Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 09 januari 2010 - 01:12
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Vad tycker du om din G15? Har själv gått och sneglat på den en tid, men inte slagit till än.
Jag får lov citera mig själv ur en annan tråd: "Fick min P46G15E idag och testat en smula - och den är bättre än förväntat! Kollat på "sämstaläge" med 7 år gammalt Pioneer DVD-system kablat via komposit (!), och det ser till min förvåning helt OK ut! Vad kan det vara för signal tro? 576p, eller? När jag istället låter min Blu-rayspelare visa DVD ser det faktiskt riktigt bra ut! Kör Telia digitalbox i 720p via HDMI, och det ser också helt acceptabelt ut, om än med vissa störningar som mer verkar härröra från bristande sändning än brister hos TVn. Mitt Wii ser riktigt bra ut, och rullar utan kännbar släpning i kontroller etc. Inte hunnit testa så mkt ännu dock. Sammantaget är inrycket hittills mycket positivt, och ett riktigt lyft i jämföresle med den Samsung 46B7070 jag hade hemma på prov i december. Plasma är uppenbarligen min grej! Inte provat HD ännu, och SD-signalen går säkert få än bättre med bättre urtrustning för skalning!" Skrev det tidigare ikväll, och är fortsatt positiv! Det enda negativa jag kan komma på hittills, är egentligen att den är 46" och inte 50"...  OK, det finns säkert maskiner som skalar SD bättre, men av det jag sett hittills ikväll är jag mer än nöjd även avseende förmågan hantera sämre progressiv signal. Börjar även gilla menysystemen, och vad det verkar en ganska smidig nätverksfunktion (inte kollat så mkt ännu dock).
Postad 09 januari 2010 - 11:02
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag får lov citera mig själv ur en annan tråd: "Fick min P46G15E idag och testat en smula - och den är bättre än förväntat! Kollat på "sämstaläge" med 7 år gammalt Pioneer DVD-system kablat via komposit (!), och det ser till min förvåning helt OK ut! Vad kan det vara för signal tro? 576p, eller? När jag istället låter min Blu-rayspelare visa DVD ser det faktiskt riktigt bra ut! Kör Telia digitalbox i 720p via HDMI, och det ser också helt acceptabelt ut, om än med vissa störningar som mer verkar härröra från bristande sändning än brister hos TVn. Mitt Wii ser riktigt bra ut, och rullar utan kännbar släpning i kontroller etc. Inte hunnit testa så mkt ännu dock. Sammantaget är inrycket hittills mycket positivt, och ett riktigt lyft i jämföresle med den Samsung 46B7070 jag hade hemma på prov i december. Plasma är uppenbarligen min grej! Inte provat HD ännu, och SD-signalen går säkert få än bättre med bättre urtrustning för skalning!"
Skrev det tidigare ikväll, och är fortsatt positiv! Det enda negativa jag kan komma på hittills, är egentligen att den är 46" och inte 50"... OK, det finns säkert maskiner som skalar SD bättre, men av det jag sett hittills ikväll är jag mer än nöjd även avseende förmågan hantera sämre progressiv signal. Börjar även gilla menysystemen, och vad det verkar en ganska smidig nätverksfunktion (inte kollat så mkt ännu dock).
Hade exakt samma upplevelser med min 46G10E (som i stort är samma som G15 men utan nätverk). Min gamla Pio DV-656 fick ett lyft via component (576i) jämfört med tjocktv'n. Att sen se samma filmer med BD-60 via HDMI var en upplevelse som fick DVD att nå nya höjder jämfört med DVD-spelaren och BD är riktigt grymt. Har också Telia iptv och håller med. Bilden är riktigt bra (SVTHD är mycket bra) men beror givetvis mycket på sändningen. Sonen kör xbox360 och av vad jag sett där så ser det riktigt bra ut (han klagar inte). Edit: Composit är väl 480i om jag inte tar fel.
Redigerat av tomano58, 09 januari 2010 - 11:23.
Postad 09 januari 2010 - 13:21
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
En liten fråga bara sådär... ;D Kan jag spela timtals i sträck utan att oroa mig att det ska hända något på min G10? Då menar jag även att det kan gå några dagar med 3-4 lir / dag. Har man polare över kan man säkert sitta 8 timmar om det skulle vara så  . Tacksam för svar.
Postad 09 januari 2010 - 13:47
hallon11
-
hallon11
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har skaffat en 46G15 jag med
Har haft den i en vecka nu och jag är mycket nöjd med bilden.
T.o.m. TV3 ser bra ut från en sattelitbox med HDMI 1080i.
HD-kanalerna blir nästan som 3D...
Det som avgjorde mitt val mellan plasma och LED var när man tittade på sport och det det blev snabba förflyttningar.
Om man då tittade lite på bakgrunden så blev jag illamående på LED, medans på plasma "flyter" det på utan problem.
Sedan är plasma mer "förlåtande" mot SD, jag ska i första hand titta på TV.
Sitter och försöker få det medföljande mediacenterprogrammet "Twonky media" att fungera.
Att installera och få igång foto var plättlätt, däremot så fungerar inte musik, mp3 eller video.
Någon som använder det som har några tips?
Redigerat av hallon11, 11 januari 2010 - 07:42.
Postad 09 januari 2010 - 16:21
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Använd inte ordet LED när skärmen är en LCD. Bakgrundsbelysningan har knappast med rörelse-oskärpan att göra. Det bara är så att plasma ger en bättre bild än LCD. Kanske inte alltid rent mättekniskt, men min subjektiva åsikt är att LCD ser konstigt ut och jag skulle aldrig lägga pengar på en sån. Jag uppgraderade nyss sovrummet och tog den billigaste hyfsade tvn jag hittade. Det var en 42" Panasonic plasma.
Postad 09 januari 2010 - 16:49
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hade exakt samma upplevelser med min 46G10E (som i stort är samma som G15 men utan nätverk). Min gamla Pio DV-656 fick ett lyft via component (576i) jämfört med tjocktv'n. Att sen se samma filmer med BD-60 via HDMI var en upplevelse som fick DVD att nå nya höjder jämfört med DVD-spelaren och BD är riktigt grymt. Har också Telia iptv och håller med. Bilden är riktigt bra (SVTHD är mycket bra) men beror givetvis mycket på sändningen. Sonen kör xbox360 och av vad jag sett där så ser det riktigt bra ut (han klagar inte).
Edit: Composit är väl 480i om jag inte tar fel.
Vi är nöjda ägare med andra ord!  OK, komposit är 480i, det gör ju tvns skalningsförmåga än bättre! Det är ju ändå nåt den ska vara rätt medelmåttig på, att ta hand om i-signal! Min Pioneer surroundanläggning är så gammal, att det endast finns komposit och S-video på den, och har ingen S-videokabel... Ska bli kul sen med en ny receiver som hjälper DVD-samlingen på traven än mer! Får använda min Samsung BD-P3600 tills vidare, dock med problemet att ljudet ej går att få annat än i stereo via surroundsystemet då.
Postad 09 januari 2010 - 17:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Edit: Composit är väl 480i om jag inte tar fel.
NTSC Composit är 480i, PAL Composit är 576i.
Postad 09 januari 2010 - 17:29
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tack pacman
Postad 09 januari 2010 - 17:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vassegod.
"J*vligt dålig 480i resp 576i" kanske man ska tillägga oxå.
Postad 09 januari 2010 - 20:56
stimpen2
-
stimpen2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ni som uppdaterat era g10. Har ni kört med sd kort eller uppdaterat via menyerna?
Hur uppdaterar man via menyerna? Gått in där står bara "vänta" hela tiden. Vart skulle tvn hämta uppdateringen? Via tv sändingarna? Går g10 att koppla till internet finns inget ätverksuttag på den.
Postad 09 januari 2010 - 23:10
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Ni som uppdaterat era g10. Har ni kört med sd kort eller uppdaterat via menyerna? Hur uppdaterar man via menyerna? Gått in där står bara "vänta" hela tiden. Vart skulle tvn hämta uppdateringen? Via tv sändingarna? Går g10 att koppla till internet finns inget ätverksuttag på den.
1. Format you SD card as FAT. 2. Copy sddl.sec to root SD card. 3. Insert SD card in SD slot. 4. Follow instructions on display. enjoy
instruktionerna för hur man uppdaterar via sd-kort, något annat sätt finns inte till G10...
Postad 09 januari 2010 - 23:52
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
En liten fråga bara sådär... ;D Kan jag spela timtals i sträck utan att oroa mig att det ska hända något på min G10? Då menar jag även att det kan gå några dagar med 3-4 lir / dag. Har man polare över kan man säkert sitta 8 timmar om det skulle vara så . Tacksam för svar.
Inte för att vara sådan men är det någon som skulle vara villiga att svara på detta? =) Måste bestämma mig relativt snart nämligen. Tack på förhand. Jag pratar alltså inte om några strötimmar här och där utan hela kvällar med gaming!
Postad 09 januari 2010 - 23:55
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Inte för att vara sådan men är det någon som skulle vara villiga att svara på detta? =) Måste bestämma mig relativt snart nämligen. Tack på förhand. Jag pratar alltså inte om några strötimmar här och där utan hela kvällar med gaming!
Inga problem. Har provat det själv (runt 10h i ett sträck) och inte fått några komplikationer efteråt. Spela och ha kul mannen! Bättre att låta den stå på hela tiden än att slå av och på den var femte minut.
Postad 10 januari 2010 - 01:00
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
576, ok. Av ren nyfikenhet; om man skulle köra via s-video istället för komposit, skulle det ha nån större betydelse för signalen/bilden?
Postad 10 januari 2010 - 01:42
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
576, ok. Av ren nyfikenhet; om man skulle köra via s-video istället för komposit, skulle det ha nån större betydelse för signalen/bilden?
komposit = skit...  allting är bättre än komposit helt enkelt, du får ingen högre upplösning med s-video men en bättre signal-förbindelse...
Postad 10 januari 2010 - 01:47
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Du bör helt klart få bättre bild. S-video är alltid att föredra över komposit som är det klart sämsta valet.
Postad 10 januari 2010 - 10:37
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
komposit = skit... 
allting är bättre än komposit helt enkelt, du får ingen högre upplösning med s-video men en bättre signal-förbindelse...
Hehe, jo, håller med. Jag sitter med en mångårig komboanläggning från Pioneer, som endast levererar via komposit alt. S-video. Skall bytas ut (troligen till Denon 2310) under våren, men den får stå för surroundljud tills vidare medan jag kör DVD via en Samsung BD-P3600.
Postad 10 januari 2010 - 10:43
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Du bör helt klart få bättre bild. S-video är alltid att föredra över komposit som är det klart sämsta valet.
Jo, så är det ju. Men vad händer egentligen med bilden när man använder s-video? TV'n får kanske en renare signal att jobba med? Har ingen S-kabel, men får väl skaffa bara för att kolla om det blir nån egentlig skillnad. Anläggningen kommer skrotas under våren, men kan ändå vara lite kul kolla.
Postad 10 januari 2010 - 11:10
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jo, så är det ju. Men vad händer egentligen med bilden när man använder s-video? TV'n får kanske en renare signal att jobba med? Har ingen S-kabel, men får väl skaffa bara för att kolla om det blir nån egentlig skillnad. Anläggningen kommer skrotas under våren, men kan ändå vara lite kul kolla.
Signalen är bätte. I S-video skickas kroma och luminans separerade från varandra medan vanlig kompositvideo skickar allt i samma signal http://sv.wikipedia....i/Kompositvideo
Redigerat av tomano58, 10 januari 2010 - 11:28.
Postad 10 januari 2010 - 11:49
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Signalen är bätte. I S-video skickas kroma och luminans separerade från varandra medan vanlig kompositvideo skickar allt i samma signal
http://sv.wikipedia....i/Kompositvideo
Aha, ok. Tack för info!
Postad 10 januari 2010 - 16:10
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Inga problem. Har provat det själv (runt 10h i ett sträck) och inte fått några komplikationer efteråt. Spela och ha kul mannen! Bättre att låta den stå på hela tiden än att slå av och på den var femte minut.
Ok, det låter bra! Någon annan som har samma positiva erfarenhet? Om någon skulle skriva typ: "Vill köpa ny TV, skall endast användas för gaming" Skulle ni då med gott samvete rekommendera en G10?
Postad 11 januari 2010 - 10:53
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Har postat trådar om detta men får inget svar, hoppas på bättre resultat här. Jag funderar på en P42X10Y och ska till 90% köra film via PC på den, upplösningen på TV:n är ju 1024*768 men jag måste därmed skicka 1280*720 upplösning på den för att få ett 16:9 format på bilden. Detta blir ju uppenbarligen inte pixelmappat, men påverkar detta bildkvaliteten på film? Borde jag slanta upp till en full-hd plasma enbart för att få en native 16:9 upplösning och därmed pixelmappat för filmtittande?
Postad 11 januari 2010 - 16:12
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Ungefär såhär ser min bild ut nu efter uppdatering från 1213 till 1215: bildKänns som något är fel. Riktigt fel.
Postad 11 januari 2010 - 21:45
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Har postat trådar om detta men får inget svar, hoppas på bättre resultat här. Jag funderar på en P42X10Y och ska till 90% köra film via PC på den, upplösningen på TV:n är ju 1024*768 men jag måste därmed skicka 1280*720 upplösning på den för att få ett 16:9 format på bilden. Detta blir ju uppenbarligen inte pixelmappat, men påverkar detta bildkvaliteten på film? Borde jag slanta upp till en full-hd plasma enbart för att få en native 16:9 upplösning och därmed pixelmappat för filmtittande?
Ja det borde du.....efter att ha sett filmer i full hd, så kommer ja aldrig ngnsin att gå tillbaka till mindre, vilket skräp man tittat på tidigare
Postad 12 januari 2010 - 00:14
BorO
-
BorO
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jag får lov citera mig själv ur en annan tråd: "Fick min P46G15E idag och testat en smula - och den är bättre än förväntat! Kollat på "sämstaläge" med 7 år gammalt Pioneer DVD-system kablat via komposit (!), och det ser till min förvåning helt OK ut! Vad kan det vara för signal tro? 576p, eller? När jag istället låter min Blu-rayspelare visa DVD ser det faktiskt riktigt bra ut! Kör Telia digitalbox i 720p via HDMI, och det ser också helt acceptabelt ut, om än med vissa störningar som mer verkar härröra från bristande sändning än brister hos TVn. Mitt Wii ser riktigt bra ut, och rullar utan kännbar släpning i kontroller etc. Inte hunnit testa så mkt ännu dock. Sammantaget är inrycket hittills mycket positivt, och ett riktigt lyft i jämföresle med den Samsung 46B7070 jag hade hemma på prov i december. Plasma är uppenbarligen min grej! Inte provat HD ännu, och SD-signalen går säkert få än bättre med bättre urtrustning för skalning!"
Skrev det tidigare ikväll, och är fortsatt positiv! Det enda negativa jag kan komma på hittills, är egentligen att den är 46" och inte 50"... OK, det finns säkert maskiner som skalar SD bättre, men av det jag sett hittills ikväll är jag mer än nöjd även avseende förmågan hantera sämre progressiv signal. Börjar även gilla menysystemen, och vad det verkar en ganska smidig nätverksfunktion (inte kollat så mkt ännu dock).
Har skaffat en 46G15 jag med Har haft den i en vecka nu och jag är mycket nöjd med bilden. T.o.m. TV3 ser bra ut från en sattelitbox med HDMI 1080i. HD-kanalerna blir nästan som 3D... Det som avgjorde mitt val mellan plasma och LED var när man tittade på sport och det det blev snabba förflyttningar. Om man då tittade lite på bakgrunden så blev jag illamående på LED, medans på plasma "flyter" det på utan problem. Sedan är plasma mer "förlåtande" mot SD, jag ska i första hand titta på TV.
Sitter och försöker få det medföljande mediacenterprogrammet "Twonky media" att fungera. Att installera och få igång foto var plättlätt, däremot så fungerar inte musik, mp3 eller video. Någon som använder det som har några tips?
Hej, Jag tittade på en V10 på HIFI Klubben i Helsingborg där jag tyckte bilden var riktigt bra. Jämfört med en Samsung 7070 tyckte jag plasman var bättre till film men hade sina nackdelar. Det flimrade i vissa lägen tyckte jag men det var mycket värre med Samsungens eftersläpningar och relativt dåligt betraktningsvinkel. Då V10 inte finns i större storlek än 42 till vettiga priser undrar jag hur G10/G15 presterar vad gäller efterslpningar. Vet inte termen för det men jag syftar på panoreringar. Tyckte det flöt riktigt bra med V10:an. G10/15 kollade jag på Mediamarkt men där såg allt riktigt dåligt ut oavsett TV. Help me  Eller ska jag vänta till årets TV kommer ut? Ha det gott!
Postad 12 januari 2010 - 13:25
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
Det tråkiga är när årets modeller kommer så är dom så dyra. Min X10 kosta 16k när den kom för ett år sen, nu under 10k.
Nu till något helt annat. Jag har varit i kontakt med panasonic support och fått bekräftat att jag inte har den senaste firmwaren så dom skall skicka ett minneskort till mig. Men ska man byta när man tycker att man inte har några problem? Tänkte ifall att det kan göra mer skada än nytta
Postad 12 januari 2010 - 13:55
grashoppan
-
grashoppan
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Oliven, nu har jag inte samma modell som dig utan kör med G10, men där har jag läst lite om att folk fått, vad de upplever som sämre bild när de uppgraderat till den senaste firmwaren som då skulle vara 1215 för G10.
Jag köpte min maskin i slutet av 09 och då var det 1215 som kom med så jag kan inte säga om det blivit en försämring.
Dock kan du ju försöka söka efter din firmware version och se ifall någon skrivit att det blivit en förbättring/försämring.
Postad 12 januari 2010 - 14:21
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Ok, det låter bra! Någon annan som har samma positiva erfarenhet? Om någon skulle skriva typ: "Vill köpa ny TV, skall endast användas för gaming" Skulle ni då med gott samvete rekommendera en G10?
Det beror ju på om du kan leva med lite phosphor trails? Utöver det så ser jag inga nackdelar gällande G10:an och gaming. Skulle inte byta bort phosphor trails:en mot de problem som många LCD TV:s har.
Postad 12 januari 2010 - 14:36
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Vilken är senaste firmware till V10??
Uppdateras det automatiskt om nätverkssladden är i??
Postad 12 januari 2010 - 15:38
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Kan phosphor trails te sig som lite utsmetade ansikten vid rörelser när ansiktena är medelstora... Eller är det ett annat fenomen? Har hänt mig (med farsans g10) både med dvd via component och på canal + film hd med en del filmer. Ser ut som att ansiktena smetas ut lite när människor rör sig. Eller vad kallas detta märkliga fenomen. Har sett liknande grejer på LCD tidigare men vet inte vad det är...
Postad 12 januari 2010 - 15:40
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Det heter brusreducering och går att slå av
Postad 12 januari 2010 - 15:42
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Det tråkiga är när årets modeller kommer så är dom så dyra. Min X10 kosta 16k när den kom för ett år sen, nu under 10k.
Nu till något helt annat. Jag har varit i kontakt med panasonic support och fått bekräftat att jag inte har den senaste firmwaren så dom skall skicka ett minneskort till mig. Men ska man byta när man tycker att man inte har några problem? Tänkte ifall att det kan göra mer skada än nytta
Stalltipset när det gäller firmware till dyra maskiner är ju att om det inte är trasigt så ska det inte lagas. Dvs. uppgradera bara om den nya firmware innehåller en fix för ett problem som du lider av. Den regeln tänker jag hålla mig till när det gäller g10 också. Det heter brusreducering och går att slå av 
Nej pnr är avslagen tyvärr, det var min första gissning också. Kan förtydliga att ansiktena blir lite "flammiga". Dålig bitrate på källmaterialet? Jag har ingen aning.
Postad 12 januari 2010 - 18:11
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Kan förtydliga att ansiktena blir lite "flammiga". Dålig bitrate på källmaterialet? Jag har ingen aning.
Vilken firmware har du? Jag uppdaterade från 1213 till 1215 och nu är färgerna åt **** oavsett SD/HD och ansikten blir rödflammiga och skiftar nästan i grönt under ögonen i vissa fall. Ser allmänt brusigt ut över hela bilden och kollar jag en gråskalekalibreringsbild via min xbox skiftar vissa gråa fält i rött...
Postad 12 januari 2010 - 19:26
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Vilken är senaste firmware till V10??
Uppdateras det automatiskt om nätverkssladden är i??
På min G15 uppdaterar man iaf via systemmenyn, när apparaten är ansluten till inernet. Borde gälla även för V-serien eftersom även den är förberedd för LAN?
Postad 12 januari 2010 - 19:34
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej,
Jag tittade på en V10 på HIFI Klubben i Helsingborg där jag tyckte bilden var riktigt bra. Jämfört med en Samsung 7070 tyckte jag plasman var bättre till film men hade sina nackdelar. Det flimrade i vissa lägen tyckte jag men det var mycket värre med Samsungens eftersläpningar och relativt dåligt betraktningsvinkel.
Då V10 inte finns i större storlek än 42 till vettiga priser undrar jag hur G10/G15 presterar vad gäller efterslpningar. Vet inte termen för det men jag syftar på panoreringar. Tyckte det flöt riktigt bra med V10:an. G10/15 kollade jag på Mediamarkt men där såg allt riktigt dåligt ut oavsett TV.
Help me 
Eller ska jag vänta till årets TV kommer ut?
Ha det gott!
Jag valde P46G15 för att få större än 42" (P50V10 är ju tagen ur produktion). Jag vet att vissa trådar här på forumet anger problem med ryckig panorering på G10, men jag har faktiskt inte upptäckt det fenomenet på min G15. Har iofs bara haft den sedan i fredags, men hittills är jag mycket nöjd med den. Inte mycket att anmärka på! V-serien skall väl dock vara några strån vassare i bildhanteringen, även om det är samma panel i G/V. Säkrast är väl att kolla några gånger till, och gärna med G/V intill varandra och med samma material. Annars dröjer det ju inte så länge till G20/V20 kommer, om du kan tänka dig betala det ofrånkomligen högre priset!
Redigerat av Unregisterede961f687, 12 januari 2010 - 19:36.
Postad 12 januari 2010 - 19:46
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Vilken firmware har du? Jag uppdaterade från 1213 till 1215 och nu är färgerna åt **** oavsett SD/HD och ansikten blir rödflammiga och skiftar nästan i grönt under ögonen i vissa fall. Ser allmänt brusigt ut över hela bilden och kollar jag en gråskalekalibreringsbild via min xbox skiftar vissa gråa fält i rött...
tror jag har 1215. Det är en ny TV tillverkad 2009-11-29.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 12 januari 2010 - 19:54.
Postad 12 januari 2010 - 19:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag har uppdaterat till 1.215 och känner inte igen problemen.
Postad 12 januari 2010 - 20:25
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Har du någon aning om vad 1215 rättar till? Har sökt som en galning men hittar ingen changelog eller nån som helst information.
Postad 12 januari 2010 - 20:29
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Kanske är något fel på TV'n nu då.
Postad 12 januari 2010 - 21:39
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Jag valde P46G15 för att få större än 42" (P50V10 är ju tagen ur produktion). Jag vet att vissa trådar här på forumet anger problem med ryckig panorering på G10, men jag har faktiskt inte upptäckt det fenomenet på min G15.
Jo bilden på tex viasat sport hd med amerikansk fotboll är helt perfekt, förutom en sak: panoreringarna kan vara lite ryckiga eller ojämna... Men å andra sidan har jag aldrig i hela mitt liv sett en bildvisare med perfekta panoreringar.
Postad 13 januari 2010 - 21:19
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Nej pnr är avslagen tyvärr, det var min första gissning också.
Kan förtydliga att ansiktena blir lite "flammiga". Dålig bitrate på källmaterialet? Jag har ingen aning.
Nu har jag kommit fram till att det är någon form av eftersläpningar som dyker upp på vissa filmer. Är detta ett plasmaproblem eller något som gäller för alla platt-TV? Kör just nu dvd via komponentkabel. 576p
Postad 13 januari 2010 - 22:01
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Signalen är bätte. I S-video skickas kroma och luminans separerade från varandra medan vanlig kompositvideo skickar allt i samma signal
http://sv.wikipedia....i/Kompositvideo
Äsch, jag köpte en S-videokabel men det går inte få fram någon videosignal till tv'n via den... Prövade lite först med en lånad S-video med scart i andra ändan, men då blev bilden svart/vit och pulserade kraftigt. Är väl troligast nåt fel på mitt gamla surroundsystem... Jaja, sak samma. Lyckade iaf hitta en inställning på surroundsystemet som tillåter 5.1 från blu-rayspelaren via optisk kabel, så jag behöver inte använda den inbyggda DVD'n i surroundsystemet längre. Får lov agera nödlösning till dess jag köper ny receiver.
Postad 14 januari 2010 - 00:05
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Nu har jag kommit fram till att det är någon form av eftersläpningar som dyker upp på vissa filmer. Är detta ett plasmaproblem eller något som gäller för alla platt-TV? Kör just nu dvd via komponentkabel. 576p
Verkar som att du ser fosforspår. Vad kör du för inställningar?
Postad 14 januari 2010 - 00:14
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Kör med inställningarna från den där danska sidan flatpanel eller vad den heter. Har inte haft möjlighet att kalibrera med dve ännu.
Postad 14 januari 2010 - 00:23
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Ja jäklar, jag undrar om det inte är phosphor trails som jag ser. Fast det är ju lite märkligt om det är så mycket värre på vissa filmer än andra... Tycker att när det gäller knivskarpa hd tv-sändningar så ser jag aldrig några spår men på vissa DVD-filmer så är det outhärdligt. Tror iofs att jag har hyperkänsliga ögon eftersom jag ser så mycket regnbågar med DLP.
Postad 14 januari 2010 - 00:29
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Hittade en video som visar lite av problemen. OK att den är kass i övrigt videon men om jag tittar på ansikten så påminner det rätt mycket om det problem som vår TV lider av. http://www.youtube.c...feature=related
Postad 14 januari 2010 - 00:41
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Det där tyckte jag snarare såg ut som en gammal videofilm, med signalen tagen genom kompositkabel.
Postad 14 januari 2010 - 00:57
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hittade en video som visar lite av problemen. OK att den är kass i övrigt videon men om jag tittar på ansikten så påminner det rätt mycket om det problem som vår TV lider av.
http://www.youtube.c...feature=related
Det där ser extremt ut, och ser alldeles för framträdande ut för att vara fosforspår hos en G10. Iaf enligt mina erfarenheter. Enda gången jag ser det är vid extremt snabba panoreringar vid kass insignal. Ser det mer sällan vid HDMI och högupplöst.
Postad 14 januari 2010 - 01:05
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
OK, men har du upplevt att just ansikten smetats ut vid panoreringar, och identifierat detta som fosforspår? Jag har hittills haft problem med 3 av 7 DVD-filmer men endast 1 av kanske 10 HDTV-filmer.
Postad 14 januari 2010 - 01:11
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
OK, men har du upplevt att just ansikten smetats ut vid panoreringar, och identifierat detta som fosforspår? Jag har hittills haft problem med 3 av 7 DVD-filmer men endast 1 av kanske 10 HDTV-filmer.
Nej, det kan jag faktiskt inte säga att jag gjort. Däremot har jag problem med färger i just ansikten med firmware 1215, men det verkar vara en annan femma.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|