Redigerat av pacman, 13 april 2007 - 11:45.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 april 2007 - 11:42
Vet inte så mkt i detalj om just din apparat, men det ovanstående gäller för alla displayer. Finns fler (läs: högre) bildrutefrekvenser som kan fungera också, men de är nog rätt ovanliga i dagens apparater.
En apparat som har en fast bildrutefrekvens på t.ex. 59.94 eller 75 Hz kommer alltså alltid att kunna uppvisa judder.
MEN givetvis finns det "fusk" för att kringgå det även på dessa apparater, men det går inte om man vill se alla originalbildrutor utan "tidsinterpolering".
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 13 april 2007 - 11:44.
Postad 13 april 2007 - 11:45
Postad 15 april 2007 - 06:40

Det går utmärkt att eliminera judder, även om källan är 59,94 Hz, som PS3:an i dagsläget är.
Dock måste displayen då kunna visa 48, 72, 47.952 eller 71.928 bildrutor per sekund som jag skrev ovan. OCH det måste finnas funktionalitet för att göra en korrekt inverterad 2:3 pulldown på filmkällor.
Detta måste den kunna göra ÄVEN om den "förstår" och "får" 24p, så det får vi hoppas att alla 24p-displayer kan.
Så - jo, det finns all anledning att söka efter en display som klarar just det ovanstående. Om den "förstår" 24p, så är det ingen direkt nackdel heller, för då är antagligen allt klart - både för 59,94i och för 24 källor.
Det är helt riktigt som du skriver att man kan testa med en vanlig NTSC-DVD. Det är exakt samma problematik. Går även bra med en VHS eller Laserdisc i NTSC, sålänge ursprungskällan är film...

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 15 april 2007 - 06:42.
Postad 15 april 2007 - 12:29
Du har missförstått en del saker, blåray, förmodligen eftersom du har undvikit att läsa spec:ar lite för mkt.
Det går utmärkt att eliminera judder, även om källan är 59,94 Hz, som PS3:an i dagsläget är.
Dock måste displayen då kunna visa 48, 72, 47.952 eller 71.928 bildrutor per sekund som jag skrev ovan. OCH det måste finnas funktionalitet för att göra en korrekt inverterad 2:3 pulldown på filmkällor.
Detta måste den kunna göra ÄVEN om den "förstår" och "får" 24p, så det får vi hoppas att alla 24p-displayer kan.
Så - jo, det finns all anledning att söka efter en display som klarar just det ovanstående. Om den "förstår" 24p, så är det ingen direkt nackdel heller, för då är antagligen allt klart - både för 59,94i och för 24 källor.
Det är helt riktigt som du skriver att man kan testa med en vanlig NTSC-DVD. Det är exakt samma problematik. Går även bra med en VHS eller Laserdisc i NTSC, sålänge ursprungskällan är film...
Jag ska försöka hålla mig till ämnet istället för att tjabba med Enemy

Har du någon extern länk som förklarar det bättre eller säger att det fungerar. Även tidigare på denna tråden så finns ingen extern information om 1080i60 till 24fps konvertering. Själv har jag hämtat manualen för Pioneer PDP-427XA och hittat följande på sidan 31. Det står att detta gäller DVD och det står inget om att det fungerar med Blu-Ray.
PureCinema
Detekterar automatiskt en filmbaserad källa (ursprungligen filmad med
24 bilder per sekund), analyserar den och återskapar varje bildruta för
bästa bildkvalitet.
ADV Ger mjuka och rörliga bilder av hög kvalitet (som de visas på biodukar) genom att omvandla till 72 Hz vid visning av dvd-skivor (t.ex. filmer) som är inspelade med 24 bilder per sekund.
http://www.service.p...orm&Modelnr=427
Postad 15 april 2007 - 14:55
Att man kan konvertera 2:3 ~60Hz material till ~24/48/72Hz och "rensa bort" nackdelarna/juddret från 2:3 är inget konstigt eller nytt. Det finns en del scalers som gör det och säkerligen mjukvaror till HTPC också. Dock är jag ingen höjdare på HTPC så det vet jag inte...
Omvänt så är en display som klarar av att ta emot 24p rätt meningslös i detta sammanhang ifall den inte samtidigt kan uppdateras med en hastighet som är jämnt delbar med 24.
Vid närmare eftertanke så finns det nog iofs ett problem här OM det är så att moderna displayer, t.ex. Pioneers plasmor, kan gå i exakt t.ex. 72 Hz men INTE i 71,928 - ja då finns det ju en teoretisk risk att juddret inte kan elimineras från 59,94-källor även om displayen kan handskas utmärkt med 24p. Fast jag vetisjutton ifall den risken är särskilt påtaglig. Ngn annan kanske vet mer om det?

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 15 april 2007 - 15:02.
Postad 15 april 2007 - 21:01
Postad 16 april 2007 - 18:26
Så om jag förstår det här rätt; Om man kopplar en HTPC till teven och tittar på HDDVD och/eller BluRay via den, samt ställer in utsignalen på grafikkortet till 72Hz så har man inte detta problem?
Det beror på två saker i ditt exempel:
1.
Kan datorns hård-/mjukvara koda av 24p alternativt deinterlace:a 59,94i korrekt? Om inte så faller det på detta.
2.
Kan TV:n visa video i en uppdateringsfrekvens av 72Hz? Om inte - ja då faller det på detta.
Detta är en av anledningarna till att vissa fortfarande håller sig till analoga displayer, t.ex. CRT-projektorer (som jag själv har) - man vet att det man matar displayen med är det som den kommer att visa. Så slipper man fundera på det iaf...

Postad 21 april 2007 - 12:27
prylportalens test av 42PC55
Postad 21 april 2007 - 13:13
Enligt prylportalens recension av LGs senaste plasma 42PC55 så stödjer den 24p (24hz kallar de det). Är inte det rätt oväntat på en 42-tummare för 13.500kr?
prylportalens test av 42PC55
Bra för de som vill veta mera om 24fps från prylportalen:
Film produceras i regel med 24 bilder per sekund och ligger vanligen också lagrat i det formatet på blu-ray och hd-dvd. En tv klarar normalt bara att ta emot 50 eller 60 bilder per sekund i enlighet med de gamla tv-formaten PAL och NTSC och därför genomgår 24Hz-material en 3:2-konvertering till 60Hz. Det innebär att varannan originalbildruta upprepas två respektive tre gånger vilket i vissa situationer kan orsaka hackig bild (så kallat 3:2-judder) i framför allt panoreringar eller objekt som rör sig horisontellt över bilden. En tv som slipper göra 3:2-konverteringen visar materialet som det var tänkt med 24 bildrutor i sekunden (eller en jämn multipel av 24Hz som exempelvis 72Hz) vilket ger bilden bättre flyt.
Samt är det ganska vikigt veta att det inte finns så många apprater som kan skicka ut 24fps dvs spelaren måste klara av att skicka ut 24fps annars kommer vi fortfarande se 3:2-judder trots att vår tv klarar att ta emot 24fps.
För att dra fördel av 24Hz-kompabilitet krävs förutom en kompatibel tv även en spelare som kan lämna den signalen. I dagsläget är det väldigt få och den Samsung BD-P1000 (blu-ray) eller Toshiba HD-X1 (hd-dvd) som vi har på kontoret stödjer tyvärr inte detta. Vi får därför återkomma med våra synpunkter på denna färska teknik.
Postad 21 april 2007 - 14:33
Postad 22 april 2007 - 10:49
1. Jag har aldrig påstått att alla andra ser 3:2 judder. Hade du bemödat dig att läsa tråden så hade du tex sett att jag jämför det med regnbågar på DLP. Vissa stör sig på det, andra inte. Att vissa inte ser det innebär inte att det inte existerar. Det är ett faktum att 3:2 judder existerar. Inse det.
2. Du är uppenbarligen sur för att jag sa emot dig tidigare i tråden. Släpp det och gå vidare. Du gör bara bort dig (ännu mer). Om du fortsätter med det här tramset så bidrar du dessutom aktivt till att skita ner en i övrigt informativ tråd.
Nej jag är inte sur för tidigare inlägg. Anledningen till mitt inlägg är att du sågade vad jag tyckte var det bästa inlägget här hittils. Plus att jag tyckte det var rätt skoj. Det bästa sättet att se om 1080P60 inte är bra är just att se på TVn och inte att gräva i tekniska specifikationer. Den enda som har skitat ner tråden tycker jag är du med svaret på gravestones inlägg.
Ett tips till de som inte har Blu-Ray spelare ännu är att se på en NTSC DVD som då kommer att konverteras med 3:2 pulldown till 60fps precis som en Blu-Ray skiva.
Sitter fortfarande med ångest över mitt LCD köp (Sony 40v2500) förra veckan. Verkar hända så mycket på teknikfronten. Hade precis accepterat att jag klarar mig med 720p istället för 1080p när jag började läsa om detta 1080p24 problemet.
För tillfället har jag varken BlueRay eller HDDVD men kommer köpa i framtiden. Nu är jag orolig för hur detta kommer att se ut på denna skärmen. Såg i ett tidigare inlägg att man kunde köra en NTSC DVD för att uppleva effekten. Har gjort detta och upplever inget konstigt i bilden. Blir det motsvarande effekt med Blu-Ray?

Postad 22 april 2007 - 18:23
Japp! (förutsatt att den NTSC DVD du såg var filmbaserad, vilket varenda film som gjorts för bio är)Såg i ett tidigare inlägg att man kunde köra en NTSC DVD för att uppleva effekten. Har gjort detta och upplever inget konstigt i bilden. Blir det motsvarande effekt med Blu-Ray?
Postad 23 april 2007 - 13:04
Det beror på...jag hoppas fortfarande att SF skall ta sig i kragen och byta ut till digitala projektorer inom ett par år. Dock är de tröga, vill inte stå i frontlinjen för teknikskifte.Det kommer inte ske så länge den skall gå över till våra bio.
Postad 25 april 2007 - 07:26
...men i Blu-ray demo't som de körde där så noterade jag 3:2 judder, jag som aldrig reagerat på varken NTSC/PAL DVD, Regnbågseffekter på DLP å annat jux... men detta var svårt att inte märka i panoreringar, de blev inte så jämna som man är van vid.
Den högre upplösningen är trevlig, visst, men ryckigheten! Något som jag i alla fall aldrig sett på dvd's...
Jag noterade även att det bara var där i spelfilms demo, inte i menyer å effekter (som antagligen ligger lagrade på annat vis), i å med att det var inkonsekvent så blev det således ännu mera synbart. Nu vet jag ju inte om alla skivor är uppbyggda blandat men den de visade där måste ha varit det...
...så innan Bluray/HD-DVD (med p24 stöd) tågar in hemma-hos så blir det till att införskaffa en ny tv också alltså... grumpf... (för det finns väl ingen i24 variant ???)
EDIT: Jag vill tillägga att med en mindre skärm å lägre upplösning är detta något som man säkerligen märker mindre av... så tja... ju större/bättre vi får det, ju mera märkbart, enligt min uppfattning...
Redigerat av Swann, 25 april 2007 - 07:29.
Postad 25 april 2007 - 16:25
Postad 25 april 2007 - 17:47
jo, för en övervägande del av världens filmproduktion sker ju för visning enbart på SF-biografer?Det beror på...jag hoppas fortfarande att SF skall ta sig i kragen och byta ut till digitala projektorer inom ett par år. Dock är de tröga, vill inte stå i frontlinjen för teknikskifte.

100 Hz är ALDRIG kompatibelt med p24 (enkel matematik. är 100 jämnt delbart med 24?)Är 100Hz ELLER 120Hz alltid = 24p kompabilitet?
Postad 26 april 2007 - 11:59
Jag planerar köpa en plasma när skatteåterbäringen kommer, just nu står valet mellan Panasonic 42PX700 och LG 42PC55. En sak som talar för LG:n är att den kan hantera 1080p/24, vilket Panasonicen tyvärr inte kan.
För att kunna bestämma mig vill jag gärna kunna avgöra hur mycket vikt jag ska lägga på denna finnes. Har här förstått att somliga retar sig väldigt mycket på judder medan andra inte lägger märke till det. Så jag vill ta en titt själv.
Så då kommer jag till kärnfrågan...
Finns det något bra ställe där man kan ta en titt på film visad i 1080p/24, helst både på en plasma som hanterar formatet och en plasma som konverterar och uppvisar judder?
Jag huserar i Kista, så det vore trevligt om någon kan tipsa om ett ställe i norra Stockholm.
Postad 26 april 2007 - 12:33
Postad 26 april 2007 - 19:28
Dennis_hembio: Spana in på webhallen i Sundbyberg, där står en PS3 som spelar demo's, jämför menyerna/demo om ps3'n vs. filmdemo's, i vissa scener så kan man se ryckiga panoreringar, något som jag själv aldrig sett på dvd's.
Vi vet dock ej om ryckigheter beror på P24 eller något annat. Hur frekvent var ryckigheten? Till exempel 2gång/s, varannan sekund osv Exempelvis kan det lika bra bero på att TVn har någon 100hz eller digital natural motion behandling påslagen som inte lyckas så bra. Eller att filmen är inspelad så, TVn är inställd på 50fps medan PS3 skickar 60fps och det finns säkert många andra möjliga anledningar..
Redigerat av blåray, 26 april 2007 - 19:52.
Postad 27 april 2007 - 07:26
Ja de ska det iaf eftersom stöd för 720p/1080i i 50/60 ingår i krav-specen.Klarar alla HD-ready märkta tv-apparater 50 och 60 Hz?
blåray>> Good point. Bara för att folk börjar se hackigheter är det nödvändigtvis inte så att man kan skrika "3:2 judder" varje gång. Jag har sett hackigheter på många displayer trots att de matats med 25 el 50 fps material tex. Med det inte sagt att det inte var 3:2-judder Swann såg men man bör ha i bakhuvudet att det kan finnas många bovar.
Postad 27 april 2007 - 08:18
Ja de ska det iaf eftersom stöd för 720p/1080i i 50/60 ingår i krav-specen.Klarar alla HD-ready märkta tv-apparater 50 och 60 Hz?
blåray>> Good point. Bara för att folk börjar se hackigheter är det nödvändigtvis inte så att man kan skrika "3:2 judder" varje gång. Jag har sett hackigheter på många displayer trots att de matats med 25 el 50 fps material tex. Med det inte sagt att det inte var 3:2-judder Swann såg men man bör ha i bakhuvudet att det kan finnas många bovar.
Detta är en sanning som man inte ska missa. Det finns tex ett latent "judder" i 24fps material, eftersom det "bara" är 24 fps. Så bara för att man får till 24p så innebär det inte att det blir helt ryckfritt. Det finns också ryckighet i flera delar av en uppspelning, tex så hanteras inte materialet rätt av spelaren, eller att TV'n har hyss för sig (vilket är VÄLDIGT vanligt), eller för den delen så är en del filmer inte perfekta utan har ryck i sig som inte är 3:2 relaterat.
Det som dock är störande och som denna diskussion handlar om är att filmen faktiskt haltar vid 3:2 pulldown och det är en speciell form av judder som för en hel del (tex mig) är högst irriterande.
Det är dock inte en kraftig ryckighet som kan ses i många filmer, utan ett konstant liten ryckighet i bilden som har jämna mellanrum.
Det som också är värt att veta är att bara för att en TV stoltserar med att den kan ta emot 24p innebär inte att den kommer att hantera materialet rätt. Det är tyvärr rätt vanligt att de skalar om det till sina vanliga hz-tal. Typ att tvn gör om 24p till 50 eller 60hz och sen multiplar det till 100 eller 120hz. Då får man samma fel som innan ändå, fastän TV'n "Kan ta emot och processa 24p"
Det är riktigt vanligt med detta tankesätt hos TV-tillverkare när det gäller instegsmodeller (med detta sagt vill jag dock inte dra alla över en kant utan bara uppmärksamma på att man bör se över hur den faktiskt hanterar signalen):
"Hmm, en ny sak diskuteras mycket och verkar bli en viktig fråga i pressen. Vi ser till att vi kan ta emot signalen för konsumenten kommer i alla fall inte att se om vi gör det rätt eller inte, men de kommer att se på specifikationen att vi kan hantera det. Eftersom vi ser till att kunna ta emot den och sen bara konvertera den blir det ju billigt också eftersom vi kan använda våra standardkomponenter"
Redigerat av Unregistered47efd78c, 24 juli 2007 - 18:45.
Postad 27 april 2007 - 08:23
Exempel, såg några plasmor demas med dvd:n The fast and the fourious:tokyo drift (via scart RGB) i går. Redan i Universal loggan i början såg det ryckigt ut på de flesta, men på en maskin flöt den på bra.
Sorry om jag hamnar lite OT, men det är ju bra att känna till skillnaden så men ser "rätt" orsak eller problem.
Redigerat av Unregistered4b026b86, 27 april 2007 - 08:25.
Postad 27 april 2007 - 08:29
Pacman eller någon annan kunnig, vad är orsaken till hackiga svep/panoreringar på moderna lcd/plasma skärmar om man kör en vanlig Pal dvd via scart till tv:n då?? Dålig deinterlacing, eller någon bildbehandling som inte hinner med i tv:n??
Exempel, såg några plasmor demas med dvd:n The fast and the fourious:tokyo drift (via scart RGB) i går. Redan i Universal loggan i början såg det ryckigt ut på de flesta, men på en maskin flöt den på bra.
Sorry om jag hamnar lite OT, men det är ju bra att känna till skillnaden så men ser "rätt" orsak eller problem.
Deinterlacing, skalning och processing är löjligt dåligt på en hel del apparater. Att de sen tar sin felprocessade bild och sen speedar upp den till tex 100hz tenderar också till att göra saken än värre. Sen så lägger de på extra skärpa, dynamisk kontrast, brusreducering och belastar sin processor mer än den klarar av och då får du väldigt enkelt ryckighet.
Postad 27 april 2007 - 09:02
Det här var intressant, tycker jag.(...)
Det som också är värt att veta är att bara för att en TV stoltserar med att den kan ta emot 24fps innebär inte att den kommer att hantera materialet rätt. Det är tyvärr rätt vanligt att de skalar om det till sina vanliga hz-tal. Typ gör om det till 50 eller 60hz och sen multiplar det till 100 eller 120hz. Då får man samma fel ändå, fastän TV'n "Kan ta emot och processa 24p"
Det är riktigt vanligt med detta tankesätt hos TV-tillverkare när det gäller instegsmodeller (med detta sagt vill jag dock inte dra alla över en kant utan bara uppmärksamma på att man bör se över hur den faktiskt hanterar signalen):
"Hmm, en ny sak diskuteras mycket och verkar bli en viktig fråga i pressen. Vi ser till att vi kan ta emot signalen för konsumenten kommer i alla fall inte att se om vi gör det rätt eller inte, men de kommer att se på specifikationen att vi kan hantera det. Eftersom vi ser till att kunna ta emot den och sen bara konvertera den blir det ju billigt också eftersom vi kan använda våra standardkomponenter"
Jag håller på och velar mellan Panasonic 42PX700 och LG 42PC55, att jag funderar på LG:n beror mycket på att i specen står det att den hanterar 24p, vilket PX700 inte gör.
LG:n får man väl räkna som en instegsmodell, så då är frågan hur pass bra den hanterar 24p. Havocsi, du skriver att man bör se över hur den faktiskt hanterar signalen... menar du då rent praktiskt - mata den med 24p och se hur det blir, eller kan man hitta teknisk information om detta någonstans? Det senare vore praktiskt (sen är jag lite knäpp och gillar att gräva ner mig i tekniska specifikationer), klart att det bästa är att titta, men att hitta en butik där jag kan testa PC55 och 24p är inte helt trivialt.
Om det skulle visa sig att de två apparaterna ger liknande resultat när de matas med 24p så väljer jag nog att lägga på ett par-tre tusenlappar för att få PX700:an.
Postad 27 april 2007 - 09:19
Förhoppningsvis har de gjort sin läxa och gör rätt. men det kräver att de visar den i multipel. dvs antingen som 48hz eller 72hz eller till och med som 96hz. Man borde kunna få fram om den klarar av de hz talen.
Postad 27 april 2007 - 09:46
Postad 27 april 2007 - 09:47
Tror (vet alltså inte) havocsi är på helt rätt spår. De gör för mkt och de gör det dessutom fel.Deinterlacing, skalning och processing är löjligt dåligt på en hel del apparater. Att de sen tar sin felprocessade bild och sen speedar upp den till tex 100hz tenderar också till att göra saken än värre. Sen så lägger de på extra skärpa, dynamisk kontrast, brusreducering och belastar sin processor mer än den klarar av och då får du väldigt enkelt ryckighet.
Ang om "24-spec" är en garanti för något så skulle jag vilja säga att det inte är det. Optoma H81 skulle ju ha 24 fps support och tom kunna skapa 1080p24 ur 1080i60. När sedan Greg Rogers testa detta visade det sig inte funka alls. Nu kanske det har blivit fixat i en FW (?) men det är ju inte alltid en sådan kommer...
Postad 27 april 2007 - 10:12
Havocsi>> Vilken är din uppfattning om hur Pioneer xx7 hanterar 1080p/24?
Pioneer hanterar signalerna rätt och konverterar de i multipel som man ska.
Postad 28 april 2007 - 16:15
New York — Samsung presented for the press here Tuesday a lifestyle demonstration of its 2007 television, video and home theater lines, which were distinguished with an expanded assortment of models with 1080p capability.
In addition, the company which recently announced plans to market a dual-format HD disc player later this year, demonstrated a second-generation Blu-ray Disc player — model BD-P1200, which will be available in June at a $799 street price.
Additions to the unit include a restyled cabinet, an Ethernet port for future firmware updates and Silicon Optix’s Reon-VX HQV video processing. Outputs include HDMI v1.3, and the unit will output all common high-definition formats including 1080p. In addition, users can select 24 fps rate for movies in the 1080i and 1080p modes.
http://www.twice.com.../CA6436530.html
Postad 06 maj 2007 - 10:58
plus att det inte bara bilden som ska speedas upp, utan även ljudet måste pitchas om för att anpassas till den nya framraten. Ja en sån spelare skulle jag oxå vilja se.
Men visst, vill du ändå försöka få ut en 1080p50-signal från BD så varsegod. Önskar all lycka till.
Pacman eller någon annan, är det helt otänkbart att det kommer en mjukvaru-uppdatering till någon av HD-spelarna som fixar just detta, dvs. kan omvandla 1080p24 till 1080p50 mha. speed-up?
Lite OT, kan en HTPC fixa detta på ett bra sätt?
Mvh Patrik
Postad 14 maj 2007 - 15:20
Anyhow, jag är precis i färd med att köpa M86an och undrar om ni tror jag kommer störa mig mycket på detta judder-problem eller funkar movie plus funktionen ok? Ska skicka Blu-ray från PS3:an.
Postad 14 maj 2007 - 17:19

Vi provade även med en annan BD-spelare och det hackade då med. Det blev lite bättre med både den och Ps3an om vi körde ut 1080i, vettifan varför?
Movieplus-funktionen kunde vi inte hitta i menyn, måste man sända 1080p24 för att den ska synas(och fungera)?
Postad 14 maj 2007 - 17:42
1. BD/HD-DVD: Dessa måste vara kapabla för att skicka ut 24fps (idag finns inte så många som gör det) annars kommer 2:3 pulldown gripa in och då får man se hackning i bild.
2. Plasma/LCD måste kunna ta emot 24fps (nästan alla tv gör det idag) men den måste kunna höjas till minst nästan 48Hz (fps) eller nästan 72Hz (fps) eller nästan 96Hz (fps) eller 120Hz (fps) för att kunna hantera inkommande film som är 24fps utan hackning. Men varför direkt 24fps är inte bra att visa? Det verkar att där blir nästan omöjligt att se en bra bild om man skall visa 24Hz (fps).
3. Kom ihåg att det inte alla som störs av detta fenomen. Det är du själv som måste avgöra vilken group tillhör du?
Postad 16 maj 2007 - 12:50
Jag ringde till LG:s support för ett par veckor sedan för att fråga hur LG 42PC55 hanterar 1080p/24.Bäst vore att få se en specifikation på hur de hanterar signalen, de har garanterat den informationen. Frågan är sen bara om de vill dela med sig av den eller inte.
Förhoppningsvis har de gjort sin läxa och gör rätt. men det kräver att de visar den i multipel. dvs antingen som 48hz eller 72hz eller till och med som 96hz. Man borde kunna få fram om den klarar av de hz talen.
Först fick jag förklara för mannen i andra änden vad jag ville veta, sedan sprang han iväg för att prata med en tekniker. Efter 10-15 minuter kom han tillbaks och sa att teknikern inte visste hur apparaten hanterar 24 Hz-signaler. Men han tog mitt telefonnummer och sa att han skulle återkomma när han hade tagit reda på hur det fungerade.
Tiden gick och jag hade slutat vänta på ett samtal... men i går ringde han faktiskt tillbaks! Heder åt LG:s telefonsupport!

Tyvärr spelade jag badminton när han ringde, men han lämnade ett meddelande på svararen och berättade att PC55:an inte pysslar med någon pulldownteknik utan "visar 24 progressiva bilder per sekund" (här lär han lite tveksam, verkade läsa innantill från ett anteckningsblock).
Eftersom PC55 kan dubbla 60 Hz till 120 Hz gissar jag att den visar varje bild fem gånger i rad.

Med det sagt kan jag tillägga att jag har dragit ned på betydelsen hanteringen av 24 Hz-signaler har för mitt val av ny tv. Övergripande bildkvalitet är trots allt viktigare, så just nu leder Panasonic 42PX700 tävlingen om vem som ska få min skatteåterbäring...
Postad 16 maj 2007 - 13:00
För att underlätta för dem som söker hjälp försöker jag förklara hela 24fps mycket enkelt:
1. BD/HD-DVD: Dessa måste vara kapabla för att skicka ut 24fps (idag finns inte så många som gör det) annars kommer 2:3 pulldown gripa in och då får man se hackning i bild.
Detta behöver inte vara något måste.
Alternativet är att man skickar ut 1080i60 från sin BD/HDDVD-spelare.
OM ens display har en deinterlacer som har ett speciellt "24p läge" som fungerar så att den med inverse telecine deinterlacear 1080i60 till 1080p24 så kan man få fram exakt samma sak som att man har en spelare som matar ut 1080p24.
Ett antal scalers säger sig fixar detta (Lumagen och Iscan tex) och även vissa displayer (Pioneer tex) - fler lär komma.
Kontentan är - man måste inte ha en 1080p24 källa för att få 1080p24.
(Dessutom ser jag det inte som omöjligt att det i framtiden kommer processorer som har "24p source detection" när de matas med 1080p60-signaler. En sådan skulle kunna konvertera 1080p60 till 1080p24 och allt är, i teorin, frid och fröjd igen)
Redigerat av pacman, 16 maj 2007 - 13:01.
Postad 16 maj 2007 - 15:29
Postad 17 maj 2007 - 08:34
Movies are shot at 24fps.
TV display at 60fps.
So how do you display it? 3:2 pulldown.
The source alternates displaying 3 and 2 frames.
Imagine the movie has frames ABCDEF (this is 1/4 a second 6 frames @ 24fps).
It does a 3:2 pull down and duplicates the frames to
AAABBCCCDDEEEFF (notice it is 3 copies then 2 copies).
The 6 frames @ 24fps (1/4 second) are now output as 15 frames @ 60fps. Movie is still same speed 6 frames @ 24fps = 1/4 second and 15 frames @ 60fps = 1/4 second.
The problem is that not each frame is displayed the same length of time. The A, C, E frames are displayed 3/60 or 1/20 of a second each but the B D F frames are displayed 2/60 or 1/30 of a second each.
This can cause "juddering" where the film jerks ever so slightly due frames being displayed an uneven amount of time. It can be most easily seen in high resolution material with a slow pan across a regular background (tiles or stairs).
The "holy grail" in movie playback would be to display each frame the same number of times. This could be done @ 24fps, 48fps, 72fps, 96fps, or 120fps.
24fps or 48fps is too slow for LCD & Plasma and would flickering and eye strain. 72fps or 96fps would work fine but lead to problems syncing video (30 or 60fps). The magic number is 120fps.
A 120fps panel could:
take 60fps input and display each frame twice AABBCCDDEEFF and get 120Hz.
take a 30fps input and display each frame 4 times AAAABBBBCCCC and get 120Hz.
take a 24fps input and display each frame 5 times AAAAABBBBBCCCCC and get 120Hz.
The ideal display of 24fps content on 120Hz panel would be called 5:5 pulldown because both the even and odd frames are each displayed 5 times.
To display 24fps without 3:2 pulldown you need 4 things:
1) Source with 24fps output.
2) Display that can input 24fps.
3) Display that has proper processing to handle 24fp w/o 3:2 pulldown.
4) Panel displays a a frequency that is a multiple of 24Hz (120Hz would be ideal).
Postad 17 maj 2007 - 09:25
Nej, upplösningen har egentligen inte ngt med detta problem att göra. Däremot kan det säkert bli tydligare ju skarpare och ju mer högupplöst bild man har.Bara en fråga här, jag förstår 1080/24 grejen men det slog mig, hur är det med 720p? Är det samma problem där med 24fps, eller flyter bilden på som smör i 720p på tex. PX70?
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 17 maj 2007 - 09:26.
Postad 17 maj 2007 - 09:31

Dessutom kan väl t.ex. en DLP (TV eller projje) arbeta med variabel frame rate? Så det är väl inte så att *alla* digitala displayer är låsta till en rate?
Mera info hur 3:2 pulldown fungerar:
Movies are shot at 24fps.
TV display at 60fps.
So how do you display it? 3:2 pulldown.
The source alternates displaying 3 and 2 frames.
Imagine the movie has frames ABCDEF (this is 1/4 a second 6 frames @ 24fps).
It does a 3:2 pull down and duplicates the frames to
AAABBCCCDDEEEFF (notice it is 3 copies then 2 copies).
The 6 frames @ 24fps (1/4 second) are now output as 15 frames @ 60fps. Movie is still same speed 6 frames @ 24fps = 1/4 second and 15 frames @ 60fps = 1/4 second.
The problem is that not each frame is displayed the same length of time. The A, C, E frames are displayed 3/60 or 1/20 of a second each but the B D F frames are displayed 2/60 or 1/30 of a second each.
This can cause "juddering" where the film jerks ever so slightly due frames being displayed an uneven amount of time. It can be most easily seen in high resolution material with a slow pan across a regular background (tiles or stairs).
The "holy grail" in movie playback would be to display each frame the same number of times. This could be done @ 24fps, 48fps, 72fps, 96fps, or 120fps.
24fps or 48fps is too slow for LCD & Plasma and would flickering and eye strain. 72fps or 96fps would work fine but lead to problems syncing video (30 or 60fps). The magic number is 120fps.
A 120fps panel could:
take 60fps input and display each frame twice AABBCCDDEEFF and get 120Hz.
take a 30fps input and display each frame 4 times AAAABBBBCCCC and get 120Hz.
take a 24fps input and display each frame 5 times AAAAABBBBBCCCCC and get 120Hz.
The ideal display of 24fps content on 120Hz panel would be called 5:5 pulldown because both the even and odd frames are each displayed 5 times.
To display 24fps without 3:2 pulldown you need 4 things:
1) Source with 24fps output.
2) Display that can input 24fps.
3) Display that has proper processing to handle 24fp w/o 3:2 pulldown.
4) Panel displays a a frequency that is a multiple of 24Hz (120Hz would be ideal).
Postad 17 maj 2007 - 10:45
Precis! I teorin borde det ju inte vara någon skillnad, men i går såg vi två filmer samma kväll. Den ena (Because I said so, SD, NTSC) i 480p och den andra (Crank BD A) i 1080p. Samma spelare (PS3, JP) och proj (Sony VPL-VW50) användes till båda.Nej, upplösningen har egentligen inte ngt med detta problem att göra. Däremot kan det säkert bli tydligare ju skarpare och ju mer högupplöst bild man har.
NTSC SD:n flöt ganska fint, men BD:n hackade på ett oerhört störande sätt vid panoreringar. Kan det vara så att ögat när upplösningen blir "tillräckligt bra"* stör sig mer på andra brister som 3:2 judder?
*Crank är min BD-bildreferens med en helt otrolig skärpa.
Redigerat av Svärta, 17 maj 2007 - 14:44.
Postad 17 maj 2007 - 15:35
Postad 18 maj 2007 - 09:49
Postad 20 maj 2007 - 09:49
Då jag kommer använda tv till 90% film tittande kan det vara värt det efter som vissa tycker det i bland är störande utan 1080/24.
Pioneer har det har jag läst, med borde vara mer märken som har det eller?
Postad 20 maj 2007 - 11:38
Jag är väldigt film intreserad och kommer köpa en ny tv snart, då jag måste sälja min proj pga plats brist. Jag undra vilka märken och modeller kan vissa 1080/24?
Då jag kommer använda tv till 90% film tittande kan det vara värt det efter som vissa tycker det i bland är störande utan 1080/24.
Pioneer har det har jag läst, med borde vara mer märken som har det eller?
LGs nya LY-serie har stöd för 1080/24, även Sharps kommande XL-serie har "antagligen" stöd för det oxå (120Hz). Det är väl de som ligger närmast i tiden iaf.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar