maj 2009 - 09:08
Skulle man inte ha något att jämföra med skulle man säkert tycka den var helgrym dock.. men så är det ju alltid.
Postad 22 maj 2009 - 09:24
Redigerat av andersos, 22 maj 2009 - 09:25.
Postad 22 maj 2009 - 09:32
G13 kommer inte hinna ikapp det är bara naivt att tro det. Jag vill inte tänka på hur pass mkt Pioneer ligger före i verkliga kontrast siffror i dagsläget och svärtan ska vi ju inte tala om.
Postad 22 maj 2009 - 09:55
Snarare att det ger en föraning om att Pio har ett bättre, ifråga om resistens mot ambient light, frontfilter än Panna.Bara att titta på en Panasonic skärm i avstängt läge ger föraningar om den blaskiga och gråa svärtan.
Bättre rent bildmässigt då...när det gäller "skyddsegenskaper" (mot kids, hundar, katter eller vad det nu må vara...) är väl Panna en vinnare iaf.

Postad 22 maj 2009 - 12:32
Vill man kasta wii-kontroller på TV:n är Panasonic bättre ja...

Snarare att det ger en föraning om att Pio har ett bättre, ifråga om resistens mot ambient light, frontfilter än Panna.
Bättre rent bildmässigt då...när det gäller "skyddsegenskaper" (mot kids, hundar, katter eller vad det nu må vara...) är väl Panna en vinnare iaf.
Postad 22 maj 2009 - 14:07
Frågar dig eftersom jag gissar att ni har koll - hur står sig Samsungs senaste plasmor mot Panna och Pioneers diton? Jag tänker på B650- och B850-serien.
Vi jobbar ju idag med Pioneer KRP-500A i butik och jag jämför med Panasonics nya skärmar G10 och V10. Måste säga att vi blev mäkta besvikna på Panasonic. Visst är det en bra bild, men jämför man med Pioneer skulle jag säga att det inte finns någon punkt där Panasonic är bättre. Bara att titta på en Panasonic skärm i avstängt läge ger föraningar om den blaskiga och gråa svärtan. Tyvärr... :-(
Skulle man inte ha något att jämföra med skulle man säkert tycka den var helgrym dock.. men så är det ju alltid.
Postad 22 maj 2009 - 16:05
//Erik
Reference audio
Postad 22 maj 2009 - 16:30
Vilka är bästa 40-42" för vanligt TV tittade enligt dig ?Det vi har sett hittills har varit föga imponerande pga bandningar och annat, så jag tog beslutet att inte plocka in de nya plasmorna över huvud taget faktiskt. Vi kommer nöja oss med nya LCD och LED:arna. När det gäller just plasma har vi varit väldigt bortskämda med att ha jobbat med Pioneer i över 10år, så man har satt ribban för vad som är okej osv. Detta medför att man ganska snabbt dömer ut många skärmar såsom Samsung. Vi kommer koncentrera oss på Panasonic när det gäller plasma. Vi kör Pioneer fram till hösten dock.
//Erik
Reference audio
Sony w5500 ?
Redigerat av sudden_se, 23 maj 2009 - 08:50.
Postad 22 maj 2009 - 22:02
Funderar lite på hur man rättfärdigar att köpa en G10 el V10 när Pioneer är så mkt bättre som den är?! handlar det bara om att man föredrar märket Panasonic varför man nu skulle vilja det iof. Och kom inte dragandes med att högtalare och fot är tillval för det kan du pruta ner så priset ändå hamnar på en V modells nivå. Eller är det rädsla att Pio lagt ner tillverkningen, det är inga problem med kommande garantiärenden dock enligt Pioneer, eller föredrar man personlig smak för design före bildkvalle??
G13 kommer inte hinna ikapp det är bara naivt att tro det. Jag vill inte tänka på hur pass mkt Pioneer ligger före i verkliga kontrast siffror i dagsläget och svärtan ska vi ju inte tala om.
Vill man inte ha en 50":are så kan man ju rättfärdiga en Panasonic med tanke på att du där får tag på t.ex 42:or och 46:or. Vilka båda är bra mycket billigare då det är storleken som gör att priset drar iväg. Sen så får man ju inte en bättre TV bara för att den är större. Snarare sämre skulle jag vilja säga mad tanke på pixeltätheten och dylikt (märks dock inte så mycket med mer högupplöst material, men dock om du ser på vanligat SD material). Men Pio är i en klass för sig när det gäller bild det kan jag hålla med om. Så om man kan tänka sig en storm skärm som bara är just en skärm och inte vill ha en massa för vissa "onödiga" krusiduller eftersom att vissa kanske har all övrig utrustning och då kanske även från de lite dyrare märkena så tycker jag absoulut att man ska sätta kronan på verket med en stor fin Pio skärm. Själv lägger jag mig i mitten skiktet. Mest för pengarna som man brukar säga.

Postad 23 maj 2009 - 09:55
//Erik
Reference audio
Vilka är bästa 40-42" för vanligt TV tittade enligt dig ?
Sony w5500 ?
Postad 23 maj 2009 - 10:47
Postad 23 maj 2009 - 14:23
Postad 24 maj 2009 - 10:55
Nu har jag en 50G10 med en liten kortmodul.
SVT HD och History HD funkar fint men inte något annan HD kanal (C+ sport HD är ju prio)
Finns det något knep för att få igång de andra kanalerna direkt i TV'n ?
Redigerat av BoinK, 24 maj 2009 - 10:56.
Postad 24 maj 2009 - 20:29
Kanallistan på ComHem blir ny varenda gång jag stänger av Tv'n.
Exempel:
1) Jag gör fullständig scanning
2) alla kanaler ligger fint och jag stänger av Tv'n
3) Jag startar TV'n
Nu så har då c.a. 30% av kanalerna trillat bort, (ex: SVT1,2,24,Barn + C+Sport 2) och även detta påverkar favoritlista o.s.v.
Smart som jag är (ironi) så gör jag en ny scanning för att lägga till kanaler.
Så fnna bara de kanaler som lades till i "lägg till nya" kvar i "alla DVB-C".
Är detta ett beteende av PCMCI-kortet eller TV'n ?
Det är föga intressant att göra 10 minuters scanning varje gång jag slår på TV'n
Redigerat av BoinK, 24 maj 2009 - 20:30.
Postad 25 maj 2009 - 09:21
Fråga kring ComHem och HD
Nu har jag en 50G10 med en liten kortmodul.
SVT HD och History HD funkar fint men inte något annan HD kanal (C+ sport HD är ju prio)
Finns det något knep för att få igång de andra kanalerna direkt i TV'n ?
Comhem låser sina programkort till HD-boxen på betalkanaler. Så vill du se C+ HD så måste du titta via deras box tyvärr

Postad 25 maj 2009 - 12:39
Postad 26 maj 2009 - 11:45
Panasonic TH P42G10 säljes av Radars
Panasonic TX P42G10E säljes av Pc City
Postad 26 maj 2009 - 11:56
Postad 27 maj 2009 - 13:20
Måste lägga till något som är _otroligt_ störande
Kanallistan på ComHem blir ny varenda gång jag stänger av Tv'n.
Exempel:
1) Jag gör fullständig scanning
2) alla kanaler ligger fint och jag stänger av Tv'n
3) Jag startar TV'n
Nu så har då c.a. 30% av kanalerna trillat bort, (ex: SVT1,2,24,Barn + C+Sport 2) och även detta påverkar favoritlista o.s.v.
Smart som jag är (ironi) så gör jag en ny scanning för att lägga till kanaler.
Så fnna bara de kanaler som lades till i "lägg till nya" kvar i "alla DVB-C".
Är detta ett beteende av PCMCI-kortet eller TV'n ?
Det är föga intressant att göra 10 minuters scanning varje gång jag slår på TV'n
Har en P42G10 och hade också problem med att jag var tvungen att scanna om. Köpte 4 olika ca-moduler och testade. Ringde även comhem och panasonic. Comhem ville inte supporta den då den inte fanns på deras lista (Finns numera där) och Panasonic hade inte hört talas om problemet. Det löste sig på något sätt efter att jag uppdaterat programvaran i TVn och satt en i ca-modul som comhem stöder.
Så här står det på comhems hemsida:
Rekommenderade CA-moduler
Technicrypt BCX & CX Smit Conax med serienummer som börjar på EFF, HFF och GFF.
Min teori är att kontakten mellan ca-modulen och TVn inte var helt ok från början men efter alla byten av ca-moduler blev den bättre.
Postad 28 maj 2009 - 06:29

(glöm de, läste lite längre bak i tråden

Redigerat av oliven, 28 maj 2009 - 06:33.
Postad 29 maj 2009 - 10:40
Manualerna finns nu upplagda på engelska och danska och vad man kan ana där så är DLNA-stödet riktigt uruselt. Men det är naturligtvis inte fullständigt specat. Och det är en av de features jag vill ha!
Postad 29 maj 2009 - 12:10
Är det någon som gjort några lite mer djupgående och mer nogranna inställningar på G10:an? har själv suttit ett tag och kommit fram till att dessa inställningar är de som jag är mest nöjda med utav de jag provat.
Till DVB-C delen har jag dessa inställningar:
Visningsläge, Bio
Konstrast 25
Ljus 0
Färgmättnad 25
Skärpa 0
Färtemp, Normal
Till mitt Wii som jag kör via component kör jag dessa inställningar:
Visningsläge, Spel
Kontrast 30
Ljus 0
Färgmättnad 30
Skärpa 0
Färgtemp, 0
Sen sist men inte minst så kör jag dessa inställningar till min DMP-35:a som jag kopplat in till HDMI 1 på TV:n:
Visningsläge, Bio
Kontrast 35
Ljus 0
Färgmättnad 25
Skärpa 0
Färgtemp, Normal
X.V.Colour, Auto
Den enda inställningen som jag har på utöver dessa är Intelligent Frame Creation som detta år faktist inte verkar göra någon skada. ^^
Gamman är samma på alla förutom via componenten där man inte kan ställa in den. ^^ Men har ställt in den på 2.2 och sen så har jag ställt ned vitbalansen lite. På den höga delen har jag ställt ned två snäpp och på den låga tre. Just vitbalansen är den del som jag är mest osäker på så jag ser gärna att ni kritiserar mina inställningar.
Redigerat av Azeroth, 29 maj 2009 - 12:17.
Postad 30 maj 2009 - 17:40
Det löste sig på något sätt efter att jag uppdaterat programvaran i TVn och satt en i ca-modul som comhem stöder.
Hur uppdaterar man programvaran?
En annan störande sak är att den inte vill automagiskt sätta in signalen på HDMI-1 utan envisas med TV-läge när man slår på den.
I övrigt är jag supernöjd med bilden. Det är bi-effekterna som drar ned lite.
- Strul med DVB-C
- Surrar (inte fläkten utan från panelen)
- Kan inte sätta till HDMI1 som default när TV'n startar
Postad 30 maj 2009 - 19:56
Hur uppdaterar man programvaran?
Meny
-Inställningar
-Systemmeny
-Systemuppdatering
Välj "Systemet uppdateras nu"
Vänta till till det är klart. Stäng inte av under uppdateringen.
Postad 30 maj 2009 - 20:22
En annan störande sak är att den inte vill automagiskt sätta in signalen på HDMI-1 utan envisas med TV-läge när man slår på den.
Gå in i Hotel menyn och sätt på hotel mode och ändra input till det du vill ha. Rör inget annat. För att komma till den menyn håller du nere -/V knappen på tv:n medan du trycker på AV knappen på fjärrkontrollen ungerfär 3 tryck per sekund.
Postad 30 maj 2009 - 21:55
Postad 31 maj 2009 - 08:09
Redigerat av jonsod76, 31 maj 2009 - 12:04.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
Postad 03 juni 2009 - 00:39
Panasonic TX-P50V10E finns listad på Prisjakt för 25 490 kr, medan Pioneer Kuro PDP-LX5090 kostar 21 990 kr. Valet är med andra ord självklart så länge LX5090 finns i lager eller tills V10E går ned markant i pris (minst 5000 kr i mitt tycke).
Postad 03 juni 2009 - 10:54

Överlag fattar jag inte varför THX alltid är "lite halv-rätt" istället för (inom vad som är rimligt vid massproduktion) "helt rätt"?
Postad 03 juni 2009 - 11:15

Postad 03 juni 2009 - 11:57

vs

Ser ut som man smackat på nån form av vertikal filtrering. I praktiken är det whatever på en fjuttig 42-tummare men man kan ju undra vad som är THX med en kapad amplitud?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar