Att svärta/färger blivit bättre efter 100-200 timmar...
Om det är sant eller inbillning vet jag ej men
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
76 relaterade trådar
Postad 25 June 2010 - 19:19
Läst en hel del om panasonic och andra plasmor på avforums.com och en hel del skriver som dig..
Att svärta/färger blivit bättre efter 100-200 timmar... Om det är sant eller inbillning vet jag ej men Postad 26 June 2010 - 07:47
Det stämmer, men man bör definitivt iaktta stor försiktighet när plasman är ny. Jag har själv sett inbränningar på en VT50, iofs i butik, men det visar att problemet inte bör nonchaleras. HDTVtest har testat en 42" V20. OBS! Glöm inte att läsa kommentarerna efter testen. Redigerat av Tomas L, 26 June 2010 - 07:49. Postad 26 June 2010 - 10:00
Calibrated black level 0.009 cd/m2
Detta är bättre än pioneers 5090 - 0,0039? Eller? Inte i slutändan då panasonic har black level rise, men för tillfället? Postad 26 June 2010 - 10:03
Om det är så att svärtan blir bättre på G20 efter ett tag, hur mycket bättre blir den?
Jag är väldigt besviken på svärtan hittills; i dagsljus är skärmen grå, vilket jag räknat med (det här är min första plasma), men även i mörker lyser skärmen väldigt ljust när den visar en svart bild. Jag har provat alla möjliga inställningar, men det finns ingen som kan förbättra det, och det känns inte riktigt acceptabelt, för även min flickväns LCD med butiksinställningar har bättre svärta i mörker. Eller har jag missförstått något om svärta? Postad 26 June 2010 - 10:12 Matte är inte riktigt din grej va? Dessutom går 5090 djupare än 0.004 cd/m2. Postad 26 June 2010 - 10:18
Nej, flytta kommatecknet fyra steg så får du 90 x 10e4 för V20 och 31 x 10e4 för G9 (alltså 0,0031 cd/m2, enligt testen). Men märk väl att de är mätt med två olika mätare (Macab och Klein K-10), vilket gör att man egentligen inte bör göra en direkt jämförelse. Det största problemet med Panasonic plasmor, iaf för mig, är problemet med den med tiden försämrade svärtan. Det är något som man inte kommer undan om man ska tro D-nice på AVSforum. Det är bekräftat från Panasonic, försämringen ska tydligen bli lika stor som på tidigare årsmodeller, men ske i mindre steg. Det finns t o m en kille på AVForums som har läst Panasonics patent där detta framgår. En klar deal-breaker för mig. Postad 26 June 2010 - 10:46
Jo men om dem utvecklar det du pratat om i förra trådar, tex EEC om jag minns rätt? Pioneers extreme contrast med oändlig svärta, så sade du att floating blacks och försämrad svärta genom tiden - Försvinner helt och hållet! Nästa års Neo PDP ECO kanske innehar en sådan grundladdning och nyuppbygd paneldrivning ? Chansen är väl ganska stor då 2 av deras största problem försvinner. Nu tänker dem inte längre på att pioneers teknologi kostar, utan deras viktigaste och omtalade problem kommer ju försvinna isåfall. Vore konstigt om dem inte satsade på detta? Postad 26 June 2010 - 16:53
Satsar inte Pansonic på att lyfta ur "floating blacks" och förämrad svärta så är mitt förtroende för dem förbrukat.
Postad 27 June 2010 - 19:28
Vilket läge kör du på? pröva THX läget så kanske det blir bättre? Postad 27 June 2010 - 23:09 Nope, en helt svart bild är lika osvart i alla lägen. Bilden nedan är inte min TV, men den visar precis hur en svart bild på min TV ser ut i mina ögon i ett kolsvart rum. Efter allt jag läst om G20 förväntade jag mig mer, så jag vore tacksam om någon kunde säga huruvida det ska se ut så.
Postad 28 June 2010 - 02:29 När den är ny ja men de där 200 timmarna går ju rätt fort ett par veckor, annars är det bara att köra en break in dvd det gjorde jag. Det är bara att tre ner kontrasten till 50 procent då behöver man inte oroa sig. Varierar man tv användandet, man ser på tv, se film, spelar. Då behöver man definitivt inte oroa sig, bara man varierar sitt användande av tvn försvinner allt ändå. När en jobbarkompis köpte sin plasma för ett par år sedan pv50 tror jag det var, då somnade han med skrivbordet på i fem timmar och så hade han tvn inställd på dynamisk. Han fick rätt fina spår av skrivbordet ett tag framöver men idag är det inga spår alls kvar. Själv så är det nästan så att man misshandlar tvn med stillbilden, jag är helt obrydd men inga inbränningar här inte men man bör vara försiktigare i början. Aj aj aj läste recensionen och kommentarerna, floating blacks.. Inte bra, inte bra. kakadeluxe: Det såg ljust ut det där måste jag säga, min PX80 är också ljus. Men det är ju ändå 2010 och då borde det vara någorlunda mörkt tycker man. Det vore väldigt underligt, själv så skulle jag inte ta i tv som inte har en konstant svärta igenom tvns livslängd med tång ens. Redigerat av Juhan, 28 June 2010 - 02:46. Postad 28 June 2010 - 05:41
Hmmm, "VT50", var fick jag det ifrån? (Drömde jag månntro om en framtida Panasonic med absolut svärta och absolut inget inbränningsproblem!?) VT20 ska det vara så klart. Kontrasten stod f ö på 60%. 50% kontrast låter mycket om man ska vara "försiktig", men jag har å andra sidan aldrig haft en Panasonic plasma. Jag tycker dock att man faktiskt ska oroa sig, i iaf lite grann, då är det större chans att man inte råkar ut för inbränningar. Redigerat av Tomas L, 28 June 2010 - 05:47. Postad 28 June 2010 - 07:14
Inbränningar är istort sett inte ett problem längre så länge man är lite försiktig om sin plasma till en början..
Dock finns det de som fått bestående inbränningar så att säga att folk ska strunta i att vara försiktig är ju inte bra tycker jag .. Men jag hoppas alla läser detta och helt enkelt inte köper Panasonic Tycker att alla borde varna för detta.. Jag skulle då bli galen om ja köpte en tv alla har tipsat om och sen se svärtan försämras markant Lägger det i en spoiler så ni som vet vad det handlar om inte behöver läsa
Spoiler
Redigerat av moparman, 28 June 2010 - 07:19. Postad 28 June 2010 - 10:07
Har äntligen fått hem min V20 50". Den sitter fint på väggen surrar inget och har riktigt riktigt fin bild. God of War 3 ser overkligt bra ut och flyter jäkligt fint. Än så länge är jag helnöjd
Postad 28 June 2010 - 14:27
Min surrar om det blir en vit bild och jag inte har direkt hög volym på. Mest på natten hör jag det. Men stör inte för mycket! Men det kommer man väl inte undan?
Postad 28 June 2010 - 15:28
13G = 2010? Men 14G = 2011, har D-nice uttalat sig något om nästa års NEO PDP ECO paneldrivning som kommer få denna svärta försämring? Har dem lyssnat på AVS konsumenterna som dem gjorde förra året, och nu blivit tillrättavisade? Kommer nästa års (2011 - Maj/april) panasonic plasmor även ha försämrad svärta? Postad 28 June 2010 - 15:54
Källa på det? Kanske ska de helt enkelt starta på den slutgiltiga svartnivån och skippa justeringarna helt och hållet? Postad 28 June 2010 - 16:46
Hmm.....Har för mig att jag läste det på www.avsforum.com men hittar det inte nu...
Jaja,se det som min gissning då Postad 28 June 2010 - 16:53
En undran, jag har inte orkat läsa på om det där med försämrad svärta på Panasonic plasmor. har läst några trådar och tycker mest det var mycket tekniskt mumbo jumbo för mig.
Jag läste dock ett inlägg på sid 8 i den tråden som var välskrivet tycker jag. det lilla jag har förstått så verkar det vara en sorts hysteri och att man kanske inte i realiteten märker större skillnad? Har det gjorts några avancerade labtester utöver iakttagelser från personer i avsforums? jag håller lite med i det inlägget som skrevs att en del kan t o m få placeboeffekt för att man helt plötsligt "vet" att det är skillnad. Är andra märken drabbade? eller är Panasonic den enda tv där svärtan försämras? eller är Panasonic det enda som uppmärksammats? vad ska man köpa då för tv om man ska lyssna på detta resonemang? att Tvn är skräp! Är den skräp? G20 har fått väldigt fina betyg i tester mm, men är då en skräp tv? Ska jag utnyttja mina 30 dagars öppet köp och återlämna tvn? vad ska man köpa istället? Är detta ett nytt problem? jag är helnöjd med min gamla Samsung PS42q97, trots att den inte har absolut svärta. Är en G20 en sämre tv eller vad? jag blir lite förvirrad. För i nuläget tycker jag g20 verkar vara fantastiskt bra. Postad 28 June 2010 - 16:58 Håller med i din undran! Är detta verkligen något man kommer märka av? Och vad ska man isf. istället köpa i denna prisklass när G20 är så suverän för övrigt? Det enda som är störande är surrandet och det har Hembiobutiken lovat att fixa om jag inte vill lämna tillbaka den. Och det vill jag ju troligen inte för som sagt så är frågan vad man skulle skaffa istället... Postad 28 June 2010 - 17:09
http://www.avsforum....d.php?t=1167339
Finns bilder där.. Fast det såklart är svårt att lita så mycket på bilder.. Sen finns det ju många som skrivit att de slagit på tv och sett en ordentlig försämring av svärtan... Sen så är de ju såklart många som inte tycker de fått så mycket sämre svärta.. Årets modeller ska inte försämras i lika stora steg och det ska ta längre tid. Den har ju helt klart en mycket bra bild just nu.. Men jag skulle inte chansa och lägga ut så mycket pengar och sen kanske inte va nöjd.. Bryr man sig inte om att svärtan blir sämre så är de ju ok Men det är ju upp till var och en.. Som det verkar är det bara Panasonic som har detta problem edit http://finiteblack.blogspot.com/ om ni vill se lite kort å läsa mer Redigerat av moparman, 29 June 2010 - 09:10. Postad 29 June 2010 - 09:11
jahapp... trist är det i alla fall med försämrad svärta, vad finns det annars för tv 50 tum (plasma) som är bra, fullhd, riktigt bra färg o bild och kostar under 14k? (och som inte är som en spegel som lg 550? för jag vill se på tv dagtid inte på mig själv....) (öppet köp har ja fortfarande... vill inte ge mer än de 13900 jag betalade för g20.
Men jag velar fortfarande, jag tycker tvn är kanon och skilnaden på svärta är kanske "mätbar" men inte "märkbar" om man inte "letar" efter det. läste om folk som efter ett par timmar skriver, ja jag har sämre svärta bla bla, (det kallar jag äkta placeboeffekt) sen finns det ex cnets test som påvisar försämring på 2009 års modeller. bland kommentarerna tillde artiklarna är det också blandade upplevelser. Någon uttrycker att tex cnet sa om en tv att den har extremt bra svärta i ett test och då har den ändå sämre svärta än panasonic tv efter försämringen....som sagt, många åsikter och det är inte lätt att överblicka det. Samtidigt efterlyste någon jämförande tester med andra märken se om de försämras med tiden, för det har nog ingen testat.... Postad 29 June 2010 - 09:22
Det är väldigt svårt...
G20 har ju ruggigt bra bild och en riktigt bra skärm som inte reflekterar mycket.. Vad jag vet så kommer ingen annan i närheten... Som du är inne på så ska de väl va LG men den reflekterar ju för mycket.. vet inte hur det är med Samsungs plasmor ? Vet du med dig att du inte är superpetig och kanske inte måste se film i becksvart mörker så skulle jag ha kvar G20 Postad 29 June 2010 - 10:25
Jag tycker G20 är en riktig kanon-tv! Jag är mycket mycket nöjd med vad den presterar, och att man får den prestandan och storleken för runt 15.000 är i mitt tycke sanslöst bra. Jag känner ingen uppgraderingsångest att jag skulle valt V20.
Jag har kollat vad som finns på marknaden ett bra tag och läst olika tester. Mer än 20.000kr ville jag inte lägga. Så vad finns det för alternativ egentligen till G20:n? Följande är mina privata åsikter, men dessa kanske kan vara någon till hjälp... Personligen kan jag inte acceptera inbränningar av nåt slag, och därmed föll ju både LG och Samsung plasma bort direkt, oavsett bildkvalitet. Då hamnar man bland LCD-tv:na. Speglande reflexer i ett toppdesignat/IQ-befriat heltäckande frontglas skulle orsaka psykisk ohälsa ganska snabbt och därmed faller ganska många nya "snygga" tv-apparater bort (Sony NX, LG 8500 eller vad de nu heter). Sen vill jag gärna att färger och svärta ska vara konstant oavsett betraktningsvinkel. Jag sitter inte speciellt snett (mellan 10 och 30 grader blir det mellan TVns båda sidor) men det räckte för att jag skulle få synliga färgskiftningar och färsämrad svärta på den "bortre" sidan av den Samsung LED:en (UE46B7070) jag hade innan. Dessutom hade den clouding, vilket i min tokiga fantasivärld hör hemma i 7000kr-klassen, inte 18-25.000kr-klassen. Så inte heller LCD kändes specillet klockrent pga dåliga betraktningsvinklar. Sen efter att ha haft 50" ett tag så blir det av någon konstig anledning inte lika kul att köpa 46" eller 47", det känns då i nederkant. Och LCD-tv på säg 52-55 tum tenderar att nå helt orimliga prisnivåer t.o.m på billigaste instegsserierna. Därför köpte jag en Panasonic 50" G20, och jag är riktigt toknöjd med bilden, den gör liksom inga fel bildmässigt som jag stör mig på. Fin och jämn svärta (ingen clouding) som inte blir lika svart som ramen men ändå upplevs väldigt bra och svärtan behålls oavsett tittvinkel. Jämnheten och tittvinkeln är nästan viktigare än själva svartnivån har jag märkt nu. Panelen hanterar reflektioner väldigt bra (det gjorde även min Samsung). Fönstrena på motsatt sida syns naturligtvis på skärmen dagtid men mörkas ner och blir mörklila på nåt konstigt sätt. Färger och sånt känns klockrent, jag ser inga fel, men jag är ingen proffskalibrerare iofs. Enda negativa jag upptäckt är viss buzzing som varierar med ljusstyrkan på skärmen. Med visst programinnehåll kan det störa lite om man har ljudet på låg volym, men vid filmtittning de senaste kvällarna har det inte stört mig överhuvudtaget. Kan bero på att en fet letterbox inte "belastar" skärmen så mycket, och därför är skärmen i princip knäpptyst typ 70-80% av filmen. Det är acceptabelt enl mig. Att man kan få en 50" stor TV med så fantastisk bild för runt 15.000kr är enl mig helt klockrent. En solklar 10-poängare. Postad 29 June 2010 - 13:47
Behåll den! Är du nöjd i dagsläget så ser jag ingen som helst anledning till att lämna tillbaks TV'n. Risken är så otroligt mycket större att du blir besviken på den du byter till, med avseende på andra svagheter hos bildkvaliteten. Det är om du vill byta till en större tv för samma pengar, men rent bildkvalitetsmässigt finns det inget att hämta vid ett byte. Redigerat av sadfoafs, 29 June 2010 - 13:48. Postad 29 June 2010 - 16:33
Är det inte konstigt att denna diskussion om svärtan förs fortfarande?Är det någon här på forumet som märkt av detta?Eller är det bara skrämseltakitk från lcd förespråkarna?Jag börjar mer och mer tro att det är det sistnämnda.
Var förresten förbi den lokala expertbutiken och kollade in pannas 50 tummare av X20.Riktigt trevlig tv apparat även i jämfförelse med G20 som var bredvid. Postad 29 June 2010 - 17:04
Jag är säker på att jag inte kommer att byta. Jag läste på om mitt köp innan och bara väntade på att g20 skulle sjunka i pris, så hade Elgiganten den för 13900 en dag så slog jag till. Jag är jättenöjd. Bilden är suverän. även i fullt dagsljus i alla betraktningsvinklar mm.
hehe, undrar bara om den blir felaktigt inkörd nu Postad 29 June 2010 - 17:16
Kör du en film då eller? Pröva att köra en riktig mörk film och se hur den då hanterar svärta. Helst bluray. Postad 29 June 2010 - 18:24
Nej det kommer du inte undan så länge tillverkarna inte bryr sig om att ha tysta transformatorer. Kanske du får ner surret en aning ifall du sänker kontrasten. Postad 29 June 2010 - 18:29
Om det är så att svärtan plötsligt lyser upp när den vita rektangel dyker upp är det en klassisk "floating blacks". Det är möjligt att det går att prova detta som på min gamla Panasonic. Dra ner svärtan ordentligt och ta fram en mörk scen där något litet och vitt dyker upp. Loopa den scenen och se vad som händer. Se till att det finns ett par sekunder både före och efter loopen så att fenomenet hinner reagera. Postad 29 June 2010 - 19:08 Enligt vissa forumtrådar på AVS-forum (se nedan) så kan man komma undan hög buzzing på sin G20, alltså det typiska surret som kommer från baksidan av TVn och som blir högre/starkare med ljusaer bilder. Problemet med högt surrande ljud beror enligt dessa trådar på "faulty power board/PCB". Och flera personer verkar ha fått detta kretskort utbytt och därefter en tystare TV. Detta skulle ju också förklara att vissa G20 är i princip tysta (kräver att man lägger örat mot baksidan av TVn för att uppfatta surret) och med vissa exemplar kan man höra surret i hela rummet trots normal ljudnivå på TVn. Själv har jag en 46 tum G20 som surrar för mycket. Den ska bytas mot ett nytt exemplar hos butiken närmaste dagarna. Jag hoppas på bättre tur denna gång, dvs en utan högt surr. Om det inte funkar så tror jag att jag ska försöka få skicka TVn på service eller får hem nån service-tekniker om det kan gå. Ska ju tydligen vara enkelt och snabbt att byta ut "power board" enligt dessa trådar. http://www.avsforum.....php?p=18696092 http://www.avsforum........956&page=82 P.S. Fick följande svar av Panasonic support i sverige angående buzzing/surr. "Ljudet skall inte vara så störande att du hör det vid normal tv-tittande." Postad 29 June 2010 - 19:35 Jag har dessvärre ingen Blu-ray-spelare än och jag har heller inga referensramar för hur en TV bör hantera svärta. Det enda HD-material jag har att tillgå för tillfället är högupplösta bilder via Viera Cast, vilka ser helt suveräna ut, även de mörkare bilderna och de med mycket svart. Jag kan dock inte hjälpa att störa mig på att det mörkaste TV:n kan frambringa är ljusare än de sämsta LCD:er jag har sett. @trebban Bilden var som sagt inte på min TV, så den vita rutan på bilden har inget med saken att göra, men jag ska ta och prova det du nämnde iaf, fast med 2 st bilder via USB, om det funkar lika bra. Postad 29 June 2010 - 20:23
Du har fel. För att åtnjuta den djupaste svärtan får inte panelen reflektera eventuellt inkommande ljus, så ett mörkt rum fordras. Postad 29 June 2010 - 21:09
Undra vad som menas med hög buzzing??? Kollar jag med normal volym hör jag inte det men som vissa säger så om det är sent på natten och det är tyst och man nästan har volymen på noll (nästan) Då hör man det. Så vad är normalt????? Postad 30 June 2010 - 02:19 Vad har jag fel om? Det är just när mitt rum är kolsvart som jag tycker att TV:n presterar dåligt. Postad 30 June 2010 - 05:58
Man ska nog inte sitta på sånna här forum och läsa en massa då hittar man felen som folk skriver om som man inte märkt annars
Postad 30 June 2010 - 10:09 Ifall det var riktat till mig kom jag hit just *för* att jag märkt att det var något konstigt med TV:n. Annars håller jag med dig till fullo. Postad 30 June 2010 - 10:52
Nopp mena inte direkt mot dig jag är likadan själv Postad 30 June 2010 - 12:06
Du har fel om att svärtan är sämre än de sämsta LCDerna då det är något som är mätbart och inte en smaksak. Postad 30 June 2010 - 13:47 Jag skrev att den är sämre än på de sämsta LCD:erna jag har sett, vilket må vara subjektivt, men därom är det ändock endast jag som har en uppfattning. Utöver det är det uppenbarligen något fel med svärtan, men efter att ha pratat med Panasonic om de olika problem den har ska jag byta in den mot en ny. Hoppas på det bästa. :3 Postad 30 June 2010 - 18:12
Fick min 42 PX70 utbytt mot en 42X20 igår på försäkringen och till min förvåning så kan jag inte längre titta på TV i dags/kvällsljus utan att se min svart/vit randiga soffa och mig själv i bilden. Det måste vara obefintlig anti-reflexbehandling på denna denna TV. I PX70n var reflexer knappt synliga på dagen om man inte tittade på den avstängdmen på denna är det katastrofalt. Dessutom så ser man 20-25 små diagonala droppskuggor i solljus när TVn är avstängd mellan glaset & panelen, måste vara något från tillverkningen.
Måste man upp på G20 för att få den mörka/lilatonade antireflexbeläggningen på panelen? Postad 30 June 2010 - 18:32
G20 och V20 har antireflexbehandlats. Det har inte de andra. Postad 30 June 2010 - 21:15 Ok, då vet jag. Tack för det Panasonic, man undrar hur de tänkte? Postad 30 June 2010 - 21:33
Jo, men nog är det väl bra märkligt att deras mellanklassmodeller X20 och S20 inte antireflexbehandlats när deras föregångare var det. Kan inte tala för X10, men PX80 och S10 är då åtminstone antireflexbehandlade. Man förväntar väl sig att efterföljaren ska vara minst lika bra som föregångaren, det är ju inte dåliga actionfilmer vi pratar om utan tv-apparater. Postad 30 June 2010 - 21:39
Ah...Du menar så...
Joo det är ju lite konstigt isåfall.. Du kan inte lägga lite mellan å köpa G20 ? Är själv bekymrad över reflektioner.. Har 3 stora fönster mitt emot tv och solen lyser in från 1200 tills den går ner typ.. risken är ju att man blir galen om man köper en som reflekterar mycket.. Postad 01 July 2010 - 09:26
För mig var antireflexbehandlingen nödvändig annars hade det nog inte blivit G20. Det är skönt att kunna se en film även på dagtid, men givetvis är det en fördel att se när det börjat skymma ändå.
Postad 01 July 2010 - 09:37
Ja då. Men jag kom ihåg då jag hade en CRT där persiennerna inte gjorde någon större verkan. Man såg dessa i glaset på TV:n. Nu kan jag mörklägga bättre iofs, samt att G20 inte reflekterar så mkt. Det gör rätt mkt för bilden om man vill se nåt på dagtid. Redigerat av Unregistered6df60672, 01 July 2010 - 09:50. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |