Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8.924528 (52) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 9.340908 (43) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9.651428 (174) Inga priser
84 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 * (3109 inlägg) 9 år sedan
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 10 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 11 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 12 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 13 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 14 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 14 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 14 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 * (2925 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 15 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 15 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 16 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 16 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 16 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 16 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 17 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 17 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 17 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 17 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 17 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 17 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 17 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU) (1466 inlägg) 17 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 17 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 17 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 17 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 17 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 17 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 17 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 17 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 17 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 17 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 17 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 17 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 17 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 17 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 17 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 17 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 17 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 17 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 17 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 17 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 17 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 17 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 17 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 18 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 18 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 18 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 18 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 18 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 18 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 18 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 18 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 18 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 18 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 18 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 18 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 18 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 18 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 18 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 18 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 18 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 May 2008 - 20:49

Agge_
  • Agge_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Goddag kära hembiobröder!
För ett tag sedan dog vår gamla tjocka 28"-are som tjänat oss väl de sista 10 åren. Således började jakten på den nya generationens ultimata platt-TV. Ju mer man började läsa om allt vad platt-TV heter, ju längre in i djungeln kom man. Och man har ju nästan blivit mer vilsen än vad man var från början.
Efter mycket läsande, bl a. här på forumet, så har jag kommit fram till följande...

Användningsområde: Vi kommer till 85% se vanlig digital-TV (via parabol eller kanske boxer i framtiden, ej com hem), 10% vanlig DVD och resterande 5% inkopplad till min laptop via HDMI. Sport ser vi på rätt mycket. Kommer troligtvis inte se något full-HD-material annat datorskärmen. Kommer nog inte ha någon annan ljudkälla än TVn's egna högtalare.

Placering: TV'n kommer att stå ca 3m från huvudsoffan men bara 80cm-1m från "sido-soffan" (se bild). Det är rätt ljust i rummet då hela vänstra väggen består av ett burspråk med 2 stora+ 2 små fönster, men solen kommer inte lysa direkt på TV'n.
Postad bild

Önskemål: Ja tror att runt 40" (+- 2") är lagom för oss. Vill naturligtvis ha bästa möjliga bildkvalitet, ser inte någon större användning av full-HD så HD-ready duger bra. 100 Hz ska väl vara bra till sport så det vore schyst, dock har ja märkt att t ex. Samsung F86's 100 Hz-teknik gör att bilden "hackar" vid snabba rörelser = dåligt!

Prisklass: 10 000 (+- 2000) Kr

De alternativ jag har kommit fram till är följande:

Panasonic TH-42PX80
9690 kr på Elgiganten (online)
+ Verkar vara väldigt populär och sägs ge bäst bild för pengen
+ 100 Hz och snabb responstid
+ Visar vanlig digital-TV bra
+ Bra betraktningsvinkel
- I affären tyckte jag inte svärtan var särskilt bra
- 42" känns väldigt stort
- Reflekterande glas

Samsung LE-40F86BD
11990 kr på Komplett.se
+ Verkar ha väldigt bra bild
+ Snyggt utseende
+ Bra svärta
+ Bra betraktningsvinkel för att vara LCD
- 100 Hz-funktionen gör att bilden "hackar"
- Känslig för dåligt material
- Vissa har problem med humbars osv.
- Reflekterande glas
- Hur är det med gråimport/garanti?

Samsung PS-42Q97HD
7990 kr på Komplett.se
+ Verkar ha väldigt bra bild (OnOff's säljare sade att nästan alla kollegorna hade denna)
+ Mycket bra svärta
+ Kanonbra pris!
- Vissa har problem med att den låter högt
- Ingen 100 Hz
- Reflekterande glas
- Billig = returnerade?

Sony KDL-40D3000K
11990 kr på Elgiganten (sista exemplaret)
+ Verkar ha väldigt bra bild
+ Verkar ha bra 100 Hz
+ Inte reflekterande glas
+ 40" lagom storlek
- Otroligt fult utseende
- Utgående modell (om den går sönder?)

Så, vad har ni att säga om dessa alternativ med tanke på mina användningsområden osv. Vilken skulle ni rekommendera för mina behov och varför?
Tusen tack på förhand!

MVH Agge

Redigerat av Agge_, 25 May 2008 - 20:53.

Postad 25 May 2008 - 21:02

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Hej!
Finns ingen TV som är bättre än PX80 i den prisklassen.
Det reflekterande glaset har en fördel som de andra maskinerna inte har som inte har detta glas.
Färgerna får ett litet mer djup samt svärtan blir bättre. Har du inga fönster "framför" TV'n så är det inga problem.

Så läs du tråden om PX80, den mest prisvärda TV'n under 15K.

Ha det!

Postad 25 May 2008 - 21:17

spottkobra
  • spottkobra
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Vilket Elgiganten har D3000 kvar?

Postad 26 May 2008 - 15:37

Agge_
  • Agge_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Hej!
Finns ingen TV som är bättre än PX80 i den prisklassen.
Det reflekterande glaset har en fördel som de andra maskinerna inte har som inte har detta glas.
Färgerna får ett litet mer djup samt svärtan blir bättre. Har du inga fönster "framför" TV'n så är det inga problem.

Så läs du tråden om PX80, den mest prisvärda TV'n under 15K.

Ha det!

Har läst väldigt mycket om PX80 men tyckte inte den utmärkte sig särskilt mycket i affärerna. Har du själv gått till en elektronikkedja och sett den jämte många andra starka konkurrenter eller har du läst för mycket på forum? Det är trots allt verkligheten som räknas hur mycket än alla PX80-"fääns" hyllar den. Eftersom den är så billig nu så borde det finnas bra utmanare som ändå platsar i min budget.

Vilket Elgiganten har D3000 kvar?

Kan tyvärr inte säga det fören jag avgjort vilken TV ja ska köpa;)

Kom igen nu alla som sett flera av dessa alternativ i verkligheten, ni måste ju ha något att säga om dem. Vill helst inte höra vad såna som bara sett en av dem säger utan omdömen som hjälper mig att välja!
Thank you brothers

Postad 26 May 2008 - 16:02

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har du samma ljusförhållande, etc. som i affärerna (föga troligt) så är det ju bara att gå in och ta den som ser bäst ut.
Det ser oftast helt annorlunda ut i hemmiljö. PX80:n ser inte alls lika bra ut i affärerna som hemma (har själv ägt den).

Och 42" på 3m är absolut inte för stort! Har ca 3m själv och enda anledningen till att det numera hänger en 50PX8 på väggen är att jag tyckte 42PX80 var för liten.....

Postad 26 May 2008 - 18:44

Unregistered071ed45b
  • Unregistered071ed45b
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Panasonic TH-42PX80
- 42" känns väldigt stort
Känns stort första dagarna sedan har du vant dig. Jag gick från en 28" tjocktv till den hära. Igår kollade jag lite imellan dom... Hur tusan kollade jag på en så liten tv som 28?

- Reflekterande glas
Inget jag har märkt av något. Dock har jag lite mörktlagt.
Eller menar du skyddsglaset?

Postad 26 May 2008 - 20:44

Agge_
  • Agge_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det jag menar med att det känns stort är att vi nästan uteslutande kommer att se på vanligt digital-tv och ni kan ju själva räkna ut att ju större skärm, desto sämre kvalitet på samma avstånd. Självklart ser alla TV-apparater bättre ut hemma när man inte har något att jämföra med. Sen tror jag att många har köpt PX80 och därför rekommenderar den. Man kan ju inte gå o säga att TV'n man köpt är mindre bra:P Någon mer än jag måste ju vart i en elektronikkedja och sett att PX80 har sämre svärta än t ex. Q97?
Ni som har någon av de andra modellerna än PX80 får gärna säga varför ni valde dessa.
Någon som har en 42PX80 i ett ljust rum får gärna beskriva hur det funkar.

MVH Agge

Postad 26 May 2008 - 22:25

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
skulle satsa på en q97 pga att pris/prestanda är oslagbart med det låga priset. dessutom en av marknadens snyggaste tv-apparater tycker jag inte är fel. har en själv och är nöjd med det mesta och dessutom har jag fått ett ljudlöst exemplar. trorpx80 är likvärdig men priset på q97 gör den till en vinnare i dagsläget. hade priset varit det omvända hade jag sagt px80.

Postad 27 May 2008 - 21:28

Agge_
  • Agge_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

skulle satsa på en q97 pga att pris/prestanda är oslagbart med det låga priset. dessutom en av marknadens snyggaste tv-apparater tycker jag inte är fel. har en själv och är nöjd med det mesta och dessutom har jag fått ett ljudlöst exemplar. trorpx80 är likvärdig men priset på q97 gör den till en vinnare i dagsläget. hade priset varit det omvända hade jag sagt px80.

Det verkar precis som du antydde att väldigt många har fått väldigt högljudda Q97:or och det vill man ju inte ha. Och Komplett som hade den för under 8000 kr verkar inte ha den kvar längre. Även fast den är så billig så köper jag hellre en TV för 2-3000 kr mer (som ändå ligger inom min budget) som kanske har bättre bild.
Hur tycker du din Q97 visar vanlig digital-TV (SD) jämfört med andra du kikat på?

Postad 27 May 2008 - 22:16

ravenshield
  • ravenshield
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Om man skulle välja mellan en Panasonic TH-42PX80 och LG 42LY95, vilken skulle ni välja då?

Har mest tänkt se digital TV (mycket sport) och spela PS3. Ev även koppla in den via datorn.

Vore tacksam för lite tips eftersom jag tänkte köpa en imorgon.

Lite mer info

Redigerat av ravenshield, 27 May 2008 - 22:17.

Postad 27 May 2008 - 22:23

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
jag skulle inte lita på försäljare om jag var du...de säger gärna bra saker om sina produkter. Ta en titt istället, be om fjärrisen och pilla lite på inställningarna. Ta sedan tvn du tycker bäst om. Bild är väldigt subjektivt.

Postad 27 May 2008 - 23:26

Agge_
  • Agge_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

jag skulle inte lita på försäljare om jag var du...de säger gärna bra saker om sina produkter. Ta en titt istället, be om fjärrisen och pilla lite på inställningarna. Ta sedan tvn du tycker bäst om. Bild är väldigt subjektivt.

Detta vet jag mycket väl om eftersom jag själv jobbar som telefonförsäljare;) Men i detta fallet så stod ja o snackade med en ung säljare som inte var så "frammåt" och vi hade faktiskt en riktigt trevlig konversation utan något som helst "säljsnack", och han sade att nästan alla hade Q97 och resten hade PX80.

Postad 28 May 2008 - 05:29

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Du vet om att Q96 är samma skärm som Q97? Det är bara en metallist som skiljer. Det kan vara bra att veta eftersom utbudet genast ökar kraftigt då (men blanda inte ihop Q96 med C96). Jag har själv en Q96 och är väldigt nöjd. Själv föredrar jag Q96/97: s lite skarpare bild före Panasonic PX70/80, men det är väl en smaksak. Det hävdas att PX80 ska ha bättre svärta (PX70 hade det inte), men jag måste säga att jag inte heller upplever att så är fallet. Surr är inget nämvärt problem på min skärm, även om den kan låta lite vid ljusa bilder eller om den stått på länge. Glaset är inte särskillt reflekternade eller i varje fall mindre reflekterande än alla tjock-tv:s som någonsin gjorts. Det finns såna som är bättre, men den är helt ok ur det hänseendet. Ljudet är helt ok med nåt Samsung kallar tru-surround även om det inte fixar högre volymer särskillt bra. Det är i varje fall inte sämre än valfri tjock-tv med surround ljud, men det ska erkännas att det finns plattskärmar med bättre ljud. På det stora hela en bra skärm där priserna nu dumpas därför att ersättaren är på ingång. Skulle jag välja mellan PX80 och Q96 idag (När jag köpte min stod det mellan PX70 och Q96) så skulle jag ändå välja Q96 trots att PX80 är en generation nyare och det är ju ett hyfsat betyg.

Redigerat av Mange_L, 28 May 2008 - 05:39.

Postad 28 May 2008 - 08:50

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Detta vet jag mycket väl om eftersom jag själv jobbar som telefonförsäljare;) Men i detta fallet så stod ja o snackade med en ung säljare som inte var så "frammåt" och vi hade faktiskt en riktigt trevlig konversation utan något som helst "säljsnack", och han sade att nästan alla hade Q97 och resten hade PX80.

Jag tror inte att skillnaden är extrem mellan Q97 och PX80.
En sak är säker: Du ska kolla mycket på digital-tv, och då är det inget alternativ att köpa någon av LCDerna du nämner. Bilden blir betydligt bättre på någon av ovan nämnda plasmor.

Själv har jag PX80 och jag har riktigt bra SD-bild. Inte fullt lika bra som på min gamla CRT, men sen är ju bilden också 42" jämfört med 32" (crt-tum). Bilden är ändå BRA och njutbar att titta på, när det inte är dåliga sändningar såklart. Är faktiskt förvånad över bilden. Min pappa såg närmast grå ut i ansiktet när han såg hur bra bild jag hade på digital-tv jämfört med hans 32" Samsung-LCD.

Det är riktigt svårt att jämföra dessa två plasmor i affärerna. Jag valde själv mellan dem och jag valde PX80 därför att jag tyckte att den hade skönast bild. Expert hade då varit smarta nog att placera PX80 lite avsides så att den inte skulle drunkna i havet av alla ljusstarka apparater.
För som du säger, PX80 utmärker sig inte så mycket i en butik. Men det är heller inget som är ett tecken på en bra TV. En TV som "utmärker sig" visar inte en bild som är bra för ett hem. Den utmärkande bilden är alltför ljus och färgstark, och skulle vara direkt obehaglig att ha hemma i vardagsrummet.
När PX80n väl hamnar framför soffan, det är först då man inser hur bra bilden är. Därför är det tyvärr inte så bra att låta bli att lyssna på de som har TVn för de är bara de som vet om de är nöjda eller ej. Visst, folk vill försvara sitt eget köp, men att PX80 har fått så mycket beröm av sina köpare kan väl ändå inte bara bero på att de vill försvara sitt köp?? =) Jag är helnöjd med min TV. Hade inte bytt den mot någon annan förutom PZ80 och andra plasmor som kostar minst 5k mer.... (men jag hade inte betalt 5k mer för att byta upp mig, det skulle jag bara gjort gratis)

Redigerat av schjak, 28 May 2008 - 08:50.

Postad 28 May 2008 - 09:52

Agge_
  • Agge_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag tror inte att skillnaden är extrem mellan Q97 och PX80.
En sak är säker: Du ska kolla mycket på digital-tv, och då är det inget alternativ att köpa någon av LCDerna du nämner. Bilden blir betydligt bättre på någon av ovan nämnda plasmor.

Själv har jag PX80 och jag har riktigt bra SD-bild. Inte fullt lika bra som på min gamla CRT, men sen är ju bilden också 42" jämfört med 32" (crt-tum). Bilden är ändå BRA och njutbar att titta på, när det inte är dåliga sändningar såklart. Är faktiskt förvånad över bilden. Min pappa såg närmast grå ut i ansiktet när han såg hur bra bild jag hade på digital-tv jämfört med hans 32" Samsung-LCD.

Det är riktigt svårt att jämföra dessa två plasmor i affärerna. Jag valde själv mellan dem och jag valde PX80 därför att jag tyckte att den hade skönast bild. Expert hade då varit smarta nog att placera PX80 lite avsides så att den inte skulle drunkna i havet av alla ljusstarka apparater.
För som du säger, PX80 utmärker sig inte så mycket i en butik. Men det är heller inget som är ett tecken på en bra TV. En TV som "utmärker sig" visar inte en bild som är bra för ett hem. Den utmärkande bilden är alltför ljus och färgstark, och skulle vara direkt obehaglig att ha hemma i vardagsrummet.
När PX80n väl hamnar framför soffan, det är först då man inser hur bra bilden är. Därför är det tyvärr inte så bra att låta bli att lyssna på de som har TVn för de är bara de som vet om de är nöjda eller ej. Visst, folk vill försvara sitt eget köp, men att PX80 har fått så mycket beröm av sina köpare kan väl ändå inte bara bero på att de vill försvara sitt köp?? =) Jag är helnöjd med min TV. Hade inte bytt den mot någon annan förutom PZ80 och andra plasmor som kostar minst 5k mer.... (men jag hade inte betalt 5k mer för att byta upp mig, det skulle jag bara gjort gratis)

Tack för det utmärkta svaret. Lite funderingar, hur är fjärrkontrollen till PX80? Lättanvänd, bra placerade knappar osv? Och hur är den inbyggda digitalmottagaren? Man vill ju inte att den inbyggda digitalmottagaren ska vara segare än en påse skit. Om du skulle fokusera på de saker som du uppfattar negativa med din PX80, vad är de?

Postad 29 May 2008 - 12:59

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
för göra ditt val ännu "svårare", har du kikat in LG´s 42PG6000, strax under 10k och efter vad jag läst runt, både här och andra forum och recensioner, så har den fått väldigt bra kritik, på pappret spöar den väl alla apparater som det talats om i denna tråd (rätta mig om jag har fel). Var och kika på den på MM häromdagen, helt klart den tvn jag förmodligen kommer köpa nu i sommar när skatteåterbäringen trillar in, eller PX80 men den har så fruktansvärt ful fot! ;-D hur som helst, finns en ~60-sidig tråd om just PG6000, där finns mkt matnyttig info både positiv och negativ kritik.

/Jukka-Pekka

Postad 29 May 2008 - 13:47

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Tack för det utmärkta svaret. Lite funderingar, hur är fjärrkontrollen till PX80? Lättanvänd, bra placerade knappar osv? Och hur är den inbyggda digitalmottagaren? Man vill ju inte att den inbyggda digitalmottagaren ska vara segare än en påse skit. Om du skulle fokusera på de saker som du uppfattar negativa med din PX80, vad är de?

Jag använder inte den inbyggda digitalmottagaren då jag bor i lägenhet. Den analoga mottagaren har fungerat bra dock. Kör med extern mottagare från comhem för digital-tv och får bra bild med den.

Fjärrkontrollen vinner väl inga designpris direkt. Den är lite riktningskänslig, men jag gillar knapparna på den, andra gör det inte.

När jag köper en TV så bryr jag mig inte ett dugg om varken fjärrkontroll eller mottagare, för jag anser inte att det ska avgöra ett köp. Det enda som spelar roll är bilden för mig. Visst, har du identisk bild på två apparater så skulle exempelvis en inbyggd DVB-c-mottagare kunna fälla ett avgörande, men inte annars.
Mottagare kan man alltid ha externt och det blir oftast bättre. Den inbyggda kan få vara där för att det kan vara bra att ha om man inte har någon digitalbox tillgänglig, enligt mig. Fjärren kan man alltid byta till en multifjärr om man vill...

Jag upplever inget dåligt med PX80. Visst har jag sett både ghosting och phosfor trails några gånger. Men det har aldrig stört mig, har mer varit ett konstaterande att det fanns där och sen var det inte mer med det.
Har absolut inget att klaga på. Den fungerar klockrent och det är grymt att kolla på den helt enkelt...

för göra ditt val ännu "svårare", har du kikat in LG´s 42PG6000, strax under 10k och efter vad jag läst runt, både här och andra forum och recensioner, så har den fått väldigt bra kritik, på pappret spöar den väl alla apparater som det talats om i denna tråd (rätta mig om jag har fel). Var och kika på den på MM häromdagen, helt klart den tvn jag förmodligen kommer köpa nu i sommar när skatteåterbäringen trillar in, eller PX80 men den har så fruktansvärt ful fot! ;-D hur som helst, finns en ~60-sidig tråd om just PG6000, där finns mkt matnyttig info både positiv och negativ kritik.

/Jukka-Pekka

PG6000 spöar verkligen inte ovan nämnda på pappret, den har ju närmast identisk spec med px80 och Q97. Den uppfattningen jag har fått om den TVn är att den får betydligt mer ghosting än PX80... I övrigt är den också bra men jag har inte sett några direkta fördelar med den jämfört med PX80... (vissa gillar designen mer, men jag gillar inte den mer och dessutom står det LG på)

Redigerat av schjak, 29 May 2008 - 13:50.

Postad 29 May 2008 - 14:25

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Du verkar ju bara hitta en massa fel med tv-apparater Agge_..Men PX80 är den som är bäst.

LG är bara skit rakt igenom i mina ögon

Postad 29 May 2008 - 21:00

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Agge: Agående ditt tv val så säger du att du ska kolla mest digital tv, och det är dem flesta överens om att det är plasma som gäller , detta är saxat ur hdtv-test från UK ansedda tv -testare och objektiva i sina rapporter.

När det gäller digital tv.

SD (Freeview Digital Television)
The LG 42PG6000 plasma put on a strong showing here, comfortably outshining the Panasonic PX80 for Freeview digital TV broadcast, thanks to its above average scaling and very good deinterlacing for both video and film-based (with [Film Mode] engaged) material. Add near-D65 greyscale and accurate colours to the mix, and it's no wonder that we were suitably impressed when watching Seabiscuit on BBC One.

Åk genast ock kolla in PG 6000 om du inte gjort det redan :)

schjak: När det gäller speccen mellan px80 och pg6000 så menar nog isopaistiainen att LG s dubbelt så höga kontrast värde ,4 hdmi ,usb vridbara fot osv innebär "spöar" Px80 vilket den gör också, jämför själv på prisjakt!

Att det står LG på tv en är bara positvit ur min synvinkel de är vassa på många saker och dags att räkna med även på tv apparater!

Ett stort test här:
http://www.hdtvtest.co.uk/LG-42PG6000/

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 29 May 2008 - 21:02.

Postad 29 May 2008 - 23:11

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Ja, PG6000 kan defintivit vara ett alternativ, speciellt som det korta tittavståndet från ena soffan kommer ställa stora krav på att deinterlacing, skalning m.m. funkar optimalt.

LG gjorde riktigt bra plasma för två-tre generationer sedan men har däremellan haft en svacka med modeller som i princip inte blivit bättre medan konkurrenterna sprang ifrån. Dessutom har deras LCD:er generellt varit ganska dåliga. Med LG PG6000 så har de gjort ett nytt lyft och det kan nog vara en TV som passar just er. Nackdelarna är sämre svärta och mer känslig för ghosting. För den skull inte sagt att den är mer känslig för permanenta inbränningar ... LG har alltid haft problem med ghosting på sina plasma, men jag har inte sett något tecken på att de är mer känsliga för permanenta inbränningar än andra tv-apparater.

PX80 är en mycket bra Tv-apparat men precis som med idigare generationerna så skalar den inte om SD så där lysande. Min numera antika (2 år gamla LG) skalade om SD-material bättre än den Panasonic som den konkurrerade med då, och sanning att säga så gör den fortfarande ett bra jobb på den punkten jämfört med PX80. Givetvis har min TV blivit omsprungen på alla andra punkter...

Men, och detta är tämligen viktigt, Panasonic har alltid haft ganska "soft"-skalning. Där andra mindre kompetenta tv-apparater på SD ger massa artefakter, så ger PX80 i värsta fall en något oskarp och mjuk bild. Detta är något som många inte stör sig på utan tvärtom ser som mer "crt-lik". Med andra ord är det nog ganska individuellt hur mycket man uppskattar bättre skalning av SD-material.

Om man vet med sig att man kommer titta på mycket film (SD) som visas i 576i (d.vs. inte från en progressiv dvd-spelare) vilket man kanske gör om man har filmkanaler så är PX80 det sämre alternativet eftersom (och någon får gärna rätta mig om jag har fel) den inte sköter pulldown korrekt. Om man å andra sidan tittar på DVD uppskalad till progressiv hd-upplösning genom en bra DVD-spelare så kommer PX80 glänsa.

Ett varnande finger bör dock höjas angående kvaliteten på LG:s TV-apparater, så se i så fall till att köpa svenskt och inte gråimporterat.

Vilken TV du än väljer blir det nog bra i slutändan. De har båda sina för och nackdelar, och det är lite dumt att avfärda LG:n som rent skräp.

Postad 30 May 2008 - 06:42

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Fast om man ska ta upp kvalitetsproblem så kan man väl kanske nämna Panasonic PX70. Tillverkningsfelet på själva panelerna som gör att hela linjer med pixlar slutar funkar är ju inte direkt ovanligt och numera en följetång i den officiella tråden. Man får ju hoppas att de har konstruerat om panelerna på PX80.

Postad 30 May 2008 - 08:16

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Själv gick jag från 28tum CRT till en LG42PG3000. Betalade runt 10kkr i butik (El-Giganten).

Tittar på marksänd digital-TV och blir varje gång fårvånad över hur bra bilden är. Förmodligen tack vara att digitalboxen är inbyggd och man slipper en analog överföring mellan digitalbox och TV. Obs, det ser INTE bra ut när man kopplar in TV:n första gången eftersomdefaultinställningarna ser skit ut men ställer man om till "Film" och sedan justerar kontrast och ljusstyrka lite så blir det genast MYCKET bättre.

Kör också ett Wii via komponentkabel (har även testat både kompositkabel och RGB (Scart) kabel och komponent ger en enorm förbättring på en TV i den här storleken). Skillanden mellan att köra 480p och 480i/576i från Wii:et är inte stor så deinterlacingen på TV:n verkar göra sitt jobb bra.

DVD kör jag via HDMI och upptäckte att jag får ett bättre resultat om jag låter DVD spelaren skicka 576p och sedan låta TV:n skala upp det till 786 linjer. Med andra ord är TV:n riktigt bra på att skala upp bilden.

TV:n är mycket lik en PG6000 men har en HDMI port mindre (bara 3 jämfört med 4 hos PG6000). Den har inte heller frontglaset ända ut till kanterna som den mer designade PG6000 har. PG6000 har också (iaf på papperet) bättre kontrast.

Nu har jag haft TV:n i några veckor så hittar man naturligtvis saker att störa sig på:
- Endast optiskt digital ljudutgång så skall man köra TV ljudet genom en förstärkare så måste den ha optisk ingång.
- Text-TV:n är alltid i widescreen. Upplever det som jobbigt att läsa när bokstäverna är utdragna horisontellt.
- Reflexer... Har inte så mycket att jämföra med men fönster m.m. reflekteras väldigt mycket i TV:n. Kanske är ett generellt problem med plasma?

I övrigt är jag mycket nöjd med TV:n.

Postad 30 May 2008 - 09:06

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Vilken TV du än väljer blir det nog bra i slutändan.

Oj, det där var nog en grov förenkling av verkligheten :)

Min erfarenhet är att det finns en hel del skräp rent ut sagt, lycksökare som dammsuger marknaden efter billigast (och sämst) komponenter, skruvar ihop, sätter på sin egen logga, och prånglar ut. Det funkar jättebra, det finns såklart miljontals kunder som ser chansen att komma över en platt-tv för bara 5000 spänn.

Min devis är: Du får vad du betalar för. Sen får du själv avgöra om det är tillräckligt bra.

Gedigen research är bra när man ska slänga iväg så här mycket pengar.

Postad 30 May 2008 - 11:20

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Agge: Agående ditt tv val så säger du att du ska kolla mest digital tv, och det är dem flesta överens om att det är plasma som gäller , detta är saxat ur hdtv-test från UK ansedda tv -testare och objektiva i sina rapporter.

När det gäller digital tv.

SD (Freeview Digital Television)
The LG 42PG6000 plasma put on a strong showing here, comfortably outshining the Panasonic PX80 for Freeview digital TV broadcast, thanks to its above average scaling and very good deinterlacing for both video and film-based (with [Film Mode] engaged) material. Add near-D65 greyscale and accurate colours to the mix, and it's no wonder that we were suitably impressed when watching Seabiscuit on BBC One.

Åk genast ock kolla in PG 6000 om du inte gjort det redan :D

schjak: När det gäller speccen mellan px80 och pg6000 så menar nog isopaistiainen att LG s dubbelt så höga kontrast värde ,4 hdmi ,usb vridbara fot osv innebär "spöar" Px80 vilket den gör också, jämför själv på prisjakt!

Att det står LG på tv en är bara positvit ur min synvinkel de är vassa på många saker och dags att räkna med även på tv apparater!

Ett stort test här:
http://www.hdtvtest.co.uk/LG-42PG6000/

Jag vet inte hur definierar begreppet "spöa skiten ur", men jag ser det som att man menar att något är överlägset bättre, dvs. antalet hdmi-portar och vridbar fot hör inte ens till saken.

Sen vet vi att när det gäller att mäta kontrast så gör alla olika och om du tittar lite nogrannare så ser du att det är den dynamiska kontrasten som är dubbelt så hög på LGn. Den verkliga kontrasten på LGn är 400:1.
På PX80 står det 15000:1 både på dynamisk och statisk kontrast. Om det är något där som är fel där vet inte jag, men en sak man kan vara säker på är att LG försöker försköna sitt kontrastvärde genom att ange dynamisk kontrast, och det är inget man kan dra några som helst slutsatser av.

Så nej, det är inget "spöa skiten ur" på de specarna....

Sen om du nu tänker jämföra omdömen på prisjakt så får du ju kolla på skärmar i samma storlek. Kollar man på 42" PG600 så har den 8.95 i betyg, och 42" PX80 har 9.23, så även där har du fel.
Att 50"-modellen på LGn har så högt betyg är väl imponerande, men det är ju med i beräkningarna att den är på 50". Just där ser jag en stor fördel med LGn, att den finns i 50"...

Sen är det möjligt att LGn har bättre digital-tv-bild, jag vet inte för jag har inte sett LGn själv. Däremot vet jag att jag har bra SD-bild på min PX80 och att många blir imponerade av den bilden (framförallt folk som har LCD)
Så PX80 presterar också bra på digital-tv, åtminstone med extern box (har inte provat den inbyggda då jag bor i lägenhet). Dessutom blir uppskalad DVD (till 720p eller 1080p) helt otroligt bra på PX80, något som jag har hört att LGn inte klarar lika bra. Men jag har inte fått möjligheten att jämföra med egna ögon.

Oj, det där var nog en grov förenkling av verkligheten :)

Min erfarenhet är att det finns en hel del skräp rent ut sagt, lycksökare som dammsuger marknaden efter billigast (och sämst) komponenter, skruvar ihop, sätter på sin egen logga, och prånglar ut. Det funkar jättebra, det finns såklart miljontals kunder som ser chansen att komma över en platt-tv för bara 5000 spänn.

Min devis är: Du får vad du betalar för. Sen får du själv avgöra om det är tillräckligt bra.

Gedigen research är bra när man ska slänga iväg så här mycket pengar.

Jag tror han menade att det blir bra oavsett vilken av ovan nämnda plasmor han köper. Tror inte han menade att alla TV-apparater på marknaden är bra =)

Redigerat av schjak, 30 May 2008 - 11:21.

Postad 30 May 2008 - 11:36

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag menade *givetvis* vilken av de två nämnda plasmorna han än väljer.

Schjak: Allstå vad det handlar om är att Panasonic av tradition alltid misslyckas med pulldown genom att analysera bildrutornas sekvenser. Detta ger halverad upplösning vid rörelse vid film-tittande via t.ex. digitaltv. När det gäller vanliga tv-program och sport så är det ingen skillnad där så sätt. Däremot så brukar LG (som ofta gör allt annat fel) göra bra i från sig vad gäller just deinterlacing och uppskalning och ger ofta skarapre bild. Panasonic gör sällan några störande fel (förutom tidigare nämnda) vilket MÅNGA platt-tv gör, utan gör en helt godkänd om dock lite "soft" uppskalning. Personligen gillar jag den bilden mycket bra och stör mig inte så mycket på att bilden är lite soft. Med DVD som skickas som 720p, 1080p osv är bilden dock inte soft å det minsta eftersom det är skillnad på uppskalning och nedskalning :)

Nå det jag vill ha sagt är att även om jag tror att PX80 nog är en något bättre modell generellt, så kan PG6000 kanske vara ett bättre val om man tittar på just 85% digitaltv. Men både valen är bra. Däremot så finns det dussintals både billiga och dyra tv-apparater som är direkt olämpliga för just det här området även om de briljerar på både PS3 och Bluray.

Postad 30 May 2008 - 12:22

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Dessutom blir uppskalad DVD (till 720p eller 1080p) helt otroligt bra på PX80, något som jag har hört att LGn inte klarar lika bra. Men jag har inte fått möjligheten att jämföra med egna ögon.

Detta måste väl i första hand vara beroende av hur bra ens DVD spelare skalar upp?
I mitt fall så är DVD spelaren av äldre modell (Philips DVP5960) och gör ett sämre jobb än TV:n på just uppskalningen.

Postad 30 May 2008 - 12:31

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Detta måste väl i första hand vara beroende av hur bra ens DVD spelare skalar upp?
I mitt fall så är DVD spelaren av äldre modell (Philips DVP5960) och gör ett sämre jobb än TV:n på just uppskalningen.

självklart, men förutsatt att den gör det bra vill säga. TVn har självklart stor betydelse också. Det blir ju t.ex. inte i närheten av samma resultat på en LCD. Hur stor skillnad det är på PX80 och PG6000 har jag inte sett själv, har bara hört att det inte blir lika bra. Det bästa är att jämföra själv...

Postad 30 May 2008 - 12:43

davidl77
  • davidl77
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en PX80.

Håller med om att jag inte tyckte den var någe vidare på elektronik kedjorna jag kollade i.
Men ingen tv var ju bra där.

Men jag beställde en PX80 ialafall.
Fick hem den här för några dagar sedan.
Kanonbild tycker jag. Trodde inte den skulle visa så bra bild.
Nu kan jag inte säga om den spöar PG6000 för har ju inte fått testa den hemma.
Men av testerna så är båda apparaterna mycket bra men PX80 ska vara lite vassare.

Men som någon skrivit tidigare tror du blir supernöjd om du väljer någon av dom.

Lycka till med väljandet! ;)

Postad 30 May 2008 - 15:45

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Schjak: "Spöa shiten ur" är ju fel ordval men på PAPPRET är det stor skillnad mellan px80 och PG6000 och px80 har helt klart den sämre speccen inget att snacka om....Men verkligheten brukar ju vara ganska långt ifrån vad speccen säger.
Såg nu att PG hade 30 000 i både statisk och dynamisk kontrast dubbelt upp på båda delarna då = dubbelt så bra tv ;)
Nej men som sagt 2 utav vårens bästa plasmor båda har bra pris och värda sina pengar ,ena är bättre på vissa punkter den andra bättre på andra delar!

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 30 May 2008 - 15:47.

Postad 31 May 2008 - 12:58

anomaly
  • anomaly
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Varför nämns inte Sonys KDL-40W4000 i denna tråd. Om du nu sneglar på Samsungs F86?

Postad 31 May 2008 - 15:35

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Anomaly ha en poäng där. Skulle jag köpa en LCD idag så skulle det bli sonys nya serie. Personligen tycker jag att LCD går bort i just det här fallet på grund av extrama betrakningstvinklar och att digitaltv är så prioriterat över HD. Även om LCD har bra betrakningsvinklar idag så kommer det inte fungera bra att sitta längst fram i soffan på sidan som på den där bilden. Å andra sidan så funkar det inte så bra ur ergonomisk synpunkt utan nackskador i alla fall så :(

Jag skulle absolut inte köpa vare sig samsungplasman eller samsung-lcd:n i just det här fallet. De är nämligen sämst på SD jämfört med både sony, lg och panasonic. Bra tv-apparater för Bluray och tv-spel och för uppskalad DVD, men inte för vanlig digital-tv.

Postad 01 June 2008 - 23:37

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Skulle jag köpt en lcd idag hade jag kollat på Sharps modeller. Skulle jag köpt en plasma hade det tveklöst blivit en Panasonic. Mina två strå till stacken. :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.