Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 23 January 2010 - 23:34
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag köpte nu i veckan, efter låååång väntan, äntligen en TV. Har varit sugen sen sommaren, men som student är inte ekonomin sådär jättehäftig. Har velat ha en Kuro, men eftersom den ligger långt utanför min budget satsade jag mina surt förvärvade slantar på en 50G10. Har av alla recensioner jag läst förstått att den skulle vara bland det närmaste man kunde komma en Kuro i dagsläget, vad gäller svärta iaf.
Hittills tycker jag att det är bra TV-bild med inbyggda DVB-C-boxen, Dilog Conax 5.0 CA-modul och Tele2. Hade inte förväntat mig något bra överhuvudtaget från TV-delen då den fått en del kritik för undermålig SD-hantering, jag tycker dock att bilden faktiskt är riktigt bra.
Däremot är jag lite missnöjd över svärtan... Det var ju den stora faktorn i valet av denna TV, att den skulle ha "nära-Kuro"-svärta. Kollade Pandorum i 720p ikväll, och då det är en film med mycket mörker blev det väldigt tydligt.
Har kalibrerat m.h.a. lite olika kalibreringsskivor.
Är det bara jag som är alldeles för kräsen och hade för stora förväntningar, eller?
Postad 24 January 2010 - 00:25
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Nej, så som bilden återger det är det verkligen inte normalt. Men jag misstänker att kamerans slutartid gör sitt och effekten av den eventuellt dåliga svärtan blir förstärkt (överexponering?), titta bara på paus-grejen upp till höger. Sådär ser det inte ut här iaf, men hade du förväntat dig kuro-svärta förstår jag ju om du blir besviken då G10an inte ens är i närheten. Att den kanske är en av de som är närmst Pion i svärta är ju sant, men allt är ju relativt.
Redigerat av sadfoafs, 24 January 2010 - 00:26.
Postad 24 January 2010 - 00:51
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag var också tveksam till svärtan först, men efter lite inställningar blev jag nöjd (förvisso utan att ha sett Pioneer Kuro). Mina förslag till bildinställningar för bästa svärtaLjus: max 0, möjligen +1 Eco Mode: På Gamma: 2.2 – 2.5
Postad 24 January 2010 - 01:26
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nej, så som bilden återger det är det verkligen inte normalt. Men jag misstänker att kamerans slutartid gör sitt och effekten av den eventuellt dåliga svärtan blir förstärkt (överexponering?), titta bara på paus-grejen upp till höger. Sådär ser det inte ut här iaf, men hade du förväntat dig kuro-svärta förstår jag ju om du blir besviken då G10an inte ens är i närheten. Att den kanske är en av de som är närmst Pion i svärta är ju sant, men allt är ju relativt.
Jo, visserligen är bilden lite överexponerad, men det är inte långt ifrån så det ser ut med egna ögon heller. Ögon är ju lite bättre på att anpassa sig än vad en kamera är... Ska prova pilla runt i inställningarna lite till, och försöka ta en bild som återger det mina ögon ser så gott jag kan. Nu kör jag: Kontrast: 35 Ljus: 0 Färgmättnad: 35 Skärpa 4 Gamma: 2.5 Edit: Med en skärm som visar en helt svart bild kan jag, om jag anstränger mig, urskilja texten i en bok jag håller nedanför TVn. Detta i ett helt svart rum i övrigt. För jag handen framför skärmen kan jag även urskilja en skugga som rör sig i taket. Inte tydligt, men en svag skiftning iaf. Ett otroligt vetenskapligt test visserligen, men det borde ju vara ganska lätt för andra att prova.
Redigerat av petterekman, 24 January 2010 - 01:41.
Postad 24 January 2010 - 01:45
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Gamma: 2.5
Prova 2.2 på gamma och -1 på ljus/brightness istället, då alldeles för mycket detaljer i det mörka försvinner vid gamma 2.5, och bilden i sin helhet blir för mörk.
Postad 24 January 2010 - 09:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Prova 2.2 på gamma och -1 på ljus/brightness istället, då alldeles för mycket detaljer i det mörka försvinner vid gamma 2.5, och bilden i sin helhet blir för mörk.
