Postad 10 september 2009 - 12:03
Postad 10 september 2009 - 14:57
På min gamla PV60 varvade fläktarna upp väldigt kraftigt när man startade TV:n, för att sedan varva ned och bli mer eller mindre ljudlösa (den blåste rent så att säga...)
Min G10:a uppför sig inte så. När man startar TV:n så startar fläktarna först efter en liten stund (ett antal sekunder) och de varvar upp till nominelt varvtal och stannar där, så att säga...
Uppför sig era G10:or/fläktar lika ?
Postad 10 september 2009 - 15:07
Har sagt det förr. Min är knäpptyst.Man börjar ju undra om det är något fel på mina fläktar..?
På min gamla PV60 varvade fläktarna upp väldigt kraftigt när man startade TV:n, för att sedan varva ned och bli mer eller mindre ljudlösa (den blåste rent så att säga...)
Min G10:a uppför sig inte så. När man startar TV:n så startar fläktarna först efter en liten stund (ett antal sekunder) och de varvar upp till nominelt varvtal och stannar där, så att säga...
Uppför sig era G10:or/fläktar lika ?
Postad 10 september 2009 - 15:38
Har sagt det förr. Min är knäpptyst.
Men varvar dina fläktar upp när du startar TV:n, för sedan varva ned och bli tysta ?
Eller är dina "tysta" hela tiden?
Har du en 46"?
Postad 10 september 2009 - 16:25
Tysta hela tiden. Har sen jag köpte den aldrig lagt märke till fläktljud. Har en 46"Men varvar dina fläktar upp när du startar TV:n, för sedan varva ned och bli tysta ?
Eller är dina "tysta" hela tiden?
Har du en 46"?
edit: Går jag fram och lägger örat ovanför TV'n så hör jag fläktarna men dom verkar gå med samma fart hela tiden och framför apparaten hörs de inte alls.
Redigerat av tomano58, 10 september 2009 - 16:44.
Postad 10 september 2009 - 17:09
Panasonic Viera TX-P46G10E eller TX-P50S10E, 46 vs. 50 tum, G10 vs. S10.... så gott som samma pris.
Tacksam för all input jag kan få i detta beslut.
Mvh Lars
Postad 10 september 2009 - 17:32
Hur presterar G10an när den matas med en SD-bild via Comhems HD-box (PVR 100c)? Tittar mest på tv nämligen och de flesta kanalerna sänder ju bara i SD.
Postad 10 september 2009 - 17:49
Jag skulle lätt välja en lite mindre G10 över en lite större S10 eller X10. Det är G10 och uppåt (G15, V10, Z11) som har den bättre plasmapanelen. Det gör skillnad.
Särskilt om ni tänkt ha tv:n ett tag.
Ska man byta igen om 1-2 år däremot så kanske en billigare (per tum) kan vara ett alternativ.
Postad 10 september 2009 - 19:33
Postad 10 september 2009 - 21:33

Summa sumarum jag är helt klart nöjd med lyftet från min tjocktv på 32tum till nya 42 tum ´, och 6995 är helt överkomligt.
Mvh Victor
Postad 10 september 2009 - 21:44
Det är V10, inte G10!Är bilden sån skillnad alltså, till en börjar fick jag för mig att det högre priset på G10 var mycket pga den har fler/bättre funktioner, och vad jag förstod på säljaren på mediamarkt var mycket av funktionerna, som mediaspelare och surfa via TVn, sånt jag inte har nytta utav då jag kommer koppla datorn till TVn.
Postad 11 september 2009 - 07:16
Jag har nyligen köpt 42x10 och har inte störts av något fläktljud(kanske inte har fläktar?) eller heller någon pulserande svärta (ecomode av). Bilden är bra via dvd och scart och okey på sd, eftersom jag inte har någon digitalbox finns heller inget att hämta på den fronten direkt. Att det inte är fullhd är heller inget jag har något att invända på, visst man ser pixlarna om man står en halvmeter ifrån men inte från min possition som är strax under tre meter. Ska förmodligen införskaffa en bluray snart men är lite svårt att lämna min klumpdvd som är en Pioneer 737
så snygg...
Summa sumarum jag är helt klart nöjd med lyftet från min tjocktv på 32tum till nya 42 tum ´, och 6995 är helt överkomligt.
Mvh Victor
So om man mest ska se SD så duger det bra med X-modellen ?!
Postad 11 september 2009 - 08:14
Det är G15 och V10 som har de funktionerna. G10 har dem inte. Det man vinner på i en G10 järmfört med S10, X10 och C10 är bättre bild.Är bilden sån skillnad alltså, till en börjar fick jag för mig att det högre priset på G10 var mycket pga den har fler/bättre funktioner, och vad jag förstod på säljaren på mediamarkt var mycket av funktionerna, som mediaspelare och surfa via TVn, sånt jag inte har nytta utav då jag kommer koppla datorn till TVn.
Jag har nyligen köpt 42x10 och har inte störts av något fläktljud(kanske inte har fläktar?) eller heller någon pulserande svärta (ecomode av). Bilden är bra via dvd och scart och okey på sd, eftersom jag inte har någon digitalbox finns heller inget att hämta på den fronten direkt. Att det inte är fullhd är heller inget jag har något att invända på, visst man ser pixlarna om man står en halvmeter ifrån men inte från min possition som är strax under tre meter. Ska förmodligen införskaffa en bluray snart men är lite svårt att lämna min klumpdvd som är en Pioneer 737
så snygg...
Mvh Victor
X10 är en bra tv för sitt pris. Det är det inget snacka om. Fast den kommer inte att göra blu-ray rättvisa...
Så kan man lägga ytterligare ca 4000 så får man en bättre tv (G10) som är i det närmaste oslagbar i sitt prissegment. Sen finns det såklart ännu bättre om man vill betala ännu mer...
Redigerat av matbl, 11 september 2009 - 09:39.
Postad 11 september 2009 - 09:43
Ska du bara se vanlig SD-tv och inte DVD eller blu-ray så får du bäst bild med en bra tjock-tv.... Vill du ha en platt som inte kostar så mycket men ger ok bild så är nog X10 ett helt ok val... Men vill du ha en som håller lite mer framåt i tiden rekomenderar jag fortfarande G10.So om man mest ska se SD så duger det bra med X-modellen ?!
Postad 11 september 2009 - 09:53
Det är G15 och V10 som har de funktionerna. G10 har dem inte. Det man vinner på i en G10 järmfört med S10, X10 och C10 är bättre bild.
X10 är en bra tv för sitt pris. Det är det inget snacka om. Fast den kommer inte att göra blu-ray rättvisa...
Så kan man lägga ytterligare ca 4000 så får man en bättre tv (G10) som är i det närmaste oslagbar i sitt prissegment. Sen finns det såklart ännu bättre om man vill betala ännu mer...
Nja tar det med en nypa salt, kisar man lite och blundar för vissa skavanker så är det nog inte många som ser skillnad, speciellt inte på rätt avstånd..
Postad 11 september 2009 - 11:35
Nja tar det med en nypa salt, kisar man lite och blundar för vissa skavanker så är det nog inte många som ser skillnad, speciellt inte på rätt avstånd..
Imitt fall står det mellan X50" eller G42" då de liggar i samma prisklass. Är 50" overkill på 3.5m ?
Får nog dra till fyndbörsen för att få en riktig visning.
Postad 11 september 2009 - 12:30
Imitt fall står det mellan X50" eller G42" då de liggar i samma prisklass. Är 50" overkill på 3.5m ?
I det läget hade jag nog valt g10an. Min budget va max 7000:-
Postad 11 september 2009 - 15:17
Smaken är som baken, osv. Viss vill ha mer än 50" (har sett folk i amerikanska forum som köper 68" till ca 5 m).Imitt fall står det mellan X50" eller G42" då de liggar i samma prisklass. Är 50" overkill på 3.5m ?
På 3.5 m är min åsikt att 42" räcker gott. Så satsa på en G10 är mitt råd. Jag har 42" på ca 4-4.5 m...
Postad 11 september 2009 - 17:13
Postad 11 september 2009 - 18:49
Får hem den imorn, känner mig som ett barn på nytt

Vart på hemsidan kan man hitta flatpanelsdks kalibrering utav G-modellen? Försökt att söka men lyckas inte.
Redigerat av derpious, 11 september 2009 - 18:51.
Postad 11 september 2009 - 20:56
50" är absolut bättre och ett krav för full-hd-upplevelse på 3.5m avstånd.
Hehe..men budgeten ligger på 10K och då går tyvärr 50" FullHD bort
Postad 11 september 2009 - 23:49
Du hittar en del inställningar i deras test av 42G10 här: http://www.flatpanel...p;id=1237883026Jaha, nu blev jag en ägare utav en Panasonic TX-46G10 .
Vart på hemsidan kan man hitta flatpanelsdks kalibrering utav G-modellen? Försökt att söka men lyckas inte.
Postad 11 september 2009 - 23:49
Postad 12 september 2009 - 09:00
Vilken inställning har du? Normal eller Bio? Vissa upplever Bio som lite mörkare. Sen beror det på vad du jämför med,låter väldigt konstigt om det skulle vara så mörkt att du inte ser ordentligt misstänker att du haft en Lcd innan?Har köpt mig den kritikerrosade TX-P42X10Y och är riktigt nöjd förutom en sak.. När jag kollar på hockey känns det som man vill tända upp ishallen. Är ljusstyrkan så dålig på denna tv? Jag har stängt av alla eco modes och höjt alla möjliga kontrast och ljusinställningar men är ändå inte nöjd. Jag är lätt fundersam..
Postad 12 september 2009 - 09:33
Postad 12 september 2009 - 09:57
Jaha, nu blev jag en ägare utav en Panasonic TX-46G10 .
Även om det kanske ger lite vägledning så är det inte som så att kalibrerade värden på en individ ger bra bild på en annan. Det kan t.o.m. bli sämre. Beror på att panelerna är just individer som helst ska kalibreras individuellt...
Kör en testskiva typ dve så får du in gråskalan bra. Det ger ett lyft, men mer än så har jag inte kalibrerat.
Ja just det. Kom ihåg att ställa in gamma på 2.2 istället för default 2.0.
Och tv:n minns alla inställningar åtminstonde per input. Kanske också per upplösning har lite dålig koll på det.
Postad 12 september 2009 - 11:35
Testade dom inställningarna du skrev gjorde ont i ögonen efter 3 sekunder.Jag kör på Normal-inställningen.. Kontrast 52 Ljus 6. Kollar jag hockey så brukar jag ställa bilden på kall oxå. Isen blir vit då istället för grådaskig. Jag har haft en CRT 32" Philips innan. Den är 10 gge bättre vad gäller ljusstyrka. LCD har väl bättre ljusstyrka annars och sämre svärta generellt om man jämför med Plasma..
Jag kör bio kontrast 35,ljus - 2 och varm. Klockren bild för sport tycker alla som sett den.
har du digitalbox eller analogt?
Postad 12 september 2009 - 13:34
Postad 12 september 2009 - 14:03
Skönt at läsa att fotboll ser bra ut.Oj! Intressant! Kolla fotboll och andra sporter funkar helt ok som sagt.. Men det är just hockey eftersom jag misstänker att plasma har svårt för vita och ljusstyrka. Har svårt och tänka mig att det skulle vara fel på just min plasma.
Postad 12 september 2009 - 15:29
Eller så måste du inse att en hockey-is inte är vit utan lite grådassig...Oj! Intressant! Kolla fotboll och andra sporter funkar helt ok som sagt.. Men det är just hockey eftersom jag misstänker att plasma har svårt för vita och ljusstyrka. Har svårt och tänka mig att det skulle vara fel på just min plasma.

Sen om man föredrar den skrik-vit (oftast lite blå i tonen) så är det naturligtvis fritt fram att titta på den så.
Men fel på tv:n är det nog inte.
Redigerat av matbl, 12 september 2009 - 15:30.
Postad 13 september 2009 - 06:44
Generation 12, dvs X10, G10, V10 etc... dem plasmorna som gäller nu presenterades på CES mässan i januari i år.Bör inte nya genrationen Panasonic plasmor presenteras i höst?
Panasonic visade då även upp en "demo" på kommande generation som skulle vara ännu tunnare, energisnålare, svartare och kunna visa 3D.
Hur ofta brukar dem presentera nya modeller?
Postad 13 september 2009 - 08:07
Redigerat av Truckerhate, 13 september 2009 - 08:08.
Postad 13 september 2009 - 13:53
Postad 13 september 2009 - 15:51
Edit: Kan ju vara så enkelt att förstärkaren inte heller klarar 1080p via komponent, får skaffa nytt 360 med HDMI istället.
Edit igen: Var inget, nu fungerar det via förstärkaren, jag hade nog bara inte ställt in att förstärkaren skulle skicka ut 1080p förut

Redigerat av derpious, 13 september 2009 - 16:03.
Postad 14 september 2009 - 07:42
Redigerat av Dunbar, 14 september 2009 - 13:28.
Postad 14 september 2009 - 14:02
Om det är samma som på G10 så är det såhär:Tänkte köpa en P42X10 imorgon. Efter att ha skummat igenom kalibreringstråden blev jag lita taggad att ställa in TVn optimalt efter inköp, förslagsvis med hjälp av DVE. Efter att ha läst en del recensioner, bl.a. avsforums, så börjar jag undra om det är någon idé. Inställningsmöjligheterna verkar ju vara ganska så begränsade, åtminstone vad gäller färg. Vad säger ni som har en X10, och alla ni andra som vet för den delen?
De recenserar den brittiska version av X10. Vår version har mer inställningsmöjligheter.
Det du framförallt tjänar på är att kalibrera gråskalan.
Postad 14 september 2009 - 14:16
Om det är samma som på G10 så är det såhär:
De recenserar den brittiska version av X10. Vår version har mer inställningsmöjligheter.
Det du framförallt tjänar på är att kalibrera gråskalan.
Ok. Finns även en dansk recension, flatpanels.dk. Borde inte den vara samma som den svenska? Inställningsmöjligheterna (se nedan) verkar i så fall överensstämma med den brittiska, väl?
Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 42
Lys 0
Farve: 30
Skarphed: 0
Farvetemperatur: Varm
Farvestyring: Fra
x.v.Colour Fra
Eco-format Fra
P-NR Fra
Tror inte att jag vågar mig in i någon servicemeny.
Är det någon på forumet som sitter med en X10 och kan bekräfta vilka inställningar som låter sig göras utan att gå in i servicemenyn?
Redigerat av Dunbar, 14 september 2009 - 14:18.
Postad 14 september 2009 - 17:18
Ok. Finns även en dansk recension, flatpanels.dk. Borde inte den vara samma som den svenska? Inställningsmöjligheterna (se nedan) verkar i så fall överensstämma med den brittiska, väl?
Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 42
Lys 0
Farve: 30
Skarphed: 0
Farvetemperatur: Varm
Farvestyring: Fra
x.v.Colour Fra
Eco-format Fra
P-NR Fra
Tror inte att jag vågar mig in i någon servicemeny.
Är det någon på forumet som sitter med en X10 och kan bekräfta vilka inställningar som låter sig göras utan att gå in i servicemenyn?
Jag köpte en P42X10Y igår och gick in på sidan ovan och avände de inställningarna. Tyckte bilden var lite "suddig" men efter jag höjt kontrasten till 45 så blev det bättre.
Postad 14 september 2009 - 22:37
En sak till, intelligent frame creations att vara eller icke vara, enligt flatpanels kalibrering ska man stänga av den, men varför, borde man inte få ett bättre flyt med den på?
Edit: Ajust de, en sak till, kommer säkert fler frågor allt eftersom

Redigerat av derpious, 14 september 2009 - 22:41.
Postad 15 september 2009 - 07:19
Sugen på den, men nyfiken hur den funkar utanför butik?
/Jocce
Postad 15 september 2009 - 08:13
Har köpt en 46G10E. Jättenöjd!Nån som har testat / köpt en TX-P50G10E?
Sugen på den, men nyfiken hur den funkar utanför butik?
/Jocce
Postad 15 september 2009 - 10:07
Har köpt en 46G10E. Jättenöjd!
Detta är i teorin "samma" skärm med annan storlek bara eller?
/Jocce
Postad 15 september 2009 - 10:48
Exakt samma TV men något mindre skärm.Detta är i teorin "samma" skärm med annan storlek bara eller?
/Jocce
Postad 15 september 2009 - 15:20
Får den på Fredag eller Måndag...
/Jocce
Postad 15 september 2009 - 20:48
Postad 16 september 2009 - 12:21
på G10 när man kör systemuppdatering, vad behöver den för att göra det? Jag trodde självklart att man måste koppla in nätverket på den men hittade inget uttag på TVn men så körde jag en systemuppdatering och då söker den länge och säger typ "systemet är uppdaterat" men hur katten kan den kolla det?
En sak till, intelligent frame creations att vara eller icke vara, enligt flatpanels kalibrering ska man stänga av den, men varför, borde man inte få ett bättre flyt med den på?
Edit: Ajust de, en sak till, kommer säkert fler frågor allt eftersommen när jag kör från datorn ska jag köra på 50 eller 60hz?
Den söker uppdateringar över dvb-t och/eller dvb-c. På samma sätt som en digitalbox gör.
Det funkar såklart bara om du har antennsignal inkopplad i tv:n och har gjort en kanalsökning.
Finns ingen uppdatering ute där vad jag vet. Därför säger tv:n att den har senaste mjukvaran.
Kan du så kör på 60 Hz... TV:n klara båda. 1920x1080/60 vill säga.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar