Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Panasonic Plasma 2010

3423 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Panasonic TX-P42G20E 42" Full HD LED Smart TV (TV) 4 8.862068 (28) Inga priser
Panasonic TX-P50VT20E 50" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 2 9.499998 (17) Inga priser
Panasonic TX-P42X20E 42" Full HD LED Smart TV (TV) 8 8.499998 (9) Inga priser
Panasonic TX-P50X20E 50" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic TX-P46G20E 46" HD Ready LED Smart TV (TV) 4 8.899998 (9) Inga priser
Panasonic TX-P65VT20E 65" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 4 7.5 (1) Inga priser
Panasonic TX-P42X25E 42" Full HD LED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic P50S20E 50" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 3 8.624998 (7) Inga priser
Panasonic TX-P42S20E 42" Full HD LED Smart TV (TV) 3 8.75 (3) Inga priser
Panasonic TX-P46S20E 46" Full HD LED Smart TV (TV) 3 8.833332 (5) Inga priser
Panasonic TX-P50X20Y 50" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 0 (0) Inga priser
Panasonic TX-P50G20E 50" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 4 9.070174 (56) Inga priser
Panasonic P50V20E 50" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 1 8.6 (4) Inga priser
Panasonic TX-P42C2E 42" Full HD LED Smart-TV (TV) 1 6.166666 (5) Inga priser
Panasonic TX-P42GT20E 42" Full HD LED Smart TV (TV) 3 8.2 (4) Inga priser
Panasonic TX-P42VT20E 42" Full HD LED Smart TV (TV) 1 8.249998 (3) Inga priser
76 relaterade trÄdar
Panasonic g20, V20 mfl, hjĂ€lp med funktioner, instĂ€llningar, support (207 inlĂ€gg) 9 år sedan
Panasonic CX700 (6 inlĂ€gg) 10 år sedan
Min Panasonic 50-tummare stĂ€nger av sig och startar om (5 inlĂ€gg) 10 år sedan
HembiolĂ€ge pĂ„ TV:n (9 inlĂ€gg) 11 år sedan
Denon 1911, inget ljud nĂ€r jag ser pĂ„ TV (7 inlĂ€gg) 11 år sedan
DTS till DD.5.1 som tv kan hantera? (8 inlĂ€gg) 11 år sedan
Panasonic HDMI och ARC och lite Viera Link (24 inlĂ€gg) 12 år sedan
3D som kommer nu - Bra eller DĂ„ligt (265 inlĂ€gg) 13 år sedan
HĂ„rddiskar för extern inspelning pĂ„ Panasonic Viera TV (15 inlĂ€gg) 13 år sedan
Panasonic TX-P50VT20E tappar kanallista, EPG mm (0 inlĂ€gg) 13 år sedan
Panasonic 20 serien (VT20) med comhem HD. (8 inlĂ€gg) 13 år sedan
Problem med CI+ modul till Tx-P50G20E (Panasonic) (0 inlĂ€gg) 13 år sedan
panasonic v20e pris? (10 inlĂ€gg) 14 år sedan
Rösta ang. inbrĂ€nningar pĂ„ din plasma Ă„rsmodell 2009-2010 (35 inlĂ€gg) 14 år sedan
dĂ„ligt flyt panasonic v20 (35 inlĂ€gg) 14 år sedan
Plasman verkar inte tĂ„la att man kastar en PS3 Move kontroll i den.....Tips (10 inlĂ€gg) 14 år sedan
50VT20 för 11K (14 inlĂ€gg) 14 år sedan
TX-P46G20E beter sig skumt (9 inlĂ€gg) 15 år sedan
Vilken Panasonic skall jag vĂ€lja? (31 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic VT20 eller GT20 eller G20? (15 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ett par frĂ„gor angĂ„ende modeller (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P42G20E (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Budget 7500kr, hjĂ€lp mig hitta en nice TV (10 inlĂ€gg) 15 år sedan
DU fĂ„r bestĂ€mma vilken tv jag skall köpa (61 inlĂ€gg) 15 år sedan
7 599 kr INKL. Frakt: VĂ€lja Panasonic Viera TX-P42G20E ELLER Samsung LE40C6 (17 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P50VT20E (54 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P50 V20 eller VT20 ? (105 inlĂ€gg) 15 år sedan
Passande TV till min Mac Mini och mitt PS3? (11 inlĂ€gg) 15 år sedan
Trasiga Panasonic 3d glasögon (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
PS3+3D tv (46 inlĂ€gg) 15 år sedan
HD-mottagare Panasonic Viera TX-P50G20E (10 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic viera TX-P37X20E blinkar rött (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
G20 VS. PK950N... FIGHT! (116 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic P46S20E, P50S20E (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Dags att köpa en 3D TV till Sovrummet. (23 inlĂ€gg) 15 år sedan
Det blev en Panasonic G20 50" (292 inlĂ€gg) 15 år sedan
Sony Bravia KDL-46EX500 eller Panasonic Viera TX-42G20E (18 inlĂ€gg) 15 år sedan
LG 50PK550 eller Panasonic P50G20E? (91 inlĂ€gg) 15 år sedan
Prisskillnad plasma och LED (15 inlĂ€gg) 15 år sedan
BildvisningslĂ€ge Panasonic thx50vt20 (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic TX-P42GT20E (sjukt billig 3d-plasma?) (21 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic S20 VS. G20... FIGHT! (32 inlĂ€gg) 15 år sedan
PanasonicTX-P50S20E Vs LG 50PK550N (17 inlĂ€gg) 15 år sedan
VĂ€rt 2000 extra för en PANASONIC TX-P50S20E istĂ€llet för en LG 50PK550? (9 inlĂ€gg) 15 år sedan
KöprĂ„d 50" plasma (37 inlĂ€gg) 15 år sedan
Köpa plasma tv demoex (22 inlĂ€gg) 15 år sedan
TV för spelande och film frĂ„n dator (24 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ont i ögonen av att sitta för nĂ€ra tvn ? (27 inlĂ€gg) 15 år sedan
LG 50PK350N eller PANASONIC TX-P46S20E 46" PLASMA-TV FULL-HD (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic 50VT20 och suddighet/dubbel bilder vid panoreringar. (12 inlĂ€gg) 15 år sedan
KöprĂ„d "Gamer TV" (142 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic TX-P50V20E vs Samsung PS58C6505 (17 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic V20 Plasma (75 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic+Sandisk? (11 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic G20 vs Samsung PS50c6505 (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
"bucklor" i ramen runt Panasonic TX-P46S20E (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic v20/g20 (46 inlĂ€gg) 15 år sedan
Billig plasma - max 6000 (9 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic TX-P42S20 test (24 inlĂ€gg) 15 år sedan
Samsung PS50C7705 vs. Panasonic TX-P50V20 (20 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P50G20E plasma flimmer (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Finska TM har provat 4st 3D apparater, 1x Plasma + 3x lcd (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Har nu bara 3 modeller kvar (15 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic TX-P50G20E eller LG 60PK550? (31 inlĂ€gg) 15 år sedan
3D panasoniv p50vt20 (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
"BĂ€sta" 50 tummaren för ca 8000? (22 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic 50X20E (16 inlĂ€gg) 15 år sedan
2010 Panasonic plasma och motion blur (11 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic TX-P42C2E (14 inlĂ€gg) 16 år sedan
P50VT20E (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dags för ny Tv, Vilken ska man vĂ€lja? (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
GĂ„r det att fĂ„ en vettig 50" runt 10k-12? (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Hoppas ni proffs kan hjĂ€lpa mig mfl... (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
P42X10Y vs P42X20E (48 inlĂ€gg) 16 år sedan
KöprĂ„d, 46tum+, 10-30.000 kronor (21 inlĂ€gg) 16 år sedan
led-tv eller plasma? (7 inlĂ€gg) 16 år sedan

Postad 05 May 2010 - 06:32

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlĂ€gg
  • 0

Var i panelen flimrade det pÄ G20?

plasma-tekniken flimrar i allmÀnhet men vissa reagerar mer pÄ det Àn andra. Finns dom som inte klarar att sitta mer Àn nÄgon timme framför en plasma.

Det ska ju vara snabbare fosfor i VT20, vet inte om det kan vara orsaken i sÄdant fall.

Postad 05 May 2010 - 07:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

Detta kan ha att göra med med att Tv:n inte Àr superbra pÄ uppskalning varför man ska helst lÄta externa enheter skala upp sÄ mycket som möjligt.

Uppsklaningen ska ju tydligen (inte detaljstuderat den sjÀlv) vara vÀldigt bra iÄr sÄ jag skulle tippa att de diffar du ser beror pÄ nÄtt annat.

Postad 05 May 2010 - 08:47

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0

Uppsklaningen ska ju tydligen (inte detaljstuderat den sjÀlv) vara vÀldigt bra iÄr sÄ jag skulle tippa att de diffar du ser beror pÄ nÄtt annat.

Ok, nÄgot annat som vadÄ t ex?

Postad 05 May 2010 - 10:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
SÀg det. "Felet" kan ju ligga i de olika enheternas sÀtt att gÄ frÄn att tunern tar emot en komprimerad bildsignal till en uppackad 576p-bild. Det Àr ju först dÀrefter skalning tar vid sÄ att sÀga och innan dÀr gÄr det att hitta pÄ bÄde det ena och det andra.

Första frÄgan jag skulle stÀlla Àr om instÀllningarna Àr ensade, dvs hanterar tv:n signaler frÄn tunern resp hdmi-ingÄngen exakt likvÀrdigt? SÄ att det inte Àr nÄn instÀllning nÄnstans som pÄverkar intrycket alltsÄ.

NÀsta frÄga Àr vad det Àr som skiljer, "bÀttre" kan ju betyda lite vad som helst.

En snabbis (som kan vara missvisande) för att undersöka skalningar Àr ju om man kan fÄ 576p ut frÄn boxen istÀllet för 1080i. Ger det lika bra eller tom bÀttre bild sÄ kan man definitivt utesluta uppskalningsproblem. LikasÄ, skulle eventuella bildskillnader bestÄ oavsett om man skickar 576p eller 1080i ut frÄn boxen (dvs att tv:ns "box" fortfarande uppvisar iprincip samma "brist" ijmf) sÄ borde inte tv:ns skalning vara nÄn bov.

Eller sÄ Àr det skalning som stÀller till det, men det Àr nog inget jag skulle ha först pÄ misstÀnkt-listan. SVTs testbild kan förövrigt sÀga en del om skalningsprestanda ibland. SÄ den bör alltid kollas om man ska undersökas skalning av tv-signaler.

Ett krux i sammanhanget kan vara att ibland, pga SDTVs alltid mer eller mindre bildfelstyngda "kvalité", sÄ Àr den tekniskt snyggaste skalningen kanske inte alltid Àr det man alltid subjektivt föredrar med riktigt material. Upplever det sÄ hemma ibland.

Om man vill krÄngla till det...fÄr man bÀttre bild frÄn den ena kÀllan ijmf med den andra sÄ kan man ju nöjja sig med att konstatera det och leva lyckligt i alla sina dar. :)

Redigerat av pacman, 05 May 2010 - 10:55.

Postad 05 May 2010 - 11:50

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0

SÀg det. "Felet" kan ju ligga i de olika enheternas sÀtt att gÄ frÄn att tunern tar emot en komprimerad bildsignal till en uppackad 576p-bild. Det Àr ju först dÀrefter skalning tar vid sÄ att sÀga och innan dÀr gÄr det att hitta pÄ bÄde det ena och det andra.

Första frÄgan jag skulle stÀlla Àr om instÀllningarna Àr ensade, dvs hanterar tv:n signaler frÄn tunern resp hdmi-ingÄngen exakt likvÀrdigt? SÄ att det inte Àr nÄn instÀllning nÄnstans som pÄverkar intrycket alltsÄ.

NÀsta frÄga Àr vad det Àr som skiljer, "bÀttre" kan ju betyda lite vad som helst.

En snabbis (som kan vara missvisande) för att undersöka skalningar Àr ju om man kan fÄ 576p ut frÄn boxen istÀllet för 1080i. Ger det lika bra eller tom bÀttre bild sÄ kan man definitivt utesluta uppskalningsproblem. LikasÄ, skulle eventuella bildskillnader bestÄ oavsett om man skickar 576p eller 1080i ut frÄn boxen (dvs att tv:ns "box" fortfarande uppvisar iprincip samma "brist" ijmf) sÄ borde inte tv:ns skalning vara nÄn bov.

Eller sÄ Àr det skalning som stÀller till det, men det Àr nog inget jag skulle ha först pÄ misstÀnkt-listan. SVTs testbild kan förövrigt sÀga en del om skalningsprestanda ibland. SÄ den bör alltid kollas om man ska undersökas skalning av tv-signaler.

Ett krux i sammanhanget kan vara att ibland, pga SDTVs alltid mer eller mindre bildfelstyngda "kvalité", sÄ Àr den tekniskt snyggaste skalningen kanske inte alltid Àr det man alltid subjektivt föredrar med riktigt material. Upplever det sÄ hemma ibland.

Om man vill krÄngla till det...fÄr man bÀttre bild frÄn den ena kÀllan ijmf med den andra sÄ kan man ju nöjja sig med att konstatera det och leva lyckligt i alla sina dar. :)

Jag vet inte om jag exakt förstod hur jag ska kontrollera allt det du berörde varför jag börjar med att frÄga hur jag till att börja med ens gÄr tillvÀga för att komma in i den plats (meny?) dÀr jag testar de olika signalerna. Jag satte ju som nÀmnt pÄ en blue ray film - Troja - och fick en magisk bild. SÄlunda, att visa HD material har den tydligen inga problem med men jag tycker verkligen att de fria comhem digitalkanalerna genom tvns inbyggda box Àr alltför gryniga, oskarpa och bristfÀlliga för att motsvara mina förvÀntningar pÄ G20. Om det Àr det bÀsta jag kan fÄ dÄ Àr allt i sin ordning men jag befarar som sagt att tvn har fel vilket jag alltsÄ vill förvissa mig om i tid, innan jag "vÀnjer" mig vid felen sÄ att sÀga. Jag har ingen extern hd/digitalbox Ànnu som jag kan jÀmföra med. Hur ska jag börja alltsÄ?

Redigerat av Evolution101, 05 May 2010 - 11:51.

Postad 05 May 2010 - 12:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Vad kör du för instÀllningar?

Postad 05 May 2010 - 12:27

Millground
  • Millground
  • Amatör

• 71 inlĂ€gg
  • 0

Var i panelen flimrade det pÄ G20?

Jag skrev nog lite slarvigt om flimret, hoppas ingen missförstod mig. Jag menade absolut inte att det var nÄgon defekt i bilden pÄ nÄgot sÀtt, eller linjer som flimrar eller nÄt annat konstigt.

Det jag menade var ett annat typ av flimmer som förmodligen vÀldigt fÄ mÀnniskor ser eller bryr sig om. Det Àr mer att hela bildytan pÄ skÀrmen blinkar vÀldigt svagt, och i princip endast vid ljusare bilder. UngefÀr som en gammal datormonitor med lÄg framerate. Man ser inte flimret pÄ just det omrÄdet man tittar pÄ, utan i periferin, eller i ögonvrÄn. Sitter man dÄ vÀldigt nÀra en 50" t ex sÄ misstÀnker jag att jag kommer uppleva ett svagt flimmer pÄ sidorna av bilden. Eftersom jag inte Àgt en panasonicplasma sjÀlv sÄ vet jag inte om det kommer störa mig in real life, men nÀr man tittar i butiken stör det mig iaf.

Men som sagt, de flesta ser nog inte det eller stör sig pÄ det. Jag ser det dock, och reagerar pÄ det. Har vid nÄgot tillfÀlle försökt fÄ klarhet i varför det flimrar pÄ vissa plasmadisplayer men inte andra, om det sitter i panelen, signalen, instÀllningarna (högre ljusstyrka borde förvÀrra det), eller nÄt annat men inte hittat nÄn vidare info.

NÀr jag dÄ under min ytterst korta och ovetenskapliga lilla provtitt pÄ VT20 i helgen inte upplevde flimmer pÄ den, sÄ blev det lite utav en aha-upplevelse för mig personligen bara pga det. FÀrger, svÀrta, och sÄnt gick inte att bedöma i den miljön, det var ju mest 3D som det showades kring.

Postad 05 May 2010 - 12:38

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0

Vad kör du för instÀllningar?

Vad gÀller bild? De förinstÀllda, thx mest. Normal ser alldeles för grynig och oskarp ut. Jag kör auto vad gÀller format, alltsÄ har inte valt 16:9 eller liknande manuellt. Eller menade du andra instÀllningar? Jag har inte Àndrat nÄgot iallafall.

Postad 05 May 2010 - 12:44

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlĂ€gg
  • 0

Om man vill krÄngla till det...fÄr man bÀttre bild frÄn den ena kÀllan ijmf med den andra sÄ kan man ju nöjja sig med att konstatera det och leva lyckligt i alla sina dar.

Jag satte ju som nÀmnt pÄ en blue ray film - Troja - och fick en magisk bild. SÄlunda, att visa HD material har den tydligen inga problem med men jag tycker verkligen att de fria comhem digitalkanalerna genom tvns inbyggda box Àr alltför gryniga, oskarpa och bristfÀlliga för att motsvara mina förvÀntningar pÄ G20... ...Jag har ingen extern hd/digitalbox Ànnu som jag kan jÀmföra med. Hur ska jag börja alltsÄ?

Den gode Pacman har flera sunda och viktiga poÀnger, och jag vill bara komplettera med följande:

Ut frÄn tv:ns digitaltuner kommer alltid en demodulerad och uppackad signal med exakt samma standard som utsÀndningens, dvs SD frÄn europeiska kanaler = 576i, HD frÄn t ex SVT HD = 720p50. Tunern gör av förklarliga skÀl ingen som helst skalning av utsignalen. Det finns redan inbyggt i monitor-delen i tv:n.

Det Àr en utmÀrkt idé att jÀmföra hur SVT's testbild ser ut via tv:ns inbyggda box och hur det ser ut via analog eller digital signal frÄn extern box, dvd-inspelare's tuner eller liknande. Be nÄgon kompis som har "bra bild" (gÀrna digitalt) spela in lite testbild pÄ en dvd-platta till dig.

Uppskalning i tv:n Àr förmodligen precis lika bra som i vilken box som helst eftersom det handlar om standardiserade och nuförtiden vÀldigt snarlika och billiga chip, men det som ofta skiljer Àr filtreringen som görs för att undvika taggighet och överdrivet framtrÀdande kanter och konturer efter uppskalningen. Detta pÄverkar skÀrpeintrycket men i princip ingenting annat.

Tunern kan givetvis vara defekt, men det Àr osannolikt att felet dÄ bara skulle yttra sig som oskÀrpa och grynighet. Man hade snarare sett stora pixeleringsfel.

SÄ lÀnge det inte finns nÄgra sd-kanaler frÄn extern kÀlla att jÀmföra med sÄ blir problemet svÄrt att angripa, men det Àr sÀkerligen sÄ att fria digitala kabelkanaler inte Àr de högst prioriterade rent kvalitetsmÀssigt, och att det kan vara dÀr problemet ligger.

Har du provat att köra vanlig DVD i din Blu-Rayspelare, och vÀxla mellan uppskalning och SD ut?
Gör det sÄ vet du vilken uppskalning som Àr bÀttre Àn den andra Ätminstone. Tv:ns eller spelarens.

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 May 2010 - 14:14.

Postad 05 May 2010 - 13:01

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlĂ€gg
  • 0

Varför skulle inte 866 kunna visas under samma frame (skriver frame eftersom subfields tilsammans Àr en bildruta)? En av poÀngerna med Pioneers CLEAR-drive, ocksÄ kallad contiguous drive, Àr att den bara behöver en reset per frame, medans Panasonics binÀra drivning krÀver flera.

Stegen i intensitet Àr i Panasonics (binÀr drivning) fall ganska abrupta, vilket, som jag förstÄr det ger upphov DFC. För att överkomma detta sÄ ordnas dessa subfields sÄ optimalt det gÄr, men krÀver Àven dithering för att jÀmna ut upplevd gradering.

Panasonics dithering har, i alla fall historiskt sett, varit avsevÀrt mycket mindre avancerad och pÄtaglig Àn Pioneers sÄ jag skulle drista mig till att sÀga att det i Pannas fall inte krÀvs mycket dithering, vilket inte torde vara fallet om den kunde Äterge sÄ fÄ nivÄer som du anger.

Jag sÀger inte att du Àr helt fel ute, jag har flera gÄnger mentalt snubblat över hur detta verkligen fungerar, speciellt vad gÀller Pioneers drivning och det Àr sannerligen inte lÀtt att hitta konkreta texter som förklarar det, varför jag var intresserad att höra var du lÀst den information som lett dig till dina slutsatser. Som jag skrev tidigare sÄ Àr jag tyvÀrr inte en samlare sÄ jag har inte sparat dokumentation som jag har lÀst, men jag har gjort inlÀgg med utdrag, bl a en bild över Pannas sanningstabell (som jag naturligtvis inte hittar nu) och drog frÄn detta, samt frÄn vad andra skrivit om samma Àmne de slutsatser som jag gjort.

Jag har aldrig lÀst det presenterat som du gjorde ovan sÄ om du har nÄgon lÀnk att dela med dig av sÄ skulle jag uppskatta det mycket. :)

Edit: glömde att addera inte

866 kan inte visas för att du tÀnder/slÀcker fler Àn en gÄng. 896 dÀremot gÄr bra. Men blanda det med andra nÀrliggande nyanser och du kommer se 866 eller nÄgot nog nÀra iaf.
Har inte nÄgra bevis i form av flashiga Panasonic white papers utan har bara lÀst det pÄ av/avs forum dÀr nÄn förklarade det sÄ. Köper den förklaringen dÄ jag tycker det förklarar varför jag ser banding,dfc m.m sen jag blev plasma Àgare. Har en LCD som vad jag vet jobbar med 10bitar och har aldrig sett samma form av banding. Tycker helt enkelt det kÀnns som en bra förklaring varför plasman mÄste anvÀnda dithering. Ska kolla om jag hittar trÄden...

Har inte lÀst nÄt om Pioneers drivning men förstÄtt att den inte Àr som Panasonics. LÀste nÄnstans att den min hjÀlp av sin drivning lyckats eliminera DFC helt. LÄter bra dÄ det Àr mest det jag stört mig lite pÄ sen jag skaffade plasma.

Postad 05 May 2010 - 13:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Kanske ska sÀga att mitt lÄnga svar skrevs i som svar pÄ det Lemonguy sa, inte som hjÀlp till just Evolution101s problem. Blev lite tokigt dÀr eftersom Evolution101 svara pÄ det jag rikta till Lemonguy... :)

Har sjÀlv inte undersökt SDTV via G20:ans inbyggda tuner sÄ jag vet inte vad man ska förvÀnta sig (enl test i HB sÄ blir bilden helt ok men inte best-ever) sÄ mitt inlÀgg handla frÀmst om undersöka skalning mellan enheter samt att det inte alls behöver vara skalning som Àr boven dÄ bilden brister.

Evolution101>> Hmm, ja med THX borde du inte ha nÄgra instÀllningar som försÀmrar det hela sÄ mkt iaf. Om du har nÄn bekant som kan spela in lite Comhemsignaler pÄ DVD sÄ vore det sÀkert anvÀndbart, precis som
xyzzyxyzzy (bra komplettering) sa.

Det Àr ju svÄrt att sÀga hur grynigt, oskarpt och bristfÀlligt du har det. Jag menar, det Àr ju inte sÄ jÀttegivande att ha Blu-ray som referens för att bedömma SDTV-bilden. Klart det Àr ljusÄr skillnad i bildkvalité. Men ska man anta att du menar att det ser tydligt sÀmre ut Àn vad det gör hos bekanta menar du? (i 9 fall av 10 sÄ Àr det dessutom ÀndÄ brister i signalen som fÄr folk att reagera negativt vid SDTV-tittande...dvs det Àr inte ens tv:ns fel)

Postad 05 May 2010 - 13:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlĂ€gg
  • 0

866 kan inte visas för att du tÀnder/slÀcker fler Àn en gÄng. 896 dÀremot gÄr bra. Men blanda det med andra nÀrliggande nyanser och du kommer se 866 eller nÄgot nog nÀra iaf.
Har inte nÄgra bevis i form av flashiga Panasonic white papers utan har bara lÀst det pÄ av/avs forum dÀr nÄn förklarade det sÄ. Köper den förklaringen dÄ jag tycker det förklarar varför jag ser banding,dfc m.m sen jag blev plasma Àgare. Har en LCD som vad jag vet jobbar med 10bitar och har aldrig sett samma form av banding. Tycker helt enkelt det kÀnns som en bra förklaring varför plasman mÄste anvÀnda dithering. Ska kolla om jag hittar trÄden...

Har inte lÀst nÄt om Pioneers drivning men förstÄtt att den inte Àr som Panasonics. LÀste nÄnstans att den min hjÀlp av sin drivning lyckats eliminera DFC helt. LÄter bra dÄ det Àr mest det jag stört mig lite pÄ sen jag skaffade plasma.

Ah OK, fast subfields Àr inte hela tidcykeln för binÀr drivning. DÀr finns ocksÄ reset, dvs dÀr cellen slÀcks vilket gör att man kan tÀnda slÀcka en cell flera gÄnger under en frame. NÄja, lycka till med att hitta trÄden, jag vet hur hopplöst det kan vara nÀr man vet att man lÀst nÄgot i en trÄd nÄgonstans. :)

Postad 05 May 2010 - 17:39

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlĂ€gg
  • 0
Visst Àr det svÄrt att veta exakt varför SD bilden frÄn TV:ns inbyggda digitalbox ger en nÄgot sÀmre bild Àn frÄn min hd box?

Beror det pÄ den inbyggda boxen? Tja kanske men kanske skalningen Àr det primÀra. Jag har ÀndÄ samma instÀllningar pÄ bilden. Sen har jag loopat antennsladden frÄn min hd box till den inbyggda i TV:n. Tror dock inte det borde pÄverka.
Jag kan dock sÀga att det inte Àr en dramatisk skillnad, men en viss skillnad Àr det. Jag anvÀnder Hd boxen i huvudsak och den inbyggda för komplement eftersom jag kan spela in frÄn den pÄ en USB HDD.

Redigerat av Unregistered6df60672, 05 May 2010 - 17:48.

Postad 05 May 2010 - 23:03

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0

Den gode Pacman har flera sunda och viktiga poÀnger, och jag vill bara komplettera med följande:

Ut frÄn tv:ns digitaltuner kommer alltid en demodulerad och uppackad signal med exakt samma standard som utsÀndningens, dvs SD frÄn europeiska kanaler = 576i, HD frÄn t ex SVT HD = 720p50. Tunern gör av förklarliga skÀl ingen som helst skalning av utsignalen. Det finns redan inbyggt i monitor-delen i tv:n.

Det Àr en utmÀrkt idé att jÀmföra hur SVT's testbild ser ut via tv:ns inbyggda box och hur det ser ut via analog eller digital signal frÄn extern box, dvd-inspelare's tuner eller liknande. Be nÄgon kompis som har "bra bild" (gÀrna digitalt) spela in lite testbild pÄ en dvd-platta till dig.

Uppskalning i tv:n Àr förmodligen precis lika bra som i vilken box som helst eftersom det handlar om standardiserade och nuförtiden vÀldigt snarlika och billiga chip, men det som ofta skiljer Àr filtreringen som görs för att undvika taggighet och överdrivet framtrÀdande kanter och konturer efter uppskalningen. Detta pÄverkar skÀrpeintrycket men i princip ingenting annat.

Tunern kan givetvis vara defekt, men det Àr osannolikt att felet dÄ bara skulle yttra sig som oskÀrpa och grynighet. Man hade snarare sett stora pixeleringsfel.

SÄ lÀnge det inte finns nÄgra sd-kanaler frÄn extern kÀlla att jÀmföra med sÄ blir problemet svÄrt att angripa, men det Àr sÀkerligen sÄ att fria digitala kabelkanaler inte Àr de högst prioriterade rent kvalitetsmÀssigt, och att det kan vara dÀr problemet ligger.

Har du provat att köra vanlig DVD i din Blu-Rayspelare, och vÀxla mellan uppskalning och SD ut?
Gör det sÄ vet du vilken uppskalning som Àr bÀttre Àn den andra Ätminstone. Tv:ns eller spelarens.

Kanske ska sÀga att mitt lÄnga svar skrevs i som svar pÄ det Lemonguy sa, inte som hjÀlp till just Evolution101s problem. Blev lite tokigt dÀr eftersom Evolution101 svara pÄ det jag rikta till Lemonguy... ;)

Har sjÀlv inte undersökt SDTV via G20:ans inbyggda tuner sÄ jag vet inte vad man ska förvÀnta sig (enl test i HB sÄ blir bilden helt ok men inte best-ever) sÄ mitt inlÀgg handla frÀmst om undersöka skalning mellan enheter samt att det inte alls behöver vara skalning som Àr boven dÄ bilden brister.

Evolution101>> Hmm, ja med THX borde du inte ha nÄgra instÀllningar som försÀmrar det hela sÄ mkt iaf. Om du har nÄn bekant som kan spela in lite Comhemsignaler pÄ DVD sÄ vore det sÀkert anvÀndbart, precis som
xyzzyxyzzy (bra komplettering) sa.

Det Àr ju svÄrt att sÀga hur grynigt, oskarpt och bristfÀlligt du har det. Jag menar, det Àr ju inte sÄ jÀttegivande att ha Blu-ray som referens för att bedömma SDTV-bilden. Klart det Àr ljusÄr skillnad i bildkvalité. Men ska man anta att du menar att det ser tydligt sÀmre ut Àn vad det gör hos bekanta menar du? (i 9 fall av 10 sÄ Àr det dessutom ÀndÄ brister i signalen som fÄr folk att reagera negativt vid SDTV-tittande...dvs det Àr inte ens tv:ns fel)

Tack för era klargöranden, jag vet inte hur jag ska beskriva men min referens Àr helt enkelt fingerad och i mitt huvud ter sig som en perfekt skarp bild. NÀr jag ser i mörka partier t ex ( ex en grön tröja i zoom) tycker jag mig se nÄgot sombÀst kan lknas vid en mini myrornas krig i texturen sÄ att sÀga, det Àr vad jag menar med grynigt, bilden Àr alltsÄ inte slÀt och perfekt. n jag ska se om jag kan testa det ni sÀger, hur ska jag göra exakt? Jag har en hd box hÀr nu. Tack pÄ förhand.

Kan tillÀggas att det Àr samma bild med boxen inkopplad. Antingen Àr min tv jÀvligt dÄlig eller sÄ Àr signalen och kanske tvn i sig inte bÀttre Àn just sÄhÀr och dÀrför inte kan tillskrivas dÄlig, utan snarare faktum.

Redigerat av Evolution101, 05 May 2010 - 23:22.

Postad 06 May 2010 - 06:21

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlĂ€gg
  • 0
Eftersom det Àr en HD-box sÄ förmodar jag att du kör hdmi och har dÀrför en helt annan ingÄngskÀlla med samma bild sÄ tror jag inte det Àr nÄgot fel pÄ tvn. Speciellt inte nÀr du fÄr kanonbild med Blu-ray. Tror tyvÀrr du har för höga krav pÄ bilden och den Àr inte bÀttre Àn sÄdÀr.

För att minska myrornas krig effekten, stÀll skÀrpalÀget pÄ 0.

Postad 06 May 2010 - 07:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

Visst Àr det svÄrt att veta exakt varför SD bilden frÄn TV:ns inbyggda digitalbox ger en nÄgot sÀmre bild Àn frÄn min hd box?

Japp, för att svara pÄ det behöver man veta ganska exakt vad det Àr som skiljer bildmÀssigt. SVTs testbild kan hjÀlpa men det Àr synd att de inte sÀnder en 10-20 olika testbilder till... ;)

men min referens Àr helt enkelt fingerad och i mitt huvud ter sig som en perfekt skarp bild.

Det Àr SDTV, en sönderkomprimerad, filtrerad, interlace-artefakt drÀnkt sörja. DÄ kan du inte ha "perfekt skarp bild" som referens. Det ligger ju i sakens natur att SDTV uppvisar en bristande bildkvalité, hade det inte haft det hade vi inte behövt HDTV. :D

Koppla in HD-boxen, den snabba vÀgen för att radera olika instÀllningsproblem Àr att anvÀnda samma minne (förslagsvis THX eller Professional) för bÄde "intern-tv" och för hd-boxen.

Det kan vara missvisande dock sÄ anvÀnd SVT-testbild, i den mÄn det gÄr, för att kolla att du via de tvÄ olika kÀllorna har snarlik bild fÀrg, skÀrpa och kontrastmÀssigt.

NÀr du har gjort vad du kan för att likstÀlla de tvÄ kÀllorna sÄ Àr det bara att ta fram hökögat, titta pÄ nÄgra olika typer av program, inkl SVT-testbild.

Antar att de filter som finns i tv:n bara stÀller till det men du kan ju kompletera med att prova nÄtt av dem för att se vad du tycker.

Ger boxen hÀr bÀttre bild sÄ Àr det förmodligen sÄ att externa boxen helt enkelt ger bÀttre bild (eller snarare att den inbyggda gör nÄgot smÄtokigt). Jag har dock mkt svÄrt att tro att du kommer uppleva nÄgra jÀttebetydande skillnader. Men som sagt, har inte undersökt tv:n ifrÄga sjÀlv sÄ helt sÀker kanske inte man ska vara... :)

Postad 06 May 2010 - 11:00

matbl
  • matbl
  • ForumrĂ€v

• 840 inlĂ€gg
  • 0

Tack för era klargöranden, jag vet inte hur jag ska beskriva men min referens Àr helt enkelt fingerad och i mitt huvud ter sig som en perfekt skarp bild. NÀr jag ser i mörka partier t ex ( ex en grön tröja i zoom) tycker jag mig se nÄgot sombÀst kan lknas vid en mini myrornas krig i texturen sÄ att sÀga, det Àr vad jag menar med grynigt, bilden Àr alltsÄ inte slÀt och perfekt. n jag ska se om jag kan testa det ni sÀger, hur ska jag göra exakt? Jag har en hd box hÀr nu. Tack pÄ förhand.

Kan tillÀggas att det Àr samma bild med boxen inkopplad. Antingen Àr min tv jÀvligt dÄlig eller sÄ Àr signalen och kanske tvn i sig inte bÀttre Àn just sÄhÀr och dÀrför inte kan tillskrivas dÄlig, utan snarare faktum.

Som jag skrev nÄgra sidor tidigare. Du har just fÄtt uppleva hur "bra" bildkvalitet vi har pÄ tv i sverige. Förut nÀr du körde tjock-tv sÄ sÄg du inte problemet. Nu nÀr du blÄser upp bilden i 50 tum pÄ en bra tv sÄ ser du alla bildfel. De kommer frÄn de usla sÀndningarna och har inget med tv:n att göra.
Sen kan olika boxar och tv ha olika typer av brusfiltrering som gör problemet mindre synbart.
Vill du ha bra signaler in sÄ finns bara ett alternativ tyvÀrr. Och det Àr canaldigital över satellit, de har mycket högre bitrate pÄ kanalerna Àn vad comhem, boxer eller viasat har.
Det nÀst bÀsta Àr att köra sÄ mycket som möjligt pÄ hd-kanaler som du ju kan fÄ frÄn comhem.

Postad 06 May 2010 - 17:48

Unregisteredd878f44c
  • Unregisteredd878f44c
  • LĂ€rjunge

• 315 inlĂ€gg
  • 0
Funderar nu pÄ att köpa mig en 50" G20 men Àr orolig efter lÀst detta om black-level loss
http://news.cnet.com...20001640-1.html

Pojken min har en LG plasma Pj350,, dottern fÄr min Panna PX80 .
Tycker PX80 slÄr ut PJ350 sÄ dÀrav jag funderar pÄ G20 till mig sjÀlv nu men detta med black level loss???
Den ligger 1:a pÄ prisjakt och alla verkar jhu gilla den men frÄn avs forumet verkar alla vansinniga pÄ Panasonic just nu???
VÄgar jag köpa denna?

//

Postad 06 May 2010 - 19:27

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlĂ€gg
  • 0

Funderar nu pÄ att köpa mig en 50" G20 men Àr orolig efter lÀst detta om black-level loss
http://news.cnet.com...20001640-1.html

Pojken min har en LG plasma Pj350,, dottern fÄr min Panna PX80 .
Tycker PX80 slÄr ut PJ350 sÄ dÀrav jag funderar pÄ G20 till mig sjÀlv nu men detta med black level loss???
Den ligger 1:a pÄ prisjakt och alla verkar jhu gilla den men frÄn avs forumet verkar alla vansinniga pÄ Panasonic just nu???
VÄgar jag köpa denna?

//

Nja me det handlar ju inte om g20:an

Postad 06 May 2010 - 19:39

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlĂ€gg
  • 0
Snarare G10 men det Àr vÀl inte sÄ mÄnga exemplar vad jag hört. Jag kan verkligen rek. G20. Ett stort lyft frÄn min förra TV. Rörelserna och den jÀmna svÀrtan Àr sÄ pass mkt bÀttre pÄ min nya TV.

Postad 06 May 2010 - 20:15

Unregisteredd878f44c
  • Unregisteredd878f44c
  • LĂ€rjunge

• 315 inlĂ€gg
  • 0

Snarare G10 men det Àr vÀl inte sÄ mÄnga exemplar vad jag hört. Jag kan verkligen rek. G20. Ett stort lyft frÄn min förra TV. Rörelserna och den jÀmna svÀrtan Àr sÄ pass mkt bÀttre pÄ min nya TV.

ahh!!! Om ni lÀser cnet/avs forum(D-Nice)/gÀller det Alla Panasonic plasmor!!!!! Eller Àr jag helt Ät **** ute och cyklar nu??? Om inte vilka modeller gÀller detta?? Om vÄ sÀger 2010 Ärsmodeller??? Ngn som har koll??

//

Redigerat av Unregisteredd878f44c, 06 May 2010 - 20:16.

Postad 06 May 2010 - 21:54

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlĂ€gg
  • 0

ahh!!! Om ni lÀser cnet/avs forum(D-Nice)/gÀller det Alla Panasonic plasmor!!!!! Eller Àr jag helt Ät **** ute och cyklar nu??? Om inte vilka modeller gÀller detta?? Om vÄ sÀger 2010 Ärsmodeller??? Ngn som har koll??

//

Det finns ju konstaterat lite hÀr och var samt Àven frÄn Panasonic sjÀlva att "funktionen" Àven finns pÄ 2010 Ärs plasmor men dÄ i nÄgot mildare grad. Har G10an men kan inte sÀga att jag upplever nÄgon skillnad pÄ 4 mÄnaders tv-tittande. SvÀrtan Àr inte kanon men förr nÀr allas satt med CRT sÄ hade majoriteten av dessa tv-apparater sÀmre svÀrta Àn vad de bÀsta plasmorna har idag.

Postad 06 May 2010 - 22:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 0
Ser ni floating blacks ?

Verkar ju vara ytterligare ett problem pÄ Panasonic plasma

Floating Blacks:

I purchased a TC50G20 from Best Buy on March 6th. I also purchased their new Panasonic Blue Ray player. The THX setting mode out of the box is gorgeous. But wait, there's more.. The first blue ray I viewed was the Matrix, 10th Anniversary Edition. I loved this G20 until I saw the gamma levels change 4 times during the scene when Trinity rolls down the stairway and aims her guns up at the window. I also noticed the same "lightening and darkening" of the screen while watching a scene from Pirates 3 between on the ship at night.

I can rewind and watch it over again and can see it every time. This drives me nuts. What's frustrating is that the gamma/brightness shift is not simultaneous with the scene changing: the set takes a moment to adjust to the frame in the movie. This occurs even with the CATS setting off. A darker scene in the movie with more blacks causes the set to adjust and the blacks become "darker" a few moments later. It is so obvious that I am not able to watch blue rays in the dark at this time, and I'm even considering returning the set. Call me picky, fine. But I'm not happy about this issue. After tinkering, I realized that the shift is less evident when the set is watched on the "dark" setting found in the advanced menu. Also, on the "custom mode" set up, I can set the gamma to 2.6 on the pro menu and eliminate the problem. The downside with both these settings is I lose grays and contrast. No one I've spoken with at Panasonic even knows the difference between infinite black and infinite black pro, let alone what floating blacks are, really?

My question: Is there any way to fix or lesson this change? What causes floating blacks? Is this a power issue? Is it a tech issue? What alternative do I have other than the new Panasonic 2010 Plasma line to get great blacks? Will the v-series have this issue with the infinite black "pro" panel? These are my questions. Yes, I have adjusted the brightness multiple times and no fix. Any help will be appreciated.

http://www.avsforum....d.php?t=1236475

Postad 07 May 2010 - 09:12

Tisu
  • Tisu
  • Amatör

• 84 inlĂ€gg
  • 0

Ser ni floating blacks ?

Jag har inte mÀrkt nÄgot Àn sÄ lÀnge pÄ min 50G20 som jag haft i 2-3 veckor.

Postad 07 May 2010 - 09:14

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlĂ€gg
  • 0
Test av VT20 pÄ recordere.dk:

http://www.recordere.../...56&zoneid=6

Resultaten stÀmmer med de frÄn andra tester: Panasonics 2010-modeller Àr fortsatt en bra bit ifrÄn Kuro-nivÄ pÄ de flesta viktiga bildparametrar.

Postad 07 May 2010 - 09:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 0
bÀst Àr ju om nÄn som har filmerna kan testa :-)

Postad 07 May 2010 - 09:56

matbl
  • matbl
  • ForumrĂ€v

• 840 inlĂ€gg
  • 0

Ser ni floating blacks ?

Verkar ju vara ytterligare ett problem pÄ Panasonic plasma

Floating Blacks:

...

LÄter som nÄgon som glömt stÀnga av eco mode. Kanske inte gÄr att stÀnga av pÄ amerikanska modeller. Vad vet jag...

Postad 07 May 2010 - 10:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Kanske det vassaste bildöga jag nÄgonsin sprungit pÄ, Colamannen (som enl mig vÀger tyngre som referens Àn samtliga recensioner förutom möjligen Hemmabiotidningen), har fÄtt in VT20 och han gillar vad han ser. BÀttre Àn G20 (om Àn ej inte riktigt i ni-vet-vad-klass):
http://www.component...=...st&p=144201

Ni som bor i Lund eller dess nÀrhet (sÀg: SkÄne :)) gör rÀtt i att kika förbi The Rock dÄ de olika modellerna finns uppstÀllda propert instÀllda och med personal som kan sin sak (och pÄ köpet Àr vÄldsamt trevliga).

Postad 07 May 2010 - 10:29

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0
Pacman, jag bor i Lund. Kan du inte skicka colamannen hem till mig för att snabbt kontrollera min tv enligt den expertis du och han besitter? Jag har massvis med cola hemma som han kan fÄ för besvÀret :)

Postad 07 May 2010 - 10:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
:) LÀgg ett Cola-spÄr frÄn butiken fram till din dörr sÄ kanske du kan locka ut honom...

Hade du köpt din G20 dÀr hade du redan haft svar pÄ dina funderingar och mer dÀrtill dock. Bra med kompetenta butiker ibland. ;) (nej jag har exakt NOLL vinstintresse i The Rock men tvekar inte en sekund att pusha för butiker med personal som gör ett bra jobb - av den enkla anledningen att den enskilde konsumenten drar stor nytta av att de finns - sorry för OT)

Redigerat av pacman, 07 May 2010 - 10:36.

Postad 07 May 2010 - 13:39

trollslÀndan
  • trollslĂ€ndan
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0
hej pÄ er
Àr ny hÀr och sitter och funderar pÄ att införskaffa ny plasma
lutar Ät panasonic G20 , framför Lg pk950 som jag valde mellan
tÀnker se mycket film och spela lite Ps3 emellanÄt sÄ ville bara hör med er lite snabbt
om det Àr ett bra val .

ps. det blir min första plasma, har bara Àgt tjock tv och har en gammal toshiba et1 projektor

tack pÄ förhand

Postad 07 May 2010 - 14:12

Beagle five
  • Beagle five
  • MĂ€stare

• 2525 inlĂ€gg
  • 0
har kollat 3d i 5 dagar nu och fick precis tag i en annan demoskiva med nÄgra nya klipp, och jag mÄste sÀga Àn en gÄng att 3d Àr det mest fantastiska som gjorts nÀstan! helt otroligt ballt Àr det!
man vill se allt i 3d nu!
och jag vete sjutton vilken plats pÄ marknaden V20 kommer fÄ nu för 5000:- extra för 3d Àr ingenting! finns inget skÀl att köpa v20 före vt20, dÄ kan man lika gÀrna slÄ till pÄ G20 om man vill spara pengar, fast i sÄ fall tycker jag pk350 Àr det bösta man kan köpa för sÄ lite pengar som möjligt just nu, den spöar till och med vt20 i skÀrpa och djup i bilden ( men fÄr ju spö pÄ mycket annat i stÀllet).

men har ni inte lyckats se vt20 3d Àn sÄ ger er ut o kolla, det Àr verkligen bokstavligt talat en helt ny dimension!

Postad 07 May 2010 - 15:31

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlĂ€gg
  • 0

hej pÄ er
Àr ny hÀr och sitter och funderar pÄ att införskaffa ny plasma
lutar Ät panasonic G20 , framför Lg pk950 som jag valde mellan
tÀnker se mycket film och spela lite Ps3 emellanÄt sÄ ville bara hör med er lite snabbt
om det Àr ett bra val .

ps. det blir min första plasma, har bara Àgt tjock tv och har en gammal toshiba et1 projektor

tack pÄ förhand

Jo det Àr ett riktigt bra val. Mycket prisvÀrd. Jag Àr riktigt nöjd. Tror inte du kan fÄ tag pÄ bÀttre TV i den prisklassen men rÀtta mig om jag har fel. :)

Postad 07 May 2010 - 19:09

Unregisteredb62c5fbf
  • Unregisteredb62c5fbf
  • Wannabe

• 17 inlĂ€gg
  • 0

LÄter som nÄgon som glömt stÀnga av eco mode. Kanske inte gÄr att stÀnga av pÄ amerikanska modeller. Vad vet jag...

Jag kan meddela att jag har "floating blacks". Och nej, jag sĂ„g det INTE EFTER ATT HA LÄST PÅ ETT FORUM.
Var tack vare att jag sÄg det sjÀlv som jag letade upp det pÄ ett forum.

Var i filmen AvP Requiem och nÀstan i varje scen. Stoppade i The Dark Night - samma sak.
SvartnivÄn/Gamman hoppar upp och ner i nivÄ, som att den försöker anpassa sig efter vad som visas men gör det för lÄngsamt. Kan reproducera det pÄ exakt samma stÀllen i filmen.
Ser det Àven nÀr jag tittar via min digital-tv box. Dock inte lika tydligt som med Blu-Ray.
Dessutom tycker jag att tillfÀlliga inbrÀnningar blivit tydligare. Men det kan ju vara att jag blivit mer observant och iakttagit panelen vÀldigt noggrant det sista
Tv'n Àr lite över en mÄnad gammal...

Har provat tvÄ olika BD-spelare, olika bildlÀgen, bytt HDMI-ingÄng, gjort en hard reset, pillat med alla instÀllningar - ingen skillnad.
ALLT tjaffs avstÀngt (speciellt ECO-mode, Àven provat att hÄlla för sensorn i OFF-lÀget) och kör normalt i Pro-lÀge 2.

Panasonic-supporten kÀnde givetvis inte igen problemet och bollade vidare till ÄterförsÀljaren.
De skall hÀmta tv'n och jag skall följa med för att demonstrera problemet.
I "bÀsta" fall Àr det min kringutrustning som spökar, men det ÄterstÄr att se.

Hoppas verkligen det kommer en fix annars eller att det bara drabbar ett fÄtal exemplar dÄ jag för övrigt tycker det Àr riktigt bra bild för pengarna!

Redigerat av Unregisteredb62c5fbf, 07 May 2010 - 20:12.

Postad 07 May 2010 - 21:06

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlĂ€gg
  • 0

Panasonic-supporten kÀnde givetvis inte igen problemet och bollade vidare till ÄterförsÀljaren.
De skall hÀmta tv'n och jag skall följa med för att demonstrera problemet.
I "bÀsta" fall Àr det min kringutrustning som spökar, men det ÄterstÄr att se.

Hoppas verkligen det kommer en fix annars eller att det bara drabbar ett fÄtal exemplar dÄ jag för övrigt tycker det Àr riktigt bra bild för pengarna!

Jag tror det Àr mycket osannolikt att det kommer en firmwareuppdatering som fixar detta. Den fluktuerande svartnivÄn verkar vara ett resultat av Panasonics paneldrivning och det Àr mao en "feature", inte ett fel. Precis som de med tiden försÀmrade svartnivÄerna...

Tydligen sÄ har Panasonic ett patent pÄ en paneldrivning (Real Black Drive) som ökar svartnivÄn vid APL över 6 %.

FrÄn xrox:

Thanks, that seems to fit with the 20090021452 patent applicaton. It states that the black level will shift at 6% APL (gets darker below 6% and brighter above 6%). Also says that if a hysteresis characteristic is applied there will be two thresholds at 5% and 7%.

Rent tekniskt verkar det vara nÄgot i stil med att samtliga pixlar, Àven de som skall vara "av" (dvs svarta), genomgÄr 2 st initialiserintssteg vid APL över 6 %, men bara 1 st sÄdant dÄ APL Àr mindre Àn 6 %. Dessa initialiseringssteg skapar oönskat bakgrundsljus, och 2 st ger mer sÄdant Àn bara 1 st. Problemet Àr att det krÀvs 2 st initialiseringssteg för en stabil drivning vid APL över 6 %, och dÀrför fluktuerar svartnivÄn nÀr APL varierar kring 6 %. Alternativet hade varit att alltid ha 2 st steg, men dÄ hade ocksÄ MLL varit högre. Avsikten med Real Black Drive Àr att öka kontrasten.

Om jag nu förstÄtt det riktigt, vilket Àr lÄngt ifrÄn sÀkert... :)

SÄ med mindre Panasonic Àndrar paneldrivningen sÄ Àr detta nÄgot vi fÄr förvÀnta oss pÄ 2010-modellerna och i vÀrsta fall 2011 Ärs modeller ocksÄ.

HÀr Àr lÀnken till trÄden pÄ avsforum. Mycket lÀsvÀrd! (xrox Àr verkligen en guru pÄ detta!)

Redigerat av MortalWombat, 08 May 2010 - 02:39.

Postad 07 May 2010 - 21:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 0
Trist...Kan tÀnka mig att det kan bli riktigt irriterande nÀr/om man vÀl börjar mÀrke det :)

Postad 08 May 2010 - 08:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlĂ€gg
  • 0
SÄ hÀr skriver Ringblixt pÄ Component.se om VT20 vilket tyder pÄ "floating blacks" Àven pÄ den modellen:

Experimenterade med att mÀta svÀrtan. VT20 Àr precis sÄ att Hubble börjar flukturera och det snittar pÄ 0,012 cd/m2 mot 0,018 pÄ G20. Men detta gÀller mÀtning pÄ kolsvart IRE 0 testmönster.

MÀter jag pÄ ANSI-checkerboard eller APL-mönster fick jag först alldeles för höga vÀrden (typ 0,15 cd/m2) pga att ljuset frÄn de vita rutorna nÄr hubblens optik. SÄ jag skÀrmade av mÀtaren med en stor motljusskydd och mÀtte upprepade gÄnger.

DÄ Àr djupsvÀrtan ÀndÄ klart försÀmrad och mÀter stabilt pÄ 0,045 cd/m2 - en fyrfaldig försÀmring.

Antingen har filter och/eller glas problem med ljus sprids eller sÄ finns det nÄgon drivstyrning som dÀmpar bilden i kolsvart. Det lutar mot att jag pekar pÄ glas/filter eftersom nÀr jag mÀter pÄ smÄ APL-mönster (AVS HD 709 Àr verkligen bra ) mÀter Hubble runt 0,02 cd/m2. Inte alls samma ljusmÀngd men fortfarande IRE100 i bilden. Letterboxen blir ocksÄ klart ljusare nÀr det Àr en ljus scen i bilden.

Har ingen 5090 till hands men vill minnas att den inte dassar till sig sÄdÀr.

Postad 08 May 2010 - 08:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Meh...
Jajja, de har patenten, anvÀnd dem nÀsta Är sÄ kanske vi 2011 kommer upp i samma höga nivÄ platt-tv tekniken lÄg pÄ 2008... :) Gör om gör rÀtt mao.

Postad 08 May 2010 - 10:36

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlĂ€gg
  • 0

Meh...
Jajja, de har patenten, anvÀnd dem nÀsta Är sÄ kanske vi 2011 kommer upp i samma höga nivÄ platt-tv tekniken lÄg pÄ 2008... :) Gör om gör rÀtt mao.

Problemet Àr att Pioneer verkar ha haft bÀttre teknologi Àn Panasonic för i princip allt som Àr viktigt för en bra bildkvalitet (rÀknar inte interpolering dit...). Det skulle vara en enorm prestigeförlust för ingenjörerna pÄ Panasonic att enbart anvÀnda sin fd konkurrents teknologi istÀllet för sin egen. DÀrför kan man frÄga sig hur mycket kuro-teknologi som verkligen kommer finnas i 2011-modellerna.

Fast om de nu implementerar kuro-teknologin (minus paneldrivningen) fullt ut nÀsta Är sÄ borde det ju inte vara sÄ stort behov för "Real Black Drive"? SvartnivÄn blir ju tillrÀckligt bra utan detta idiotiska pÄfund.

Postad 08 May 2010 - 13:19

Unregistered1c9e2fae
  • Unregistered1c9e2fae
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
För att lite snabbt bryta in alla era teknologidiskussioner... :)

Kommer pÄ mÄndag fÄ min P50G20 levererad. Förhoppningsvis kan man börja testa den sÄ att dÀr inte Àr nÄgra av dessa "barnsjukdomar" pÄ mitt ex innan öppet köp gÄtt ut.

Vad jag nu undrar Àr om det finns ett optimalt sÀtt att konfigurera tvn? Efter jag testat att söka lite hittade jag inget tyvÀrr, Àven om jag vet att denna nÀstan 60 sidor lÄnga trÄd sÀkert har det nÄgonstans instoppat. NÄgon som kan hjÀlpa en stackare som snart ska fÄ sin första tv att stÀlla in den korrekt?

Postad 08 May 2010 - 13:52

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlĂ€gg
  • 0
LÀngre ner i lÀnken har du flatpanels calibrerade instÀllningar. Kan ju vara nÄgot att utgÄ ifrÄn iaf.

http://www.flatpanel...p;id=1267447545

Postad 08 May 2010 - 18:06

jokim
  • jokim
  • ForumrĂ€v

• 527 inlĂ€gg
  • 0

LÀngre ner i lÀnken har du flatpanels calibrerade instÀllningar. Kan ju vara nÄgot att utgÄ ifrÄn iaf.

http://www.flatpanel...p;id=1267447545

jag hade nog anvÀndt mig av THX-lÀget i en G20 och kört pÄ det utan att blanda in flatpanels instÀllningar. jag körde med flatpanels instÀllningar tills jag köpte en fÀrg-mÀtare och snabbt insÄg att dom instÀllningarna flatpanels gjort pÄ sin tv inte alls passade min...

det verkar skilja rÀtt mycket mellan tv och tv ... sÄ det bÀsta Àr nog att köra pÄ "det bÀsta" lÀget som i G20 fall verkar vara just THX-lÀget...

sen kan man stÀlla in det man verkligen kan se skillnader med ögat dvs. svÀrtan och ljuspunkten... anvÀnd DVE-HD till det...

Postad 08 May 2010 - 22:21

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • ForumrĂ€v

• 539 inlĂ€gg
  • 0

För att lite snabbt bryta in alla era teknologidiskussioner... :)

Kommer pÄ mÄndag fÄ min P50G20 levererad. Förhoppningsvis kan man börja testa den sÄ att dÀr inte Àr nÄgra av dessa "barnsjukdomar" pÄ mitt ex innan öppet köp gÄtt ut.

Vad jag nu undrar Àr om det finns ett optimalt sÀtt att konfigurera tvn? Efter jag testat att söka lite hittade jag inget tyvÀrr, Àven om jag vet att denna nÀstan 60 sidor lÄnga trÄd sÀkert har det nÄgonstans instoppat. NÄgon som kan hjÀlpa en stackare som snart ska fÄ sin första tv att stÀlla in den korrekt?

Köp den hÀr:

Den kan du anvÀnda pÄ alla dina TV-apparater, nutida och framtida.

Postad 09 May 2010 - 10:57

Unregisteredb62c5fbf
  • Unregisteredb62c5fbf
  • Wannabe

• 17 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror det Àr mycket osannolikt att det kommer en firmwareuppdatering som fixar detta. Den fluktuerande svartnivÄn verkar vara ett resultat av Panasonics paneldrivning och det Àr mao en "feature", inte ett fel. Precis som de med tiden försÀmrade svartnivÄerna...

Tydligen sÄ har Panasonic ett patent pÄ en paneldrivning (Real Black Drive) som ökar svartnivÄn vid APL över 6 %.

FrÄn xrox:

Rent tekniskt verkar det vara nÄgot i stil med att samtliga pixlar, Àven de som skall vara "av" (dvs svarta), genomgÄr 2 st initialiserintssteg vid APL över 6 %, men bara 1 st sÄdant dÄ APL Àr mindre Àn 6 %. Dessa initialiseringssteg skapar oönskat bakgrundsljus, och 2 st ger mer sÄdant Àn bara 1 st. Problemet Àr att det krÀvs 2 st initialiseringssteg för en stabil drivning vid APL över 6 %, och dÀrför fluktuerar svartnivÄn nÀr APL varierar kring 6 %. Alternativet hade varit att alltid ha 2 st steg, men dÄ hade ocksÄ MLL varit högre. Avsikten med Real Black Drive Àr att öka kontrasten.

Om jag nu förstÄtt det riktigt, vilket Àr lÄngt ifrÄn sÀkert... :)

SÄ med mindre Panasonic Àndrar paneldrivningen sÄ Àr detta nÄgot vi fÄr förvÀnta oss pÄ 2010-modellerna och i vÀrsta fall 2011 Ärs modeller ocksÄ.

HÀr Àr lÀnken till trÄden pÄ avsforum. Mycket lÀsvÀrd! (xrox Àr verkligen en guru pÄ detta!)

Av nÄgon anledning hade jag HELT missat att lÀsa den första sidan i ovannÀmnda trÄd!
Detta förklarar ju ett och annat, men gör inte saken mindre störande. Befinner sig filmen ofta runt tröskelvÀrdet pÄ 6% sÄ blir det ju helt kalleanka, misstÀnker att det Àr dÀrför det Àr sÄ extra synligt pÄ AvP Requiem.
Har givetvis betat av en massa filmer i samlingen och ser det i alla, men ju oftare det Àr övergÄngar mellan mörkt och ljust desto mer syns det... sÄklart.

LÀste ocksÄ en vÀldigt intressant sak angÄende försÀmring i svartnivÄ och oregelbunden gamma pÄ G10, borde undersökas om det Àven gÀller G20.

LÀnk till AVForum, inlÀgget av Bumtious:
http://www.avforums....art-4-a-21.html

Postad 09 May 2010 - 12:30

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlĂ€gg
  • 0
Mycket intressant, och dessvÀrre oroande, lÀsning. Bumtious vet verkligen vad han snackar om.

HÀr Àr ett klipp frÄn den mest intressanta delen av inlÀgget:

These findings in conjunction with the designed implementation of the voltage changes lead me to suspect with even more certainty the POWER SUPPLIES. What I think is going on is that to comply with new consumption regulations, they are simply not delivering what the TV needs to produce a correct and sustained luminance voltage when needed. What we are seeing from the tests I have done is that at brighter levels the power regulation electronics are trying to slowly lower the voltage sent to the screen, however, the drive electronics are telling the power supply to deliver more voltage to the bright parts of the image. What is happening is that these two algorithms are fighting with each other so we are seeing rapid oscillation up and down of these voltages. One is trying to push the voltage up, the other down, and of course in electronics this happens very quickly, hence flicker. Part of a power supply is something called a bridge rectifier, these are capacitors that store/buffer power reserves to the electronics should it need to draw on power quickly, it could also be the case that these just are of a capacity that is not large enough to draw on when needed. Good power supplies cost money, good power supplies in high end amps are expensive and heavy. Plasma displays need stable power and more of it than LCD’s do. Cheap or underpowered power supplies will let electronics down.

Maybe it’s this coupled with some badly implemented electronic drive circuits that are the root of these issues. I said in previous posts that I suspected that this flicker was part of something different from screen refresh flicker, now I’m certain.

Ärligt talat, nu tror jag ger upp tanken pĂ„ att köpa en Panasonic. Hade tĂ€nkt mig en V20, men ökande MLL, fluktuerande svartnivĂ„, IR och flimmer blir dealbreakers.

Problemet Àr att jag i dagslÀget inte har nÄgon tv. Antingen sÄ försöker jag skaffa en begagnad Kuro, eller sÄ köper jag en LG eller Samsung. SÄ fÄr vi se om det blir en ny tv igen nÀsta Är, om Panasonic lyckas producera nÄgot som i det minsta uppfyller elementÀra kvalitetskrav. Nu Àr ju inte Samsung och LG kÀnda för sin kvalitet, men tror det Àr lÀttare att sÀlja dessa begagnat pga Panasonics undermÄliga design.

Postad 09 May 2010 - 13:23

matbl
  • matbl
  • ForumrĂ€v

• 840 inlĂ€gg
  • 0

Mycket intressant, och dessvÀrre oroande, lÀsning. Bumtious vet verkligen vad han snackar om.

Ärligt talat, nu tror jag ger upp tanken pĂ„ att köpa en Panasonic. Hade tĂ€nkt mig en V20, men ökande MLL, fluktuerande svartnivĂ„, IR och flimmer blir dealbreakers.

Problemet Àr att jag i dagslÀget inte har nÄgon tv. Antingen sÄ försöker jag skaffa en begagnad Kuro, eller sÄ köper jag en LG eller Samsung. SÄ fÄr vi se om det blir en ny tv igen nÀsta Är, om Panasonic lyckas producera nÄgot som i det minsta uppfyller elementÀra kvalitetskrav. Nu Àr ju inte Samsung och LG kÀnda för sin kvalitet, men tror det Àr lÀttare att sÀlja dessa begagnat pga Panasonics undermÄliga design.

Du kan ju alltid se om du kan fÄ tag i en G10 eller V10. De har vad jag vet inte det hÀr problemet. Har inte mÀrkt nÄgra förÀndringar i svÀrtan pÄ min G10 efter snart ett Är...

Postad 09 May 2010 - 13:50

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlĂ€gg
  • 0

Du kan ju alltid se om du kan fÄ tag i en G10 eller V10. De har vad jag vet inte det hÀr problemet. Har inte mÀrkt nÄgra förÀndringar i svÀrtan pÄ min G10 efter snart ett Är...

2009-modellerna har definitivt problem med ökande MLL (dvs försÀmrad svartnivÄ). De Àr inte alla som mÀrker av det, men det har gjorts sÄ pass mÄnga mÀtningar att det kan ses som bevisat att MLL ökar med tiden pÄ Panasonics 2009-modeller.

Jag vet att jag Àr extremt petig, sÀrskilt nÀr det gÀller produkter jag funderar pÄ att köpa. Om jag hade Àgt en V20 och sedan upptÀckt alla dessa brister i efterhand sÄ hade jag kanske kunnat leva med dem. Men om jag fÄr lÀsa om en massa problem innan jag köpt den modellen sÄ börjar jag tveka och i stÀllet se pÄ andra alternativ.

Postad 09 May 2010 - 14:10

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlĂ€gg
  • 0

...at brighter levels the power regulation electronics are trying to slowly lower the voltage sent to the screen, however, the drive electronics are telling the power supply to deliver more voltage to the bright parts of the image. What is happening is that these two algorithms are fighting with each other so we are seeing rapid oscillation up and down of these voltages. One is trying to push the voltage up, the other down, and of course in electronics this happens very quickly, hence flicker.

Drivsteg till panelen eller nÄgon annan del av tv:n talar inte om för nÀtdelen hur den skall jobba eller vilken spÀnning som skall levereras. FullstÀndigt nonsens.

Part of a power supply is something called a bridge rectifier, these are capacitors that store/buffer power reserves to the electronics should it need to draw on power quickly, it could also be the case that these just are of a capacity that is not large enough to draw on when needed.

En "bridge rectifier" Àr 4 st bryggkopplade dioder, som likriktar spÀnningen (ac -> dc). "capacitors" Àr kondensatorer, som filtrerar ripplet i den likriktade spÀnningen. Moderna nÀtdelar har sÀllan sÀrskilt stora kondingar, utan kör istÀllet med switchningsteknik för att "transformera" fram rÀtt spÀnningar, och sedan vanliga regulatorer med smÄ kondingar för att fÄ stabil 5-volt osv.

Skulle inte lita sÀrskilt mycket pÄ vad den dÀr snubben skriver, med tanke pÄ att han inte tycks ha nÄgon koll alls pÄ elementÀr elektronik...

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 May 2010 - 14:13.

Postad 09 May 2010 - 14:38

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr inte bumtious som har kommit pÄ teorin med nÀtdelen, det var han som hade tv:n (Chris) som stod för teorin.

What does this mean, well Chris has an HND in electronics and is an electronics engineer.

MÀrkligt om en "elektroingenjör" (HND motsvarar inte riktigt ingenjör) skulle göra sÄ elementÀra fel.

Postad 09 May 2010 - 16:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte bumtious som har kommit pÄ teorin med nÀtdelen, det var han som hade tv:n (Chris) som stod för teorin.
MÀrkligt om en "elektroingenjör" (HND motsvarar inte riktigt ingenjör) skulle göra sÄ elementÀra fel.

Jag tror inte det framgick av ditt inlÀgg vem det var som citerades, men innehÄllet bör inte tas pÄ för stort allvar eftersom det finns sÄ uppenbara brister.

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 May 2010 - 16:41.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.