Postad 04 April 2010 - 18:00
Postad 04 April 2010 - 22:03
Hängde inte riktigt med på den sista meningen där. Vad menar du, och vad är bäst egentligen? 24p?
Postad 04 April 2010 - 22:32
Ja alla 6. De går i praktiken inte att kalibrera själv, professionell utrustning behövs. Frågan är om du ens ser skillnad på om du ökar en av dem ett snäpp?
Hackningen har inget med de värdena att göra.
Hade du IFC på eller av och i vilken mode körde du tv:n? THX?
Var det 1080p/24 eller 1080p/50 eller 1080p/60 ut från blu-ray spelaren?
Edit: Har du blu-ray spelaren ställd till auto för upplösningen så får du antagligen ut 1080p/60. Då blir det hackigt. Varför? För att G20 rapporterar den som "bäst" om den är lika som G10 på den punkten.
ifc?!
testat å köra tv;n både på thx å bio läget...
ska inte röra gain å cutoff isf:P
...blurayspelaren stod inställd på 50hz ändrade de te 24 å de flöt mkt bättre:)
varför finns de flera olika lägen på hz?? e väl ba 24 (48,72) man använder??
*e helt underbart att titta på riktiga filmer nu (bluray såklart) när man har riktiga grejjer,,,enormt lyft från gamla thomson plasman, å gå från tv ljud te 5.1 surround..oj oj oj dunder bas!!*
Postad 05 April 2010 - 07:47
Postad 05 April 2010 - 08:16
Testat USB HD inspelning. Funkar riktigt bra och är ett bra komplement till min dvd-recorder. Nu kan jag spela in två program samtidigt t.o.m.
hade du USB HD eller USB stick?
Postad 05 April 2010 - 09:41
har du provat med netverk? funkar det?
Redigerat av memito, 05 April 2010 - 09:43.
Postad 05 April 2010 - 10:27
Jag kan tänka mig att svälja Panasonics undermåliga design om bilden är bra men det känns väldigt tveksamt att plocka in en grå tv i vardagsrummet 2010!
Dessutom så undrar jag om det är någon som vet hur det är med reflektioner på V20, var lite sugen på LG's nya men efter att ha sett bilder där de mer liknar en spegel när det finns någon form av ljus i närheten så blev jag lite mindre intresserad...
Postad 05 April 2010 - 11:24
Nej, det finns källmaterial som utöver 24Hz kommer från 50Hz eller 60Hz så man vill definitivt inte sitta fast i ett enda val. Du fick nyss se värdet av att vara flexibel beroende på källmaterialet....varför finns de flera olika lägen på hz?? e väl ba 24 (48,72) man använder??...
Postad 05 April 2010 - 12:32
Nej, det finns källmaterial som utöver 24Hz kommer från 50Hz eller 60Hz så man vill definitivt inte sitta fast i ett enda val. Du fick nyss se värdet av att vara flexibel beroende på källmaterialet.
blurayspelaren ja köpte kunde man bara välja 50 eller 24...många filmer som e 60?
Postad 05 April 2010 - 12:42
Har kopplat in lansladd också. Har testat lite bara. Rätt mkt tyska sajter... men youtube är ju rätt ok samt eurosport. Det funkar iaf bra.vad bra, då kommer den att funka jätte bra med WD HD media..
har du provat med netverk? funkar det?
Postad 05 April 2010 - 14:16
blurayspelaren ja köpte kunde man bara välja 50 eller 24...många filmer som e 60?
KÖPT EN FÖR BILLIG SPELARE?! LG BD 370
Nej det är inte många filmer som är i 1080i/60, du ska ha din spelare ställd på att skicka ut 24p.
Postad 05 April 2010 - 15:05
Det beror som sagt på källmaterialet, men för BD-film så är 24 fps näst intill allena rådande. Så, som jonasprivate skriver, lämna din spelare på 24 om det inte fungerar per automatik.blurayspelaren ja köpte kunde man bara välja 50 eller 24...många filmer som e 60?
KÖPT EN FÖR BILLIG SPELARE?! LG BD 370
Där 50/60 mestadels kommer in är videobaserat källmaterial, t ex sport, konserter, osv. 60 om ursprunget är från 60Hz land, t ex USA.
Postad 05 April 2010 - 15:16
Postad 05 April 2010 - 15:39
Postad 05 April 2010 - 15:51
Det hackande du nu upplever är p.g.a. det faktum att filmen är i 24 bilder i sekunden eftersom det var så den spelades in. Det ska vara så. Det är också så det visas på bio.okej..blev lite orolig där:) finns de nån annan inställning som man kan justera" hackandet" fick nästan bort allt när ja stälde om Blurayspelaren till 24..men e liite lite kvar,knappt man märker om man verkligen inte letar,men undrar om de går å justera,recivern/tv;n/BD spelaren?!
Vissa tycker dock att det är störande och för dem så har tv:n en funktion som heter 24p smooth film som interpolerar fram fler bilder. Men tänk dock på att då räknar tv:n fram bilder som egentligen inte finns. Det är en smaksak om man vill ha det eller inte.
Kolla din manual hur du slår på det om du vill ha det.
Kolla också att 16:9 overscan är satt till av.
Postad 05 April 2010 - 15:55
G10 rapporterar 1080p/50 (eller /60) som "bäst" upplösning över hdmi. Gissningsvis gör G20 det med."Varför? För att G20 rapporterar den som "bäst" om den är lika som G10 på den punkten."
Hängde inte riktigt med på den sista meningen där. Vad menar du, och vad är bäst egentligen? 24p?
Blu-ray spelare som ställs i auto-läge kommer då att välja den upplösningen även om filmen är i 1080p/24. Då får man olika former av judder eller hackningar som resultat. Helt idiotiskt men så är det.
Postad 05 April 2010 - 16:22
Det hackande du nu upplever är p.g.a. det faktum att filmen är i 24 bilder i sekunden eftersom det var så den spelades in. Det ska vara så. Det är också så det visas på bio.
Vissa tycker dock att det är störande och för dem så har tv:n en funktion som heter 24p smooth film som interpolerar fram fler bilder. Men tänk dock på att då räknar tv:n fram bilder som egentligen inte finns. Det är en smaksak om man vill ha det eller inte.
Kolla din manual hur du slår på det om du vill ha det.
Kolla också att 16:9 overscan är satt till av.
ah man lär sig nya saker varje dag....vilken tur att detta forum finns
ska omedelsebums läsa in mig i bibeln:) tack igen!
Postad 05 April 2010 - 19:27
En 58" G20 hade varit perfekt =)
Postad 05 April 2010 - 20:18
Finns väl en 58" i USA, men med tanke på priset på 65-tummaren i Sverige så lär väl en eventuell 58-tummmare ligga på 35 000:- eller mer tyvärr. Men hoppas kan man ju alltidTror ni att Panasonic kommer släppa en TV modell större (58-60") som kan konkurrera prismässigt med LG's nya diton som ligger kring 20 000 kr?
En 58" G20 hade varit perfekt =)
Postad 05 April 2010 - 22:25
Postad 05 April 2010 - 22:29
Finns väl en 58" i USA, men med tanke på priset på 65-tummaren i Sverige så lär väl en eventuell 58-tummmare ligga på 35 000:- eller mer tyvärr. Men hoppas kan man ju alltid
Tänk på att 65" är en VT20 och inte en G20
Och det finns väl inget som tyder på att det kommer några fler storlekar i år.
Postad 06 April 2010 - 08:55
Det finns ingen gråimport. EU är en marknad och det är fritt att föra varor över landsgränserna inom EU (med undantag av vissa typer av varor som alkohol, tobak, osv).Hej, innan jag lägger min beställning - vilka är det som brukar gråimportera? Netonnet? Komplett? Intropris.se verkar ju verkligen göra det med tanke på hur förhållandevis lågt de lyckats sätta sitt pris på G20. Jag har hört att om man råkar beställa en gråimportvariant, kan t ex digitalmottagaren i tvn ej fungera som den ska då den inte är anpassad för svenska nätet. Vad säger ni? Ni som har köpt tvn nyligen och som är nöjda får gärna skriva var ni beställde ifrån.
I sverige säger konsumentköplagen att det alltid är säljarens ansvar att en vara fungerar och om den inte gör det ska den repareras eller återköpas (det som brukar kallas garanti).
Sen vill gärna elektronikjättarna dela upp EU-marknaden av marknadssjäl för att tjäna mer pengar och de butiker som följer den uppdelningen vill naturligtvis hellre att du handlar hos dem än hos deras konkurent så de vill då misstänkligöra konkurenten med hänvisningar till gråimport osv.
Sen kan det vara så att en viss handlares varor inte kommer med svensk manual t.ex. men det brukar de i så fall säga eller svara på om man frågar. För panasonics produkter finns dessutom den svenska manualen att ladda hem på nätet.
Så det man ska se till är att man får en tv med rätt modellbeteckning. T.ex. en TX-P42G20E och inte en som slutar på GW eller B eller F osv...
Postad 06 April 2010 - 09:36
Det finns ingen gråimport. EU är en marknad och det är fritt att föra varor över landsgränserna inom EU (med undantag av vissa typer av varor som alkohol, tobak, osv).
I sverige säger konsumentköplagen att det alltid är säljarens ansvar att en vara fungerar och om den inte gör det ska den repareras eller återköpas (det som brukar kallas garanti).
Sen vill gärna elektronikjättarna dela upp EU-marknaden av marknadssjäl för att tjäna mer pengar och de butiker som följer den uppdelningen vill naturligtvis hellre att du handlar hos dem än hos deras konkurent så de vill då misstänkligöra konkurenten med hänvisningar till gråimport osv.
Sen kan det vara så att en viss handlares varor inte kommer med svensk manual t.ex. men det brukar de i så fall säga eller svara på om man frågar. För panasonics produkter finns dessutom den svenska manualen att ladda hem på nätet.
Så det man ska se till är att man får en tv med rätt modellbeteckning. T.ex. en TX-P42G20E och inte en som slutar på GW eller B eller F osv...
Ok tack, så rent kvalitetsmässigt torde det ej göra någon skillnad om jag köper från t ex intropris.se istället för Hifiklubben? Det där med konsumentköplagen osv är jag medveten om men visste inte att man kan begära avhjälpande pga dess digitalmottagare. Sedan är det märkligt att du påstår dessa aktörer dela marknaden mellan sig då det strider mot EUs konkurrenslagstiftning om det skulle avslöjas. Men tack för det lugnande beskedet gällande de svenska butierna iallafall
Redigerat av Evolution101, 06 April 2010 - 09:37.
Postad 06 April 2010 - 10:17
Får jag fylla på med ytterligare en importfråga?
Signaturen "matbl" skriver ovan att man som svensk bör köpa G20E snarare än t.ex. GW20 som sälj i bl.a. Tyskland. Har detta endast med svenskanpassningar för DVB-T och DVB-C att göra?
Själv är jag intresserad av DVB-S för att kunna visa ett par ryska gratiskanlaer från min parabol och DVB-C för att ta emot sändning via fiber från en lokal operatör (http://www.atmab.se/). DVB-T är jag med andra ord inte alls intresserad av (i nuläget). Om jag köper en GW20 från Tyskland så följer det med DVB-S men det gör det inte med den svenska modellen. Är jag lite dum om jag köper en GW20 bara för att få stödet för DVB-S snarare än köper ytterligare en satelitmottagare? Prismässigt blir det väl ingen jätteskillnad att köpa tv lokalt eller från utlandet med tanke på fraktkostnaderna. När det gäller garantiärenden inser jag förstås fördelen med att ha handlat lokalt. Om jag förstår saken rätt så kan man väl ändå få garantiservice från Panasonic (i Stockholm) för allt som köpts från EU?
Tacksam för goda råd och synpunkter till villrådig pappa
Ole
Postad 06 April 2010 - 10:40
Förutsatt att det är samma modell de säljer så spelar det ingen roll. Det är ju samma tv från samma tillverkare.Ok tack, så rent kvalitetsmässigt torde det ej göra någon skillnad om jag köper från t ex intropris.se istället för Hifiklubben?
intropris specar ju TX-P42G20E så...
Va? Vad hade digitalmottagaren med saken att göra?Det där med konsumentköplagen osv är jag medveten om men visste inte att man kan begära avhjälpande pga dess digitalmottagare.
Om tv:n går sönder så är säljstället alltid ansvarigt att fixa det i enlighet med konsumentköplagen och dess tidsgränser.
Där kan det finnas en skillnad på olika säljare hur snabba de är på detta.
Nej jag menar inte att de delar marknaden. Jag menar att en tillverkare, t.ex. panasonic har olika säljkanaler för norden, tyskland, frankrike osv. Med lite olika prissättning och ibland även olika modellnummer.Sedan är det märkligt att du påstår dessa aktörer dela marknaden mellan sig då det strider mot EUs konkurrenslagstiftning om det skulle avslöjas. Men tack för det lugnande beskedet gällande de svenska butierna iallafall
Redigerat av matbl, 06 April 2010 - 10:50.
Postad 06 April 2010 - 10:45
Vet inte exakt vad som skiljer GW20 från G20 förutom dvb-s mottagaren. Men det skulle kunna vara landsanpassningar av t.ex. dvb-t och dvb-c. Inte bara själva mottagningen utan också kanalguider osv. T.ex. i england heter den G20B och kan ta emot dvb-t2.Hej,
Får jag fylla på med ytterligare en importfråga?
Signaturen "matbl" skriver ovan att man som svensk bör köpa G20E snarare än t.ex. GW20 som sälj i bl.a. Tyskland. Har detta endast med svenskanpassningar för DVB-T och DVB-C att göra?
Själv är jag intresserad av DVB-S för att kunna visa ett par ryska gratiskanlaer från min parabol och DVB-C för att ta emot sändning via fiber från en lokal operatör (http://www.atmab.se/). DVB-T är jag med andra ord inte alls intresserad av (i nuläget). Om jag köper en GW20 från Tyskland så följer det med DVB-S men det gör det inte med den svenska modellen. Är jag lite dum om jag köper en GW20 bara för att få stödet för DVB-S snarare än köper ytterligare en satelitmottagare? Prismässigt blir det väl ingen jätteskillnad att köpa tv lokalt eller från utlandet med tanke på fraktkostnaderna. När det gäller garantiärenden inser jag förstås fördelen med att ha handlat lokalt. Om jag förstår saken rätt så kan man väl ändå få garantiservice från Panasonic (i Stockholm) för allt som köpts från EU?
Tacksam för goda råd och synpunkter till villrådig pappa
Ole
Du kan inte räkna med att få garantiservice av panasonic i sverige på en GW20 från tyskland. Dom kan hjälpa dig om de är snälla eller om panasonic har någon sorts global garanti-policy.
Men konsumentköplagen säger att du ska skicka tillbaka tv:n till inköpsstället i tyskland...
Postad 06 April 2010 - 11:27
Va? Vad hade digitalmottagaren med saken att göra?
Om tv:n går sönder så är säljstället alltid ansvarigt att fixa det i enlighet med konsumentköplagen och dess tidsgränser.
Där kan det finnas en skillnad på olika säljare hur snabba de är på detta.
Jo, digitalmottagaren därför att min tveksamhet låg just i den egenskapens härkomst. Jag hade ju hört att vissa som fått apparater som härrört från Tyskland, hade haft problem med att få de att fungera i Sverige för att de var inställda för det tyska "nätet".
Vad gäller konsumentköplagen är det inte alltid självklart att de avhjälper/ersätter fel, konsumenten måste ju göra antagligt att felet förelåg vid köptillfället även om detta uppenbarade sig senare. Detta kan ibland bli knivigt, dock har man ju oftast garanti som kanske är generösare.
Postad 06 April 2010 - 18:21
blev helt till mig när dom skrev om felaktiga färger och att det inte gick att kalibrera så att det blev rätt... flatpanels fick ju till någorlunda exakta färger...
det exemplaret hemmabiotidningen fick måste ju varit något fel på eller så har deras x-rite mätare flippat ur totalt...
Postad 06 April 2010 - 18:30
Dom skrev ju också att dom skulle återkomma med mer djupgående tester eftersom dom själva anser att något måste vara fel.fick just tidningen hemmabio i brevlådan...
blev helt till mig när dom skrev om felaktiga färger och att det inte gick att kalibrera så att det blev rätt... flatpanels fick ju till någorlunda exakta färger...
det exemplaret hemmabiotidningen fick måste ju varit något fel på eller så har deras x-rite mätare flippat ur totalt...
Postad 06 April 2010 - 23:38
Hej,
Någon TV med DVB-T2 kommer inte att släppa i år av Panasonic och vad det kommer nästa år vet vi inte förrän i Mars 2011.
Med vänliga hälsningar / Best Regards
Peter Wickman
Panasonic Support
--- Original Message ---
Hej, Stod beredd att köpa en nya plasma (G20) men såg till min förvåning att den inte stödjer DVB-T2. Finns det några planer på att ändra på detta i närtid? Ser att den säljs med DVB-T2 i UK.
Postad 07 April 2010 - 05:15
fick just tidningen hemmabio i brevlådan...
"blev helt till mig "
Du blev alltså glad?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 April 2010 - 05:17.
Postad 07 April 2010 - 10:48
https://www.prisjakt...kt.php?p=589914
Postad 07 April 2010 - 10:52
Postad 07 April 2010 - 14:02
/Olof
Postad 07 April 2010 - 14:33
Postad 07 April 2010 - 14:38
Tycker mig ha läst att den paras med den TV man spelar in på. Sen måste den formateras för att kunna byta TV. men som sagt, jag är inte säker...
Följande står på NetOnNet gällande TV:n:
** Enbart digitala sändningar via den inbyggda mottagaren kan spelas in. TV:n stödjer externa USB-hårddiskar på mellan 160GB till 2TB. När man ansluter en disk till TV:n kommer denna att paras ihop med TV, all eventuell information på disken kommer att raderas. Inspelningarna gjorda med TV:n är endast kompatibla med denna TV.
Förmodligen är det som du säger, att disken paras med just denna "TV-individ", men man skulle ju kunna tänka sig att den paras med "TV-modell" (eller rent av TV-tillverkare) istället.
/Olof
Redigerat av Costanza, 07 April 2010 - 15:34.
Postad 07 April 2010 - 16:23
Har själv inte sett några färgproblem själv men sen är jag ju amatör också.fick just tidningen hemmabio i brevlådan...
Ska se om recensionen kommit som lösnummer snart. Jag för min del har inte upptäckt något fel med G20. Men så är jag "i lära känna TV"- perioden nu.
Postad 07 April 2010 - 16:26
Eller är det bara att "köra" på??
Ska man ha igång den med myrornas krig med nätterna så den kommer snabbt upp i ca. 100 timmar så att den börjar göra skäl för pengarna?
Man blev ju lite rädd när man läste HB tidningens rescension.
Tre frågor som jag gärna vill få svar på.
Tack
Postad 07 April 2010 - 17:44
Funkar bara ihop med den TV du kopplat in den med.Någon som vet huruvida en USB-disk kopplad till en G20:a paras till just den TV:n, eller om den kan flyttas till en annan likadan TV i hushållet för in-/uppspelning?
/Olof
Postad 07 April 2010 - 20:21
Kört thx läget på min 50g20 för ps3 & min htpc. Sen normal för vanlig digital-tv, mest p.g.a. den minskar reflektionerna av solljuset under dagtid.Behövs det nån "inkörning" av en G20???
Eller är det bara att "köra" på??
Ska man ha igång den med myrornas krig med nätterna så den kommer snabbt upp i ca. 100 timmar så att den börjar göra skäl för pengarna?
Man blev ju lite rädd när man läste HB tidningens rescension.![]()
Tre frågor som jag gärna vill få svar på.
Tack
Är riktigt nöjd med vad den presterar i thx-läget. Har hunnit av verka ett par filmer med den nu och är mycket nöjd med vad den presterar. Fina färger, bra detaljer, gråskalan är mycket bra, även om den saknar kuro svärta så är den bra och visar mycket detaljer i svarta scener.
Postad 07 April 2010 - 20:29
Kört thx läget på min 50g20 för ps3 & min htpc. Sen normal för vanlig digital-tv, mest p.g.a. den minskar reflektionerna av solljuset under dagtid.
Är riktigt nöjd med vad den presterar i thx-läget. Har hunnit av verka ett par filmer med den nu och är mycket nöjd med vad den presterar. Fina färger, bra detaljer, gråskalan är mycket bra, även om den saknar kuro svärta så är den bra och visar mycket detaljer i svarta scener.
Låter kanon, har fått ett pris på 19.500:- från min lokale handlare på en 50G20 + PS3.
Med all säkerhet blir det ett sånt paket inom en vecka!!!!
Postad 07 April 2010 - 21:16
Postad 07 April 2010 - 21:37
Kolla så den är ställd på att skicka ut 24.
Postad 07 April 2010 - 21:54
nu har ja precis kollat på polarexpressen på BD...filmen e animerad å ja kan bara säga att ja stör mig mer å mer på "hackandet" vid snabba rörelser så "hänger" inte bilden me..en animerad film e väl inte "filmad i 24 bilder p sec?" på animerade/tecknade filmer ska väl inte detta synas?! ja körde filmen på bio läget,har både testat film på thx men tycker de fortfarande de e samma..ingen annan som märkt skillnad eller e ja bara Xtrem känslig?
OMG sluta strula. Lämna tillbaka LG blu-ray spelaren och införskaffa en KOMPITABEL PANASONIC BLU-RAY.
Antagligen där felet är, panasonic stödjer ju korrekt 1080p/24p eller 72hz etc etc. Allt du vill mixtra med
Haha känns som LG strular ned allt. Inte säker på de hela dock
Postad 08 April 2010 - 07:37
Avforums exemplar var precis lika dåligt ibörjan. Flatpanels redovisning av färger är bristfällig så den skulle inte jag lita på.fick just tidningen hemmabio i brevlådan...
Inget fel på mätarna då olika mätare har provats. Samma display med mer tid på sig har mätts upp igen, fortfarande samma fel mätmässigt.
Man undrar ju dock om felet gäller för alla exemplar av G20 eller om det var en "måndags-batch" som nådde recensenter först. Den som är orolig borde väl ge sig ut i nån butik själv, se till att belysningen är dämpad, slå på THX eller Pro-lägena, gillar man färgåtergivningen så är det väl inget att oroa sig för.
Precis, vet inte vilken LG det handlar om men på t.ex. BD370 finns en 24/50(!) Hz option, ställ den på 24.1080/24p filmer hackar inte,så jag vet inte om du har ställt in spelaren rätt ?
Kolla så den är ställd på att skicka ut 24.
__linus__>> Jo animerad film är ofta 24 Hz. Vad fick dig att tro att det inte skulle vara det?
Postad 08 April 2010 - 09:44
Nä den är animerad i 24 bilder per sekund.nu har ja precis kollat på polarexpressen på BD...filmen e animerad å ja kan bara säga att ja stör mig mer å mer på "hackandet" vid snabba rörelser så "hänger" inte bilden me..en animerad film e väl inte "filmad i 24 bilder p sec?" på animerade/tecknade filmer ska väl inte detta synas?! ja körde filmen på bio läget,har både testat film på thx men tycker de fortfarande de e samma..ingen annan som märkt skillnad eller e ja bara Xtrem känslig?
Alla större filmer är i 24 fps. Undantaget är material som ursprungligen är gjort för tv. Men det kan också vara i 24 fps i original och sen ommastrat för tv.
24 fps hackar inte. Kolla dina inställningar.
Ett sätt att kolla om det verkligen är 1080p/24 du får in till tv:n är att se om du kan slå på smooth cinema. Den optionen ska enligt manualen bara finnas om insignalen är 1080p/24.
Man behöver inte ha en panasonic blu-ray för att det ska vara kompatibelt. Sluta sprida desinformation.OMG sluta strula. Lämna tillbaka LG blu-ray spelaren och införskaffa en KOMPITABEL PANASONIC BLU-RAY.
Antagligen där felet är, panasonic stödjer ju korrekt 1080p/24p eller 72hz etc etc. Allt du vill mixtra med
Haha känns som LG strular ned allt. Inte säker på de hela dock
Och nej, blu-rayspelaren skickar inte ut 72 Hz.
Postad 08 April 2010 - 11:02
Redigerat av __linus__, 08 April 2010 - 11:04.
Postad 08 April 2010 - 11:43
Hoppas på snabb leverans
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Panasonic g20, V20 mfl, hjälp med funktioner, inställningar, support
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler