Ljudspåret pitchas om något för att kompensera för "uppsnabbningen".
Du menar att det är de riktiga rösterna man hör på PAL ändå?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
461 relaterade trådar
Postad 13 January 2009 - 16:47
Du menar att det är de riktiga rösterna man hör på PAL ändå? Postad 15 January 2009 - 20:57 Båda delarna förekommer. Alltså pitchat och inte pitchat. Finns säkert ngn käck lista på Internet där man har redovisat vilka filmer/serier som är pitchade och inte. Hur som helst så är filmer längre i NTSC än i PAL - DET är ofrånkomligt. Kommer ihåg när jag skulle köpa min allra första DVD-film för 12 år sedan (första Blade-filmen tror jag det var) och stod och valde mellan PAL och NTSC på Melodyline i Göteborg. Jag frågade en säljare varför NTSC-versionen var längre och han sade att de antagligen hade klippt en del i PAL-versionen. Jahopp sa jag och köpte såklart NTSC-versionen - och vips så var man inne i regionsproblematiksträsket från start. Jag hade ingen aning om denna uppspeedning på den tiden. Redigerat av Unregistered59dcaef6, 15 January 2009 - 21:00. Postad 15 January 2009 - 22:44 Nej den och 558 bla kalrar inte det och verkar göra "tokfel " enligt hemmabiotidningen 6,7,8,9 serien verkar klara det bra. Postad 20 May 2009 - 13:10
jag ha en sony w-4230 och 24p ha funkat bra men då jag såg full metal jacket så hackade det nå sjukt ungefär var 5e minut, jag ser genom ps3an. kan det varit filmen som va dålig, för andra filmer ha funkat bra, eller va det för att bilden täckte hela skärmen på tv,n?
filmen va i blueray Postad 09 June 2009 - 20:13
Har inte läst tråden från första till sista post men borde inte Samsung LE52B755 ligga kopplad till tråden? I samsungs spec står det att den klarar 1080 24p Real Movie. Är väl kanske ingen garanti för att det ska fungera, men har man en sån märkning vore det ju i princip att ljuga om den inte klarar det.
Spec LE52B755 Var och kikade på den i butik idag men säljaren kunde inte koppla in en BD källa så vi kunde testa. Postad 09 June 2009 - 21:18
Det här är en gammal tråd, numera finns det massor av nyare produkter som klarar 24p som inte täcks av denna tråd som skapades när 24p fortfarande var ovanligt.
Postad 09 June 2009 - 22:33
Där ser man, tack för svar. Så idag stöder i princip alla nya bildvisare 24p? Postad 23 June 2009 - 15:36
Den klarar inte det. Det märks enklast i motionpluss-läget då man ser ett hack i bilden vart 7e sekund. Var och kollade på just det på 52B755 med en medtagen 24P-film och säljaren blev lika snopen som jag eftersom jag trodde att man fixat detta äntligen då jag i julas köpte en LE-52A866 som hade samma problem och som jag fick reklamerat. Det var nära jag åkte på samma grej igen så jag är glad att jag kollade innan köp. De enda apparater jag sett som klarar detta är de nya LED/LCD-apparaterna och jag har bekräftat det med 7050 och 8050-serierna med samma 24-P film och de klarar det galant så en 55 tums 7050 är på väg in. Postad 27 June 2009 - 14:28
Min Samsuung 46B655 klarar 24p/1080P utan problem. Konstigt om inte B755 klarar det???? Postad 13 October 2009 - 09:26
Min LE40B656 visar även den 1080p/24 via HDMI från min htpc, och bilden visar inget som helst judder. Däremot kan jag inte aktivera "Film Mode", någon som vet vad det kan bero på?? (Inte för att det verkar behövas, bliden är otroligt följsam!) Redigerat av Unregisteredfd67aa39, 13 October 2009 - 09:27. Postad 13 October 2009 - 13:25
För att FILM MODE har med deinterlacing alt. 3:2/2:3 pulldown att göra - vilket den inte behöver bry sig om när den får 24 progressiva rutor?
Postad 13 October 2009 - 17:06
Då gissade vi rätt då! Tack för hjälpen! Postad 25 December 2009 - 10:41
Jag står i valet och kvalet mellan Samsung PS50B530 (FullHD) eller en Panasonic Viera TX-P50X10Y (HD-ready) som båda alltså är 50"-plasmor som ligger vid min egen prisgräns på 10.000 kr.
Fixar dessa båda 24p-visning utan 3:2-judder? Tittar man på specarna nämns INGENTING om saken och de dyrare modellerna i respektive serie har uttryckligen 24p-teknik (Real motion cinema och allt vad det heter). Kan någon reda ut begreppen? Jag tycker detta allt detta krångel är jävligt underligt, när jag tittar på film på datorn är det ju aldrig några problem, men så fort en storbildskärm kommer med i leken blir det tydligen väldigt svårt allting? Är en modern dator så klurig att den lyckas konvertera 24p-material till 60 Hz utan 3:2-judder eller några andra synbara artefakter? I så fall kanske man kan hugga av den gordiska knuten genom att helt sonika koppla in sin dator och strunta i separata BD-spelare? Postad 15 May 2010 - 19:45
så där ja då är man med i matchen igen
jag måste säga att kombinationen av 1080p och 24Hz + HDMi "Deep colour" teknologi gör underverk för bilden. färgerna är mycket mer verklighetstrogna nu och flytet i bilden är ju så bra som det kan bli när man matar 24Hz Kopplingen Blu-Ray Spelaren: Samsung BD-C6900 inställd på 24 bilder/sec och HDMi Deep Colour https://www.prisjakt...kt.php?p=574820 Med HDMi till: Pioneer VSX-919AHK som har stöd för Deep Colour och 24 bilder/sec https://www.prisjakt...kt.php?p=431429 från Pioneer VSX-919AHK-> HDMi ut till Tvn Samsung UE46B7070WW https://www.prisjakt...kt.php?p=410965 https://www.minhembi...c_id=348745.jpg Redigerat av Unregistered1008, 15 May 2010 - 19:51. Postad 15 May 2010 - 23:17
Rätta mig om jag har fel men det finns väl inget kommersiellt BD-material (filmer) som använder sig av Deep Color ännu bortsett från Playstation-spel? Redigerat av tomano58, 15 May 2010 - 23:21. Postad 16 May 2010 - 00:12 Vad jag vet är Standarden för Blu-Ray Video fortfarande i grunden 8 bitar 4:2:0, och det lär inte kunna förändras utan att alla befintliga spelare måste bytas ut. Redigerat av Unregistered277056c3, 16 May 2010 - 00:13. Postad 16 May 2010 - 00:39
vet ej men jag såg direkt att färgerna vart mer naturtrogna med Deep Color valt sen vad som sker i överföringen har jag ingen aning om. LED tvs har ju annars en förmåga att överdriva färgerna original. det är helt borta nu med deep color på. även om det nu är 8 bitars färg org så sker det en förbättring Postad 16 May 2010 - 12:04 Då har du gått på ett försäljarknep, då Blu-ray standarden inte omfattar Deep Colour ännu. Så det finns inga filmer som stödjer Deep Color. Var det möjligen någon särskild BD skiva som följde med spelaren du tittade på? Tittade lite på specen på din TV, o jag kan inte heller där hitta någonting om Deep colour/x.v.colour. O det troliga är att matar man en TV som saknar D.C., med D.C. så får man troligen ingen bild. Men det kanske e löst på någe bra sätt, vad vet jag. Redigerat av StarChild, 16 May 2010 - 12:14. Postad 16 May 2010 - 13:48 HDMI Deep Color betyder bara att man kan överföra signal med 30-48 bitar istället för de normala 24, och en tv måste i så fall kunna hantera och visa mer än 8 bitar per färg om det skall bli någon förbättring. En BD-spelare skulle i princip kunna interpolera upp filmens 3x8=24 bitars 4:2:0 till 30-48 bitars 4:4:4 RGB, men det lär inte ge några andra fördelar än möjligtvis lite mindre banding-benägenhet. Finns nog inte på någon billig spelare. Utan "uppkonvertering" av färgdjupet/färgupplösningen så paddar man helt enkelt signalen med några extra nollor i slutet, och allt ser ut precis som utan "Deep Color". Vissa tv kanske är förberedda för det, men ignorerar de extra bitarna... Postad 17 May 2010 - 11:21
alright men färgerna är bättre nu när jag kör HDMi genom Förstärkaren det gäller även när jag kör Canaldigital HD box via förstärkaren. mycket mer naturtrogna färger mot förut när jag matade HDMi direkt till tvn. så nån förändring av färgerna gör förstärkaren och BD spelaren. jag kör fortfarande med "native" färginställning på tvn så det är inte ändrat Redigerat av Unregistered1008, 17 May 2010 - 11:22. Postad 27 May 2010 - 12:37
Är det någon som vet om det kan dyka upp TV-apparater med dynamisk uppdateringsfrekvens?
Har kollat på prisjakt efter LCD-TV med en uppdateringsfrekvens med en multipel av 24, och det är inte många som finns. Den största var 46". Nån som vet om det kommer ut större TV apparater som fullt ut stöder 24p? Postad 14 July 2010 - 15:34 Du kan inte titta i en spec för att avgöra om 24 Hz signaler hanteras rätt. Och framförallt har hanteringen inget med bildstorleken att göra (mao, det är precis lika vanligt, eller ovanligt, att stora skärmar gör rätt som små). Medlemmen Ringblixt, Sveriges (och formodligen en av Europas...) mest erfarna tv-testare, har gjort en sammanfattning av 2010 års modellers 24 Hz hantering. Baserat på de mjukvaror som funnits vid testtillfället kanske man ska tillägga - i nått fall kan det kanske spela roll. Läs mer här. Som synes är det fortfarande svårt för många att göra rätt... Postad 12 September 2010 - 19:43
Ja det gör den. Postad 24 March 2011 - 09:13
det här måste vara en av dom mest pedagogiska inläggen här på Min Hembio,.. om det fanns någon möjlighet att rösta fram en sådan skulle denna vinna min ;-) Postad 28 May 2011 - 12:24
Är det bara jag som är så van vid 3:2 judder att jag kommit att associera det med "filmkänsla" så till den milda grad att korrekt uppspelad 24p inte känns riktigt filmiskt?
Postad 09 August 2011 - 19:58
Hur kommer det sig att 24p är associerat med 1080p? Borde det inte bli samma effekt med 3:2 judder vid uppspelning i 720p? Och varför heter det 24_p_ när det är uppdateringsfrekvens och inte pixlar?
Postad 10 August 2011 - 09:28 Det är helt riktigt att det även finns ett signalformat som heter 720p24 men den är väldigt ovanligt förkommande varför det är rätt naturligt att många tänker på signalformatet "1080p24" när det pratas om "p24". Men ja, ev problem som härrör från bildfrekvensen (i detta fall 24) har inget med upplösningen (1080 eller 720 eller vad det nu kan vara) göra nej. Ehm, 'p' står för progressive, inte pixlar. Redigerat av pacman, 10 August 2011 - 09:29. Postad 10 August 2011 - 12:33 Ganska pedagogiskt, men tyvärr med en del felaktigheter, särskilt vad gäller punkt 3... 4% är inte särskilt mycket, och bara en knapp halvton upp om jag inte minns alldeles fel. Röster blir knappast särskilt förvrängda eller pipiga, och dessutom går det bra att pitcha ned ljudet motsvarande vid "konverteringen" sedan ganska länge. Anledningen till att man inte gör det i någon större omfattning är att det inte anses behövas. Tror faktiskt du är ganska ensam om att medvetet kika på "felaktig rörelseåtergivning", om man bortser från en halv amerikansk världsdel som tvingats se alla "filmbaserade elektroniskt visade" alster med samma effekt sen tv:s barndom ungefär. Förutom pitchhöjningen är alla "25-speedade" filmer följaktligen också 4% kortare, vilket gör att biljakterna och slagsmålen avverkas lite snabbare och dessutom blir ännu mer actionfyllda! Vissa filmer blir dessutom bättre av att sluta 4% tidigare... Det finns väldigt gott om apparater numera som kan visa 24p på ett vettigt sätt, och förhoppningsvis kan du vänja dig igen vid "korrekt" återgivning. Postad 10 August 2011 - 14:53
xyz...: Jag menade det lite halvt på skämt att det var bättre med 60hz än 24p
Det är inte helt ovanligt att 24p-läget är sämre på andra saker märkligt nog. Panasonic har haft problem med eftersläpningar i bilden och Samsung har problem med förhöjd svärtnivå. Detta beror på att man kör panelen i 96hz skulle jag gissa (eftersom 48hz flimrar på plasma) och att det inte funkar helt optimlat på de displayerna. Tror detta med buggar i 24hz är plasma-specifikt dock - har inte hört talas om någon LCD som har det problemet. Däremot står jag fast vid att palkonverteringar är katastrof. 4% snabbare MÄRKS. Rösterna stämmer inte, musiken stämmer inte osv. Visst, man märker det inte om man bara slår på en film. Men man märker det enormt tydligt om man tittar påen tv-serie och det är i 24p i en säsong och nästa har man 25p. Eller om man ser filmer med skådespelare man brukar titta på i 24p. Men visst, klart man vänjer sig vid det. Personligen tycker jag dock att det är ett större fel än 3:2 judder. Postad 10 August 2011 - 15:06 Jag misstänkte nog det... Funkar det inte alls att köra 48Hz på grafiken då? Har själv kört så ett tag innan jag tröttnade på skiten och skaffade en TViX. Ligger nog en del i det där. Plasmadisplayer har på sin höjd ett fåtal "fasta frekvenser" eftersom drivningen är ganska mer komplicerad än med lcd. Det där är nog mycket individuellt. Märkte det själv väldigt tydligt när jag missade några sopranosavsnitt på tv och musiken låg en halvton lägre när jag istället kikade på en 24p-källa. Rösterna upplevde jag inte någon skillnad på, men har inte perfekt gehör eller så... Postad 10 August 2011 - 17:10 My bad. Så i vanliga fall stödjer inte en tv med 24p läge 24p om källan är 720p? Eller vad menar du med att det inte förekommer ofta? Postad 10 August 2011 - 18:51
Ja lite så, det är rätt ovanligt med uttalat 720p24-stöd från såväl spelare som till displayer.
Postad 10 August 2011 - 19:06 "bug" skulle jag inte vilja säga är rätt ord iofs. Det är väldigt vanligt att PWM-baserade dispalyer (dvs plasma eller dlp) renderar bilden något olika vid olika visningsfrekvenser. Tendensen är "desto högre frekvens, desto fler fel i bilden" vilket ju är ganska logiskt då displayen får mindre tid på sig att rendera resp bild. Postad 16 August 2011 - 14:04
Nä bug är nog fel ord egentligen, men dumt är det. Hade man nöjt sig med att rendera i 72 respektive 75 hz så hade man inte haft problem med varken flimmer eller något annat. Jag har för mig att Pioneer gjort så på sina plasma. Men tyvärr så sitter 100hz argumentet i sedan CRT-tiden och alla ska ha en 100hz plasma...
Postad 16 August 2011 - 14:18
75 Hz är ju ingen höjdare för 50Hz-material...
Men varför de inte stannar vid 72Hz för 24 Hz material är en gåta. Ja Pio kör ju 72 Hz och har möjligheten att köra i 75Hz (för 25Hz material). 75Hz läget ger synbart snyggare rendering än 100 hz läget. Postad 16 August 2011 - 20:26
Har nu fått hem min DVE skiva å ska böra pilla lite:) ska köra den via ps3. Är det något jag bör ändra på ps3 inställningarna innan jag börjar kalibrera?
Postad 17 August 2011 - 07:10 Nej men däremot så ingår det i kalibreringen att se över/undersöka (och ev ändra) inställningar i PS3. Dra in skivan, titta på guide-filmerna. Bekanta dig sen lite med upplägget på skivan och därefter kan du dra upp BD-video inställningarna (tänker i första hand på de du får upp med film igång och tryck på "triangel", välj sen "settings" eller vad den heter) Fast nu blev det fel tråd va? Postad 17 August 2011 - 07:47
tittade igår... fan hittills tittat på typ 1.5 timme prat... å fan va intressant det är=) sjuk roligt. men svårt. måste se om de eftersom inte hänger med på allt pga ingen textning. jo fel tråd. Men så ändra på ps3 innan tv:n. pacman fan kan inte du komma hem till mig så bjuder jag på middag å så kan vi bara prata tv=) Postad 17 August 2011 - 08:04
Haha, ännu en Nerd är född! Mission complete.
edit: En köttbit, en kall och ett stycke Chroma Zone-plate testmönster och jag kommer gärna på besök. Redigerat av pacman, 17 August 2011 - 08:15. Postad 17 August 2011 - 09:20
tror de=) jag som gammal kock ska nog kunna laga något riktigt gott till dig. =) Postad 17 August 2011 - 19:45
PACMAN till dig=)
eller någon som vet.. jag har grafikkort, Ati Radeon hd 5650 men jag hittar inte hur jag ändrar för att den ska sända 24 p istället... sedan har jag några frågor till som jag MÅSTE få svar på.. så snälla kan nån bara svara kort å enkelt tack=) Okej, jag har 1 dator och 1 tv. På datorn ligger det olika filer i form av filmer. I tex hd material. och hd material är 720p och 1080p? Jag laddar ner lite filmer, (å ja de kan va lagligt). på vissa står det 720p och 1080p sedan på nån står det bluray? vad är skillnaden på 1080p å bluray, ingen eller i kvalitet? de va en fråga.. men säg att min tv klarar av alla 24, 50. 60 osv och även min dator.. Om jag då ska spela upp en film som är 1080p måste jag då ändra på både tv:n och datan att den ska sända å ta emot 24p? Måste jag sen då varje gång beroende på material ändra? Om jag tex ser en vanlig dvd? Skillnad på inställningar om det är en bluray fil eller en 1080p fil så att säga? kan nån bara vara snäll å förklara de jag undrar över så jag kan sova utan att tänka på allt det här. en sista fråga... på en mediaspelare som jag har på datan där jag jag ändra en inställning som heter utmatningsomfång, antinge 0-255 eller 16-235, vad är det för något? va är skillnaden? Redigerat av Fresan86, 17 August 2011 - 20:42. Postad 18 August 2011 - 08:29 0-255 = pc-levels 16-235 = video-levels Dessa två kan du läsa om i kalibreringstråden (hint: "video-levels" är bra Övriga frågor tycker jag du ska ta i HTPC forumet, vi är way off här. Postad 18 August 2011 - 08:54
tack=) fan de är så mkt som ska ändras om man ska se på film=) fan på tv, på datan på mediaspelare. snart måste jag ändra på min flickvän också Postad 18 August 2011 - 09:21
pacman några av mina frågor är ju i rätt tråd?=) Postad 18 August 2011 - 13:20
Pacman: Jag menade naturligtvis 75hz för 25p. Men visst det finns ju interlace 50hz också. Men det känns som att det vettigaste där ändå vore att antingen via 2:2 pulldown (för filmer) eller konvertering göra om till 25p och sedan visa det i 50hz eller 75hz. 100hz verkar ju inte fungera så bra på någon plasma jag sett.
För den delen tycker jag inte heller att 25p är så farligt att köra i 60hz och gör det på min htpc mest för att jag inte orkat konfigurera så att det visas i 50hz. Visst är det sämre med judder, men om man betänker alla andra märkligheter som händer i 50hz (på plasma) så är det det minste problemet. För att återgå till tråden så är de enda plasma jag vet om som faktiskt fixar 24p på riktigt (utan artefakter ELLER judder) är LG och panasonic. Den här rörelseproblematiken som börjat komma på nyare plasmor är pinsam och gör att även en inbiten plasmafantast som jag börjar se fördelar hos LCD-apparater just för filmvisning. Den motion blur man får i 24p på en LCD (utan massa motion plus osv påslaget dvs) brukar ju överenstämma väldigt bra med den suddighet som redan finns i filmmaterialet. Postad 07 September 2011 - 09:28
För övrigt verkar det som att det finns fler än jag som inte är så övertygade över att 24hz är så mycket bättre än 60hz:
http://www.projector...-Judder-Problem Kanske har postats tidigare. Är osäker på om hans resonemang håller eller inte men det stämmer överens med mina observationer. 24p är ryckigare vid vissa tillfällen medan 60hz ger mindre ryckig bild men ett mer specifikt 3:2 judder som man har lärt sig att inte se... Dvs. jag tycker inte det blir bättre med det ena eller andra utan att det har sina för och nackdelar. Mer specifikt så finns det en del scener där 24p helt kraschar i. Det är panoreringar som kanske inte borde ha varit med på filmen. 60hz blir inte alls lika brutalt uselt i sådana scener men är ryckigare över lag istället. Utan tvekan så vinner 24p över 60hz vid testmaterial där man tittar på vita pelare som rör sig över skärmen. Då ser 60hz ut som ett dåligt skämt och 24p ser mjukt och fint ut. Men vid riktigt material så är det lite annorlunda. Postad 27 September 2011 - 07:32
Om man vill testa om TV.n klarar av denna signal, är det då bara att spela upp en 1080p/24 signal och se om det hackar eller inte i panoreringar eller vad? Hur ska man veta om den klarar av signalen eller inte?
Postad 20 October 2011 - 09:06
Jag har kollat lite på dessa tv:
Sony 55" 3D LED-TV KDL-55EX720 Sony 46" 3D LED-TV KDL-46EX724 Någon som har erfarenhet av dessa och om dom klarar av 24p / judder ? Postad 23 November 2011 - 00:19 Tycker mest att den länken låter som rent dravvel. Källmaterialet är ju inspelat i 24p så att spela upp det i 60Hz kan ju inte ge någon som helst förbättring. Det enda som det kan göra är att introducera 2:3 judder. Dvs det finns inget i 2:3 som kan ge mindre ryckig bild. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |