Köpte den mest för utseendet samt att jag hört att pioneer skulle göra bästa plasma apparaterna.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 01 oktober 2007 - 07:26
Köpte den mest för utseendet samt att jag hört att pioneer skulle göra bästa plasma apparaterna.
Postad 01 oktober 2007 - 07:40
http://www.hitachidi...n=2&urlnumber=0
ser det ut som den skall klara 1080p 24/50/60. Hoppas den hanterar signalen rätt.
Läs mer om tvn här : https://www.minhembi...howtopic=169909
Redigerat av Skyride, 01 oktober 2007 - 07:43.
Postad 01 oktober 2007 - 11:39
Postad 01 oktober 2007 - 12:11
Är det inte dags att 24p-stöd läggs till i "egenskaper"listan för tv-apparaterna eftersom det börjar bli allt viktigare med det stödet?
Det går att skriva vilka bildfrekvenser tv:n stödjer, kolla tex på Sony KDL xxD3000-serien (bildfrekvens: 24p , 30p , 50p , 60p). Fast det anger ju inget om hur 24p hanteras, bara att tv:n tar emot signalen.
Postad 01 oktober 2007 - 21:52
Kollat mycket på Toshibas nya Z3030D den kommer ha 5:5 pulldown på 24p. Men skärmen ligger på 100hz. Jag fick för mig att det där 5:5 var att man höjde upp 24hz till 120hz? Men då har jag fel då?
Postad 02 oktober 2007 - 07:54
Om man summerar denna tråd så här långt...vilka apparater på marknaden gör rätt med 24fps? Som jag uppfattat det är det modellerna nedan som fixar detta:
Sony D3000
Pioneer G8
Samsung M86
Stämmer detta, och finns det fler apparater som gör rätt?
Jag hade en Sony 40D3000 för några veckor sedan och den klarade tyvärr inte 24 Hz pixelmappat i 1360x768 (endast 60Hz, inte ens 50Hz).
24Hz fungerade bara med 1920x1080p och då med overscan och som sagt ej pixelmappat.
Med andra ord klarar den inte 24Hz på ett bra sätt.
Som jämförelse sitter jag nu med en Samsung 50Q96 och den klarar inte alls 24Hz, men dock 1280x720p i 50Hz.
Detta visar den utan over/underscan vilket resulterar i en riktigt bra bild utan judder när jag kör filmerna i 25Hz.
Jag kan tipsa om att ReClock (till Windows) automatiskt snabbar upp filmer till 25Hz när den detekterar filmer i 24 Hz och skärmen är inställd i 50Hz (jämn multipel av 25). Denna metod har vi ju levt med i många år och är såklart inte optimal men klart bättre än judder.
Jag är såklart inte helt nöjd. Att det inte är pixelmappat gnager i bakhuvudet, men om filmen är riktigt bra går det att förtränga.

För ca 18.000 är jag som sagt nästan nöjd, men eftersom jag har denna TV på öppet köp är andra tips VARMT välkomna.
Postad 03 oktober 2007 - 08:08
Troligtvis är det så att den kirrar såväl 100 som 120 Hz. Att de "bara" skriver 100 Hz i specen behöver inte betyda så mkt.Är det jag som är en riktig retard eller?
Kollat mycket på Toshibas nya Z3030D den kommer ha 5:5 pulldown på 24p. Men skärmen ligger på 100hz. Jag fick för mig att det där 5:5 var att man höjde upp 24hz till 120hz? Men då har jag fel då?
Postad 03 oktober 2007 - 08:43
Folk har väl precis lärt sig att titta efter 100Hz, medan 120 Hz inte är samma "säljtrick" ännu. (Med det menar jag inte att 100/120 Hz skulle vara nåt dåligt!)Troligtvis är det så att den kirrar såväl 100 som 120 Hz. Att de "bara" skriver 100 Hz i specen behöver inte betyda så mkt.Är det jag som är en riktig retard eller?
Postad 03 oktober 2007 - 11:03

Postad 09 oktober 2007 - 16:19
Eller är mina ögon kassa?
Postad 09 oktober 2007 - 17:52
Postad 15 oktober 2007 - 14:11
Var skriver man sådana här önskemål här på Prisjakt/Hembio?
Postad 15 oktober 2007 - 16:08
LX hackade rejält jämfört med vanliga 508......framförallt på icke 1080p material.
Nää jag tror att man får vänta en generation till, minst innan dessa når upp till de s.k. 720p panelerna.
Tycker själv att dessa spöar de flesta 1080 paneler på 720 material...och de är ju inte så konstigt.
Glöm 1080 paneler 1 år och köp 720p paneler, så blir ni nöjda.
Tänk efter, det mesta materialet är väl ändå inte 1080p/24.......det gäller även ps3.
Redigerat av Gnällspiken, 15 oktober 2007 - 16:08.
Postad 16 oktober 2007 - 08:51
Kör idag 1360*768 pixelmappat via vga på en 46D3000
Skulle jag märka någon skillnad om jag köper dvi--hdmi kabel och kör 1080/24 när jag kör filmer?
Postad 16 oktober 2007 - 12:13
Har inte hört från nån som gjort en seriös jämförelse att LX skulle hantera panoreringar sämre så förmodligen var det SkitBakomSpakarna.Jag var på Digital Home-mässan i Sthlm i helgen, och såg Pioneers nya LX-plasmor där. Jag tyckte banne mig inte att bilden flöt på som den borde när de körde blu-ray / hd-dvd. Innebär det att deras nya top of the line, supermegahäftiga bäst-i-världen-plasmor inte klarar detta? Eller hade de bara glömt att slå på 1080p/24-funktionen?
Eller är mina ögon kassa?
Klumpigt av Pio om så var fallet - inte så bra att folk luras att tro att LX är sämre.

Postad 22 oktober 2007 - 13:22

Postad 23 oktober 2007 - 00:23
Misstänker att det har med inställningarna att göra, det verkar vara en hel vetenskap att ställa in den korrekt.
Postad 23 oktober 2007 - 13:54
Sir Duke: Be att få titta på bluray eller HDDVD. Titta på scener med snabba rörelser och panoreringar. Där ska det vara mindre ojämna hack och ryck hos en skärm med äkta 1080p/24p-stöd. Jämför med andra skärmar runtomkring.
Spelaren måste förstås skicka just 1080p/24 till tv:n, jag tror man brukar kunna välja andra format också men det ska ju vara det äkta formatet hela vägen från skiva till panel.
(Om du inte upplever några ojämna ryck alls på någon skärm så hör du till dem som inte stör dig på judder och då är det bara att gratulera! Man ska inte överdriva det här problemet, olika personer tycker att det märks olika mycket och det finns gott om andra saker som är mycket viktigare för helhetsupplevelsen.)
Jag kan ha missuppfattat detta så rätta mig om jag har fel men som jag har förstått det är väl 3-2 judder en oönskad bieffekt av konverteringen som görs på film/tv material mellan olika hertztal.
Denna konvertering resulterar i ett sk 3-2 mönster för bildrutorna. Borde då inte detta mönster som upprepar sig på samma sätt hela tiden orsaka JÄMNA hack i bilden, speciellt vid panoreringar? Man orsakar ju ett fel som upprepar sig i ett 3-2 mönster.
En del säger att 3-2 judder är det man upplever när man tittar på Region 1 DVD filmer på en vanlig tjock tv. Om så är fallet så tycker jag att "hackandet" är väldigt jämnt och ibland kan man till och med glömma bort det när man sett ett par minuter av filmen. Just pga att det är lika dant hela tiden. Med detta inte sagt att jag tycker att dagens ny tv apparater inte behöver stöd för 24p...
Stämmer mitt resonemang eller har jag totalt missuppfattat detta?
Postad 23 oktober 2007 - 14:12
Tror att det nu är betydligt fler i Sverige som kommer i kontakt med detta problem än vad det har varit innan, men alla de som har använt sig av LaserDisc, US-importerade VHS:er och DVD sedan länge är nog kanske lite mer immuna mot fenomenet tror jag.

Givetvis ser jag skillnad och jag förstår verkligen att man kan störa sig på det, jag är bara lyckligt lottad på så vis att jag inte stör mig...

Postad 24 oktober 2007 - 17:41
Grattis till din okänslighet!marcand>> Det låter som att du har fattat helt rätt tycker jag, och jag håller med dig. 3:2-judder behöver inte alls vara särskilt besvärande. Jag hör till dom som nästan aldrig tänker på det, men så har jag iofs använt mig av NTSC-material i mååååååååånga år.
Tror att det nu är betydligt fler i Sverige som kommer i kontakt med detta problem än vad det har varit innan, men alla de som har använt sig av LaserDisc, US-importerade VHS:er och DVD sedan länge är nog kanske lite mer immuna mot fenomenet tror jag.
Givetvis ser jag skillnad och jag förstår verkligen att man kan störa sig på det, jag är bara lyckligt lottad på så vis att jag inte stör mig...

Vad gäller 24fps verkar det klart svårt för tillverkarna att dels skriva ut hur apparaterna hanterar signalen och om de kan visa upp det korrekt...
Klart jobbigt att leta TV/(Proj) just nu.

Postad 24 oktober 2007 - 18:00
Vill man att alla de sakerna skall vara bra också så återstår på marknaden typ... Tja, nästan ingenting.

Givetvis kan det dölja sig ett antal TV därute som gör det mesta på ett acceptabelt sätt, men för att känna sig helt säker så behöver man ju se/mäta det mesta själv. Spec:arna lämnar en hel del i övrigt att önska.

Postad 28 oktober 2007 - 10:30
Postad 28 oktober 2007 - 12:25
Om det du ska titta på är lagrat i 1080p/24, och spelaren skickar det så till tv:n, så har du nytta av att tv:n klarar av att visa det. (Obs att den ska inte bara stödja det formatet, utan den ska verkligen klara av att visa det oförändrat!) De format jag känner till är BD (blu-ray) och HDDVD.En fråga: Jag funderar på att skaffa mig en mediacenter box typ en tvix4100 som kan spela upp h.264 filmer. Det jag undrar är om man även då är beroende av en 1080/24 tv för att helt slippa judder. Eller är det bara vid bluray tittande man har nytta av 1080/24 stödet?
Postad 29 oktober 2007 - 18:32
Produkterna som är kopplade till denna tråd - är det såna som bara klarar av att ta emot 24p eller såna som kan ta emot 24p OCH visa den helt rätt utan konvertering?
Det finns ju några riktigt billiga LG. Kan dessa verkligen stödja True 24P?
Postad 29 oktober 2007 - 22:24

Har en Toshiba HD-EX1 som jag ska testa med nya firmwaren nån dag också, när jag får tid att uppdatera den. Det sägs att den nya versionen ska ge maskinen stöd för 24fps nämligen.
Återkommer i det.
/Klesell - kunde inte bestämma mig bd/hd-dvd så det blev både och

Postad 30 oktober 2007 - 11:11
Jag måste få fråga...
Produkterna som är kopplade till denna tråd - är det såna som bara klarar av att ta emot 24p eller såna som kan ta emot 24p OCH visa den helt rätt utan konvertering?
Det finns ju några riktigt billiga LG. Kan dessa verkligen stödja True 24P?
De där LG apparaterna kan bara ta emot 24P men inte visa det korrekt. Går det inte ta bort dom från listan på nåt vis? Var tyvärr jag som la dit dom innan jag hade någon koll (ännu mindre än nu

Postad 31 oktober 2007 - 21:29
Om det du ska titta på är lagrat i 1080p/24, och spelaren skickar det så till tv:n, så har du nytta av att tv:n klarar av att visa det. (Obs att den ska inte bara stödja det formatet, utan den ska verkligen klara av att visa det oförändrat!) De format jag känner till är BD (blu-ray) och HDDVD.En fråga: Jag funderar på att skaffa mig en mediacenter box typ en tvix4100 som kan spela upp h.264 filmer. Det jag undrar är om man även då är beroende av en 1080/24 tv för att helt slippa judder. Eller är det bara vid bluray tittande man har nytta av 1080/24 stödet?
Det stora problemet är väl att få klarar utav 1080p/24fps utan att skala om...
Mvh
Postad 02 november 2007 - 09:05
Postad 02 november 2007 - 09:42
Nä.Ingen klarar av att visa 24 bilder rakt av, för ingen visar bilden i 24 som bioformatet, då hade alla hackat, utan alla gör en omvandling för att få bilden i motion. 3:2, 3:3 (74) t.ex eller som de nya lcd i 120 (5x24).
Det är sant att ingen konsument display jobbar i 24 Hz (vill minnas att DLP Cinema gör det dock) men däremot visar man dessa 24 frames genom att repetera dem X antal gånger, 48, 72, 96 osv. I och med att de repeteras så kommer bilden vara precis lika "hackig" vare sig man jobbar i 24, 120 eller 2400 Hz. Vilket X, vilken multipel som är lämplig man jobbar med bestämms främst av displaytypen.
Att det sen finns displayer som försöker skapa mellanframes mha interpolation för att få ner "bio-hackigheten" är en annan femma.
Postad 02 november 2007 - 16:55
Betyder detta att tv:n klarar att visa 1080p/24 utan konveteringar?
Redigerat av Unregisterede2a9c094, 02 november 2007 - 17:02.
Postad 02 november 2007 - 18:52
Haha, ja du, omöjligt att säga men det var ett tjusigt namn att sätta i reklambladet eller varför inte som klistermärke på tv:n.Hittade detta i specen för Panasonic Viera TX-37LZD70F --24p V-real PRO² Technology--.
Betyder detta att tv:n klarar att visa 1080p/24 utan konveteringar?
Skämt åsido, faktum är att specar betyder inte ett ####, vad som betyder nåt är hur bilden ser ut när du använder tv:n. Försök hitta recensioner och omdömen, och gå och titta hos nån återförsäljare.
Postad 03 november 2007 - 18:20
Då tv:n (Panasonic Viera Tx-37LZD70F) är ny, finns det inga omdömen och endast en engelsk recension!
Den verkar inte dykt upp på de stora elektronikvaruhusen, då går det inte att se hur den fungerar med 1080p/24.
Redigerat av Unregisterede2a9c094, 03 november 2007 - 18:25.
Postad 04 november 2007 - 12:12
Aha, det är en ny Panasonic! Dom borde verkligen fixa till 1080p/24-stöd kan man tycka lite konstigt att årets modeller inte har det redan. Vet att stöd kommer på kommande modeller men vet inte om just "din" modell har det tyvärr. Ring/maila Panasonic Center om du inte hittar info nån annanstans, dom brukar vara hjälpsamma.Tack för svaret Sir Duke.
Då tv:n (Panasonic Viera Tx-37LZD70F) är ny, finns det inga omdömen och endast en engelsk recension!
Den verkar inte dykt upp på de stora elektronikvaruhusen, då går det inte att se hur den fungerar med 1080p/24.
Postad 08 november 2007 - 15:32
Nä.Ingen klarar av att visa 24 bilder rakt av, för ingen visar bilden i 24 som bioformatet, då hade alla hackat, utan alla gör en omvandling för att få bilden i motion. 3:2, 3:3 (74) t.ex eller som de nya lcd i 120 (5x24).
Det är sant att ingen konsument display jobbar i 24 Hz (vill minnas att DLP Cinema gör det dock) men däremot visar man dessa 24 frames genom att repetera dem X antal gånger, 48, 72, 96 osv. I och med att de repeteras så kommer bilden vara precis lika "hackig" vare sig man jobbar i 24, 120 eller 2400 Hz. Vilket X, vilken multipel som är lämplig man jobbar med bestämms främst av displaytypen.
Att det sen finns displayer som försöker skapa mellanframes mha interpolation för att få ner "bio-hackigheten" är en annan femma.
Hmm, det är precis vad jag oxå trodde men alla här verkar inte tro det.
Hur vanligt är det att tv:n lägger till extra frames för att få bättre flyt? Det låter som en extremt dyr extra feature som jag inte tror många klarar med bra resultat.
Eftersom all film hackar på bio så borde det väl inte bli bättre hemma med blue ray och HD-tv? eller? Det lilla blue ray jag har sett har precis samma hack som på Bio, vilket är rikigt störande, men bildkvalitén i övrigt gör mig tårögd

Postad 08 november 2007 - 16:31
Ja du kommer givetvis alltid att få ett hackande men om tv:n klarar att visa 1080p/24-signalen oförändrad så blir det åtminstone ett jämnt hackande dvs judder-fritt.
24 Hz är en gammal bio-standard och helt enkelt en för låg uppdateringsfrekvens för att det ska se smidigt ut vid panoreringar och stora rörelser. Du har rätt i att det är påfrestande för tv:n att beräkna fram mellanbilder som inte finns, det är risk att det dels ser väldigt konstgjort ut och dels att det uppstår nya ryck och hack för att hårdvaran är så nertyngd så många tycker att man lika bra kan stänga av den funktionen.
Postad 08 november 2007 - 21:57
Postad 10 november 2007 - 09:43

Postad 11 november 2007 - 23:26
När jag tittar på blueray film from pls3 jag få info på tv att bilden är på 1080p men om det är i 24Hz eller 60Hz vet jag inte.
Postad 11 november 2007 - 23:45
Vad jag hört så ska de 3 senaste generationerna (G6, G7 och G8) klara 1080p/24 men jag kan inte ta gift på det. Om du tycker det ser snyggt ut så får du väl vara nöjdÄr det nån som vet om pioneer plasma tv 506xde vissar 1080p 24fps?
När jag tittar på blueray film from pls3 jag få info på tv att bilden är på 1080p men om det är i 24Hz eller 60Hz vet jag inte.

Edit: Den där infon du får på skärmen är nog bara själva upplösningen, i det här fallet 1080p. Medan "1080p/24" är beteckningen för ett filmformat.
Redigerat av Unregistered7c808eec, 11 november 2007 - 23:54.
Postad 12 november 2007 - 08:33
Redigerat av pacman, 12 november 2007 - 10:27.
Postad 12 november 2007 - 10:33
Postad 12 november 2007 - 10:39
Är PS3 inte inställd på att ge 24p ut så skickar den 1080p60 ut.Och BD-film är väl aldrig i 60 Hz? Så kommer det 1080p så borde det vara 24 Hz även om det inte står på skärmen.
Vad jag ville säga var pejas PS3 uppenbarligen är inställd på 24p eftersom den enda 1080p G6 Pio kan ta emot är just 1080p24.
Postad 14 november 2007 - 09:51
Drog igång en BD-rulle igår och hade tydligen råkat pilla på drive-moden i min G8 så att skärmen inte jobba i jämn multipel av 24 - märkte direkt WTF är det frågan om? Det är lustigt, tidigare störde jag mig inte direkt på 3:2 judder men nu när man ett tag levt utan det är det väldigt svårt att gå tebaks. Som alltid, det är bäst när prylar gör saker RÄTT.

Postad 14 november 2007 - 11:36
Postad 15 november 2007 - 23:29
I så fall är det bara att se till att skärmen jobbar i rätt frekvens så tror jag det ska funka.
Drog igång en BD-rulle igår och hade tydligen råkat pilla på drive-moden i min G8 så att skärmen inte jobba i jämn multipel av 24 - märkte direkt WTF är det frågan om? Det är lustigt, tidigare störde jag mig inte direkt på 3:2 judder men nu när man ett tag levt utan det är det väldigt svårt att gå tebaks. Som alltid, det är bäst när prylar gör saker RÄTT.
HA ! Till och med Super-Pacmans prylar faller på plats !

Welcome to the Twentyfour Multiple Men Club ...

Nu är du fast !

Postad 16 november 2007 - 12:04
De va som tusan, jag trodde att G8:an per automatik använde DM 3 när den tar emot progressiv 24 fps som insignal....Drog igång en BD-rulle igår och hade tydligen råkat pilla på drive-moden i min G8 så att skärmen inte jobba i jämn multipel av 24 - märkte direkt WTF är det frågan om? Det är lustigt, tidigare störde jag mig inte direkt på 3:2 judder men nu när man ett tag levt utan det är det väldigt svårt att gå tebaks. Som alltid, det är bäst när prylar gör saker RÄTT.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar