Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 25 June 2009 - 10:53
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Har nu vandrat från Pioneer- till Panasonic-lägret... smile.gif Var länge helt bestämd på att köpa en Pio 5090 men efter många besök i butik har ju nu bestämt mig för att avstå. Anledningarna är att jag upplever bilden som hackig och att jag ser mycket gröna flashar (phosphor-trails). Va det en rundtur på Mediamarkt som gav dig det expertantagandet
Postad 25 June 2009 - 10:54
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jo, det är precis så det är. Runt 25.000 kr tycker jag att det kan vara värt. Har tittat lite på Samsung B855 50" plasma också... ska väl vara likvärdig med V10 i stort sett. Läste någonstans att B855 har mindre problem med phosphor trails, de gröna/gula/röda flasharna som jag är så känslig för. Skulle det visa sig stämma så är den kanske mer intressant för mig.
Blir nog att ta med sig sin PS3 och testa hos den lokala TV-handlaren. De brukar aldrig kunna erbjuda att visa rent bluray-material annars, vilket jag tycker är skandal. Sällan man köper en så dyr TV utan att testa ordentligt.
På min G10:a så var Phosphor Trails något jag störde mig på i början då TV:n var ny. Nu när jag haft den ett tag så måste man i princip leta efter det för att märka det. Det har med andra ord blivit betydligt bättre. Nu kanske jag har lite fel referens spel (Metroid Prime Corruption) men det är ett relativt mörkt spel men med en hel del kontrast rika områden. Måste nog själv kategorisera mig till den mer känsliga skaran för dessa problem då det finns "många"/några som sagt sig inte märka detta fenomen.
Postad 25 June 2009 - 11:56
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
V10 må ha bättre bildförbättring men det är nog inget man ser om man inte använder mätinstrument eller har skärmarna brevid varandra.
Jo om man läser de mer seriösa testerna så har det stor betydelse på sd-material såsom vanlig-tv och dvd (ej uppskalad av spelaren). Även för hdtv har det viss betydelse eftersom den är antingen 720p eller 1080i så den måste också behandlas. Men ska man bara köra blu-ray och/eller PS3 och inget annat alls eller har en bra receiver (eller en dvdo edge) som kan skala upp bilden så kanske det spelar mindre roll. (Med skala så menar jag konvertera/de-interlacea/skala lite broende på vad som är tillämpbart i respektive sammanhang.)
Postad 25 June 2009 - 15:27
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Va det en rundtur på Mediamarkt som gav dig det expertantagandet 
Inte alls, inte underskatta mig på det viset  . Hemmabiobutiken The Rock i Lund. Fyra besök dessutom... ville verkligen gilla 5090 men det gick bara att inte köpa den när jag störde mig på bilden. Varje bildruta i sig var ju det vackraste jag sett på en TV, men jag reagerade lite varje gång jag såg en liten grön flash och det förstörde helhetsupplevelsen, kunde inte riktigt njuta av bilden. Men jag har ännu inte riktigt släppt tanken på 5090. "hackandet" i bilden kan jag lätt vänja mig vid, det är ju trots allt så bilden ska se ut. Och kanske vänjer jag mig vid de gröna flasharna, och slutar jag leta efter dem blir säkert allt mkt bättre. Men jag har lagt 5090 på is i någon vecka nu. Finns den fortfarande kvar om någon månad så är det ödet som säger att jag ska ha den
Postad 25 June 2009 - 20:53
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Ok, hade egentligen siktat in mig på en lg ps8000 skärm, men fick då upp ögonen för 50g10e. Letat runt en massa om den och det verkar vara en riktigt potent tv. Det enda som verkar vara negativt med den vad jag har läst är att den är dålig på sd-material och att den saknar avancerade inställningar för färger mm. Jag kör 90% film via en htpc, där finns allt 1080p/720p, 480p mm. Detta skalar ju dock datorn om så tv:n behöver inte göra något med bilden. De resterande 10% är ps2, via component, sega & nintendo 8-bitar via composit och sen vanlig analog marksänd tv. Sen hur mycket kommer jag att sakna dessa "avancerade" inställningar? Sitter på en 32tums finlux lcd och den har inte så mycket man kan göra med bilden. Har såld min 720p dlp projektor p.g.a. oteknisk sambo och behöver därför en ny bildkälla...
Postad 25 June 2009 - 22:56
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Någon som tror att det vankas några mer prissänkningar på tex G10 eller x10? Inom de närsta månaderna då?
Media mark i Göteborg har inte G10 längre för panasonic tar mer betalt än va de säljer den för, va e de för stil då?
Och är detta de modeller panasonic kommer köra med iår eller kommer det fler innan årets slut?
Ja jag vet att man ska inte grubbla utan gå och köpa, men det svider om man ser veckan efter att tven har minskat med 1000kr eller det finns en bättre modell till lägre pris.
Mvh Victor
Postad 26 June 2009 - 00:20
Unregistered1203
-
Unregistered1203
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag har bara sett fosforspår i Metal Gear Solid 4 när jag ställer mig vid en vägg och försöker vrida kameran så fort det igår. Annars har jag inte sett skymten till fosforspår; inte ens i filmer eller spel med snabba panoreringar med stora kontrastskillnader.
För övrigt beslutade jag mig för att behålla min G10:a. Jag upplever inte flimret längre när den matas med HD-signaler, vilket sker 99 procent av tiden, och jag orkar verkligen inte byta teknik och få en massa andra problem som jag stör mig på. Som det är nu är det främst 60 Hz-material (NTSC) som är lite problematiskt av någon anledning.
För er som funderar på att köpa G10-modellen så tänkte jag belysa några av dess styrkor:
+ Skärmens uniformitet är i princip perfekt. Få andra tv-apparater kan stoltsera med detta.
+ Ingen buzzing vad jag kan höra.
+ Snygga och lättnavigerade menyer. Var dock uppmärksam på att bioläget sänker gamman till 2.0 istället för 2.2 som den ska ligga på (lätt att ändra på i efterhand dock).
+ Svärtan är väldigt bra och mer än tillräcklig om man inte är en inbiten hembioentusiast som är van vid Pioneer-svärta.
+ Jag spelade en halv dag på den utan att se några tendenser till skuggbilder eller liknande.
+ Inputlaggen är obefintlig vilket tidigare tester också har visat.
Postad 26 June 2009 - 17:28
Nightfly
-
Nightfly
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Fick precis min P46S10E. Ska återkomma med kommentarer när jag har kollat lite.
Postad 27 June 2009 - 00:11
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Sökte efter en prisvänlig plasma men man bli inte klok på alla dessa modeller som Panasonic har, vilken är toppmodell och vad skilljer dom åt. Var inne på deras websida och vart inte mycket klokare.... Känns lättare att valja LG som är tydligare i sin modellstuktur, suck!
Redigerat av Prism, 27 June 2009 - 00:11.
Postad 27 June 2009 - 01:07
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Sökte efter en prisvänlig plasma men man bli inte klok på alla dessa modeller som Panasonic har, vilken är toppmodell och vad skilljer dom åt. Var inne på deras websida och vart inte mycket klokare.... Känns lättare att valja LG som är tydligare i sin modellstuktur, suck!
Antar att du kollade på Panasonic. se när du säger så där. XD Modellerna har lagts in lite i hullar om buller där. ^^ C10, X10, S10, G10,GA11, G15, V10 och Z1 är den korrekta ordningen i alla fall. Alla från S10 och uppåt är Full-HD skärmar men endast de från G10 och uppåt har den nya NeoPDP displayen. Hoppas att det ska bli lite lättare för dig att reda ut vilken som är vilken nu i alla fall. ^^ Men fråga gärna lite mer om de olika modellerna då jag nu inte gått in så ingående på vad som skiljer de åt.
Redigerat av Azeroth, 27 June 2009 - 01:08.
Postad 27 June 2009 - 12:30
fnåt
-
fnåt
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har följt den här tråden ett tag nu och läst allt som sagts om G10:an  Intressant nog verkar de alla recensioner på nätet vara mkt positiva, i alla fall när det kommer till HD material på TVn, men vad ägare här har sagt är ibland negativa sidor som jag inte sett i recensioner.
- Hur upplever ni SD material? Läste nånstans att deinterlacing(?) på denna apparat är dålig och SD ser förfärligt ut :/
- Hur är det med dithering, jag har själv sett det mkt tydligt på nära håll, men hur upplever ni det från 2 meters håll, både i dagljus och i mörkt rum
- Är det nån som har testat t.ex flatpanel.dk's monitor test ( http://www.flatpanel...l&id=1229341512)? Hur såg det ut, såg ni ngn "banding" etc?
- Och framför allt, jag kommer INTE att titta på blueray material, möjligen HD material från annan källa  , och en hel del på gammal hederlig analog TV, tycker ni att denna TV vore ett bra köp eller borde jag satsa på ngt billigare?
Jag har aldrig förstått varför man gör dithering på en plasma, det måste betyda att färg gammut på skärmen är liten och man måste slänga in dithering för att "simulera" fler färger och förbättra bilden?
Redigerat av fnåt, 27 June 2009 - 12:34.
Postad 27 June 2009 - 17:33
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
precis varit och hämtat ut en P42X10E, har inte com-hem så jag ville inte lägga ut den extra tusingen för den funktionen + digitalt ljud ut.
Detta är min första platt tv och mitt första intryck är positivt, mycket bättre bild än vad jag hade trott, tycker bilden påminner om gamla hederliga crt tvn  , nu känns den helt klart värd 6995 kr
Återkommer när jag har tittat mera
//Micke
Postad 27 June 2009 - 18:46
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
precis varit och hämtat ut en P42X10E, har inte com-hem så jag ville inte lägga ut den extra tusingen för den funktionen + digitalt ljud ut.
Detta är min första platt tv och mitt första intryck är positivt, mycket bättre bild än vad jag hade trott, tycker bilden påminner om gamla hederliga crt tvn , nu känns den helt klart värd 6995 kr
Återkommer när jag har tittat mera
//Micke
Ska bli kul att få höra lite intryck om någon annan TV än G10:an. ^^ Hoppas att den når upp till dina förväntningar och kanske lite högre därtill. ^^ Om det är något som verkar skumt så är det ju bara att skriva så finns det säkert någon som kan hjälpa.
Redigerat av Azeroth, 27 June 2009 - 18:47.
Postad 29 June 2009 - 11:08
Nightfly
-
Nightfly
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Fick precis min P46S10E. Ska återkomma med kommentarer när jag har kollat lite.
Har haft den i några dagar nu och kollat lite blandat material. Jag har inte kalibrerat den än, så jag vill inte lägga allt för stor vikt på bilden. Såg en HD-film i 720p häromkvällen och det såg naturligtvis fantastiskt fint ut. Jag har inga klagomål på SD-material heller än så länge. Det är inte jättebra tryck i färgerna när rummet är ljust, men den är som sagt helt ny och okalibrerad. Det är två saker som jag har hängt upp mig på än så länge. Den ena är att ljudet vid tal är lite otydligt. Jag märker att jag har fått höja volymen för att höra dialogen - men det kan ju handla om att hitta rätt inställning. I övrigt tycker jag att ljudet är bra. En mer irriterande sak är ett ljust surrande som blir kraftigare ju mer ljus det är på bilden. Det är klart hörbart på 3.5 meters avstånd och jag vet inte om det är något som försvinner med tiden eller om det går att skruva bort med rätt inställningar. Är det någon mer som har upplevt det här? Det verkar inte komma från högtalarna. Jag tycker att det är rätt störande. Jag har haft en PV70 tidigare och då har jag inte upplevt något surr. På det stora hela verkar det ändå vara en riktigt bra tv, men jag vill inte säga för mycket om bilden på ett så här tidigt stadium.
Postad 29 June 2009 - 11:18
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har haft den i några dagar nu och kollat lite blandat material. Jag har inte kalibrerat den än, så jag vill inte lägga allt för stor vikt på bilden. Såg en HD-film i 720p häromkvällen och det såg naturligtvis fantastiskt fint ut. Jag har inga klagomål på SD-material heller än så länge. Det är inte jättebra tryck i färgerna när rummet är ljust, men den är som sagt helt ny och okalibrerad.
Det är två saker som jag har hängt upp mig på än så länge. Den ena är att ljudet vid tal är lite otydligt. Jag märker att jag har fått höja volymen för att höra dialogen - men det kan ju handla om att hitta rätt inställning. I övrigt tycker jag att ljudet är bra.
En mer irriterande sak är ett ljust surrande som blir kraftigare ju mer ljus det är på bilden. Det är klart hörbart på 3.5 meters avstånd och jag vet inte om det är något som försvinner med tiden eller om det går att skruva bort med rätt inställningar. Är det någon mer som har upplevt det här? Det verkar inte komma från högtalarna. Jag tycker att det är rätt störande. Jag har haft en PV70 tidigare och då har jag inte upplevt något surr.
På det stora hela verkar det ändå vara en riktigt bra tv, men jag vill inte säga för mycket om bilden på ett så här tidigt stadium.
Låter ju bra att du över det stora hela är nöjd. Men det är ju aldrig kul när man ska måste sitta och störa sig på saker. :/ Gällande problemet med att höra dialogen så tycker jag att du ska prova att byta mellan de olika ljudinställningarna. Sjäv kör jag på Virtual Surrond 2 för att jag tycker att jag hör saker som dialogen bättre då t.ex. Men du får prova dig fram lite till vad du tycker fungerar bäst. ^^ Sen det där surrandet du pratar om låter ju lite mystiskt. Jag får känslan att av att det inte är fläktarna du hör. Har jag rätt gällande det? För om det inte är fläktarna så blir man nästan lite rädd för att du fått tag på ett bråkigt nätaggregat och det vore ju inte allt för kul. Men försök beskriva ljudet lite mer och kolla upp så att det inte kommer från fläktarna. Du får lyssna runt lite så kanske du kan komma på vart på TV:n ljudet kommer från. Då kan vi med större säkerhet säga vad det är för fel i alla fall.
Redigerat av Azeroth, 29 June 2009 - 11:20.
Postad 29 June 2009 - 14:12
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Eftersom ljudet ändrar sig vid ljusare blilder så är det nätdelsbuzzing TV lider av.
Har inget med fläktarna att göra.
Redigerat av TomasL, 29 June 2009 - 14:12.
Postad 29 June 2009 - 16:02
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Eftersom ljudet ändrar sig vid ljusare blilder så är det nätdelsbuzzing TV lider av. Har inget med fläktarna att göra.
Mm, jag nämnde det mer som en förhoppning att det skulle vara det. Tänkte själv samma tanke som du i och med att ju mer ström TV:n använder sig utav desto högre blir ljudet (mer vitt= högre el förbrukning). Men rent logiskt sätt så borde också fläktarna kämpa på mer då tack vara att skärmen bör bli varmare. Men återigen det är bara en förhoppning. Vill ju hellst se att det är något annat än nätaggregatet då de inte verkar ersätta sådana fel alla ggr.
Postad 29 June 2009 - 17:36
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Tjena igen,
En liten störande sak som man upptäck med tv'n  eftersom man kör telia digital tv via hdmi så skulle jag vilja att när man slår på tv'n så kollar den signal på hdmi först och det verkar den inte göra utan att det står "no channels found, press ok for auto setup" och man måste trycka på AV knappen, LITE störande. Någon som vet mer om detta?? kollat runt i menyerna men hittar inget.
//Micke
ps. annars lika nöjd med bilden och allt annat.
Postad 29 June 2009 - 18:43
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Mm, jag nämnde det mer som en förhoppning att det skulle vara det. Tänkte själv samma tanke som du i och med att ju mer ström TV:n använder sig utav desto högre blir ljudet (mer vitt= högre el förbrukning). Men rent logiskt sätt så borde också fläktarna kämpa på mer då tack vara att skärmen bör bli varmare. Men återigen det är bara en förhoppning. Vill ju hellst se att det är något annat än nätaggregatet då de inte verkar ersätta sådana fel alla ggr.
Fläkten "reagerar" inte så fort. Ändras ljudet med ljusare bild så är det buzzing ifrån nätaggregatet.
Postad 29 June 2009 - 18:50
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Tjena igen,
En liten störande sak som man upptäck med tv'n eftersom man kör telia digital tv via hdmi så skulle jag vilja att när man slår på tv'n så kollar den signal på hdmi först och det verkar den inte göra utan att det står "no channels found, press ok for auto setup" och man måste trycka på AV knappen, LITE störande. Någon som vet mer om detta?? kollat runt i menyerna men hittar inget.
//Micke
ps. annars lika nöjd med bilden och allt annat.
Har för mig att det ska finnas ett "hotelläge" i servicemenyn där man kan ställa in villken ingång den ska starta upp på. Någon annan får rätta mig om jag har fel.  Edit: Kolla inlägg 764 i denna tråd:
Redigerat av TomasL, 29 June 2009 - 18:54.
Postad 29 June 2009 - 19:24
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Har för mig att det ska finnas ett "hotelläge" i servicemenyn där man kan ställa in villken ingång den ska starta upp på. Någon annan får rätta mig om jag har fel. 
Edit: Kolla inlägg 764 i denna tråd:
funkade klockrent  man bugar och bockar och jag blev mycket nöjdare dock tycker jag att den borde scanna av ingångarna automatiskt och se vart den får signal, inte alla som sitter på forum och lusläser och får bra tips och tricks. //Micke
Redigerat av fristil, 29 June 2009 - 19:29.
Postad 29 June 2009 - 19:42
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
funkade klockrent man bugar och bockar och jag blev mycket nöjdare
dock tycker jag att den borde scanna av ingångarna automatiskt och se vart den får signal, inte alla som sitter på forum och lusläser och får bra tips och tricks.
//Micke
Det är ju inte alltid det fungerar så bra med automatiskt scanning. Villken ingång väljer den då om den hittar flera. T.ex den inbyggda boxen och en HDMI signal.
Postad 29 June 2009 - 20:09
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Det är ju inte alltid det fungerar så bra med automatiskt scanning. Villken ingång väljer den då om den hittar flera. T.ex den inbyggda boxen och en HDMI signal.
Det har alltid funkat skitbra med projjar som jag har, varför ska det vara skillnad på TV?? självklart kommer den välja den som har signal först, om man råkar ha digitalboxen på och inte evd/blu-ray spelare så tar den som kommer först i listan och då får man byta, ofta har man ju inte dvd/blu-ray på hela tiden men man har ju digital boxen på alltid, jag har dock aldrig stängt av den. hur som helst så slipper man något man aldrig använder eller kommer att använda, jobbiga nu e ju om man flyttar och vipps så har man dvb-t kort. nu e jag på fyllan  men hur som helst, detta borde finnas i en vanlig meny och inte i någon gömd meny som bara vissa känner till, man ska kunna välja eller så ska den känna av. //micke
Redigerat av fristil, 29 June 2009 - 20:12.
Postad 29 June 2009 - 21:41
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
..... men hur som helst, detta borde finnas i en vanlig meny och inte i någon gömd meny som bara vissa känner till, ... //micke
Detta håller jag absolut med om.
Postad 30 June 2009 - 09:09
Nightfly
-
Nightfly
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Fläkten "reagerar" inte så fort. Ändras ljudet med ljusare bild så är det buzzing ifrån nätaggregatet.
Tack för era svar. Nej, ljudet kommer, precis som ni skriver, antagligen inte från fläktarna. Det kommer från baksidan men lustigt nog verkar stativ-konstruktionen göra att ljudet studsar ut via stativet. Det får väl bli en "custom fix" med något dämpande material på stativet kanske... Eller så får jag hänga den på väggen och försöka sätta något dämpande på väggen så att ljudet inte reflekteras. Jag kollade lite på AV forums. Det verkar vara ett ganska vanligt problem tyvärr.
Postad 30 June 2009 - 21:31
Mrlastway
-
Mrlastway
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tack för era svar.
Nej, ljudet kommer, precis som ni skriver, antagligen inte från fläktarna. Det kommer från baksidan men lustigt nog verkar stativ-konstruktionen göra att ljudet studsar ut via stativet. Det får väl bli en "custom fix" med något dämpande material på stativet kanske... Eller så får jag hänga den på väggen och försöka sätta något dämpande på väggen så att ljudet inte reflekteras.
Om jag var du skulle jag prova att sätta någonting mellan stativets fäste och tv'ns fäste så kanske du slipper vissa ljudövergångar. Det kan vara värt att prova med något så enkelt som en tunn bit hushållsapper eller tidningspapper. men om det inte är det och de inte vill byta ut tv'n åt dig så är även jag rådlös tyvärr.
Postad 01 July 2009 - 16:02
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Hej det var länge sedan man var här o skrev. Senast var när man skulle köpa sin första platt tv.
Det blev en LG 42PXR till slut men nu vill man byta ut skrället....
Har funderingar på TX-P46S10E fast vad missar man mot tex G10an ? eller mot den äldre PZ85 ?
Dustin har ju S10an för 12,990 ett bra pris inbillar jag mig. Dessutom med väggfäste.
42-PZ800 har ju fått kanon betyg men vilken har ersatt den idag ?
Japp detta var lite frågor
Anders
Postad 01 July 2009 - 19:50
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Vet någon varför 46-PZ85 från 2008 är dyrare än P4610E från 2009.....
Det är ungefär lika funktioner på dom.
Postad 02 July 2009 - 07:55
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Är lätt allergisk mot fläktar i tv och undrar därför, vilka utav Panasonic nya modeller har och inte har fläktar?
M
Så länge det är en plasma som det är tal om är jag rädd för att du kommer att få dras med dem tyvärr. Så vitt jag vet har de inte snört in någon passiv kylning än. Men hur som hellst hör man knappt av dem i dagslöget. Min laptops fläktar överröstar min G10:as varje dag året om. ^^
Postad 02 July 2009 - 08:22
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Hej det var länge sedan man var här o skrev. Senast var när man skulle köpa sin första platt tv. Det blev en LG 42PXR till slut men nu vill man byta ut skrället.... Har funderingar på TX-P46S10E fast vad missar man mot tex G10an ? eller mot den äldre PZ85 ? Dustin har ju S10an för 12,990 ett bra pris inbillar jag mig. Dessutom med väggfäste. 42-PZ800 har ju fått kanon betyg men vilken har ersatt den idag ?
Japp detta var lite frågor
Anders
Kul att det verkar bli en Panasonic för din del. ^^ De gör rätt trevliga apparater måste jag säga. ^^ Skulle säga att om du köper S10:an så missar du t.ex först och främst Panasonics nya NeoPDP panel. Vilken faktiskt gör en hel del när det gäller ljusstyrka (vilket varit ett litet "problem" med plasmor) + att denna teknink hjäper till att dra ned El-kostnaderna. Mer kräm i displayen och mindre förbrukning låter som en rätt bra deal enligt mig. ^^ Har inte studerat PZ-85 eller PZ-800 allt för mycket, men jag skulle nog kunna säga att jag hellre köper någon utav dessa än S10:an då det är två modeller som det lagts ner lite mer pengar på + att det ligger rätt bra till gällande pris (i alla fall PZ-85). Skulle säga att det är V10:an och eller Z1:an som ersatt PZ-800.
Postad 02 July 2009 - 08:31
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Vet någon varför 46-PZ85 från 2008 är dyrare än P4610E från 2009..... Det är ungefär lika funktioner på dom.
Det beror ju lite på vad man menar med "ungefär lika" funktioner. I G10:an sitter ju t.ex en ny grundteknik för plasmorna. Vad det gäller priset så kan jag nog bara säga att PZ-85 är en halv modell större + att det är en utav fjolårets modeller och att detta inte alltid behöver betyda en positiv utveckling gällande priserna.
Postad 02 July 2009 - 13:52
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Det beror ju lite på vad man menar med "ungefär lika" funktioner. I G10:an sitter ju t.ex en ny grundteknik för plasmorna. Vad det gäller priset så kan jag nog bara säga att PZ-85 är en halv modell större + att det är en utav fjolårets modeller och att detta inte alltid behöver betyda en positiv utveckling gällande priserna.
Men i S10an sitter det ju samma panel som i G10an , den nya G12 panelen. Fast i PZ85 sitter det ju en äldre G11 panel . Ser ju att G10an har 600Hz medens S10an har 400Hz. Fast du menar alltså att själva Tv`en ( PZ85 ) är bättre byggd o med bättre kvalite än S10an ?
Postad 02 July 2009 - 15:08
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Men i S10an sitter det ju samma panel som i G10an , den nya G12 panelen. Fast i PZ85 sitter det ju en äldre G11 panel . Ser ju att G10an har 600Hz medens S10an har 400Hz. Fast du menar alltså att själva Tv`en ( PZ85 ) är bättre byggd o med bättre kvalite än S10an ?
Nja, det är inte direkt samma panel. Det som är samma är som du säger att det är panel från den 12:e genereationen. Men det är i G10:an och uppåt som de infört den nya plasmatekniken (NeoPDP). Om du inte kollat tidagere så kan du titta runt på http://www.panasonic...x_SE/index.html så kommer du att förstå vad jag menar (NeoPDP paneler sitter bara i G10:an och uppåt). Har inte pillat något direkt med S10:an, men utifrån det som sagts så får jag intrycket utav att PZ-85 nästan är bättre än S10:an då de detta år lagt det mesta krutet på de skärmarna som har just denna nya NeoPDP teknink. Så min röst ligger på en G10:a.
Postad 02 July 2009 - 18:31
Tommy123
-
Tommy123
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej!
Vad kan vi tippa för priser på en 65 tummare i V-serien?
Det skiljer 400 dollar mellan 50 och 54 i V-serien i USA.
Kommer tydligen i augusti. Siktar på en 65:a om det blir bra pris.
Mvh Tommy W
Postad 03 July 2009 - 16:33
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Är inte ljudet jag stör mig på utan själva fläkten som som suger in/ut damm i Tv'n. Man öppnar ju datorn ett par gånger om året för att dammsuga rent och vill typ inte hålla på så med en tv också. Finns det filter eller nåt liknande på fläktarna till dessa tv'n? Sen finns det säkert lika plasmor med fläkt som utan fläkt, min gamla Px70 exempelvis har inga fläktar. Är bakstycket i plast (viktbesparning) tro på dessa nya plasmor? plåtbakstycke hade fungerat gott som passiv kylning men det handlar väl om pengar i slutändan.
M
Förstår din tanke men tror inte du behöver oroa dig för det lilla damm som kommer att fastna på de mer viktiga delarna. På G10:an sitter det två fläktar som tar in luft längst upp i mitten på skärmen. Inget filter eller något i den stilen utan bara två fläktar. Men till skillnad från en dator så sitter inte delarna horisontellt som det flesta kretskort gör i en dator utan de sitter vertikalt. Med andra ord så kommer betydligt mindre damm att fastna på kortet och resultatet borde då bli att det inte blir någon större risk för kortslutningar. Sen så är det öppet nertill på skärmen så att det mesta utav allt damm osv kan passera ut den vägen. Om inte mitt öga och mina fingrar sviker mig så är bakstycket gjort i metall. Men jag tycker att det var klokt utav dem att snöra in ett par fläktar så att man får lite cirkulation i det hela.
Postad 04 July 2009 - 22:35
Higgs
-
Higgs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Är det någon skillnad på hur amerikanska och europeiska varianterna av G10:an hanterar 24fps? På amerikanska forum tycks folk anse att TVn inte sköter detta optimalt men har inte sett samma kritik i Sverige.
Postad 04 July 2009 - 23:36
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Var i Lund (mediamarkt) idag för att kolla in "mina favoriter"
Skillnaden mellan 50 G10:an o 50 S10:an var att G10:an var skarpare i bilden
men om det är så hemma också efter lite kalibrering , ja det vet jag ju inte.
Fast jag hittade en annan plasma som jag fastnade lite för Samsung PS-50A676
bra pris på den 11990:- Men jag hittar knappt något om den här på forumet.
Är den i samma serie som 656 ?
Fan dom har så många olika tv så man blir alldeles yr i butiken. Kom hem dock med en Onkyo 607
ska bli roligt att blåsa lite liv i mina gamla Pioneer högtalare....
Postad 05 July 2009 - 02:29
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Var i Lund (mediamarkt) idag för att kolla in "mina favoriter" Skillnaden mellan 50 G10:an o 50 S10:an var att G10:an var skarpare i bilden men om det är så hemma också efter lite kalibrering , ja det vet jag ju inte. Fast jag hittade en annan plasma som jag fastnade lite för Samsung PS-50A676 bra pris på den 11990:- Men jag hittar knappt något om den här på forumet. Är den i samma serie som 656 ? Fan dom har så många olika tv så man blir alldeles yr i butiken. Kom hem dock med en Onkyo 607 ska bli roligt att blåsa lite liv i mina gamla Pioneer högtalare....
Kul att du fick med dig en fin förstärkare hem, grattis! Vill passa på att det är rätt stor skillnad på vad G10:an levererar okalibrerad i butik och när den är kalibrerad. Så nästa gång du är ute och kikar så försök få tag på en fjärrkontroll och pilla lite/känn dig för/testa lite. ^^
Postad 05 July 2009 - 02:32
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Är det någon skillnad på hur amerikanska och europeiska varianterna av G10:an hanterar 24fps? På amerikanska forum tycks folk anse att TVn inte sköter detta optimalt men har inte sett samma kritik i Sverige.
Den europeiska versionen ska vara på att hantera 24p material. Har för mig att den visar sådant material med en högre uppdateringsfrekvens än den amerikanska varianten. Men det finns säkert någon annan på forumet som kollat lite närmare på just detta.
Postad 05 July 2009 - 04:16
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Fast jag hittade en annan plasma som jag fastnade lite för Samsung PS-50A676 bra pris på den 11990:- Men jag hittar knappt något om den här på forumet. Är den i samma serie som 656 ?
Förra årets modell men läst lite tester och den verkar helt ok. Bra pris också. Du kanske läst detta test redan. http://www.50plasma....ng_ps50a656.php
Postad 05 July 2009 - 08:15
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Om 656 är lillebror till 676 så kan ju inte 676 vara ett dåligt köp fast det är en 2008 plasma eller ?
I testet var den ju i stort sett lika bra som PZ800.
Postad 05 July 2009 - 16:32
Unregisteredf53f9190
-
Unregisteredf53f9190
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Vart hittar man senaste Panasonic NeoPDP Z11
Postad 05 July 2009 - 16:53
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
46Z11 finns nu på Prisjakt, men inget pris. Skulle inte Z11 börja säljas under juni?
Postad 05 July 2009 - 22:45
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Försöker expert köra en fuling?
Är detta en G10?
Postad 06 July 2009 - 01:27
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Är detta en G10?
Det är en modell som finns listad på Panasonic.se i alla fall. Men den största skillnaden är att det är en annan fot. I övrigt finns det absolut ingen nämnvärd skillnad mellan modellerna. Med andra ord köp en vanlig G10:a till ett bättre pris istället. ^^
Postad 06 July 2009 - 10:05
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Från ppradio.dk : GA11 serien
Som G10 serien med ændringer: V-Audio PRO Surround(20Watt). 2000p text-tv m/rundsokkel (Sølv).dreje (42" 15°/46" 10°) Sølv navi knapper på fjernbetjningen. Leveres ikke i 50".
Postad 06 July 2009 - 10:11
Unregistered35ababfd
-
Unregistered35ababfd
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Då är man en nöjd G10 ägare! Vilket lyft från Panasonics 8:e generation. Får dock inte till det där perfekta flytet i 1080p/24-material på Blu-ray från min PS3. Kan någon rekommendera referensmaterial på Blu-ray? Kör nu Planet Earth som referensskiva, men det är ganska blandad kvalitet där vissa scener är helt fantastiska medan andra inte riktigt håller måttet. Inledningscenen på första skivan med många vertikala panoreringar och kameraglidningar har bra skärpa och detalj, men flyter inte perfekt trots att PS3 är i 1080p 24 fps läget. Man ska väl inte behöva ställa in TV:n i något särskilt läge, för att den ska gå i 96 Mhz när den får 1080p/24-signal?
Postad 06 July 2009 - 12:22
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Är detta en G10?
Bättre ljud(PRO), större textside minne och silverfärg som flyter in i foten som också är i silver.
Postad 06 July 2009 - 20:51
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Går och lurar på om jag kan få in en 42X10 ståendes i en Saab 9-5. Är det nån som har koll på dimensionerna på emballaget? Helst vill jag inte ta ut den innan vi är hemma.
Postad 06 July 2009 - 21:41
AndyBell
-
AndyBell
-
Användare
-
-
133 inlägg
50X10Y hemma nu! Första intrycken e att den slaktar min LCD rätt hårt =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|