Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 19 August 2009 - 16:01
Unregistered676064e2
-
Unregistered676064e2
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Fick min 42G10 med posten igår. Dom hade klantat sig lite Bilder på http://toxen.mine.nu/pics/temp/tv/
FY FAN VILKA SVIN!!! jag hade blivit TOKIG!!!
Postad 19 August 2009 - 23:01
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1651 inlägg
FY FAN VILKA SVIN!!! jag hade blivit TOKIG!!!
Samma här, huvuden hade rullat !
Postad 20 August 2009 - 08:53
Erik_the_Dragon
-
Erik_the_Dragon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Underbar TV detta, har bara positivt att säga om den än så länge  Enda minuset kanske är att man måste gå in i en dold hotelmeny för att ändra input vid uppstart. Jag har ju en extern DTT-receiver inkopplad på HDMI1 och vill att den ska starta upp på HDMI1, men det gick som sagt att fixa till i hotelmenyn......
Azeroth, vad kör du för settings på din G10:a?
Redigerat av Erik_the_Dragon, 20 August 2009 - 08:54.
Postad 20 August 2009 - 09:54
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Underbar TV detta, har bara positivt att säga om den än så länge Enda minuset kanske är att man måste gå in i en dold hotelmeny för att ändra input vid uppstart. Jag har ju en extern DTT-receiver inkopplad på HDMI1 och vill att den ska starta upp på HDMI1, men det gick som sagt att fixa till i hotelmenyn......
Trodde jag gått igenom allt men detta har jag missat. Vill också ha uppstart på HDMI1 (Telia IPTV). Var hittar man den menyn/inställningen?
Redigerat av tomano58, 20 August 2009 - 09:55.
Postad 20 August 2009 - 10:10
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Trodde jag gått igenom allt men detta har jag missat. Vill också ha uppstart på HDMI1 (Telia IPTV). Var hittar man den menyn/inställningen?
Använd gärna sökfunktionen. Den fungerar bra för att hitta info i trådar ;-) Kolla t.ex inlägg 764 i denna tråd.
Postad 20 August 2009 - 10:44
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
hej!!!
skulle veta om det är någon som har en PANASONIC TX-P46S10 som kan dela med sig hur man kommer in i hotelmeny + kanske några bra inställningar på tv !!!!
haft stora problem med bilden på telia digital tv ( ligger på boxen tror jag ) för jag har klockren bild på blu-ray och dvd
någon mer som haft detta problem????
mvh peter
Postad 20 August 2009 - 11:16
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
haft stora problem med bilden på telia digital tv ( ligger på boxen tror jag ) för jag har klockren bild på blu-ray och dvd någon mer som haft detta problem????
Det ligger i telias signal. De är kända för att skicka ut kanalerna med på tok för låg bitrate. Då blir bilden dålig och enda sättet att inte se det är en gammal tjock-tv för där blir bilden så suddig i alla fall. Eller är det något annat än komprimeringsartefakter du pratar om? Med komprimeringsartefakter menar jag blockig eller bandig bild. Gryning kan den upplevas som också.
Postad 20 August 2009 - 11:22
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Fick min 42G10 med posten igår. Dom hade klantat sig lite Bilder på http://toxen.mine.nu/pics/temp/tv/
Fy fan va sne jag hade blivit om det hade varit min tv. Hoppas du inte får problem med reklamation. Läser på vissa företags hemsidor att man absolut inte skall ta emot paket som är fraktskadade.
Postad 20 August 2009 - 11:30
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
Det ligger i telias signal. De är kända för att skicka ut kanalerna med på tok för låg bitrate. Då blir bilden dålig och enda sättet att inte se det är en gammal tjock-tv för där blir bilden så suddig i alla fall. Eller är det något annat än komprimeringsartefakter du pratar om? Med komprimeringsartefakter menar jag blockig eller bandig bild. Gryning kan den upplevas som också.
har mer gryning bild tror det är en komprimeringsartefakter vart mycket sämre när jag stoppade i telias digitalbox 1910-9 med hdmi än innan när jag körde scart på tv .. tycker det är skit jobbigt när man har en ny fin tv och sunkig bild på tv grymt besviken =(.. tycker det vart sämre också igår när jag fick iptelefonin inkopplat mvh peter
Redigerat av h0llowman, 20 August 2009 - 11:32.
Postad 20 August 2009 - 13:27
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
har mer gryning bild tror det är en komprimeringsartefakter vart mycket sämre när jag stoppade i telias digitalbox 1910-9 med hdmi än innan när jag körde scart på tv ..
tycker det är skit jobbigt när man har en ny fin tv och sunkig bild på tv grymt besviken =(..
tycker det vart sämre också igår när jag fick iptelefonin inkopplat
mvh peter
ip-telefonin snor också bandbredd... Bor du i lägenhet eller villa? Om du bor i villa, kolla om du kan få in boxer med bara en liten inomhus-antenn så kommer du att se skillnad på bilden. I lägenhet kanske du har någon form av tv-signal i antennuttaget i väggen. Sen är det ju som så att standardupplöst tv ser ut som just standardupplöst. Den är lite grynig när den förstoras upp till 42 eller 50 tum på en tv som kan visa alla små fel och brister i den utsända bilden. Antingen har man en sämre tv som man inte ser felen på eller så har man en bra tv där man ser felen och accepterar att det är så det är. Eller så skaffar man sig bättre insignal. hd över satelit eller hd nedladdat från nätet och uppspelat i någon typ av mediaspelare eller dator...
Redigerat av matbl, 20 August 2009 - 13:44.
Postad 20 August 2009 - 13:54
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
ip-telefonin snor också bandbredd... Bor du i lägenhet eller villa? Om du bor i villa, kolla om du kan få in boxer med bara en liten inomhus-antenn så kommer du att se skillnad på bilden. I lägenhet kanske du har någon form av tv-signal i antennuttaget i väggen. Sen är det ju som så att standardupplöst tv ser ut som just standardupplöst. Den är lite grynig när den förstoras upp till 42 eller 50 tum på en tv som kan visa alla små fel och brister i den utsända bilden. Antingen har man en sämre tv som man inte ser felen på eller så har man en bra tv där man ser felen och accepterar att det är så det är. Eller så skaffar man sig bättre insignal. hd över satelit eller hd nedladdat från nätet och uppspelat i någon typ av mediaspelare eller dator...
tjoo!!! bor i lgh testade och drog ur ip telefonin men samma bild =(.. har väl för bra 'för bra tv så man ser allt sånt =P.. men en grej som jag tänkt på om man tittar på typ dom svarta ränderna som blir om det är ett program som kör 16.9 så ser man tusentals gröna prickar i det svarta någon annan som har samma fenomen eller är det en störning på något vis ??? kan tänka mig att det är dom prikarna som gör bilden lite grynig när det kommer på spellbilden !! någon som har några funderingar om det ??? /// peter
Postad 20 August 2009 - 13:59
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
tjoo!!! bor i lgh testade och drog ur ip telefonin men samma bild =(.. har väl för bra 'för bra tv så man ser allt sånt =P.. men en grej som jag tänkt på om man tittar på typ dom svarta ränderna som blir om det är ett program som kör 16.9 så ser man tusentals gröna prickar i det svarta någon annan som har samma fenomen eller är det en störning på något vis ??? kan tänka mig att det är dom prikarna som gör bilden lite grynig när det kommer på spellbilden !! någon som har några funderingar om det ???
Har du ingen vanlig antenn-signal i väggen du kan testa? Bara för att se om det blir bättre... Varför har du svarta kanter när det är 16:9???? Låter som något är felinställt...
Postad 20 August 2009 - 14:55
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
Har du ingen vanlig antenn-signal i väggen du kan testa? Bara för att se om det blir bättre...
Varför har du svarta kanter när det är 16:9???? Låter som något är felinställt...
nej har bara kabeltv (riktigt dåligkvalite här i leksand ) nej då inget fel inställt men om det nu blir svarta kanter så ser man detta fenomen ...
Postad 20 August 2009 - 15:42
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
nej har bara kabeltv (riktigt dåligkvalite här i leksand )
nej då inget fel inställt men om det nu blir svarta kanter så ser man detta fenomen ...
På 16:9 ska du inte få svarta kanter. Då är något felinställt. Om du däremot får det på 21:9 (2.35:1) som det är på många långfilmer så är det ok. Men på vanlig 16:9 som normal svt (testbild, friidrotts-vm, osv) så ska du inte få det. Kabel-tv är vanlig antennsignal det med, koppla in och testa. Om du har gröna prickar även från den så tror jag det är tv:n det är fel på. Om du inte får det så prova ip-tv boxen från telia på en annan hdmi-ingång på tv:n. Finns det ingen digital signal i din kabel-tv föresten? Om det är comhem du har så har du troligtvis det. Koppla in antennkabel från kabel-tv-uttaget till tv:n och testa. Du borde kunna hitta någon kanal som inte är kodad. Testa och jämför. Finns de gröna prickarna överallt så är det nog bara att byta ut tv:n till en annan likadan.
Postad 20 August 2009 - 16:34
Beni_shq
-
Beni_shq
-
Användare
-
-
153 inlägg
köpte en 42x10e på elgiganten,men upplever konstigt flimmer i bilden som jag inte hade på min pv60..nån mer som upplever samma sak?Ska det vara så?
Postad 20 August 2009 - 16:51
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
köpte en 42x10e på elgiganten,men upplever konstigt flimmer i bilden som jag inte hade på min pv60..nån mer som upplever samma sak?Ska det vara så?
Flimmer som i att starkt vita delar flimrar? När du gör vadå? Tittar på tv? blu-ray? dvd? Vad kör du med för inställningar? bild-läge? färg-temp? andra inställningar?
Postad 20 August 2009 - 18:00
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
kan vara att du råkat ställa tv´n på 50Hz i menyn... då flimrar den rejält...
Postad 20 August 2009 - 18:38
Beni_shq
-
Beni_shq
-
Användare
-
-
153 inlägg
kollar på digitalbox och det flimrar inte så jättemkt,men det känns lite jobbigt ändå.Mest när det är vita scener.Min pv60 är saknad!
Postad 20 August 2009 - 18:56
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
kollar på digitalbox och det flimrar inte så jättemkt,men det känns lite jobbigt ändå.Mest när det är vita scener.Min pv60 är saknad!
Och hur är digital-boxen kopplad till tv:n ? Om det är med hdmi, vilken upplösning har du in på tv:n? Vad är tv:n i för bild-läge? Bio? Normal? Dynamisk? Vad för färg-temp? Försöker bara hjälpa dig bli av med problemet.  För den ska inte flimra... kan vara att du råkat ställa tv´n på 50Hz i menyn... då flimrar den rejält...
Är det något speciellt som går att ställa på X10? För på G10 finns inga sådanna val...
Redigerat av matbl, 20 August 2009 - 18:57.
Postad 20 August 2009 - 19:29
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Ska försöka ge dig dem uppgifterna när jag kommer hem på söndag (är borta på en kort semester just nu). Känns bara dumt att rabbla upp allt jag minns nu på rak arm då jag ändå måste kompletera det hela senare. Hoppas att det är ok även fast du får vänta lite.
Postad 20 August 2009 - 19:50
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
men en grej som jag tänkt på om man tittar på typ dom svarta ränderna som blir om det är ett program som kör 16.9 så ser man tusentals gröna prickar i det svarta någon annan som har samma fenomen eller är det en störning på något vis ??? kan tänka mig att det är dom prikarna som gör bilden lite grynig när det kommer på spellbilden !! någon som har några funderingar om det ???
/// peter
Är det exact som du beskriver det hela så låter det ju inte alls bra.  Men är det samma prickar (skulle vilja kalla det en linje) som jag ser när jag har TV:n inställd på 16:9 (inte anpassad 16:9) och ser på ett material som inte är inspelat i riktigt 16:9 så att man även får ett litet (minimalt) mellanrum mellan det svarta partiet i bilden och ramen på TV:n. Antar att den utav någon anledning inte vill visa detta som bara svart utan som vitt/grönt/rött eller något i den stilen istället. Detta är så vitt jag vet inget fel och det fixas lätt till genom att man ändrar till anpassad 16:9 då den då fyller upp bilden bättre (man får leva men att man missar lite på kanterna). Har dock bara märkt detta på jag sett på kabel-TV (då de har en tendens att visa material med alla möjliga skumma aspects och kvaliteér på sina olika program och sändningar) så skit samma att man missar lite på kanterna ibland då det ändå oftast bara är skit som går där.  Kan dock tillägga att SVT sköter sina sändningar bra så på dessa kanaler borde du inte uppleva detta, men MTV osv är en annan femma.
Postad 20 August 2009 - 19:55
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Kan dock tillägga att SVT sköter sina sändningar bra så på dessa kanaler borde du inte uppleva detta, men MTV osv är en annan femma. 
Ja MTV förstår jag mig inte på. Det är samma sak över marknätet. De sänder letterboxad bild men flaggad som 4:3 i datat så allt blir helt fel. TV4 Film gjorde samma sak på en film nyss också. idioter!
Postad 20 August 2009 - 20:07
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Ja MTV förstår jag mig inte på. Det är samma sak över marknätet. De sänder letterboxad bild men flaggad som 4:3 i datat så allt blir helt fel. TV4 Film gjorde samma sak på en film nyss också. idioter!
Är minst sagt irriternade! Skulle mer än gärna vilja ha TV:n inställd på 16:9 rätt igenom då den har en tendes att missuppfatta aspekten då man växlar mellan "TV" som är inställd på anpassad 16:9 och exempelvis en blu-ray som du så klar ställt in på 16:9. Sen så är det ju bara allmänt störande att vissa kanaler inte kan bestämma sig för någon standard på vad de sänder istället för att välja det billagaste alternativet (om det ens är det, vet fasen inte hur de tänker ibland) och sönder vad som hellst hur som hellst, huller om buller och upp och ned.  Man kan nästan bli snurrig ibland när man ser hur det ändras när det blir reklam och sen att det ska ändras igen när det blir film igen osv osv.
Postad 20 August 2009 - 20:12
Beni_shq
-
Beni_shq
-
Användare
-
-
153 inlägg
färgtemp= normal
bildläge=normal
allt annat avstängt
även analogt flimrar.Digitalboxen använder jag med scart.
tackar för hjälpen
Postad 20 August 2009 - 20:28
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
färgtemp= normal bildläge=normal allt annat avstängt även analogt flimrar.Digitalboxen använder jag med scart.
tackar för hjälpen
Prova att växla bildläge till bio och färgtemp till varm och se om det fortfarande flimrar. Och gå in i de avancerade inställningarna och sätt gamma till 2.2.
Postad 20 August 2009 - 20:45
Beni_shq
-
Beni_shq
-
Användare
-
-
153 inlägg
hittar inte gamma inställningen,men det verkar bättre bara man byter till bio inställningen.Tackar så mkt för detta..
Postad 20 August 2009 - 21:04
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Prova att växla bildläge till bio och färgtemp till varm och se om det fortfarande flimrar. Och gå in i de avancerade inställningarna och sätt gamma till 2.2.
Är det bara jag som väljer Normal när det kommer till färgtemperatur?  Men allt annat håller jag med om hela natten lång.  Men färgtemeraturen är ju lite utav en smaksak. Varje läge har ju sina för och nackdelar, men personligen tycker jag att man får den bästa blandningen vid Normal-läget förutsatt att man ställt in det övriga på en bra nivå förståss. hittar inte gamma inställningen,men det verkar bättre bara man byter till bio inställningen.Tackar så mkt för detta..
Du måste scrolla ned/klicka på pilen längst ned för att komma åt den.
Redigerat av Azeroth, 20 August 2009 - 21:09.
Postad 20 August 2009 - 21:27
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
färgtemp= normal bildläge=normal allt annat avstängt även analogt flimrar.Digitalboxen använder jag med scart.
tackar för hjälpen
Film läge Kontrast: 28 färg två minus ljus -2 skärpa 0 färgtemp: ska alltid stå på varm allt annat av
Postad 20 August 2009 - 23:00
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Hejsan
fick min TX-P46G10E idag har lekt lite med den men har ett eller två problem ..
1: när kameran i en film rör sig från väster till höger eller uppifrån å ner så hackar det kan de va tv som är ledsen ..
har stängt av bildförbättringsystem dom ja har hittat .. kör via hdmi uppskalat till 1080i från vantage hdbox .. de gäller både på hd och sd kanaler ..
2: tycker att det kan bli lite suddigt i bilden framförallt SD kanaler . är dessa fenomen normala ..
Annars är den klockren tv:n
Postad 20 August 2009 - 23:08
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
I G10 kan du ställa in lite mer bildmässigt än vad man kan göra i X10, dock kan man i X10 ställa in om man vill använda sig av 50 eller 100Hz. Såg även någon i AVS forum vars X10 uppenbarligen var trasig då det var onormalt flimrande... http://www.avforums....ickering-2.html
Postad 20 August 2009 - 23:16
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
I G10 kan du ställa in lite mer bildmässigt än vad man kan göra i X10, dock kan man i X10 ställa in om man vill använda sig av 50 eller 100Hz.
Såg även någon i AVS forum vars X10 uppenbarligen var trasig då det var onormalt flimrande...
http://www.avforums....ickering-2.html
okidoki.. det känns lite som att tv:n inte häger med riktigt det hackar då endast då den panorerar kameran eller va de nu heter .. sedan är ja tyvärr novis på detta med 100hz men skulle det kunna vara en orsak .. är det fler som har dessa problem .. allt kommer säkert att lösa sig .. instruktionsboken har man ju tuvärr inte så mycket glädje av .. Mikael
Postad 21 August 2009 - 07:33
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hejsan
fick min TX-P46G10E idag har lekt lite med den men har ett eller två problem .. 1: när kameran i en film rör sig från väster till höger eller uppifrån å ner så hackar det kan de va tv som är ledsen .. har stängt av bildförbättringsystem dom ja har hittat .. kör via hdmi uppskalat till 1080i från vantage hdbox .. de gäller både på hd och sd kanaler ..
2: tycker att det kan bli lite suddigt i bilden framförallt SD kanaler . är dessa fenomen normala ..
En viss hackighet i bilden på G10E har noterats av andra också. Det finns en uppdatering av firmware på med länk till avforums.com två sidor bakåt i den här tråden. Testa på eget bevåg. Jag uppdaterade och tyckte det blev en förbättring, fast jag stördes inte av hackighet så värst mycket innan heller (har en TX-P50G10E). Du kan även labba med inställningarna för TV:n och "bio"-läget är definitivt bäst anser jag. Bilden blir lugnare. Suddighet i SD beror nog väldigt mycket på bristande kvalitet i materialet. Däremot kan du prova att låta boxen lämna en progressiv bild (720p t.ex) då G10 har rapporterats med vissa problem att hantera de-interlaceing.
Postad 21 August 2009 - 08:23
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
2: tycker att det kan bli lite suddigt i bilden framförallt SD kanaler . är dessa fenomen normala .. Annars är den klockren tv:n
Som nämns i inlägget ovan tycker jag också att du ska testa att ända "upplösningen" till 720p istället för 1080i. Det borde göra att det blir bättre.
Postad 21 August 2009 - 10:35
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hejsan
fick min TX-P46G10E idag har lekt lite med den men har ett eller två problem .. 1: när kameran i en film rör sig från väster till höger eller uppifrån å ner så hackar det kan de va tv som är ledsen .. har stängt av bildförbättringsystem dom ja har hittat .. kör via hdmi uppskalat till 1080i från vantage hdbox .. de gäller både på hd och sd kanaler ..
1: Sluta köra 1080i. Kör 1080p eller 720p. 2: SD är suddigt. Ligger i den utsända kanalen. SVT är dock bättre än de flesta andra...
Postad 21 August 2009 - 10:48
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Men färgtemeraturen är ju lite utav en smaksak. Varje läge har ju sina för och nackdelar, men personligen tycker jag att man får den bästa blandningen vid Normal-läget förutsatt att man ställt in det övriga på en bra nivå förståss.
Tjaa, allt (inkl att tv:n adderar rosa elefanter till bilden...) är väl en smaksak om man vill dra det till sin spets iofs.  Men förutom det ser jag inte vad fördelen med Normal skulle vara, det ger en mer felaktig färgbalans, vad är det för fördel där? (och vice versa ang Varm, vad är det för nackdel med "mer korrekt färgbalans")  Iofs så lär ingen av dem vara helt rätt men det går å andra sidan att rätta till så jag skulle vilja säga, både Varm och Normal (utan vidare justering) är fel så det finns inga argument för nån av dem.
Postad 21 August 2009 - 13:48
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
En viss hackighet i bilden på G10E har noterats av andra också. Det finns en uppdatering av firmware på med länk till avforums.com två sidor bakåt i den här tråden. Testa på eget bevåg. Jag uppdaterade och tyckte det blev en förbättring, fast jag stördes inte av hackighet så värst mycket innan heller (har en TX-P50G10E).
Du kan även labba med inställningarna för TV:n och "bio"-läget är definitivt bäst anser jag. Bilden blir lugnare.
Suddighet i SD beror nog väldigt mycket på bristande kvalitet i materialet. Däremot kan du prova att låta boxen lämna en progressiv bild (720p t.ex) då G10 har rapporterats med vissa problem att hantera de-interlaceing.
Hejsan jo nu tycker jag iallafall att bilden är bättre när det gäller suddigheten (720P) .. ja är väl för mesig å inte törs testa firmwaren som du pratade om .. men det borde ju vara så att det kommer en fimware från panasonic .. enligt panasonic skulle man hålla ögonen öppna å kolla deras hemsida då info kommer att komma där .. så då borde dom ju vara medveta om problemet ,, annars är ja sjukt nöjd med tv: Micke
Postad 21 August 2009 - 14:39
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Postad 21 August 2009 - 17:34
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
En fråga ang. Panasonics Viera-modeller. Låt säga att man kopplar in Xbox 360 till TV:n och sedan från Panasonic-TV tar man en toslink-sladd till hemmabion. Går det att få Dolby Digital 5.1-ljud då? Samsung och LG har ju begränsat med endast 2.0 stereo-ljud.
Postad 21 August 2009 - 17:35
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Nu har jag inte sett någon mätning på någon europeisk G10:a, men Varm brukar ju vara den inställning som är mest korrekt (är nog bara jag som vant mig med min G10 som jag ställd in utifrån "Normal"-läget i hopp om att detta skulle ge en mer neutral och balanserad färgåtergivning). Ska ta och ändra till Varm när jag kommer hem och ställa in den utifrån detta och se om jag tycker att det ser bättre ut. 
Precis. Av de testar jag har sett verkar Varm vara den som ligger närmast ja (hur mkt fel och åt vilket håll det felar verkar dock variera...föga överraskande iofs) och således den som är enklast att utgå ifrån och man vill fintrimma "by eye" (med mer eller mindre bra resultat...*  ) (*) med det inte sagt att alla kommer göra mindre bra resultat men jag har sett ett antal "by eye" inställningar genom åren och de har inte alltid varit vackra...  Jajja, huvudsaken är att reglagen finns, då finns det utvägar. Höll på att bli galen på polarens PX80, man fick den vitbalans man betala för och den sög och man var rökt redan på startlinjen. Borde vara olagligt...
Redigerat av pacman, 21 August 2009 - 17:38.
Postad 21 August 2009 - 18:35
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
Är det exact som du beskriver det hela så låter det ju inte alls bra. Men är det samma prickar (skulle vilja kalla det en linje) som jag ser när jag har TV:n inställd på 16:9 (inte anpassad 16:9) och ser på ett material som inte är inspelat i riktigt 16:9 så att man även får ett litet (minimalt) mellanrum mellan det svarta partiet i bilden och ramen på TV:n. Antar att den utav någon anledning inte vill visa detta som bara svart utan som vitt/grönt/rött eller något i den stilen istället. Detta är så vitt jag vet inget fel och det fixas lätt till genom att man ändrar till anpassad 16:9 då den då fyller upp bilden bättre (man får leva men att man missar lite på kanterna). Har dock bara märkt detta på jag sett på kabel-TV (då de har en tendens att visa material med alla möjliga skumma aspects och kvaliteér på sina olika program och sändningar) så skit samma att man missar lite på kanterna ibland då det ändå oftast bara är skit som går där. Kan dock tillägga att SVT sköter sina sändningar bra så på dessa kanaler borde du inte uppleva detta, men MTV osv är en annan femma. 
stog och tittade nyss på animal planet då det var reklam och det var svarta streck uppe och nere och då på det svarta var det gröna prickar men sen när jag stog ca 2-3dnm från skärmen så ser jag att det växlar från helr svart utan prickar till svart med prickar i .. ska försöka ta ett foto så ni får se + ska testa på kabel tv få se hur det ser ut där !!! testade nu och det var lika på kabel tv men inte lika mycket .. ska tillägga att det är ju inget som syns på håll men på nära håll och då menar jag riktigt nära men det konstiga är att det skiftar från hel svart till svart och grönprickit !! // peter
Redigerat av h0llowman, 21 August 2009 - 18:47.
Postad 21 August 2009 - 19:14
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
stog och tittade nyss på animal planet då det var reklam och det var svarta streck uppe och nere och då på det svarta var det gröna prickar men sen när jag stog ca 2-3dnm från skärmen så ser jag att det växlar från helr svart utan prickar till svart med prickar i .. ska försöka ta ett foto så ni får se + ska testa på kabel tv få se hur det ser ut där !!! testade nu och det var lika på kabel tv men inte lika mycket .. ska tillägga att det är ju inget som syns på håll men på nära håll och då menar jag riktigt nära men det konstiga är att det skiftar från hel svart till svart och grönprickit !!
// peter
Att det flimmrar med gröna prickar i svarta fält är normalt och syns bara om man står alldeles framför panelen, finns på alla plasmor. De försvinner på ca 40 cm avstånd på min PX70 och har med plasmacellerna att göra.
Postad 21 August 2009 - 19:27
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
Att det flimmrar med gröna prickar i svarta fält är normalt och syns bara om man står alldeles framför panelen, finns på alla plasmor. De försvinner på ca 40 cm avstånd på min PX70 och har med plasmacellerna att göra.
ahh puhhh!!! okej tack för det svaret !!! =)...
Postad 21 August 2009 - 20:08
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Personligen kan jag inte styrka detta på jag inte peronligen sett några gröna prickar alls i det svarta fältet på min 42" G10 och det som jag beskriver syns även på långt håll, men det är nu rätt uppenbart något helt annat. stog och tittade nyss på animal planet då det var reklam och det var svarta streck uppe och nere och då på det svarta var det gröna prickar men sen när jag stog ca 2-3dnm från skärmen så ser jag att det växlar från helr svart utan prickar till svart med prickar i .. ska försöka ta ett foto så ni får se + ska testa på kabel tv få se hur det ser ut där !!! testade nu och det var lika på kabel tv men inte lika mycket .. ska tillägga att det är ju inget som syns på håll men på nära håll och då menar jag riktigt nära men det konstiga är att det skiftar från hel svart till svart och grönprickit !!
// peter
Vore kanon om du kunde ta ett foto på det hela.
Postad 21 August 2009 - 20:22
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Precis. Av de testar jag har sett verkar Varm vara den som ligger närmast ja (hur mkt fel och åt vilket håll det felar verkar dock variera...föga överraskande iofs) och således den som är enklast att utgå ifrån och man vill fintrimma "by eye" (med mer eller mindre bra resultat...* )
(*) med det inte sagt att alla kommer göra mindre bra resultat men jag har sett ett antal "by eye" inställningar genom åren och de har inte alltid varit vackra... 
Jajja, huvudsaken är att reglagen finns, då finns det utvägar. Höll på att bli galen på polarens PX80, man fick den vitbalans man betala för och den sög och man var rökt redan på startlinjen. Borde vara olagligt...
När jag kollade nu lite snabbt så hittade jag bara http://www.hdtvtest....20090415146.htm och inte nog med att det är en Brittisk modell så valde de dessutom Standard läget över Bio läget??? Nu skummade jag i och för sig bara igenom den väldigt fort så jag kan ha missat något viktigt på den punkten. Tyvärr så har jag bara haft möjlighet att använda mig utav blotta ögat när jag ställt in. : / Inte så precist dirket, men är man beredd att lägga några timmar och håller sig öppen och utvecklar sina inställningar med tiden så kan man få till det rätt bra ändå (dock aldrig lite precist). Nu måste jag ju dock prova med att ändra till Varm på alla inputs vilket lär resultera i att man får lägga ner åtskilliga timmar till för att få till det acceptabelt (tur att det är kul i alla fall  ). Som tur finns det papper och penna så att man kan skriva ned de nuvarande om man skulle få för sig att vilja ändra tillbaka.  Tackar och bockar att G10:an har välsignats med möjligheten att ställa in Vitbalansen (har dock haft vädligt svårt att ställa in detta på jag hellst skulle vilja ha någon form utav mätutrustning då det inte alltid är så lätt att märka någon stor skillnad med blotta ögat när man justerar vitbalansen)
Postad 22 August 2009 - 08:19
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
När jag kollade nu lite snabbt så hittade jag bara http://www.hdtvtest....20090415146.htm och inte nog med att det är en Brittisk modell så valde de dessutom Standard läget över Bio läget??? Nu skummade jag i och för sig bara igenom den väldigt fort så jag kan ha missat något viktigt på den punkten.
Tyvärr så har jag bara haft möjlighet att använda mig utav blotta ögat när jag ställt in. : / Inte så precist dirket, men är man beredd att lägga några timmar och håller sig öppen och utvecklar sina inställningar med tiden så kan man få till det rätt bra ändå (dock aldrig lite precist). Nu måste jag ju dock prova med att ändra till Varm på alla inputs vilket lär resultera i att man får lägga ner åtskilliga timmar till för att få till det acceptabelt (tur att det är kul i alla fall ). Som tur finns det papper och penna så att man kan skriva ned de nuvarande om man skulle få för sig att vilja ändra tillbaka. 
Tackar och bockar att G10:an har välsignats med möjligheten att ställa in Vitbalansen (har dock haft vädligt svårt att ställa in detta på jag hellst skulle vilja ha någon form utav mätutrustning då det inte alltid är så lätt att märka någon stor skillnad med blotta ögat när man justerar vitbalansen)
Här har du lite mer, http://www.flatpanel...p;id=1237901339
Postad 22 August 2009 - 08:55
offline_thk
-
offline_thk
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej! ber i förväg om ursäkt för att jag inte orkar läsa igenom hela denna jättetråd men jag har lite funderingar kring vilken modell som klarar lågupplöst material bäst?
Själv har jag en Panasonic PX70 och är väldigt nöjd med denna främst pga hur den hanterar lågupplöst bild ifrån analog kabel-tv och xvid komprimerat material.
Det fattas denna modell är inbyggd DVB-C samt att den bör vara Full-HD, så vilken skall man välja då? Först och främst så är det dock viktigt att den visar lågupplöst material bra, gör alla Panasonic detta eller är det stora skillnader? Hur är det mellan deras Plasma och LCD..'
Tänkte till exempel på Panasonic Viera TX-P42S10E och Panasonic Viera TX-L42S10E och hur de då skiljer sig emot PX70/PX80 när det gäller lågupplöst material som analog kabel-tv.
Hej! är det verkligen ingen som har några kommentarer kring hur P42S10E och L42S10E hanterar (SD) lågupplöst material? Läste i tråden här att G10an var sämre än sin föregångare PX80 på att visa just lågupplöst men beror detta då på att G10an är FullHD och att alla som är FullHD visar SD sämre? Eller har detta inget med saken att göra? Samma sak med L och P varianten. Kan man anta att LCD varianten av modellen visar SD sämre än Plasman eller fixar den det lika bra eftersom det är Panasonic? Hittar inte så många recensioner om just P42S10E och L42S10E utan det mesta handlar om G10 som då verkar vara ett sämre val än de utan 1080p?
Postad 22 August 2009 - 11:06
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Här har du lite mer, http://www.flatpanel...p;id=1237901339
Tackar!  Minns att jag läst den här tidigare, men hittade inte igen den nu via prisjakt. Tror att man kan komma ännu närmare standarden än så här med G10:an. Men jag måste säga att det fick till det rätt bra i alla fall.  Så nu ska man bara ta sig hem och kolla dessa inställningar och se om man kan göra något för att få det än lite bättre.
Postad 22 August 2009 - 14:17
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
234 inlägg
Personligen kan jag inte styrka detta på jag inte peronligen sett några gröna prickar alls i det svarta fältet på min 42" G10 och det som jag beskriver syns även på långt håll, men det är nu rätt uppenbart något helt annat.
Vore kanon om du kunde ta ett foto på det hela.
ska försöka ta ett foto så fort jag kan =)..
Postad 23 August 2009 - 12:33
v99erian
-
v99erian
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
En fråga ang. Panasonics Viera-modeller. Låt säga att man kopplar in Xbox 360 till TV:n och sedan från Panasonic-TV tar man en toslink-sladd till hemmabion. Går det att få Dolby Digital 5.1-ljud då? Samsung och LG har ju begränsat med endast 2.0 stereo-ljud.
Nej, det fungerar inte på min G10: iaf.
Postad 23 August 2009 - 12:42
v99erian
-
v99erian
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
haft stora problem med bilden på telia digital tv ( ligger på boxen tror jag ) för jag har klockren bild på blu-ray och dvd någon mer som haft detta problem????
Har inte detta problem, det är riktigt bra kvalitet från telias digital tv. Däremot kan vissa program vara riktigt dålig kvalitet på, mest ifrån discovery kanalerna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|