Postad 05 March 2010 - 09:29
Redigerat av twebbas, 05 March 2010 - 09:31.
Postad 05 March 2010 - 09:38
Det kan jag tiil 100% hålla med om.... Nåväl. Nu inväntar vi fler intryck från Beagle five eller någon annan som sett dessa burkar live. Knappa 16k för 50 tummaren är rätt ok instegspris får man väl säga.
Postad 05 March 2010 - 09:59
titta du på ditt thx läge men predika inte om det tack, och framförallt är det vädligt onödigt att lägga in negativa värderingar om mig i ditt inlägg.
korrekt bild är en sak, eget omdöme är något helt annat.
har inte påstått att den inställning jag skrev var perfekt på något sett men det ser bra ut, punkt slut.
Menade inget illa, men om du ska kunna recensera en tv och förmedla hur den är på att återge allt korrekt så kan man inte ha de inställningarna. Har absolut inte lagt in några negativa värderingar om dig.
Att ha den intällningen som du har gör att du förkortar livslängden på tvn, missar detaljer i bilden. Förstår inte att du köper en sådan tv och inte en billigare. För du kan få den bild som du får med din inställning på vilken billig tv som helst. Anledningen till att köpa en sådan tv är att man vill ha en tv som ger naturliga färger, bra svärta mm... Det är det du betalar för när man köper en bättre tv.
Postad 05 March 2010 - 10:04
Hehehe. Du har en poäng wolfy, även om jag inte tycker om att behöva erkänna det.
Nåväl. Nu inväntar vi fler intryck från Beagle five eller någon annan som sett dessa burkar live. Knappa 16k för 50 tummaren är rätt ok instegspris får man väl säga.
Det finns lite användarintryck i en tråd på AVSforums. Även en helt sjuuuuuk historia om en kille vars G20 pajade efter några dagar: (Man kan säga att en del av skärmen verkligen blev "Inifinite Black Super Pro"!)

...men det är inte hela historien, han packade ned skärmen i kartongen för avhämtning, då hoppar hans katt ned i den och hamnar mellan panel och kartong, får panik och då vet ju alla vad kattar gör då: claws! Nu ser panelen ut så här:

Tråden finns här: Panasonic G20 owners thread
Postad 05 March 2010 - 10:18
Postad 05 March 2010 - 10:28
Fast han sa att han har tinnitus och inte kan höra buzzing. Får kanske vänta på någon annan...Beagle five som har en G20 hemma har inte märkt av någon buzzing att klaga på, så det bådar gott.
Det är som det alltid varit, en större risk att något tråkigt händer.Kan man frakta en 50" liggande nu för tiden eller måste man fortfarande frakta pjäsen ståendes?
Postad 05 March 2010 - 10:38
Tinnitus är inte detsamma som döv.Fast han sa att han har tinnitus och inte kan höra buzzing. Får kanske vänta på någon annan...
Står lite i G20 tråden på AVForums om buzzing. Någon fick sätta öret bokstavligen intlll tvn för att höra buzzing, en annan hörde buzzing en bra bit från tvn. Kan röra sig om olika mycket oljud från olika exemplar oxå. Vem vet. Vi får avvakta och se vad andra svenskar säger oxå kanske.
Postad 05 March 2010 - 10:39
Hehe, jösses!...Även en helt sjuuuuuk historia om en kille vars G20 pajade efter några dagar: (Man kan säga att en del av skärmen verkligen blev "Inifinite Black Super Pro"!)...
Tur i oturen att det verkar vara elektroniken i panelen som gått sönder så det borde inte vara något problem att hävda ursprungsfelet.
Postad 05 March 2010 - 11:39
Annars verkar artikeln vara daterad 1 mars och det är 5 mars idag, så en vecka verkar ju lite knepigt.
Sluta tjafsa Orbitaliztic, tonen är otrevlig. Jag ber alla trådläsare om ursäkt. Sökte dock igenom tråden efter domänen o url:en innan jag postade men fann den inte så jag donkade upp den.
Postad 05 March 2010 - 11:41
50' G20 finns nu på Hifiklubben... 15990:-
Den verkar läcker, undra hur den står sig mot Samsungs PS50B855..
Redigerat av uberweiss, 05 March 2010 - 12:02.
Postad 05 March 2010 - 11:46
Den verkar läcker, hur bra är den?
Beagle five har väl sagt lite vad han tycker på sid 21o 22.
Postad 05 March 2010 - 12:41
Jo men det förutsääter ju att man inte vistas i dagsljus under en hel dag...Med lätthet så länge som miljön är den rätta och synappraten tillåts vänja sig med måttlig belysning i den omgivande miljön. Vår synapparat är mycket känsligare än de vanligaste mätverktyg som används.
Varför 2.35? Trodde 2.2 var "rätt". Nyfiken bara.Jag kommer i alla fall inte att gråta över absolut svärta och en klockren 2.35 gamma om det nu någonsin kommer...
Postad 05 March 2010 - 14:32
Pga av en rad olika faktorer, inte minst rummet som sådant, kan man mao inte prata om "rätt" gamma även om jag anser att en testare bör undersöka om just en snygg 2.2-kurva är möjligt samt att man undersöker om högre värden är möjligt. Ska man kosta på sig nån rekommendation så är det väl typ "2.2 eller högre om det går (och om man vill)".
Själv kör jag med 3 olika.
En snustorr variant för optimalt rum som ligger runt 2.35 rakt över. En lite poppigare för kvällstid som ligger på 2.35 i mörka delar som droppar av mot 2.2 i toppen samt en för dagtid som går från 2.1 till 2.0 cirka. Förutom skillnader i gamma så är ljusflödet olika mellan de tre. Typ 100 cd/m2 resp 135 cd/m2 resp 150 cd/m2.
Postad 05 March 2010 - 15:18
http://www.techradar...w-3d-tv--671155
Postad 05 March 2010 - 15:25
Postad 05 March 2010 - 16:50
Postad 05 March 2010 - 19:06
Såg riktigt bra ut! Min tvekan är över... det blir en G20!
Det jag nu undrar....
Generellt... behöver man vara "rädd" för att beställa en 50' efter de intryck man fått av en 42'?? Dvs har det funnits fall där 42' sett kanon ut med 50' inte varit bra?
Postad 05 March 2010 - 19:25
Hehe, ja, i alla fall inte att man därefter kutar in i en svart grotta och direkt kör igång en film på TVn.Jo men det förutsääter ju att man inte vistas i dagsljus under en hel dag...
Både du med ditt "rätt" och paccis har redan skrivit om det viktigaste, dvs det att det inte finns något rätt vad gäller gamma eftersom gamma inte finns med i någon standard... ännu. Förhoppningsvis kommer detta att ändras framöver.Varför 2.35? Trodde 2.2 var "rätt". Nyfiken bara.
Varför jag angav 2.35 är dels pga att jag personligen finner det en bra kompromiss mellan djup i bilden och detaljåtergivning i det mörka i bilden -> i en bra miljö. Dels för att Charles Poynton, en guru i dessa sammanhang, har skrivit följande dokument till kolleger inom branchen. Vidare så rekommenderar också EBU (European Brodcasting Union) 2.35 gamma och slutligen om man behandlar det strikt matematiskt så är den bästa passningen mot hur vår mänskliga synapparat fungerar i alla fall drygt 2.32.
Hursomhaver, ännu finns ingen standard på plats så det är upp till var och en att finna den bästa kompromissen, men som pacman skriver, låg gamma för dagtid (2.0-2.2) och högre gamma för en bättre miljö, dvs mörklagt med antingen helt mörkt (projje) eller endast svag belysning (TV) i den omgivande miljön (2.3-2.5) är bra riktmärken att ha i åtanke, om man nu har möjligheten att variera displayens gamma vill säga.
PS Kanske skulle lägga till något om just 2.2. Det kommer sig dels från ett missförstånd om gammakurvan så som en ren potenskurva, dels från att materingstudios tidigare uteslutande använde sig av CRT för mastering som var kalibrerade till en 2.2 gamma... det är i alla fall en summering av det jag läst mig till. DS
Redigerat av Wolfy, 05 March 2010 - 19:28.
Postad 05 March 2010 - 22:16
Det som var smutt med g20 var ju att den var mycket tunnare än g10 och att man nu slipper den irriterande dubbelbilden ifrån sidan, sen var det ju inga fläktar i g20 så det borgar ju för en tyst tv
Postad 06 March 2010 - 11:07
http://bbs.kakaku.co...ImageID=580237/
Postad 06 March 2010 - 11:18
Redigerat av henke007, 06 March 2010 - 11:20.
Postad 06 March 2010 - 11:27
E ju inte så men man kan ju fråga sig ibland!
Postad 06 March 2010 - 11:28
För de som gillar sceenshots så finns det lite bilder här, japanska G20 mot en Pio G9 (600A) och en Sony OLED:
Men det där såg ju inget bra ut jag som vill köpa en G20.
Postad 06 March 2010 - 11:38
Att det är skillnad borde ju dock inte komma som en överraskning eftersom en 600A mäter runt 0.003 cd/m2 och G20 snarare verkar ligga runt nånstans 0.03 cd/m2. Så screenshotsen har inte tillfört ett dyft. Det enda de gör är att de potentiellt ger en felaktig bild av hur stora skillnaderna upplevs.
Skrev mer om det här.
Så vill ni riskera lura er själva så tittar ni på screenshots, övriga tar en titt på skärmarna i verkligenheten med egna ögon med sansade inställningar och ett ljusmässigt bra rum.
Redigerat av pacman, 06 March 2010 - 11:41.
Postad 06 March 2010 - 12:02
Du menar att screenshots inte förmedlar en korrekt bild? Det är klart på det sättet att jag inte har apparaterna framför mig egentligen och därav inte ser de faktiska skillnaderna. Men jag blev ändå lurad av bildenFolk gillar screenshots, men väldigt få förstår dem. Bilderna visar att det är skillnad mellan skärmarna men inte ett dyft om hur stora skillnaderna är.
Att det är skillnad borde ju dock inte komma som en överraskning eftersom en 600A mäter runt 0.003 cd/m2 och G20 snarare verkar ligga runt nånstans 0.03 cd/m2. Så screenshotsen har inte tillfört ett dyft. Det enda de gör är att de potentiellt ger en felaktig bild av hur stora skillnaderna upplevs.
Skrev mer om det här.
Så vill ni riskera lura er själva så tittar ni på screenshots, övriga tar en titt på skärmarna i verkligenheten med egna ögon med sansade inställningar och ett ljusmässigt bra rum.
Redigerat av Unregistered6df60672, 06 March 2010 - 12:03.
Postad 06 March 2010 - 12:16
Man kan ju fråga sig om tillverkarna inte gör sitt bästa som tex om svärtan för kollar man på den bilden på dom 2 tv apparaterna även om den ena är mycket dyrare! Men ska det vara så svårt att få till den eller dom maskar med flit bara för att dom ska sälja tv år efter år???
E ju inte så men man kan ju fråga sig ibland!
Läs ett av mina inlägg några sidor bakåt där jag just spekulerar kring denna teori.
Postad 06 March 2010 - 12:35
Tack för en bra förklaring. 2.2 kom mycket riktigt från CRT:ns 2.2 som jag (felaktigt?) trodde mycket mastrades i fortfarande.Gamma...
Men jag är fortfarande lite undrande. Det snackas mycket om korrekt färgåtergivning och kalibrering. Vill man inte då att gamma-kurvan alltid matchar inversen av mastringens gamma-kurva? Annars skiter sig ju den korrekta färgåtergivningen.
Redigerat av matbl, 06 March 2010 - 12:36.
Postad 06 March 2010 - 12:38
Ja eller så skulle du i verkligheten uppleva skillnaderna mellan de två skärmarna precis såsom du upplevde skillnaderna i fotot.Men jag blev ändå lurad av bilden
Postad 06 March 2010 - 14:14
.... och G20 snarare verkar ligga runt nånstans 0.03 cd/m2.....
Börjar undra om detta verkligen stämmer?
Panasonic TX-P42G10 review unit to be 0.03 cd/m2
dvs årets tv är samma som G10?
Jaja, vi får vänta på en annan mätning oxå.
http://www.hdtvtest....20090415146.htm
Redigerat av Enator, 06 March 2010 - 14:16.
Postad 06 March 2010 - 17:17
Jag antar att tv:n till höger är Kuro eller hurFör de som gillar sceenshots så finns det lite bilder här, japanska G20 mot en Pio G9 (600A) och en Sony OLED:
Så Piotalibaner sälj era Kuro och köp G20
Redigerat av Enator, 06 March 2010 - 17:19.
Postad 06 March 2010 - 17:33
Jag antar att tv:n till höger är Kuro eller hur
Så Piotalibaner sälj era Kuro och köp G20
http://bbs.kakaku.co...ImageID=580224/
Pio till vänster ja...
Postad 06 March 2010 - 17:34
För det är väl så att OLED teoretiskt kan ha absolut svärta?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 March 2010 - 17:35.
Postad 06 March 2010 - 17:56
Postad 06 March 2010 - 18:48
Ska man slå till på en ny Pio Kuro 5090H (finns att köpa hos en butik i Skåne..) för ca 30k eller vänta på Panasonic VT20 och hoppas att den är bättre?
inte för att jag är ute efter 3D
Jag hade tagit Kuron, alla gånger
Postad 06 March 2010 - 19:27
Ska man slå till på en ny Pio Kuro 5090H (finns att köpa hos en butik i Skåne..) för ca 30k eller vänta på Panasonic VT20 och hoppas att den är bättre?
Jag skulle vänta tills V kommer eftersom V är Kuro
http://panasonic.jp/.../www/index.html
Postad 06 March 2010 - 19:43
G is black is gray.
But white is better on G.
Colors are more natural on V.
No further info.
Postad 06 March 2010 - 22:42
Om du slår till nu kommer du knappast att ångra dig!
Själv gjorde jag ett besök i MediaMarkt i Sundsvall för att se på ev. nya Panasonics men kan ni tänka er jag trodde jag kommit till himmelriket för där stod en Pioneer Kuro PDP-LX6090H
Postad 06 March 2010 - 23:13
G is black is gray? what?V is almost blend to the bezel black. Developed by Kuro engineers.
G is black is gray.
But white is better on G.
Colors are more natural on V.
No further info.
Förmodar att V svärta är svart, medan G är mer grå?
Medan vit är bättre på G (än V)?
Färgerna är bättre på V?
Vart hittade du den infon/omdömet/texten?
Förstod inte ett jota utav länken dock.
Japanska är jag inte så vass på.
Någon ungefärlig prisuppgift och datum på V-modellerna?
Redigerat av twebbas, 06 March 2010 - 23:24.
Postad 07 March 2010 - 09:56
Men nu blir det fasikens en Panasonic PG42-G20E från Netonnet nästa månad
Såg att den kostar ca 11800kr där.
Ni som spelar Xbox360/PS3 och köper denna TV denna nu när den kommer, ni får gärna komma med lite intryck mm så länge
Postad 07 March 2010 - 10:19
Redigerat av pacman, 07 March 2010 - 10:19.
Postad 07 March 2010 - 10:49
Just nu har jag en 32 tum med 2,3 meter avstånd.
Postad 07 March 2010 - 11:07
Tycker du ska köpa minst en 50" ifall du sitter runt 3 meter från tv:en.
Postad 07 March 2010 - 11:17
Jag skulle vänta tills V kommer eftersom V är Kuro
http://panasonic.jp/.../www/index.html
Jag misstänker att de gör G20 mer grå och V20 mer svart avsiktligt för att få folk att lägga upp 3-4000 till för en V20... Men är färgerna i bifogad länk korekta?
Postad 07 March 2010 - 11:33
Ja en riktlinje finns.förstår att det är individuellt vad man anser... men finns det riktlinjer att luta sig på?
Det är att lämpligt tittavstånd beror helt och hållet på kvalitén på bildsignalen.
Dvs, inte ens en enskild individ kan säga sig ha ett tittavstånd som är perfekt (förutsatt att man tittar på material med olika kvalité, vilket de flesta gör).
Fundera på vad du prioriterar och ev vad du tittar på mest och så väljer du det bildstorlek/tittavstånd-ratio som är den bästa kompromissen för dig.
Inga problem alls? Tjaa, om man bara tittar på Blu-ray så visst, men SDTV är ofta förskräckligt med alla dess interlace- och komprimeringsfel.Sitter själv ca 2,5 meter från en Pioneer 60" plasma inga problem alls.
Postad 07 March 2010 - 11:42
Ja en riktlinje finns.
Det är att lämpligt tittavstånd beror helt och hållet på kvalitén på bildsignalen.
Dvs, inte ens en enskild individ kan säga sig ha ett tittavstånd som är perfekt (förutsatt att man tittar på material med olika kvalité, vilket de flesta gör).
Fundera på vad du prioriterar och ev vad du tittar på mest och så väljer du det bildstorlek/tittavstånd-ratio som är den bästa kompromissen för dig.
Inga problem alls? Tjaa, om man bara tittar på Blu-ray så visst, men SDTV är ofta förskräckligt med alla dess interlace- och komprimeringsfel.
Eftersom SDTV är det man oftast tittar på så bör man ju lägga tyngdpunkten på detta.... men det lutar nog lite åt 50'
Postad 07 March 2010 - 12:15
[/quote]
Visst ser jag fel när jag ser på SDTV men jag sänker kraven när jag ser på det således så har jag inga problem alls.
Men jag håller med det är ju inviduellt vad man står ut med...
Bäst är det som vanligt att låna hem tv:en innan köp.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Panasonic g20, V20 mfl, hjälp med funktioner, inställningar, support
2 bilder
16 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?