Dela gärna med dig av dina intryck på skillnaden i bildkvalitet mellan S10 och G10 när du får den, vore intressant.haha har råkat ut för det mest makabra! Plockade ner plasman idag efter att ha läst om detta med väggfästen och distanser. När jag skruvat dit distanserna och fästena så tar jag en liten extra titt på baksidan på tvn. Modelbeteckningen säger TX-P46S10E, jaha just det ok tänker jag, eller.... VA FAN! Jag köpte ju en G och inte en S, dom jäklarna har skickat mig fel tv och jag har kollat på den hela helgen utan att ana oråd
Ringde genast upp mediamarkt och förklarade läget och de lovade natruligtvis att fixa en ny tv asap, inget snack om saken. Till det roliga hör ju att jag tyckte det var sjukt bra bild på 720p-filmen jag såg igår så jag hoppas verkligen att G-modellen är ännu bättre!
Har även sett modellnummret på kartongen måååååånga gånger men aldrig reflekterat över det
Hade jag inte plockat ner tvn idag så hade jag aldrig nånsin upptäckt detta
Postad 12 oktober 2009 - 20:17
Postad 12 oktober 2009 - 21:02
Vill kolla film och TV men också köra PCn på TVn. Har fått för mig att LCD är bättre till det. Ni som kör Panasonic Plasma och PC... vad har ni för kommentarer till detta???
Postad 12 oktober 2009 - 21:46
Vill kolla film och TV men också köra PCn på TVn. Har fått för mig att LCD är bättre till det. Ni som kör Panasonic Plasma och PC... vad har ni för kommentarer till detta???
Jag har en G10 och har en HTPC till denna. Händer väl att man använder den till lite andra saker än att titta film, och detta är det inga problem med. Om det är så att du ska köra den som primärskärm flertalet timmar i sträck varje dag kan jag inte svara på hur det är, men med varierad normal användning ser jag inga problem alls.
Detta är högst subjektivt, och jag tycker att det är så överdrivet med alla som säger t.ex. "plasma ska du inte koppla till en PC" m.m. Antar att det är risken för inbränningar man avser då? Har haft min på flertalet gånger flera timmar i sträck med samma program uppe utan ett enda spår av detta efteråt.
Om det är så att LCD'n skulle vara bättre på att visa PC-användning skulle jag ändå aldrig byta, för jag köper min TV för att njuta av film. Det känns lite lättare att acceptera att den kanske visar stillbilder lite sämre, än att behöva dras med alla andra nackdelar LCD-tekniken medför. Men detta är ju såklart en smaksak.
Postad 12 oktober 2009 - 23:44
Postad 13 oktober 2009 - 06:37
Citerar Cnet som recenserar 50X1 som är en liknande modell om än Amerikansk:
From seating distances closer than about 10 feet, we could make out a pattern of very faint, grayish diagonal lines that ran from the upper left to the lower right of the screen. The lines didn't move, but rather seemed to be a part of the screen or pixel structure. They showed up most in lighter areas, such as flat fields like the sky above the hospital and gray or white walls, as well as in lighter-skinned faces like that of Jody Foster as she stares at the newspaper clippings. In darker or noisier material the lines became much less apparent and often disappeared, but in many instances we could easily make them out--more easily the closer we sat to the screen (we find a seating distance of about 8 feet comfortable for a 50-inch screen). Once we noticed them, it was difficult to "un-see" the lines. Test patterns confirmed that the entire screen was affected.
Det är precis så jag ser det. När jag tex kollar något från datorn är det svårt att se då annat brus "kommer ivägen". Ljusa färger täcks av dessa linjer. Nån som har någon erfarenhet av panasonic Support? Vad kan göra min tv är 3 månader gammal så öppet köp har sedan länge gått ut... Tvn lider av endel buzzande oxå.
MVH Jolly
Redigerat av JollyJumper, 13 oktober 2009 - 06:38.
Postad 13 oktober 2009 - 08:53
Kan man tänka sig att G13 är på gång snart, brukar de ny modellerna visas upp vart år i Jan - Feb?
Antagligen, dem visade ju upp en prototyp av nästa generation på CES mässan som var i januari i år (samtidigt som dem presenterade årets modeller).
Årets generation går under namnet "Neo PDP" nästa generation skulle visst heta "Eco Neo PDP" och vara betydligt strömsnålare, plattare/smalare och klara av 3D material.
Postad 13 oktober 2009 - 14:02
Var ute idag och kikade på denna samt några andra modeller
Gjorde en snabbkallibrering på apparaterna och jämförde lite
olika material.
Kan skriva under på vad man skriver i hemmabiotidningen
som kom ut idag. V10 är en vinnare och detta i alla kategorier
Det var klar skillnad till G10 som dock är en klar vinnare mot
alla andra märken.
Lamp Tv a'la LCD kan dra något gammalt över sig igen. Helt överkörda.
Lyd ett gott råd om ni vill ha bästa bild och förstår att uppskatta
den bild som en bra plasma tv kan ge. Köp en V10 och var nöjda
i många år framåt. Men tänk på att en Plasma behöver rätt rum
för att göra sig rättvis
Maveric
Ps. Har haft ett samtal med produktansvarig hos Panasonic och deras 58" kommer ut
i november och kommer naturligvis prisjusteras till vettig nivå
Denna ligger på under 20 tusen kr i USA ( $2700 ) och bör alltså inte kosta mer
än ca 25 tusen i Sverige, när containern har landat och prisjakt har fått göra sitt.
Redigerat av Unregistered1103, 13 oktober 2009 - 14:50.
Postad 13 oktober 2009 - 15:05
Bara att gratulera er som köpt V10 modellen
olika material.
Det var klar skillnad till G10 som dock är en klar vinnare mot
alla andra märken.
Lamp Tv a'la LCD kan dra något gammalt över sig igen. Helt överkörda.
Lyd ett gott råd om ni vill ha bästa bild och förstår att uppskatta
den bild som en bra plasma tv kan ge. Köp en V10 och var nöjda
i många år framåt. Men tänk på att en Plasma behöver rätt rum
för att göra sig rättvis
Maveric
Ps. Har haft ett samtal med produktansvarig hos Panasonic och deras 58" kommer ut
i november och kommer naturligvis prisjusteras till vettig nivå
Denna ligger på under 20 tusen kr i USA ( $2700 ) och bör alltså inte kosta mer
än ca 25 tusen i Sverige, när containern har landat och prisjakt har fått göra sitt.
Bara en liten rättelse, priserna i U.S.A är ex TAX, dvs motsvarande moms i Sverige. procentsatsen varierar mellan staterna.
För övrigt håller jag naturligtvis med, sjukt skev prissättning, men vi svenskar betalar väl bara och ser glad ut.
Blir intressant att se vart det landar.
För egen del bestämde jag mig för en KRP-600 då den fortfarande anses vara bäst, och då jag själv suktat efter en Pioneer i massor av år.
Postad 13 oktober 2009 - 15:10
Bara en liten rättelse, priserna i U.S.A är ex TAX, dvs motsvarande moms i Sverige. procentsatsen varierar mellan staterna.
Helt onödig rättelse, då resonemanget inte behöver dessa siffror
Nej, det är inte så som du tror
Vi betalar inte dessa summor för en tv och därför måste den kosta det den skall kosta
Försök förstå resonemanget innan du svarar igen ..för det blir liksom lite väl mycket
petitesser ( tänker då även på ditt svar i annan tråd )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 13 oktober 2009 - 15:13.
Postad 13 oktober 2009 - 15:14
Dessutom är US Tax "försumbar" (oftast 0-8% typ beroende på stat) i jämförelse med Svensk moms som är 25%Helt onödig rättelse, då resonemanget inte behöver dessa siffror
Nej, det är inte så som du tror
Vi betalar inte dessa summor för en tv och därför måste den kosta det den skall kosta
Försök förstå resonemanget innan du svarar igen ..för det blir liksom lite väl mycket
petitesser ( tänker då även på ditt svar i anann tråd )
Maveric
Postad 13 oktober 2009 - 16:24
Bara att gratulera er som köpt V10 modellen
olika material.
Massa text.....
Maveric
En test på 50V10 hittar man här... http://www.avforums....V10-Review.html
Postad 13 oktober 2009 - 18:01

Är väldigt nöjd med den än så länge. Tänkte bara kolla med er som redan som har en sådan om ni kan kan tipsa om några inställningar lr dylikt som man ska ändra på, kör tv via comhems digital tv box humax 5000c.
tack på förhand
Postad 13 oktober 2009 - 19:29
Funderar på att köpa Panasonic Viera TX-P42G10E och undrar (en kanske dum) sak, går det att ISF-kalibrera den?
eller det är bara Pioneers KURO skärmar som det funkar på? är inte så insatt, förlåt...

Någon som vet om det finns något (gärna svenskt!) test/recension av modellen?
Postad 13 oktober 2009 - 21:12
Hej!
Funderar på att köpa Panasonic Viera TX-P42G10E och undrar (en kanske dum) sak, går det att ISF-kalibrera den?
eller det är bara Pioneers KURO skärmar som det funkar på? är inte så insatt, förlåt...![]()
Någon som vet om det finns något (gärna svenskt!) test/recension av modellen?
Senaste HemmaBio nr10 har testat Panasonic TX-P50V10E och G10E. Har själv 58PZ800E. Har inte många inställnings möjligheter, men behövs inte. GRYM bild...
Postad 13 oktober 2009 - 21:20
http://flatpanels.dk...p;id=1244460230Fick hem min p50v10e idag
![]()
Är väldigt nöjd med den än så länge. Tänkte bara kolla med er som redan som har en sådan om ni kan kan tipsa om några inställningar lr dylikt som man ska ändra på, kör tv via comhems digital tv box humax 5000c.
tack på förhand
Dessutom har den testats i senaste (nya) numret av HemmaBio-tidningen
Redigerat av tomano58, 13 oktober 2009 - 21:51.
Postad 13 oktober 2009 - 21:24
http://flatpanels.dk...p;id=1244460230
Dessutom har den testats i senste (nya) numret av HemmaBio-tidningen
Enligt den testen så har dom testat tv'n mot Canal Digital via parabol i DK? Det borde innebära att det fungerar även i Sverige? Ingen som har testat detta?
Någon som vet om det finns någon CI modul för DVB-S2?
Ursäkta om jag tjatar, men det vore ju smått FANTASTISKT om den fixade att ta in hela Canal Digitals utbud inkl HDTV kanalerna....
Postad 13 oktober 2009 - 22:04
( jag vet faktiskt inte om det finns, då jag inte har behovet själv )
så kan du välja tyska som språk
Då skall din V10 aktivera satellit boxen
Detta då allt finns i tvn då det skulle bli för dyrt att göra speciella apparater
för de europeiska länderna.
Alla V10 är utrustade med tuners för -S -C och -T
Bra va ?
Maveric
Edit: Denna kanske funkar http://www.jumbo.se/...mp;category=526
ELLER denna http://www.webhallen...od.php?id=95500
Redigerat av Unregistered1103, 13 oktober 2009 - 22:20.
Postad 14 oktober 2009 - 06:51
så kan du välja tyska som språk
Då skall din V10 aktivera satellit boxen
Maveric
En liten rättelse. Du ska inte välja Tyska som språk för att aktivera DVB-S mottagaren.
Du ska välja Tyska som land sedan kan du välja svenska som språk (två olika inställningar) så får du alla menyer och liknande på svenska.
Postad 14 oktober 2009 - 07:14
Du ska välja Tyska som land sedan kan du välja svenska som språk
Tack Tomas
Eftersom att jag inte har tvn så tänkte jag inte på det
Men så är det.
Skulle vara kul om någon testade detta och dessutom provade
en ca modul för canaldigital, så att vi vet att det funkar
Maveric
Postad 14 oktober 2009 - 09:35
Postad 14 oktober 2009 - 10:02
Någon som kunde svara på om det finns möjlighet att ISF-kalibrera Viera TX-P42G10E eller 42V10E?
Det bör väl funka på V10 modellen, då den verkar ha inställningar för det mesta
Sedan är ju inte ISF facit på allt. Det är bara ett namn för en "intresseförening"
THX inställningarna bör ju kunna ge dig det du vill ha med eller utan dyr utrustning
Tror du blir nöjd att ställa efter en DVE skiva
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 oktober 2009 - 10:03.
Postad 14 oktober 2009 - 12:02
Postad 14 oktober 2009 - 12:42
Alla displayer går att ISF-kalibrera.Någon som kunde svara på om det finns möjlighet att ISF-kalibrera Viera TX-P42G10E eller 42V10E?
Detta eftersom det ISF förskriver är att displayen kalibreras så att den i möjligaste mån följer tv-standarderna (HDTV, NTSC eller PAL mao).
Det som skiljer olika skärmar åt i detta avseende är i vilken utsträckning man kan kalibrera dem, dvs hur nära standarderna man kan komma. Det avgörs av tv:ns inställningsmöjligheter och prestanda.
Postad 14 oktober 2009 - 15:31
Jag har 2.004 nu
Postad 14 oktober 2009 - 17:01
Postad 14 oktober 2009 - 17:09
Är verkligen 50v10e så dålig på SD material? Kör mest med min htpc + ps3:a så de sköter scaling. Men hade tänkt att använda möjligheten att använda den inbyggda dtv mottagaren med comhem. Räknar inte med att få super bra bild, men duger det åt en sambo som kollar på typ bonde söker fru och tinas cockalong?
Absolut! Är nöjd med bilden via dtv här iaf.
Redigerat av sadfoafs, 14 oktober 2009 - 17:22.
Postad 14 oktober 2009 - 17:13
Nån som vet vilken som är den senaste program versionen på v10:an??
Jag har 2.004 nu
2.011
Postad 14 oktober 2009 - 17:35
Står såldedes mellan 42G10 och 42V10, men tyvärr är prisskillnaden mellan de här två modellerna snudd på orimlig i den här storleksklassen, den blir ju mindre proventuellt sett om man går på större storleken. I nuläget är det ungefär 60% dyrare med en V10 än en G10. I England var prisskillnaden runt en tredjedel senast jag kollade.
Frågan är lite om det kan vara värt 5500-6000kr i prisskillnad mellan de här två modellerna i storlek 42". Man får ju rätt mycet extra tillbehör i form av en BD60 plus någon konsol eller vad man nu vill ha därtill bara för mellanskillnaden mellan två relativt lika modeller.
Hemmabio känns klart hårdade i omdöme när det gäller G10 än t.ex. flatpanels och hdtvtest och AVForum har gjort. Frågan är vilket som är närmare sanningen eller iaf mina ögons sanning.
Sen nämner man ju att man uppdaterat firmware i V10, men står inte direkt nåt om G10. Kör man samma firmware i båda eller har de helt olika och olika versionsnummer. Var ju en del problem som med G10 som löstes med firmware som kom nyligen.
Redigerat av dattacine, 14 oktober 2009 - 17:44.
Postad 14 oktober 2009 - 18:13
2.011
Okey tack, får försöka fixa den nya då!
Btw någon som vet om de går att ställa in start kanal på tv, nu när jag stänger av tv sen sätter på den så startat tv upp på " TV kanalen" men jag kör digitalbox via hdmi så då måste man ändra till Hdmi1 varje gång??
Postad 14 oktober 2009 - 18:33
Detta ggår att ställa i den så kallade "Hotell menyn" Har för mig att det är så att du håller inne Volym - knabben på TVn samtidigt som du trycker tre gånger snabbt på AV knappen på fjärrkontrollen (har för mig att det var tre gånger snabbt). Då kommer du in i hotell menyn. Där kan du ställa villken ingång TVn ska starta på.Btw någon som vet om de går att ställa in start kanal på tv, nu när jag stänger av tv sen sätter på den så startat tv upp på " TV kanalen" men jag kör digitalbox via hdmi så då måste man ändra till Hdmi1 varje gång??
Redigerat av TomasL, 14 oktober 2009 - 18:33.
Postad 14 oktober 2009 - 19:00
Själv har jag 2.012 i min V10E.
Tror mig ha läst att 2.013 är den sista

http://www.avforums....0-firmware.html
Redigerat av Unregistered1103, 14 oktober 2009 - 19:02.
Postad 14 oktober 2009 - 19:03
Uppdatering är för att rätta till problem med deras FreeSat.
Redigerat av TomasL, 14 oktober 2009 - 19:11.
Postad 14 oktober 2009 - 19:06

Det var där jag hade sett det i alla fall

Postad 14 oktober 2009 - 20:09
Själv har jag 2.012 i min V10E.
Hur fick du 2.012?
Körde uppdateringsprogrammet i eftermiddags och fick ingen ny version, har 2.011 och har haft den sedan första gången jag körde uppdateringen. (någon gång i juli)
Postad 14 oktober 2009 - 20:11
Hoppas nu bara att man gjort rätt...
Har alltid varit inne på LCD men nu blev det plasma. Polarna bara garvar... Men vänta tills de ser bilden.

Postad 14 oktober 2009 - 20:22
Det ska bli trevligt.

Postad 14 oktober 2009 - 20:53
Postad 14 oktober 2009 - 20:56
Detta ggår att ställa i den så kallade "Hotell menyn" Har för mig att det är så att du håller inne Volym - knabben på TVn samtidigt som du trycker tre gånger snabbt på AV knappen på fjärrkontrollen (har för mig att det var tre gånger snabbt). Då kommer du in i hotell menyn. Där kan du ställa villken ingång TVn ska starta på.
