Panasonic G12 2009
2160 svar till detta ämne
Postad 31 January 2010 - 03:20
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Nu pratar du i nattmössan. De flesta nya har ju kommit med 1215 vilket inte förändrat ett jota med IFC. Varför skulle IFC göra att bilden hackar mer då det är en inställning som iaf förr i tiden motverkade detta? Ser faktiskt ingen skillnad mellan IFC av/på om jag ska vara ärlig. För övrigt ser jag inga speciella hack i bilden heller, dock vissa tendenser till fosforspår ibland men det är inget jag stör mig nämnvärt på.
Om du nu har för dig att det går att byta ner till 1213 från 1215 får du gärna dela med dig av källan till det påståendet, då jag inte hört talas om någon som lyckats med detta och även jag är isåfall intresserad då jag fick sämre bild vid lågupplöst material efter uppdatering.
tydligen har våra danska vänner rett ut att 1215 skulle göra något med IFC http://www.flatpanel...pic.php?t=14515du har rätt angående firmware uppdateringen, det jag läste var att det inte gick att nergradera den. nej IFC påverkar inte "24p" hacken, men fw 1213 uppdaterade och gjorde att det flyter bättre i 24p... lite sent och jag "hade otur i tänket" ... nu är det däremot dags att ta på nattmössan och sova...
Postad 31 January 2010 - 14:14
Roadhouse
-
Roadhouse
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Fattar det som att g15 inte har samma firmware. Och g15:s firmware har väl inte krånglat?
Undrar också om det går att streama till tv:n via nätverket? Eller är deT endast via sd-kort man kan lägga över film på den?
Postad 31 January 2010 - 16:33
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Fattar det som att g15 inte har samma firmware. Och g15:s firmware har väl inte krånglat? Undrar också om det går att streama till tv:n via nätverket? Eller är deT endast via sd-kort man kan lägga över film på den?
Det stämmer. Jag har en G15 och min senaste version heter 2.011. Jag har inte testat streama film, bara kollat andra nätverksfunktioner. (Jag har all min film som fast media, har därför inte testat streama.)
Postad 31 January 2010 - 17:41
Roadhouse
-
Roadhouse
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det stämmer. Jag har en G15 och min senaste version heter 2.011. Jag har inte testat streama film, bara kollat andra nätverksfunktioner. (Jag har all min film som fast media, har därför inte testat streama.)
På vilket sätt har du den på fast media, menar du blur-ray etc eller via dator? Antar att du inte har samma besvär med din g15 som de med den problematiska firmwaren?
Postad 31 January 2010 - 19:16
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
På vilket sätt har du den på fast media, menar du blur-ray etc eller via dator? Antar att du inte har samma besvär med din g15 som de med den problematiska firmwaren?
Alla filmer ligger på DVD + blu-ray. Nej, jag har inte upplevt de besvär som beskrivs, trots att G15 ju i stora drag är likadan som G10. Antingen har jag tur med mitt ex, eller så är jag mindre känslig för fenomenen, eller så är helt enkel G15 ngt bättre på just de områdena. Eller kanske troligast; en mix av de nämnda alternativen!
Postad 01 February 2010 - 14:53
Unregistered1203
-
Unregistered1203
-
Användare
-
-
173 inlägg
Är det någon här som fått sin Panasonic-plasma lagad/utbytt p.g.a. pixelfel? Jag köpte min från Dustin, och enligt dem så går de efter Panasonics policy, men Panasonic har ju ingen uttalad pixelpolicy (chefen på supporten bekräftade detta). Om jag skickar in den till Dustin, vem är det då som tar beslut om den ska lagas/ersättas? Det är lite smått tragikomiskt att både Dustin och Panasonic hänvisar till varandra vad det gäller sådant här ...
Postad 02 February 2010 - 19:16
Zlaatan
-
Zlaatan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Berätta gärna om du märker av nån buzzing på tv:n när du fått hem den. Försökte lägga örat mot s10:an i butik och jag tyckte det lät som den surrade en hel del, hoppas du kan motbevisa mig.
Nu har jag äntligen fått hem min 46S10 och dragit igång den! Märker inte av någon sorts buzzing överhuvudtaget. Man kan höra ett väldigt svagt ljud om man lägger örat mot baksidan på tvn när det är knäpptyst i lägenheten, men inte om man står 2dm framför. Så det är lugna pucken! Däremot så är vissa kanaler "krypterade"? Jag bor i ett studenthus och alla ska ha 17 kanaler analogt, men jag får bara in ett fåtal.. Har detta med tvn att göra eller med nätet? På dom kanalerna som funkar så tycker jag att bilden är riktigt bra även fast jag ställt ner skärpa och kontrast. Trodde verkligen inte det skulle vara så här bra, har bott hos en polare dom senaste två veckorna och på hans 42" LG lcd så är bilden rätt usel faktiskt. Så där är jag mycket positivt överraskad! Satte sedan igång en BDrip på Inglorious Basterds från datorn och j*vlar vilken kvalité! Där snackar vi bild!! =) Jag är hur nöjd som helst iaf, ska koppla in xbox 360 och hemmabion nu så får vi se hur det blir. =)
Postad 02 February 2010 - 19:19
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Har du bra bild och krypterade kanaler ser du på dom digitala
Tryck på TV-knappen för att välja analog tv
Postad 02 February 2010 - 19:33
Rosberg
-
Rosberg
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nu har jag äntligen fått hem min 46S10 och dragit igång den! Märker inte av någon sorts buzzing överhuvudtaget. Man kan höra ett väldigt svagt ljud om man lägger örat mot baksidan på tvn när det är knäpptyst i lägenheten, men inte om man står 2dm framför. Så det är lugna pucken!
Däremot så är vissa kanaler "krypterade"? Jag bor i ett studenthus och alla ska ha 17 kanaler analogt, men jag får bara in ett fåtal.. Har detta med tvn att göra eller med nätet?
På dom kanalerna som funkar så tycker jag att bilden är riktigt bra även fast jag ställt ner skärpa och kontrast. Trodde verkligen inte det skulle vara så här bra, har bott hos en polare dom senaste två veckorna och på hans 42" LG lcd så är bilden rätt usel faktiskt. Så där är jag mycket positivt överraskad! Satte sedan igång en BDrip på Inglorious Basterds från datorn och j*vlar vilken kvalité! Där snackar vi bild!! =)
Jag är hur nöjd som helst iaf, ska koppla in xbox 360 och hemmabion nu så får vi se hur det blir. =)
Min far får hem sin 46s10 i morgon,kan vara intressant att kolla med dina inställningar då vi är amatörer, vad har du ställt in skärpa och komtrast på? Någon annan som labbat med inställningarna på denna tv kanske kan komma med tips?
Postad 02 February 2010 - 22:33
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har 1215 på min 50" G10, och den enda gång jag upptäckt hack var då jag såg Surrogates BDRip i 720p. Dock vet jag inte om det berodde på att jag använde VLC då vilket verkade kämpa lite, för sen dess har jag kört med XBMC och inte märkt ett enda hack i någon av de 4-5 filmer jag sett. Jag brukar dessutom vara väldigt känslig för hack.
Ska ta och kolla på Surrogates lite snabbt någon dag för att se hur det ser ut i XBMC, har dock redan tagit bort den så måste lägga över den på laptopen igen.
Postad 03 February 2010 - 00:52
Zlaatan
-
Zlaatan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag kan inte kan få ut ljudet från tvn genom min reciever!? Har kopplat från tvns hdmi 1 till hdmi out på recievern enligt recieverns bruksanvisning.
Enligt tvns bruksanvisning ska dessa alternativ finnas under ljud inställningar: SPDIF, MPEG optisk nivå och HDMI 1/3 ingång. Jag har ingen av dessa?
Förmodligen är det ju mig det är fel på som vanligt.. nån som vet vad jag gjort för fel?
Edit: Jag får bild genom den kabeln, har xbox kopplad till recievern och får bild på tvn.
Redigerat av Zlaatan, 03 February 2010 - 01:22.
Postad 03 February 2010 - 11:05
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag har 1215 på min 50" G10, och den enda gång jag upptäckt hack var då jag såg Surrogates BDRip i 720p. Dock vet jag inte om det berodde på att jag använde VLC då vilket verkade kämpa lite, för sen dess har jag kört med XBMC och inte märkt ett enda hack i någon av de 4-5 filmer jag sett. Jag brukar dessutom vara väldigt känslig för hack.
Ska ta och kolla på Surrogates lite snabbt någon dag för att se hur det ser ut i XBMC, har dock redan tagit bort den så måste lägga över den på laptopen igen.
Tja! Jag har också en G10 med 1215 men tror du inte att det är som så att när man matar riktig blueraysignal att det hackar? När man kopplar via dator så blir det ju 60hz-signal typ. Jag tror om du skulle ha en BD-spelare med tillhörande BD-film skulle du inte vara nöjd... Båda ska väl vara 24 fps dock men det är väl hz-signalen som ställer till det när man matar från bluerayspelare... Några tankar då jag bara gissar?
Postad 03 February 2010 - 12:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tja! Jag har också en G10 med 1215 men tror du inte att det är som så att när man matar riktig blueraysignal att det hackar? När man kopplar via dator så blir det ju 60hz-signal typ.
? Med risk för att jag missförstod dig men film kommer hacka MER om du matar displayen med en 60 hz signal istället för en 24 hz signal. Förutsatt att tv:n hanterar 24 Hz något sånär rätt dock. Men det kan man ju enkelt kolla genom växla mellan att ställa BD-spelaren på att ge 24 Hz ut resp 60 hz ut. Skulle 60 Hz se lika bra eller bättre ut än 24 Hz så har tv:n underpresterande 24Hz hantering.
Postad 03 February 2010 - 13:01
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej,
En fråga om G10...
Är den inbyggda digitalboxen bra? Den tar väl inte emot HD-kanaler men annars? Om man jämför med en Comhembox för vanlig digital tv, vilket är bäst att köra på då?
Postad 03 February 2010 - 13:27
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
?
Med risk för att jag missförstod dig men film kommer hacka MER om du matar displayen med en 60 hz signal istället för en 24 hz signal.
Förutsatt att tv:n hanterar 24 Hz något sånär rätt dock. Men det kan man ju enkelt kolla genom växla mellan att ställa BD-spelaren på att ge 24 Hz ut resp 60 hz ut. Skulle 60 Hz se lika bra eller bättre ut än 24 Hz så har tv:n underpresterande 24Hz hantering.
Mja syftade mest på att man kopplar in datorn till tvn vilket borde medföra 60hz. Det är ju vid blueray denna tv hackar, det jag undrar är om det gör det med en blurayrip vid 1080p? Kan ju iofs testa ett sample själv men tar så jäävla lång tid att ladda ner. Iofs är ju samplet kanske bara på 100 mb men ändå
Postad 03 February 2010 - 15:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Mja syftade mest på att man kopplar in datorn till tvn vilket borde medföra 60hz. Det är ju vid blueray denna tv hackar...
Är det? Så du menar att tv:n skulle hacka mer om man mata den med en 24 Hz signal (som för film inte tillför några hack) än om man mata den med 60 Hz signal (som garanterat tillför hack på film-material)? Har svårt att tro det men om så är fallet (man får väl anta att de som klagat säkerställt att BD:n outputtar 24 Hz) så är nått mkt riktigt galet ja... Förövrigt så går det väl att ställa datorn på att köra 24 Hz ut...kan iofs inget om HTPC men det hoppas jag för annars hajjar jag inte hur folk står ut med sk*ten.
Postad 03 February 2010 - 17:27
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
I min HTPC med win7 går det att välja 23/24/25/29/30/50/59/60 Hz ut från grafikkortet.
Inställningen 23 Hz är egentligen 23.976 Hz vilket är precis rätt uppdateringsfrekvens för "24p-material". Samma gäller för 29 som egentligen är 29.97 och 59 som blir 59.94.
Se till att ni som upplever "hack" kan komma åt denna 23 Hz-inställning innan ni kan säkerställa att det matchar filmens framerate. Att ställa in 24 Hz är inte säkert att det ger perfekt resultat då den kommer droppa någon frame här och där. Här hackar det då inget, och jag kan garantera att TV'n INTE hanterar 24p undermåligt.
Postad 03 February 2010 - 18:48
Zlaatan
-
Zlaatan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Märkligt vad svårt tillverkarna har att nå ut med den informationen. Det har ju inte med Panasonic att göra utan alla märken. De borde märka utgången på något sätt så det tydligt framgår att det är boxens ljud ut som kontakten avser. Det finns ju till och med folk som kört analog kabeltv och trott sig kunna få ut ljud från den optiska utgången. Det verkar vara få försäljare som berättar om ljudutgångarnas begränsningar.
Ursäkta mig men jag är inte så haj på sånt här.. Tydligen så kan jag ju av någon anledning inte ta ljudet från tvn genom hdmi kabeln till min hemmabio, jag behöver en separat ljudkabel. Men jag kan alltså inte använda en toslink kabel från digital out eftersom jag har analog kabel tv? Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?
Postad 03 February 2010 - 18:49
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag har som sagt ingen bluerayspelare men har sett folk som spelat upp ice age 3 via playstation 3 och det hackar. Kan ju iofs testa dra ner själv och testa...
Postad 03 February 2010 - 19:10
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Ice Age 3 här utan några problem. Vad är det för "hack" du menar?
Postad 03 February 2010 - 19:54
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Ice Age 3 här utan några problem. Vad är det för "hack" du menar?
Jag var på onoff där de spelade ice age 3 från en ps3 och jag jämförde med 100 hz philips med motion plus och en annan samsung för 15K de flöt riktigt bra medan g10 hackar typ. Läs mer här http://forum.blu-ray...55-post729.htmlsamt denna länk http://forums.highde...10-post381.html
Redigerat av Unregistered68fd4354, 03 February 2010 - 20:09.
Postad 03 February 2010 - 20:19
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Motion Plus....hua..!
Teven ska bara ägna sig åt att återge källans bildfrekvens. Bildförbättringar är bara skit, rent ut sagt.
Postad 03 February 2010 - 21:03
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Jag var på onoff där de spelade ice age 3 från en ps3 och jag jämförde med 100 hz philips med motion plus och en annan samsung för 15K de flöt riktigt bra medan g10 hackar typ. Läs mer här http://forum.blu-ray...55-post729.html
samt denna länk
http://forums.highde...10-post381.html
Båda länkarna refererar till den amerikanska versionen (TC). Den europeiska versionen (G10E) har 4:4 pulldown, alltså "96Hz", och det hackar inget mer än vid för snabba panoreringar för att 24 bilder per sekund ska kunna återge rörelsen. Då är det inte fel på TV'n, det är fel på materialet. Men å andra sidan ser du hack i en film som inte jag gör, så det verkar vara felinställt någonstans i källan? Men du verkar tycka att rörelseinterpolerad bild a' la Philips 100Hz motion plus är något att föredra, så det får väl stå för dig. Vissa andra som gillar bra och korrekt återgiven bild stänger av detta så fort som möjligt då det ger ojämna rörelser.
Postad 03 February 2010 - 21:25
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Båda länkarna refererar till den amerikanska versionen (TC). Den europeiska versionen (G10E) har 4:4 pulldown, alltså "96Hz", och det hackar inget mer än vid för snabba panoreringar för att 24 bilder per sekund ska kunna återge rörelsen. Då är det inte fel på TV'n, det är fel på materialet. Men å andra sidan ser du hack i en film som inte jag gör, så det verkar vara felinställt någonstans i källan?
Men du verkar tycka att rörelseinterpolerad bild a' la Philips 100Hz motion plus är något att föredra, så det får väl stå för dig. Vissa andra som gillar bra och korrekt återgiven bild stänger av detta så fort som möjligt då det ger ojämna rörelser.
Okok, jag har som sagt inte testat det på min TV kan bara säga vad jag sett på onoff som sagt, där det var en ps3 som var kopplad till en hdmi-switch som matar ut samma signal till alla deras tv-apparater. Flytet blir väldigt bra på Philipsen iaf, och G10: an såg väldigt hackig ut i jämförelse. Jag får testa själv med lite 1080p material och se om jag ser något hack, det har ju ändå varit många som skrivit att de upplevt hack eller "flickering" med g10. Jag blir riktigt glad om det INTE hackar så som det gjorde i affären för det var bedrövligt
Postad 03 February 2010 - 23:51
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Okok, jag har som sagt inte testat det på min TV kan bara säga vad jag sett på onoff som sagt, där det var en ps3 som var kopplad till en hdmi-switch som matar ut samma signal till alla deras tv-apparater. Flytet blir väldigt bra på Philipsen iaf, och G10: an såg väldigt hackig ut i jämförelse. Jag får testa själv med lite 1080p material och se om jag ser något hack, det har ju ändå varit många som skrivit att de upplevt hack eller "flickering" med g10.
Jag blir riktigt glad om det INTE hackar så som det gjorde i affären för det var bedrövligt 
Har inga som helst problem med hack på min G10 (fw 1.215). Det som hackar är det som så att säga skall hacka helt enligt källmaterialet. Den G10 du såg hos OnOff, var den uppdaterad med avseende på fw?
Postad 04 February 2010 - 00:04
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Har inga som helst problem med hack på min G10 (fw 1.215). Det som hackar är det som så att säga skall hacka helt enligt källmaterialet. Den G10 du såg hos OnOff, var den uppdaterad med avseende på fw?
Har ingen aning om vilken firmware den hade då jag inte hade tillgång till fjärris hehe men det låter bra att allt är fine and dandy vid bluerayuppspelning
Postad 04 February 2010 - 03:27
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tydligen så kan jag ju av någon anledning inte ta ljudet från tvn genom hdmi kabeln till min hemmabio
HDMI-signalerna för ljud och bild är enkelriktade och TV:n har endast ingångar (HDMI 1.3a). Har dock läst att dubbelriktat ljud ska ingå i nya HDMI-standarden 1.4. jag behöver en separat ljudkabel. Men jag kan alltså inte använda en toslink kabel från digital out eftersom jag har analog kabel tv?
Jodå, TV:n omvandlar analogt ljud till PCM stereo och skickar ut det via toslink.
Postad 04 February 2010 - 04:07
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hej,
En fråga om G10...
Är den inbyggda digitalboxen bra? Den tar väl inte emot HD-kanaler men annars? Om man jämför med en Comhembox för vanlig digital tv, vilket är bäst att köra på då?
G10 har inbyggd HD-mottagare. Jag tycker både HD och SD är bra, men kan inte svara på hur den står sig jämfört med comhemboxarna.
Postad 04 February 2010 - 08:57
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
G10 har inbyggd HD-mottagare. Jag tycker både HD och SD är bra, men kan inte svara på hur den står sig jämfört med comhemboxarna.
Alltså även hdkanaler utöver svthd? Är ganska okunnig om detta men skulle det funka med ca modul och hdkanaler från comhem och alltså slippa box?
Postad 04 February 2010 - 09:06
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Alltså även hdkanaler utöver svthd? Är ganska okunnig om detta men skulle det funka med ca modul och hdkanaler från comhem och alltså slippa box?
hdmottagare är ju lite missvisande ord, det den har är MPEG4 avkodning, så allt som sänds i det kan den visa = alla mpeg4 kanaler i mark och kabelnät.
Postad 04 February 2010 - 09:22
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Nu är jag inte uppdaterad om Comhem fått i gång pairing till CA-modul, jag har inte sett nåt om det
Annars är det kört att se annat än SVT-HD utan deras egna box
Postad 04 February 2010 - 12:59
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Nu är jag inte uppdaterad om Comhem fått i gång pairing till CA-modul, jag har inte sett nåt om det Annars är det kört att se annat än SVT-HD utan deras egna box
Enligt Elgiganten har de inte fått det. Står i valet å kvalet av att skaffa hdbox eller inte. Vill man ha lite kanaler från Comhem kan man ju lika gärna ta hdpaketet för nästan samma pengar... Hur som helst, nu har jag G10:an hemma och ska hem å testa ikväll! EDIT: Enligt Elgiganten var den inbygga boxen i G10 ganska dålig för Comhem. Förklarade det med att panasonic inte haft Comhembox så länge och därmed inte var speciellt bra på det. Någon som kan bekräfta?
Redigerat av xEliasx, 04 February 2010 - 16:04.
Postad 04 February 2010 - 17:05
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Syftar de på TV-mottagarens/avkodarens inverkan på bildkvaliteten så borde det gälla oavsett kabel-TV-nät. G10:ans uppskalning och avflätning (deinterlacing) är inte perfekt, så i det avseendet antar jag att en extern box kan vara bättre - förutsatt att den har HDMI eller komponentvideo och skickar ut progressiv signal.
Postad 05 February 2010 - 22:45
Unregistered1f4f2749
-
Unregistered1f4f2749
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Någon som kan rekommender ett bra väggfäste till Panasonic Viera TX-P42V10E
Redigerat av Unregistered1f4f2749, 05 February 2010 - 22:46.
Postad 06 February 2010 - 00:57
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Någon som kan rekommender ett bra väggfäste till Panasonic Viera TX-P42V10E 
SMS som klarar 37"-50" borde fixa biffen, finns att köpa på onoff t.ex.
Postad 06 February 2010 - 01:54
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Viktigt att tänka på angående väggfäste: https://www.minhembi...howtopic=240377
Postad 06 February 2010 - 10:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Viktigt att tänka på angående väggfäste: https://www.minhembi...howtopic=240377
Inga som helst problem att hänga upp på väggfäste förutsatt att det monteras med distanser mot bakstycket. Utan dessa riskerar man att knäcka panelen.
Postad 06 February 2010 - 11:59
Unregisteredd55ba413
-
Unregisteredd55ba413
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Nu är jag inte uppdaterad om Comhem fått i gång pairing till CA-modul, jag har inte sett nåt om det Annars är det kört att se annat än SVT-HD utan deras egna box
Du kan inte se på comhem Hd-kanaler med inbygda boxen(endast svt-HD).. nått att göra med signalerna som comhem skickar, tror dom vill att man dka köpa box genom dom..
Postad 07 February 2010 - 21:14
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Hej,
En fråga om G10...
Jag vet inget om boxen på just G10 men jag vet att Comhems HD-boxar ger grymt bra bild på min 50PX8. Inbyggda boxen på min nya 42X10 i sovrummet är inte i närheten. När Comhem släppte sin HD-PVR revolutionerade den mitt tv-tittande, både på bildkvaliteten och på enkelheten att se tv-program när det passar mej. Boxen är värd varenda krona och mer därtill.
Postad 08 February 2010 - 14:46
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Angående hackning och inte.
Jag har kört en G10 i ett halvår ungefär. Den hackar INTE! Skyll inte på tv:n om du har en felaktigt inställd källa.
Problemet är att få källan att spotta ur sig rätt frekvens, det måste vara samma som originalet. Så på blu-ray måste källan spotta ur sig 24p. Det gör det flesta blu-ray spelare INTE om man ställer dem i Auto. De flesta ställer sig då i 60Hz. Man måste alltså explicit välja 1080p/24 så slipper man hacken. Ska man sen titta på svensk-köpt DVD så måste man ställa om samma spelare till 1080p/50 (eller 480p/50 om man föredrar att tv:n skalar) annars kommer det att hacka. Om man inte har en spelare som själv kan känna av vad man stoppar i den och fixa utfrekvensen därefter, men de är ganska få.
Detta måste man alltså kontrollera varje gång man ska spela en skiva. Jobbigt? Ja, men inte tv:ns fel, skyll på spelartillverkaren som inte har vettig auto-detektering...
Postad 08 February 2010 - 15:02
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Angående hackning och inte. Jag har kört en G10 i ett halvår ungefär. Den hackar INTE! Skyll inte på tv:n om du har en felaktigt inställd källa. Problemet är att få källan att spotta ur sig rätt frekvens, det måste vara samma som originalet. Så på blu-ray måste källan spotta ur sig 24p. Det gör det flesta blu-ray spelare INTE om man ställer dem i Auto. De flesta ställer sig då i 60Hz. Man måste alltså explicit välja 1080p/24 så slipper man hacken. Ska man sen titta på svensk-köpt DVD så måste man ställa om samma spelare till 1080p/50 (eller 480p/50 om man föredrar att tv:n skalar) annars kommer det att hacka. Om man inte har en spelare som själv kan känna av vad man stoppar i den och fixa utfrekvensen därefter, men de är ganska få. Detta måste man alltså kontrollera varje gång man ska spela en skiva. Jobbigt? Ja, men inte tv:ns fel, skyll på spelartillverkaren som inte har vettig auto-detektering...
Tack! Då bringade du lite klarhet i detta! Jag har f.n. inte blueray eller dvd-spelare utan spelar allt från datorn och det är det bra  Tack tack
Postad 09 February 2010 - 01:17
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Ska man sen titta på svensk-köpt DVD så måste man ställa om samma spelare till 1080p/50 (eller 480p/50 om man föredrar att tv:n skalar) annars kommer det att hacka.
576p/50 bör det väl ändå vara för en svensk (= PAL) DVD utan uppskalning?
Postad 09 February 2010 - 10:05
xEliasx
-
xEliasx
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Angående hackning och inte. Jag har kört en G10 i ett halvår ungefär. Den hackar INTE! Skyll inte på tv:n om du har en felaktigt inställd källa. Problemet är att få källan att spotta ur sig rätt frekvens, det måste vara samma som originalet. Så på blu-ray måste källan spotta ur sig 24p. Det gör det flesta blu-ray spelare INTE om man ställer dem i Auto. De flesta ställer sig då i 60Hz. Man måste alltså explicit välja 1080p/24 så slipper man hacken. Ska man sen titta på svensk-köpt DVD så måste man ställa om samma spelare till 1080p/50 (eller 480p/50 om man föredrar att tv:n skalar) annars kommer det att hacka. Om man inte har en spelare som själv kan känna av vad man stoppar i den och fixa utfrekvensen därefter, men de är ganska få. Detta måste man alltså kontrollera varje gång man ska spela en skiva. Jobbigt? Ja, men inte tv:ns fel, skyll på spelartillverkaren som inte har vettig auto-detektering...
Samma sak när du kopplar datorn till tv:n för film antar jag. Jag kan välja mellan 24, 50 och 60 hz. EDIT: Jag stör mig ganska mycket på min nya G10's fosfor lagg. Så fort kameran panorerar eller någon rör sig över bilden får jag gröna och nåt magentaliknande störningar. Blir detta bättre med tiden?
Redigerat av xEliasx, 09 February 2010 - 12:22.
Postad 11 February 2010 - 20:26
Dången
-
Dången
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Det där stämmer då inte på min.Jag kör Bluray genom min PS3 och jag har ställt in den på 1080p/24 o den hackar som fan.Är så less på tv'n så att jag nästan har lust att slänga ut fanskapet genom fönstret.Riktigt besviken o jag väntar ihärdigt på en uppdatering av firmware.Har ju garanti kvar men vet inte om det e mjukvaruproblem eller inte.Vad fan ska man göra liksom?
Postad 12 February 2010 - 00:54
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Det där stämmer då inte på min.Jag kör Bluray genom min PS3 och jag har ställt in den på 1080p/24 o den hackar som fan.Är så less på tv'n så att jag nästan har lust att slänga ut fanskapet genom fönstret.Riktigt besviken o jag väntar ihärdigt på en uppdatering av firmware.Har ju garanti kvar men vet inte om det e mjukvaruproblem eller inte.Vad fan ska man göra liksom?
Vilken firmware har du? Är det likadant med både 50/60 och 24?
Postad 12 February 2010 - 01:01
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Skönt med den här typen av åsikter som på något sätt visar en annan bild av en plasmamodell alla annars höjer till skyarna utan att blinka, även de som aldrig sett den i rörelse.
Postad 12 February 2010 - 01:13
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
hittade en bra hemsida ifrån en annan tråd, lägger in den här... http://www.projector.../judder_24p.htmtyckte den förklarade problemet med 24p rätt bra...
Postad 12 February 2010 - 09:59
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
hittade en bra hemsida ifrån en annan tråd, lägger in den här...
http://www.projector.../judder_24p.htm
tyckte den förklarade problemet med 24p rätt bra...
Mycket bra länk, ni kanske borde testa spela upp blueray med 60hz istället blir antagligen mindre hack då
Postad 12 February 2010 - 19:44
Dången
-
Dången
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vilken firmware har du? Är det likadant med både 50/60 och 24?
Firmware 1215 har jag. Jag e noob på sånt här...har bara kollat bluray med 24. "Vanliga" tv-kanaler suger oxå .Behövs inte speciellt snabba panoreingar eller rörelser heller för att det ska bli hackigt. Edit:Testade nu bluray på 50/60 och lite bättre blev det nog faktiskt men inte så att jag e nöjd.Hur fixar jag bättre bild på vanliga tvsändningar då? Har testat alla olika inställningar på tv'n men får inte till det.Kör nu på inställningarna från den danska sidan vad den nu heter.Men hackar som fan.
Redigerat av Dången, 12 February 2010 - 20:09.
Postad 13 February 2010 - 12:53
Unregistered68fd4354
-
Unregistered68fd4354
-
Användare
-
-
106 inlägg
Firmware 1215 har jag. Jag e noob på sånt här...har bara kollat bluray med 24. "Vanliga" tv-kanaler suger oxå .Behövs inte speciellt snabba panoreingar eller rörelser heller för att det ska bli hackigt. Edit:Testade nu bluray på 50/60 och lite bättre blev det nog faktiskt men inte så att jag e nöjd.Hur fixar jag bättre bild på vanliga tvsändningar då? Har testat alla olika inställningar på tv'n men får inte till det.Kör nu på inställningarna från den danska sidan vad den nu heter.Men hackar som fan.
Jag upplever inget hack på vanliga sändningar inte heller när jag kopplar datorn, vad är det för kanaler och material du kör?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|