Bra tips. Kalibrera polarens G10 för ett tag sen. Med Gamma 2.2 och Brightness 0 fick jag lite för låg gamma (lägre än 2.2) vilket gav en lite platt och kontrastlös bild. Gamma 2.5 i sin tur var dock, via snabbtitt, lite för mkt för tv:n (val av beror iofs oxå på kvaliten på materialet och framförallt på rummets egenskaper och jag undersökte inte noga om det gick att få till 2.5 på nått sätt) så jag kompromissade med att dra ner ljusstyrka till -1. Det funkade för det material vi undersökte (gamman höjdes som förväntat, därav mer kontrast i bilden - svartnivån som sådan var väl oförändrad vill jag minnas). Sa åt ägaren till tv:n att ställa den på 0 om han sprang på material där det grötade ihop sig för mkt men att ha -1 som default så att säga. Hann inte undersöka vad som hände då man öka kontrasten över 36. Får bli nån annan gång. Anledningen till att jag vill göra det är att bilden var lite väl ljussvag (30 ftL om jag inte missminner mig). Detta i Film-läget. I Filmläget var annars själva vitbalansen lätt att få till, på just detta ex, vara det bara att ställa Hög Röd på +2, Hög Blå på -2 och Låg Röd på -2 och hela gråskalan tracka med obetydliga fel. Grymt bra. Färgrymden är som den är (för stor) och det går inte att göra nått åt. Men Panna verkar ha trixat lite med färgdekodningen för att kompensera för det och även om det inte är det optimala sättet så funkar det i praktiken rätt bra, tyckte färgåtergivningen som helhet såg bra ut, bättre än vad den mäter så att säga. Detta med Färg-reglaget på default positionen (vill jag minnas). Får gräva lite mer vid nästa besök, inkl undersöka Normal-läget för att se vad man kan göra där.
Redigerat av pacman, 24 January 2010 - 09:44.
Postad 25 January 2010 - 11:45
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Snyggt pacman. Kul att du kom fram till samma sak då jag endast kunnat höfta mig fram. Håller med om ljusstyrkan, händer ibland att jag drar upp kontrasten uppåt 40 för lite mer tryck i bilden, men inte högre än så. Antar att du körde film/varm hela tiden? För övrigt, till er som köpt G10 de senaste månaderna och har firmware 1215 så kan jag tipsa om att inte ha skärpan högre än 2, då effekten kontra mot tidigare firmwares är mycket mer framträdande. Vid originalinställingen 5 ser iaf jag aliasing (och) extrakanter runt allting (jaggies).
Postad 25 January 2010 - 11:54
Bumb
-
Bumb
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Preics fixat ca modul till min 42g10a och skillnaden från scart blev inte jättestor men iaf något bättre! men antar att sd sändningen inte är denna tvs styrka, får hoppas att bluray och HD material kompenserar!
Edit: Fick aldrig in betalkanalerna med ca modulen, enligt boxer har jag för dålig signalstyrka som externa boxern klarade av med min scart kabel men som ca modulen behöver starkare på...ska testa med antennförstärkare och se om det gör någon skillnad.
Redigerat av Bumb, 25 January 2010 - 13:08.
Postad 25 January 2010 - 13:44
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hur mycket buzzing har ni på era G10/S10?
Måste ha en ny TV då min Samsung PS50B550 åker tillbaka igen till pga problem med just buzzing, och dessa apparater(G10/S10) verkar vara de enda alternativen i dagsläget. Samsungen producerar ett irriterande högfrekvent surr som ändrar i frekvens beroende på vad som visas just då, ljudet är som värst när man sitter precis mitt framför och kollar.
Postad 25 January 2010 - 13:52
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
50G10, och det hörs vid vissa bilder (mestadels större delen ljusa) om man lyssnar efter noga. Hörs ej vid normal användning då det överröstas av allt annat. De gångerna det är mer framträdande är väl när jag kollar NHL-hockey (massa vit is) sent och måste ha låg volym då. Men det är ingen dealbreaker för mig iaf.
Postad 25 January 2010 - 14:01
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
50G10, och det hörs vid vissa bilder (mestadels större delen ljusa) om man lyssnar efter noga. Hörs ej vid normal användning då det överröstas av allt annat. De gångerna det är mer framträdande är väl när jag kollar NHL-hockey (massa vit is) sent och måste ha låg volym då. Men det är ingen dealbreaker för mig iaf.
Låter det som surr från en nätdel, eller är det fläktljud?
Postad 25 January 2010 - 14:11
Bumb
-
Bumb
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det finns kylfläktar som drar igång ibland men för mig har det aldrig varit något problem. Det enda negativa på denna tvn kan jag tycka är att vid snabba panoreringar så försvinner en del skärpa o de kan bli lite blurrigt men ja har ju å andra sidan inte ställt in allt optimalt osv ännu.
Men du kanske måste snabba dig eftersom g10an är en utgående modell så är de bara de som finns i lager nu och de kommer inga nya.
Postad 25 January 2010 - 14:18
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Låter det som surr från en nätdel, eller är det fläktljud?
Elektroniksurr. Nån fläkt vet jag faktiskt aldrig om jag hört.
Postad 25 January 2010 - 14:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Snyggt pacman. Kul att du kom fram till samma sak då jag endast kunnat höfta mig fram. Håller med om ljusstyrkan, händer ibland att jag drar upp kontrasten uppåt 40 för lite mer tryck i bilden, men inte högre än så. Antar att du körde film/varm hela tiden?
Japp, film/varm var det jag utgick ifrån. Mmm, får labba lite med Kontrasten...
Postad 25 January 2010 - 14:37
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Elektroniksurr. Nån fläkt vet jag faktiskt aldrig om jag hört.
Om du har mute på ljudet, hörs surret väl vid en ljus bild på 2,5 meters avstånd? Om jag står alldeles intill tv:n så är surret rätt högt faktiskt, hörs surrandet markant om ni är nära era apparater och har mute? Jag vet att man aldrig har mute på ljudet, men jag försöker bara bilda mig en uppfattning. Börjar undra om det är jag som är extremt petig, och kanske alla plasmor surrar till den grad som min gör. Känns onödigt att lägga på 5000 kr till en G10 jämfört med vad jag betalade för Samsungen och kanske inte ens får en tv som surrar mindre.
Postad 25 January 2010 - 14:41
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hur mycket buzzing har ni på era G10/S10?
Måste ha en ny TV då min Samsung PS50B550 åker tillbaka igen till pga problem med just buzzing, och dessa apparater(G10/S10) verkar vara de enda alternativen i dagsläget. Samsungen producerar ett irriterande högfrekvent surr som ändrar i frekvens beroende på vad som visas just då, ljudet är som värst när man sitter precis mitt framför och kollar.
Har P46G15E men det är i princip samma som G10 men med en del extra finesser. Ingen buzzing alls hittills, haft den dryga 3v nu. Den Samsung du nämner är väl dessvärre lite "ökänd" just för buzzing, men verkar ju trevlig på många andra sätt. Buzzingen är inget som Samsung vill/kan fixa?
Postad 25 January 2010 - 15:00
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Om du har mute på ljudet, hörs surret väl vid en ljus bild på 2,5 meters avstånd?
Om bilden är av den karaktär som framkallar surr så hörs det, japp. Dock inte om man inte verkligen vet vad man ska lyssna efter. Annars hörs det såklart inte, kanske litegrann om man verkligen koncentrerar sig.
Postad 25 January 2010 - 15:07
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Har P46G15E men det är i princip samma som G10 men med en del extra finesser. Ingen buzzing alls hittills, haft den dryga 3v nu. Den Samsung du nämner är väl dessvärre lite "ökänd" just för buzzing, men verkar ju trevlig på många andra sätt. Buzzingen är inget som Samsung vill/kan fixa?
Det låter ju jättebra, hoppas man kunde få en iaf nästan tyst tv om man nu beställer en G10, samtidigt så säger ju vissa att dom hör surr från sina Panasonic. Hör du ingen buzzing även om du sticker in huvet bakom tv:n? "Ökänd" för buzzing är Samsungs 8-serie, och det är kanske buzzing i samma utsträckning även på 5-serien fast det kanske inte är lika många ägare av dessa som klagar. Ingen som har en S10 och kan kommentera angående buzzing? S10 ligger närmare till hands med tanke på priset.
Redigerat av Hassezilla, 25 January 2010 - 15:11.
Postad 25 January 2010 - 15:15
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Om bilden är av den karaktär som framkallar surr så hörs det, japp. Dock inte om man inte verkligen vet vad man ska lyssna efter. Annars hörs det såklart inte, kanske litegrann om man verkligen koncentrerar sig.
Det verkar som att din tv surrar mindre än min faktiskt. Vid ljus bild så hörs det tydligt om jag sitter mitt framför, har ljudet på mute, på 2,5 meters avstånd.
Postad 25 January 2010 - 15:21
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Det verkar som att din tv surrar mindre än min faktiskt. Vid ljus bild så hörs det tydligt om jag sitter mitt framför, har ljudet på mute, på 2,5 meters avstånd.
Kanske det.  Allt är ju relativt. Men det känns nästan som att plasma inte är tekniken för dig om det senare visar sig att du stör dig på surret hos G10'an. Antar att du ska ha 50", för annars verkar det skilja sig en del mellan de olika storlekarna hur mkt det hörs. Sedan får du väl också ställa dig in på att du byter från en high-end från Samsung till en midrange från Panasonic, varpå du får en hel drös mindre inställningsmöjligheter hos den senare. Dock har jag mina aningar att du kommer uppleva en bättre bild om du byter.
Postad 25 January 2010 - 15:35
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Har jag inget ljud på alls, typ menyn på Popcorn Hourn, så hörs buzzing men så fort det är minsta ljud så hörs/tänker jag inte på det.
Men min första P50V10 jag hade lät för**vligt. Den överröstade hemmabion även på normal ljudnivå ibland. Då fick jag stänga av Tvn i minst 5 minuter för att den skulle bli tyst igen...
Postad 25 January 2010 - 15:35
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Det låter ju jättebra, hoppas man kunde få en iaf nästan tyst tv om man nu beställer en G10, samtidigt så säger ju vissa att dom hör surr från sina Panasonic.
Hör du ingen buzzing även om du sticker in huvet bakom tv:n?
"Ökänd" för buzzing är Samsungs 8-serie, och det är kanske buzzing i samma utsträckning även på 5-serien fast det kanske inte är lika många ägare av dessa som klagar.
Ingen som har en S10 och kan kommentera angående buzzing? S10 ligger närmare till hands med tanke på priset.
Jag prövade när jag fick apparaten, eftersom jag läste rätt mkt skriverier om just buzzing när jag valde plasma. Men det jag hörde när jag stack in huvudet bakom tv'n, var det mkt lågmälda vinandet av fläktarna, men ingen buzzing. Inte prövat sen dess, så det kanske har förändrats. Men i så fall är det av sådan karaktär att det alls inte når mig på 2,5m avstånd. Men det är väl kanske också så, att vissa av oss är mer känsliga just för de frekvenser som är knutna till fenomenet?
Postad 26 January 2010 - 12:25
Grensman
-
Grensman
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har idag en Samsung LED-LCD 46UB7070 och den har varit på reperation två gånger nu så ska försöka få reklamation på den nu.
Och nu letar vi efter nytt. Hittade först V10-modellen, 50", men den verkar inte gå att köpa längre. Men såg att de har 50" G10 hos elgiganten, där vi köpt nuvarande tv. Är den värd att satsa på eller kommer Panasonic med några nya plasmor snart?
Eller kanske finns någon annan plasma vi ska kolla på istället?
Hoppas det finns nån som kan leda oss rätt så vi inte gör samma misstag igen
Postad 26 January 2010 - 13:03
Bumb
-
Bumb
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
På MM i heron city påtod de att panasonic g20 kommer om några veckor en månad ungefär och en 42a tror ja kommer ligga på runt 13-14 om ja inte minns fel.
Postad 26 January 2010 - 14:23
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Har idag en Samsung LED-LCD 46UB7070 och den har varit på reperation två gånger nu så ska försöka få reklamation på den nu.
Och nu letar vi efter nytt. Hittade först V10-modellen, 50", men den verkar inte gå att köpa längre. Men såg att de har 50" G10 hos elgiganten, där vi köpt nuvarande tv. Är den värd att satsa på eller kommer Panasonic med några nya plasmor snart?
Eller kanske finns någon annan plasma vi ska kolla på istället?
Hoppas det finns nån som kan leda oss rätt så vi inte gör samma misstag igen 
OM du skulle få ett riktigt bra erbjudande så skulle ja köpa en G10 50", men annars skulle ja väntat tills d nya modellerna kommer.....sj kom ja över en 42" G10E i mellandagarna för 5100 kr så d var svårt att motstå trots ja eg. var ute efter en V10E.... kan även säga ang buzzing, att på min42" G10E så hör man bara fläktarnas väldigt svaga surrande....har man haft TVn på flera timmar i sträck (som när ja såg alla 24 avsnitten ur 24.säsong 7 i rad) så låter surrandet lite mer. Notera dock, att surrandet hörs INTE när du tittar på tv, inte ens på väldigt låg volym, det är först när du lyssnar precis bakom/ovanför TVn som man hör surret
Postad 26 January 2010 - 14:47
Grensman
-
Grensman
-
Användare
-
-
102 inlägg
Dom listar ju 50" g10 för 14k på elgigantens hemsida. Men det kanske ändå är bättre att vänta då. Har fortfarande inte lämnat in tvn för tredje gången än. Men då är det ju lika bra att vänta. Gissar på att G20 (?) kommer släppas vilken månad som helst nu.
Och priset lär väl inte hamna över 20k? Så då är det ju bara att vänta och slå till då! Är ju bara att låta bli att ha glasögonen på så länge tills man får byta
Postad 26 January 2010 - 23:26
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Efter lite mera pill, och inställd ungefär enligt pacmans tips så tycker jag fortfarande att jag har en väldigt grådassig bild. Visst, i ett väl upplyst rum ser det bra ut, men när jag släcker ner (vilket jag alltid gör) så blir det grått. Spelade GoW2 igår kväll, och vid flera tillfällen såg jag inte ens vad jag gjorde då det kändes som det bara blev en grådassig sörja. Detta då vid tillfällen då det visserligen är väldigt mörkt i spelet, men jag tycker nästan det känns som min G10 har ungefär samma svärta som mor och fars snart 2 år gamla Panasonic, som var det billigaste redan då... Är det någon som läst något om att det skulle vara någon som har problem med svärtan? (Bortsett från diskussionen om att svärtan skulle minska efter ett par hundra timmar.) Kan ju bara hända att jag är väldigt kinkig, men eftersom jag aldrig haft något bra att jämföra med kan jag ju inte vara så kräsen? Finns det annars någon i Göteborg här som har en likadan TV man kunde få komma hem till och titta på? Försökte ta en bild ikväll som närmast skulle återspegla hur det ser ut när man tittar med egna ögon, tog ett gäng bilder med sakta ökande bländaröppning och valde sedan ut den som bäst motsvarade. Hängde en svart t-shirt över en del av TVn för att ha något helsvart att jämföra med. (Bilden jag visar är en helsvart bild i 1920*1080, högsta kvalitet, PNG-format.) Man ser lite "inbränningar" kvar efter textningen, då jag precis innan körde lite tv-sändning. Edit: Sen beror det ju på vilken skärm man visar bilden jag tog som demonstration. Visar jag den bilden på plasman syns det ju inte hur mycket den "lyser", jämfört med när jag visar den på min MBP. Jag tycker dock fortfarande mitt exempel att jag kan läsa bokstäverna i en bok av ljuset från skärmen (när jag håller boken nära) är ett ganska bra exempel. Någon annan som skulle orka prova?
Redigerat av petterekman, 26 January 2010 - 23:29.
Postad 27 January 2010 - 09:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sen beror det ju på vilken skärm man visar bilden jag tog som demonstration. Visar jag den bilden på plasman syns det ju inte hur mycket den "lyser", jämfört med när jag visar den på min MBP. Jag tycker dock fortfarande mitt exempel att jag kan läsa bokstäverna i en bok av ljuset från skärmen (när jag håller boken nära) är ett ganska bra exempel.
Precis! Och ja, ditt bokexempel säger mer än ett screenshots. Och så finns det de som undrar varför man ska kalibrera sin bildutrustning mot standard... Med min skräpskärm på jobbet ser det helt suveränt ut, hela bilden är toksvart!  Ändrar jag belysningen i kontoret kan jag dock ana skillnaden mellan bildyta och tröja. Lägger jag in bilden i Photoshop och ändrar "Ljusstyrka" och/eller "Gamma" (för att simulera hur olika skärmar kan tänkas hantera dessa två parametrar) kan jag få allt från supersvärta till LCD ala 1999. Så bra ändå, vad vi lär oss av detta är att screenshots inte duger för att avgöra bildkvalité samt att kalibrering och rumsmiljö är väldigt viktigt om man vill se det man, ähm, ska se.  Sorry för sidospåret...att svart lyser är helt i sin ordning, jag kan faktiskt tänka mig att nån kan läsa en bok även från en garanterat korrekt G10:a (har man ställt in ögonen på mörkerseende kommer de ca 0.05 cd/m2 eller vad det är en korrekt G10 ger ge överraskande mkt ljus). Men det kan ju variera hur läsbart det är. Förutsätter att du satt svartnivån ("Ljusstyrka") rätt föresten. Det kan ju vara så att nått är keff med din tv. Enda sättet att riktigt verifiera det är att mäta upp svartnivån men även om man hade den möjligheten, vad anses vara felaktig svartnivå så att man har rätt att byta? Knivigt...  I vilket fall som helst så SKA den vara mörkare än vad den är från en två år gammal Panna-plasma, så är du säker på att de är likvärdiga är nått fel... Förövrigt skulle jag inte rekommendera att du har helt kolsvart i rummet, försök fixa nån svag belysning bakom tv:n, mindre ansträngande för ögonen om "lysande" svärta kommer uppfattas som mindre lysande.
Postad 27 January 2010 - 10:31
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Har bokat upp mig på en V10:a nu som jag egentligen hade tänkt köpa för drygt ett par månader sen, men annat kom emellan. Tyvärr har man ju hunnit se att de nya modellerna ser ut att vara skapligt förbättrade, men så har det väl sagts och sett ut varje mässa utan att förbättringarna varit hälften så stora som det hoppats på.
Sant det pacman säger om olika skärmar.
På skärmen på jobbet(ändå en pva iaf) är det väldigt liten skillnad mellan skärmarna på det fotot med en av årets paneler och kommande medan skillnaden är välidgt tydlig på min Hero (kan väl iofs bero på att Heron har lite få färger i sin palett).
Det är även svårt att se den dåliga svärtan bakom tröjan från normal tittvinkel utan man måste titta 20 grader från sidan eller så (pva black crush).
Sen spelar ögonen en storr roll i vad man upplever också. De som varit ute i mörka skogen i mörker och utan lampa vet säkert att minsta månljus är som värsta strålkastaren som kastar långa skuggor från träden när man vant sig vid ljuset och även mindre ljus än det räcker en bra bit. Bara en enda gång har jag varit med om sånt mörker utomhus att jag inte ens kunnat se mina egna fötter.
Rådde mina päron att skaffa en px80 och den har helt ok bild till det mesta och de är mer än nöjda, men lite dålig svärta kan jag tycka. Nån som har fipplat med både px80 och V10 och kan säga om det är stor skillnad mellan dessa två när det gäller just svärtan?
Postad 27 January 2010 - 12:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det är även svårt att se den dåliga svärtan bakom tröjan från normal tittvinkel utan man måste titta 20 grader från sidan eller så (pva black crush).
Hehe, ja lägger till en punkt, och om skärmen är en LCD så måste man ha snarlik tittposition oxå, till nedanstående: samt att kalibrering och rumsmiljö är väldigt viktigt om man vill se det man, ähm, ska se
Thank god for plasma där man kan sitta i vilken stol man vill (nästan, inom skärmfiltrets begränsningar) och ändå se det man ska se. petterekmans bild var ju helt superb för att påvisa hur olika inställningar av svartnivå (dvs reglaget "ljusstyrka") och olika gammahantering påverkar det vi ser. Simulerar lite olika displayer nedan: Display 1, med Brightness X och Gammahantering Y:
bild1.png 73.48K
0 Antal nerladdningarDisplay 2, med Brightness X+1 och Gammahantering Y:
bild2.png 74.63K
0 Antal nerladdningarDisplay 3, med Brightness X+1 och Gammahantering Z som har lägre gamma i mörka områden:
bild3.png 90.48K
0 Antal nerladdningarDisplay 4, med Brightness X+2 och Gammahantering Y:
bild4.png 76.33K
0 Antal nerladdningar(Den tillfälliga ghostingen blev tydligast i bild 3 vill jag påstå, på min skärm alltså...) Så tack för den bilden petterekmans, kan vara användbart i div kalibreringstrådar i framtiden.  Det sjuka är att vi fortfarande år 2010 ser inlägg på minhembio där folk kommenterar bildkvalité baserat på screenshots...som att lyssna på högtalare via mobiltelefon. Soory för VM i offtopic.
Postad 27 January 2010 - 13:01
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tack så mycket pacman för dina inlägg. Kan ju vara så att det helt enkelt är jag som hade högre förhoppningar, men när man läser recensioner och recensenten pratar glatt om hur bra de ser detaljerna i svarta partier börjar jag ju fundera, för jag tycker fasen aldrig att jag ser några detaljer. Och även om jag hade lite ljus i rummet vilket skulle få svärtan att se "bättre" ut kommer jag ju inte se några detaljer som jag inte ser när jag har nedsläckt. Tycker jag. Mailade Panasonic igår och beskrev ungefär som jag beskrivit här, och bifogade även bilden bara för att ha något att visa. De har ännu inte sagt något, så jag får väl vänta och se. Jag kan även ta och lägga upp lite flera bilder av de jag tog igår. Körde 8s slutartid och gick från 10 i bländaröppning upp till 4. Med 4 i öppning kan jag säga att bilden såg väääldigt annorlunda ut. Jisses vad kameran uppfattar detaljer med så lång slutartid, då kunde man ju gott och väl se vad som varit på skärmen innan!  Jag har väldigt, väldigt bra syn, så alternativet är väl helt enkelt att jag på något sätt skaffar sämre syn, så att TVn inte framstår som så dålig längre.
Postad 27 January 2010 - 14:52
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
petterekman >> Det bästa vore ju om du kunde se ett annat exemplar i liknande miljö för att kunna jämföra. Hur tycker du att svärtan är på andra TV-apparater du sett, finns det någon speciell som du sett är bättre? Ibland känner jag att man vant sig och tycker att visst, svärtan kunde väl vart djupare. Men nu snackar vi inte världens bästa tv heller. Det räcker med att man åker till någon annan och ser på TV för att genast känna att det är tur jag har min Panna hemma.
Redigerat av sadfoafs, 27 January 2010 - 14:52.
Postad 27 January 2010 - 15:10
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Efter lite mera pill, och inställd ungefär enligt pacmans tips så tycker jag fortfarande att jag har en väldigt grådassig bild. Visst, i ett väl upplyst rum ser det bra ut, men när jag släcker ner (vilket jag alltid gör) så blir det grått.
Spelade GoW2 igår kväll, och vid flera tillfällen såg jag inte ens vad jag gjorde då det kändes som det bara blev en grådassig sörja. Detta då vid tillfällen då det visserligen är väldigt mörkt i spelet, men jag tycker nästan det känns som min G10 har ungefär samma svärta som mor och fars snart 2 år gamla Panasonic, som var det billigaste redan då...
Är det någon som läst något om att det skulle vara någon som har problem med svärtan? (Bortsett från diskussionen om att svärtan skulle minska efter ett par hundra timmar.) Kan ju bara hända att jag är väldigt kinkig, men eftersom jag aldrig haft något bra att jämföra med kan jag ju inte vara så kräsen?
Finns det annars någon i Göteborg här som har en likadan TV man kunde få komma hem till och titta på?
Försökte ta en bild ikväll som närmast skulle återspegla hur det ser ut när man tittar med egna ögon, tog ett gäng bilder med sakta ökande bländaröppning och valde sedan ut den som bäst motsvarade. Hängde en svart t-shirt över en del av TVn för att ha något helsvart att jämföra med. (Bilden jag visar är en helsvart bild i 1920*1080, högsta kvalitet, PNG-format.) Man ser lite "inbränningar" kvar efter textningen, då jag precis innan körde lite tv-sändning.
Edit: Sen beror det ju på vilken skärm man visar bilden jag tog som demonstration. Visar jag den bilden på plasman syns det ju inte hur mycket den "lyser", jämfört med när jag visar den på min MBP. Jag tycker dock fortfarande mitt exempel att jag kan läsa bokstäverna i en bok av ljuset från skärmen (när jag håller boken nära) är ett ganska bra exempel. Någon annan som skulle orka prova? @petterekmanDen där ghostingen på undertexten, syns den mkt? Störs du av det? Försvinner den fort? Ska själv köpa G10 i dagarna och är nyfiken!
Postad 27 January 2010 - 15:14
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
@petterekman
Den där ghostingen på undertexten, syns den mkt? Störs du av det? Försvinner den fort? Ska själv köpa G10 i dagarna och är nyfiken!
Tar mig friheten att svara här, japp det syns en del när det är mycket text över svart nederkant. Försvinner dock på några sekunder när det inte är text.
Postad 27 January 2010 - 15:38
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
@petterekman
Den där ghostingen på undertexten, syns den mkt? Störs du av det? Försvinner den fort? Ska själv köpa G10 i dagarna och är nyfiken!
Har inte haft någon irritation av det tidigare. Orsaken till att den syntes nu var att jag hade haft på en tv-sändning med text och sedan direkt slår på en helsvart bild. Spelade TV-spel i 6.5h konstant i helgen, och såg ingenting vid normal användning efteråt.
Postad 27 January 2010 - 20:34
Zlaatan
-
Zlaatan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
OT: Efter flera, flera veckors tid av läsande här och där, springande i butiker och snack med plånboken så slog jag precis till på en 46" S10! Har bytt åsikt nästan dagligen om vilken tv jag helst ville ha men efter alla rekommendationer bla från folk här på forumet så blev det en Panasonic plasma.
Var nära på en 42G10 men kände att jag ville ha en lite större tv, och efter ett antal ovälkomna utgifter så var 10 papp det mesta jag kunde lägga. Och då är väl S10an inte så dum?
Kan inte vänta tills jag får hem den så man kan börja pilla lite på den! =)
Tack för all info!
Postad 27 January 2010 - 21:28
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Var och kollade på G10 på OnOff idag. Säljaren, som faktiskt verkade kunnig (vet hur det kan vara, har själv jobbat på Elgiganten...) berättade att bilden på deras DemoTV var hackig i panoreribngar för att de inte uppgraderad firmware ännu.
Har ju sett i omdömmen att folk klagat på hack vid panoreringar men löses det med ny uppdatering?
Postad 27 January 2010 - 21:55
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Var och kollade på G10 på OnOff idag. Säljaren, som faktiskt verkade kunnig (vet hur det kan vara, har själv jobbat på Elgiganten...) berättade att bilden på deras DemoTV var hackig i panoreribngar för att de inte uppgraderad firmware ännu.
Har ju sett i omdömmen att folk klagat på hack vid panoreringar men löses det med ny uppdatering?
Det var bara vid 24P matrial som den hade problem och det löste sig med en uppgradering.
Postad 28 January 2010 - 03:46
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
OT: Efter flera, flera veckors tid av läsande här och där, springande i butiker och snack med plånboken så slog jag precis till på en 46" S10! Har bytt åsikt nästan dagligen om vilken tv jag helst ville ha men efter alla rekommendationer bla från folk här på forumet så blev det en Panasonic plasma. Var nära på en 42G10 men kände att jag ville ha en lite större tv, och efter ett antal ovälkomna utgifter så var 10 papp det mesta jag kunde lägga. Och då är väl S10an inte så dum? Kan inte vänta tills jag får hem den så man kan börja pilla lite på den! =)
Tack för all info!
Berätta gärna om du märker av nån buzzing på tv:n när du fått hem den. Försökte lägga örat mot s10:an i butik och jag tyckte det lät som den surrade en hel del, hoppas du kan motbevisa mig.
Postad 28 January 2010 - 17:22
Zlaatan
-
Zlaatan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
OK, får tvn i början på nästa vecka så ska försöka ge besked så snabbt som möjligt.
Postad 29 January 2010 - 12:57
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Det var bara vid 24P matrial som den hade problem och det löste sig med en uppgradering.
Jag vill nog påstå att den fortfarande hackar vid panoreringar med firmware 1213.
Postad 29 January 2010 - 14:32
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag vill nog påstå att den fortfarande hackar vid panoreringar med firmware 1213.
Kan man få någon ordning på detta, ni som har tv:n, hacker den eller inte?
Postad 29 January 2010 - 16:37
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
jag upplever inga hack ifrån blu-ray 1080p24... har sett några filmer på bio som jag sen köpt blu-ray versionen av och dom filmerna hackar inte merän vad det gjorde på bio...
Postad 29 January 2010 - 20:43
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Det hackar inte mer än någon annan bildvisare som visar 24p på rätt sätt utan någon "CINEMA ULTRA SMOOTH 300Hz"-funktion påslagen. Dvs det hack som blir (vilket det inte blir i en välproducerad film) är vid t.ex. alldeles för snabba panoreringar för att det ska räcka med 24 bilder per sekund.
Postad 30 January 2010 - 02:36
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Det hackar inte mer än någon annan bildvisare som visar 24p på rätt sätt utan någon "CINEMA ULTRA SMOOTH 300Hz"-funktion påslagen. Dvs det hack som blir (vilket det inte blir i en välproducerad film) är vid t.ex. alldeles för snabba panoreringar för att det ska räcka med 24 bilder per sekund.
Så alla apparater som klarar 24hz borde uppvisa samma "hackningar" vid panorering? Vill inte vara kritisk till ditt uttalande på något sätt då jag själv är intresserad av en G10 men tvekar en aning just pga snack om problem med panoreringar på dessa. Syns dessa hack tydligt även i 60hz? Min föredetta Samsung plasma(PS50B550) gjorde ett väldigt bra jobb vid visning av blu-ray både på 60- och 24hz, inga som helst problem med bildflyt.
Redigerat av Hassezilla, 30 January 2010 - 02:37.
Postad 30 January 2010 - 18:32
Dången
-
Dången
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Min hackar som fan o jag har 1215..missnöjd som bara den.
Postad 30 January 2010 - 23:13
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Aj aj aj låter inte bra :s! Blir orolig då ja beställde tvn igår. Vad säger ni andra som lovordat tvn?
Postad 31 January 2010 - 01:30
Roadhouse
-
Roadhouse
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tänkte beställa en g10 imorgon, men efter allt snack om den nya firmwaren börjar jag bli nervös...
Kommer det en ny firmware eller inte? Ska jag ta och köpa en samsung le46b755 ist nu alltså?
Postad 31 January 2010 - 01:43
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
dom flesta kommer nog med 1213 firmware och jag har för mig att det gick att byta ner ifrån 1215... vad 1215 gör är att uppdatera IFC vilket tydligen skulle göra att bilden hackar mer... vad jag fått höra är att stänger man av den funktionen så stänger man av problemet...
Postad 31 January 2010 - 02:08
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
dom flesta kommer nog med 1213 firmware och jag har för mig att det gick att byta ner ifrån 1215... vad 1215 gör är att uppdatera IFC vilket tydligen skulle göra att bilden hackar mer... vad jag fått höra är att stänger man av den funktionen så stänger man av problemet...
Nu pratar du i nattmössan. De flesta nya har ju kommit med 1215 vilket inte förändrat ett jota med IFC. Varför skulle IFC göra att bilden hackar mer då det är en inställning som iaf förr i tiden motverkade detta? Ser faktiskt ingen skillnad mellan IFC av/på om jag ska vara ärlig. För övrigt ser jag inga speciella hack i bilden heller, dock vissa tendenser till fosforspår ibland men det är inget jag stör mig nämnvärt på. Om du nu har för dig att det går att byta ner till 1213 från 1215 får du gärna dela med dig av källan till det påståendet, då jag inte hört talas om någon som lyckats med detta och även jag är isåfall intresserad då jag fick sämre bild vid lågupplöst material efter uppdatering.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|