Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2010

3423 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P42G20E (TV) 4 8.862068 (28) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42V20E (TV) 3 9 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X20Y (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT20E (TV) 2 9.499998 (17) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X20E (TV) 8 8.499998 (9) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X20E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P37X20E (TV) 1 6.5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P46G20E (TV) 4 8.899998 (9) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT20E (TV) 4 7.5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X25E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X25E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50S20E (TV) 3 8.624998 (7) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42S20E (TV) 3 8.75 (3) Inga priser
Panasonic Viera TX-P46S20E (TV) 3 8.833332 (5) Inga priser
Panasonic Viera TX-P37X25E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P37X20Y (TV) 0 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X20Y (TV) 0 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50G20E (TV) 4 9.070174 (56) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50V20E (TV) 1 8.6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42C2E (TV) 1 6.166666 (5) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT20E (TV) 3 8.2 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42VT20E (TV) 1 8.249998 (3) Inga priser
Panasonic Viera TX-P46VT20E (TV) 3 9.545454 (10) Inga priser
76 relaterade trådar
Panasonic g20, V20 mfl, hjälp med funktioner, inställningar, support (207 inlägg) 9 år sedan
Panasonic CX700 (6 inlägg) 10 år sedan
Min Panasonic 50-tummare stänger av sig och startar om (5 inlägg) 10 år sedan
Hembioläge på TV:n (9 inlägg) 11 år sedan
Denon 1911, inget ljud när jag ser på TV (7 inlägg) 11 år sedan
DTS till DD.5.1 som tv kan hantera? (8 inlägg) 11 år sedan
Panasonic HDMI och ARC och lite Viera Link (24 inlägg) 12 år sedan
3D som kommer nu - Bra eller Dåligt (265 inlägg) 13 år sedan
Hårddiskar för extern inspelning på Panasonic Viera TV (15 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TX-P50VT20E tappar kanallista, EPG mm (0 inlägg) 13 år sedan
Panasonic 20 serien (VT20) med comhem HD. (8 inlägg) 13 år sedan
Problem med CI+ modul till Tx-P50G20E (Panasonic) (0 inlägg) 13 år sedan
panasonic v20e pris? (10 inlägg) 14 år sedan
Rösta ang. inbränningar på din plasma årsmodell 2009-2010 (35 inlägg) 14 år sedan
dåligt flyt panasonic v20 (35 inlägg) 14 år sedan
Plasman verkar inte tåla att man kastar en PS3 Move kontroll i den.....Tips (10 inlägg) 14 år sedan
50VT20 för 11K (14 inlägg) 14 år sedan
TX-P46G20E beter sig skumt (9 inlägg) 14 år sedan
Vilken Panasonic skall jag välja? (31 inlägg) 14 år sedan
Panasonic VT20 eller GT20 eller G20? (15 inlägg) 14 år sedan
Ett par frågor angående modeller (4 inlägg) 14 år sedan
Panasonic Viera TX-P42G20E (3 inlägg) 14 år sedan
Budget 7500kr, hjälp mig hitta en nice TV (10 inlägg) 14 år sedan
DU får bestämma vilken tv jag skall köpa (61 inlägg) 14 år sedan
7 599 kr INKL. Frakt: Välja Panasonic Viera TX-P42G20E ELLER Samsung LE40C6 (17 inlägg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P50VT20E (54 inlägg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P50 V20 eller VT20 ? (105 inlägg) 15 år sedan
Passande TV till min Mac Mini och mitt PS3? (11 inlägg) 15 år sedan
Trasiga Panasonic 3d glasögon (5 inlägg) 15 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 15 år sedan
HD-mottagare Panasonic Viera TX-P50G20E (10 inlägg) 15 år sedan
Panasonic viera TX-P37X20E blinkar rött (3 inlägg) 15 år sedan
G20 VS. PK950N... FIGHT! (116 inlägg) 15 år sedan
Panasonic P46S20E, P50S20E (8 inlägg) 15 år sedan
Dags att köpa en 3D TV till Sovrummet. (23 inlägg) 15 år sedan
Det blev en Panasonic G20 50" (292 inlägg) 15 år sedan
Sony Bravia KDL-46EX500 eller Panasonic Viera TX-42G20E (18 inlägg) 15 år sedan
LG 50PK550 eller Panasonic P50G20E? (91 inlägg) 15 år sedan
Prisskillnad plasma och LED (15 inlägg) 15 år sedan
Bildvisningsläge Panasonic thx50vt20 (7 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TX-P42GT20E (sjukt billig 3d-plasma?) (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic S20 VS. G20... FIGHT! (32 inlägg) 15 år sedan
PanasonicTX-P50S20E Vs LG 50PK550N (17 inlägg) 15 år sedan
Värt 2000 extra för en PANASONIC TX-P50S20E istället för en LG 50PK550? (9 inlägg) 15 år sedan
Köpråd 50" plasma (37 inlägg) 15 år sedan
Köpa plasma tv demoex (22 inlägg) 15 år sedan
TV för spelande och film från dator (24 inlägg) 15 år sedan
Ont i ögonen av att sitta för nära tvn ? (27 inlägg) 15 år sedan
LG 50PK350N eller PANASONIC TX-P46S20E 46" PLASMA-TV FULL-HD (4 inlägg) 15 år sedan
Panasonic 50VT20 och suddighet/dubbel bilder vid panoreringar. (12 inlägg) 15 år sedan
Köpråd "Gamer TV" (142 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TX-P50V20E vs Samsung PS58C6505 (17 inlägg) 15 år sedan
Panasonic V20 Plasma (75 inlägg) 15 år sedan
Panasonic+Sandisk? (11 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G20 vs Samsung PS50c6505 (4 inlägg) 15 år sedan
"bucklor" i ramen runt Panasonic TX-P46S20E (4 inlägg) 15 år sedan
Panasonic v20/g20 (46 inlägg) 15 år sedan
Billig plasma - max 6000 (9 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TX-P42S20 test (24 inlägg) 15 år sedan
Samsung PS50C7705 vs. Panasonic TX-P50V20 (20 inlägg) 15 år sedan
Panasonic Viera TX-P50G20E plasma flimmer (4 inlägg) 15 år sedan
Finska TM har provat 4st 3D apparater, 1x Plasma + 3x lcd (1 inlägg) 15 år sedan
Har nu bara 3 modeller kvar (15 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TX-P50G20E eller LG 60PK550? (31 inlägg) 15 år sedan
3D panasoniv p50vt20 (8 inlägg) 15 år sedan
"Bästa" 50 tummaren för ca 8000? (22 inlägg) 15 år sedan
Panasonic 50X20E (16 inlägg) 15 år sedan
2010 Panasonic plasma och motion blur (11 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TX-P42C2E (14 inlägg) 15 år sedan
P50VT20E (7 inlägg) 15 år sedan
Dags för ny Tv, Vilken ska man välja? (8 inlägg) 16 år sedan
Går det att få en vettig 50" runt 10k-12? (12 inlägg) 16 år sedan
Hoppas ni proffs kan hjälpa mig mfl... (5 inlägg) 16 år sedan
P42X10Y vs P42X20E (48 inlägg) 16 år sedan
Köpråd, 46tum+, 10-30.000 kronor (21 inlägg) 16 år sedan
led-tv eller plasma? (7 inlägg) 16 år sedan

Postad 05 May 2010 - 06:32

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0

Var i panelen flimrade det på G20?

plasma-tekniken flimrar i allmänhet men vissa reagerar mer på det än andra. Finns dom som inte klarar att sitta mer än någon timme framför en plasma.

Det ska ju vara snabbare fosfor i VT20, vet inte om det kan vara orsaken i sådant fall.

Postad 05 May 2010 - 07:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Detta kan ha att göra med med att Tv:n inte är superbra på uppskalning varför man ska helst låta externa enheter skala upp så mycket som möjligt.

Uppsklaningen ska ju tydligen (inte detaljstuderat den själv) vara väldigt bra iår så jag skulle tippa att de diffar du ser beror på nått annat.

Postad 05 May 2010 - 08:47

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Uppsklaningen ska ju tydligen (inte detaljstuderat den själv) vara väldigt bra iår så jag skulle tippa att de diffar du ser beror på nått annat.

Ok, något annat som vadå t ex?

Postad 05 May 2010 - 10:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Säg det. "Felet" kan ju ligga i de olika enheternas sätt att gå från att tunern tar emot en komprimerad bildsignal till en uppackad 576p-bild. Det är ju först därefter skalning tar vid så att säga och innan där går det att hitta på både det ena och det andra.

Första frågan jag skulle ställa är om inställningarna är ensade, dvs hanterar tv:n signaler från tunern resp hdmi-ingången exakt likvärdigt? Så att det inte är nån inställning nånstans som påverkar intrycket alltså.

Nästa fråga är vad det är som skiljer, "bättre" kan ju betyda lite vad som helst.

En snabbis (som kan vara missvisande) för att undersöka skalningar är ju om man kan få 576p ut från boxen istället för 1080i. Ger det lika bra eller tom bättre bild så kan man definitivt utesluta uppskalningsproblem. Likaså, skulle eventuella bildskillnader bestå oavsett om man skickar 576p eller 1080i ut från boxen (dvs att tv:ns "box" fortfarande uppvisar iprincip samma "brist" ijmf) så borde inte tv:ns skalning vara nån bov.

Eller så är det skalning som ställer till det, men det är nog inget jag skulle ha först på misstänkt-listan. SVTs testbild kan förövrigt säga en del om skalningsprestanda ibland. Så den bör alltid kollas om man ska undersökas skalning av tv-signaler.

Ett krux i sammanhanget kan vara att ibland, pga SDTVs alltid mer eller mindre bildfelstyngda "kvalité", så är den tekniskt snyggaste skalningen kanske inte alltid är det man alltid subjektivt föredrar med riktigt material. Upplever det så hemma ibland.

Om man vill krångla till det...får man bättre bild från den ena källan ijmf med den andra så kan man ju nöjja sig med att konstatera det och leva lyckligt i alla sina dar. :)

Redigerat av pacman, 05 May 2010 - 10:55.

Postad 05 May 2010 - 11:50

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Säg det. "Felet" kan ju ligga i de olika enheternas sätt att gå från att tunern tar emot en komprimerad bildsignal till en uppackad 576p-bild. Det är ju först därefter skalning tar vid så att säga och innan där går det att hitta på både det ena och det andra.

Första frågan jag skulle ställa är om inställningarna är ensade, dvs hanterar tv:n signaler från tunern resp hdmi-ingången exakt likvärdigt? Så att det inte är nån inställning nånstans som påverkar intrycket alltså.

Nästa fråga är vad det är som skiljer, "bättre" kan ju betyda lite vad som helst.

En snabbis (som kan vara missvisande) för att undersöka skalningar är ju om man kan få 576p ut från boxen istället för 1080i. Ger det lika bra eller tom bättre bild så kan man definitivt utesluta uppskalningsproblem. Likaså, skulle eventuella bildskillnader bestå oavsett om man skickar 576p eller 1080i ut från boxen (dvs att tv:ns "box" fortfarande uppvisar iprincip samma "brist" ijmf) så borde inte tv:ns skalning vara nån bov.

Eller så är det skalning som ställer till det, men det är nog inget jag skulle ha först på misstänkt-listan. SVTs testbild kan förövrigt säga en del om skalningsprestanda ibland. Så den bör alltid kollas om man ska undersökas skalning av tv-signaler.

Ett krux i sammanhanget kan vara att ibland, pga SDTVs alltid mer eller mindre bildfelstyngda "kvalité", så är den tekniskt snyggaste skalningen kanske inte alltid är det man alltid subjektivt föredrar med riktigt material. Upplever det så hemma ibland.

Om man vill krångla till det...får man bättre bild från den ena källan ijmf med den andra så kan man ju nöjja sig med att konstatera det och leva lyckligt i alla sina dar. :)

Jag vet inte om jag exakt förstod hur jag ska kontrollera allt det du berörde varför jag börjar med att fråga hur jag till att börja med ens går tillväga för att komma in i den plats (meny?) där jag testar de olika signalerna. Jag satte ju som nämnt på en blue ray film - Troja - och fick en magisk bild. Sålunda, att visa HD material har den tydligen inga problem med men jag tycker verkligen att de fria comhem digitalkanalerna genom tvns inbyggda box är alltför gryniga, oskarpa och bristfälliga för att motsvara mina förväntningar på G20. Om det är det bästa jag kan få då är allt i sin ordning men jag befarar som sagt att tvn har fel vilket jag alltså vill förvissa mig om i tid, innan jag "vänjer" mig vid felen så att säga. Jag har ingen extern hd/digitalbox ännu som jag kan jämföra med. Hur ska jag börja alltså?

Redigerat av Evolution101, 05 May 2010 - 11:51.

Postad 05 May 2010 - 12:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vad kör du för inställningar?

Postad 05 May 2010 - 12:27

Millground
  • Millground
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Var i panelen flimrade det på G20?

Jag skrev nog lite slarvigt om flimret, hoppas ingen missförstod mig. Jag menade absolut inte att det var någon defekt i bilden på något sätt, eller linjer som flimrar eller nåt annat konstigt.

Det jag menade var ett annat typ av flimmer som förmodligen väldigt få människor ser eller bryr sig om. Det är mer att hela bildytan på skärmen blinkar väldigt svagt, och i princip endast vid ljusare bilder. Ungefär som en gammal datormonitor med låg framerate. Man ser inte flimret på just det området man tittar på, utan i periferin, eller i ögonvrån. Sitter man då väldigt nära en 50" t ex så misstänker jag att jag kommer uppleva ett svagt flimmer på sidorna av bilden. Eftersom jag inte ägt en panasonicplasma själv så vet jag inte om det kommer störa mig in real life, men när man tittar i butiken stör det mig iaf.

Men som sagt, de flesta ser nog inte det eller stör sig på det. Jag ser det dock, och reagerar på det. Har vid något tillfälle försökt få klarhet i varför det flimrar på vissa plasmadisplayer men inte andra, om det sitter i panelen, signalen, inställningarna (högre ljusstyrka borde förvärra det), eller nåt annat men inte hittat nån vidare info.

När jag då under min ytterst korta och ovetenskapliga lilla provtitt på VT20 i helgen inte upplevde flimmer på den, så blev det lite utav en aha-upplevelse för mig personligen bara pga det. Färger, svärta, och sånt gick inte att bedöma i den miljön, det var ju mest 3D som det showades kring.

Postad 05 May 2010 - 12:38

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Vad kör du för inställningar?

Vad gäller bild? De förinställda, thx mest. Normal ser alldeles för grynig och oskarp ut. Jag kör auto vad gäller format, alltså har inte valt 16:9 eller liknande manuellt. Eller menade du andra inställningar? Jag har inte ändrat något iallafall.

Postad 05 May 2010 - 12:44

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Om man vill krångla till det...får man bättre bild från den ena källan ijmf med den andra så kan man ju nöjja sig med att konstatera det och leva lyckligt i alla sina dar.

Jag satte ju som nämnt på en blue ray film - Troja - och fick en magisk bild. Sålunda, att visa HD material har den tydligen inga problem med men jag tycker verkligen att de fria comhem digitalkanalerna genom tvns inbyggda box är alltför gryniga, oskarpa och bristfälliga för att motsvara mina förväntningar på G20... ...Jag har ingen extern hd/digitalbox ännu som jag kan jämföra med. Hur ska jag börja alltså?

Den gode Pacman har flera sunda och viktiga poänger, och jag vill bara komplettera med följande:

Ut från tv:ns digitaltuner kommer alltid en demodulerad och uppackad signal med exakt samma standard som utsändningens, dvs SD från europeiska kanaler = 576i, HD från t ex SVT HD = 720p50. Tunern gör av förklarliga skäl ingen som helst skalning av utsignalen. Det finns redan inbyggt i monitor-delen i tv:n.

Det är en utmärkt idé att jämföra hur SVT's testbild ser ut via tv:ns inbyggda box och hur det ser ut via analog eller digital signal från extern box, dvd-inspelare's tuner eller liknande. Be någon kompis som har "bra bild" (gärna digitalt) spela in lite testbild på en dvd-platta till dig.

Uppskalning i tv:n är förmodligen precis lika bra som i vilken box som helst eftersom det handlar om standardiserade och nuförtiden väldigt snarlika och billiga chip, men det som ofta skiljer är filtreringen som görs för att undvika taggighet och överdrivet framträdande kanter och konturer efter uppskalningen. Detta påverkar skärpeintrycket men i princip ingenting annat.

Tunern kan givetvis vara defekt, men det är osannolikt att felet då bara skulle yttra sig som oskärpa och grynighet. Man hade snarare sett stora pixeleringsfel.

Så länge det inte finns några sd-kanaler från extern källa att jämföra med så blir problemet svårt att angripa, men det är säkerligen så att fria digitala kabelkanaler inte är de högst prioriterade rent kvalitetsmässigt, och att det kan vara där problemet ligger.

Har du provat att köra vanlig DVD i din Blu-Rayspelare, och växla mellan uppskalning och SD ut?
Gör det så vet du vilken uppskalning som är bättre än den andra åtminstone. Tv:ns eller spelarens.

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 May 2010 - 14:14.

Postad 05 May 2010 - 13:01

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Varför skulle inte 866 kunna visas under samma frame (skriver frame eftersom subfields tilsammans är en bildruta)? En av poängerna med Pioneers CLEAR-drive, också kallad contiguous drive, är att den bara behöver en reset per frame, medans Panasonics binära drivning kräver flera.

Stegen i intensitet är i Panasonics (binär drivning) fall ganska abrupta, vilket, som jag förstår det ger upphov DFC. För att överkomma detta så ordnas dessa subfields så optimalt det går, men kräver även dithering för att jämna ut upplevd gradering.

Panasonics dithering har, i alla fall historiskt sett, varit avsevärt mycket mindre avancerad och påtaglig än Pioneers så jag skulle drista mig till att säga att det i Pannas fall inte krävs mycket dithering, vilket inte torde vara fallet om den kunde återge så få nivåer som du anger.

Jag säger inte att du är helt fel ute, jag har flera gånger mentalt snubblat över hur detta verkligen fungerar, speciellt vad gäller Pioneers drivning och det är sannerligen inte lätt att hitta konkreta texter som förklarar det, varför jag var intresserad att höra var du läst den information som lett dig till dina slutsatser. Som jag skrev tidigare så är jag tyvärr inte en samlare så jag har inte sparat dokumentation som jag har läst, men jag har gjort inlägg med utdrag, bl a en bild över Pannas sanningstabell (som jag naturligtvis inte hittar nu) och drog från detta, samt från vad andra skrivit om samma ämne de slutsatser som jag gjort.

Jag har aldrig läst det presenterat som du gjorde ovan så om du har någon länk att dela med dig av så skulle jag uppskatta det mycket. :)

Edit: glömde att addera inte

866 kan inte visas för att du tänder/släcker fler än en gång. 896 däremot går bra. Men blanda det med andra närliggande nyanser och du kommer se 866 eller något nog nära iaf.
Har inte några bevis i form av flashiga Panasonic white papers utan har bara läst det på av/avs forum där nån förklarade det så. Köper den förklaringen då jag tycker det förklarar varför jag ser banding,dfc m.m sen jag blev plasma ägare. Har en LCD som vad jag vet jobbar med 10bitar och har aldrig sett samma form av banding. Tycker helt enkelt det känns som en bra förklaring varför plasman måste använda dithering. Ska kolla om jag hittar tråden...

Har inte läst nåt om Pioneers drivning men förstått att den inte är som Panasonics. Läste nånstans att den min hjälp av sin drivning lyckats eliminera DFC helt. Låter bra då det är mest det jag stört mig lite på sen jag skaffade plasma.

Postad 05 May 2010 - 13:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Kanske ska säga att mitt långa svar skrevs i som svar på det Lemonguy sa, inte som hjälp till just Evolution101s problem. Blev lite tokigt där eftersom Evolution101 svara på det jag rikta till Lemonguy... :)

Har själv inte undersökt SDTV via G20:ans inbyggda tuner så jag vet inte vad man ska förvänta sig (enl test i HB så blir bilden helt ok men inte best-ever) så mitt inlägg handla främst om undersöka skalning mellan enheter samt att det inte alls behöver vara skalning som är boven då bilden brister.

Evolution101>> Hmm, ja med THX borde du inte ha några inställningar som försämrar det hela så mkt iaf. Om du har nån bekant som kan spela in lite Comhemsignaler på DVD så vore det säkert användbart, precis som
xyzzyxyzzy (bra komplettering) sa.

Det är ju svårt att säga hur grynigt, oskarpt och bristfälligt du har det. Jag menar, det är ju inte så jättegivande att ha Blu-ray som referens för att bedömma SDTV-bilden. Klart det är ljusår skillnad i bildkvalité. Men ska man anta att du menar att det ser tydligt sämre ut än vad det gör hos bekanta menar du? (i 9 fall av 10 så är det dessutom ändå brister i signalen som får folk att reagera negativt vid SDTV-tittande...dvs det är inte ens tv:ns fel)

Postad 05 May 2010 - 13:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

866 kan inte visas för att du tänder/släcker fler än en gång. 896 däremot går bra. Men blanda det med andra närliggande nyanser och du kommer se 866 eller något nog nära iaf.
Har inte några bevis i form av flashiga Panasonic white papers utan har bara läst det på av/avs forum där nån förklarade det så. Köper den förklaringen då jag tycker det förklarar varför jag ser banding,dfc m.m sen jag blev plasma ägare. Har en LCD som vad jag vet jobbar med 10bitar och har aldrig sett samma form av banding. Tycker helt enkelt det känns som en bra förklaring varför plasman måste använda dithering. Ska kolla om jag hittar tråden...

Har inte läst nåt om Pioneers drivning men förstått att den inte är som Panasonics. Läste nånstans att den min hjälp av sin drivning lyckats eliminera DFC helt. Låter bra då det är mest det jag stört mig lite på sen jag skaffade plasma.

Ah OK, fast subfields är inte hela tidcykeln för binär drivning. Där finns också reset, dvs där cellen släcks vilket gör att man kan tända släcka en cell flera gånger under en frame. Nåja, lycka till med att hitta tråden, jag vet hur hopplöst det kan vara när man vet att man läst något i en tråd någonstans. :)

Postad 05 May 2010 - 17:39

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Visst är det svårt att veta exakt varför SD bilden från TV:ns inbyggda digitalbox ger en något sämre bild än från min hd box?

Beror det på den inbyggda boxen? Tja kanske men kanske skalningen är det primära. Jag har ändå samma inställningar på bilden. Sen har jag loopat antennsladden från min hd box till den inbyggda i TV:n. Tror dock inte det borde påverka.
Jag kan dock säga att det inte är en dramatisk skillnad, men en viss skillnad är det. Jag använder Hd boxen i huvudsak och den inbyggda för komplement eftersom jag kan spela in från den på en USB HDD.

Redigerat av Unregistered6df60672, 05 May 2010 - 17:48.

Postad 05 May 2010 - 23:03

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Den gode Pacman har flera sunda och viktiga poänger, och jag vill bara komplettera med följande:

Ut från tv:ns digitaltuner kommer alltid en demodulerad och uppackad signal med exakt samma standard som utsändningens, dvs SD från europeiska kanaler = 576i, HD från t ex SVT HD = 720p50. Tunern gör av förklarliga skäl ingen som helst skalning av utsignalen. Det finns redan inbyggt i monitor-delen i tv:n.

Det är en utmärkt idé att jämföra hur SVT's testbild ser ut via tv:ns inbyggda box och hur det ser ut via analog eller digital signal från extern box, dvd-inspelare's tuner eller liknande. Be någon kompis som har "bra bild" (gärna digitalt) spela in lite testbild på en dvd-platta till dig.

Uppskalning i tv:n är förmodligen precis lika bra som i vilken box som helst eftersom det handlar om standardiserade och nuförtiden väldigt snarlika och billiga chip, men det som ofta skiljer är filtreringen som görs för att undvika taggighet och överdrivet framträdande kanter och konturer efter uppskalningen. Detta påverkar skärpeintrycket men i princip ingenting annat.

Tunern kan givetvis vara defekt, men det är osannolikt att felet då bara skulle yttra sig som oskärpa och grynighet. Man hade snarare sett stora pixeleringsfel.

Så länge det inte finns några sd-kanaler från extern källa att jämföra med så blir problemet svårt att angripa, men det är säkerligen så att fria digitala kabelkanaler inte är de högst prioriterade rent kvalitetsmässigt, och att det kan vara där problemet ligger.

Har du provat att köra vanlig DVD i din Blu-Rayspelare, och växla mellan uppskalning och SD ut?
Gör det så vet du vilken uppskalning som är bättre än den andra åtminstone. Tv:ns eller spelarens.

Kanske ska säga att mitt långa svar skrevs i som svar på det Lemonguy sa, inte som hjälp till just Evolution101s problem. Blev lite tokigt där eftersom Evolution101 svara på det jag rikta till Lemonguy... ;)

Har själv inte undersökt SDTV via G20:ans inbyggda tuner så jag vet inte vad man ska förvänta sig (enl test i HB så blir bilden helt ok men inte best-ever) så mitt inlägg handla främst om undersöka skalning mellan enheter samt att det inte alls behöver vara skalning som är boven då bilden brister.

Evolution101>> Hmm, ja med THX borde du inte ha några inställningar som försämrar det hela så mkt iaf. Om du har nån bekant som kan spela in lite Comhemsignaler på DVD så vore det säkert användbart, precis som
xyzzyxyzzy (bra komplettering) sa.

Det är ju svårt att säga hur grynigt, oskarpt och bristfälligt du har det. Jag menar, det är ju inte så jättegivande att ha Blu-ray som referens för att bedömma SDTV-bilden. Klart det är ljusår skillnad i bildkvalité. Men ska man anta att du menar att det ser tydligt sämre ut än vad det gör hos bekanta menar du? (i 9 fall av 10 så är det dessutom ändå brister i signalen som får folk att reagera negativt vid SDTV-tittande...dvs det är inte ens tv:ns fel)

Tack för era klargöranden, jag vet inte hur jag ska beskriva men min referens är helt enkelt fingerad och i mitt huvud ter sig som en perfekt skarp bild. När jag ser i mörka partier t ex ( ex en grön tröja i zoom) tycker jag mig se något sombäst kan lknas vid en mini myrornas krig i texturen så att säga, det är vad jag menar med grynigt, bilden är alltså inte slät och perfekt. n jag ska se om jag kan testa det ni säger, hur ska jag göra exakt? Jag har en hd box här nu. Tack på förhand.

Kan tilläggas att det är samma bild med boxen inkopplad. Antingen är min tv jävligt dålig eller så är signalen och kanske tvn i sig inte bättre än just såhär och därför inte kan tillskrivas dålig, utan snarare faktum.

Redigerat av Evolution101, 05 May 2010 - 23:22.

Postad 06 May 2010 - 06:21

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Eftersom det är en HD-box så förmodar jag att du kör hdmi och har därför en helt annan ingångskälla med samma bild så tror jag inte det är något fel på tvn. Speciellt inte när du får kanonbild med Blu-ray. Tror tyvärr du har för höga krav på bilden och den är inte bättre än sådär.

För att minska myrornas krig effekten, ställ skärpaläget på 0.

Postad 06 May 2010 - 07:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Visst är det svårt att veta exakt varför SD bilden från TV:ns inbyggda digitalbox ger en något sämre bild än från min hd box?

Japp, för att svara på det behöver man veta ganska exakt vad det är som skiljer bildmässigt. SVTs testbild kan hjälpa men det är synd att de inte sänder en 10-20 olika testbilder till... ;)

men min referens är helt enkelt fingerad och i mitt huvud ter sig som en perfekt skarp bild.

Det är SDTV, en sönderkomprimerad, filtrerad, interlace-artefakt dränkt sörja. Då kan du inte ha "perfekt skarp bild" som referens. Det ligger ju i sakens natur att SDTV uppvisar en bristande bildkvalité, hade det inte haft det hade vi inte behövt HDTV. :D

Koppla in HD-boxen, den snabba vägen för att radera olika inställningsproblem är att använda samma minne (förslagsvis THX eller Professional) för både "intern-tv" och för hd-boxen.

Det kan vara missvisande dock så använd SVT-testbild, i den mån det går, för att kolla att du via de två olika källorna har snarlik bild färg, skärpa och kontrastmässigt.

När du har gjort vad du kan för att likställa de två källorna så är det bara att ta fram hökögat, titta på några olika typer av program, inkl SVT-testbild.

Antar att de filter som finns i tv:n bara ställer till det men du kan ju kompletera med att prova nått av dem för att se vad du tycker.

Ger boxen här bättre bild så är det förmodligen så att externa boxen helt enkelt ger bättre bild (eller snarare att den inbyggda gör något småtokigt). Jag har dock mkt svårt att tro att du kommer uppleva några jättebetydande skillnader. Men som sagt, har inte undersökt tv:n ifråga själv så helt säker kanske inte man ska vara... :)

Postad 06 May 2010 - 11:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Tack för era klargöranden, jag vet inte hur jag ska beskriva men min referens är helt enkelt fingerad och i mitt huvud ter sig som en perfekt skarp bild. När jag ser i mörka partier t ex ( ex en grön tröja i zoom) tycker jag mig se något sombäst kan lknas vid en mini myrornas krig i texturen så att säga, det är vad jag menar med grynigt, bilden är alltså inte slät och perfekt. n jag ska se om jag kan testa det ni säger, hur ska jag göra exakt? Jag har en hd box här nu. Tack på förhand.

Kan tilläggas att det är samma bild med boxen inkopplad. Antingen är min tv jävligt dålig eller så är signalen och kanske tvn i sig inte bättre än just såhär och därför inte kan tillskrivas dålig, utan snarare faktum.

Som jag skrev några sidor tidigare. Du har just fått uppleva hur "bra" bildkvalitet vi har på tv i sverige. Förut när du körde tjock-tv så såg du inte problemet. Nu när du blåser upp bilden i 50 tum på en bra tv så ser du alla bildfel. De kommer från de usla sändningarna och har inget med tv:n att göra.
Sen kan olika boxar och tv ha olika typer av brusfiltrering som gör problemet mindre synbart.
Vill du ha bra signaler in så finns bara ett alternativ tyvärr. Och det är canaldigital över satellit, de har mycket högre bitrate på kanalerna än vad comhem, boxer eller viasat har.
Det näst bästa är att köra så mycket som möjligt på hd-kanaler som du ju kan få från comhem.

Postad 06 May 2010 - 17:48

Unregisteredd878f44c
  • Unregisteredd878f44c
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Funderar nu på att köpa mig en 50" G20 men är orolig efter läst detta om black-level loss
http://news.cnet.com...20001640-1.html

Pojken min har en LG plasma Pj350,, dottern får min Panna PX80 .
Tycker PX80 slår ut PJ350 så därav jag funderar på G20 till mig själv nu men detta med black level loss???
Den ligger 1:a på prisjakt och alla verkar jhu gilla den men från avs forumet verkar alla vansinniga på Panasonic just nu???
Vågar jag köpa denna?

//

Postad 06 May 2010 - 19:27

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Funderar nu på att köpa mig en 50" G20 men är orolig efter läst detta om black-level loss
http://news.cnet.com...20001640-1.html

Pojken min har en LG plasma Pj350,, dottern får min Panna PX80 .
Tycker PX80 slår ut PJ350 så därav jag funderar på G20 till mig själv nu men detta med black level loss???
Den ligger 1:a på prisjakt och alla verkar jhu gilla den men från avs forumet verkar alla vansinniga på Panasonic just nu???
Vågar jag köpa denna?

//

Nja me det handlar ju inte om g20:an

Postad 06 May 2010 - 19:39

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Snarare G10 men det är väl inte så många exemplar vad jag hört. Jag kan verkligen rek. G20. Ett stort lyft från min förra TV. Rörelserna och den jämna svärtan är så pass mkt bättre på min nya TV.

Postad 06 May 2010 - 20:15

Unregisteredd878f44c
  • Unregisteredd878f44c
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Snarare G10 men det är väl inte så många exemplar vad jag hört. Jag kan verkligen rek. G20. Ett stort lyft från min förra TV. Rörelserna och den jämna svärtan är så pass mkt bättre på min nya TV.

ahh!!! Om ni läser cnet/avs forum(D-Nice)/gäller det Alla Panasonic plasmor!!!!! Eller är jag helt åt **** ute och cyklar nu??? Om inte vilka modeller gäller detta?? Om vå säger 2010 årsmodeller??? Ngn som har koll??

//

Redigerat av Unregisteredd878f44c, 06 May 2010 - 20:16.

Postad 06 May 2010 - 21:54

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0

ahh!!! Om ni läser cnet/avs forum(D-Nice)/gäller det Alla Panasonic plasmor!!!!! Eller är jag helt åt **** ute och cyklar nu??? Om inte vilka modeller gäller detta?? Om vå säger 2010 årsmodeller??? Ngn som har koll??

//

Det finns ju konstaterat lite här och var samt även från Panasonic själva att "funktionen" även finns på 2010 års plasmor men då i något mildare grad. Har G10an men kan inte säga att jag upplever någon skillnad på 4 månaders tv-tittande. Svärtan är inte kanon men förr när allas satt med CRT så hade majoriteten av dessa tv-apparater sämre svärta än vad de bästa plasmorna har idag.

Postad 06 May 2010 - 22:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ser ni floating blacks ?

Verkar ju vara ytterligare ett problem på Panasonic plasma

Floating Blacks:

I purchased a TC50G20 from Best Buy on March 6th. I also purchased their new Panasonic Blue Ray player. The THX setting mode out of the box is gorgeous. But wait, there's more.. The first blue ray I viewed was the Matrix, 10th Anniversary Edition. I loved this G20 until I saw the gamma levels change 4 times during the scene when Trinity rolls down the stairway and aims her guns up at the window. I also noticed the same "lightening and darkening" of the screen while watching a scene from Pirates 3 between on the ship at night.

I can rewind and watch it over again and can see it every time. This drives me nuts. What's frustrating is that the gamma/brightness shift is not simultaneous with the scene changing: the set takes a moment to adjust to the frame in the movie. This occurs even with the CATS setting off. A darker scene in the movie with more blacks causes the set to adjust and the blacks become "darker" a few moments later. It is so obvious that I am not able to watch blue rays in the dark at this time, and I'm even considering returning the set. Call me picky, fine. But I'm not happy about this issue. After tinkering, I realized that the shift is less evident when the set is watched on the "dark" setting found in the advanced menu. Also, on the "custom mode" set up, I can set the gamma to 2.6 on the pro menu and eliminate the problem. The downside with both these settings is I lose grays and contrast. No one I've spoken with at Panasonic even knows the difference between infinite black and infinite black pro, let alone what floating blacks are, really?

My question: Is there any way to fix or lesson this change? What causes floating blacks? Is this a power issue? Is it a tech issue? What alternative do I have other than the new Panasonic 2010 Plasma line to get great blacks? Will the v-series have this issue with the infinite black "pro" panel? These are my questions. Yes, I have adjusted the brightness multiple times and no fix. Any help will be appreciated.

http://www.avsforum....d.php?t=1236475

Postad 07 May 2010 - 09:12

Tisu
  • Tisu
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Ser ni floating blacks ?

Jag har inte märkt något än så länge på min 50G20 som jag haft i 2-3 veckor.

Postad 07 May 2010 - 09:14

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Test av VT20 på recordere.dk:

http://www.recordere.../...56&zoneid=6

Resultaten stämmer med de från andra tester: Panasonics 2010-modeller är fortsatt en bra bit ifrån Kuro-nivå på de flesta viktiga bildparametrar.

Postad 07 May 2010 - 09:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
bäst är ju om nån som har filmerna kan testa :-)

Postad 07 May 2010 - 09:56

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ser ni floating blacks ?

Verkar ju vara ytterligare ett problem på Panasonic plasma

Floating Blacks:

...

Låter som någon som glömt stänga av eco mode. Kanske inte går att stänga av på amerikanska modeller. Vad vet jag...

Postad 07 May 2010 - 10:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Kanske det vassaste bildöga jag någonsin sprungit på, Colamannen (som enl mig väger tyngre som referens än samtliga recensioner förutom möjligen Hemmabiotidningen), har fått in VT20 och han gillar vad han ser. Bättre än G20 (om än ej inte riktigt i ni-vet-vad-klass):
http://www.component...=...st&p=144201

Ni som bor i Lund eller dess närhet (säg: Skåne :)) gör rätt i att kika förbi The Rock då de olika modellerna finns uppställda propert inställda och med personal som kan sin sak (och på köpet är våldsamt trevliga).

Postad 07 May 2010 - 10:29

Evolution101
  • Evolution101
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Pacman, jag bor i Lund. Kan du inte skicka colamannen hem till mig för att snabbt kontrollera min tv enligt den expertis du och han besitter? Jag har massvis med cola hemma som han kan få för besväret :)

Postad 07 May 2010 - 10:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
:) Lägg ett Cola-spår från butiken fram till din dörr så kanske du kan locka ut honom...

Hade du köpt din G20 där hade du redan haft svar på dina funderingar och mer därtill dock. Bra med kompetenta butiker ibland. ;) (nej jag har exakt NOLL vinstintresse i The Rock men tvekar inte en sekund att pusha för butiker med personal som gör ett bra jobb - av den enkla anledningen att den enskilde konsumenten drar stor nytta av att de finns - sorry för OT)

Redigerat av pacman, 07 May 2010 - 10:36.

Postad 07 May 2010 - 13:39

trollsländan
  • trollsländan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
hej på er
är ny här och sitter och funderar på att införskaffa ny plasma
lutar åt panasonic G20 , framför Lg pk950 som jag valde mellan
tänker se mycket film och spela lite Ps3 emellanåt så ville bara hör med er lite snabbt
om det är ett bra val .

ps. det blir min första plasma, har bara ägt tjock tv och har en gammal toshiba et1 projektor

tack på förhand

Postad 07 May 2010 - 14:12

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
har kollat 3d i 5 dagar nu och fick precis tag i en annan demoskiva med några nya klipp, och jag måste säga än en gång att 3d är det mest fantastiska som gjorts nästan! helt otroligt ballt är det!
man vill se allt i 3d nu!
och jag vete sjutton vilken plats på marknaden V20 kommer få nu för 5000:- extra för 3d är ingenting! finns inget skäl att köpa v20 före vt20, då kan man lika gärna slå till på G20 om man vill spara pengar, fast i så fall tycker jag pk350 är det bösta man kan köpa för så lite pengar som möjligt just nu, den spöar till och med vt20 i skärpa och djup i bilden ( men får ju spö på mycket annat i stället).

men har ni inte lyckats se vt20 3d än så ger er ut o kolla, det är verkligen bokstavligt talat en helt ny dimension!

Postad 07 May 2010 - 15:31

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

hej på er
är ny här och sitter och funderar på att införskaffa ny plasma
lutar åt panasonic G20 , framför Lg pk950 som jag valde mellan
tänker se mycket film och spela lite Ps3 emellanåt så ville bara hör med er lite snabbt
om det är ett bra val .

ps. det blir min första plasma, har bara ägt tjock tv och har en gammal toshiba et1 projektor

tack på förhand

Jo det är ett riktigt bra val. Mycket prisvärd. Jag är riktigt nöjd. Tror inte du kan få tag på bättre TV i den prisklassen men rätta mig om jag har fel. :)

Postad 07 May 2010 - 19:09

Unregisteredb62c5fbf
  • Unregisteredb62c5fbf
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Låter som någon som glömt stänga av eco mode. Kanske inte går att stänga av på amerikanska modeller. Vad vet jag...

Jag kan meddela att jag har "floating blacks". Och nej, jag såg det INTE EFTER ATT HA LÄST PÅ ETT FORUM.
Var tack vare att jag såg det själv som jag letade upp det på ett forum.

Var i filmen AvP Requiem och nästan i varje scen. Stoppade i The Dark Night - samma sak.
Svartnivån/Gamman hoppar upp och ner i nivå, som att den försöker anpassa sig efter vad som visas men gör det för långsamt. Kan reproducera det på exakt samma ställen i filmen.
Ser det även när jag tittar via min digital-tv box. Dock inte lika tydligt som med Blu-Ray.
Dessutom tycker jag att tillfälliga inbränningar blivit tydligare. Men det kan ju vara att jag blivit mer observant och iakttagit panelen väldigt noggrant det sista
Tv'n är lite över en månad gammal...

Har provat två olika BD-spelare, olika bildlägen, bytt HDMI-ingång, gjort en hard reset, pillat med alla inställningar - ingen skillnad.
ALLT tjaffs avstängt (speciellt ECO-mode, även provat att hålla för sensorn i OFF-läget) och kör normalt i Pro-läge 2.

Panasonic-supporten kände givetvis inte igen problemet och bollade vidare till återförsäljaren.
De skall hämta tv'n och jag skall följa med för att demonstrera problemet.
I "bästa" fall är det min kringutrustning som spökar, men det återstår att se.

Hoppas verkligen det kommer en fix annars eller att det bara drabbar ett fåtal exemplar då jag för övrigt tycker det är riktigt bra bild för pengarna!

Redigerat av Unregisteredb62c5fbf, 07 May 2010 - 20:12.

Postad 07 May 2010 - 21:06

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Panasonic-supporten kände givetvis inte igen problemet och bollade vidare till återförsäljaren.
De skall hämta tv'n och jag skall följa med för att demonstrera problemet.
I "bästa" fall är det min kringutrustning som spökar, men det återstår att se.

Hoppas verkligen det kommer en fix annars eller att det bara drabbar ett fåtal exemplar då jag för övrigt tycker det är riktigt bra bild för pengarna!

Jag tror det är mycket osannolikt att det kommer en firmwareuppdatering som fixar detta. Den fluktuerande svartnivån verkar vara ett resultat av Panasonics paneldrivning och det är mao en "feature", inte ett fel. Precis som de med tiden försämrade svartnivåerna...

Tydligen så har Panasonic ett patent på en paneldrivning (Real Black Drive) som ökar svartnivån vid APL över 6 %.

Från xrox:

Thanks, that seems to fit with the 20090021452 patent applicaton. It states that the black level will shift at 6% APL (gets darker below 6% and brighter above 6%). Also says that if a hysteresis characteristic is applied there will be two thresholds at 5% and 7%.

Rent tekniskt verkar det vara något i stil med att samtliga pixlar, även de som skall vara "av" (dvs svarta), genomgår 2 st initialiserintssteg vid APL över 6 %, men bara 1 st sådant då APL är mindre än 6 %. Dessa initialiseringssteg skapar oönskat bakgrundsljus, och 2 st ger mer sådant än bara 1 st. Problemet är att det krävs 2 st initialiseringssteg för en stabil drivning vid APL över 6 %, och därför fluktuerar svartnivån när APL varierar kring 6 %. Alternativet hade varit att alltid ha 2 st steg, men då hade också MLL varit högre. Avsikten med Real Black Drive är att öka kontrasten.

Om jag nu förstått det riktigt, vilket är långt ifrån säkert... :)

Så med mindre Panasonic ändrar paneldrivningen så är detta något vi får förvänta oss på 2010-modellerna och i värsta fall 2011 års modeller också.

Här är länken till tråden på avsforum. Mycket läsvärd! (xrox är verkligen en guru på detta!)

Redigerat av MortalWombat, 08 May 2010 - 02:39.

Postad 07 May 2010 - 21:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Trist...Kan tänka mig att det kan bli riktigt irriterande när/om man väl börjar märke det :)

Postad 08 May 2010 - 08:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Så här skriver Ringblixt på Component.se om VT20 vilket tyder på "floating blacks" även på den modellen:

Experimenterade med att mäta svärtan. VT20 är precis så att Hubble börjar flukturera och det snittar på 0,012 cd/m2 mot 0,018 på G20. Men detta gäller mätning på kolsvart IRE 0 testmönster.

Mäter jag på ANSI-checkerboard eller APL-mönster fick jag först alldeles för höga värden (typ 0,15 cd/m2) pga att ljuset från de vita rutorna når hubblens optik. Så jag skärmade av mätaren med en stor motljusskydd och mätte upprepade gånger.

Då är djupsvärtan ändå klart försämrad och mäter stabilt på 0,045 cd/m2 - en fyrfaldig försämring.

Antingen har filter och/eller glas problem med ljus sprids eller så finns det någon drivstyrning som dämpar bilden i kolsvart. Det lutar mot att jag pekar på glas/filter eftersom när jag mäter på små APL-mönster (AVS HD 709 är verkligen bra ) mäter Hubble runt 0,02 cd/m2. Inte alls samma ljusmängd men fortfarande IRE100 i bilden. Letterboxen blir också klart ljusare när det är en ljus scen i bilden.

Har ingen 5090 till hands men vill minnas att den inte dassar till sig sådär.

Postad 08 May 2010 - 08:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Meh...
Jajja, de har patenten, använd dem nästa år så kanske vi 2011 kommer upp i samma höga nivå platt-tv tekniken låg på 2008... :) Gör om gör rätt mao.

Postad 08 May 2010 - 10:36

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Meh...
Jajja, de har patenten, använd dem nästa år så kanske vi 2011 kommer upp i samma höga nivå platt-tv tekniken låg på 2008... :) Gör om gör rätt mao.

Problemet är att Pioneer verkar ha haft bättre teknologi än Panasonic för i princip allt som är viktigt för en bra bildkvalitet (räknar inte interpolering dit...). Det skulle vara en enorm prestigeförlust för ingenjörerna på Panasonic att enbart använda sin fd konkurrents teknologi istället för sin egen. Därför kan man fråga sig hur mycket kuro-teknologi som verkligen kommer finnas i 2011-modellerna.

Fast om de nu implementerar kuro-teknologin (minus paneldrivningen) fullt ut nästa år så borde det ju inte vara så stort behov för "Real Black Drive"? Svartnivån blir ju tillräckligt bra utan detta idiotiska påfund.

Postad 08 May 2010 - 13:19

Unregistered1c9e2fae
  • Unregistered1c9e2fae
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
För att lite snabbt bryta in alla era teknologidiskussioner... :)

Kommer på måndag få min P50G20 levererad. Förhoppningsvis kan man börja testa den så att där inte är några av dessa "barnsjukdomar" på mitt ex innan öppet köp gått ut.

Vad jag nu undrar är om det finns ett optimalt sätt att konfigurera tvn? Efter jag testat att söka lite hittade jag inget tyvärr, även om jag vet att denna nästan 60 sidor långa tråd säkert har det någonstans instoppat. Någon som kan hjälpa en stackare som snart ska få sin första tv att ställa in den korrekt?

Postad 08 May 2010 - 13:52

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Längre ner i länken har du flatpanels calibrerade inställningar. Kan ju vara något att utgå ifrån iaf.

http://www.flatpanel...p;id=1267447545

Postad 08 May 2010 - 18:06

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Längre ner i länken har du flatpanels calibrerade inställningar. Kan ju vara något att utgå ifrån iaf.

http://www.flatpanel...p;id=1267447545

jag hade nog användt mig av THX-läget i en G20 och kört på det utan att blanda in flatpanels inställningar. jag körde med flatpanels inställningar tills jag köpte en färg-mätare och snabbt insåg att dom inställningarna flatpanels gjort på sin tv inte alls passade min...

det verkar skilja rätt mycket mellan tv och tv ... så det bästa är nog att köra på "det bästa" läget som i G20 fall verkar vara just THX-läget...

sen kan man ställa in det man verkligen kan se skillnader med ögat dvs. svärtan och ljuspunkten... använd DVE-HD till det...

Postad 08 May 2010 - 22:21

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

För att lite snabbt bryta in alla era teknologidiskussioner... :)

Kommer på måndag få min P50G20 levererad. Förhoppningsvis kan man börja testa den så att där inte är några av dessa "barnsjukdomar" på mitt ex innan öppet köp gått ut.

Vad jag nu undrar är om det finns ett optimalt sätt att konfigurera tvn? Efter jag testat att söka lite hittade jag inget tyvärr, även om jag vet att denna nästan 60 sidor långa tråd säkert har det någonstans instoppat. Någon som kan hjälpa en stackare som snart ska få sin första tv att ställa in den korrekt?

Köp den här:

Den kan du använda på alla dina TV-apparater, nutida och framtida.

Postad 09 May 2010 - 10:57

Unregisteredb62c5fbf
  • Unregisteredb62c5fbf
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag tror det är mycket osannolikt att det kommer en firmwareuppdatering som fixar detta. Den fluktuerande svartnivån verkar vara ett resultat av Panasonics paneldrivning och det är mao en "feature", inte ett fel. Precis som de med tiden försämrade svartnivåerna...

Tydligen så har Panasonic ett patent på en paneldrivning (Real Black Drive) som ökar svartnivån vid APL över 6 %.

Från xrox:

Rent tekniskt verkar det vara något i stil med att samtliga pixlar, även de som skall vara "av" (dvs svarta), genomgår 2 st initialiserintssteg vid APL över 6 %, men bara 1 st sådant då APL är mindre än 6 %. Dessa initialiseringssteg skapar oönskat bakgrundsljus, och 2 st ger mer sådant än bara 1 st. Problemet är att det krävs 2 st initialiseringssteg för en stabil drivning vid APL över 6 %, och därför fluktuerar svartnivån när APL varierar kring 6 %. Alternativet hade varit att alltid ha 2 st steg, men då hade också MLL varit högre. Avsikten med Real Black Drive är att öka kontrasten.

Om jag nu förstått det riktigt, vilket är långt ifrån säkert... :)

Så med mindre Panasonic ändrar paneldrivningen så är detta något vi får förvänta oss på 2010-modellerna och i värsta fall 2011 års modeller också.

Här är länken till tråden på avsforum. Mycket läsvärd! (xrox är verkligen en guru på detta!)

Av någon anledning hade jag HELT missat att läsa den första sidan i ovannämnda tråd!
Detta förklarar ju ett och annat, men gör inte saken mindre störande. Befinner sig filmen ofta runt tröskelvärdet på 6% så blir det ju helt kalleanka, misstänker att det är därför det är så extra synligt på AvP Requiem.
Har givetvis betat av en massa filmer i samlingen och ser det i alla, men ju oftare det är övergångar mellan mörkt och ljust desto mer syns det... såklart.

Läste också en väldigt intressant sak angående försämring i svartnivå och oregelbunden gamma på G10, borde undersökas om det även gäller G20.

Länk till AVForum, inlägget av Bumtious:
http://www.avforums....art-4-a-21.html

Postad 09 May 2010 - 12:30

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Mycket intressant, och dessvärre oroande, läsning. Bumtious vet verkligen vad han snackar om.

Här är ett klipp från den mest intressanta delen av inlägget:

These findings in conjunction with the designed implementation of the voltage changes lead me to suspect with even more certainty the POWER SUPPLIES. What I think is going on is that to comply with new consumption regulations, they are simply not delivering what the TV needs to produce a correct and sustained luminance voltage when needed. What we are seeing from the tests I have done is that at brighter levels the power regulation electronics are trying to slowly lower the voltage sent to the screen, however, the drive electronics are telling the power supply to deliver more voltage to the bright parts of the image. What is happening is that these two algorithms are fighting with each other so we are seeing rapid oscillation up and down of these voltages. One is trying to push the voltage up, the other down, and of course in electronics this happens very quickly, hence flicker. Part of a power supply is something called a bridge rectifier, these are capacitors that store/buffer power reserves to the electronics should it need to draw on power quickly, it could also be the case that these just are of a capacity that is not large enough to draw on when needed. Good power supplies cost money, good power supplies in high end amps are expensive and heavy. Plasma displays need stable power and more of it than LCD’s do. Cheap or underpowered power supplies will let electronics down.

Maybe it’s this coupled with some badly implemented electronic drive circuits that are the root of these issues. I said in previous posts that I suspected that this flicker was part of something different from screen refresh flicker, now I’m certain.

Ärligt talat, nu tror jag ger upp tanken på att köpa en Panasonic. Hade tänkt mig en V20, men ökande MLL, fluktuerande svartnivå, IR och flimmer blir dealbreakers.

Problemet är att jag i dagsläget inte har någon tv. Antingen så försöker jag skaffa en begagnad Kuro, eller så köper jag en LG eller Samsung. Så får vi se om det blir en ny tv igen nästa år, om Panasonic lyckas producera något som i det minsta uppfyller elementära kvalitetskrav. Nu är ju inte Samsung och LG kända för sin kvalitet, men tror det är lättare att sälja dessa begagnat pga Panasonics undermåliga design.

Postad 09 May 2010 - 13:23

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Mycket intressant, och dessvärre oroande, läsning. Bumtious vet verkligen vad han snackar om.

Ärligt talat, nu tror jag ger upp tanken på att köpa en Panasonic. Hade tänkt mig en V20, men ökande MLL, fluktuerande svartnivå, IR och flimmer blir dealbreakers.

Problemet är att jag i dagsläget inte har någon tv. Antingen så försöker jag skaffa en begagnad Kuro, eller så köper jag en LG eller Samsung. Så får vi se om det blir en ny tv igen nästa år, om Panasonic lyckas producera något som i det minsta uppfyller elementära kvalitetskrav. Nu är ju inte Samsung och LG kända för sin kvalitet, men tror det är lättare att sälja dessa begagnat pga Panasonics undermåliga design.

Du kan ju alltid se om du kan få tag i en G10 eller V10. De har vad jag vet inte det här problemet. Har inte märkt några förändringar i svärtan på min G10 efter snart ett år...

Postad 09 May 2010 - 13:50

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid se om du kan få tag i en G10 eller V10. De har vad jag vet inte det här problemet. Har inte märkt några förändringar i svärtan på min G10 efter snart ett år...

2009-modellerna har definitivt problem med ökande MLL (dvs försämrad svartnivå). De är inte alla som märker av det, men det har gjorts så pass många mätningar att det kan ses som bevisat att MLL ökar med tiden på Panasonics 2009-modeller.

Jag vet att jag är extremt petig, särskilt när det gäller produkter jag funderar på att köpa. Om jag hade ägt en V20 och sedan upptäckt alla dessa brister i efterhand så hade jag kanske kunnat leva med dem. Men om jag får läsa om en massa problem innan jag köpt den modellen så börjar jag tveka och i stället se på andra alternativ.

Postad 09 May 2010 - 14:10

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...at brighter levels the power regulation electronics are trying to slowly lower the voltage sent to the screen, however, the drive electronics are telling the power supply to deliver more voltage to the bright parts of the image. What is happening is that these two algorithms are fighting with each other so we are seeing rapid oscillation up and down of these voltages. One is trying to push the voltage up, the other down, and of course in electronics this happens very quickly, hence flicker.

Drivsteg till panelen eller någon annan del av tv:n talar inte om för nätdelen hur den skall jobba eller vilken spänning som skall levereras. Fullständigt nonsens.

Part of a power supply is something called a bridge rectifier, these are capacitors that store/buffer power reserves to the electronics should it need to draw on power quickly, it could also be the case that these just are of a capacity that is not large enough to draw on when needed.

En "bridge rectifier" är 4 st bryggkopplade dioder, som likriktar spänningen (ac -> dc). "capacitors" är kondensatorer, som filtrerar ripplet i den likriktade spänningen. Moderna nätdelar har sällan särskilt stora kondingar, utan kör istället med switchningsteknik för att "transformera" fram rätt spänningar, och sedan vanliga regulatorer med små kondingar för att få stabil 5-volt osv.

Skulle inte lita särskilt mycket på vad den där snubben skriver, med tanke på att han inte tycks ha någon koll alls på elementär elektronik...

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 May 2010 - 14:13.

Postad 09 May 2010 - 14:38

MortalWombat
  • MortalWombat
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Det är inte bumtious som har kommit på teorin med nätdelen, det var han som hade tv:n (Chris) som stod för teorin.

What does this mean, well Chris has an HND in electronics and is an electronics engineer.

Märkligt om en "elektroingenjör" (HND motsvarar inte riktigt ingenjör) skulle göra så elementära fel.

Postad 09 May 2010 - 16:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det är inte bumtious som har kommit på teorin med nätdelen, det var han som hade tv:n (Chris) som stod för teorin.
Märkligt om en "elektroingenjör" (HND motsvarar inte riktigt ingenjör) skulle göra så elementära fel.

Jag tror inte det framgick av ditt inlägg vem det var som citerades, men innehållet bör inte tas på för stort allvar eftersom det finns så uppenbara brister.

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 May 2010 - 16:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.