Postad 02 oktober 2009 - 20:30
Postad 02 oktober 2009 - 21:56
Jag har nyligen inhandlat en P50X10Y men kan bara ställa in 1360x768 @ 60hz och bilden flimrar i windows 7, ska jag inte kunna ställa in 100hz? Jag har HD 4850 kopplat med HDMI.
Nej.
Detta är en vanlig missuppfattning, du kan inte mata tv'n med mer än 60 Hz. De 100 Hz som det ofta är fråga om räknar TV-apparaten själv ut från de olika frekvenser som den är matad med (24/50/60) på lite olika sätt, däribland interpolering.
Postad 02 oktober 2009 - 23:08
Nej.
Detta är en vanlig missuppfattning, du kan inte mata tv'n med mer än 60 Hz. De 100 Hz som det ofta är fråga om räknar TV-apparaten själv ut från de olika frekvenser som den är matad med (24/50/60) på lite olika sätt, däribland interpolering.
Förstår inte riktigt, men menar du att jag får leva med att tvn flimrar? När jag kollar på analoga kanalerna är det 100hz? Xbox 360 då?
Postad 03 oktober 2009 - 09:52
Ställ datorn på 50hz. Då får du 100hz från tvnFörstår inte riktigt, men menar du att jag får leva med att tvn flimrar? När jag kollar på analoga kanalerna är det 100hz? Xbox 360 då?
Postad 03 oktober 2009 - 13:01
Ställ datorn på 50hz. Då får du 100hz från tvn
Vad får jag om jag ställer in 60hz då?
Postad 03 oktober 2009 - 16:09
hur får jag rätt aspect ratio från min laptop som endast har vga ut?
datoen är kopplad till tvn med vga-sladd.. jag har ett nvidia geforce go 7600 med senaste drivisarna. man kan ställa in "custom resolutions" och jag har testat en hel del.. tex 1280x720 vilket borde bli helt rätt. men det blir bara svart på tvn. det enda som funkar är 1280x1024..
det är helt ok för att kolla på film med media player classic som kan skala om vad som helst, men störigt om man vill surfa eller visa foton från datorn..
några tips?
Postad 03 oktober 2009 - 17:45
Förstår inte riktigt, men menar du att jag får leva med att tvn flimrar? När jag kollar på analoga kanalerna är det 100hz? Xbox 360 då?
Ja, det du ser är väl kanske 100 bilder per sekund, beroende på hur tvn är inställd. Men du kan aldrig mata tvn med det.
Detta är en helt annan diskussion och den borde sluta här. Använd sökfunktionen och ta reda på mer i frågan själv.
Postad 03 oktober 2009 - 18:17
Ja, det du ser är väl kanske 100 bilder per sekund, beroende på hur tvn är inställd. Men du kan aldrig mata tvn med det.
Detta är en helt annan diskussion och den borde sluta här. Använd sökfunktionen och ta reda på mer i frågan själv.
Jag bryr mig egentligen inte om det är 60 eller 100 bilder och osv, jag vill bara veta om det är meningen att bilden ska flimra på min x10y när jag kopplat den till datorn, vet inte någon bättre tråd än denna att fråga detta i
Postad 03 oktober 2009 - 21:30
Flimrar den om den e inställd på 50hz? Så du kan få 100hzJag bryr mig egentligen inte om det är 60 eller 100 bilder och osv, jag vill bara veta om det är meningen att bilden ska flimra på min x10y när jag kopplat den till datorn, vet inte någon bättre tråd än denna att fråga detta i
Postad 04 oktober 2009 - 10:50
Postad 04 oktober 2009 - 11:07
Ja det fungerar fint att köpa CA-modul och köra com-hem med den inbyggda boxen.Går i köptankar om en p50g men är nyfiken på digitalmottagaren. Jag har idag com hems medium-abbonemang med en extern box (ej hd). Funkar det att köpa en ca-modul och bara köra? Vilken ca-modul behöver man i så fall?
Den inbyggda boxen är en HD-box. Så teoretiskt sett så kan den även visa HD-kanalerna. Dock kommer du bara kunna se SVT-HD (än så länge).
Ang. CA-modul så står det på com-hem's hemsida att dom rekommenderar någon av följande moduler:
Technicrypt BCX & CX Smit Conax med serienummer som börjar på EFF, HFF och GFF
Smitmodul finns bl.a på OnOff, http://www.onoff.com...markID=10-30-15
Redigerat av TomasL, 04 oktober 2009 - 11:12.
Postad 05 oktober 2009 - 07:47
Verkar vara en kanontv för dom pengarna

mvh Mats
Redigerat av BadCam70, 05 oktober 2009 - 07:50.
Postad 08 oktober 2009 - 19:49
Ni som har den och matar den med nativ från digitalbox Dvs 576i 720p 1080i
Är ni nöjda ?
Har den fler inställnngsmöjligheter för kallibrering än tidigare modeller ?
Edit: Jo det är det. läste precis instruktionsboken. Många fler tom.
Rätta mig om ni anser att jag har fel
Men det är denna modellen som vi kan börja prata 2009 års modell
och att gå för V modellen är bara onödig pengar
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 08 oktober 2009 - 19:57.
Postad 08 oktober 2009 - 20:32
Har inte orkat läsa hela tråden, har en fråga till ägare av 50" G10 modellen. Hur mycket surr och fläktljud har ni från tv:n?
Blev lite förvånad över att fläktarna faktiskt är klart hörbara från soffan, på detta är det ett litet elektroniksurr. Är egentligen såpass lite att det inte känns värt att reklamera, men ändå så mycket att man börjar undra ifall något är fel på tv:n...
[edit] Har nu sökt i tråden (!) och förstått att liknande problem förekommer även om de flesta är nöjda i det här avseendet?
En sak som verkar otroligt dumt är att overscan inte är per ingång! Grrr.. Måste växla bort overscan när jag byter mellan htpc och comhems hd-box (hd-boxen ger ojämna kanter, vill köra htpc pixelmappat). Någon som har en lösning på detta? Det verkar som att overscan är per sd/hd istället...
Finns det något enkelt sätt att se info om insignalen? Vill kolla upp att tv:n verkligen tar emot 24p från htpc:n, trycker man på info-knappen är det enda som kommer upp "1080p", ingen info om frekvensen...Har för mig att detta syntes på min gamla px70.
Ytterligare en fråga, vet ej ifall det är tv:n eller htpc:n som skapar problemet dock...Ifall jag skickar en full-hd signal i 24hz verkar det pixelmappa med overscan av, ändrar jag till 50/60 hz blir skrivbordet mindre. Dvs för att kolla på pal material måste jag använda grafikkortets scaling...varför skalar tv:n ned signalen till färre pixlar när hertzten ökar?
Tacksam för hjälp med detta!
I övrigt är jag mycket nöjd med tv:n...speciellt blir hd-material i 24hz väldigt mycket bättre än i min förra px70.
mvh Martin [/edit]
Redigerat av Unregistered812928d1, 08 oktober 2009 - 20:46.
Postad 08 oktober 2009 - 20:39
Jag har inga fläktar på min PX modell
Postad 08 oktober 2009 - 20:47
Hejsan!
Har inte orkat läsa hela tråden, har en fråga till ägare av 50" G10 modellen. Hur mycket surr och fläktljud har ni från tv:n?
Blev lite förvånad över att fläktarna faktiskt är klart hörbara från soffan, på detta är det ett litet elektroniksurr. Är egentligen såpass lite att det inte känns värt att reklamera, men ändå så mycket att man börjar undra ifall något är fel på tv:n...
[edit] Har nu sökt i tråden (!) och förstått att liknande problem förekommer även om de flesta är nöjda i det här avseendet?
En sak som verkar otroligt dumt är att overscan inte är per ingång! Grrr.. Måste växla bort overscan när jag byter mellan htpc och comhems hd-box (hd-boxen ger ojämna kanter, vill köra htpc pixelmappat). Någon som har en lösning på detta? Det verkar som att overscan är per sd/hd istället...
Finns det något enkelt sätt att se info om insignalen? Vill kolla upp att tv:n verkligen tar emot 24p från htpc:n, trycker man på info-knappen är det enda som kommer upp "1080p", ingen info om frekvensen...Har för mig att detta syntes på min gamla px70.
Ytterligare en fråga, vet ej ifall det är tv:n eller htpc:n som skapar problemet dock...Ifall jag skickar en full-hd signal i 24hz verkar det pixelmappa med overscan av, ändrar jag till 50/60 hz blir skrivbordet mindre. Dvs för att kolla på pal material måste jag använda grafikkortets scaling...varför skalar tv:n ned signalen till färre pixlar när hertzten ökar?
Tacksam för hjälp med detta!
I övrigt är jag mycket nöjd med tv:n...speciellt blir hd-material i 24hz väldigt mycket bättre än i min förra px70.
mvh Martin [/edit]
Jag hör mina fläktar också, tämker sällan på det, men när jag slår av TV:n så märker jag att det är ett ljud som försvinner (slåt oftast av stärkaren först så det blir "tyst", men när jag då slår av TV:n blir det ännu tystare

Lite störigt, vet inte om det är värt att reklamera...
/Jocce
Postad 08 oktober 2009 - 20:51
Har nyligen köpt en Panasonic p42s10 som jag tänkte ställa in optimalt nu när den blivit inkörd några veckor.
Vet någon vart jag hittar omfo om vilka parametrar man skall ändra ?
Får tillägga att jag är redan jättenöjd med köpet.
Tack på förhand .
/ M
Postad 09 oktober 2009 - 00:27
Eftersom det verkar som att Panasonic plasmor fortfarande är mest prisvärda så har jag kollat på TX-P42U10E, TX-P42X10Y och TX-P42GA11. I det sista fallet får jag skjuta till lite pengar. Det som talar för U10E är att det är FullHD och högre kontrast, men skälet till att jag funderar på X10Y är att det är Vreal 4 men jag vet inte om det är någon stor skillnad på Vreal3 och 4 och om kanske den bättre kontrasten och FullHD väger mer.
GA11 verkar vara bäst, men jag undrar om det är värt att skjuta till 4000 kr för den? Är den så mycket bättre än de andra två?
Jag använder TVn till att spela på xbox360 via VGA, PS3 via HDMI och ComHems digitalTV. Så vad tycker ni vilken jag ska välja?
Redigerat av RossoNero, 09 oktober 2009 - 00:31.
Postad 09 oktober 2009 - 00:55
Jag undrar om du verkligen får en TV som kostar vad du betalade för den du nu reklamerar. Brukar det inte vara så att man får en TV med prestanda som motsvarar din nuvarande? Detta förstås vid reklamation - olika tilläggsförsäkringar kan ju ha diametralt andra villkor.Jag köpte en PX80 i Expert för sisådär 1 år sen som plågades av flickering och ett till problem med röda fläckar. Nu efter 3 turer till verkstaden utan att fixa problemet så får jag säkert reklamera den. Jag väntar på besked om hur det ska gå till, men jag antar att jag får byta till en annan TV för samma pengar som jag betalade för PX80.
Eftersom det verkar som att Panasonic plasmor fortfarande är mest prisvärda så har jag kollat på TX-P42U10E, TX-P42X10Y och TX-P42GA11. I det sista fallet får jag skjuta till lite pengar. Det som talar för U10E är att det är FullHD och högre kontrast, men skälet till att jag funderar på X10Y är att det är Vreal 4 men jag vet inte om det är någon stor skillnad på Vreal3 och 4 och om kanske den bättre kontrasten och FullHD väger mer.
GA11 verkar vara bäst, men jag undrar om det är värt att skjuta till 4000 kr för den? Är den så mycket bättre än de andra två?
Jag använder TVn till att spela på xbox360 via VGA, PS3 via HDMI och ComHems digitalTV. Så vad tycker ni vilken jag ska välja?
Postad 09 oktober 2009 - 08:30
Maveric
Postad 09 oktober 2009 - 09:26
Postad 09 oktober 2009 - 11:10
Har en kompis som jag kanske kan få att ställa upp, men det är intressant att veta innan jag diskuterar det med henne.
I fall det är värt besväret menar jag.
Tacksam för svar...
Postad 09 oktober 2009 - 12:12
36.- resp. 861.- i rabatt = inte värt besväret.
Tråkigt att det inte var mer men bra att veta
// Patrik
Postad 09 oktober 2009 - 15:19
Jag köpte en PX80 i Expert för sisådär 1 år sen som plågades av flickering och ett till problem med röda fläckar. Nu efter 3 turer till verkstaden utan att fixa problemet så får jag säkert reklamera den. Jag väntar på besked om hur det ska gå till, men jag antar att jag får byta till en annan TV för samma pengar som jag betalade för PX80.
Om du kan ta dina pengar någonannanstans så skulle jag kolla på G10 istället för GA11 om jag var du. GA11 är en specialvariant av G10 som inte tillför något förutom att den kostar 3500 Kr mer.
Jo den tillför kanske några småsaker. Fler text-tv sidor, annan färg på delar av ramen och något annat högtalarsystem.
Men inte så det är värt 3500.
Postad 09 oktober 2009 - 15:24
Hur kan hd-boxen ge ojämna kanter? Är det inte hdmi ut från den?
MItt tips är att alltid köra med overscan off.
Tyvärr får man inte se mer än 1080p. Jag saknar också den informationen.
Har du stängt av overscan på båda? Jag tror det kana vara så att den minns overscaninställningen per insignaltyp.
Eller missförstod jag din fråga? Förtydliga lite vad du vill göra och vad som händer.
Postad 09 oktober 2009 - 17:31
Tack RossoNero!
36.- resp. 861.- i rabatt = inte värt besväret.
Tråkigt att det inte var mer men bra att veta
// Patrik
PLUS frakten i rabatt :)
Postad 09 oktober 2009 - 17:43
Hej där.
Har nyligen köpt en Panasonic p42s10 som jag tänkte ställa in optimalt nu när den blivit inkörd några veckor.
Vet någon vart jag hittar omfo om vilka parametrar man skall ändra ?
Får tillägga att jag är redan jättenöjd med köpet.
Tack på förhand .
/ M
Ingen som kan hjälpa mig med min fråga?
Mvh M
Redigerat av eightan, 09 oktober 2009 - 17:43.
Postad 09 oktober 2009 - 18:07
Ingen som kan hjälpa mig med min fråga?
Mvh M
Jag har en äldre panna, men din har inte mer inställningar
Utgå alltid från bio mode
Vänta till tv2 sänder testbild och prova dig fram
Vill du göra det mer exakt så köper du en kallibreringsskiva
Finns massor om detta på forumet om du använder sökfuntionen
Maveric
Postad 09 oktober 2009 - 20:04
Om du kan ta dina pengar någonannanstans så skulle jag kolla på G10 istället för GA11 om jag var du. GA11 är en specialvariant av G10 som inte tillför något förutom att den kostar 3500 Kr mer.
Jo den tillför kanske några småsaker. Fler text-tv sidor, annan färg på delar av ramen och något annat högtalarsystem.
Men inte så det är värt 3500.
Mm funderar på att göra det, Expert skulle höra med Panasonic hur de skulle göra men nu har det gått fyra dagar och jag orkar knappt vänta längre. Bör väl få häva köpet och i så fall tar jag nog mina pengar till NetOnNet eller DustinHome som har bra pris på G10an.
Dock har jag läst om att G10an är dålig på digitaltv? Och att den också är drabbad av flickering? Verkar iofs som att en mjukvaru-uppdatering får bort flickeringen men jobbigt ändock.
Postad 10 oktober 2009 - 09:22
Hur kan hd-boxen ge ojämna kanter? Är det inte hdmi ut från den?
MItt tips är att alltid köra med overscan off.
Tyvärr får man inte se mer än 1080p. Jag saknar också den informationen.
Har du stängt av overscan på båda? Jag tror det kana vara så att den minns overscaninställningen per insignaltyp.
Eller missförstod jag din fråga? Förtydliga lite vad du vill göra och vad som händer.
Problemet med mindre bild vid >24Hz låg i datorn och inte i tv:n.
Ja det blir ojämna kanter från hd-boxen, gissar att detta sker endast på sd-kanalerna. Boxen skalar ju upp till 720p så tv:n vet inte att det är en sd-signal...Extremt irriterande att behöva gå in och ändra overscan varje gång! (Comhems hd-box)
Kan f.ö. inte hålla med om att bilden skulle vara ryckig som någon skrev i tidigare inlägg, 1080p@24hz blir kanonbra på min tv iaf...
Redigerat av Unregistered812928d1, 10 oktober 2009 - 10:06.
Postad 11 oktober 2009 - 18:37
Enligt specen ska den fixa det:
Receiving System **** PAL -B/G/H, -I, -D/K: SECAM -B/G, -D/K, L/L', DVB-T, DVB-T (H.264), DVB-S/S2 (H.264), DVB-C (H.264)
Postad 11 oktober 2009 - 19:31
Är det någon som har temporära pixefel på sin plasma? På min P50X10Y så lyser 3-5 pixlar ibland helt vitt! Men det försvinner efter ett tag, vad kan det bero på? Hur är Panasonics policy för detta?
Postad 12 oktober 2009 - 09:14

Har bara analog tv från comhem hemma men ska snart införskaffa digitaltv. Kvaliteten på de analoga sändningarna är väl helt ok, har inget att jämföra med men det går ju utan problem att titta på det! Kvalitetsintrycken ö.h.t. känns väldigt bra! Får ta och kalibrera den lite någon dag och kolla alla inställningar, har inte pallat det ännu

Hängde upp tvn på tiltbart väggfäste från biltema (399:-), funkar klockrent!
Postad 12 oktober 2009 - 10:58
Antar att du tagit ovan info ifrån Panasonic's hemsida.Någon som vet om V5010 fungerar med HDTVn hos Canal Digital?
Enligt specen ska den fixa det:
Receiving System **** PAL -B/G/H, -I, -D/K: SECAM -B/G, -D/K, L/L', DVB-T, DVB-T (H.264), DVB-S/S2 (H.264), DVB-C (H.264)
Som du ser så står det 4st **** framför. Det betyder bl.a "DVB-S available in selected countries: Austria (AUT), Germany (DEU), Switzerland (CHE). "
Det är ju dock bara en mjukvaru begränsing. Satelit mottageren sitter ju i alla apparater. Den blir dock inte aktiverad om man väljer något annan land än ovan nämnda.
Det man kan göra är att välja något av ovan länder som land man får ju sedan också välja språk. Så man kan t.ex välja Tyskland som land men välja språk svenska om man vill ha menyer på svenska.
Då blir satelit delen aktiverad. Törs dock inte svara på om den fungerar ihop med Canal Digital.
Redigerat av TomasL, 12 oktober 2009 - 14:24.
Postad 12 oktober 2009 - 11:14
När du hängde upp TV'n, använde du distanser? Om inte så riskerar du att paja den! Se mer på https://www.minhembi...howtopic=240377har preis fått hem min 46g10e nu, yey! Tittade på monsters vs. aliens (animerad, 720p) igår och JÄKLAR vilken skärpa och färger, helt sjukt nice! Har kört HD-projje innan och bildkvaliteten är brutalt mycket bättre på plasman! Saknar dock lite på storleken, man får inte rätt filmkänsla när man kör under 90"
![]()
Har bara analog tv från comhem hemma men ska snart införskaffa digitaltv. Kvaliteten på de analoga sändningarna är väl helt ok, har inget att jämföra med men det går ju utan problem att titta på det! Kvalitetsintrycken ö.h.t. känns väldigt bra! Får ta och kalibrera den lite någon dag och kolla alla inställningar, har inte pallat det ännu
Hängde upp tvn på tiltbart väggfäste från biltema (399:-), funkar klockrent!
Postad 12 oktober 2009 - 11:48
Nån som har erfarenhet om TX-P46G15, vad är skillnaden mot TX-P46G10?
Vill ha en 46" för 50" blir för stort och 42" för litet...
Postad 12 oktober 2009 - 11:55
Postad 12 oktober 2009 - 12:11
http://www.panasonic...amp;p=TX-P46G10Mycket snack om TX-P46G10 och TX-P50V10.
Nån som har erfarenhet om TX-P46G15, vad är skillnaden mot TX-P46G10?
Vill ha en 46" för 50" blir för stort och 42" för litet...
Ser ut att vara mycket marginellt. Större högtalare på G10 men den är också aningen tjockare. G15 har LAN, VIERA Cast, DNLA och kan visa DivX. Är väl det som skiljer
Postad 12 oktober 2009 - 12:37
Har väl kommit fram till detta också, undrar om det kan vara en annan panel i den. Skiljer iofs inte så mycket i pengar. Knappt värt 2000:- eller vad det är det skiljer på att få LAN. Bättre att lägga det på en Nettop. Nån som INTE håller med??
Postad 12 oktober 2009 - 13:16
Samma panel. G15 verkar vara en modell mellan G10 och V10 (som har "THX-färg" och smoth 1080p/24.Tack för snabbt svar.
Har väl kommit fram till detta också, undrar om det kan vara en annan panel i den. Skiljer iofs inte så mycket i pengar. Knappt värt 2000:- eller vad det är det skiljer på att få LAN. Bättre att lägga det på en Nettop. Nån som INTE håller med??
Postad 12 oktober 2009 - 14:58
Postad 12 oktober 2009 - 18:51
G15 är inte värd de extra pengarna. Den hade kunnat vara det om nätverket gått att använda till något vettigt. Som det är nu så kan den spela upp video i max 720x576 via det. Ingen HD alltså...Tack för snabbt svar.
Postad 12 oktober 2009 - 19:33

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar