Postad 14 januari 2010 - 19:52
Postad 17 januari 2010 - 18:14
Kan jag ha fel typ av telepropp eller fungerar P50V10 så här?
Annars så är ljudet via Dali Concept 1 och T-Ampen ett rejält ljudlyft jämfört med "orginal"
/Lennart
Postad 17 januari 2010 - 18:27
FEL *** Märkligt, har iofs en G10 men när jag pluggar i hörlurarna så stängs TV-högtalarna av. *** FEL-Idag kopplade jag in mina små fina Dali Concept 1 och den minimala T-ampen till min Panasonic P50V10-E via hörlursutgången. Men det blev en besvikelse, teleproppen bryter inte TV-ljudet. Och trycker jag på "speakermute" på fjärren så bryts tv-högtalarna, men så fort volymen ändras via fjärren så kopplas dom in i igen?
Kan jag ha fel typ av telepropp eller fungerar P50V10 så här?
Annars så är ljudet via Dali Concept 1 och T-Ampen ett rejält ljudlyft jämfört med "orginal"
/Lennart
Edit: Kopplar jag in lurarna så är högtalarna fortfarande på. Stäng dom med MUTE-knappen och reglera volymen via Meny->Ljud->Hörlursljud
Redigerat av tomano58, 18 januari 2010 - 09:29.
Postad 17 januari 2010 - 19:03
/Lennart
Postad 18 januari 2010 - 02:31
Postad 18 januari 2010 - 07:47
Postad 18 januari 2010 - 17:03
Någon som vet om och när dessa kommer till Sverige?
Brukar väl komma runt mars, och framtida frågor tas i 2010-forumet.

Postad 18 januari 2010 - 17:25

Postad 18 januari 2010 - 17:38
Någon som vet hur panna 42 g10 presterar på ps3?? ska åka o hämta min blivande älskling på netonet imorgon
Som en dröm.

Postad 18 januari 2010 - 18:24

Redigerat av Unregistered1084, 18 januari 2010 - 18:39.
Postad 18 januari 2010 - 18:32
Postad 18 januari 2010 - 20:49
Postad 19 januari 2010 - 15:40

Ikväll ska jag kalibrera TV:n med Blu-ray "DVE" skivan.
Snart är det dags att beställa denna samlingen https://www.prisjakt...kt.php?p=341398
Jag har en fråga:
Kan man programera G10:s fjärr, så att den kan styra andra märkens DVD spelare, förstärkare...?
Redigerat av tba9g8do, 19 januari 2010 - 15:44.
Postad 19 januari 2010 - 15:58
Jag har en fråga:
Kan man programera G10:s fjärr, så att den kan styra andra märkens DVD spelare, förstärkare...?
Oklart om det går att programmera fjärren på något sätt, men vet att vissa tillverkare t.ex. Onkyo stöder Viera link över HDMI iaf.
Postad 19 januari 2010 - 16:12
För oss som är lata och inte kommit till skott med DVE än (är nöjd med Flatpanels inställningar men har ändrat från Varm till Normal för TV-tittande dock ej för BD), publicera gärna vad du kommer fram till. Alltid intressant att jämföra.Nu är den hemma, 42G10, vilken bild...
![]()
Ikväll ska jag kalibrera TV:n med Blu-ray "DVE" skivan.
Snart är det dags att beställa denna samlingen https://www.prisjakt...kt.php?p=341398
Jag har en fråga:
Jo, Planet Earth är grymt läcker.
Fjärren är inte programmerbar men hanterar andra Panasonicenheter som BD o DVD.
Redigerat av tomano58, 19 januari 2010 - 16:13.
Postad 19 januari 2010 - 17:01
Postad 19 januari 2010 - 17:04
Hörde nyligen samma sak men tror det gällde annat märke. Kan tydligen bero på hur mycket ström grafikkortet kan lämna. Kopplar man in kabeln med allt avstängt borde det inte vara nåt problem. I manualen gör G10 finns ju ett helt kapitel om att koppla in dator så det låter onekligen märkligt.Var i kontakt med panasonic idag.. kopplade min bärbar hdmi ut till tv hdmi vidare optiskt ut från tv till stereo, men får inge digital ljud,, de första han sa är KOPPLA ej Dator till tv, hdmi portar kan gå sönder ej 1 utan alla på 1 gång,, någon som vet något om det...
Postad 19 januari 2010 - 17:18
Hörde nyligen samma sak men tror det gällde annat märke. Kan tydligen bero på hur mycket ström grafikkortet kan lämna. Kopplar man in kabeln med allt avstängt borde det inte vara nåt problem. I manualen gör G10 finns ju ett helt kapitel om att koppla in dator så det låter onekligen märkligt.
Redigerat av pulsen12, 19 januari 2010 - 17:20.
Postad 19 januari 2010 - 17:28

hmm asså han sa juh såg du inte i manualen Varning!! nej ja kollade i manualen nyss hittar inget kapitel alls hur man ska koppla in dator... och ingen varning heller.. ville juh liksom se film från dator men fick problem med ljudet tvn skickar ej digital ut via optiska så nu vet ja ej va ska göra , finns juh externa ljudkort men men nu får ja inte äns koppla in bärbar ffs.. sjukt
Postad 19 januari 2010 - 17:48
Märkligt vad svårt tillverkarna har att nå ut med den informationen. Det har ju inte med Panasonic att göra utan alla märken. De borde märka utgången på något sätt så det tydligt framgår att det är boxens ljud ut som kontakten avser. Det finns ju till och med folk som kört analog kabeltv och trott sig kunna få ut ljud från den optiska utgången. Det verkar vara få försäljare som berättar om ljudutgångarnas begränsningar.jaha nu va jag i kontakt med dem igen annan kille som svarade.. man fick ej ansluta dator på dem äldre modeller dem här nya får man det.. ang ljudet så är det endast när man anv den inbyggda boxern..GAH.. blir då och köpa extren ljudkort för spdif
Postad 19 januari 2010 - 19:50
i menyn under inställningar - övriga inställningar så finns där ett val med "energispar" jag ser ingen skillnad om den är av eller på ... men vad gör den igentligen?
Postad 19 januari 2010 - 20:30
Saxat från manualen: "Minskar bildens ljusstyrka för att sänka effektförbrukningen" (Av/På). Du har väl en manual till apparatenen liten fråga...
i menyn under inställningar - övriga inställningar så finns där ett val med "energispar" jag ser ingen skillnad om den är av eller på ... men vad gör den igentligen?

Postad 19 januari 2010 - 23:40
Saxat från manualen: "Minskar bildens ljusstyrka för att sänka effektförbrukningen" (Av/På). Du har väl en manual till apparaten
jo det läste jag, men jag märker ingen direkt skillnad. gör det mycket på effektförbrukningen så kan den ju va på, men jag fattar inte riktigt hur den fungerar ihop med "Eco mode" då den gör rätt stor skillnad på bilden... har för mig jag läst någonstans om att där sitter en ljusmätare i tv´n som känner av hur ljust där är i rummet och justerar ljuset efter det. men är det "eco mode" eller "energispar"...
allt detta förbryllar mig bara...
Postad 19 januari 2010 - 23:48
Stäng av både Eco Mode och Energispar... Eco Mode skall anpassa ljusstyrkan efter omgivningens ljus och blir oerhört irriterande efter ett tag plus att bilden blir kraftigt övermättad.jo det läste jag, men jag märker ingen direkt skillnad. gör det mycket på effektförbrukningen så kan den ju va på, men jag fattar inte riktigt hur den fungerar ihop med "Eco mode" då den gör rätt stor skillnad på bilden... har för mig jag läst någonstans om att där sitter en ljusmätare i tv´n som känner av hur ljust där är i rummet och justerar ljuset efter det. men är det "eco mode" eller "energispar"...
allt detta förbryllar mig bara...
Postad 20 januari 2010 - 02:53
Inte helt sant. Analogt ljud in samt PCM stereo in (via HDMI) skickas vidare ut genom TV:ns digitala optiska utgång. Med Dolby Digital (AC-3) eller DTS in blir det dock tyst i TV:n såväl som den optiska utgången. Men jag håller med om att informationen är otydlig, trodde själv att allt digitalt ljud skulle gå att skicka genom TV:n.De borde märka utgången på något sätt så det tydligt framgår att det är boxens ljud ut som kontakten avser.
Postad 20 januari 2010 - 04:29
kopplade min bärbar hdmi ut till tv hdmi vidare optiskt ut från tv till stereo, men får inge digital ljud
Nu har jag ingen erfarenhet av dator med HDMI, men kolla datorns ljudinställningar så att den skickar PCM stereo via HDMI-anslutningen. Då bör du få ljud genom TV:n.blir då och köpa extren ljudkort för spdif
För surroundljud måste man dock koppla direkt till förstärkaren/receivern. Saknar den HDMI men har optisk och/eller koaxial ingång så behövs, som du skrev, ett ljudkort med matchande S/PDIF ut.
Postad 20 januari 2010 - 11:23
Postad 20 januari 2010 - 11:57
http://flatpanels.dk...p;id=1237883026fick hem min 42 g10a igår och hitills är jag inte jätteimponerad. har läst mycket bra om denna tv och ska göra ett försök att kalibrera den lite! har boxer med extern dekoder så sändningen borde va bra. vart är det alla brukar hitta tips om hur man ska ställa in tvn? flatpanels?
En mycket bra början.
Postad 20 januari 2010 - 12:59
Redigerat av Bumb, 20 januari 2010 - 13:00.
Postad 20 januari 2010 - 13:04
Tack för länken! ändrade till de inställningarna men fortfarande tycker jag bilden är undermålig. hade inte förväntat mig att den skulle visa SD perfekt men kanske bättre än va det är nu iaf. har scart kontakt mellan boxern och tvn, och samma på dvdn....gör hdmi kabel en stor skillnad? någon har tips på vad jag kan ha missat?
Omg. Köp en supra HDMI kabel, kör blu-ray filmer, kör HDTV via tex canal digital.
Då utnyttjar du din tv fullt ut

Postad 20 januari 2010 - 13:12
Använder själv dessa inställningar. Rakt av för BD men för IPTV har jag ändrat färgtemp från Varm till Normal då jag tycker det ger en naturligare färgton just för IPTV i mitt fall. Har också skaffat en DVE HD Basics men inte kommit till skott ännu.Tack för länken! ändrade till de inställningarna men fortfarande tycker jag bilden är undermålig. hade inte förväntat mig att den skulle visa SD perfekt men kanske bättre än va det är nu iaf. har scart kontakt mellan boxern och tvn, och samma på dvdn....gör hdmi kabel en stor skillnad? någon har tips på vad jag kan ha missat?
Och som Hakuna-matata säger, har du hdmi så använd det!
Redigerat av tomano58, 20 januari 2010 - 13:12.
Postad 20 januari 2010 - 13:17
gör hdmi kabel en stor skillnad? någon har tips på vad jag kan ha missat?
Ja, det gör mycket stor skillnad mellan Scart och HDMI
med rätt tv och rätt box .. ( rätt glas och rätt bågar )
Jag har testat i princip alla boxar som finns på marknaden för
Canaldigital, Comhem och de bästa för Boxer
Ingen box ger BÄST bild genom scart men en del ger bättre bild än andra genom scart
De boxar som har HDMI har alltid givit en överlägsen bild via HDMI mot alla andra boxar
med rätt inställd box och tv
Scart är en analog kabel och idag är alla signaler digitala och så även din platt tv
Köp en billig HDMI kabel för max 250 kr 1.5 meter i närmsta affär
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 januari 2010 - 13:17.
Postad 20 januari 2010 - 15:27

Postad 20 januari 2010 - 15:33
BARA DEN FUNGERAR
Vad gäller längre längder 10 meter och uppåt så finns det kablar som inte fungerar
Kontakten är inte helt fel att satsa på då det finns kablar som knappt passar i hålet
Sedan finns det trådar som behandlar detta och det finns personer som hävdar att de
kan se skillnad på vissa kablar .. Det skall vi absolut inte ta upp här ...
Som sagt, funkar kablen så är det en bra kabel
Maveric
Postad 20 januari 2010 - 15:35
Jag skulle säga max en hundring. Tycker att även 250 kr är uppåt väggarna dyrt för 1,5 meter! Det tål att sägas många gånger: Betala inte överpriser för kablar, i synnerhet inte när det gäller digitala signaler.Köp en billig HDMI kabel för max 250 kr 1.5 meter i närmsta affär
Om man vill läsa på lite:
http://www.audioholi...ble-bench-tests
Citat från testet ovan:
"At lengths less than 4 meters you can just about use silly string (OK, not really) and get HDMI to pass at any current resolution. At less than 3 meters you'll even extend that to 12-bit color and possibly the next crazy idea HDMI Licensing decides to throw at consumers. Don't spend a lot on these cables and if you want to save money you won't let anyone at a big box store talk you into buying from them."
Postad 20 januari 2010 - 15:45
Börja med att testa att koppla antennkabeln direkt i TV:n och se om det gör skillnad. Prova olika kanaler, kan skilja ganska mycket i bildkvalitet. Kolla även P-NR (brusreducering) i bildmenyn, kan göra både nytta och skada.fortfarande tycker jag bilden är undermålig. hade inte förväntat mig att den skulle visa SD perfekt men kanske bättre än va det är nu iaf. har scart kontakt mellan boxern och tvn
Postad 20 januari 2010 - 19:00
Tack för länken! ändrade till de inställningarna men fortfarande tycker jag bilden är undermålig. hade inte förväntat mig att den skulle visa SD perfekt men kanske bättre än va det är nu iaf. har scart kontakt mellan boxern och tvn, och samma på dvdn....gör hdmi kabel en stor skillnad? någon har tips på vad jag kan ha missat?
Hur är skärpan ställd? Allt över 2 hemma hos mig ger otroligt mycket sämre bild.
Postad 21 januari 2010 - 10:56
Redigerat av Bumb, 21 januari 2010 - 10:58.
Postad 21 januari 2010 - 13:31
/r
Postad 22 januari 2010 - 02:37
Jag har inte Boxer själv, så rätta mig om jag har fel, men Panasonic G10 är ju Boxer-godkänd så du borde bara behöva en CA-modul att stoppa i TV:n. Ingen extern box alltså. (För frikanalerna behövs varken box eller modul, men det vet du antar jag.)vill jag ha bättre bild får jag väl skaffa en box med hdmi utgång
Sen håller jag inte med om skärpa 0, åtminstone på min V10 blir SD helt suddigt. Pröva att dra upp den några snäpp.
Postad 22 januari 2010 - 07:21
Postad 22 januari 2010 - 09:50
...vill jag ha bättre bild får jag väl skaffa en box med hdmi utgång men det ihop med en bluray-spelare (ps3) som ska inhandlas går de på fööör mkt pengar, så jag får nog skippa boxern isåfall eller byta ner mig till en s10.
Du måste gå över till en Box med HDMI annars kan du lägga ner dina försök att få en bra bild.
Jag hade tidigare en box som hade både Scart och HDMI utgång, så jag kunde växla mellan dessa fram och tillbaka för att kunna jämföra, och skillnaden var markant när man kunde jämföra på det sättet.
Postad 22 januari 2010 - 09:59
Vet ju inte vad du menar med dyrt men en dvb-t box med hdmi kostar inte så många hundralappar. Denna hos Kjell tex.Visst skiljer det sig en del kanalerna emellan men inte mera än vad det brukar. Skärpan står på 0 , allt inställt enligt flatpanels, men ändrade pn-r till minimal och blev liten förbättrring tror jag men stoppa antenn sladden direkt i tvn funka inte va tvungen köra via boxern...vill jag ha bättre bild får jag väl skaffa en box med hdmi utgång men det ihop med en bluray-spelare (ps3) som ska inhandlas går de på fööör mkt pengar, så jag får nog skippa boxern isåfall eller byta ner mig till en s10.
Postad 22 januari 2010 - 10:52
Jag har inte Boxer själv, så rätta mig om jag har fel, men Panasonic G10 är ju Boxer-godkänd så du borde bara behöva en CA-modul att stoppa i TV:n. Ingen extern box alltså. (För frikanalerna behövs varken box eller modul, men det vet du antar jag.)
Sen håller jag inte med om skärpa 0, åtminstone på min V10 blir SD helt suddigt. Pröva att dra upp den några snäpp.
EagleFlyFree, Du har alldeles rätt, men jag upplever faktiskt ändå att det blir bättre bild med min Toppy 5720 kopplat via HDMI och inställd på att skicka ut 720p, jämfört med att köra med CA-modul och då använda TV:ns inbyggda DVB-T mottagare. Ingen enorm skillnad såklart, men jag tycker det blir en behagligare bild att titta på

Postad 22 januari 2010 - 13:49
Testade med att höja skärpan några snäpp men upplevde att det blev suddigare konstigt nog.
Men när jag införskaffar en hdmi kabel så är skillnaden knappt märkbar om den kostar 250 eller 600?
Postad 22 januari 2010 - 15:21
Men när jag införskaffar en hdmi kabel så är skillnaden knappt märkbar om den kostar 250 eller 600?
Nej ingen skillnad, med HDMI så har du bild eller så har du inte bild eftersom informationen är digital, någon skillnad på bildkvalitet ser du inte med olika dyra kablar. Men som tidigare nämnt så kan du behöva en 'dyrare' kabel av bättre kvalitet om du ska dra långa HDMI kablar, annars kan det bli svart i rutan eller 'mosaik' artefakter.
Redigerat av Chimaera, 22 januari 2010 - 15:23.
Postad 22 januari 2010 - 15:51
Är det möjligt att kunna få tag på (antingen i Sverige eller via import) de lite större apparaterna ur denna serie?
Gärna G eller V serien i minst 54".
Att betala 50 000 kr för en 58" V-serie känns lite magstarkt dock.
Tacksam för tips!
Mvh Mattias
Postad 23 januari 2010 - 14:24
Jag kör DVB-C och tycker att jag får bra bild med TV:ns inbyggda mottagare, likvärdig med min Dreambox DM-800 via HDMI - förutsatt att jag skickar progressiv signal från boxen (576p ger bäst SD-bild i mitt fall). Interlaced är bilden från boxen klart sämre och jag antar att det även gäller via scart och övriga ingångar (har inte testat dock).Så med en CA modul blir det antagligen sämre än med en box?
Men en box med riktigt bra deinterlacing/uppskalning bör ge ännu bättre bild än med CA-modul.
Redigerat av EagleFlyFree, 23 januari 2010 - 14:29.
Postad 23 januari 2010 - 17:50
Jag köpte en 46G15 för 3v sedan. Prövade på skoj först mata via SCART från Telia digibox, men det såg riktigt risigt ut. Bytte sedan till HDMI och det blev otroligt mkt bättre bild. Även prövat nuvarande signal från ComHem TV-jack (gratisutbudet), och det ser bra ut men inte riktigt lika bra som från digiboxen. Hur som helst, SCART är ingen vidare lösning. CA-modul som nämns ovan är värd att investera (<500kr) i om du inte har HDMI-möjlighet i digiboxen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar