Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 13 mars 2009 - 09:33
skane
-
skane
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Bättre gammahantering Bättre dithering (helst ingen dithering...) Bättre rörelseskärpa Bättre deinterlace/skalning Bättre frontfilter En användbar CMS för 100%-ig färgrymd Högre ljusstyrka för de fall där man använder den i ett ljust rum Mindre APL-beroende ljusstyrka (inte bara en fördel iofs) Mindre komplex, eller snarare mindre klumpiga, inställningsmöjligheter Lägre strömförbrukning Osv, osv...100%-igt nöjd ska man aldrig bli. 
En panel utan buzzing
Postad 13 mars 2009 - 09:41
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Bättre gammahantering Bättre dithering (helst ingen dithering...) Bättre rörelseskärpa Bättre deinterlace/skalning Bättre frontfilter En användbar CMS för 100%-ig färgrymd Högre ljusstyrka för de fall där man använder den i ett ljust rum Mindre APL-beroende ljusstyrka (inte bara en fördel iofs) Mindre komplex, eller snarare mindre klumpiga, inställningsmöjligheter Lägre strömförbrukning Osv, osv...100%-igt nöjd ska man aldrig bli. 
Herrejäklar, du har nästan 10.000 inlägg snart, så jag tänker inte säga emot dig när det gäller saker de kan förbättra. Jag äger en panasonic själv och kan tillägga att de kan sluta med, kanske de redan gjort detta, -de kan sluta med automatisk ljusjustering(Kanske APL:en du menar?!). Någonting som retar gallfeber på mig. En sak till. Jag lider inte av reflexer och planerar hembion noggrant. De kan slänga frontfiltret också. Detta gäller i stort sett alla plasmatillverkare. Filtret brukar ge en blålila i svärtan när man tittar från sidan. Har man kalibrerat en plasma enligt konstens alla regler så vill inte jag ha en blåtintat svärta.
Postad 13 mars 2009 - 10:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Wowsa, OnOff-kontrast 7400:1 i US G10 vs 2400:1 i US Z800. Intressant nog har de nästan samma specade onoff-kontrast, kanske en gång för alla får folk att inse att det är rent ut sagt idotiskt att glo på specar...
Redigerat av pacman, 13 mars 2009 - 10:12.
Postad 13 mars 2009 - 10:21
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Ja ja det som du pratar om är för profs inte för vanliga användare som jag och för dem som inte ens ser skillnad mellan en 5.000 skärm och 50.000. Högre ljusstyrka för de fall där man använder den i ett ljust rumDet kan man redan göra med G9 men förbättring kan man göra alltid.
Postad 13 mars 2009 - 11:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Enator>> Tjaa, vad enskilda individer ser och inte ser tar jag ingen hänsyn till (och i många fall ger olika gamma större skillnader än olika svartnivåer trots den sistnämdas "hype", btw) - ville bara peka på att Pannas Pio-förstärkta utvecklingsavdelning har att göra.  Högre ljusstyrka - utan att tugga sönder bilden, dvs med någotsånär bibehållen korrekthet (och peak ljusstyrkan är tämligen begränsad i G9 även om man pajjar bilden, däremot kan man med annan gamma, typ Dynamic, få bilden att bli ljusare men det är en helt annan sak). Inte för att jag tycker den biten är så viktig dock. Kanske OT det här ovan men ändå inte, Panna ska ju förbättras på samma sätt som en tänkt nästa-Kuro behöver göra. Helt OnT är iaf att Pannas US G10 verkar ligga på ungefär XGA G8 Pio nivå. Pretty good med visst frågetecken runt floating blacks? (iofs i ett bildminne våra EU-modeller verkar sakna) Intressant att THX-läget verkar ha ett färgfel (som inte syns i mätningen, vilket i sig inte är konstigt då en mätning bara är ett stickprov ur färgrymden om man säger så), sa ju att en THX-logga inte garanterar ett jota... En sista punkt är väl gamman som mätmässigt iaf ser lite låg ut vilket är typiskt Panna (det är här Pio får mkt av sitt övertag i djup), det riskerar ge en bild som har lite för ljus karaktär och är kontrastlös - hoppas på bättring i EU modellerna. Allt ovan förutsatt att denne Chad vet vad han sysslar med.  Med alla teknikaliteter bakom oss så kan man iaf säga att de nya Pannorna verkar hyffsat bra iaf.
Postad 13 mars 2009 - 11:25
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Det är bara att hoppas på då att dom nya EU-Pannorna kommer ha betydligt bättre inställningsmöjligheter i form av reglage än vad dom haft förut då dom varit extremt handikappade på den punkten. Det är ju egentligen oväsentligt hur bra dom kan bli om man inte har inställningsmöjligheter att få dom dit..
Postad 13 mars 2009 - 12:15
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Slayer>> De har lite fler inställningsmöjligheter än tidigare iaf.
Postad 13 mars 2009 - 12:33
agnep
-
agnep
-
Rookie
-
9 inlägg
Enator>> Tjaa, vad enskilda individer ser och inte ser tar jag ingen hänsyn till (och i många fall ger olika gamma större skillnader än olika svartnivåer trots den sistnämdas "hype", btw) - ville bara peka på att Pannas Pio-förstärkta utvecklingsavdelning har att göra. 
Högre ljusstyrka - utan att tugga sönder bilden, dvs med någotsånär bibehållen korrekthet (och peak ljusstyrkan är tämligen begränsad i G9 även om man pajjar bilden, däremot kan man med annan gamma, typ Dynamic, få bilden att bli ljusare men det är en helt annan sak). Inte för att jag tycker den biten är så viktig dock.
Kanske OT det här ovan men ändå inte, Panna ska ju förbättras på samma sätt som en tänkt nästa-Kuro behöver göra.
Helt OnT är iaf att Pannas US G10 verkar ligga på ungefär XGA G8 Pio nivå. Pretty good med visst frågetecken runt floating blacks? (iofs i ett bildminne våra EU-modeller verkar sakna)
Intressant att THX-läget verkar ha ett färgfel (som inte syns i mätningen, vilket i sig inte är konstigt då en mätning bara är ett stickprov ur färgrymden om man säger så), sa ju att en THX-logga inte garanterar ett jota...
En sista punkt är väl gamman som mätmässigt iaf ser lite låg ut vilket är typiskt Panna (det är här Pio får mkt av sitt övertag i djup), det riskerar ge en bild som har lite för ljus karaktär och är kontrastlös - hoppas på bättring i EU modellerna. Allt ovan förutsatt att denne Chad vet vad han sysslar med. 
Med alla teknikaliteter bakom oss så kan man iaf säga att de nya Pannorna verkar hyffsat bra iaf. 
Lider Panna av buzzing i samma omfattning som Pio?
Postad 13 mars 2009 - 12:40
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Lider Panna av buzzing i samma omfattning som Pio?
Ursäkta en okunnig, men vad är "buzzing"?
Postad 13 mars 2009 - 14:16
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
skruva upp volymen..... http://www.youtube.c...h?v=uLTKjvgmctk
M
Urk, det där oljudet kan jag klart klara mig utan.
Postad 13 mars 2009 - 14:47
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Urk, det där oljudet kan jag klart klara mig utan.
Det där exemplaret är det ju fel på eller ett extrem fall, min G9 låter ingenting i jämförelse lite svagt surrande vid helt tyst i rummet bara. Och detta med Energispar av sen finns läge 1 och 2 som gör TV.n helt tyst i princip men då tappar man lite i bildkvalle sorry för OT men sån missvande info som du fick måste rättas. fotnot: skiljer såklart lite från ex till ex men youtube videon är missvisande för sånt buzz kan väl ingen ha el?
Redigerat av henke007, 13 mars 2009 - 14:51.
Postad 13 mars 2009 - 15:19
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Det där exemplaret är det ju fel på eller ett extrem fall, min G9 låter ingenting i jämförelse lite svagt surrande vid helt tyst i rummet bara. Och detta med Energispar av sen finns läge 1 och 2 som gör TV.n helt tyst i princip men då tappar man lite i bildkvalle sorry för OT men sån missvande info som du fick måste rättas.
fotnot: skiljer såklart lite från ex till ex men youtube videon är missvisande för sånt buzz kan väl ingen ha el?
Oljudet i sig finns ju säkert på TV:n i videon, men hur högt det är i verkligheten är ju svårt att veta. Man hör ju bara oljudet, inget annat som man kan jämföra det mot.
Postad 13 mars 2009 - 17:22
agnep
-
agnep
-
Rookie
-
9 inlägg
Det där exemplaret är det ju fel på eller ett extrem fall, min G9 låter ingenting i jämförelse lite svagt surrande vid helt tyst i rummet bara. Och detta med Energispar av sen finns läge 1 och 2 som gör TV.n helt tyst i princip men då tappar man lite i bildkvalle sorry för OT men sån missvande info som du fick måste rättas.
fotnot: skiljer såklart lite från ex till ex men youtube videon är missvisande för sånt buzz kan väl ingen ha el?
Ett faktum att Pio har buzzing i varierande grad. Men frågan är: har Panasonic buzzing?
Postad 14 mars 2009 - 23:28
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Nu tänker jag göra er avundsjuka genom att säga att jag just nu sitter i soffan och tittar på en wellpapp kartong som det står Panasonic TX-P42G10E på .
Vet inte varför det är så kul med en osprättad kartong men man vet att man har en högtidsstund framför sig. Nu ska bara barnen i säng så får man en kvalitetsstund för sig själv. Återkommer med intryck. /En ovanligt glad Magnus.
Nå hur är den?
Postad 14 mars 2009 - 23:35
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Ett faktum att Pio har buzzing i varierande grad. Men frågan är: har Panasonic buzzing?
Alla plasmaapparater har mer eller mindre buzzing, många dock så lite att det inte går att höra. Finns en tråd här om Panna PX80 & buzzing & enligt den så lider många av buzzing från den modellen. Själv så har jag Pio & hör själv ingen buzzing men det kan bero på att min hörsel inte är den bästa. Däremot så har jag flera andra elektronikprylar i rummet som ger ifrån sig störande ljud & det är ju tyvärr ett dilemma idag med alla fläktar, m.m...
Postad 15 mars 2009 - 09:33
agnep
-
agnep
-
Rookie
-
9 inlägg
Alla plasmaapparater har mer eller mindre buzzing, många dock så lite att det inte går att höra. Finns en tråd här om Panna PX80 & buzzing & enligt den så lider många av buzzing från den modellen.
Själv så har jag Pio & hör själv ingen buzzing men det kan bero på att min hörsel inte är den bästa. Däremot så har jag flera andra elektronikprylar i rummet som ger ifrån sig störande ljud & det är ju tyvärr ett dilemma idag med alla fläktar, m.m...
Tack för detta klargörande besked! Nästa fråga: Är Samsungs LED - paneler helt tysta?
Postad 15 mars 2009 - 22:50
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Tack för detta klargörande besked! Nästa fråga: Är Samsungs LED - paneler helt tysta?
Ja, men det är ju en LCD/LED
Postad 15 mars 2009 - 22:53
Rasmus Larsen
-
Rasmus Larsen
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Flatpanels.dk anmelder snart G10 serien. Det er den europæiske model, der er lidt anderledes end den amerikanske. Link: http://www.flatpanel...p;id=1236987592
Postad 16 mars 2009 - 17:55
jesperk
-
jesperk
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Nu ligger skärmarna även ute på Panasonic.se ..
Postad 17 mars 2009 - 15:02
Shire
-
Shire
-
Användare
-
-
192 inlägg
Detta är intressant. Jag funderar på att köpa en ny tv inom några månader. Sitter just nu med en 42' Samsung c96 som jag haft i över 1.5år. När jag köpte den så valde jag mellan den och Panna px70. I efterhand så ångrar jag lite att jag inte valde pannan, även fast min Samsung funkat bra.
Vill uppgradera mig några tum och få fullhd såklart. Ska sälja min nuvarande tv till farsan hoppas jag.
Så just nu pendlar jag mellan 50' plasma och 52' lcd.
Lcd är verkligen en djungel. Sony och Samsung är populärast men var man än tittar så har folk sina problem med dom, därför jag mer seriöst börjar kolla på plasma, och då främst Panasonic.
Jag säger inte att Panasonic alltid funkar klockrent, men deras generella plasmarykte vet vi alla om.
Just därför har jag nu mina ögon inställda på TX-P50G10. Släpps sista Mars?
Jag hoppas att det börjar komma in lite fler butiker på prisjakt snart och att den sänks några kronor.
~20k får man trotts betala för en 52' lcd om man vill ha en vettig, därför denna är intressant.
Postad 17 mars 2009 - 16:10
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
###### DHL att vara sega. Beställde min G10 från panasonic-center i onsdags och kommer inte få hem den föränn i morgon.
Tacka vet jag posten! Då slipper man vara hemma mitt under dagen också.
Postad 17 mars 2009 - 16:25
Shire
-
Shire
-
Användare
-
-
192 inlägg
###### DHL att vara sega. Beställde min G10 från panasonic-center i onsdags och kommer inte få hem den föränn i morgon. Tacka vet jag posten! Då slipper man vara hemma mitt under dagen också.
Vilken tum? Ser mycket fram mot en minirecension av dig. : ) Trodde inte den skulle släppas före månadsskiftet, inkluderat deras egna center, men så fel man kunde ha.
Postad 17 mars 2009 - 18:04
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Vilken tum? Ser mycket fram mot en minirecension av dig. : ) Trodde inte den skulle släppas före månadsskiftet, inkluderat deras egna center, men så fel man kunde ha.
Nej det verkar faktiskt som att de börjat rullas ut så smått. Det var ju även någon som skrev i tråden om MediaMarkts 20% rea som hade fått tag på 46" G10 för dryga 15000:-. Rätt bra pris med tanke på att den ligger på nästan 19 jämnt just nu vid introduktionen.
Postad 17 mars 2009 - 20:48
Higgs
-
Higgs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hur mycket bättre är G-serien jämfört med exempelvis PZ85? Antar att det kommit ut en del recensioner nu.
Postad 17 mars 2009 - 23:25
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
@Simna
Jag var också på Mediamarkt i Göteborg idag och tittade extra noga på Panasonic 46G10E. Den har mycket skarpare och bättre bild än Panasonic 42PZ85E exempelvis. Och 46G10 är mycket snyggare än pz80, pz85, pz800. sSå design på G10-serien är toppen! Panasonic 46G10E är stilig och ganska tunn TV, tjockleken ligger på 4" om jag inte minns fel. Den nya Panasonic G10 plasman är perfekt tv om man vill hänga den på väggen. Sedan gick jag runt och tittade på några andra plasmor och LCD och alla märken (Sony, Samsung, LG, Sharp...även Panasonics plasmor från 2008) var mycket tjockare än G10-an!!
G10:an får minus när det gäller priset! Personligen, tycker jag att den inte är värd 20 000kr i storlek 46"! Och jag håller fast vid min åsikt.
Vill man ha 46" då är det smartare att köpa Panasonic 46PZ85E hos Netonnet.se eller hos Fyndbörsen.se för 15490kr! Själv ska jag vänta tills de sänker Panasonic 50G10 till 20 000kr.
Under tiden kommer Samsungs plasma 8-serien ut och den ska jag titta på extra noga!
Mvh Brando
Jag har köpt Panasonic Viera TX-P46G10 och kostade mig 15990 med två års garanti och 1995 kr för fem års försäkring. Totalt kostade 17985 kr. Köp aldrig från MediaMarkt. De säljer alltid dyrt och har inget pris garanti TX-P46G10 är väldigt vacker med senaste tekniken.
Postad 17 mars 2009 - 23:35
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
###### DHL att vara sega. Beställde min G10 från panasonic-center i onsdags och kommer inte få hem den föränn i morgon. Tacka vet jag posten! Då slipper man vara hemma mitt under dagen också.
Hej! Vilken tum och hur mycket betalade du? Jag vill vet om du inte betalade mycket.. Jag köpte 46-tumm med två års garanti och 5 års försäkring kostade mig 17985 och utan försäkring bara med två års garanti kostar det 15990. 42-tum kostar kostar 13995 utan försäkring bara med två års garanti.
Postad 18 mars 2009 - 01:28
whip0981
-
whip0981
-
Rookie
-
5 inlägg
Det va då jäklar vad dyr 50" x10 är. 16000 för en "budget" plasma? Visst saker å ting är dyrare i Sverige men att en TV är 7000kr dyrare i Sverigen jämfört med Usa är väl knappast normalt? PX80 är ju t.o.m. dyrare i Usa.. Gah, hade förväntat mig 12000ish.. Och px80 är påväg ut.. aja får väl satsa 42x10 istället.
Postad 18 mars 2009 - 08:13
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Hej! Vilken tum och hur mycket betalade du? Jag vill vet om du inte betalade mycket.. Jag köpte 46-tumm med två års garanti och 5 års försäkring kostade mig 17985 och utan försäkring bara med två års garanti kostar det 15990. 42-tum kostar kostar 13995 utan försäkring bara med två års garanti.
Var kan man köpa TX-P42G10 för 13995kr? Bra pris!
Redigerat av JockeJ, 18 mars 2009 - 08:13.
Postad 18 mars 2009 - 08:35
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
En säljare på El-Giganten i Umeå lät rätt negativ när jag frågade om de hade några nya Panasonic-plasmor på väg in. Han sa att El-Giganten inte hade skrivit avtal med Panasonic ännu. Förhandlingar pågick fortfarande. Han sa också att när kronan sjunikt med 60% i värde så var han orolig över att nya modellen skulle bli dyr om dom inte lyckas få en riktigt bra deal med Panasonic. Däremot hade dom färdiga avtal med Samsung och LG och de har börjat få in nya modeller från dom märkerna. Jag frågade inte hur prisutvecklingen såg ut där.
Postad 18 mars 2009 - 16:13
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Arshad. Tvärtom , mediamarkt har låga priser, bra kampanjer och Svensksålda modeller som omfattar BRA GARANTI tack vare deras service! Om du har haft en dålig dag hos dem , ska du inte skylla på hela företaget e dåligt.
Men 42PS10 står som en LCD modell när man kollar företagen som säljer dem. LX-S10 dessutom. Så ändra gärna "plasma" under LX =D S10 verkar bara finna i 46 tum i dagsläget på prisjakt? Mvh
Postad 18 mars 2009 - 16:31
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Jag har köpt Panasonic Viera TX-P46G10 och kostade mig 15990 med två års garanti och 1995 kr för fem års försäkring. Totalt kostade 17985 kr. Köp aldrig från MediaMarkt. De säljer alltid dyrt och har inget pris garanti TX-P46G10 är väldigt vacker med senaste tekniken.
Var hittade du den för 15990? Billigast på prisjakt är ju 18890. Inget judder eller orolig och grynig bild med Blu-Ray?
Postad 18 mars 2009 - 18:47
bmw62
-
bmw62
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Gav som jag sa i Mediamarkt tråden 15192Kr för min 46g10:a , Jag är tyvärr ingen bra referens att gå efter
om kvaliteten på denna då det är min första plasma kan bara säga att jag är riktigt nöjd efter ha klämt på den ett par dagar testat med Comhem hdbox och en Tvix6500 riktigt bra bild ootb , Inte fingrat mycke på inställningarna
försökt hitta nå bra scener för o kolla hur den trivs med 24fp 96Hz det jag hitills sett är ok iaf
på vanliga tvsändningar har jag sett några få antydningar på "blockig färgutteckning" (finns säkert nått bra tekniskt uttryck för det) på enfärgade ytor men det behöver ju inte vara tv:ens fel.
Ljudet från Fläktarna hörs inte från soffan så nöjd med det också . riktigt bra komplement till min panna ae3000 som slipper slita på lampan till nyheterna från och med nu
Postad 18 mars 2009 - 20:24
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Arshad. Tvärtom , mediamarkt har låga priser, bra kampanjer och Svensksålda modeller som omfattar BRA GARANTI tack vare deras service! Om du har haft en dålig dag hos dem , ska du inte skylla på hela företaget e dåligt.
Men 42PS10 står som en LCD modell när man kollar företagen som säljer dem. LX-S10 dessutom. Så ändra gärna "plasma" under LX =D S10 verkar bara finna i 46 tum i dagsläget på prisjakt? Mvh
Det du säger stämmer inte enligt mig. Det var inte min första gång handla på Mediamarkt utan det var många gånger. Nu ångrar jag fullständigt. Jag är inte ensam utan det är många många som klagade om priset när de hittade priset billiga på andra och krävde prisgaranti. Ok jag ska inte skylla på hela företaget o vad svarar du för de andra som också klagade. Ett år är inte BRA GARANTI UTAN TVÅ ÅR ÄR BÄTTRE. Du får inget öppetköp. Tänk om du köper en dyr vara, betala mycket o sedan ångrar du vilket du inte tyckte om det.
Postad 18 mars 2009 - 20:28
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Var kan man köpa TX-P42G10 för 13995kr? Bra pris!
Jag köpte på Euronics men olika Euronics säger olika priset. Fråga på Euronics. Men om du inte får samma priset, skriv till mig så ska jag visa var du ska köpa.
Postad 18 mars 2009 - 21:09
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Var hittade du den för 15990? Billigast på prisjakt är ju 18890. Inget judder eller orolig och grynig bild med Blu-Ray?
Jag köpte tv:n på Euronics. Två års garanti men jag köpte också med fem års garanti. De levererar gratis. Kostar ingenting. Paketet får jag hemskickad. Om det går sönder under garantitid behöver jag inte packa o lämna till de för reparation utan de själv kommer. .
Postad 18 mars 2009 - 21:42
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag köpte tv:n på Euronics. Två års garanti men jag köpte också med fem års garanti. De levererar gratis. Kostar ingenting. Paketet får jag hemskickad. Om det går sönder under garantitid behöver jag inte packa o lämna till de för reparation utan de själv kommer. .
Här skrev jag lite fel. Jag menade inte fem års garanti utan fem års försäkring.
Postad 19 mars 2009 - 07:49
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hej!
Hur bra är de nya panasonic plasmorna? Hur står dom sig mot Pioneer G9?
Mvh D
Postad 19 mars 2009 - 08:23
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hej!
Hur bra är de nya panasonic plasmorna? Hur står dom sig mot Pioneer G9?
Mvh D
Du får upp till Pannas professionella monitorer för att den ska kunna konkurrera med Pio G9 och då först nästa år eller då nästa. Därmen varken sagt att Pannas TV är dåliga eller att de inte slår G9 på fingrarna vad gäller vissa detaljer utan jag menar sett till helheten - bildbehandling, kalibreringsmöjligheter, svartnivå, osv... Mao, om du är i funderingar kring att köpa nu så skulle jag definitivt köpa Pioneer för tillfället, du finner inte en bättre TV på ett bra tag till. PS Utöver det så får du väl fösöka bege dig ut i vimlet och se dem sida vid sida för att själv bilda dig en uppfattning.  DS
Redigerat av Wolfy, 19 mars 2009 - 08:25.
Postad 19 mars 2009 - 13:51
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Jovars du må ha rätt arshad . Dock e euronics min favo affär. bättre service får man ju där givetvis då det är en liten butik  ivf i Göteborg
härlig butik!
Någon som läst nåt ifall Panasonic 42 S10 (plasman) går att köpa snart?
ser bara LX- S10 (lcdn) och plasman PX-S10 (i 46 tum) .
Dock ser man ingen bild! Blir det en panasonic nu så vill jag se en najs design för en gångs skull som pz70 var!
Man får rulla tummarna och hoppas på S10
Postad 19 mars 2009 - 14:42
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Igår fick jag hem min 42" G10 så jag har bara hunnit testa den lite under en kväll. Men jag tänkte att folk säkert vill ha kommentarer ändå.
Överlag så är jag nöjd med tv:n. Jag köpte tidigare en LCD-TV, Sony W4500 som jag skickade tillbaka pågrund av Bleeding/Clouding. Eftersom det här är en plasma så verkar det problemet inte finnas. Vilket är ett klart plus.
Svärtan överlag är bättre på G10 än W4500. Ser riktigt fint ut på film tycker jag. W4500 hade också bra svärta faktiskt, men den led ju som sagt av bleeding vilket förstörde hela upplevelsen.
G10 är inte lika ljusstark som W4500. Då film är det viktigaste för mig är det dock inte ett problem, speciellt inte i nedsläckt rum.
Det sägs att plasmor i full-hd tappar lite i ljusstyrka, så det får man nog leva med. Observera att jag inte har hunnit testa olika inställningar speciellt mycket än.
Designen är jag väldigt nöjd med. Inte den snyggaste tv jag har sett men heller inte den fulaste. Över medel skulle jag säga. Inget i designen som jag stör mig på vilket är viktigt. Var lite rädd att jag skulle tycka foten var ful men den var helt ok.
Fjärrkontrollen är jag lite besviken på. Av 2 anledningar. Den är lite för riktningskänslig vilket känns lite märkligt år 2009. Den andra saken är att alla knappar är mjuka och sköna, samt ljudlösa, förutom navigeringsknapparna och OK-knappen som av någon dum anledning är gjorda i ett hårdare material och ger ifrån sig ett klick-ljud vid varje knapptryck. Extremt irriterande faktiskt. I övrigt är den snygg och ser ganska lyxig ut.
Menyerna är enkla och bra. Jag är dock lite besviken på den inbyggda programguiden. Här är Sony oslagbara i jämförelse.
När man tar fram programguiden så försvinnner både bild och ljud helt, vilket är lite trist.
I övrigt fungerar den inbyggda digitalboxen bra! Snabba kanalbyten. Ungefär lika snabb som Sonyn.
Jag använder DVB-C med Tele2 och även SVT HD fungerade bra.
HD-material ser naturligtvis väldigt bra ut. Det många istället kanske vill veta är hur SD-material ser ut.
Jag tycker både Sonyn och Panasonicen är väldigt duktiga på detta.
Med alla filter och dylikt avstängt är den fullt godkänd här. Mycket mer naturlig bild än på Sonyn t.ex.
Jag tittade på Proof of life på 6:an igår och kunde verkligen njuta av filmen.
G10 har 2 fläktar som jag faktiskt inte visste att den skulle ha. De låter dock mest om man av nån anledning skulle stå bakom tv:n. Framifrån är dom väldigt svåra att höra.
På en skala 1 till 5 får G10 en 4:a av mig. Denna kommer jag att behålla.
Edit: Glömde säga att den pixelmappar fin fint från datorn över HDMI. Stäng av overscan bara så blir det fint.
Redigerat av Chimen, 19 mars 2009 - 14:45.
Postad 19 mars 2009 - 17:29
e99swa
-
e99swa
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag ringde Panasonic support och frågade om TV har stöd för comhems HD utsändningar. Det hade den sa de, med tillhörande CA-modul.
Är detta något nytt, att man slipper en speciell HD-box?
Redigerat av e99swa, 19 mars 2009 - 17:37.
Postad 19 mars 2009 - 21:22
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Igår fick jag hem min 42" G10 så jag har bara hunnit testa den lite under en kväll. Men jag tänkte att folk säkert vill ha kommentarer ändå. Överlag så är jag nöjd med tv:n. Jag köpte tidigare en LCD-TV, Sony W4500 som jag skickade tillbaka pågrund av Bleeding/Clouding. Eftersom det här är en plasma så verkar det problemet inte finnas. Vilket är ett klart plus. Svärtan överlag är bättre på G10 än W4500. Ser riktigt fint ut på film tycker jag. W4500 hade också bra svärta faktiskt, men den led ju som sagt av bleeding vilket förstörde hela upplevelsen.
G10 är inte lika ljusstark som W4500. Då film är det viktigaste för mig är det dock inte ett problem, speciellt inte i nedsläckt rum. Det sägs att plasmor i full-hd tappar lite i ljusstyrka, så det får man nog leva med. Observera att jag inte har hunnit testa olika inställningar speciellt mycket än.
Designen är jag väldigt nöjd med. Inte den snyggaste tv jag har sett men heller inte den fulaste. Över medel skulle jag säga. Inget i designen som jag stör mig på vilket är viktigt. Var lite rädd att jag skulle tycka foten var ful men den var helt ok.
Fjärrkontrollen är jag lite besviken på. Av 2 anledningar. Den är lite för riktningskänslig vilket känns lite märkligt år 2009. Den andra saken är att alla knappar är mjuka och sköna, samt ljudlösa, förutom navigeringsknapparna och OK-knappen som av någon dum anledning är gjorda i ett hårdare material och ger ifrån sig ett klick-ljud vid varje knapptryck. Extremt irriterande faktiskt. I övrigt är den snygg och ser ganska lyxig ut.
Menyerna är enkla och bra. Jag är dock lite besviken på den inbyggda programguiden. Här är Sony oslagbara i jämförelse. När man tar fram programguiden så försvinnner både bild och ljud helt, vilket är lite trist. I övrigt fungerar den inbyggda digitalboxen bra! Snabba kanalbyten. Ungefär lika snabb som Sonyn. Jag använder DVB-C med Tele2 och även SVT HD fungerade bra.
HD-material ser naturligtvis väldigt bra ut. Det många istället kanske vill veta är hur SD-material ser ut. Jag tycker både Sonyn och Panasonicen är väldigt duktiga på detta. Med alla filter och dylikt avstängt är den fullt godkänd här. Mycket mer naturlig bild än på Sonyn t.ex. Jag tittade på Proof of life på 6:an igår och kunde verkligen njuta av filmen.
G10 har 2 fläktar som jag faktiskt inte visste att den skulle ha. De låter dock mest om man av nån anledning skulle stå bakom tv:n. Framifrån är dom väldigt svåra att höra.
På en skala 1 till 5 får G10 en 4:a av mig. Denna kommer jag att behålla.
Edit: Glömde säga att den pixelmappar fin fint från datorn över HDMI. Stäng av overscan bara så blir det fint.
Hej! Vad är Bleeding/Clouding som du tyckte var sämre på Sony W4500? Får du bättre bildkvalite även på vanliga tv-kanaler dvs. analag? De flesta rekommenderar bara HD-ready plasma än Full HD plasma om man använder tv:n som analog och även digitala kanaler eftersom Full HD är bättre på HD kanaler och sämre på analoga kanaler jämfört med HD-ready, tycker de. Får du också sämre bilden på vanliga kanaler? Min får jag bättre bilden på blu-ray o sport men sämre o suddigare på vanliga kanaler. Enligt Euronics, om jag hade LCD-tv hade bilden blivit sämre på analoga-kanaler även om jag hade den bästa LCD-tv. Har någon som haft den senaste LCD 8-serie från Samsung LE-46A766R1W/XXE och ge lite information om hur den är? Vissa tycker att den fungerar lika bra som senaste plasma dvs. Panasonic TX-P46G10E på vilket sätt som helst.
Postad 19 mars 2009 - 22:38
Explorer76
-
Explorer76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Är det någon här som har uppdaterad info om Z1 och/eller V10?
Priser, när de kommer till Sverige, test?
Postad 20 mars 2009 - 01:08
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3 147 inlägg
Ja, och V10, den vill jag ha...
Redigerat av simulacra, 20 mars 2009 - 01:14.
Postad 20 mars 2009 - 07:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
De flesta rekommenderar bara HD-ready plasma än Full HD plasma om man använder tv:n som analog och även digitala kanaler eftersom Full HD är bättre på HD kanaler och sämre på analoga kanaler jämfört med HD-ready, tycker de.
"De felsta" vet inte vad de pratar om dock.  Hur bra (eller rättare sagt, hur lite dåligt) dåliga insignaler återges har iprincip ingeting med displayens upplösning att göra.
Postad 20 mars 2009 - 08:16
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag ringde Panasonic support och frågade om TV har stöd för comhems HD utsändningar. Det hade den sa de, med tillhörande CA-modul. Är detta något nytt, att man slipper en speciell HD-box?
Stöd för teikniken kabel-tv är ingen garanti för att du ska kunna använda boxen hos alla operatörer. Börja med att kontakta Comhem och fråga om de kan paira programkortet till den inbyggda boxen du har i din tv. Mest troligt går det inte utan de kräver att du använder en av deras egna boxar. Om de svarar ja, be att få det skriftligt. De har väldigt varierande kvalitet på Comhems kundtjänst. Du kan råka ut för en medarbetare som inte har en susning om någonting, därför är det bra om du säkerställer att du får svar på viktiga frågor skriftligt. Kanske är mail bäst. Jag vet inte hur bra bilden blir i dom här inbyggda boxarna men jag vet att Comhems HD-PVR är grymt bra. Både bildmässigt och användarmässigt. Sikta på den. Förhoppningsvis har ändå Panasonic lagt ner lite krut på boxarna i de nya modellerna. Jag köpte en CA-modul till en bekants PX70 för att han skulle slippa den externa Boxer-boxen men jag blev besviken på bilden. Trots att den inbyggda boxen torde ha perfekt överföring blev bilden sämre motför den många år gammla externa boxen som var inkopplad via Scart.
Postad 20 mars 2009 - 11:45
Unregistered0ad6fe96
-
Unregistered0ad6fe96
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Nu har priserna med studentrabatt dykt upp på dustinhome, men dem har dock inte i lager än. Priset för P46G10 är 14204 kr och P50G10 är 17189 kr.
Redigerat av Unregistered0ad6fe96, 20 mars 2009 - 12:31.
Postad 20 mars 2009 - 13:03
Shire
-
Shire
-
Användare
-
-
192 inlägg
Nu har priserna med studentrabatt dykt upp på dustinhome, men dem har dock inte i lager än. Priset för P46G10 är 14204 kr och P50G10 är 17189 kr.
Först och främst tack för recensionen Chimen. När man pendlar mellan lcd och plasma så är det perfekt med jämförelse. Speciellt när man är intresserad av både g10 och w4500. Nu till det citerade. Nästan 6000kr i studentrabatt? Kan det vara möjligt? Syftar på 50'. Jag studerar inte själv men verkar som att man kanske får ringa till kompisarna som gör det....
Postad 20 mars 2009 - 13:14
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Först och främst tack för recensionen Chimen. När man pendlar mellan lcd och plasma så är det perfekt med jämförelse. Speciellt när man är intresserad av både g10 och w4500.
Nu till det citerade. Nästan 6000kr i studentrabatt? Kan det vara möjligt? Syftar på 50'. Jag studerar inte själv men verkar som att man kanske får ringa till kompisarna som gör det....
Ja usch, "förlorade" en jäkla massa pengar på att inte vänta tills Dustin fick in den! Riktigt bra priser där med rabbaten!
Postad 20 mars 2009 - 15:37
Unregistered1203
-
Unregistered1203
-
Användare
-
-
173 inlägg
Gråimporterar Dustin Home sina Panasonic-tv-apparater?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|