Se där de funkade ju, verkde lite som ett gammalt nintendo 8 bit fusk ju hahah, men tack ändå!
jag hittar inte inställningarna för overscan, kör THX läget, några tips??
Postad 14 oktober 2009 - 23:40
Borde göra det. Iaf funkar det med G10 men där har fjärren en knapp märkt SDHC.Morsan har precis köpt en TX-P42X10Y så och jag tänkte köpa ett sd kort och lägga in lite foton till henne. Funkar det med sdhc?
No doubt!TX-46G10E beställd, kommer i mitten på nästa vecka. CD HD också beställd. Telia digital TV och gamla trojänaren Panasonic 28" tjock tv är på väg ut.
Hoppas nu bara att man gjort rätt...
Har alltid varit inne på LCD men nu blev det plasma. Polarna bara garvar... Men vänta tills de ser bilden.
Overscan hittar du i Meny->Inställningar->Övriga inställningarSe där de funkade ju, verkde lite som ett gammalt nintendo 8 bit fusk ju hahah, men tack ändå!
jag hittar inte inställningarna för overscan, kör THX läget, några tips??
Redigerat av tomano58, 14 oktober 2009 - 23:41.
Postad 15 oktober 2009 - 07:23
Overscan går inte att ändra när man kör i THX-läget, den är avstängd.jag hittar inte inställningarna för overscan, kör THX läget, några tips??
(men inställningen hittar du enl. ovan inlägg)
Redigerat av TomasL, 15 oktober 2009 - 07:29.
Postad 15 oktober 2009 - 09:47
Overscan går inte att ändra när man kör i THX-läget, den är avstängd.
(men inställningen hittar du enl. ovan inlägg)
Aha då var de som jag misstänkte, tack!
Postad 15 oktober 2009 - 11:40
Är overscan samma som aspect ratio?
Nej
Testa så får du se vad som händer när du sätter On och sedan off
Goggla på orden overscan och aspect ratio ( läs och lär )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 15 oktober 2009 - 11:40.
Postad 15 oktober 2009 - 17:42
Nej
Testa så får du se vad som händer när du sätter On och sedan off
Goggla på orden overscan och aspect ratio ( läs och lär )
Maveric
okej, när jag läste här så verkade det som det var aspect ratio
Är det någon som vet om man måste ändra på aspekt ratio varje gång man bytar kanal på x10?
Postad 16 oktober 2009 - 07:31
"The only real problem we can find with the picture is unusually clumsy motion handling. Plasma is normally reasonably adept with movement, and Panasonic's banging on about its 600Hz sub-field jiggery-pokery leads you to expect an entirely judder-free experience. But this is not entirely the case.
All of the material we threw at it, from Freeview shopping channels to hi-def movies, betrayed the same occasional jerkiness which, once noticed, was difficult to ignore. It's not cripplingly conspicuous, but the swirling helicopter pans over the Great Wall in the The Mummy 3, or over Hogwarts, are disappointingly wobbly on occasions."
Redigerat av Unregistered237f3f9e, 16 oktober 2009 - 07:31.
Postad 16 oktober 2009 - 07:40
Senaste HemmaBio-tidningen har testat just 50V10 och den testen visar inga spår av detta.Ni som har P50V10, känns det här igen?
"The only real problem we can find with the picture is unusually clumsy motion handling. Plasma is normally reasonably adept with movement, and Panasonic's banging on about its 600Hz sub-field jiggery-pokery leads you to expect an entirely judder-free experience. But this is not entirely the case.
All of the material we threw at it, from Freeview shopping channels to hi-def movies, betrayed the same occasional jerkiness which, once noticed, was difficult to ignore. It's not cripplingly conspicuous, but the swirling helicopter pans over the Great Wall in the The Mummy 3, or over Hogwarts, are disappointingly wobbly on occasions."
Postad 16 oktober 2009 - 07:44
Litar förövrigt inte på nån som skriver såhär:
Subfield-frekvens har inte ett dugg med judder, eller avsaknad av densamma, att göra....and Panasonic's banging on about its 600Hz sub-field jiggery-pokery leads you to expect an entirely judder-free experience...
Postad 16 oktober 2009 - 08:02
Men det låter ju bra. Ligger riktigt bra till för ett köp!
Postad 16 oktober 2009 - 09:08
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar