Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 02 augusti 2009 - 20:58
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det lär i vilket fall som helst inte ha med den till 1080i uppskalade insignalen att göra iaf. Uppskald SD till 1080i är en deinterlacead och omskalad signal (trots ett i på slutet) så ev problem hos Pannan (som väl dessutom bara rörde 576i?) borde inte spelar nån roll.
I beg to differ... Har just testat 576i uppskalad till 1080i av en denon avr-1910 (ABT 1030 chip). Och den ser märkbart sämre ut än både skalning till 1080p och 720p gör. Deinterlace-artefakter som är lika illa (eller nästan värre) än om man matar 576i direkt. Detta på en panasonic TX-P42G10. Jag vet självklart inte exakt hur chippet har gjort 1080i, om den har först deinterlacat, sen skalat och sen skickar ut den som 1080i eller om den faktiskt har behållit interlace på något vis. Men det var mycket märkbart skillnad i bildkvalitet och det på vanligt tv-program. Däremot kan jag inte påstå att jag på uppskalat material ser skillnad på 720p eller 1080p in till TV:n.
Redigerat av matbl, 02 augusti 2009 - 20:59.
Postad 02 augusti 2009 - 21:32
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
I beg to differ... Har just testat 576i uppskalad till 1080i av en denon avr-1910 (ABT 1030 chip). Och den ser märkbart sämre ut än både skalning till 1080p och 720p gör. Deinterlace-artefakter som är lika illa (eller nästan värre) än om man matar 576i direkt. Detta på en panasonic TX-P42G10. Jag vet självklart inte exakt hur chippet har gjort 1080i, om den har först deinterlacat, sen skalat och sen skickar ut den som 1080i eller om den faktiskt har behållit interlace på något vis. Men det var mycket märkbart skillnad i bildkvalitet och det på vanligt tv-program. Däremot kan jag inte påstå att jag på uppskalat material ser skillnad på 720p eller 1080p in till TV:n.
Med andra ord så vill du/jag/alla som äger en/alla som kommer att äga en hellst se ett "P" bakom signalen in till din alldeles egna underbara G10:a. Me likes the G10 men det visst ni nog redan. Deinterlacing verkar vara de stora minuset med G10:an. Men vad spelar detta för roll då det i alla fall enligt mig är relativt enkelt åtgärdat? Hoppas bara att eventuella köpare inte kommer att bli avskräckta av något som detta. : /
Redigerat av Azeroth, 02 augusti 2009 - 21:32.
Postad 02 augusti 2009 - 21:48
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Men det hemska är att forfarande trots allt vårt prat och alla våra konstateranden att G10:an inte är bra på deinterlacing. Så tycker jag ändå att det ser rätt bra ut (i alla fall när det är scener med inte så mycket rörelse) när jag slår på TV:n och kollar på en direktmatad SD signal. XD Helt sjukt! XD
Redigerat av Azeroth, 02 augusti 2009 - 21:50.
Postad 03 augusti 2009 - 06:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Som en liten illustration så tog jag två bilder på en testbild idag. A: Matad med HDMI från DVD-spelaren till en denon receiver med ABT1030 chip (relativt bra på att skala) och sen med HDMI till TV:n.
B: Matad direkt från DVD-spelaren som RGB med bra scart-kabel till AV1 på TV:n.
Att det saknas upplösning på B är ju ganska uppenbart... Tur man har något annat att skala med... 
Det där skulle iofs lika gärna kunna påvisa skillnaden i bandbredd mellan din HDMI och din Scart-uppkoppling. Inte ovanligt att Scart har liknande problem. Men du har kanske testat Scart:en på en annan tv med bättre resultat? I så fall ligger ju förstås felet hos Pannan. I beg to differ... Har just testat 576i uppskalad till 1080i av en denon avr-1910 (ABT 1030 chip). Och den ser märkbart sämre ut än både skalning till 1080p och 720p gör. Deinterlace-artefakter som är lika illa (eller nästan värre) än om man matar 576i direkt. Detta på en panasonic TX-P42G10. Jag vet självklart inte exakt hur chippet har gjort 1080i, om den har först deinterlacat, sen skalat och sen skickar ut den som 1080i eller om den faktiskt har behållit interlace på något vis. Men det var mycket märkbart skillnad i bildkvalitet och det på vanligt tv-program. Däremot kan jag inte påstå att jag på uppskalat material ser skillnad på 720p eller 1080p in till TV:n.
Ohh, jag skulle förstås lagt till "förutsatt att inte tv:n hittar på något felaktigt". För det verkar det som den gör, om nu inte 1910:an fått för sig nått galet... edit: Kör lilla 1910:an med ABT??? Azeroth>> när jag slår på TV:n och kollar på en direktmatad SD signal.
Som jag sa nånstans innan så är digital-tv så kraftigt bandbredds-begränsat redan från början att ev fel i källa/display ofta inte blir fullt så allvarligt som det skulle bli med en tipptopp DVD-film t.ex. som i regel är en signal av mkt bättre kvalité. Så såå sjukt kanske det inte är ändå.
Redigerat av pacman, 03 augusti 2009 - 08:48.
Postad 03 augusti 2009 - 10:57
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ohh, jag skulle förstås lagt till "förutsatt att inte tv:n hittar på något felaktigt". För det verkar det som den gör, om nu inte 1910:an fått för sig nått galet...
edit: Kör lilla 1910:an med ABT???
Vore det inte teoretiskt möjligt att på något sätt behålla interlaceningen under uppskalningen? Nåja. Mest av teoretiskt intresse ändå. Ja. 1910 kör med ABT1030. Från 2310 och uppåt är det ABT2010 (ännu lite bättre). Vad 1610 har framgår inte.
Postad 03 augusti 2009 - 11:01
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Postar lite info om kommande G13 här.
Optical Filter Elimination
*Reduced Electronics Count and Costs from 5.0 to 10 lm/W
*Discharge/Cell Structure: High definition, discharge gas content, discharge mode
• Illumination Structure: Filter design, optimized optical structure, total optical design
• Reduce Circuit Loss: Low power driving, reduce panel capacitance, lower power signal driving
• New Materials: Protective layer, dielectric layer, phosphor material
Då det har blivit mkt dö-snack i panasonic tråden här är jag sugen på höra lite kommentarer om ni tror att panasonics kommande sommar-modeller nästa år är förbi pioneer med svärtan?
Jag tror själv panasonic lyckas med tex 0,0010 i svärta förbi kuros 0,0031.
Vad tror ni?
Postad 03 augusti 2009 - 11:35
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Varifrån kommer infon? 10lm är väl troligt.
Deras nyaste "profs-plasma" sägs ju vara minst lika bra som KURO G9, så tycker att G13 blir minst lika bra som G9 inte ska vara omöjligt.
Postad 03 augusti 2009 - 14:59
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Länken är här ---> ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasonic/con..._Plasma_TVs.pdfOch med 20% mindre material kostnader kanske kvalitetsföretaget är hjärtligt snälla att sänka sina marginaler så att man har råd med en 46tums plasma tv för inte dyrare än 13 000. Alltid nåt att hoppas på
Postad 03 augusti 2009 - 15:27
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Postar lite info om kommande G13 här.
Optical Filter Elimination *Reduced Electronics Count and Costs from 5.0 to 10 lm/W *Discharge/Cell Structure: High definition, discharge gas content, discharge mode • Illumination Structure: Filter design, optimized optical structure, total optical design • Reduce Circuit Loss: Low power driving, reduce panel capacitance, lower power signal driving • New Materials: Protective layer, dielectric layer, phosphor material
Då det har blivit mkt dö-snack i panasonic tråden här är jag sugen på höra lite kommentarer om ni tror att panasonics kommande sommar-modeller nästa år är förbi pioneer med svärtan?
Jag tror själv panasonic lyckas med tex 0,0010 i svärta förbi kuros 0,0031. Vad tror ni? 
De gjorde ju i princip inga framsteg med svärtan på senaste modellerna 0,03 när te x PX80 har 0,05 vad får dig att tro att de ska ner till 0,001, möjligen nästa års high end modeller men inte dessa vanliga Full HD plasmor från 20 k och neråt..
Postad 03 augusti 2009 - 15:29
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej!
Någon som äger en Panasonic TX-P46G10 eller 42"
Hur är den i svärtan å bilden?
Jag var inne på mediamarkt i söndags å tittade lite då stod den bredvid en samsung Led Tv givetvis...
Priset på samsungen var 22000, och panasonicen var 15800
Nu till bilden jag förstår att mediamarkt måste ha fixat till de me bilden för det kan inte vart bluray de körde på panasonicen filmen pirates of the carribean..för vad jag såg, så var det nästan en brusig bild precis som att det var en vanlig Dvd skiva istoppad i bluray spelaren.
Däremot samsungens Led Tv Det var så klart och fint att man nästan trodde figurerna skulla trilla ut ur rutan...
Jag hade dock inte någon toid att stå å tjata med någon försäljare men får väl ta mig tid till det.
Jag är ute efter en Tv till att titta på film på och vad jag förstått så är plasman mycket snabbare i respons till actionfilmer jämfört med vanliga Lcd..Led tvn tycker jag är fin att se på men jag betalar inte så mycket för en Tv.
Jag vill veta vad ni tycker om tvn och vad är era För och nackdelar
Postad 03 augusti 2009 - 15:32
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
När kommer G13 ut på marknaden?
Postad 03 augusti 2009 - 15:38
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
När kommer G13 ut på marknaden?
Runt slutet utav mars eller någon gång i början utav april nästa år. De brukar släppa dem ungefär samma tid varje år.
Postad 03 augusti 2009 - 16:36
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1 451 inlägg
Vad är detta ? Bättre sämmre än X10Y?
Närmar ju mig köpdagen så får ha koll nu
Redigerat av wictor, 03 augusti 2009 - 16:37.
Postad 03 augusti 2009 - 18:55
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Vad är detta ? Bättre sämmre än X10Y? Närmar ju mig köpdagen så får ha koll nu 
Sämre enligt panasonic. C är den lägsta serien. Se: http://panasonic.net...a/index_eu.htmlFör komplett förteckning över europeiska modellerna.
Postad 03 augusti 2009 - 19:17
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hej!
Jag var inne på mediamarkt i söndags å tittade lite då stod den bredvid en samsung Led Tv givetvis... Priset på samsungen var 22000, och panasonicen var 15800
Du får väl bestämma dig om du vill ha bra bild (G10) eller snygg design (samsung)...  Allvarligt talat. Du skrev inte vilken samsung du tittade på... Jag är väldigt nöjd med bildkvaliteten på min G10. Men som vi just diskuterat i tråden, bilden blir bäst om du inte ger den interlace utan har något annat som deinterlacar (och skalar om du vill) vanlig tv och dvd. Den ska alltså matas med 576p, 720p eller 1080p. Svart-nivåerna är otroligt bra på G10. Blev riktigt positivt överaskad och då visste jag att de skulle vara bra.
Postad 03 augusti 2009 - 19:32
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Kom på att jag kanske skulle berätta att jag kunde jämföra G10, V10 och Z11 sida vid sida häromdagen. Visserligen i butik men jag hade gott om tid att både konfigurera upp samtliga 3 TV samt den blu-ray som matade dem via splitter. Efter att ha fått blu-ray-spelaren att skicka ut native-signalen (troligtvis 1080p/24) samt satt V10 och Z11 i thx-mode samt G10 i cinema/warm så såg det riktigt bra ut.
MEN! G10 gav faktiskt lite bättre bild tyckte jag. Skivan som satt i var planet earth och en bit in så var det vertikal panorering över ett vattenfall med mycket mörka stenpartier vid sidan om. G10 hade mer detaljrikedom i de mörka bild-delarna än båda de andra två. Även om man satte de andra två i cinema/warm istället för thx. Vet inte vad de gjort med panelen från V10 och uppåt, men något har de gjort som påverkar svart-nivåerna tror jag.
Färgåtergivningen var säkert mer korrekt på de med thx-mode men det var inte synbart för mig.
Labbade lite med 24p smooth film på V10 och den tog bort de pyttesmå ryckningarna som är i 24p-material. Men jag tror inte jag vill ha det påslaget på vanlig film. På just naturfilm med svepande vyer kan det kanske vara trevligt.
Z11 tillförde inget bildmässigt jämfört med V10 tycker jag. Däremot var den väldigt snygg, men inte så det motiverar prisskillnaden.
Kunde inte testa med andra signalkällor än den blu-ay som stod där.
Redigerat av matbl, 03 augusti 2009 - 19:35.
Postad 03 augusti 2009 - 21:06
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Hej!
Jag var inne på mediamarkt i söndags å tittade lite då stod den bredvid en samsung Led Tv givetvis... Priset på samsungen var 22000, och panasonicen var 15800
Nu till bilden jag förstår att mediamarkt måste ha fixat till de me bilden för det kan inte vart bluray de körde på panasonicen filmen pirates of the carribean..för vad jag såg, så var det nästan en brusig bild precis som att det var en vanlig Dvd skiva istoppad i bluray spelaren.
Däremot samsungens Led Tv Det var så klart och fint att man nästan trodde figurerna skulla trilla ut ur rutan...
Jag hade dock inte någon toid att stå å tjata med någon försäljare men får väl ta mig tid till det.
Jag är ute efter en Tv till att titta på film på och vad jag förstått så är plasman mycket snabbare i respons till actionfilmer jämfört med vanliga Lcd..Led tvn tycker jag är fin att se på men jag betalar inte så mycket för en Tv.
Jag vill veta vad ni tycker om tvn och vad är era För och nackdelar
1. Samsung har ingen LED TV, den är precis lika mycket LCD som alla andra. 2. Var på mediamarkt nyligen, de flesta tv var inställda på dynamksit läga. Till och med Pioneer 6090 vad förfäligt inställd. Framförallt plasmor blir mycket mer brusiga när kontraten är på dynamisk och skärpan påställd.
Postad 03 augusti 2009 - 22:45
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
De gjorde ju i princip inga framsteg med svärtan på senaste modellerna 0,03 när te x PX80 har 0,05 vad får dig att tro att de ska ner till 0,001, möjligen nästa års high end modeller men inte dessa vanliga Full HD plasmor från 20 k och neråt..
Håller med om att hoppet från 0,05 till 0,03 var väldigt liten.. Men nu stoltserar kommande G13 panasonics flaggskepp & mellanmodeller med dessa förändringar av bara EL-teknologi byte samt panel. Improvements in luminous efficacy will have far reaching effects in: • Brightness • Power consumption • Brightroom contrast • Grayscale • Design tolerances • EMI • Heat • Reliability/lifetimes • Device technology • Process technology • Panel costs • Circuitry costs • Mechanical costs • Total costs • Power supply costs • Optical filter cost Må tatt panasonic 3 år att komma i närheten av pioneer men dem har haft tålamod och inte drivit sig själva till konkurs som pio.. Nu väntar belöningen för oss konsumenter tror jag starkt på! Att panasonic gör en "kuro" och sveper in den bästa teknologin dem kan, för nu har panasonic råd att göra detta då kostnaderna blir ca 30 % sammanlagt billigare än förra året, att tillverka plasma tv. Så jag tror starkt på att hoppet blir jättestort med svärta , ljusstyrka, scalern , designen  Mvh
Redigerat av Unregistered1734, 03 augusti 2009 - 22:51.
Postad 03 augusti 2009 - 23:43
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
1. Samsung har ingen LED TV, den är precis lika mycket LCD som alla andra. 2. Var på mediamarkt nyligen, de flesta tv var inställda på dynamksit läga. Till och med Pioneer 6090 vad förfäligt inställd. Framförallt plasmor blir mycket mer brusiga när kontraten är på dynamisk och skärpan påställd.
1.Hej , Jag må vara dum eller dummare.....är inte så insatt i området som sagt men samsung har väl LED tv? Samsung UE-46B7070 De lanserar juh den som LED sen vet jag inte mer....men det kanske dom gör för att lura folk? 2. aha hade jag ingen som helst aning om men det är juh bra att veta att man som konsument måste ställa in dem själva i butiken för att få fram den riktiga skärpan-- 3. Jag är verkligen inne på en plasma tv , så vill givetvishöra fördelarna med en plasma jämfört lcd/led när man tittar på film  4. Jag kommer mata den med vanlig tv ingår i hyran kabeltv å det är ingen Hd  , men sen blir det via datorn HD filmer och en Blueray spelare.
Redigerat av Begren, 03 augusti 2009 - 23:47.
Postad 04 augusti 2009 - 00:25
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1 590 inlägg
är på god väg att köpa en FULL-HD i storleken mellan 42-50". Vill helst inte betala mer än 13000kr. Undar vilken av nedanstående Pannor som är bäst. Först om man bortser från skillnaden i storlek och sen om man tar storleken i åtanke. Ska ha den till vanligt upplöst digital tv, dvds, blueray och spel. https://www.prisjakt...7,412520,412524Om jag beställer TVn till porten, är den då lätt att ta till min dörr samt packa upp och installera ensam? Jobbar kväll så jag kan inte få hjälp på dagtid då de som skulle kunnat hjälpa mig jobbar dagtid, samt ej ta emot på kvällstid så därför kan jag bara beställa från företag som levererar på dagtid, ex.vis fyndbörsen, on-off, expert osv. har även dessa tvs listade, är någon av dessa ett bättre alternativ? tycker att fyndbörsen har ett bra pris http://www.fyndborse...w.aspx?Key=7840
Redigerat av Christopher_A, 04 augusti 2009 - 00:29.
Postad 04 augusti 2009 - 08:45
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
1.Hej , Jag må vara dum eller dummare.....är inte så insatt i området som sagt men samsung har väl LED tv? Samsung UE-46B7070 De lanserar juh den som LED sen vet jag inte mer....men det kanske dom gör för att lura folk?
2. aha hade jag ingen som helst aning om men det är juh bra att veta att man som konsument måste ställa in dem själva i butiken för att få fram den riktiga skärpan--
3. Jag är verkligen inne på en plasma tv , så vill givetvishöra fördelarna med en plasma jämfört lcd/led när man tittar på film 
4. Jag kommer mata den med vanlig tv ingår i hyran kabeltv å det är ingen Hd , men sen blir det via datorn HD filmer och en Blueray spelare.
1. Ja jag tycker nog det är lite lurendrejeri. Det är inte LED som i att det är små LED:ar som genererar bilden som i t.ex. OLED. Det är fortfarande en LCD men som är belyst av LED istället för lysrör. Då kan man göra dem tunnare och strömsnålare. Just 6xxx, 7xxx och 8xxx (fyrsiffriga modeller) från samsung har sina LED i kanten av displayen och sedan leds ljuset in bakom med hjälp av ljusledare eller speglar eller nått... Detta ger en annan bild än de tresiffriga modellerna som om de har LED har de bakom displayen istället. 2. I butiker måste man oftast ställa om tv:n OCH ibland även spelaren som matar den för att göra tv:n rättvisa. 3. Detaljrikedomen i mörka partier tycker jag blir bättre med en plasma. Men det beror också på vilken plasma du väljer. Jag skulle hellre välja en LCD än en plasma från samsung eller LG men hellre en plasma från panasonic än en lcd. Men det är lite av en smaksak. 4. Eftersom du ska mata den med blu-ray så tycker jag du ska se till att det är en full-hd plasma du väljer och som har bra panel. Då finns nästan bara två rimliga val om du vill hålla dig under 20000 Kr. Panasonic G10 eller V10. Se sen till att ställa in den bra vad gäller framförallt gråskalan. Kan göras med hjälp av kalibreringsskiva (dvd eller blu-ray), t.ex. från DVE, om du inte vill punga ut med pengar för en proffskalibrering.
Postad 04 augusti 2009 - 08:51
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
är på god väg att köpa en FULL-HD i storleken mellan 42-50". Vill helst inte betala mer än 13000kr. Undar vilken av nedanstående Pannor som är bäst. Först om man bortser från skillnaden i storlek och sen om man tar storleken i åtanke. Ska ha den till vanligt upplöst digital tv, dvds, blueray och spel.
Om jag beställer TVn till porten, är den då lätt att ta till min dörr samt packa upp och installera ensam? Jobbar kväll så jag kan inte få hjälp på dagtid då de som skulle kunnat hjälpa mig jobbar dagtid, samt ej ta emot på kvällstid så därför kan jag bara beställa från företag som levererar på dagtid, ex.vis fyndbörsen, on-off, expert osv.
Jag tycker du ska välja G10. Den ger dig bättre bild än S10 när du matar den med t.ex. blu-ray p.g.a. bättre panel. 42 eller 46 tum skulle ha kvittat mig, men det är lite av en smaksak. Det går inte att bära en 42" plasma i kartong själv. Hade inte velat ge mig in på att montera den själv heller, den ska lyftas på på foten. Att försöka få upp den vägghängd själv är nog inte heller någon höjdare.
Postad 04 augusti 2009 - 08:55
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1 590 inlägg
Jag tycker du ska välja G10. Den ger dig bättre bild än S10 när du matar den med t.ex. blu-ray p.g.a. bättre panel. 42 eller 46 tum skulle ha kvittat mig, men det är lite av en smaksak.
Det går inte att bära en 42" plasma i kartong själv. Hade inte velat ge mig in på att montera den själv heller, den ska lyftas på på foten. Att försöka få upp den vägghängd själv är nog inte heller någon höjdare.
ok tack, får väl se om ONOFF får in den i lager på sin internetbutik snart.
Postad 04 augusti 2009 - 09:40
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
ok tack, får väl se om ONOFF får in den i lager på sin internetbutik snart.
Du kan ju alltid välja siba istället... (Kör ut stora paket dagtid)
Postad 04 augusti 2009 - 12:06
zputnick
-
zputnick
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har också börjat kolla lite på Panasonics plasma apprater. Är det verkligen en jätteskillnad mellan https://www.prisjakt...kt.php?p=410617 och https://www.prisjakt...kt.php?p=412422 när det gäller vanligt TV-tittande (Genom boxer) ? Är det också stor skillnad mellan dcedm om man ska titta på filmer i 720p och 1080p?
Postad 04 augusti 2009 - 12:21
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Har också börjat kolla lite på Panasonics plasma apprater. Är det verkligen en jätteskillnad mellan https://www.prisjakt...kt.php?p=410617 och https://www.prisjakt...kt.php?p=412422 när det gäller vanligt TV-tittande (Genom boxer) ? Är det också stor skillnad mellan dcedm om man ska titta på filmer i 720p och 1080p?
På vanligt tv-tittande ser troligtvis X10 bättre ut än G10. För du ser inte defekter i bilden så lätt. För 720p blir det troligtvis ingen skillnad på de två. Kanske att G10 ger lite bättre svärta i 720p och uppskalad dvd. G10 kommer till sin fulla rätt först när du matar den med 1080p där källan är 1080p (blu-ray).
Redigerat av matbl, 04 augusti 2009 - 12:22.
Postad 04 augusti 2009 - 12:24
zputnick
-
zputnick
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
På vanligt tv-tittande ser troligtvis X10 bättre ut än G10. För du ser inte defekter i bilden så lätt. För 720p blir det troligtvis ingen skillnad på de två. Kanske att G10 ger lite bättre svärta i 720p och uppskalad dvd. G10 kommer till sin fulla rätt först när du matar den med 1080p där källan är 1080p (blu-ray).
Tack för ett svar, lutar åt en X10 då  Lär nog inte mata den med mer än 720p, så det låter jätte bra
Postad 05 augusti 2009 - 09:14
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Är det någon därute med en G10 som matar den med 1080p/50 eller 1080p/60 över hdmi och har problem med att bilden ibland flimrar till? Felet finns inte om jag matar den med 1080i, 720p, 576p eller 576i. Det ser ut såhär: (inte mina filmklipp) http://www.youtube.c...player_embeddedOch http://www.youtube.c...player_embeddedJag har det från två olika källor och med olika kablar.
Postad 05 augusti 2009 - 09:44
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1 590 inlägg
Du kan ju alltid välja siba istället... (Kör ut stora paket dagtid)
fast jag vill ju få den installerad också
Postad 05 augusti 2009 - 22:38
ziper79
-
ziper79
-
Rookie
-
7 inlägg
Är det någon därute med en G10 som matar den med 1080p/50 eller 1080p/60 över hdmi och har problem med att bilden ibland flimrar till? Felet finns inte om jag matar den med 1080i, 720p, 576p eller 576i. Det ser ut såhär: (inte mina filmklipp) http://www.youtube.c...player_embedded Och http://www.youtube.c...player_embedded Jag har det från två olika källor och med olika kablar.
Var precis på väg att köpa en G10, men börjar bli lite orolig eftersom det verkar finnas nåt problem med uppspelning av 1080p24. Finns lite mer info här (på danska dock) http://www.flatpanel...p;id=1248762863Verkar alltså som Panasonic vet om problemet och jobbar på att hitta någon lösning. Nån som har G10 som haft dessa problem?
Postad 06 augusti 2009 - 10:19
Unregisterede215a8dd
-
Unregisterede215a8dd
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har inga problem med bilden på min G10.
Det vore intressant att veta om bilden skickas via en reciver eller om den är direktmatad.
Vad gäller 24hz så flyter filmer på mycket bättre i just 24hz läget än om man kör 50 eller 60hz. Sekvenser som normalt stör mig i 50hz är mycket lugnare i 24hz.
Men det beror kanske vilken tur man har med firmwaran
Postad 06 augusti 2009 - 11:16
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag har inga problem med bilden på min G10. Det vore intressant att veta om bilden skickas via en reciver eller om den är direktmatad.
Vad gäller 24hz så flyter filmer på mycket bättre i just 24hz läget än om man kör 50 eller 60hz. Sekvenser som normalt stör mig i 50hz är mycket lugnare i 24hz.
Men det beror kanske vilken tur man har med firmwaran 
Jag har testat både via receiver och direktmatad. Har du testat att mata den med 1080p/50 under en liten tid (några minuter) utan den typ av flimmer som jag länkade till? Bra för dig i så fall. Vad har du för firmware version?
Postad 06 augusti 2009 - 20:27
Unregisterede215a8dd
-
Unregisterede215a8dd
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har testat både via receiver och direktmatad. Har du testat att mata den med 1080p/50 under en liten tid (några minuter) utan den typ av flimmer som jag länkade till? Bra för dig i så fall. Vad har du för firmware version?
Varken spel(60hz) eller film(50hz) krånglar i 1080p när jag använder min PS3.
Postad 06 augusti 2009 - 20:54
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg

Du har samma version som mig i alla fall (de ska inte ha släppt någon uppdatering än). Men din "status 1" ser lite annars ut. På min står det 0031-1002-2000-0000
Redigerat av Azeroth, 06 augusti 2009 - 20:54.
Postad 07 augusti 2009 - 07:50
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Bra för dig.  Men en liten koll bara. Film på ps3, är det blu-ray? För då får du väl 24 Hz? Det och annat tyder på att det kan vara vissa individer bara... Vilket ju i och för sig är bra för då skulle det gå att fixa genom att byta den som har problem.
Redigerat av matbl, 07 augusti 2009 - 07:51.
Postad 07 augusti 2009 - 08:28
Unregisterede215a8dd
-
Unregisterede215a8dd
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Bra för dig.  Men en liten koll bara. Film på ps3, är det blu-ray? För då får du väl 24 Hz? Det och annat tyder på att det kan vara vissa individer bara... Vilket ju i och för sig är bra för då skulle det gå att fixa genom att byta den som har problem.
Bluray, filer och DVD, det går att stänga av 24hz funktionen och tvinga PS3an att köra i 50hz vid uppspelning av film. Att det bara blir fel när man skickar en signal i 1080p 50/60 skulle tyda på ett det är en typ av signal fel. Antingen att HDMI kabeln inte kan leverera eller att det är något fel på den interna bandbredden i TVn. Bandbredden för 720p och 1080i är drygt hälften av vad 1080p kräver, så det krävs ändå kabel av god kvalitet om kabeln är av den längre sorten.
Postad 07 augusti 2009 - 17:37
ziper79
-
ziper79
-
Rookie
-
7 inlägg
Nån som har koll på hur man gör om man skulle behöva uppgradera firmware till en G10? Det finns ju ingen nätverksuppkoppling...
Postad 07 augusti 2009 - 17:57
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Nån som har koll på hur man gör om man skulle behöva uppgradera firmware till en G10? Det finns ju ingen nätverksuppkoppling...
Den uppdateras direkt via kabelnätet osv.. Då går bara in via menyn och låter den söka och installera evetuell ny programvara. Men som sagt så kommer det förmodligen att dröja ett bra tag innan det släpps någon ny version om nu inte allmänheten varit flitiga på att höra av sig till Panasonic med klagomål.
Postad 07 augusti 2009 - 21:59
Unregisteredf001ad31
-
Unregisteredf001ad31
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Den uppdateras direkt via kabelnätet osv.. Då går bara in via menyn och låter den söka och installera evetuell ny programvara. Men som sagt så kommer det förmodligen att dröja ett bra tag innan det släpps någon ny version om nu inte allmänheten varit flitiga på att höra av sig till Panasonic med klagomål. 
Hmm jag fick en uppdatering till min v10 förra veckan, så det kanske finns hopp för G10 folket också... Kan man inte uppdatera via SD-kort eller liknande (typ ladda hem från panasonics hemsida)? Fick även en uppdatering till min SC-BTX70 via nätverksuttaget, men jag läste någonstans att den uppdateringen kunde man annars bränna ut på en skiva och uppdatera spelaren den vägen.
Redigerat av Unregisteredf001ad31, 07 augusti 2009 - 22:07.
Postad 07 augusti 2009 - 23:06
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Hmm jag fick en uppdatering till min v10 förra veckan, så det kanske finns hopp för G10 folket också... Kan man inte uppdatera via SD-kort eller liknande (typ ladda hem från panasonics hemsida)?
Fick även en uppdatering till min SC-BTX70 via nätverksuttaget, men jag läste någonstans att den uppdateringen kunde man annars bränna ut på en skiva och uppdatera spelaren den vägen.
Kul att det kommit en uppdatering till V10:an.  Skicka gärna en länk till sidan så kan jag kolla om de släppt någon till G10:an också.  Men utifrån det jag hörde från dem så skulle det dröja innan det skulle komma någon till G10:an (kan ju vara en inkompetent person som jag fick prata med också) om nu inte många skulle höra av sig till dem och klaga på en massa saker (vilket jag hoppas att ni gör, ju mer ni klagar/felrapporterar till dem desto fler uppdateringar kommer och desto snabbare får vi dem). Jo, jag kan uppdatera min BD35 den vägen också. Går säkerligen att göra så med G10:an också men någon nätverksport har den inte i alla fall. XD Men via ett SD-kort borde det gå och säkert eller i alla fall kanske via en CD i min Blu-Ray spelare också. ^^ Tror dock att slapptaskar (ursäkta uttrycket) som mig väljer den enkla med sega vägen och låta den puttra på via i mitt fall kabelnätet då det blir dax för uppdateringar.
Redigerat av Azeroth, 07 augusti 2009 - 23:10.
Postad 07 augusti 2009 - 23:47
Unregisteredf001ad31
-
Unregisteredf001ad31
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Här finns det info om firmware, verkar dock mest bara nyhetsnotiser om firmware till bluerayspelare. http://panasonic.jp/...l/cs/index.html
Postad 08 augusti 2009 - 00:03
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Här finns det info om firmware, verkar dock mest bara nyhetsnotiser om firmware till bluerayspelare.
http://panasonic.jp/...l/cs/index.html
Brukar hålla koll på den sidan.  Blev därför positivt överraskad då du fått en uppdatering till din V10 då det inte stått något om det på hemsidan. Men då finns det kanske hopp om liv för att jag och många andra G10 ägare kan få en uppdatering istallerad medans TV:n står i standby utan vår vetskap.  Huvudsaken är ju att den blir uppdaterade.  Men så vitt jag vet så har det inte kommit någon till G10:an än.
Redigerat av Azeroth, 08 augusti 2009 - 00:06.
Postad 08 augusti 2009 - 08:44
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Hmm jag fick en uppdatering till min v10 förra veckan, så det kanske finns hopp för G10 folket också...
Vad har du för version i din V10'a nu efter uppdateringen?
Postad 08 augusti 2009 - 08:52
Unregisteredf001ad31
-
Unregisteredf001ad31
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Vad har du för version i din V10'a nu efter uppdateringen?
Nu fick jag hem tvn förra veckan och uppdaterade firmwaren ganska omgående så det är möjligt att den versionen jag fick har funnits ute ett tag. Programversion: 2011-100000 Status1: 0031-0e02 2000-0000 Status2: 0001-0002 0000-0000 Status3: 0000-0503 0000-0000 Går jag in under menyalternativet systemuppdatering så står det 2.011 (innan uppdateringen har jag för mig att det stod 2.004)
Postad 08 augusti 2009 - 13:04
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Bluray, filer och DVD, det går att stänga av 24hz funktionen och tvinga PS3an att köra i 50hz vid uppspelning av film.
Att det bara blir fel när man skickar en signal i 1080p 50/60 skulle tyda på ett det är en typ av signal fel. Antingen att HDMI kabeln inte kan leverera eller att det är något fel på den interna bandbredden i TVn. Bandbredden för 720p och 1080i är drygt hälften av vad 1080p kräver, så det krävs ändå kabel av god kvalitet om kabeln är av den längre sorten.
Har testat 3 olika kablar av olika fabrikat och 2 olika källor. Kablarna har varit 1-2 meter. Den "bästa" (dyraste) från hifi-klubben sa de att de körde på all sin utrustning. 1 m lång bara... Inte blev det bra för det. Ska testa mina hdmi-saker med andra tv hos lite kompisar tänkte jag så jag vet vad som det är fel på. För nu har jag bytt ut min G10 och har fortfarande exakt samma problem...
Postad 08 augusti 2009 - 13:12
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Du har samma version som mig i alla fall (de ska inte ha släppt någon uppdatering än). Men din "status 1" ser lite annars ut. På min står det 0031-1002-2000-0000
Det gör det på min med. Gjorde på förra med (som jag bytt ut). Azeroth: Har du testat 1080p/50 som insignal?
Postad 08 augusti 2009 - 14:47
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Det gör det på min med. Gjorde på förra med (som jag bytt ut). Azeroth: Har du testat 1080p/50 som insignal?
Ska ta och kolla lite närmare på det så fort jag får tid.
Postad 10 augusti 2009 - 11:05
v99erian
-
v99erian
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har haft 50G10 ett par veckor och tv:n fungerar hyfsat bra, dock har jag ett par problem.
Den flimrar vid vita scener, detta märks framför allt när man kopplar datorn till den och surfar, läser mail osv. Läste på avforums att det var några som har problemet. Någon som vet om det skall vara så eller om det är fel på min tv? Får ju ont i huvet av att titta på det.
Ett annat problem är den optiska ljudutgången som bara vill leverera stereo ljud och inte det faktiska ljudspåret, t ex dolby digital. Har prövat både med PS3 (hdmi) samt med hdmikabel från datorn. Visst har jag en del optiska ingångar på stereon, men jag vill att det skall funka med bara en optisk kabel från tv:n när man har hdmi-matat material. Enligt manualen skall det gå att ändra SPDIF men hittar det inte. Ringde Panasonic supporten om detta, de sa att det bara var TV ingången (DVB-T, DVB-C etc.) som det gick att ändra stereo>dolby digital. Kan det vara så att den default är inställd på att mata ut stereo? Mycket skumt detta...
Hyfsat bra svärta, men det är ju långt ifrån det avgrundsdjupa. Trodde det skulle vara bättre från Panasonic år 2009. Dessutom krävs ett nästan helt nersläckt rum för att tillgodoräkna sig svärtan. Mitt på dagen med persiennerna uppe blir bilden grådassig. Men mesta tiden är det ju mörkt ute så det är inget stort problem. Det är väl Pioneer man skall ha om man vill åt monstersvärtan.
Annars är det väldigt bra bild, blev positivt överraskad av bilden från min Telia digitalbox! Ser nästan ut som DVD kvalitet på sändningarna, med en del undantag, där sändningarna är så dåliga så inte ens Pannan kan rädda upp dom. Kan tilläggas att digitalboxen sänder i 576p eller 720p så jag slipper interlace skalnings problematiken.
Postad 10 augusti 2009 - 13:12
Unregisterede215a8dd
-
Unregisterede215a8dd
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ett annat problem är den optiska ljudutgången som bara vill leverera stereo ljud och inte det faktiska ljudspåret, t ex dolby digital. Har prövat både med PS3 (hdmi) samt med hdmikabel från datorn. Visst har jag en del optiska ingångar på stereon, men jag vill att det skall funka med bara en optisk kabel från tv:n när man har hdmi-matat material. Enligt manualen skall det gå att ändra SPDIF men hittar det inte. Ringde Panasonic supporten om detta, de sa att det bara var TV ingången (DVB-T, DVB-C etc.) som det gick att ändra stereo>dolby digital. Kan det vara så att den default är inställd på att mata ut stereo? Mycket skumt detta...
Om jag förstår problemet rätt så vill du att den ska skicka bitstream via tex PS3 till TVn och sedan vidare till recivern. Är du säker på att PS3 inte skickar en PCM signal? Sedan skulle det inte vara förvånade om TVn vill koda av vad den får via HDMI i och med att det ska vara en krypterad och säker kanal.
Postad 10 augusti 2009 - 16:19
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Om jag förstår problemet rätt så vill du att den ska skicka bitstream via tex PS3 till TVn och sedan vidare till recivern. Är du säker på att PS3 inte skickar en PCM signal? Sedan skulle det inte vara förvånade om TVn vill koda av vad den får via HDMI i och med att det ska vara en krypterad och säker kanal.
Jag tror det ligger något i krypteringen där. Eftersom det på hdmi är hdcp-krypterat så gissar jag på att tv:n inte får skicka ut ljudet oavkodat utan är tvungen att skicka ut 2-kanals pcm. Kan du inte köra hdmi via förstärkaren för att lösa problemet? Eller fixar inte förstärkaren det?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|